Ik heb een Brando Protector Plus (dus niet de ultra clear) gekocht bij shop.brando.com.hk.
Het was even lastig om hem er goed op te krijgen. De douche methode geprobeerd, maar te snel na het afdrogen met de handdoek begonnen denk ik, want er zat toch stof onder de protector. En de eerste paar pogingen ging hij een beetje scheef en een keer onder de rand van het scherm.
Een paar tips om het wel goed te doen:
Ik heb het scherm eerst schoongemaakt met LCD doekjes (nat en droog).
Houdt de protector tegen een rand van het scherm en laat hem vallen, je hebt dan weinig kans op luchtbellen. Wrijf hem dan met een geschikt doekje (waar geen draadjes vanaf komen) naar de randen van het scherm totdat hij er netjes op zit.
Mocht er toch stof of een niet-wegwrijfbare-luchtbel onder zitten, plak een gewoon plakbandje vlak langs een rand van de protector, ongeveer vanaf het midden, naar een aangrenzende rand toe (naar een hoek van het scherm dus), vouw hem bij die rand zo scherp mogelijk 90 graden omhoog (gebruik een nagel om hem echt goed vast te plakken aan de rand van de protector maar niet tegen de rand om het scherm heen).
Trek dan het loshangende stuk plakband vanaf de rand/hoek van de protector recht omhoog van het scherm af, de protector laat dan heel gemakkelijk los.
Nu kun je even snel met een ander stuk plakband onder de protector de stofjes lostrekken om de protector vervolgens meteen weer terug te laten vallen. Zo heb ik al mijn stofjes vrij snel weggekregen.
Het kostte heel wat experimenteren en frustratie om deze methode te ontdekken.
Voordelen van de 'plus' ten opzichte van de 'ultra clear':
- Mat ontspiegeld oppervlak, net als bij een TFT monitor.
- Schrijft een beetje papier-achtig, maar dan veel gladder.
- Scherm is beter leesbaar, rustiger zonder hinderlijke spiegelingen (ziet er ook luxe uit).
- Scherm voelt niet plakkerig of zacht, zoals met de bijgeleverde protector.
- Tot nu toe zeer krasbestendig, volgens berichten meer dan de ultra clear.
- Steviger dan de ultra clear, dus gemakkelijker zonder bubbels aan te brengen.
- Vrij ongevoelig voor vingerafdrukken, groot voordeel.
Nadelen:
- Heel licht fijn gekleurd soort ruis-effect, dat beweegt als je het scherm draait, went snel genoeg.
- Scherm is ietsje minder scherp.
- Scherm is ietsje donkerder.
Ik doe zelf grafisch werk, dus ik ben heel kritisch met beeldkwaliteit, maar ik vind in dit geval de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.
Ik heb hier een ultra clear liggen voor de telefoon van m'n vrouw, dus dan kan ik beide protectors nog met elkaar vergelijken.