Dat snap ik wel!!!JorisdeKloris schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:02:
Bij de pioneer kun je in de congifuratie aangeven of hij aan of uit moet. RTFM
Nee als je hem open zet dan doet hij het gewoon met die zelfgemaakte kabel, dus wisselaar is niet meer nodig.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:07:
[...]
Dat snap ik wel!!!Alleen bedoel ik, of dat die ingang het alleen doet met een wisselaar erachter!! of je em nou aan of uit hebt in de configuratie. Maar ik zal TF manual ff bijpakken!
Tierelier
Jij gebruikt geen VGA scherm voor zover ik kan zien maar lukt dit dan met mavigatie? Ik bedoel is alles duidelijk afleesbaar enzo? Ik d8 altijd als je navi wilt dat je dan per se een VGA scherm moest hebben,,Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:52:
Ik ben sinds enige tijd ook bezig geweest met een carputertje en het gaat lekker!!!
Ik maak gebruik van een 1ghz Compaq desktop pctje in combinatie met Meedio software
Voor de Navigatie gebruik ik MapMonkey!!!!
ehhhh..HOI
Verwijderd
Een vga scherm is idd idealer voor dit soort dingen dan het type scherm dat ik heb. Maar aangezien ik eerst wilde kijken hoe het allemaal werkt en beetje mee wilde prutsen, heb ik eerst voor dit type scherm en een wat oudere pc gekozen. Zogauw ik overga op een andere auto zal ik opnieuw beginnen met kwalitatief mooier spul en zal ik dit schermpje gaan gebruiken voor visualisation oidkRiZzZiZ schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 11:16:
[...]
Jij gebruikt geen VGA scherm voor zover ik kan zien maar lukt dit dan met mavigatie? Ik bedoel is alles duidelijk afleesbaar enzo? Ik d8 altijd als je navi wilt dat je dan per se een VGA scherm moest hebben,,
Maar het is zeker goed te gebruiken voor navigatie e.d. zolang maar een lage resolutie heb en de icoontjes allemaal op groot zet, is het zat te doen!!!!.......Het viel mij iig dik mee!!!!!....
update: Het prijsverschil tussen het scherm wat ik heb http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=306514&cks=PRL en een VGA scherm http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=306513&cks=PRL vond ik vrij groot voor me eerst carputer!
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 12:05 ]
Verwijderd
Hoi hoi,
Ben bezig met m'n laptop in m'n auto te bouwen.
Loop nu alleen tegen een probleempje.
Heb een Pioneer autoradio met aansluiting voor cd wisselaar
nu is mijn vraag hoe kan ik tussen mijn laptop en autoradio via de ingang
van de cd wisselaar een verbinding krijgen zodat het geluid doorkomt bij de radio?
Misschien iemand ervaring mee?
Groetjes Gerton
van de cd wisselaar een verbinding krijgen zodat het geluid doorkomt bij de radio?
Groetjes Gerton
Verwijderd
Misschien een paar posts terug lezen???Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:47:
Hoi hoi,
Groetjes Gerton
Ik heb dezelfde autoradio, en in de handleiding staat volgens mij dat er een officeel kabeltje te bestellen is wat van de ch-changer ingang een normale ingang maakt. Het exacte typenummer hiervan weet ik zo niet, dan zou ik dat op moeten zoeken.Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:10:
Tjah, die heb ik toch al niet.................en ik heb net ff in de auto gekeken, maar daar heb ik wel een knoppie voor cd-ch...............oftewel ch-changer!!..............dus moet lukken!! maar eens achter in de radio kijken!!!!
update: Is het niet vaak zo dat die ingang het alleen doet als er een cd wisselaar achter zit??...
i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk
Verwijderd
dat is de cd-rb 20...
http://www.pioneer.nl/nl/...id=4010&taxonomy_id=25-38
Die heb ik ook... hij werkt vlekkeloos.
Je kunt ook nog steeds je wisselaar blijven gebruiken.
[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 13:48 ]
Verwijderd
Jups das dezelfde kabel als van een paar posts terug, de JVC KS-U....dat type nummer staat volgens mij ook in de handleiding, als ik me niet vergis :S!! Zo gauw mogelijk maar ff proberen!!!Dijkstra schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 13:38:
[...]
Ik heb dezelfde autoradio, en in de handleiding staat volgens mij dat er een officeel kabeltje te bestellen is wat van de ch-changer ingang een normale ingang maakt. Het exacte typenummer hiervan weet ik zo niet, dan zou ik dat op moeten zoeken.

