"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
CPU: i7 4770K @4.8 GHz | GPU: MSI GTX780 Gaming 3GB | MOBO: Asus Z87-pro | RAM: 24GB | OS: Windows 10 x86_64| Wheel: Logitech G25 with Playseat Challenge | VR: Oculus Rift DK2 |
trion75 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:47:
Haha hij zal wel in de war zijn door de zomertijduurtje vertraging
Zou hij al wel weten dat Pim Fortuijn dood is? ;-)
De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica
Verwijderd
De vier mappen moeten de volgende namen hebben:Xivius schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:53:
Ik heb de volgende TTM mappen op de MMC card gecopieerd (Nokia 6600):
2577
Benelux-F-Map
System
TomTom
....maar hoe kan ik TTM nu opstarten ?? Ik zie nergens een SIS file oid ??
Wie helpt mij ?
- 2577 (alleen voor Windows Mobile toestellen, zoals bijv. de C500).
- Benelux Navigator Map
- System (alleen voor Symbian toestellen, zoals bijv. Nokia 6600).
- TomTom
Ik zie dus dat jouw map "Benelux-F-Map" niet de goede naam heeft.
In de map TomTom staat het hoofdprogramma "TomTom Mobile.exe". Kan je die opstarten?
Tevens heb je voor Symbian toestellen de zgn. GPS-patch nodig die hier niet geplaatst mag worden.
Verwijderd
Ik heb net een Motorola MPX 220 en TomTom Mobile aangeschaft. Ik heb een BT GlobalSat GPS maar krijg TTM niet aan de praat. Heb:
- Kaart leeggemaakt, TTM v4.40 op de kaart gezet, kaart in de telefoon geplaatst en telefoon aangezet. Heb het volgende natuurlijk geprobeerd:
- Eenmaal 2517\AutoRun.exe uitgevoerd (voor snelkoppeling in het startmenu).
- Setup uit ttm_sp.zip gerunned terwijl telefoon middels ActiveSync met je PC is verbonden (TTM v4.43).
- Compoorten uitgevinkt en compoorten weer aangevinkt.
- Bluetooth aan, GPS-ontvanger gepaired en bluetooth uitgezet.
- TTM opgestart en navigeren maar (bijvoorkeur buiten!).
maar krijg elke keer bij GPS instellen binnen TTM te zien dat er geen GPS apparaat is.
Kan iemand mij op weg helpen.
EMonty
Ok, anders geformuleerd: De PRECIEZE bestanden die IN de mappen staan. Zodat de mappenstructuur klopt, bestandsnamen kloppen en ook de attributen van Read only afhalen.fulgore schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:43:
[...]
Staat er toch al ? Trouwens, voor de C500 en SDA etc. toestellen scheelt het misschien 1 MB als men de System dir weg laat. Een extra kaart zal iig NOOIT lukken met deze actie.
Daarnaast: Alle bestanden die:
1.) niet nodig zijn voor Bijv. Windows Mobile,
2.) niet nodig zijn voor Symbian
3.) niet nodig zijn voor de te maken "light" variant voor de Nederlandse versie van TTM
Dit alles om een perfect installatieplan te maken welke zo min mogelijk ruimte kost.
EDIT: EMonty, installeer de GPS patch via cardreader. Dit werkt het beste en (bijna) altijd, omdat je dan de bestanden gewoon kunt overschrijven doordat er niets in gebruik is.
[ Voor 14% gewijzigd door CSB op 30-03-2005 11:41 ]
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
Verwijderd
Ok, thanxs...ik heb een motorola mpx 220 met GlobalSat BT GPS....iets anders dan jij hebt, dat zal het wel zijn....CSB schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:57:
Beide? Ik heb ze ook allebei, en het werkt prima.
Verwijderd
De GlobalSat BT GPS staat niet in het lijstje van BT GPS-ontvangers die TTM kent (zie openingpost van dit topic). Ik vermoed dat TTM niet met deze GPS-ontvanger (samen)werkt.Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 14:42:
[...]
Ok, thanxs...ik heb een motorola mpx 220 met GlobalSat BT GPS....iets anders dan jij hebt, dat zal het wel zijn....
Tip: koop een Rikaline 6030, FAC BT-30 of een LeadTek 9537 voor ca. 100 euro. Die werken gegarandeerd!
Verwijderd
heb MPX 220 FAC BT-30 niet werkendVerwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 19:21:
[...]
De GlobalSat BT GPS staat niet in het lijstje van BT GPS-ontvangers die TTM kent (zie openingpost van dit topic). Ik vermoed dat TTM niet met deze GPS-ontvanger (samen)werkt.
Tip: koop een Rikaline 6030, FAC BT-30 of een LeadTek 9537 voor ca. 100 euro. Die werken gegarandeerd!
Verwijderd
Controleer het versienummer van je TomTom Mobile. Indien dit versie 4.40 is, dien je de Traffic Patch (ttm_sp.zip) nog te installeren. Het versienummer is na de patch/update verhoogd naar versie 4.43.
Verwijderd
Heb 4.43. Volgens mij ligt het aan de bluetooth software op de mpx220. Kan ook maar een serial port profile aanmaken voor 1 com poort (6).Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 20:08:
[...]
Controleer het versienummer van je TomTom Mobile. Indien dit versie 4.40 is, dien je de Traffic Patch (ttm_sp.zip) nog te installeren. Het versienummer is na de patch/update verhoogd naar versie 4.43.
Verwijderd
ja dat probleem heb ik ookVerwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 10:16:
[...]
Heb 4.43. Volgens mij ligt het aan de bluetooth software op de mpx220. Kan ook maar een serial port profile aanmaken voor 1 com poort (6).
Ik kan hier al wel een begin mee makenCSB schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:38:
[...]
Ok, anders geformuleerd: De PRECIEZE bestanden die IN de mappen staan. Zodat de mappenstructuur klopt, bestandsnamen kloppen en ook de attributen van Read only afhalen.
