Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 3

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.176 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
De range is toch al goed. Of 'ie nou begint bij 18 of bij 28, daar zit ik niet zo erg mee.
Gaat mij meer om de kwaliteit. De scherpte en de kleuren etc; of dat goed is...

[ Voor 7% gewijzigd door Silent Thunder op 20-05-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De 28-80 is zowel qua bouw en optisch een stuk minder volgens mij.
De 18-70 is gewoon een hele mooie lens om mee te beginnen (mooi bereik), zowel qua bouw en optisch zeer goed voor zijn prijs.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
ok, dat wou ik ff weten

ik zal nog wel wat pbase usergalleries afgaan van de 2 kitlensen enzo; maar zoals het er uit ziet bevestigd het idd mijn vermoeden
Dat de 18-70 de iets betere is van de 2...

[ Voor 86% gewijzigd door Silent Thunder op 20-05-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Niet online
Niet alleen dat, maar volgens mij onderschat je het verschil tussen 18mm en 28mm, het klinkt misschien weinig maar het is een vrij groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 28-80 is een waardeloos objectief in vegelijking met de 18-70. Deze laatste is dan ook veel duurder dan de 28-80. De 28-80 is een gewone AF lens en geen AF-S zoals de 18-70, waardoor het objectief veel trager is en meer geluid maakt, de bouw van het objectief is volledig plastic en de optische kwaliteit is slecht volgens Photozone (klik op nikon objectief en kies dan voor standard zoom). Daarnaast mis je groothoek bij de 28-80 en kom je derhalve met een objectief te zitten met een waardeloos bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:51

Puck

W32.Deadcode.A

Jay-P schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 16:47:
Hou er ook rekening mee dat de AF-light assist alleen werkt als je de centrale focus point gebruikt, bij alle andere focuspoints schakelt hij zichzelf ook auto uit.
Hoe bedoel je precies centrale focus point? Want ik had de optie "Assist Light" inderdaad al aanstaan. Bedoel je Single Area focus mode?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kunt ook gaan voor de Tamron AF 70-300/4.0-5.6 macro 1:2 van €127
Ieks? 127 euri? Is die in kwaliteit niet heel veel verschillend? Het hoeft ook niet meteen het goedkoopste van het goedkoopste te zijn, maar besparen is altijd leuk natuurlijk. Zou het jammer vinden dat ik dadelijk spijt krijg van een besparing van 100 euri. T kost nu toch al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Niet online
AF-lampje werkt alleen bij AF-S en niet bij AF-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wolly_a schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 19:00:
[...]

Ieks? 127 euri? Is die in kwaliteit niet heel veel verschillend? Het hoeft ook niet meteen het goedkoopste van het goedkoopste te zijn, maar besparen is altijd leuk natuurlijk. Zou het jammer vinden dat ik dadelijk spijt krijg van een besparing van 100 euri. T kost nu toch al veel.
Hou even het objectieven topic in de gaten, dan zal ik daar wat foto's neerzetten.

bij deze dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 13:32
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 17:51:
De 28-80 is een waardeloos objectief in vegelijking met de 18-70. Deze laatste is dan ook veel duurder dan de 28-80. De 28-80 is een gewone AF lens en geen AF-S zoals de 18-70, waardoor het objectief veel trager is en meer geluid maakt, de bouw van het objectief is volledig plastic en de optische kwaliteit is slecht volgens Photozone (klik op nikon objectief en kies dan voor standard zoom). Daarnaast mis je groothoek bij de 28-80 en kom je derhalve met een objectief te zitten met een waardeloos bereik.
Als je http://www.photozone.de/a...20brand='Vivitar%20AF'%22 kijkt staat de Kitlens van AF 28-80 3.3-5.6G er niet bij!!!

De zogenaamde slechte lens is een andere!! nl een 28-80 3.5-5.6

[ Voor 5% gewijzigd door bing69 op 20-05-2005 20:19 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
PuCK schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:27:
[...]

Hoe bedoel je precies centrale focus point? Want ik had de optie "Assist Light" inderdaad al aanstaan. Bedoel je Single Area focus mode?
Als je met Single Area focus mode een andere dan de middelste focus point gebruikt, dus je gebruikt die multi-selector achter op de cam om een andere focus punt te selecteren dan de middeltste. Je hebt er in totaal vijf in ongeveer de volgende vorm(ff de puntjes wegdenken, streepjes wilden anders niet blijven staan):

. .-
.| 0 |
. .-

Als je dan een van de buitenste focus punten gebruikt wordt de AF light assist ook automatisch uitgeschakeld, nou moet ik zeggen dat ik hem zowiezo al vaak uit zet om stroom te sparen aangezien die in 95% van de gevallen toch geen nut heeft (overdag) en in het donker het bereik maar maximaal iets van 3meter is.

[ Voor 11% gewijzigd door Jay-P op 20-05-2005 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ja, ik heb de engelse handleiding kunnen vinden, geprint en al gedeeltelijk doorgenomen. Had ik dus eigenlijk eerst moeten doen voor hier allemaal vragen te stellen, maargoed.

Ik had verder nog wel een vraag. De depth-of-view preview knop. Waar is die nuttig voor? Je ziet toch normaal gesproken al de DoF? Werkt alleen bij len CPU lenzen, wat houdt dat dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PuCK schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 22:37:
Ja, ik heb de engelse handleiding kunnen vinden, geprint en al gedeeltelijk doorgenomen. Had ik dus eigenlijk eerst moeten doen voor hier allemaal vragen te stellen, maargoed.