Tis alleen jammer dat het om een JVC radio gaat!Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 13:45:
dat is de cd-rb 20...
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 14:33 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:32:
Tis alleen jammer dat het om een JVC radio gaat!
Toch Pioneer dusBen bezig met m'n laptop in m'n auto te bouwen.
Verwijderd
Srry hoor, wist niet dat je kwaad werd !
Voor alle Lilliput gebruikers!
Tenmiste als je scherm niet ouder is dan +- 1 jaar moet de onderstaande hack werken. hiermee kan je o.a. kiezen hoe de scherm reageerd op de spaning. Met andere woorden nu kan je zonder je scherm te slopen er voor zorgen dat je monitor vanuit de poweroff stand aangaat als je de stroom aanzet (auto starten)!
Het werkte bij mijn in Maart gekochte lilliput 619 (7inch) scherm perfect!
Let op soms moet je gewoon ff stug volhouden voordat de code pakt. bij mij werkte de hack niet met roadrunner actief. Het werkte wel gewoon prima nadat de pc in windows xp scherm staat.
met dank aan Anoited. van mp3car.com
http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=50258
Tenmiste als je scherm niet ouder is dan +- 1 jaar moet de onderstaande hack werken. hiermee kan je o.a. kiezen hoe de scherm reageerd op de spaning. Met andere woorden nu kan je zonder je scherm te slopen er voor zorgen dat je monitor vanuit de poweroff stand aangaat als je de stroom aanzet (auto starten)!
Het werkte bij mijn in Maart gekochte lilliput 619 (7inch) scherm perfect!
Let op soms moet je gewoon ff stug volhouden voordat de code pakt. bij mij werkte de hack niet met roadrunner actief. Het werkte wel gewoon prima nadat de pc in windows xp scherm staat.
met dank aan Anoited. van mp3car.com
http://www.mp3car.com/vbu...d.php?p=486885#post486885Ok, here is some more secrets for you Lilliput users that allow you to alter the operation of your monitor by entering a few simple codes. For those of you who didn't see my previous Thread regarding Auto Powering Up Your Lilliput Programming Guide check it out here http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=49378
Note, I suggest you try entering the Auto Power On Code before trying these advanced codes, it may seem confusing by looking at the ones below. These codes work on the newer lilliputs for sure but it has been said that they work on the older models as well. Anyhow, heres the good stuff...
Here is what the following Codes do:
1. Allow you to Change default Language
2. Change Power Setting to Auto Power On, or other modes
3. Have sound in VGA Mode
Take your time when doing this, if you have problems pulling up the factory settings menu as directed below "--------". Try this solution READ THREAD
Here is the resetting detail:
[B]In VGA Mode with your PC turned on (Recommended) a, Dial 588998 on your remote control then you will enter factory setting mode: which shows "--------".
b, in factory setting mode, press any numeric button, will save the setting.
c, introduction of setting(total 5 points):
(c1), the first 3 blanks will set the factory language mode. English=1, Spanish=2, French=4, German=8, Italian=16, Chinese=32, Japanese=64. For example, if you want to set English, Chinese and Japanese as factory language mode, please fill in the blank as English+Chinese+Japanese=1+32+64=97, so you input 097 in first 3 blanks.
(c2), The forth blank is default language setting: English=0, Spanish=1, French=2, German=3, Italian=4, Chinese=5, Japanese=6
(c3), The fifth blank is setting the startup mode which we are talking about, the above 3 modes respectively responses to the following 3 numbers:
0: Start with Power-off mode when power is connected.
1: Start with Auto Power-on and standby mode when power is connected.
2: Start with same mode as the mode before power is disconnected.
(c4), The sixth blank is sound setting of VGA mode (requested):
0: without sound
1: with sound
(c5), The seventh blank is sound setting of TV function:
0: without TV input
1: with TV input
Note: the C5 point only has effect on NW618TVT ( http://www.newision.com/nw619vt.htm) ), a TV version.
So for example one would enter "0970110"
Which gives them:
English, Chinese and Japanese as factory languages 097
English Is Default 0
Auto Power-On 1
Sound In VGA On 1
Without TV Input 0
Which comes out to "0970110"
For those of you looking for a code for auto-switching to AV1, sorry there isn't one. On the NW618TVT model, it has an cable connecting to the car reverse gear +12V. When the car goes in reverse, the reverse gear give an signal to NW618TVT, and then it can switch to AV1 (connecting to the rear view camera)
http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=50258
Ik ben bezig met het samenstellen van een carpc, maar loop een beetje vast bij de voeding. Ik heb namelijk geen idee hoeveel watt deze zou moeten zijn.
De volgende onderdelen komen in m'n auto:
- VIA EBGA EPIA-MII12000
- 512 Mb PC2700
- 80Gb IDE HDD
- Slimline DVD
- BU-GPS ontvanger
- Sweex USB Webcam (rearview cam)
- Lilliput 7" TFT met USB Touchscreen
Ik heb een 150Watt 12v naar 220v converter, is dit voldoende voor bovenstaand systeem en kan ik dus het beste een normale 220v itx voeding kopen of is het beter een voeding te nemen die direct op de 12v in de auto kan?
- VIA EBGA EPIA-MII12000
- 512 Mb PC2700
- 80Gb IDE HDD
- Slimline DVD
- BU-GPS ontvanger
Ik heb een 150Watt 12v naar 220v converter, is dit voldoende voor bovenstaand systeem en kan ik dus het beste een normale 220v itx voeding kopen of is het beter een voeding te nemen die direct op de 12v in de auto kan?
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Verwijderd
Dit is voldoende ! en een omvormer werlt perfect !Meelobee schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 18:44:
Ik ben bezig met het samenstellen van een carpc, maar loop een beetje vast bij de voeding. Ik heb namelijk geen idee hoeveel watt deze zou moeten zijn.
- VIA EBGA EPIA-MII12000
- 512 Mb PC2700
- 80Gb IDE HDD
- Slimline DVD
- BU-GPS ontvanger
Die 150 watt zal genoeg zijn. Alleen vraag ik me af of je geen verlies zult hebben door het omvormen. Dan kan het vermogen bijvoorbeeld zakken naar 120 watt ofzo. Misschien wordt het dan wat aan de zwakke kant. Ik vind dat je een erg mooi systeempje hebt samengesteld. Mijn idee is dan ook om nog effe wat meer geld te besteden en meteen een OPUS 120 Watt car-pc voeding aan te schaffen. Dat is het neusje van de zalm als ik de reviews moet geloven (en ook verschillende mensen op internet). Daarom heb ik hem zelf ook 2x besteld. Mijn systeem lijkt echt veel op de jouwe behalve dat het maar een 800Mhz is. De rest precies hetzelfde. Dus daarom raad ik ook een nette 12v --> miniATX voeding aanMeelobee schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 18:44:
- VIA EBGA EPIA-MII12000
- 512 Mb PC2700
- 80Gb IDE HDD
- Slimline DVD
- BU-GPS ontvanger
Verwijderd
Nee die 150 W krijg je zeker ! Natuurlijk door de verliezen zal die omvormer zelf wel 250 Watt nemen van je batterij ipv die 150 maarja, who cares, Je alternator haalt dat toch op.atmoz schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 20:07:
[...]
Die 150 watt zal genoeg zijn. Alleen vraag ik me af of je geen verlies zult hebben door het omvormen. Dan kan het vermogen bijvoorbeeld zakken naar 120 watt ofzo. Misschien wordt het dan wat aan de zwakke kant. Ik vind dat je een erg mooi systeempje hebt samengesteld. Mijn idee is dan ook om nog effe wat meer geld te besteden en meteen een OPUS 120 Watt car-pc voeding aan te schaffen. Dat is het neusje van de zalm als ik de reviews moet geloven (en ook verschillende mensen op internet). Daarom heb ik hem zelf ook 2x besteld. Mijn systeem lijkt echt veel op de jouwe behalve dat het maar een 800Mhz is. De rest precies hetzelfde. Dus daarom raad ik ook een nette 12v --> miniATX voeding aanIk bedoel als je toch al goed op weg bent.... (nette startup-shutdown functies enzo). Helemaal top die OPUS.
En opus
Misschien een tip voor degene die nog geen wireless lan in de auto hebben:
T-Mobile promoot momenteel hun hotspots. Dit doen ze door een USB stick aan te bieden. Kosten: 19,95 eur voor een 54Mbit usb2 stick. (= goedkoper dan laagste prijs in PW). En hierbij zit ook nog eens 4 uur gebruik van T-Mobile hotspots
heb er dus maar 1 besteld...
http://lieveronline.t-mobile.nl/wifi%2Dpakket/
T-Mobile promoot momenteel hun hotspots. Dit doen ze door een USB stick aan te bieden. Kosten: 19,95 eur voor een 54Mbit usb2 stick. (= goedkoper dan laagste prijs in PW). En hierbij zit ook nog eens 4 uur gebruik van T-Mobile hotspots
120Watt kost 100 euro. (via IA).Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:36:
[...]
Nee die 150 W krijg je zeker ! Natuurlijk door de verliezen zal die omvormer zelf wel 250 Watt nemen van je batterij ipv die 150 maarja, who cares, Je alternator haalt dat toch op.
En opusik heb er zo mijn gemengde gevoelens bij : kostprijs voor een 200 Watt opus ?
Waarom heb je daar gemengde gevoelens bij? Vertel eens...
Verwijderd
Ewel 120 Watt, wat is dat nu? Dit is bijna niets als je een deftige installatie wilt bouwen. En een omvormer kost je 65 € en een voeding 25 €. Dan heb je foor 90 €een 150 Watt voeding en heb je bovendien 230V in je wagen.atmoz schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 12:06:
[...]
120Watt kost 100 euro. (via IA).
Waarom heb je daar gemengde gevoelens bij? Vertel eens...
Wil je een opus van 200Watt ofzo dan betaal je al snel 200 €.
Verwijderd
Ik heb met behulp van onderstaand aansluitschema een verloop gemaakt voor m'n pioneer radio
om hem te voorzien van een aux-ingang. nu is het probleem dat ik alleen door het rechterkanaal
geluid krijg en door de linker alleen een beetje gekraak.

Thanx Tony
om hem te voorzien van een aux-ingang. nu is het probleem dat ik alleen door het rechterkanaal