De mappen zoals ze op mijn mini-SD kaartje stonden die ik van Orange kreeg bij mijn SPV C500:
\Storage Card + - 2577 (kan weg onder voorbehoud) | | | + - Autorun.exe (kan weg onder voorbehoud) | Maakt de snelkoppeling in je startmenu aan. blijft nodig voor de | link in je start menu. Wel kun je handmatig een link maken in | \Storage\windows\Start Menu naar de applicatie | \Storage Card\TomTom\TomTom Mobile.exe | + - Benelux-F-Map (moet blijven) | | | + - Veel bestandjes die waarschijnlijk allemaal nodig zijn. | + - Licences (kan weg) | | | + - De TomTom licentie in 12 talen | | | + - De licentie voor Tremor | + - System (kan weg op niet-Symbian telefoons) | + - Veel bestanden (kunnen weg op niet Symbian telefoons) | Hoewel ik wel een Palm heb, ben ik niet zo bekend met de bestanden | die het OS gebruikt. Deze kunnen allemaal weg op een telefoon die | Windows Mobile gebruikt. | + - TomTom (taalmodules kunnen weg) | + - dan.vif | - data00.chk | - data00.22k | Deense taal, vrouwelijk | + - deum.vif | - data01.chk | - data01.22k | Duitse taal, mannelijk | + - deuf.vif | - data02.chk | - data02.22k | Duitse taal, vrouwelijk | + - engm.vif | - data04.chk | - data04.22k | Engelsse taal (GB), mannelijk | + - engf.vif | - data05.chk | - data05.22k | Engelse taal (GB), vrouwelijk | + - usaf3.vif | - data07.chk | - data07.22k | Engelse taal (USA), vrouwelijk (Lori) | + - usaf2.vif | - data08.chk | - data08.22k | Engelse taal (USA), vrouwelijk (Bonnie) | + - usam.vif | - data09.chk | - data09.22k | Engelse taal (USA), mannelijk | + - esp.vif | - data10.chk | - data10.22k | Spaanse taal, vrouwelijk | + - fram.vif | - data11.chk | - data11.22k | Franse taal, mannelijk | + - fraf.vif | - data12.chk | - data12.22k | Franse taal, vrouwelijk | + - ita.vif | - data13.chk | - data13.22k | Italiaans, vrouwelijk | + - nldm.vif | - data14.chk | - data14.22k | Nederlandse taal, mannelijk | + - nldf.vif | - data15.chk | - data15.22k | Nederlandse taal, vrouwelijk, Eva | + - nld.vif | - data16.chk | - data16.22k | Nederlandse taal, vrouwelijk, Nora | + - vla.vif | - data17.chk | - data17.22k | Nederlandse taal [norml](B)[/norml], vrouwelijk | + - nor.vif | - data18.chk | - data18.22k | Noorse taal, vrouwelijk | + - sve.vif | - data19.chk | - data19.22k | Zweedse taal, vrouwelijk | + - norm.vif | - data20.chk | - data20.22k | Noorse taal, mannelijk | + - svem.vif | - data21.chk | - data21.22k | Zweedse taal, mannelijk | + - espm.vif | - data22.chk | - data22.22k | Spaanse taal, mannelijk | + - danm.vif | - data23.vif | - data23.22k | Deense taal, mannelijk | + - itam.vif | - data24.chk | - data24.22k | Italiaans, mannelijk | + - porm.vif | - data25.chk | - data25.22k | Portugees, mannelijk | + - porf.vif | - data26.chk | - data26.22k | Portugees, vrouwelijk | + - suof.vif | - data27.chk | - data27.22k | Finse taal, vrouwelijk | + - suom.vif | - data28.chk | - data28.22k | Finse taal, mannelijk | + - data.chk | Geen idee waar deze voor is | + - navigator.cfg | Instellingen TomTom. | + - TomTom mobile.exe | De applicatie zelf | + - ttgpseng.exe Ik gok het onderdeel dat de communicatie met de gps-muis verzorgd.
Alle bestanden zijn bij mij read-only behalve:
.\2566\AutoRun.exe
.\Benelux-F-Map\Benelux-F-Map.cfg
.\Benelux-F-Map\traffic.inc
.\Licenses\*.*
.\TomTom\navigator.cfg
Als je even zelf een snelkoppeling in je startmenu maakt kun je dus de rommel op je storagecard terugbrengen tot 2 directories, namelijk de kaart en de applicatie + geluid.
Met slechts 1 taal (ik heb een willekeurige genomen, er zit een klein verschil in grootte tussen de talen) houd je 3,25mb over voor TomTom zelf, en de kaart is bij mij 58mb.
[ Voor 1% gewijzigd door Paul op 01-04-2005 03:36 . Reden: onverwachtte smiley in pre-blok ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Als je bovenstaande post en de versie voor de Symbian telefoons hebt, zul je nooit vragen meer hebben als: "Waarom doet ie het niet?"
Zolang men dan die lijst met benodigde bestanden heeft, werkt het (bijna) altijd.
(ja ik ben voorzichtig met m'n uitspraken, vooral op Tweakers
Verwijderd
Ik heb een Qtek 8020 Media Center Edition, met mini sd van 128MB. Genoeg voor TT Mobile en de Benelux Navigator Map. Ik heb als GPS ontvanger de Holux GR-230BK. Los gekocht. Deze gebruikte ik al moeiteloos op de PDA, maarja, waarom je PDA voor navigatie meeslepen als het op de Qtek kan.
Ja, ik heb warmte weerend glas in de auto, maar ik hang m'n GPS voor de opening.
Erg vaag, soms gaat het snel, maar vaak duurt het toch wel lang.
Zou ik een slecht exemplaar hebben?
Verwijderd
Nee, dit heeft te maken met andere zaken. Ik heb een Emtac Trine met hetzelfde effect.. soms duurt het wel 1 minuten voor hij een actieve link heeft opgezet ... handig als je ff snel wilt weten hoe je nu verder moet rijden..Coenen schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 08:12:
Ik baal eigenlijk een beetje van mijn Rikaline GPS, vanochtend lukte het niet om in de auto een GPS signaal te krijgen. Een maal op m'n werk lukte het voor een op raam binnen no time.