Ik had verder nog wel een vraag. De depth-of-view preview knop. Waar is die nuttig voor? Je ziet toch normaal gesproken al de DoF? Werkt alleen bij len CPU lenzen, wat houdt dat dan in?
Nee, je ziet het beeld met de grootst mogelijke diafragma opening ongeacht de instelling om beter te kunnen focussen. Druk je de DoF knop in dan zie je het beeld met het ingestelde diafragma waarde, je zoeker wordt dus donkerder, maar je ziet ook het effect van je diafragma instelling (grotere of kleinere scherpte-diepte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

@ Silent Thunder:
Er zijn een aantal 28-80 zooms in omloop geweest. Als het om de G lens gaat dan is dit inderdaad een langzame plastic herrie-lens die desondanks zeer acceptabele plaatjes maakt. Gelukkig is de AF motor in de D70 behoorlijk sterk dus die trekt hem wel in-focus, dit doet mijn D70 zelfs beter en sneller dan mijn F80 lijkt het. Kun je aan een kitlens (AF-S) komen doe dat dan in elk geval, je krijgt er geen spijt van.

[ Voor 3% gewijzigd door BN op 20-05-2005 22:53 ]

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
BN schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 22:50:
@ Silent Thunder:
Er zijn een aantal 28-80 zooms in omloop geweest. Als het om de G lens gaat dan is dit inderdaad een langzame plastic herrie-lens die desondanks zeer acceptabele plaatjes maakt. Gelukkig is de AF motor in de D70 behoorlijk sterk dus die trekt hem wel in-focus, dit doet mijn D70 zelfs beter en sneller dan mijn F80 lijkt het. Kun je aan een kitlens (AF-S) komen doe dat dan in elk geval, je krijgt er geen spijt van.
Yup, ik wil zeker aan de 18-70 proberen te komen. Een paar dagen geleden nog naar de local mediamarkt in Heerlen geweest; maar ze hadden geen D70 meer.

Weet iemand nog wat fotografiewinkels in zuid-Limburg? Anders moet het maar via Internet.
(alleen... als het om dit soort bedragen gaat wil ik het eerst via een winkel proberen waar ik zo naar binnen kan stappen; nadeel is dat ze in de lokale winkels de prijs zo hoog opdrijven :X )

[ Voor 24% gewijzigd door Silent Thunder op 22-05-2005 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 18:36

YellowCube

Wait...what?

ik loop, i.v.m. de reparatie van m'n D70, sinds 2 dagen weer rond met m'n oude Pentax ME (ouderwetse film dus) en het was me gelijk weer duidelijk welke eis er in ieder geval aan een eventuele opvolger van m'n D70 zou moeten zitten: een zoeker met een prisma-systeem
dat, of de mogelijkheid om een +10 MPixel CMOS, AF en overige digitale meuk in die Pentax ME in te bouwen :+ .
Die zoeker is dus groot en helder. Je ziet opeens je hele compositie weer...alles...recht voor je. Wat een verademing.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 22-05-2005 21:18 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
YellowCube schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:18:
ik loop, i.v.m. de reparatie van m'n D70, sinds 2 dagen weer rond met m'n oude Pentax ME (ouderwetse film dus) en het was me gelijk weer duidelijk welke eis er in ieder geval aan een eventuele opvolger van m'n D70 zou moeten zitten: een zoeker met een prisma-systeem
dat, of de mogelijkheid om een +10 MPixel CMOS, AF en overige digitale meuk in die Pentax ME in te bouwen :+ .
Die zoeker is dus groot en helder. Je ziet opeens je hele compositie weer...alles...recht voor je. Wat een verademing.
Dat snap ik niet: Volgens de specs zit er in een d70 een zoeker met een pentaprisma. Dat is dan toch een prisma systeem? Of bedoel je zoals de 350d een pentaspiegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Hiephoi :) ik heb m besteld. Hopelijk komt ie snel binnen, alleen nu nog op zoek naar een lens voor het verdere bereik, want daar heb ik nog geen besluit over komen nemen. Ben heel benieuwd wat dit moois me gaat brengen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

Silent Thunder schreef op zondag 22 mei 2005 @ 18:29:
[...]

Yup, ik wil zeker aan de 18-70 proberen te komen. Een paar dagen geleden nog naar de local mediamarkt in Heerlen geweest; maar ze hadden geen D70 meer.

Weet iemand nog wat fotografiewinkels in zuid-Limburg? Anders moet het maar via Internet.
(alleen... als het om dit soort bedragen gaat wil ik het eerst via een winkel proberen waar ik zo naar binnen kan stappen; nadeel is dat ze in de lokale winkels de prijs zo hoog opdrijven :X )
Maastricht hier. Vorig jaar oktober een D70 gekocht, Was eerst een maand aan het wachten totdat ze hier weer op voorraad kwamen, toen was de prijs ineens HOGER geworden bij de MM in Heerlen. Dus gekozen voor Foto Konijnenberg. 's morgens vroeg besteld op een dinsdag, woesndagmiddag stond de postbode op de stoep.

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Jup, die van mij heb ik ook bij Foto Konijnenberg besteld. Ik heb me trouwens wijs laten maken door zo'n lokale fotoboer dat je er wel snel bij moet zijn, aangezien er alleen nog maar D70s worden gemaakt en wat ik zo her en der lees zijn die niet heel veel spannender dan de D70, maar ze zijn wel een stukje duurder. Let wel: ik heb gehoord en me wijs laten maken, dus wat er van waar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

oli4100 schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:28:
[...]

Dat snap ik niet: Volgens de specs zit er in een d70 een zoeker met een pentaprisma. Dat is dan toch een prisma systeem? Of bedoel je zoals de 350d een pentaspiegel?
verhip, je hebt gelijk.
Overigens is een pentamirror imho hetzelfde als een pentaprisma.