Thanx Tony
Verwijderd
ik heb zelf een 300 watt omvormer en ben ook blij dat ik daar voor gekozen heb.
Voor alleen de pc was 150watt wel voldoende, maar heb momenteel het lilliput schermpje, de computer en een gamecube erop aangesloten!! en dat werkt mega!!!!......dat had ik met een 150 watt niet gered.
Aan/uit knop van de omvormer is verlengt tot voor in de auto!! dus kan de omvormer apart schakelen!!
Voor alleen de pc was 150watt wel voldoende, maar heb momenteel het lilliput schermpje, de computer en een gamecube erop aangesloten!! en dat werkt mega!!!!......dat had ik met een 150 watt niet gered.
Aan/uit knop van de omvormer is verlengt tot voor in de auto!! dus kan de omvormer apart schakelen!!
Hoe regel je het aan en uitzetten van de pc? en hoe doe je dat dan als je bv bij een benzinepomp het contact even uit zet? Dat is toch het voordeel van voedingen als de Opus, de afsluit vertraging en het automatisch opstarten?Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 16:04:
ik heb zelf een 300 watt omvormer en ben ook blij dat ik daar voor gekozen heb.
Ik zit na enig zoekwerk te denken om de Opus 150Watt te kopen (<-click), is dit een goede voeding voor mijn systeem? (zie paar posts hierboven)
Op de Opus voeding komt alleen de pc, het scherm komt op zn eigen adapter.
[ Voor 5% gewijzigd door Meelobee op 29-05-2005 14:21 ]
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
"Daarnaast ontvang u gratis 4 uur toegang tot T-Mobile HotSpot (ter waarde van €20,-)"DJSmiley schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:45:
Misschien een tip voor degene die nog geen wireless lan in de auto hebben:
€5,- per uur? beetje duur misschien?
You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.
Bij mij werkt het prima. Wat voor materiaal heb je gebruikt?Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 15:19:
Ik heb met behulp van onderstaand aansluitschema een verloop gemaakt voor m'n pioneer radio
[afbeelding]
Thanx Tony
Tierelier
Klinkt nogal duur ja, ik vraag me af wat voor snelheden je haalt (hoe snel de verbinding van t-mobile met de buitenwereld is zeg maar).josvg schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:22:
[...]
"Daarnaast ontvang u gratis 4 uur toegang tot T-Mobile HotSpot (ter waarde van €20,-)"
Ik ben wegens ruimtegebrek van plan mijn pc boxjes (logitech z-640) in de auto de gaan maken. Ik wil zowieso een beetje stevige 12v->230v omvormer aanschaffen. Is dit een slecht idee?
Ja, is best prijzig. Maar goed, 't ging om die USB stick.. Die kost je 20 eur. En dat is al goedkoper dan de laagste prijs in de PW (kijk maar,begint bij 22 eur excl verzend)josvg schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:22:
[...]
"Daarnaast ontvang u gratis 4 uur toegang tot T-Mobile HotSpot (ter waarde van €20,-)"
En toevallig kun je ook nog 4 uur weginternetten als je bij de mac staat. Dat is een leuke bijkomstigheid.
Waarschijnlijk maak je korstluiting, of is je kabel beschadigd.Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 15:19:
[afbeelding]
Thanx Tony
Dashboard ombouwen, hoe dit netjes te doen?
Zijn er in Nederland bedrijfjes zoals deze? : http://www.car-tech-uk.com/
zij bouwen het schermpje echt mooi in je dashboard. iemand met hetzelfde model auto heeft ook een poging gemaakt, maar daar ben ik niet zo over te spreken, dus vandaar
Zijn er in Nederland bedrijfjes zoals deze? : http://www.car-tech-uk.com/
zij bouwen het schermpje echt mooi in je dashboard. iemand met hetzelfde model auto heeft ook een poging gemaakt, maar daar ben ik niet zo over te spreken, dus vandaar
Meloobee, je doet er goed aan om eens dieper in de forum van www.mp3car.com te duiken er zijn al zoveel postings hierover geschreven. Ja opus is de beste oplossing maar ook de duurste. Het is trouwens verstandig om je monitor ook via de pc te laten voeden. dit om spanningspieken tijdens het starten etc te voorkomen (en je monitor c.q gelijkrichtiger naar de knoppen te blazen).Meelobee schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:20:
[...]
Hoe regel je het aan en uitzetten van de pc? en hoe doe je dat dan als je bv bij een benzinepomp het contact even uit zet? Dat is toch het voordeel van voedingen als de Opus, de afsluit vertraging en het automatisch opstarten?
Ik zit na enig zoekwerk te denken om de Opus 150Watt te kopen (<-click), is dit een goede voeding voor mijn systeem? (zie paar posts hierboven)
ik heb zelf een goedkopere oplossing gemaakt, lees een paar postings terug.
vanuit een klein relais printje (6x6cm) wordt de pc aangesloten. dit printje is contact geschakeld en zorgt ervoor dat de pc spanning krijgt als je het contactslot aanzet. een kleine transistor schakeling zorgt ervoor dat als je het contactverbreekt (auto=uit) de relais niet gelijk afvalt maar nog 12minuten stroom geeft aan je pc. dat is a) ruim voldoende om ff te tanken. b) handig bij het afsluiten na een autorit. je druk je pc uit en loopt weg).
De schakeling heeft 2 nadelen t.o.v. een opus.
1) hij schakeld je pc zeg maar hard uit. geen gecontrolleerde shut-down zoals met een opus.
2) je moet de print ff zelf solderen, het kan prima op een stukje gaasprint en een behuizing (ik was zo 6 euri kwijt met alle materialen besteld van www.conrad.nl)
Dat heb ik ook. Alleen vind ik 12min wel erg lang, ik heb m zelf op 3min (tijd instelbaar gemaakt). Tanken enz laat ik toch sleutel in contact zitten.nightcrawler schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:49:
[...]
...
ik heb zelf een goedkopere oplossing gemaakt, lees een paar postings terug.
vanuit een klein relais printje (6x6cm) wordt de pc aangesloten. dit printje is contact geschakeld en zorgt ervoor dat de pc spanning krijgt als je het contactslot aanzet. een kleine transistor schakeling zorgt ervoor dat als je het contactverbreekt (auto=uit) de relais niet gelijk afvalt maar nog 12minuten stroom geeft aan je pc. dat is a) ruim voldoende om ff te tanken. b) handig bij het afsluiten na een autorit. je druk je pc uit en loopt weg).
De schakeling heeft 2 nadelen t.o.v. een opus.
1) hij schakeld je pc zeg maar hard uit. geen gecontrolleerde shut-down zoals met een opus.
2) je moet de print ff zelf solderen, het kan prima op een stukje gaasprint en een behuizing (ik was zo 6 euri kwijt met alle materialen besteld van www.conrad.nl)
Er is inderdaad veel over te vinden, zoveel zelfs dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dus ik vraag het hier aan de mensen die er verstand van hebben. (jij bijvoorbeeldnightcrawler schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:49:
Meelobee, je doet er goed aan om eens dieper in de forum van www.mp3car.com te duiken er zijn al zoveel postings hierover geschreven
Helaas is zelf maken voor mij niet echt een optie, ik zou namelijk niet weten hoe en wat. En ik wil eigenlijk ook wel dat de pc netjes afgesloten wordt.
Na enig zoeken en rondvragen ben ik uitgekomen op een M1-ATX 90 Watt Het enige wat ik niet weet is of deze voeding voldoende is om m'n systeem van stroom te voorzien.
Okey,
Je wil een productie ding
Voor het uitrekenen wat voor vermogen je pc trekt heb je trouwens ook leuke calculatie sites.
moet je maar eens goed googlen of search doen op mp3car.com voor power calculation.
Maar ik denk dat die 150W je wel gaat redden. ik heb een HP e-vectra pc met een 220V / 60W voeding voor thuis. en die trekt een ongeveer gelijk systeem als die van jou >
Mini ITX celeron 566mhz (P3)
8GB hdd.
gps muis, ir ontvanger, fm-transmittor 16mW, usb wifi stick.
Wil je niet gokken? Reken dan ff naar maximaal vermogen.
een usb poort kan max. 500mA geven. dus heb je 4 poorten > 2Ampere
een die mobo met via cpu zal iets van 2A trekken
van je dvdspeler kan je het ook wel zoeken/ aflezen van de sticker etc.
je kan je vermogen dus uitrekenen met basis natuurkunde he: P=UxI
(vermogen = spanning x stroom) bijvoorbeeld: P = 12V x 5A = 60Watt.
met je 150W vermogen aan je PRIMAIRE kant van je PC voeding zal je iets van 10A kunnen trekken op 12 Volt. (je mag 150 niet zo door 12 delen..ivm met transformatie verliest etc. maar die 10A is ff een grove benadering).
Ik vindt een omvormer niet echt de beste oplossing. dit omdat je dubbel bezig bent he.
je gaat van van 12V naar 230V en weer terug in de pc naar 12V.
een DC-DC converter is dan toch wel de mooiste oplossing.
Welke daar de beste in is weet ik niet. want heb er zelf 1 gemaakt hehe.
oh je hebt ook NL sites met carputer stuff. noem komplett.nl voor schermen en myelectronics.nl voor onderdelen. search maar op got! zijn nog 2 draden over (deel II en III)
succes met opbouwen.
Ik zal een post hier achter laten als ik zelf een tijd heb om een topic te maken van mijn setup.
Je wil een productie ding
Voor het uitrekenen wat voor vermogen je pc trekt heb je trouwens ook leuke calculatie sites.
moet je maar eens goed googlen of search doen op mp3car.com voor power calculation.
Maar ik denk dat die 150W je wel gaat redden. ik heb een HP e-vectra pc met een 220V / 60W voeding voor thuis. en die trekt een ongeveer gelijk systeem als die van jou >
Mini ITX celeron 566mhz (P3)
8GB hdd.
gps muis, ir ontvanger, fm-transmittor 16mW, usb wifi stick.
Wil je niet gokken? Reken dan ff naar maximaal vermogen.
een usb poort kan max. 500mA geven. dus heb je 4 poorten > 2Ampere
een die mobo met via cpu zal iets van 2A trekken
van je dvdspeler kan je het ook wel zoeken/ aflezen van de sticker etc.
je kan je vermogen dus uitrekenen met basis natuurkunde he: P=UxI
(vermogen = spanning x stroom) bijvoorbeeld: P = 12V x 5A = 60Watt.
met je 150W vermogen aan je PRIMAIRE kant van je PC voeding zal je iets van 10A kunnen trekken op 12 Volt. (je mag 150 niet zo door 12 delen..ivm met transformatie verliest etc. maar die 10A is ff een grove benadering).
Ik vindt een omvormer niet echt de beste oplossing. dit omdat je dubbel bezig bent he.
je gaat van van 12V naar 230V en weer terug in de pc naar 12V.
een DC-DC converter is dan toch wel de mooiste oplossing.
Welke daar de beste in is weet ik niet. want heb er zelf 1 gemaakt hehe.
oh je hebt ook NL sites met carputer stuff. noem komplett.nl voor schermen en myelectronics.nl voor onderdelen. search maar op got! zijn nog 2 draden over (deel II en III)
succes met opbouwen.
Ik zal een post hier achter laten als ik zelf een tijd heb om een topic te maken van mijn setup.
Dank je voor de infonightcrawler schreef op maandag 30 mei 2005 @ 20:18:
<knip>Een grote uitleg</knip>
Je kaart meteen mijn probleem aan, ik ben niet zo goed in natuurkunde dat heb ik helaas nooit op school gehad.
Ben intussen wel verder aan het zoeken gegaan, en heb myelectronics gemaild en zij geven aan dat mijn systeem ook prima zou moeten kunnen draaien op de M1-ATX 90 Watt DC-DC voeding. En ongeduldig als ik ben heb ik deze (onder voorbehoudt) ook maar meteen besteld. Is dat dom en is die voeding niet voldoende of zou het wel gaan werken?
[ Voor 56% gewijzigd door Meelobee op 30-05-2005 22:43 ]
Verwijderd
Wat bedoel je met die foto's ? of kom je gewoon ff de blaas uithangen met je install ? Een woordje uitleg kon toch wel volgens mij

Zal wel niet zijn eigen setup zijn. Anders kon er idd wel wat meer info bij.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:57:
[...]
Wat bedoel je met die foto's ? of kom je gewoon ff de blaas uithangen met je install ? Een woordje uitleg kon toch wel volgens mij
Is gewoon een voorbeeld (van hoe het niet moet) volgens mij
[edit]
Ik bedoel: dit is toch wel wat mooier:
Raampje van het LCD inbouwen:

Plamuur erop:

Schuren enzo:

Spuiten:

En inbouw: 100x

Nog eentje:

Foto's zijn NIET van mij !! Maar van iemand anders uit Duitsland !!
[ Voor 47% gewijzigd door Atmoz op 30-05-2005 23:08 ]
Verwijderd
Tering, die is vet. Heb wel geluk dattie der een mooi dashboard voor heb, helaas is dat bij mijn dashboard niet zo. Heb het nu zo zitten:atmoz schreef op maandag 30 mei 2005 @ 23:04:
[...]
Zal wel niet zijn eigen setup zijn. Anders kon er idd wel wat meer info bij.
Is gewoon een voorbeeld (van hoe het niet moet) volgens mijWant echt mooi vind ik het scherm niet ingebouwd....
[edit]
Ik bedoel: dit is toch wel wat mooier:
Raampje van het LCD inbouwen:
[afbeelding]
Plamuur erop:
[afbeelding]
Schuren enzo:
[afbeelding]
Spuiten:
[afbeelding]
En inbouw: 100x+
![]()
[afbeelding]
Nog eentje:
[afbeelding]
Foto's zijn NIET van mij !! Maar van iemand anders uit Duitsland !!
Verwijderd
Hij HAD net zo'n dashboard als jij...want waar zijn zn luchtroosters?? kwestie van zagen en beetje poly...
Verwijderd

een standaard dash

Preutelt nu wat langer dan een jaar in mijn auto.
Het scherm is enkelt meerdere keren verhuist hij zit nu op/in de plaats van de luchtroosters.
Ik laat liever het scherm in 1 geheel dus niet mee plamuren zodat hij eenvoudiger mee te nemen is naar bv een andere auto of om veilig op te bergen
het scherm is nu enkelt met een zwarte omlijsting.
.
spec.
Pc- Dell P3 800mhz, 512mb geheugen, 60gig hd, dvd-rom, 145watt voeding en netgear wifi usb stick
oud survertje die ik over had.
Monitor- 7 inch TFT LCD scherm, met Touch Screen en 1x VGA & 3x PAL Link
Omvormer- 12/220 300 Watt
Auto- civic VTi a 175pk
HU- Sony mp70 headunit "My First (and last) Sony" (k*t ding)
rockford fosgate punch 300w sub
rockford fosgate punch 300w versterker
rockford fosgate punch 600w versterker
rockford fosgate 170w 3 weg speakers
jbl 180w compo set
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 12:47 ]
Stukken beter zoVerwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 00:55:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
een standaard dash
[afbeelding]
[afbeelding]
Preutelt nu wat langer dan een jaar in mijn auto.
Het scherm is enkelt meerdere keren verhuist hij zit nu op/in de plaats van de luchtroosters.
Ik laat liever het scherm in 1 geheel dus niet mee plamuren zodat hij eenvoudiger mee te nemen is naar bv een andere auto of om veilig op te bergen
het scherm is nu enkelt met een zwarte omlijsting.
.
spec.
Pc- Dell P3 800mhz, 512mb geheugen, 60gig hd, dvd-rom, 145watt voeding en netgear wifi usb stick
oud survertje die ik over had.
Monitor- 7 inch TFT LCD scherm, met Touch Screen en 1x VGA & 3x PAL Link
Omvormer- 12/220 300 Watt
Auto- civic VTi a 175pk
HU- Sony mp70 headunit "My First (and last) Sony" (k*t ding)
rockford fosgate punch 300w sub
rockford fosgate punch 300w versterker
rockford fosgate punch 600w versterker
rockford fosgate 170w 3 weg speakers
jbl 180w compo set
Kunnen we tenminste zien hoe je het aangepakt hebt. Echt
Verwijderd
Meelobee schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:20:
[...]
Hoe regel je het aan en uitzetten van de pc? en hoe doe je dat dan als je bv bij een benzinepomp het contact even uit zet? Dat is toch het voordeel van voedingen als de Opus, de afsluit vertraging en het automatisch opstarten?
- Als ik Meedio afsluit gaat de pc in hybernate, dus opstarten dus max. 15/20 seconden
- Als ik bij een benzinepomp ben kan de auto gewoon uit, de omvormer zit via een verdeelblokje aan dezelfde kabels als van me versterker, dus hij blijft gewoon stroom houden!! De pc blijft dus gewoon aan!!..
- Ik heb de aan/uit van de omvormer verlengt naar voorin de auto, dus kan ik die zo uitschakelen voor 's nachts......Tevens heb ik de aan/uit en de 2 ledjes van de pc verlengt naar voreb!! Kwil wel ff een fototje plaatsen als er belang voor is!
- Het schermpje heb ik ook op 220v ik mijn kofferbak, als ik de 12v adapter gebruikte stoorde het scherm op verschillende dingen
maar via de 220v is het beeldje superstrak
Verwijderd
Wat ik nog steeds niet snap, waarom hebben jullie allemaal systeemkasten in de auto? Een laptop is toch vele malen makkelijker?? Ik heb geen ervaring, maar een laptop is net ff iets makkelijker weg te stoppen neem ik aan??
Bij mij zit hij er op deze manier in (op deze foto nog in de primer)

Verwijderd
Ik heb puur voor een desktop gekozen omdat ik nog een 1ghz desktopje had liggen!!! en aangezien ik een redelijke kofferbak heb, kon ik die mooi gebruiken om mee te beginnen!!....kofferbak is nu wel vol trouwensVerwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:03:
Wat ik nog steeds niet snap, waarom hebben jullie allemaal systeemkasten in de auto? Een laptop is toch vele malen makkelijker?? Ik heb geen ervaring, maar een laptop is net ff iets makkelijker weg te stoppen neem ik aan??

Haha, ik moest het doen met de koffer van een cabrio (niet echt groot dus) hierin zitten 2 woofers, 2 versterkers, optima gelaccu, condensator en de pc...Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:36:
[...]
Ik heb puur voor een desktop gekozen omdat ik nog een 1ghz desktopje had liggen!!! en aangezien ik een redelijke kofferbak heb, kon ik die mooi gebruiken om mee te beginnen!!....kofferbak is nu wel vol trouwensPc, Omvormer, Woofer en gamecube
Verwijderd
owh ja, ik heb ook nog twee versterkers erbij!! maar die heb ik tegen de achterbank geplaatst!! dus geen last van!!!macmouse schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:38:
[...]
Haha, ik moest het doen met de koffer van een cabrio (niet echt groot dus) hierin zitten 2 woofers, 2 versterkers, optima gelaccu, condensator en de pc...

Hier zie je een stukje van de koffer

De rest zit achter de spiegels.

De rest zit achter de spiegels.
Hehe, misleidend plaatje door die spiegels
(is vast geen toeval
)
Het was zo kaal, dus toen kwam het idee van de spiegels, en dat zag er wel lache uit...
Mijn Carputer werkt inmiddels al redelijk, nog een beetje afwerken, en pics maken.
Ik heb een Travla case een centimeter of 5 ingekort, waardoor ie keurig onder m'n radio past (Renault Laguna). Voor de voeding gebruik ik een ITPS, die mijn computer start zodra de radio aangaat. M'n scherm (Liliput) krijgt met hetzelfde signaal stroom (d.m.v. een relais), ik moet alleen nog ff solderen zodat ie ook automatisch aangaat.
Is er al iemand die ook filemeldingen voor z'n navigatie gebruikt?
Zo ja, hoe kom je aan de file informatie? (GPRS, TMC, anders...)
En welk programma gebruik je daarvoor.
Ik heb een Travla case een centimeter of 5 ingekort, waardoor ie keurig onder m'n radio past (Renault Laguna). Voor de voeding gebruik ik een ITPS, die mijn computer start zodra de radio aangaat. M'n scherm (Liliput) krijgt met hetzelfde signaal stroom (d.m.v. een relais), ik moet alleen nog ff solderen zodat ie ook automatisch aangaat.
M'n Oma is een site aan het haken.
Zal maar even laten zien hoe het er nu bij mij uitziet... rij alweer een half jaar rond met mijn carputer, en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. 
Eerst de specificaties voor de mensen die niet alle topics hebben gelezen:
TFT: 7'' Lilliput Touchscreen
Behuizing: Aopen H340A
Processor: Celeron 2.4Ghz (533/256)
Moederbord: Asus P4S800-MX
Geheugen: 512MB DDR-RAM PC3200/400
Harddisk: Maxtor 40 GB
DVD-ROM: Lite-On XJ-HD166S
Wireless USB Adapter: Linksys WUSB11
Voeding: Kotronic 600 watt omvormer
1. overzicht interieur

2. de bevestiging van het scherm

3. overzicht kofferbak

4. de bank een stuk naar achter om het beter te kunnen zien

5. van links naar rechts: Magnat 300 watt versterker voor de subwoofer - Pioneer 300 watt versterker voor de 4 speakers in de auto (ook van pioneer) - Kotronic 600 watt omvormer