Ja, ik heb warmte weerend glas in de auto, maar ik hang m'n GPS voor de opening.
Erg vaag, soms gaat het snel, maar vaak duurt het toch wel lang.
Zou ik een slecht exemplaar hebben?

Verwijderd
Ik plaatste de accu, zette hem aan, start TTM op op mijn Nokia 6600 en............ niets!
Telefoon uit en weer aan, start TTM op en.........??? Het werkt als een t**t!!
Dus mijn weekend is weer goed, nu zul je zien dat ik de komende periode net geen adressen heb waar ik het voor nodig heb, maar goed dan is de accu in ieder geval opgeladen
Verwijderd
Ik heb zelf een MPX220 Met een Adapt GPS reciever.
en ben al enkele dagen aan het proberen.

Maar bij het deactiveren & activeren van de Com poorten loop ik vast.
In het configuratie menu mis ik de koppeling BT serialport setup.

Tevens kan ik in het register maar 1 com poort instellen.
Zijn er mensen die het zelfde probleem hebben? (emonty bijvoorbeeld)
Verwijderd
iemand een idee wat dit kan zijn?
PS. voor de rest een super combi, TomTom en een 6630!!
Verwijderd
dat ik Bluetooth eerst handmatig aan moet zetten kan dit ook met die versie te maken hebben?
ennuhh, 'k zal maar niet naar de bekende weg vragen wat die patch betreft
Die gps patch mag niet gepost worden hier maar googlen doet wonderen.
[ Voor 39% gewijzigd door fulgore op 02-04-2005 17:28 ]
Verwijderd
Er is een "ezelsbruggetje" voorVerwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:25:
ennuhh, 'k zal maar niet naar de bekende weg vragen wat die patch betreftiemand?
Verwijderd
maar hier kan ik alleen de uitgaande poort instellen (com 6). Zou dit kunnen komen dat mijn MPX220 geen inkomende com poort toestaat?
Voor andere MPX220 bezitters kijk eens onder:
Begin / Spraakherkenning / settings / Application launcher / BT Seriele poort setup
Of zoek in de root directory van windows naar BTserialsetup.
Verwijderd
Want de die patch heb ik wel
Verwijderd
Dit heb ik gedownload:
ttmobile.APP 1,3 MB
TTMOBILE.APP_org 1,3MB
Deze doen het niet.
Ik had deze bestanden ookal alleen waren die 897kB groot ipv 1,3MB
Hier werkt TT goed mee alleen heb ik het "probleem" wat ik een paar post hier boven neer gezet heb
Komt er in het TT menu bij "over TomTom" ook te staan dat het 4.43 is geworden?
Kan 4.43 ook zelf de Bluetooth aanzetten?
Ik laat hem (aan de lader) zo liggen, als hij maandagmorgen nog niet weet waar hij is ga ik er mee terug naar Orange...
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
kan iemand mij aan een stappenplan voor volgende combinatie helpen:
Qtek 8020 - TTMobile en standaard TTMobile GPS Receiver ...
Kan pairen maar "geen bruikbaar GPS-signaal"
de BT indicator die normaal constant zou moeten branden, blijft pinken ...
Kan iemand mij helpen ?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 12:51 ]
Die ik bij TomTom en mijn C500 kreegjobcohen schreef op zondag 03 april 2005 @ 11:27:
wat voor soort muis is het dan precies?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
gewoon inwisselen, zal geen probleem zijn.Paul Nieuwkamp schreef op zondag 03 april 2005 @ 13:37:
[...]
Die ik bij TomTom en mijn C500 kreegDe originele van TomTom.
ik heb dat ook eens gehad met mijn wayfinder muis, en ik kreeg gewoon een nieuwe opgestuurd met de post.
Verwijderd
Heb je de Traffic-update gerunned?Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 11:34:
Joplahoi,
Kan iemand mij helpen ?![]()
Kijk eens in de openingspost
Daar staat het volgende:
• Dit zijn de instructies die je moet gebruiken met de originele tomtom ontvanger.
Other information you need to get Mobile working on the C500 are as follows,
* If gps connection does not work on C500, you might need to follow these steps:
To connect with bluetooth:
* throw away all TomTom Wireless GPS - devices from your BlueTooth settings (menu Settings (4) - BlueTooth ( )
* DISABLE COM7 - support (menu Configurations (997) - BT SerialPortSetup (2) - second checkbox)
* start TomTom MOBILE (wait 1:30 minute; there should be a beep and another question 'This application is not known...')
* exit TomTom MOBILE
* switch your phone off and on again
* start TomTom MOBILE and you should have a connection with the TomTom Wireless GPS
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 22:34 ]
Verwijderd
Voor de rest werkt ie prima alleen een beetje lastig.
Verwijderd
Staat het alleen-lezen-attribuut (read only) misschien aan voor een aantal bestanden (o.a. TomTom\navigator.cfg)?Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:39:
Misschien iemand een idee waarom ik mijn Rikaline 6030 iedere keer opnieuw moet koppelen voordat ik TT kan gebruiken?
Voor de rest werkt ie prima alleen een beetje lastig.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 17:31 ]
Verwijderd
nee dit staat uit, er staat wel een aantal bestanden op "archief" (o.a. TomTom\navigator.cfg), zou dit iets uitmaken?Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 17:30:
[...]
Staat het alleen-lezen-attribuut (read only) misschien aan voor een aantal bestanden (o.a. TomTom\navigator.cfg)?
Geduld is een schone zaak! Als je de melding "geen bruikbaar GPS-signaal" hebt wordt je GPS muis wel herkent, anders zou er moeten staan "geen bruikbaar GPS-apparaat". De eerste keer dat je een fix (verbinding) met de sattelieten wil maken kan dat een tijdje duren. Over het algemeen wordt aangeraden ongeveer 45 minuten te wachten voordat je een fix hebt. Gewoon even het zaakje laten draaien en afwachten dus!Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 11:34:
Joplahoi,
Kan iemand mij helpen ?![]()
Verwijderd
Ik heb me net geregistreerd bij dit zeer uitstekende forum en wil toch gelijk een vraag stellen. Ik heb al gezocht of ik al een antwoord kon vinden op mijn vraag, maar dat is helaas niet het geval.