Wat ik dus eigenlijk op m'n volgende camera wil is simpelweg een grotere viewfinder.
Dat wordt dus kennelijk alleen bepaald door de grootte van de prisma?
(wat weer inhoudt dat je dus eigenlijk geen ingebouwde flitser kunt hebben?)

[ Voor 46% gewijzigd door YellowCube op 23-05-2005 08:36 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Goed gegokt: de ingebouwde flitser van de D70 zorgt voor de kleine(re) viewfinder. De D2X en D2H(s) hebben een behoorlijk grotere viewfinder, met als hoofdreden dat ze geen interne flitser hebben :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dan moet ik dus een D2X hebben...
kun je mij 4700 euro doneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
4195 eur om precies te zijn, ik wilde jou net hetzelfde vragen ;)

Maar idd, als ik een stap omhoog wil vanaf de D70, dan komt de D2X in beeld. Behoorlijk prijskaartje, maar die gaat dan gelijk flink wat jaartjes mee door z'n snelheid, flexibiliteit en 'built like a tank' body :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:18

Metten

ik hou het graag simpel

YellowCube schreef op maandag 23 mei 2005 @ 08:30:
[...]

verhip, je hebt gelijk.
Overigens is een pentamirror imho hetzelfde als een pentaprisma.

Wat ik dus eigenlijk op m'n volgende camera wil is simpelweg een grotere viewfinder.
Dat wordt dus kennelijk alleen bepaald door de grootte van de prisma?
(wat weer inhoudt dat je dus eigenlijk geen ingebouwde flitser kunt hebben?)
De meeste DSLR's hebben een kleinere zoeker omdat de sensor en dus ook het beeld kleiner is. Ik weet niet in welke mate dit (optisch) te compenseren is. Full-frame camera's als de Canon 1Ds hebben daar natuurlijk geen last van, maar die zijn natuurlijk wel 'iets' duurder dan camera's als de D70/300D/350D/20D

edit: die flitser had ik nog geneens bij stil gestaan 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Metten op 23-05-2005 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 17:25

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Pentax heeft het dan wel goed voor elkaar gekregen, die hebben met de *Ist DS wel een grote zoeker, net zoals Minolta trouwens die ook een mooie grote zoeker heeft op haar D7D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Remy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 08:39:
Goed gegokt: de ingebouwde flitser van de D70 zorgt voor de kleine(re) viewfinder. De D2X en D2H(s) hebben een behoorlijk grotere viewfinder, met als hoofdreden dat ze geen interne flitser hebben :)
Waarom zetten ze die ingebouwde flits dan niet hoger op het body (waardoor je er minder last van zou hebben)? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Silent Thunder schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 17:29:
Is de 28-80 kitlens ook een beetje goed? In de lokale winkels hier komen ze alleen nog maar op de proppen met de 28-80mm en de 18-70 is nergens meer te bekennen op de D70.
Ik heb zelf de 28-80 en ja, het ding is van een ander kwaliteitsniveau en lichtgevoeligheid dat de 18-70, maar dat is ook wat je kunt verwachten van een objectief van 75 euro, dat is ongeveer 200 euro goedkoper dan de 18-70 AF-S DX.

Ik gebruik het ding voorlopig vooral vooral voor familiekiekjes en daarom was het setje met de 28-80 en de 70-300 een heel leuk setje om mee te beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 23-05-2005 10:43 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Priyantha Bleeker schreef op maandag 23 mei 2005 @ 09:40:
Pentax heeft het dan wel goed voor elkaar gekregen, die hebben met de *Ist DS wel een grote zoeker, net zoals Minolta trouwens die ook een mooie grote zoeker heeft op haar D7D.
Waarom staat dat nou nooit in de specs van zo'n camera vraag ik me af. Je ziet in reviews vaak het eyepoint, vergrotingsfactor en hoeveel % van het totaal je ziet. Maar ik zou willen weten hoe groot ie is (diagonaal bv) en een soort van helderheidsindex. Je hoort namelijk als commentaar op bepaalde cams dat de zoeker te klein is, maar dan zeggen ze nooit hoe groot ie is. En opmerkingen over een lekkere heldere zoeker kun je ook niets mee als je niet weet in vergelijking tot wat. Zou het te moeilijk zijn om zoiets te melden? Of zegt het helemaal niets?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 13:32
StevenK schreef op maandag 23 mei 2005 @ 10:37:
[...]

Ik heb zelf de 28-80 en ja, het ding is van een ander kwaliteitsniveau en lichtgevoeligheid dat de 18-70, maar dat is ook wat je kunt verwachten van een objectief van 75 euro, dat is ongeveer 200 euro goedkoper dan de 18-70 AF-S DX.

Ik gebruik het ding voorlopig vooral vooral voor familiekiekjes en daarom was het setje met de 28-80 en de 70-300 een heel leuk setje om mee te beginnen.
Weet je ben geen vakfotograaf maar gewoon een amateur die na 15 jaar zijn oude hobby (met twee nikkormats) weer oppakt na 2 jaar met een digitale olympus gefotografeerd te hebben. Vind de twee bijgeleverde lenzen dan ook meer dan goed genoeg en niet alleen voor familie kiekjes. Heb van de week zo'n 120 foto's van Maxima geschoten en die zijn gewoon goed....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
bing69 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:05:
Heb van de week zo'n 120 foto's van Maxima geschoten en die zijn gewoon goed....
Laat de paar beste eens zien aub. Of gebruik je geen DSLR op die lenzen?

[ Voor 11% gewijzigd door Silent Thunder op 23-05-2005 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Voor de mensen die zich afvragen hoe het zit met de IR gevoeligheid van de D70, hier een paar fotootjes. Allen vandaag geschoten met een B+W 093 62mm filter.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59217/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59218/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59219/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59220/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59221/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59222/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59223/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59224/full.jpg

Vooral scherpstellen als je niets ziet is vrij lastig :X Maar ik krijg het idee dat dat gaandeweg steeds beter gaat :P

Ook nog even getest in een labomgeving:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59215/full.jpg
Heet schroefje :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59216/full.jpg
Stukje koperdraad met 10A erop.