6. de auto waar alles in zit, mitsubishi colt

Ik gebruik nu het programma Mediacar voor de muziek en gps. Heb het nu al zo vaak gebruikt dat ik alle knoppen kan vinden zonder naar het scherm te hoeven kijken, wel zo veilig
.
De pc heb ik zo ingesteld dat hij in slaapstand gaat wanneer ik de pc afsluit. Dus nu is de opstart tijd minder dan 10 seconden en omdat ik mediacar automatisch laat opstarten in het muziek menu krijg ik binnen 15 seconden muziek te horen, lekker snel dus.
Eerst de specificaties voor de mensen die niet alle topics hebben gelezen:
TFT: 7'' Lilliput Touchscreen
Behuizing: Aopen H340A
Processor: Celeron 2.4Ghz (533/256)
Moederbord: Asus P4S800-MX
Geheugen: 512MB DDR-RAM PC3200/400
Harddisk: Maxtor 40 GB
DVD-ROM: Lite-On XJ-HD166S
Wireless USB Adapter: Linksys WUSB11
Voeding: Kotronic 600 watt omvormer
1. overzicht interieur

2. de bevestiging van het scherm

3. overzicht kofferbak

4. de bank een stuk naar achter om het beter te kunnen zien

5. van links naar rechts: Magnat 300 watt versterker voor de subwoofer - Pioneer 300 watt versterker voor de 4 speakers in de auto (ook van pioneer) - Kotronic 600 watt omvormer

6. de auto waar alles in zit, mitsubishi colt

Ik gebruik nu het programma Mediacar voor de muziek en gps. Heb het nu al zo vaak gebruikt dat ik alle knoppen kan vinden zonder naar het scherm te hoeven kijken, wel zo veilig
De pc heb ik zo ingesteld dat hij in slaapstand gaat wanneer ik de pc afsluit. Dus nu is de opstart tijd minder dan 10 seconden en omdat ik mediacar automatisch laat opstarten in het muziek menu krijg ik binnen 15 seconden muziek te horen, lekker snel dus.
Hele leuke set.
Vooral het audio gedeelte
Zal wel lekker knallen zo he
Ben nu aan het sparen voor een nieuwe auto. Erna moet er ook zoiets in. PC en attrib. liggen al klaar om ingebouwd te worden. Neem niet meer de moeite om het in de huidige auto te plaatsen..
Maar echt mooi dit hoor!!
Vooral het audio gedeelte
Ben nu aan het sparen voor een nieuwe auto. Erna moet er ook zoiets in. PC en attrib. liggen al klaar om ingebouwd te worden. Neem niet meer de moeite om het in de huidige auto te plaatsen..
Maar echt mooi dit hoor!!
Geweldig topic dit, ben al veel te weten gekomen wat er allemaal nodig is voor een succesvolle carputer
. Alleen hetgeen ik wil gaan maken wijkt iets van van wat ik hier in het topic tegen ben gekomen...
Ten eerste: een laptop lijkt mij wat makkelijk/compacter om in te bouwen dan een ITX/ATX-systeem en verbruikt niet bijster veel stroom (schat ik). Ik weet het niet zeker, maar de adapter van een laptop levert 12V (misschien ook 5V??
) aan het systeem. Als deze alleen maar 12V nodig heeft zou het aansluiten een eitje zijn: alleen een 12V DC-DC stabilisator ertussen (ITPS?) en klaar.
Of komt er nog meer bij kijken...?
Btw de meeste ITPS systemen kunnen maar tot 90W leveren, zou dit genoeg zijn voor een krachtige laptop + scherm + randapparatuur (USB-HD, hub, accespoit etc.)?
Ten eerste: een laptop lijkt mij wat makkelijk/compacter om in te bouwen dan een ITX/ATX-systeem en verbruikt niet bijster veel stroom (schat ik). Ik weet het niet zeker, maar de adapter van een laptop levert 12V (misschien ook 5V??
Btw de meeste ITPS systemen kunnen maar tot 90W leveren, zou dit genoeg zijn voor een krachtige laptop + scherm + randapparatuur (USB-HD, hub, accespoit etc.)?
Use the Search Luke...
Ik heb een laptop erin. En nee, da's niet zo makkelijk als het lijkt.Silentpuma schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 20:06:
...
Ten eerste: een laptop lijkt mij wat makkelijk/compacter om in te bouwen dan een ITX/ATX-systeem en verbruikt niet bijster veel stroom (schat ik). Ik weet het niet zeker, maar de adapter van een laptop levert 12V (misschien ook 5V??) aan het systeem. Als deze alleen maar 12V nodig heeft zou het aansluiten een eitje zijn: alleen een 12V DC-DC stabilisator ertussen (ITPS?) en klaar.
Of komt er nog meer bij kijken...?
Compacter: ja, al is een mini-ITX ding ook lekker compact.
Spanning: meeste laptops hebben 16-19V nodig, afhankelijk van model. Dat ding op 12V voeden vereist dus een auto-adaptor (kosten: zo'n 30 eur). Of 90W voldoende is.. dat ligt maar net aan je laptop. Stroomverbruik (max) van laptop staat er vrijwel altijd op, dus da's eenvoudig uit te rekenen.
Randapparatuur enz zul je zelf moeten voeden. Dat betekend dat je zelf dus een goede 5 en 12V zal moeten maken voor je zooi. (Scherm, usb hubs, dvdrom enz). De 12V zal een ampere of 2 moeten kunnen leveren schat ik (denk aan scherm en dvdrom als je een normale dvd drive wilt aansluiten). De 5V moet toch zeker wel een ampere of 3-4 leveren, 500mA per USB poort (max), 1A per dvd/hdd drive. Met een beetje electronicakennis is dat niet zo'n punt, maar zonder die kennis heb je wel een klein probleempje
Kijk kijk, daar komen de addertjes
Dus 12V en 5V heb je sowieso ook nodig ja... Voorin me auto (Citroen Saxo VTS) heb ik verrekte weinig ruimte om ergens een CD/DVD speler in weg te werken, dus dat sla ik over. (hoewel ik wel benieuwd ben naar hoe je een IDE-apparaat aansluit op je systeem als deze in je kofferbak ligt, via een USB-converter?)
Anyway, er moet dus 12V en 5V volt geleverd worden.. De hamvraag: via wat kan je dat verkrijgen?
Wie weet of hier standaart oplossingen voor zijn? Ik weet dat er een product van Opus bestaat (150W DC-DC) maar dat kreng is nogal prijzig (~129 eur
)
Mijn intentie is eigenlijk om alle benodigde voltages direct van de strd 12V te verkrijgen en niet via een 12V->230V~ omvormer en dan weer terug... Any tips?
Anyway, er moet dus 12V en 5V volt geleverd worden.. De hamvraag: via wat kan je dat verkrijgen?
Mijn intentie is eigenlijk om alle benodigde voltages direct van de strd 12V te verkrijgen en niet via een 12V->230V~ omvormer en dan weer terug... Any tips?
Use the Search Luke...
Er zijn verloopjes van USB -> IDE, ik heb ze via Ebay gekocht voor 15 eur.Silentpuma schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 23:01:
Kijk kijk, daar komen de addertjesDus 12V en 5V heb je sowieso ook nodig ja... Voorin me auto (Citroen Saxo VTS) heb ik verrekte weinig ruimte om ergens een CD/DVD speler in weg te werken, dus dat sla ik over. (hoewel ik wel benieuwd ben naar hoe je een IDE-apparaat aansluit op je systeem als deze in je kofferbak ligt, via een USB-converter?)
Anyway, er moet dus 12V en 5V volt geleverd worden.. De hamvraag: via wat kan je dat verkrijgen?Wie weet of hier standaart oplossingen voor zijn? Ik weet dat er een product van Opus bestaat (150W DC-DC) maar dat kreng is nogal prijzig (~129 eur
)