Het volgende is het geval. Ik heb een Nokia 6600 met een RoyalDigital UMA BS-1100 Bluetooth ontvanger. Deze werkt helaas (nog) niet samen met TomTom Mobile (versie 4.43). Ik was eerst bang de ontvanger met mijn Nokia niet zou werken, maar met Route 66 Mobile werkt het wel. Nou vindt ik TomTom een veel prettiger programma dan Route 66, en mijn vraag is dan ook of iemand een werkende combinatie met TomTom en de Royaldigital heeft, en zoja, hoe. Ik heb ook al via Google gezocht maar kon helaas ook niets vinden. Ik hoop dat iemand me wil en kan helpen.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite
Verwijderd
Dat ligt eraan waar de melding staat, Als die staat bij "Stel GPS in" heb je gelijk.jobcohen schreef op maandag 04 april 2005 @ 10:17:
[...]
Geduld is een schone zaak! Als je de melding "geen bruikbaar GPS-signaal" hebt wordt je GPS muis wel herkent, anders zou er moeten staan "geen bruikbaar GPS-apparaat". De eerste keer dat je een fix (verbinding) met de sattelieten wil maken kan dat een tijdje duren. Over het algemeen wordt aangeraden ongeveer 45 minuten te wachten voordat je een fix hebt. Gewoon even het zaakje laten draaien en afwachten dus!
Maar als de melding staat bij je beginscherm hoef je geen gelijk te hebben.
Daar staat altijd "geen bruikbaar GPS-signaal" wanneer er geen gps muis is
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 15:04 ]
Verwijderd
Beste,Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:01:
[...]
Dat ligt eraan waar de melding staat, Als die staat bij "Stel GPS in" heb je gelijk.
Maar als de melding staat bij je beginscherm hoef je geen gelijk te hebben.
Daar staat altijd "geen bruikbaar GPS-signaal" wanneer er geen gps muis is
alles is uitgeklaard:
- de key was uiteraard die Traffic update
+ het instellen van die poorten
en de zaak was opgelost ...
Ondertussen reeds mee rondgetoerd en lijkt mij super ... !!!
Bedankt voor de tips !!!
gegroet,
Verwijderd
Verwijderd
Tomtom heeft bij mij prima gewerkt op mijn I-mate sp3i na een heleboel gekloot. Tot ik de nieuwe ROM-versie installeerde. Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg Tomtom met geen mogelijkheid meer aan de praat. De bekende melding. Geen bruikbaar GPS-signaal.Smarron schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:22:
[...]
Werkt gewoon op de E200 icm de Rikaline 6030.
Btw, heb ik versie 3.13 ofzo ?? Dit zie ik staan bij info:
App.-versie 4.430 (3130)
GPS-stuurprogramma v1.20
Kaart: 'Benelux Navigator Map' v280
Wat heb ik gedaan.
1. Ik heb alles van Tomtom verwijderd van mijn mini-sd card.
2. Daarna opnieuw gekopieerd.
3. De traffic-ptach geinstalleerd.
4. De com-poorten aan/uit gezet.
5. Opnieuw opgestart.
Ik heb nu: app versie 4.430, gps stuurprog 1.20
De GPS hernoemen werkt overigens niet, want daarmee onthoud de telefoon de gps niet. Hij verdwijnt dan gewoon uit het rijtje bt-apparaten. Maar ik krijg hem dus niet aan de gang.
Het vreemde is dat ie gewoon perfect gewerkt heeft. Maar ik het nu niet meer weet. Ben echt al een tijd bezig. Wel heb ik MS Pocket streets aan de gang. Daar werkt de gps perfect. Zonder problemen. Heel vreemd.
Heeft iemand suggesties? Ik heb deze draad echt al enige malen nagekeken.
Mvg Jeroen
Verwijderd
Beste Agaam,agaam schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:25:
heb je ook al de gps patch gedownload. is wel te vinden op google. en anders mail maar even
Allereerst hartelijk dank voor je reply. De GPS patch heb ik geinstalleerd. Deze had ik toen al nodig omdat ik voor de huidige ontvanger een Acore ontvanger had, die echter niet echt presteerde zoals ik hoopte. Heb daarom gelukkig kunnen omruilen.
Ik heb voor de zekerheid ook nog een keer alles verwijderd en ook mijn MMC-kaartje geformateerd en alles vanaf het begin geinstalleerd. Maar helaas. Maar gelukkig komt binnenkort sowieso TomTom Mobile 5 uit, kijken of het dan in ieder geval werkt.
dus hij zal er wel elk moment aankomen nu
CPU: i7 4770K @4.8 GHz | GPU: MSI GTX780 Gaming 3GB | MOBO: Asus Z87-pro | RAM: 24GB | OS: Windows 10 x86_64| Wheel: Logitech G25 with Playseat Challenge | VR: Oculus Rift DK2 |
Verwijderd
Ik heb er lang mee moeten worstelen, maar uiteindelijk gewoon jullie advies gevolgd, en alles werkt nu.
Ik heb een Qtek 8020 en Holux GR-231 GPS Receiver. Het liep in het begin niet lekker allemaal. Kreeg nooit GPS ontvangst. Toen kwam ik (hier) erachter dat ik de TOMTOM_SP (traffic patch) moest instaleren. en Voilla! Thanks allen!
Hoe ik het heb gedaan:
1.Eerst smartphone met Activesync geactiveerd/gesyncd.
2. Alle TOMTOM folders, apps, proggies, ETC (alles wat ik maar van TOMTOM kon vinden op mijn STORAGE ,STORAGE CARD, WINDOWS directories, etc). Heeft ff geduurd, maar ik heb alles gewoon weg gemikt.