En nog even om een indruk te geven, deze foto's komen dus *niet* zo uit de camera nee, ik heb er het BradsIRAction filter overheen gegooid, en ze zijn wat gecropped (Euh, ja, filter is 62mm, lens is 67... magoed vignetting krijg je prima weg met croppen :P)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59225/full.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
XanderH schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:10:
Voor de mensen die zich afvragen hoe het zit met de IR gevoeligheid van de D70, hier een paar fotootjes. Allen vandaag geschoten met een B+W 093 62mm filter.
[veel leuke plaatjes]
Vooral scherpstellen als je niets ziet is vrij lastig :X Maar ik krijg het idee dat dat gaandeweg steeds beter gaat :P
Ik vind altijd die IR foto's wel cool. En de D70 levert dus ook wel leuke plaatjes, alleen over dat scherpstellen dan: hoe kan je dan scherpstellen? Als je niets ziet moet je gokken? Beetje gewaagd denk ik. Of kan je eerst scherpstellen zonder filter, en vervolgens filtertje erop en klikken maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Mithras86 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:14:
[...]

Ik vind altijd die IR foto's wel cool. En de D70 levert dus ook wel leuke plaatjes, alleen over dat scherpstellen dan: hoe kan je dan scherpstellen? Als je niets ziet moet je gokken? Beetje gewaagd denk ik.
Je zegt het al: Gokken, oftewel, afstand schatten. En nee dat gaat mij ook niet echt goed af... :P
Of kan je eerst scherpstellen zonder filter, en vervolgens filtertje erop en klikken maar?
Kan, als je constant aan het schroeven wil zijn...

Op verzoek van Jumpstart het origineel van #7
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59227/full.jpg
clickable

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 23-05-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
bing69 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:05:
[...]

Weet je ben geen vakfotograaf maar gewoon een amateur die na 15 jaar zijn oude hobby (met twee nikkormats) weer oppakt na 2 jaar met een digitale olympus gefotografeerd te hebben. Vind de twee bijgeleverde lenzen dan ook meer dan goed genoeg en niet alleen voor familie kiekjes. Heb van de week zo'n 120 foto's van Maxima geschoten en die zijn gewoon goed....
Ik begin er pas net mee, dus ik heb geen flauw idee wat ik allemaal mis; het enige wat ik wel mis is een goede groothoek.

Dus misschien als ik van de week een sb800 ga halen, dat ik toch maar een groothoek-zoom erbij haal. Weet alleen nog niet welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Happy happy, joy, joy! Hij is binnen :-) De D70 met de 18-70 kitlens. Ik zit nu vol verwachting naar het lampje van de lader te kijken tot de accu vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
Leuk joh! ik heb hem zondag besteld bij topvision, heb alleen nog niks gehoord :(
(alleen zo'n automatische bevestiging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

wolly_a schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:34:
Happy happy, joy, joy! Hij is binnen :-) De D70 met de 18-70 kitlens. Ik zit nu vol verwachting naar het lampje van de lader te kijken tot de accu vol is.
Ik heb met de aangeleverde accu toen al 400 foto's geschoten o.i.d. Totdat ie leeg was :)

[ Voor 5% gewijzigd door miekd op 24-05-2005 15:28 ]

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
miekd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:27:
[...]

Ik heb met de aangeleverde accu toen al 400 foto's geschoten o.i.d. Totdat ie leeg was :)
Over die accu trouwens, weet iemand of het bij deze accus nodig is om ze zoveel mogelijk leeg te maken voor je ze weer oplaadt of maakt dat bij deze accus niets meer uit, ik kon er niets over vinden in geen van de handleidingen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
De accu van de D70 is een Lithium-ion accu en deze hebben geen last van het "geheugeneffect".
Laden met die hap! :)

[ Voor 7% gewijzigd door B___MAN op 24-05-2005 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Dat moet ook wel in de handleiding van de camera dan wel van de batterij staan.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Jay-P schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:37:
[...]

Over die accu trouwens, weet iemand of het bij deze accus nodig is om ze zoveel mogelijk leeg te maken voor je ze weer oplaadt of maakt dat bij deze accus niets meer uit, ik kon er niets over vinden in geen van de handleidingen ??
Het is wel beter om ze leeg te schieten denk ik, maar in feitte maakt het niks uit. Een tweede accu kan ik wel aanraden trouwens, die dingen zijn altijd op de meest ongelegen moment leeg :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
(beetje offtopic)
Zijn er toevaliig meer mensen die de Nikon D70 hebben besteld bij Topvision?
Ik lees net op hun site dat ze geen nederlandse cc accepteren, en dat is nou juist de betaalmethode die ik heb ingevuld.
Is het ook niet raar dat ik verder niks hoor over deze bestelling? , zondag besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
GoEV6 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:21:
(beetje offtopic)
Ik lees net op hun site dat ze geen nederlandse cc accepteren, en dat is nou juist de betaalmethode die ik heb ingevuld.
Is het ook niet raar dat ik verder niks hoor over deze bestelling? , zondag besteld.
En waarom staat er een NL-vlaggetje in de pricewatch bij Topvision terwijl het (Duits?) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
urk_forever schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:11:
Dat moet ook wel in de handleiding van de camera dan wel van de batterij staan.
geloof me, t staat er niet in, heb er overal naar gezocht (wel engelse handleiding btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhizzCat schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:11:
[...]