12V stabiliseren zul je via een ITPS moeten doen, een normale spanningsregelaar heeft een hogere ingangsspanning nodig (vanaf 14V ofzo) en dat haal je net niet. Ik heb de 12V weer van de 19V laptopspanning afgetapt, dan is het net wel weer genoeg
5V heb ik dmv een 7812 + transistor gemaakt. Betere oplossing is om een geschakelde unit te gebruiken, er zijn inmiddels kant-en-klare modules voor.
dit topic bevat inmiddels al 23 paginas en het is leuk om steeds meer carputers te zien rondrijden (eigenlijk nog nooit iemand anders ermee gezien in het echt). Misschien kennen ze in Amsterdam het woord carputer of carpc nog niet, hehe.
Er is trouwens een leuk forum te vinden met al aardig wat info:
http://www.carputerforum.nl/
Sorry voor de link, wil hier geen reclame maken voor wie dan ook, maar ik denk dat velen er wel wat aan hebben. Anderen zullen die site al goed kennen.
Sorry voor de link, wil hier geen reclame maken voor wie dan ook, maar ik denk dat velen er wel wat aan hebben. Anderen zullen die site al goed kennen.
[ Voor 5% gewijzigd door VIC_TOR op 03-06-2005 01:20 ]
Verwijderd
Vind je dat ? Ik vind dat hier en op http://www.mp3car.com/vbulletin/ veel meer info staat dan op die link die jij beschrijft hoor !VIC_TOR schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 01:19:
dit topic bevat inmiddels al 23 paginas en het is leuk om steeds meer carputers te zien rondrijden (eigenlijk nog nooit iemand anders ermee gezien in het echt). Misschien kennen ze in Amsterdam het woord carputer of carpc nog niet, hehe.
je meent het, mp3car bestaat natuurlijk al jaren. Het gaat erom dat carputerforum.nl een nederlandse site is.
Vraagje:
Ik wil binnenkort een oude laptop (van me baas) slopen en die gaan inbouwen. Ik wil het eigenlijk vooral gebruiken als mp3 speler (ja een flinke ja, alles op mp3 zonder cd'tjes wisselen)
Nu was ik vandaag bij een caraudio zaak en vond daar een stel alpine SXE 1750 speakers (120 wwatt volgens mij) die ik wel mooi vond klinken (en niet te duur). Nu is dus de vraag hoe ik die het beste kan aansluiten? Die kerel zei dat als ik ze aan een versterker zou hangen ik ze vast zo op zou blazen. (??, speakers slap, versterker sterk?)
Maar ik zal vanuit de laptop audio output toch eerst naar een versterker moeten gaan voordat ik de speakers kan aansturen...
(Hij had het trouwens ook over een hoge input van de versterker)
De goedkoopste versterker die ze daar hadden staan was een 4 kanaals kenwood van 200 euro (
(http://www.kenwood.nl/pro...?k1=2&k2=18&k3=59&pr=1821
Daar leek ie in ieder geval op, is dit dan ook niet dikke overkill?)
Zijn er geen versterkers die voldoende vermogen voor die speakers leveren en waarmee ik ze NIET op blaas?
(merk dus op dat ik gewoon helemaal geen headunit meer in de auto heb of wil, alleen mijn laptop, (versterker) en speakers is voldoende)
Waar mijn vraag dus op neer komt: Hoe kan ik alpine SXE 1750 speakers aansturen mbv mijn laptop en wat heb ik daarvoor nodig?
Ik wil binnenkort een oude laptop (van me baas) slopen en die gaan inbouwen. Ik wil het eigenlijk vooral gebruiken als mp3 speler (ja een flinke ja, alles op mp3 zonder cd'tjes wisselen)
Nu was ik vandaag bij een caraudio zaak en vond daar een stel alpine SXE 1750 speakers (120 wwatt volgens mij) die ik wel mooi vond klinken (en niet te duur). Nu is dus de vraag hoe ik die het beste kan aansluiten? Die kerel zei dat als ik ze aan een versterker zou hangen ik ze vast zo op zou blazen. (??, speakers slap, versterker sterk?)
Maar ik zal vanuit de laptop audio output toch eerst naar een versterker moeten gaan voordat ik de speakers kan aansturen...
(Hij had het trouwens ook over een hoge input van de versterker)
De goedkoopste versterker die ze daar hadden staan was een 4 kanaals kenwood van 200 euro (
(http://www.kenwood.nl/pro...?k1=2&k2=18&k3=59&pr=1821
Daar leek ie in ieder geval op, is dit dan ook niet dikke overkill?)
Zijn er geen versterkers die voldoende vermogen voor die speakers leveren en waarmee ik ze NIET op blaas?
(merk dus op dat ik gewoon helemaal geen headunit meer in de auto heb of wil, alleen mijn laptop, (versterker) en speakers is voldoende)
Waar mijn vraag dus op neer komt: Hoe kan ik alpine SXE 1750 speakers aansturen mbv mijn laptop en wat heb ik daarvoor nodig?
x
speakers opblazen omdat je een versterker gebruikt is gewoon flauwekul. Ook al levert die versterker iets meer vermogen dan de speakers aankunnen. Daarvoor zitten er potmetertjes op die versterker zodat je alles goed kan instellen.
Kijk naar het RMS vermogen van die speakers en zet dat naast het RMS vermogen per kanaal van die versterker.
Trouwens, voor 200 euros kan je al aardig wat leuke versterkers kopen van andere caraudiomerken die toch wat beter zijn dan kenwood.
Aan die 25A zekering kan je al zien dat die kenwood eigenlijk niet zo sterk is. Dit is zijn vermogen:
- 35 Watts x 4 max (4 ohms) RMS
- 50 Watts x 2 (2 ohms) RMS
Kijk naar het RMS vermogen van die speakers en zet dat naast het RMS vermogen per kanaal van die versterker.
Trouwens, voor 200 euros kan je al aardig wat leuke versterkers kopen van andere caraudiomerken die toch wat beter zijn dan kenwood.
Aan die 25A zekering kan je al zien dat die kenwood eigenlijk niet zo sterk is. Dit is zijn vermogen:
- 35 Watts x 4 max (4 ohms) RMS
- 50 Watts x 2 (2 ohms) RMS
[ Voor 16% gewijzigd door VIC_TOR op 04-06-2005 00:04 ]
Sja,
De SXE 1750; Vind ik niet op de site van alpine maar op andere sites staat dat ie 120 watt is (heb ergens gevonden dat ie 30 watt rms levert)
Dus een versterker met minimaal 120 watt rms.
gewoon alpine versterkertje dan maar? http://www.alpine-europe....83cf3c9e44011f7d0a6318235
40W x 4 RMS = voldoende toch?
(zie nu dat die versterker ook niet echt veel goedkoper is dan de kenwood... andere opties?)
Maar hoe zit het dan met die input?
De output van de laptop is versterkt dus dit moet je toch niet zomaar op de input van je versterker hangen (tenminste dat is mij vandaag vertelt)
Bij die alpine versterker staat: "Speaker Level Inputs" is dat wat je moet hebben?
update: ik heb voor hetzelfde geld alpine 1750S gekregen met 45 watt rms.
Nu vond ik op halfords een doosje dat van een hoog signaal een laag signaal maakt.
"
Wordt gebruikt om een headunit met een high power luidspreker-uitgang te kunnen verbinden met de lijningang van een versterker met een vermogen van 2x 35W maximaal
"
Ik neem aan dat de headunit maximaal 2*35 watt mag leveren (aangezien dit kastje het zal moeten opstoken) laptop uitgang is 2 watt ofzo??
Hier een caliber versterker van 140 euro aanhangen en zo toch mooi 60 euro besparen (in vergelijking tot de kenwood)
De SXE 1750; Vind ik niet op de site van alpine maar op andere sites staat dat ie 120 watt is (heb ergens gevonden dat ie 30 watt rms levert)
Dus een versterker met minimaal 120 watt rms.
gewoon alpine versterkertje dan maar? http://www.alpine-europe....83cf3c9e44011f7d0a6318235
40W x 4 RMS = voldoende toch?
(zie nu dat die versterker ook niet echt veel goedkoper is dan de kenwood... andere opties?)
Maar hoe zit het dan met die input?
De output van de laptop is versterkt dus dit moet je toch niet zomaar op de input van je versterker hangen (tenminste dat is mij vandaag vertelt)
Bij die alpine versterker staat: "Speaker Level Inputs" is dat wat je moet hebben?
update: ik heb voor hetzelfde geld alpine 1750S gekregen met 45 watt rms.
Nu vond ik op halfords een doosje dat van een hoog signaal een laag signaal maakt.
"
Wordt gebruikt om een headunit met een high power luidspreker-uitgang te kunnen verbinden met de lijningang van een versterker met een vermogen van 2x 35W maximaal
"
Ik neem aan dat de headunit maximaal 2*35 watt mag leveren (aangezien dit kastje het zal moeten opstoken) laptop uitgang is 2 watt ofzo??
Hier een caliber versterker van 140 euro aanhangen en zo toch mooi 60 euro besparen (in vergelijking tot de kenwood)
[ Voor 41% gewijzigd door blaatbeest op 05-06-2005 16:43 ]
x
Je kan jezelf misschien ook een hoop geld besparen door het volume van de laptop gewoon laag te zetten. Ik weet niet wat voor laptop het is, sommige hebben een volumeregelingsknopje aan de zijkant (zo'n draaiding) Als je die op laag zet kan je nog steeds het volume regelen met windows master volume, of andersom
Verwijderd
Mmm je link naar MP3Car werkt bij mij niet?? Een meeting lijkt me wel een leuk idee. Ik wacht nog even mijn Opus uit de aflopende CarPC IA en mijn schermpje zal ook een dezer dag binnenkomen. Dan heb ik al mijn onderdelen compleet en kan ik het systeem in de auto gaan zetten. Uiteraard zal ik dan hier een paar piccies posten.
Verwijderd
http://www.psxshop.nl/pro...605e4a312e8697684d93f47b3
hier een link voor mensen die voeding voor kleine ps2 zoeken. Ik ga hem ook bestellen dus ben benieuwd of ie het goed doet.
gr. Denis
hier een link voor mensen die voeding voor kleine ps2 zoeken. Ik ga hem ook bestellen dus ben benieuwd of ie het goed doet.
gr. Denis
Hier ben ik ook wel benieuwd naarNielsNL schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:15:
Mijn Carputer werkt inmiddels al redelijk, nog een beetje afwerken, en pics maken.
Tierelier
Verwijderd
Die Opus is bij mij de deur al uit, het schermpje komt tussen de 15e en de 20e binnen bij mij (nog minimaal 4 en maximaal 5 dagen dus) Ik zit er zelf ook ontzettend om te springen, dus wat dat betreft.Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 18:34:
Mmm je link naar MP3Car werkt bij mij niet?? Een meeting lijkt me wel een leuk idee. Ik wacht nog even mijn Opus uit de aflopende CarPC IA en mijn schermpje zal ook een dezer dag binnenkomen. Dan heb ik al mijn onderdelen compleet en kan ik het systeem in de auto gaan zetten. Uiteraard zal ik dan hier een paar piccies posten.
Ituner en mijn kastje hebben ze vrijdag langs proberen te brengen. Ze komen morgen het nog een keer aanbieden.
Dus qua die dingen zit het wel snor.
In de nieuwe IA word trouwens ook een USB radio aangeboden, maar weet eigenlijk zelf niet of het wat is. Misschien dat iemand hier er wel ervaring mee heeft?
http://www.radio-xtreme.com/
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 23:30 ]
Verwijderd
Het schermpje heb ik inmiddels binnengekregen, mooi om te zien dat de Opus er ook aan komt. Wat zijn overigens een beetje goede settings voor het scherm want ik moet zeggen dat ik het nogal lastig vind om het scherm goed in te stellen qua helderheid en contrast enzo. Ook als ik die settings verander moet ik zeggen dat ik af en toe geen merkbaar verschil zie.
Verwijderd
ik gebruik m'n laptop als carputer en dat werkt goed. Toch heb ik een paar vraagjes:
• Als ik bij mapmonkey de flitspaaldata (en snelheidswaarschuwing) wil gebruiken, dan moet bij instellingen "use advanced gps mode" ingeschakeld zijn. Als ik dit doe, vindt mapmonkey mijn gps ontvanger (navilock PDA NL-203P ) niet meer.
• DJ smiley schrijft over z'n snelheidsaanduiding, dat ie continu in beeld blijft. dit is bij mij alleen het geval zonder aangesloten gps ontvanger. en dan geeft ie alleen 0 k/h aan.... Er schijnt software te zijn, die op basis van gps een soort snelheidsmeter incl kilometerteller weergeven. Bij iemand bekend?
• De kaarten van MIO map werken prima, maar zijn een beetje oud. Zijn er ergens nieuwere te vinden. Weet iemand, of de kaarten van een routeplanner (van and bijv) werken?
Ik lees her en der vragen over de dll file die nodig is om complete kaarten in te laden. ik heb deze gedownload op dezelfde site als waar ik de taal en spraakmodule vandaan heb.
• Als ik bij mapmonkey de flitspaaldata (en snelheidswaarschuwing) wil gebruiken, dan moet bij instellingen "use advanced gps mode" ingeschakeld zijn. Als ik dit doe, vindt mapmonkey mijn gps ontvanger (navilock PDA NL-203P ) niet meer.
• DJ smiley schrijft over z'n snelheidsaanduiding, dat ie continu in beeld blijft. dit is bij mij alleen het geval zonder aangesloten gps ontvanger. en dan geeft ie alleen 0 k/h aan.... Er schijnt software te zijn, die op basis van gps een soort snelheidsmeter incl kilometerteller weergeven. Bij iemand bekend?
• De kaarten van MIO map werken prima, maar zijn een beetje oud. Zijn er ergens nieuwere te vinden. Weet iemand, of de kaarten van een routeplanner (van and bijv) werken?
Ik lees her en der vragen over de dll file die nodig is om complete kaarten in te laden. ik heb deze gedownload op dezelfde site als waar ik de taal en spraakmodule vandaan heb.
Ik heb advanced gps mode gewoon aanstaan icm mijn BU-303. (NMAE) en geen probleem.Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:27:
ik gebruik m'n laptop als carputer en dat werkt goed. Toch heb ik een paar vraagjes:
Er zal best losse software voor zijn, alleen zul je dan wel met een compoort-splitter (software) gaan werken, aangezien je maar 1 GPS hebt en meerdere apps ervan gebruik wilt laten maken.• DJ smiley schrijft over z'n snelheidsaanduiding, dat ie continu in beeld blijft. dit is bij mij alleen het geval zonder aangesloten gps ontvanger. en dan geeft ie alleen 0 k/h aan.... Er schijnt software te zijn, die op basis van gps een soort snelheidsmeter incl kilometerteller weergeven. Bij iemand bekend?
Ja, er zijn nieuwere. De nieuwste die ik heb zijn van Q2 2004. Van andere routeplanners werken de kaarten niet, tenzij ze gebaseerd zijn op Destinator. (Medion Navigator bv is compatible, da's gewoon Destinator met een ander jasje)• De kaarten van MIO map werken prima, maar zijn een beetje oud. Zijn er ergens nieuwere te vinden. Weet iemand, of de kaarten van een routeplanner (van and bijv) werken?
[/quote]Ik lees her en der vragen over de dll file die nodig is om complete kaarten in te laden. ik heb deze gedownload op dezelfde site als waar ik de taal en spraakmodule vandaan heb.
Klopt, hij staat op meerdere sites nog, is ook her en der gemirrored, en zit bij de oude versie in, toen t nog Destinator heette ipv Map Monkey.
Verwijderd
ik kwam er net inderdaad achter, dat je voor een aparte meter meerdere ontvangers nodig hebt. virtueel kan dit met gpsgate, maar dit is commerciële software. ga nu op zoek naar de kaarten
Verwijderd
Ik heb er geen problemen mee. Ik kan alles bijstellen.. Maar als je bijna geen verschil kan zien, moet je je gaan afvragen of de VGA controller wel helemaal OK is.. Je hebt dat ding toch niet bij mij vandaan he?Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 11:23:
Lilliput 7" Touchscreen
trouwens.. Kastjes zijn binnen... Moooooooi..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 19:53 ]
Verwijderd
Die pc zo naast die sub, is dat een beetje fatsoenlijk?? Wat ik dus bedoel is dat het niet los gaat trillen en zo en de HD gaat overslaan... want zo iets had ik eigenlijk ook in gedachten alleen dan net iets anders
Verwijderd
Zolang alles goed vastzit moet het niet zoveel uitmaken.. Je moet het ook niet gaan overdrijven trouwens. Dit zou ik niet doen met een DB-Dragger.Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:30:
[...]
Die pc zo naast die sub, is dat een beetje fatsoenlijk?? Wat ik dus bedoel is dat het niet los gaat trillen en zo en de HD gaat overslaan... want zo iets had ik eigenlijk ook in gedachten alleen dan net iets anders
Waarom trouwens niet onder de bijrijders stoel?
Verwijderd
SQ bedoel je?
Al je mij redelijk vind qua prijs.. zie mijn sig, ik heb ze op voorraad.Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:43:
Sorry ging even mis, ik vroeg me even af of er toevallig ook winkels of webshops zijn waar je de BU 303 gewoon kunt bestellen of ophalen voor een redelijke prijs?
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 20:44 ]
Verwijderd
ik gebruik die GPS-Gate ook op me Carputer en werkt super!!!....Ik heb die destinator plug-in gebruikt voor Meedio, waarbij je Destinator en Netstumbler op 1 scherm kunt krijgen!!.... (zie een pagina en aantal posts terug
)
Daarvoor moest dus wel het GPS signaal "gesplitst" worden!!...........GPS-Gate is daar perfect voor!!!!
Daarvoor moest dus wel het GPS signaal "gesplitst" worden!!...........GPS-Gate is daar perfect voor!!!!
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 10:51 ]
Verwijderd
deze gps ontvanger is geen br 303, maar hij werkt goed en is goedkoop:
Navilock GPS Ontvanger USB NL-202U
Euro 53,67incl
Euro 45,10 excl
http://www.prosystem.nl/shop/index.html
ze zitten in Hendrik Ido Ambacht. Officieel is het een webshop, maar na een telefoontje kon ik het daar gewoon ophalen.
De snelheid onscreen is inmiddels, na een herstart (had ik na de installatie nog niet gedaan
), continu zichtbaar. De "advanced gps settings" doen het nu ook. Wat je met een herstartje al niet kan bereiken...
Navilock GPS Ontvanger USB NL-202U
Euro 53,67incl
Euro 45,10 excl
http://www.prosystem.nl/shop/index.html
ze zitten in Hendrik Ido Ambacht. Officieel is het een webshop, maar na een telefoontje kon ik het daar gewoon ophalen.
De snelheid onscreen is inmiddels, na een herstart (had ik na de installatie nog niet gedaan