3. Via ActiveSync TOMTOM mobile gecopieerd naar mijn storage kaart (alleen de folders, Tomtom, 2577 en de benelux map).
3. Meteen erachteraan de TOMTOM_SP patch geinstaleerd (ook gewoon via de executable gestart op PC. Gaat automatisch via Activesync instaleren op je Smartphone).
4. Vervolgens op mijn Qtek 8020 (ik kan niet over andere modellen spreken) in CONFIGURATIONS -> BT SerialPortSetup bijde poorten ge-finked (dus AAN! ze stonden eerst uit!).
5. Vervolgens Mijn GPS receiver laten Pairen met mijn Qtek (ik heb NIET de naam hoeven te veranderen). Ik heb hier ook geen code opgegeven (bijv. "0000" lees 4 keer nul).
6. Nu dan eindelijk TOMTOM starten, maar dat doe je de eerste keer dmv de autorun.exe te starten via je explorer op je Smartphone. Deze staat in \Storage Card\2577\ directory (dit is 1 van die 3 mappen).
Als je deze aan klikt dan maakt ie automatisch een snelkoppeling in je Smartphone menu.
7. Nu dan eindelijk TOMTOM starten. Als het goed is staat nu dus een TOMTOM icoontje ergens in je Menu, bij mij via START... en 2 x more geloof ik.
8. Nu start TOMTOM. Hij zal met een paar vragen komen (instellingen,taal, KM of Miles, etc) deze doorlopen. Nu ben je klaar, maar het kan wel 10 min. duren (de eerste keer) dat je ontvangst krijgt. Ik zag op mijn scherm continue iets van "Configuring Current position" oid. Dat duurde zo'n 10 min. bij mij. Toen zag ik "completed" staat oid.
En voilla, alles werkte.
success ermee!
Cronik
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 22:28 ]
Verwijderd
hopelijk is het met mijn 6630 die nog moet aankomen niet zo ingewikkeld

Verwijderd
Het moet eerst gewoon duidelijk zijn voor je of je een symbian phone hebt of niet (of windows 2003).
Dan is het allemaal vrij makkelijk te doen. Maar het is wel aan te raden om alles achterelkaar eerst te instaleren en configureren voordat je TOMTOM voor de eerste keer opstart.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 10:47 ]

Ik ga de hele kaart weer terugzetten naar origineel en dan wat langer testen met wat ik weg kan halen
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Heeft iemand enig idee wanneer Tomtom mobile 5 uitkomt? En wat de voordelen t.o.v. Tomtom 4.43 zijn?
Verwijderd
Ik heb even op tomtom.nl gekeken (kan iedereen doenVerwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:56:Heeft iemand enig idee wanneer Tomtom mobile 5 uitkomt? En wat de voordelen t.o.v. Tomtom 4.43 zijn?
Vraag
Waarom zou ik upgraden naar TomTom MOBILE 5?
Antwoord
TomTom MOBILE 5 is de allernieuwste software, waarmee u op uw smartphone kunt navigeren in de auto, op de fiets of te voet. Met de nieuwe voetgangersrouteopties is het dé persoonlijke navigatieoplossing.
Voor MOBILE-gebruikers heeft een upgrade naar MOBILE 5 veel voordelen, zoals:
- De meest actuele, gedetailleerde kaarten
- Postcodeondersteuning (alleen in Nederland en Groot-Brittannië)
- Volledige reisplanondersteuning, plan routes naar meerdere bestemmingen met tussenstops onderweg
- Routeplanning: voor snelste, kortste, voetgangers-, fiets- en brommerroutes
- Contactpersoonnavigatie, zodat routes naar vrienden en collega’s uit het telefoonboek van de mobiele telefoon kunnen worden gepland
- Mogelijkheid tot downloaden van stadsplattegronden, stemmen en nuttige plaatsen
- Mogelijkheid tot bellen van nuttige plaatsen
- Energiebespaarfunctie (de batterij van uw mobiel gaat langer mee)
Dan nog even het volgende voor de geintereseerden onder ons:
Vraag
Kan ik TomTom MOBILE 5 met een ander GPS-apparaat gebruiken?
Antwoord
TomTom MOBILE 5 kan met andere Bluetooth GPS-apparaten worden gebruikt, op voorwaarde dat deze het NMEA-protocol volgen.
We raden u aan de TomTom Wireless GPS MkII met TomTom MOBILE 5 te gebruiken, omdat de Bluetooth-verbinding automatisch door de software wordt geconfigureerd. De TomTom Wireless GPS MkII levert ook uitstekende prestaties in bebouwde gebieden.
Zoals het heb begrepen is TTM 5 deze maand verkrijgbaar.
Als ik de knop indruk flikkert het blauwe ledje 1x
daarna niets meer
De groene led brandt wel continue...
iemand enig idee of dit op te lossen is?
Ik heb tomtom gemaild, maar die reageren om te beginnen al niet..heb alleen een reply gehad dat mijn vraag nog beantwoord gaat worden, maar verder niets meer gehoord (3 weken terug)
Ik heb inmiddels voor de zekerheid maar een nieuwe gps ontvanger besteld (de adapt BT reciever)...hopen dat die het wat langer uithoudt....
als bij mij het groene ledje brandt moet ik de batterij opladen... misschien dat de batterij leeg is? Ik heb die Adapt en dus niet de TT standaard receiveraarnsand schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:50:
Mijn bluetooth gps module heeft de geest gegeven...
Als ik de knop indruk flikkert het blauwe ledje 1x
daarna niets meer
De groene led brandt wel continue...
iemand enig idee of dit op te lossen is?
Ik heb tomtom gemaild, maar die reageren om te beginnen al niet..heb alleen een reply gehad dat mijn vraag nog beantwoord gaat worden, maar verder niets meer gehoord (3 weken terug)
Ik heb inmiddels voor de zekerheid maar een nieuwe gps ontvanger besteld (de adapt BT reciever)...hopen dat die het wat langer uithoudt....