Het is wel beter om ze leeg te schieten denk ik, maar in feitte maakt het niks uit. Een tweede accu kan ik wel aanraden trouwens, die dingen zijn altijd op de meest ongelegen moment leeg :)
Beertjeman schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:43:
De accu van de D70 is een Lithium-ion accu en deze hebben geen last van het "geheugeneffect".
Laden met die hap! :)
In dit geval heeft Beerjeman gelijk, en WhizzCat niet. Lithium-Ion batterijen hebben inderdaad geen last van het meerder maals laden zonder leeg te trekken. Sterker nog, Lithium-Ions gaan langer mee als je ze "vol houdt" (ofwel als je thuis komt na een foto shoot meteen volladen die hap) :)

Ik meen mij te herinneren dat er eerder in dit topic al een discussie (met link) over batterijen is geweest.

edit: Ik had dit gelezen op de site van Ken: http://www.kenrockwell.com/tech/batteries.htm O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Kwas er een beetje vanuit gegaan dat de batterij wel leeg / zo goed als leeg zou zijn, dus heb m meteen op de lader geklikt. Moet trouwens zeggen dat het laden lekker snel gaat. Inmiddels ook even een paar uurtjes met de camera rongewandeld. Geweldig! Wat een genot! Het gevoel, het geluid, de geur, de... alles. :) Kwijl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Laatst online: 27-08 16:25
wolly_a schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 17:06:
Kwas er een beetje vanuit gegaan dat de batterij wel leeg / zo goed als leeg zou zijn, dus heb m meteen op de lader geklikt. Moet trouwens zeggen dat het laden lekker snel gaat. Inmiddels ook even een paar uurtjes met de camera rongewandeld. Geweldig! Wat een genot! Het gevoel, het geluid, de geur, de... alles. :) Kwijl!
Ik zou je sig. ook even aanpassen :)

Welcome to the club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de D70 ruikt inderdaad lekker.
:/

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:35:
[...]

[...]

In dit geval heeft Beerjeman gelijk, en WhizzCat niet. Lithium-Ion batterijen hebben inderdaad geen last van het meerder maals laden zonder leeg te trekken. Sterker nog, Lithium-Ions gaan langer mee als je ze "vol houdt" (ofwel als je thuis komt na een foto shoot meteen volladen die hap) :)
Hm, ik heb er zo snel even geen bron van; maar dit dacht ik:
Li-Ion accu's hebben géén geheugeneffect, zoals NiCD (erg) en NiMH (Ja, ook die, alhoewel dan wel in zeer kleine mate). Bij het opladen verslijt een Li-Ion accu echter wel, ze hebben een maximum aantal keer dat je ze kunt herladen. Helemaal ontladen is echter ook weer slecht voor een Li-Ion accu, je moet eigenlijk een afwezig zien te vinden tussen niet té vaak laden en niet helemaal leeg laten lopen, ik dacht dat het het beste was om hem te laden als hij nog 40% 'vol' is.

edit:
Hm, ik heb mijn bron weer gevonden :P
En het klopte dus niet helemaal, ze mogen idd niet helemaal leeg, 80% ontlading het maximale dat wordt aangeraden. (Dus nog 20% capaciteit over).
http://www.batteryuniversity.com/partone-21.htm

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 24-05-2005 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

En hoe moet dat kunnen zien? Of mijn accu voor zo'n 80% ontladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
PuCK schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:33:
Als je je precies aan die richtlijn wilt houden wordt het idd lastig ja ;)

Maar het gaat meer om het idee dan om de exacte percentages. Als je nog maar 1 streepje overhebt op je cam gewoon je accu opladen (tenzij je bezig bent met een fotoshoot en geen nieuwe hebt natuurlijk), ipv je hele accu zo ver leegschieten dat je cam echt niets meer doet.

Ik zelf ga echt niet iedere keer dat ik wat foto's gemaakt heb mijn accu in de lader stoppen. Maar als ik 500 foto's geschoten heb op een accu steek ik hem 's avonds lekker in de lader, al kan ie best door tot 700, zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PuCK schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:33:
Als je nog één streepje over hebt dan kun je er donder op zeggen dat ie geen stroom meer heeft voor die ene foto.. Snel van accu wisselen dus :)
Overigens werkt de aanduiding niet helemaal linear.. Het duurt vrij lang voordat ie 1 streepje minder is en het is echt snel af met de pret als ie op 1 streepje "schiet"

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoEV6 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:21:
(beetje offtopic)
Onzin, zie de laatste review op TopVision in de Shop Survey. Die is van mij :) Ik heb daar ook gewoon betaald met creditcard. Niks mis mee, ging perfect... Met een week heb je die camera. Ik ben er nu ook mee aan het spelen :9~

Enne, zondag besteld? Ze zitten wel in Luxemburg hè? Ik moest er overigens ook wel even een mailtje aan wijden omdat ik een paar dagen later ook niets meer mocht vernemen na de orderbevestiging, maar daarna ging het allemaal snel. Ik heb besteld op woensdagavond en de donderdag daarop had ik alles binnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Kwas er een beetje vanuit gegaan dat de batterij wel leeg / zo goed als leeg zou zijn, dus heb m meteen op de lader geklikt.
Ik las wel ergens dat je nieuwe accu's altijd een keer of drie helemaal moet ontladen en dan weer helemaal opladen. Daarna kun je ze na elk gebruik in de lader kiepen.

Klopt dat of is dat een verhaaltje?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 20:07:
[...]