De navilock is hetzelfde als de BU303. (heb ze beiden opengemaakt)
55 Euro is inderdaad een mooie prijs.
55 Euro is inderdaad een mooie prijs.
Als die Navilock hetzelfde is als de BU303 dan ga ik die maar eens bestellen. Weet je ook of hij het doet als hij aangesloten is van een non powerd USb hubje (toevallig)?
Tierelier
Verwijderd
In combinatie met andere USB apparaten, krijg je er problemen mee. Het beste is om een gevoedde HUB te nemen..JorisdeKloris schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:22:
Als die Navilock hetzelfde is als de BU303 dan ga ik die maar eens bestellen. Weet je ook of hij het doet als hij aangesloten is van een non powerd USb hubje (toevallig)?
Sjit, da wordt een stekkerblok achter mijn omvormerVerwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:28:
[...]
In combinatie met andere USB apparaten, krijg je er problemen mee. Het beste is om een gevoedde HUB te nemen..
Tierelier
Verwijderd
Ow heeft met de show te makenVerwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:35:
[...]
Zolang alles goed vastzit moet het niet zoveel uitmaken.. Je moet het ook niet gaan overdrijven trouwens. Dit zou ik niet doen met een DB-Dragger.
Waarom trouwens niet onder de bijrijders stoel?
Verwijderd
Hoezo.. je krijgt toch 12V van je voeding? Of zeg ik nu weer iets raarsJorisdeKloris schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 17:20:
[...]
Sjit, da wordt een stekkerblok achter mijn omvormer
Als je zorgd dat alles vast zit met een rubbertje ertussen en dat de bekisting niet teveel resoneerd, moet het goed gaan denk ik.Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:38:
[...]
Ow heeft met de show te maken. Komt in een houtenbekisting met een raampie ervoor... neon erin en hoppatee
. Maar zat te twijfelen of dat wel zo slim was met subs aan beide kanten.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 19:15 ]