Yep hierzo http://www.mediamarkt.nl/..._MM_VNL_0504BIJ_06_07.pdftrion75 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:40:
Zag vandaag al Tomtom 5 met een mobieltje te koop staan in het krantje van mediamarkt
dus hij zal er wel elk moment aankomen nu
Nee...dat is niet het geval. ook aan de lader doet ie het niet... feit is dat het blauwe lampje moet branden als de bluetoothconnectie aanstaat. De GPS module op zicht is wel opgeladen..alleen het bluetoothgedeelte is naar zn grootje vrees ik....miel schreef op woensdag 06 april 2005 @ 14:37:
[...]
als bij mij het groene ledje brandt moet ik de batterij opladen... misschien dat de batterij leeg is? Ik heb die Adapt en dus niet de TT standaard receiver
Verwijderd
Is er iemand die deze combo kent....Gewoon handsfree bellen is geen probleem...
En wie kan mij uitleggem wat men bedoelt met het hernoemen van de gps??? is dat een bepaald bestandje??
Je kunt je GPS geval hernoemen door te kiezen Begin 4 --> Instellingen --> 8 Bluetooth --> 1 Bluetooth Menu 1 Apparaten Menu --> 2 Bewerken
Er staat nu iets van Parrot CK3300 dat wijzig je in Tomtom Wireless GPS.
Verwijderd
jeetje ik heb de naam veranderd en inderdaad hij doet hetJerome! schreef op donderdag 07 april 2005 @ 11:24:
De combinatie zelf ken ik niet. Maar neem aan dat je de patches erop gezet hebt.
Je kunt je GPS geval hernoemen door te kiezen Begin 4 --> Instellingen --> 8 Bluetooth --> 1 Bluetooth Menu 1 Apparaten Menu --> 2 Bewerken
Er staat nu iets van Parrot CK3300 dat wijzig je in Tomtom Wireless GPS.

nou Jerome echt ik was er niet opgekomen bedankt..als je alles zo leest in dit forum, en andere ook, dan spreekt men over dingen zoals gps veranderen...dan lijkt het zo makkelijk en vanzelfsprekend voor diegenen die het schrijven...voor sommige mensen dus niet.
jerome thanks
Is het mogelijk om deze software (in tegenstelling tot TomTom Go) op je laptop te installeren en bijv. verbinding te maken via bluetooth met de GPS van TomTom, zodat je met 3rd party software deze ook als routeplanner kan gebruiken?
Wabbawabbawabbawabba
Verwijderd
En laat jou SDA nou net in het MediaMarkt krantje staan met TomTom 5
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 16:40 ]
TomTom op een Nokia 6600 met een RoyalTek BT 1000 Gps muis.
Doe de gps patch erover en het werkt zonder ook maar iets te hoeven instellen.
YESYESYES.
http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang
Verwijderd
nou driexl dat inbouwen is een makkie hoor echt op je radio zitten iso-stekkers die trek je los de parrot ertussen en voila. de antenne werk je weg rechts in het hoekje bij je voorruit. dit is wel het meest geavanceerde 'kitje' die ik kon vinden. maar...........als ik jou was zou ik NIET de t-mobile sda kopen omdat deze telefoon beschikt over een headsetfunctie en geen handsfree functie voor Bt.en daardoor kun je bv niet automatisch je contactpersonen synchroniseren.ook kun je niet tegelijk een telefoon en gps functie krijgen altans dat werkt niet echt super..als het goed is staat er nl op de parrot site een compatebility lijst waar het in staat.Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:37:
Hee BatMan, dat is een errug mooi apparaat die CK3300! Waar heb je hem gekocht en was het makkelijk inbouwen?
En laat jou SDA nou net in het MediaMarkt krantje staan met TomTom 5Misschien koop ik dus wel zo'n zelfde setje. Heb ik wel een extra GPS, nah jah altijd handig voor los in de jaszak/rugzak en op de fiets ofzoow...
eigenlijk wil ik ermee zeggen als je gebeld wordt...verdwaal je.
niks.
Hernoemd naar TomTom Wireless GPS, ook niks.
Wat doe ik fout?
[edit]
Ik heb een Nokia 6630
[edit]
Ik ben nu aan het wachten op een fix maar of het helpt, ik heb zo'n gevoel dat ie niks doet.
[edit]
nog steeds nix
[edit]
De duvel speelt er mee.... ik druk op versturen en het werkt. Met dank aan de guide op pagina 26!
[ Voor 55% gewijzigd door nils7 op 07-04-2005 20:46 ]
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Verwijderd
Weet iemand of de software ook los leverbaar zal worden. Zo niet, dan is dat natuurlijk een enorme marketing blunder.
Verwijderd
gewoon nog een weekje of twee wachten en dan komt tomtom 5
Verwijderd
Natuurlijk word TTM5 gewoon los verkrijgbaar, maar zoals Speedman al zei, er zal wel een deal zijn met TT, om als eerste te mogen leveren in combinatie met een telefoon.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 08:30:
Ik zag gisteren bij MediaMarkt dat TomTom Mobile 5 al te koop is, maar dan alleen in combinatie met een mobieltje. Ik heb gevraagd of ik alleen de software kon kopen (ik heb al een geschikt toestel en mijn abonnement loopt nog een flinke tijd), maar dat was niet mogelijk en dat zou ook in de toekomst niet mogelijk zijn. Ik kan me dat niet voorstellen, want TomTom kan toch niet verwachten dat iedereen ook nog even een nieuw mobieltje/abonnement aanschaft met alle bijkomende kosten.
Weet iemand of de software ook los leverbaar zal worden. Zo niet, dan is dat natuurlijk een enorme marketing blunder.
Dat verkopertje zal wel weer zo'n grote NONO zijn, die ergens een klok heeft horen luiden............ maar ja op een of andere manier staan dat soort winkels vol met van die verkopers. Als of ze er op worden geselecteerd.