Onzin, zie de laatste review op TopVision in de Shop Survey. Die is van mij :) Ik heb daar ook gewoon betaald met creditcard. Niks mis mee, ging perfect... Met een week heb je die camera. Ik ben er nu ook mee aan het spelen :9~

Enne, zondag besteld? Ze zitten wel in Luxemburg hè? Ik moest er overigens ook wel even een mailtje aan wijden omdat ik een paar dagen later ook niets meer mocht vernemen na de orderbevestiging, maar daarna ging het allemaal snel. Ik heb besteld op woensdagavond en de donderdag daarop had ik alles binnen.
Ik had je stukje gelezen, wist alleen niet dat jij ook met een cc had betaald.
Op hun site staat dat alleen mesen uit duidsland kunnen betalen met een cc en binnekort ook mensen uit nederland, maar ben ben benieuwd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoEV6 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 20:22:
[...]

Ik had je stukje gelezen, wist alleen niet dat jij ook met een cc had betaald.
Op hun site staat dat alleen mesen uit duidsland kunnen betalen met een cc en binnekort ook mensen uit nederland, maar ben ben benieuwd!!
Dat heb ik er inderdaad niet bij gezet. Mea culpa :*) Gewoon met een Eurocard/Mastercard betaald. Ik heb wel begrepen dat er een tijd terug problemen waren met de Nederlandse creditcards van Visa. Wat daarvan waar is en of dat nog steeds geldt, weet ik dus niet. Als de creditcard niet geaccepteerd wordt, krijg je volgens mij vrij snel een terugkoppeling hierover.

Succes met je camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Bedankt hoop hem snel te ontvangen, zal jullie/je op de hoogde houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Welk soort batterijen gebruiken jullie. In mijn compact zitten van die AA-accu's; maar ik neem aan dat de D70 dat niet meer heeft?

Word de D70 incl. de accu geleverd?

[ Voor 16% gewijzigd door Silent Thunder op 24-05-2005 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
In de D70 zit idd een accu, deze is meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 20:29:
[...]

Dat heb ik er inderdaad niet bij gezet. Mea culpa :*) Gewoon met een Eurocard/Mastercard betaald. Ik heb wel begrepen dat er een tijd terug problemen waren met de Nederlandse creditcards van Visa. Wat daarvan waar is en of dat nog steeds geldt, weet ik dus niet. Als de creditcard niet geaccepteerd wordt, krijg je volgens mij vrij snel een terugkoppeling hierover.

Succes met je camera!
En is dat een nieuwe of een gerefurbished apparaat wat jij besteld hebt (en dus gekregen) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
GoEV6 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 20:58:
In de D70 zit idd een accu, deze is meegeleverd.
en de accuoplader ervan word meegeleverd; of moet je die nog es los erbij kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Silent Thunder schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 01:04:
[...]

en de accuoplader ervan word meegeleverd; of moet je die nog es los erbij kopen?
Wordt ook meegeleverd :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
eey, wat handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

Snellader zelfs, al zou je volgens mij foto's op burst blijven schieten dan zou de 'tweede' adapter sneller zijn opgeladen dan je eigen adapter leeg zou zijn. Zo ongeveer ;)

Daarnaast is een Li-ion accu in een D70 nooit leeg als je m niet meer kan gebruiken. Gezien de D70 vrij best wat energie nodig heeft, om zo'n foto op te slaan zal deze gewoon niet meer functioneren als de batterij de energie niet meer kan opbrengen. (Met als voorbeeld dat de LCD bijv. WEL aanblijft)

Daarom is deze nooit helemaal leeg, zoals bijv bij een Canon Powershot A60. Hier heb ik het mee gehad dat de camera gewoon ineens uitviel (niet eens afsloot o.i.d.) Die waren toen wel HELEMAAL leeg, gezien deze niet eens de energie kon opbrengen om de cam aan te houden.

De enige manier om hem helemaal leeg te krijgen is de D70 laten aanstaan totdat het LCD uit gaat, (en volgens mij moet er dan ook nog een geheugenbatterij helemaal leeg zijn o.i.d. gezien hij wel datum onthoud zelfs als de accu eruit is.

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
miekd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 01:18:
Snellader zelfs, al zou je volgens mij foto's op burst blijven schieten dan zou de 'tweede' adapter sneller zijn opgeladen dan je eigen adapter leeg zou zijn. Zo ongeveer ;)

Daarnaast is een Li-ion accu in een D70 nooit leeg als je m niet meer kan gebruiken. Gezien de D70 vrij best wat energie nodig heeft, om zo'n foto op te slaan zal deze gewoon niet meer functioneren als de batterij de energie niet meer kan opbrengen. (Met als voorbeeld dat de LCD bijv. WEL aanblijft)

Daarom is deze nooit helemaal leeg, zoals bijv bij een Canon Powershot A60. Hier heb ik het mee gehad dat de camera gewoon ineens uitviel (niet eens afsloot o.i.d.) Die waren toen wel HELEMAAL leeg, gezien deze niet eens de energie kon opbrengen om de cam aan te houden.

De enige manier om hem helemaal leeg te krijgen is de D70 laten aanstaan totdat het LCD uit gaat, (en volgens mij moet er dan ook nog een geheugenbatterij helemaal leeg zijn o.i.d. gezien hij wel datum onthoud zelfs als de accu eruit is.
Laat 't nou net de bedoeling zijn dat je je Li-Ion nooit volledig leegtrekt... ik zou er iig geen moeite voor gaan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 21:20:
[...]

En is dat een nieuwe of een gerefurbished apparaat wat jij besteld hebt (en dus gekregen) ?
Een nieuwe natuurlijk... Hoe kom je erbij dat dit een gerefurbished toestel zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

XanderH schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 07:08:
[...]

Laat 't nou net de bedoeling zijn dat je je Li-Ion nooit volledig leegtrekt... ik zou er iig geen moeite voor gaan doen :+
Zei ik dat dan? ..

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:30:
[...]