miniPC, mit 40 oder 80 GB Ab 346,84 EUR
kleiner Mini-Computer (ohne Betriebssystem-Lizenz).
gegen eine geringe Pauschale kann das Windows XP vorinstalliert werden! Dabei sind alle nötigen Treiber installiert!
* Prozessor: AMD Geode GX2-533 (400 MHz), vergleichbar mit 533 MHz Pentium
* 256 MB RAM (nicht erweiterbar)
* Festplatte 40 oder 80 GB
* Frontseite: 2 x USB 1.1, Stereo in/out
* Rückseite: 2 x USB 1.1, Netzwerk, 12V, VGA
* Realtek Sound (18-bit Vollduplex) ALC203
* Realtek Ethernet Netzwerk (100 Mbps) RTL8139DL
* Maße: 13x14x3,5cm
* externes Mininetzteil (wie Handy-Ladegerät)
Wozu mehr? Mit diesem extrem stromsparenden (ca. 2-6 W), absolut geräuschlosen und leichten (550g) PC können problemlos alle Bürotätigkeiten, wie Internet, Email, Office etc. erledigt werden!
miniPC_hinten.jpg
Er läßt sich sogar auf die Monitor-Rückseite kletten, besitzt ein stabiles Alu-Gehäuse und verfügt über eine max. Monitor-Auflösung: 1600x1200 (bei 85 Hz)!
Preis inkl. 16% MwSt.
----------------------------
Misschien interessant als Carputer?
Dat kan zeker interessant zijn, ik vraag me alleen af of hij snel genoeg is om bijvoorbeeld navigatie en mp3 tegelijk te doen. Dat zou voor mij wel een vereiste zijn iig
Verwijderd
Kan, maar kan die audio-uit daarvan wel een beetje power leveren? Verder ziet het er perfect uit.BarôZZa schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 15:13:
[afbeelding]
[lap text]
Misschien interessant als Carputer?
Ik zag laatst op internet ergens ook van die In-Dash Touchscreen TFT's (zal eens ff zoeke)
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 17:48 . Reden: typo ]
Aangezien deze topic nogal vol staat kon ik niet snel antwoord vinden op mijn vraag.
Op dit moment heb ik een dubbel-din DVD speler /radio met TFT-scherm.Deze werkt op zich goed alleen ik vind het jammer dat ik geen Divx kan afspelen.
Daarom gaan mijn gedachten richting een car-pc. Maar ik heb nog een paar vragen open staan die ik graag beantwoord zou willen hebben.
Ten eerste:
Is het mogelijk om het volume ipv via bv het touchscreen te bedienen dit via een draai knop te doen, zoals bij een normale radio. (ik weet niet of z'n knop bestaat die bv via USB werkt)
Hoe krijg ik het geluid die uit de geluidskaart komt in mn versterker
Ik heb namelijk een onboard Bose systeem. Die wordt normaal via de speakerkabels gevoed (geluid maar ook stroom ), dus niet via de normale weg (RCA of zo iets)
Ik maak nu gebruik van een PAC 2 blok om mn radio aan de versterker aan te sluiten. ( http://www.pac-audio.com/instructions/instructions.htm )
En als laatste vraag, kan ik goed radio blijven ontvangen met een car-pc.
Op dit moment heb ik een dubbel-din DVD speler /radio met TFT-scherm.Deze werkt op zich goed alleen ik vind het jammer dat ik geen Divx kan afspelen.
Daarom gaan mijn gedachten richting een car-pc. Maar ik heb nog een paar vragen open staan die ik graag beantwoord zou willen hebben.
Ten eerste:
Is het mogelijk om het volume ipv via bv het touchscreen te bedienen dit via een draai knop te doen, zoals bij een normale radio. (ik weet niet of z'n knop bestaat die bv via USB werkt)
Hoe krijg ik het geluid die uit de geluidskaart komt in mn versterker
Ik maak nu gebruik van een PAC 2 blok om mn radio aan de versterker aan te sluiten. ( http://www.pac-audio.com/instructions/instructions.htm )
En als laatste vraag, kan ik goed radio blijven ontvangen met een car-pc.
Ja, die bestaan. Griffin Powermate ofzo geloof ik. Ik heb zelf echter een ouderwetse potmeter (draaiknop) gemonteerd. Softwarematig regelen werkt prima, alleen versterk je al het geluid uit je geluidskaart, incl alle storing. Door een losse potmeter ertussen te zetten heb je gewoon zacht geluid, en ook heeel zacht storing (indien aanwezig in je geluidskaart)seninha schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 23:09:
Aangezien deze topic nogal vol staat kon ik niet snel antwoord vinden op mijn vraag.
Ten eerste:
geen idee. Dat hele pac systeem zegt mij eigenlijk niets. De huidige dubbel-din, zat die er origineel in of is die er later ingezet? (dan kun je die kabels misschien volgen en benuttenHoe krijg ik het geluid die uit de geluidskaart komt in mn versterkerIk heb namelijk een onboard Bose systeem. Die wordt normaal via de speakerkabels gevoed (geluid maar ook stroom ), dus niet via de normale weg (RCA of zo iets)
Ja, kan, alleen is het een crisis om een goede radio te vinden op USB.En als laatste vraag, kan ik goed radio blijven ontvangen met een car-pc.
Ik heb zelf de Etech FM Mouse. Werkt prima, ook icm Roadrunner (Front-end) alleen zuigt de ontvangstgevoeligheid nogal, dat ding stoort/ruist als de ziekte.
Een antenneversterker scheelt denk ik, maar dat moet ik ooit nog eens doen.
Een aantal members van mp3car.com zijn bezig met het ontwikkelen van een goede USB tuner, goede ontvangstgevoeligheid, RDS enz.
Dat is vooralsnog t meest interessante.
Maar goed, ik mis de radio eigenlijk niet echt
Het PAC blokje is niets anders dan een kastje die ervoor zorgt dat de 50Watt die nu uit mn radio komt verlaagt wordt voordat deze de versterker ingaat.
Anders zou het geluid twee keer versterkt worden (eerst door de radio zelf en dan door de versterker)
Zoals ik al zei wordt mn versterker via de speaker kabels aan mn radio aangesloten.Als je de link aanklikt die ik erbij gedaan heb , kun je zien hoe het aangesloten is (eerste plaatje)
Mijn vraag blijft daarom nog steeds, hoe kan ik er voor zorgen dat het geluid uit de PC mn versterker in kan, aangezien uit de PC geen speaker kabels komen
Anders zou het geluid twee keer versterkt worden (eerst door de radio zelf en dan door de versterker)
Zoals ik al zei wordt mn versterker via de speaker kabels aan mn radio aangesloten.Als je de link aanklikt die ik erbij gedaan heb , kun je zien hoe het aangesloten is (eerste plaatje)
Mijn vraag blijft daarom nog steeds, hoe kan ik er voor zorgen dat het geluid uit de PC mn versterker in kan, aangezien uit de PC geen speaker kabels komen
[ Voor 10% gewijzigd door seninha op 22-06-2005 07:31 ]
Verwijderd
Ik had nog even een vraagje over de bekabeling. Spanning, aarde en remote draden zijn bij mij geen probleem die liggen er al maar hoe hebben julie dat gedaan met de VGA kabel want ik neem aan dat bij de meesten de pc toch in de kofferbak ligt.
Bij mij ligt de PC onder de passagierstoel, ik wou mn kofferbak vrijhouden.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 17:56:
Ik had nog even een vraagje over de bekabeling. Spanning, aarde en remote draden zijn bij mij geen probleem die liggen er al maar hoe hebben julie dat gedaan met de VGA kabel want ik neem aan dat bij de meesten de pc toch in de kofferbak ligt.
Ik heb 1.8m VGA verlengkabel ertussen liggen. Had korter gekund, maar goed, lekker belangrijk.
VGA kabel kun je rustig verlengen, mits je goede kabel gebruikt. 25m is geen probleem, alleen mag je dan wel een supergoed afgeschermde (dure) kabel gebruiken. Vanuit de kofferbak heb je aan 3m al genoeg denk ik. Ook ivm storingsgevoeligheid van de overige meuk in je auto zou ik dus wel een goed afgeschermde kabel gebruiken (HQ of beter)
Er zijn ook "slim-line HQ" kabels, deze heb ik zelf ook. Die zijn tenminste niet zo dik/lomp als een normale HQ verlengkabel. Mijn kabel heeft een diameter van 4mm schat ik, dus dat is prima weg te werken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.