Humm eerst zien dan geloven. Welke pakketten dan?Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 08:30:
Ik zag gisteren bij MediaMarkt dat TomTom Mobile 5 al te koop is, maar dan alleen in combinatie met een mobieltje. Ik heb gevraagd of ik alleen de software kon kopen (ik heb al een geschikt toestel en mijn abonnement loopt nog een flinke tijd), maar dat was niet mogelijk en dat zou ook in de toekomst niet mogelijk zijn. Ik kan me dat niet voorstellen, want TomTom kan toch niet verwachten dat iedereen ook nog even een nieuw mobieltje/abonnement aanschaft met alle bijkomende kosten.
[ Voor 6% gewijzigd door nils7 op 09-04-2005 00:49 ]
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Verwijderd
@batman:
thanks voor de info. heb mijn oog laten vallen op deze phone: [rml]driexl in "[ iPAQ/GSM] Het grote HW6500 iPAQ Mobile ..."[/rml] misschien wordt die het wel maar dan ik dus helaas nog een tijdje wachten. Ook heeft ie al ingebouwde GPS dus dan wellicht de goedkopere Parrot kit
Verwijderd
Tot op heden heb ik deze combinatie nog NIET werkend gekregen.
Ik heb de patch geplaatst, naam verandert enz...
De BT-pincode is 6268 en kan blijkbaar niet gewijzigt worden.
De module wordt niet herkend door TTMobile.
Met R66 werkt het uitstekend maar ik had graag TT werkende.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt....
Download de door mij aangepaste Data.ckh en plaats hem in de map \TomTom
De geluiden staan in deze volgorde:
Naam | Geluid | Nummer |
Beep 1 | Maximaal_90.ogg | 4 |
Beep 2 | Maximaal_80.ogg | 5 |
Beep 3 | Maximaal_70.ogg | 6 |
Beep 4 | Maximaal_60.ogg | 7 |
Beep 5 | Maximaal_50.ogg | 8 |
Bell 1 | Maximaal_120.ogg | 1 |
Bell 2 | Maximaal_110.ogg | 2 |
Bell 3 | Maximaal_100.ogg | 3 |
Boing | Maximaal_40.ogg | 9 |
Bugle | Maximaal_30.ogg | 10 |
Cow | Snelheidscontrole.ogg | 11 |
Cuckoo | Rood_licht_controle.ogg | 12 |
Polite 1 | Rood_licht_en_snelheidscontrole.ogg | 13 |
Polite 2 | Burger_King.ogg | 14 |
Polite 3 | McDonalds.ogg | 15 |
Ik heb de geluiden met 6dB versterkt, dus ze zouden hard genoeg moeten klinken.
Veel plezier ermee
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Tot dusver heb ik nog nergens gelezen dat iemand TT echt werkend heeft op de Moorola 220
Psbb
Heb je die bestanden op je geheugenkaartje staan of lokaal op je toestel, het geheugenkaartje kan nogal eens vertragend werken.renzo4000 schreef op zondag 10 april 2005 @ 10:40:
Even de volgende vraag: Hebben jullie ook zoveel frames verlies zodra je de POI flitspaal_allmobile icm met een C500 gebruikt? Als ik bijvoorbeeld de standaard poi's gebruik heb ik daar geen last van. Ik gebruik de speciaal aangepast POI met verkorte namen.
Prima, ik heb het bestand vervangen in de map \TomTom (2 maal zelfs) maar ik heb nog steeds de gewone originele geluiden van tomtom zelfShark_Dadow schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 21:46:
Ik ben even aan de slag gegaan met custom sounds voor de POI meldingen. Die irritante geluiden steeds als er een flitspaal in de buurt is zijn zeer vervelend.
Naam Geluid Nummer Beep 1 Maximaal_90.ogg 4 Beep 2 Maximaal_80.ogg 5 Beep 3 Maximaal_70.ogg 6 Beep 4 Maximaal_60.ogg 7 Beep 5 Maximaal_50.ogg 8 Bell 1 Maximaal_120.ogg 1 Bell 2 Maximaal_110.ogg 2 Bell 3 Maximaal_100.ogg 3 Boing Maximaal_40.ogg 9 Bugle Maximaal_30.ogg 10 Cow Snelheidscontrole.ogg 11 Cuckoo Rood_licht_controle.ogg 12 Polite 1 Rood_licht_en_snelheidscontrole.ogg 13 Polite 2 Burger_King.ogg 14 Polite 3 McDonalds.ogg 15
Veel plezier ermee
Verwijderd
Het werkt niet helaas, Ik heb ook zelf geprobeert met viftool en VB script van Lutz Bendlin en lukt nietShark_Dadow schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 21:46:
Ik ben even aan de slag gegaan met custom sounds voor de POI meldingen. Die irritante geluiden steeds als er een flitspaal in de buurt is zijn zeer vervelend.
Naam Geluid Nummer Beep 1 Maximaal_90.ogg 4 Beep 2 Maximaal_80.ogg 5 Beep 3 Maximaal_70.ogg 6 Beep 4 Maximaal_60.ogg 7 Beep 5 Maximaal_50.ogg 8 Bell 1 Maximaal_120.ogg 1 Bell 2 Maximaal_110.ogg 2 Bell 3 Maximaal_100.ogg 3 Boing Maximaal_40.ogg 9 Bugle Maximaal_30.ogg 10 Cow Snelheidscontrole.ogg 11 Cuckoo Rood_licht_controle.ogg 12 Polite 1 Rood_licht_en_snelheidscontrole.ogg 13 Polite 2 Burger_King.ogg 14 Polite 3 McDonalds.ogg 15
Veel plezier ermee

Ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd om verbinding te maken tussen mijn QTek 8020 en Emtac CruxII/BTGPS maar bij elke keer kreeg ik bovenstaand scherm...
(P.s. Ik heb de traffic patch al geinstalleerd (ttm_sp.zip), dat werkt dus ook niet)
Klik op de link hierboven om te zien wat ik heb geprobeerd.