Een nieuwe natuurlijk... Hoe kom je erbij dat dit een gerefurbished toestel zou zijn?
Ik wil zeer binnenkort nog een D70 (met 18-70 kit lens) bestellen, en als je dan de prijs zag bij topvision (was 769 en is nu al gestegen naar 820 euro), dacht ik even dat hem misschien wel om refurbished modellen ging, ook als je de prijs vergelijkt bij foto Konijnenberg bekijkt. Vandaar dat ik het zeker wilde weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:09:
[...]

Ik wil zeer binnenkort nog een D70 (met 18-70 kit lens) bestellen, en als je dan de prijs zag bij topvision (was 769 en is nu al gestegen naar 820 euro), dacht ik even dat hem misschien wel om refurbished modellen ging, ook als je de prijs vergelijkt bij foto Konijnenberg bekijkt. Vandaar dat ik het zeker wilde weten.
Ik was nog optijd met de bestelling voor 769 eurotjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoEV6 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:52:
[...]

Ik was nog optijd met de bestelling voor 769 eurotjes :)
Ik ook :*) De prijs fluctueert overigens met de dag tussen de 769,-, 800,- en 820,-.

@emvdb:
Als het geduld op kunt brengen en het lef hebt, zou je kunnen wachten tot de prijs weer is gezakt tot 769,-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:59:
[...]

Ik ook :*) De prijs fluctueert overigens met de dag tussen de 769,-, 800,- en 820,-.

@emvdb:
Als het geduld op kunt brengen en het lef hebt, zou je kunnen wachten tot de prijs weer is gezakt tot 769,-...
En heb jij al wat gehoord van ze behalve de automatisch verzonden order bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 16:11

Acid_Burn

uhuh

Er zit ook een adapter bij in de vorm van je accu waarmee je in geval van nood ook gewone batterijen kan gebruiken (geen AA maar wel een gangbare maat).

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Jay-P schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:35:
[...]

geloof me, t staat er niet in, heb er overal naar gezocht (wel engelse handleiding btw)
Je hebt gelijk, ik kan het inderdaad ook niet vinden.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoEV6 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:08:
[...]

En heb jij al wat gehoord van ze behalve de automatisch verzonden order bevestiging?
Euhmmm, ik heb in dit draadje toch al gereageerd op jouw bericht omtrent TopVision??? Ik heb hem dus al weer een weekje in mijn bezit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:23:
[...]

Euhmmm, ik heb in dit draadje toch al gereageerd op jouw bericht omtrent TopVision??? Ik heb hem dus al weer een weekje in mijn bezit...
Sorry ff vergeten...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al een vertical grip besteld bij harbortronics, ik wil er een gaan bestellen, maar vraag me af hoe dat zit met invoergelden etc. of heb je daar geen last van, wie heeft er al besteld bij deze firma ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Op welke resolutie schieten jullie? De volle 6MP of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:56

Zoefff

❤ 

Dat je dat dúrft te vragen :D

Natuurlijk schiet iedereen op de volle 6MP. Toch? :P

Ik in ieder geval wel, je koopt geen 6MP cam om niet de volle 6MP te benutten. Croppen of resizen kan achteraf altijd nog. En daarbij, als je ruim 1000 euro neertelt voor cam+lenzen, dan maakt een GB'tje extra ook niet zo veel meer uit ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Ik durf alles te vragen ;) Maar je koopt niet alleen een 6MP cam. Je koopt verder natuurlijk ook de smeuïge kwaliteiten van een DSLR.

Maar ik doe ff onwetend: stel persoon A schiet op (pakweg) 3MP zijn foto's; en persoon B op het maximale (6 dus). Welk concrete voordelen heeft B nou op A?
(ik neem o.a. aan dat als je foto's op 6MP laat afdrukken; het er veeeeeel beter uitziet?)

[ Voor 133% gewijzigd door Silent Thunder op 26-05-2005 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-09 19:43
Silent Thunder schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 00:37:
Ik durf alles te vragen ;) Maar je koopt niet alleen een 6MP cam. Je koopt verder natuurlijk ook de smeuïge kwaliteiten van een DSLR.

Maar ik doe ff onwetend: stel persoon A schiet op (pakweg) 3MP zijn foto's; en persoon B op het maximale (6 dus). Welk concrete voordelen heeft A nou op B?
(ik neem o.a. aan dat als je foto's op 6MP laat afdrukken; het er veeeeeel beter uitziet?)
A heeft meer foto's op z'n kaartje. A kan ook mooie afdrukken maken, alleen zullen de afdrukken naarmate ze groter worden in kwaliteit afnemen.
B kan meer croppen, en grotere afdrukken maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:56

Zoefff

❤ 

Maar ik doe ff onwetend: stel persoon A schiet op (pakweg) 3MP zijn foto's; en persoon B op het maximale (6 dus). Welk concrete voordelen heeft B nou op A?
Persoon B kan inderdaad mooiere afdrukken maken, zeker op het moment dat de afdrukken groter worden. Je kan zelf wel uitrekenen hoe groot je op 3MP nog kan printen, er vanuit gaande dat je voor een mooie print toch minimaal 300 dpi nodig hebt.

Daarnaast is het ook zo, hoe meer info je hebt, hoe beter. Persoon B kan in Photoshop beter kleurcorrecties en andere bewerkingen doorvoeren, simpelweg omdat er meer informatie beschikbaar is.