Helaas zal je zien dat dat niet werkt
EDIT: Deze link was eerst een filmpje van het probleem, nu is het een filmpje van hoe je het spulletje installeert
[ Voor 31% gewijzigd door Coolhva op 11-04-2005 12:55 ]
Probeer eens renamen van je BT Gps naar TomTom Wireless GPS?Coolhva schreef op maandag 11 april 2005 @ 10:52:
http://www.ikbeneenvliegtuig.nl/got/tomtom/
Helaas zal je zien dat dat niet werkt.
en dan de traffic patch draaien?
Jou probleem is dat je de trafficpatch idd niet hebt geinstalleerd. In de allereerste topic staat PRECIES wat je moet doen met een C500 (dit geldt overigens ook voor alle andere op Windows gebaseerde telefoons, dus ook voor de 8020).Coolhva schreef op maandag 11 april 2005 @ 10:52:
[ Voor 3% gewijzigd door fulgore op 11-04-2005 11:45 ]

Of heb ik de verkeerde patch? (heb hem trouwens op de phone geinstalleerd en niet op de SD kaart).
Ik zie de update trouwens niet in mijn software lijst staan, maar dat hoort neem ik aan zo.
[ Voor 15% gewijzigd door Coolhva op 11-04-2005 12:19 ]
Coolhva schreef op maandag 11 april 2005 @ 10:52:
hoe heb je dit gemaakt?
Mobieltje onder de scanner gelegd in ingescanned
voeg me maar ff toe: coolhva@hotmail.com (MSN)
EDIT: Grrr het werkt nu wel, patch op SD kaart moeten installeren .... stom stom stom tnx voor de hulp, ik ga ff een how to in elkaar flansen
[ Voor 23% gewijzigd door Coolhva op 11-04-2005 12:51 ]
Verwijderd
Wanneer de patch geinstalleerd is krijg je de groene "juridische kennisgeving" bij het opstarten niet meer te zien.
[edit]
te laat
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2005 13:00 ]
Letop: Het is de skin van de spv500 maar die is gebaseerd op een 8010, dus al heb je een spv500 dan kan het iets verschillen. In principe kan deze installatie voor alle smartphones gebruikt worden.
Uit irritatie heb ik dit gemaakt om bij andere gebruiks deze irritatie te voorkomen.
Link: http://www.ikbeneenvliegtuig.nl/got/tomtom/index.html
P.s. Het is ongeveer 4 MB. Het zou fijn zijn als iemand met nog genoeg ruimte en dataverkeer de hosting zou kunnen overnemen.
Verwijderd
Ik heb 128MB in mijn Qtek 8020 met daarop TTM + Benelux (alle overbodige voices wegghaald, dus totaal ongeveer 70MB).
Nu moet ik naar Dortmund, en de kaart van Duitsland is 290MB! Dat kan nooit in mijn telefoon.
Nu zag ik dat bij Garmin GPS-en software zit waarmee je gedeelten van kaarten kunt selecteren en die in je GPS kunt laden.
Is er voor TomTom Mobile ook zo'n tool?
TomTom Mobile 2005??? Is toch gewoon versie 4.43 of niet????Coolhva schreef op maandag 11 april 2005 @ 13:36:
Installatie video van TomTom Mobile 2005 op een Qtek8020
Letop: Het is de skin van de spv500 maar die is gebaseerd op een 8010, dus al heb je een spv500 dan kan het iets verschillen. In principe kan deze installatie voor alle smartphones gebruikt worden.
Uit irritatie heb ik dit gemaakt om bij andere gebruiks deze irritatie te voorkomen.
Link: http://www.ikbeneenvliegtuig.nl/got/tomtom/index.html
P.s. Het is ongeveer 4 MB. Het zou fijn zijn als iemand met nog genoeg ruimte en dataverkeer de hosting zou kunnen overnemen.
Verwijderd
1GB mini SD kopen? Kan nooit kwaad...Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:12:
Vraag:
Ik heb 128MB in mijn Qtek 8020 met daarop TTM + Benelux (alle overbodige voices wegghaald, dus totaal ongeveer 70MB).
Nu moet ik naar Dortmund, en de kaart van Duitsland is 290MB! Dat kan nooit in mijn telefoon.
Nu zag ik dat bij Garmin GPS-en software zit waarmee je gedeelten van kaarten kunt selecteren en die in je GPS kunt laden.
Voor TomTom betwijfel ik.Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:12:
Vraag:
Je zou wel uit MS AutoRoute een gedeelte kunnen selecteren en deze inlezen in Pocket Street. Ikzelf heb heel Amsterdam geselecteerd, het geexporteerde bestand is 1.18MB geworden.
Maar handiger is een grotere geheugenkaartje te kopen, de 1GB zoals door iemand aangegeven is volgens mij zeer moeilijk leverbaar, de 512MB is inmiddels weer op voorraad voor €47,- bij www.fotobooms.nl
Je moet tomtom toch sowieso op je geheugenkaart plaatsen anders gaat dat nooit passen in het interne geheugen van mijn C500 of zie ik het nu verkeerd?fulgore schreef op zondag 10 april 2005 @ 16:20:
[...]
Heb je die bestanden op je geheugenkaartje staan of lokaal op je toestel, het geheugenkaartje kan nogal eens vertragend werken.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Verwijderd
Als je TomTom vanaf de CD/DVD installeert, kun je ervoor kiezen om gedeelten van Duitsland te installeren, bv Oost, West, Zuid etc. Het zijn dan kaarten van 64MB p/st.Nu zag ik dat bij Garmin GPS-en software zit waarmee je gedeelten van kaarten kunt selecteren en die in je GPS kunt laden. Is er voor TomTom Mobile ook zo'n tool?
Welke versie van TomTom gebruik je? Ik heb het bestand van de 4.430 (313) gebruikt... misschien dat iedere versie een andere Data.ckh nodig heeftVerwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 03:19:
[...]
Het werkt niet helaas, Ik heb ook zelf geprobeert met viftool en VB script van Lutz Bendlin en lukt niet
Ja sorrymiel schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:25:
[...]
TomTom Mobile 2005??? Is toch gewoon versie 4.43 of niet????
Dit topic is gesloten.