Zoals ik in m'n vorige post al zei, het zou jammer zijn als iemand niet op de volle 6(.1 ;))MP schiet. Als je zo'n investering doet, dan moet je niet ineens gaan bezuinigen op CF kaartjes :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

persoonlijk vind ik dat 'm juist vanwege de kwaliteiten van een SLR koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Zoefff schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 09:27:
Zoals ik in m'n vorige post al zei, het zou jammer zijn als iemand niet op de volle 6(.1 ;))MP schiet. Als je zo'n investering doet, dan moet je niet ineens gaan bezuinigen op CF kaartjes :)
Ik doelde ook niet echt op besparing van cf-kaartjes. Tuurlijk zal ik de volledige 6M benutten; was gewoon ff nieuwsgierigheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Bij hoge uitzondering schiet ik kleiner dan 6.1MP: als het te pakken krijgen van een foto harder telt dan de foto-grootte, en ik nog maar weinig ruimte op CF heb ;) Ik heb zo'n 14.000 foto's gemaakt met de D70 sinds november vorig jaar: ik denk dat er hooguit 300 ~ 500 op half size (dus 1500xetc) gemaakt zijn :) 6MP is gewoon ideaal voor croppen, detail, en kwaliteit. Een 3MP foto wordt namelijk geresampled, een 6MP-foto is 'the real thing' zonder bewerking in de cam.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Ik denk dat je beter de vraag kunt stellen: JPG of RAW?

Mijn antwoord: RAW NATUURLIJK!

Veel scherper dan JPG maar je moet wel nabewerken waardoor je het beste uit je foto's kunt halen. Even de exposure aanpassen of WB aanpassen en natuurlijk zonder kwaliteits verlies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Beertjeman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:37:

Veel scherper dan JPG maar je moet wel nabewerken waardoor je het beste uit je foto's kunt halen. Even de exposure aanpassen of WB aanpassen en natuurlijk zonder kwaliteits verlies!
met andere woorden: het hangt er een beetje vanaf of je denkt dat het aanpassen van WB/exposure nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schiet tegenwoordig meestal op JPG.
WB heb ik tijdens de shoot wel goed zitten, en heb zelden de extra scherpte van RAW nodig. (mijn foto'tjes gaan richting internet of fotopapier, geen groot formaat).
Natuurlijk voor ideale kwaliteit zou ik in camera RAW schieten en dan met Nikon Capture (automatisch) converten naar JPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Volgens mij raakt de D70 op. Kijk net nog eens bij cameranu.nl en daar is de body opeens 799,- euro.
Twee weken geleden heb ik er nog 699,- voor betaald :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
De body is soms duurder dan body+kit (die logica volg ik niet helemaal)... is daar een bepaalde reden voor?

-edit: nou jah nu ff niet; maar ik zag het zo es n keer in de pricewatch...

[ Voor 30% gewijzigd door Silent Thunder op 26-05-2005 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ergens gelezen dat TIFF 24bit-uncompressed is; en RAW was maar 12bit-uncompressed.
Kan je daaruit afleiden dat je met TIFF in theorie beter af bent (afgezien van het feit dat de files veel groter zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 16:11

Acid_Burn

uhuh

aangezien de D70 hooguit in RAW opslaat is dat een non issue. Je kan wel van 12 naar 24 converteren, maar je wint er niks mee.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acid_Burn schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:43:
aangezien de D70 hooguit in RAW opslaat is dat een non issue. Je kan wel van 12 naar 24 converteren, maar je wint er niks mee.
Ik had het niet over de D70, maar over de uncompressed formaten in het algemeen.

Maar waarom win je er niks mee; je ziet dus geen kwaliteitsverschil tussen 12 en 24bit?
In welke situatie is dan het beter dat je 'origineel' 24bits foto's hebt? (TIFF zal er wel niet voor niks zijn...).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
YellowCube schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:00:
[...]
met andere woorden: het hangt er een beetje vanaf of je denkt dat het aanpassen van WB/exposure nodig is.
Noem het "fine tunen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:36:
Ik had ergens gelezen dat TIFF 24bit-uncompressed is; en RAW was maar 12bit-uncompressed.
Kan je daaruit afleiden dat je met TIFF in theorie beter af bent (afgezien van het feit dat de files veel groter zijn).
Je haalt het totaal aantal bits (R+G+B = 24 bij een standaard TIFF) en het aantal bits per kanaal (R,G & B elk 12 bits bij RAW) door elkaar.

Een NEF (zo noemt Nikon zijn RAW formaat) bestand van de D70 heeft dus voor elk kanaal 4 bits extra t.o.v. een TIFF, en kan daarmee dus theoretisch in elk kanaal 16x zoveel tinten vastleggen (NEF 4096, TIFF 256). In de praktijk ligt dit getal iets lager, aangezien Nikon een lossy compressie toepast, waarbij bepaalde tinten samengevoegd worden. Maar het blijven er altijd veel meer dan bij een 24 bits TIFF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IEmand al ervaring met het bestellen van de Verttical Grip van Harbortronics ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Mag ik hier nog ff een newbie vraag neermikken ?

Wat is de makkelijkste/beste manier om raw foto's te bewerken ?

Ik maak nu alleen maar jpg's, maar ik lees allemaal interessante verhalen dat raw beter is :)

ps: Officier, je doet me aan worteltjestaart denken :)

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 26-05-2005 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 18:58
StevenK schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:06:
Mag ik hier nog ff een newbie vraag neermikken ?

Wat is de makkelijkste/beste manier om raw foto's te bewerken ?

Ik maak nu alleen maar jpg's, maar ik lees allemaal interessante verhalen dat raw beter is :)

ps: Officier, je doet me aan worteltjestaart denken :)
Als het echt makkelijk moet, dan kan je het beste gewoon Photoshop gebruiken.
(Er vanuitgaande dat iedereen wel PS heeft...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:51

Arfman

Drome!

En even Adobe Camera Raw installeren, anders snapt Photoshop je RAW files niet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 18:58
Arfman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:19:
En even Adobe Camera Raw installeren, anders snapt Photoshop je RAW files niet.
Dat zit toch standaard al in CS2?
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.