Telfort B.V.
t.a.v. Contractbeheer
Postbus 512
2400 AM Alphen a.d. Rijn
xxxx, 6 mei 2007
Betreft: Contractbeëindiging
Geachte Dames/Heren,
Graag zou ik mijn contract bij u willen opzeggen. De voornaamste reden daarvoor is de algehele overgang naar het KPN netwerk. Onderstaand vindt u een toelichting op die reden.
Allereerst wil ik zeggen dat ik al een aantal jaren een tevreden klant van Telfort ben. Met plezier maak ik gebruik van de diensten die u aanbiedt en wat ik daarbij erg apprecieer is de no-nonsense mentaliteit van uw organisatie.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik, voordat ik mijn huidige contract bij u afsloot, heb getwijfeld om wederom met Telfort in zee te gaan. Dit echter niet omdat ik niet tevreden was met u als aanbieder, maar omdat mijn behoeftes het laatste jaar veranderd zijn: in tegenstelling tot voorgaande jaren maak ik voor mijn werkzaamheden als hoofd- c.q. eindredacteur van een magazine intensief gebruik van email en internet. En, omdat ik tot op heden niet de beschikking heb over een laptop met draadloze internetverbinding, baseerde ik mijn keuze voor een nieuw abonnement op de mogelijkheid tot mobiel internet. Deze mogelijkheid vond ik bij u in de vorm van het bij Telfort in gebruik zijnde EDGE netwerk. Vooral de door u geadverteerde snelheid ten opzichte van UMTS en natuurlijk de gunstige prijsstelling, heeft mij doen besluiten Telfort trouw te blijven.
De mogelijkheid tot het afsluiten van een 'maximaal online' bundel, heeft voor mij de doorslag gegeven om een verlenging voor mijn Telfort 200 abonnement aan te vragen.
Dat Telfort gebruik zou gaan maken van het netwerk van KPN, wist ik bij het afsluiten van mijn verlenging nog niet en dat zulks betekende dat EDGE zou verdwijnen ten faveure van UMTS, had ik vanzelfsprekend niet durven dromen.
Het feit dat Telfort nu een algehele overstap maakt naar het KPN netwerk, houdt voor mij als klant in dat dé reden waarom ik een contract met Telfort aanging, simpelweg ophoudt te bestaan. EDGE verdwijnt en omdat mijn toestel geen UMTS ondersteunt, heb ik geen beschikking meer over snel mobiel internet.
Enkele dagen geleden heb ik van Telfort een brief mogen ontvangen met daarin een verwijzing naar de website, waarop enkele interessante aanbiedingen te vinden zouden zijn voor klanten zonder een UMTS-geschikt toestel. Zonder u voor het hoofd te willen stoten, moet mij van het hart dat deze aanbiedingen op mij als uitermate oninteressant overkwamen. Tevens is het modelaanbod wel erg gering. Daarnaast is het enige vergelijkbare toestel dat deel uitmaakt van deze aanbiedingen, de Samsung i600, naar mijn mening onevenredig hoog geprijsd.
Naast bovenstaande grieven bekroop mij ook enige teleurstelling toen ik vernam dat voor de voorheen gratis klantenservice, per 1 mei betaald diende te worden. Uiteraard had ik deze verandering in de Algemene Voorwaarden kunnen aangrijpen om mijn contract met Telfort te ontbinden. Echter, een dergelijke aanpak leek me niet eerlijk richting Telfort. Maar de voornaamste reden om niet tot ontbinding van mijn contract over te gaan, was het feit dat de hele overgang naar het KPN netwerk voor wat betreft het mobiele breedband nog in nevelen gehuld was. Er werden geen indicatiedata gegeven voor de overgang en er heerste veel onduidelijkheid over of EDGE zou blijven bestaan. Daarnaast zou ik uiteraard zo lang mogelijk van het snelle internet gebruik blijven maken.
Resumerend kan ik stellen dat de voornaamste reden waarom ik mijn abonnement bij u wil opzeggen gelegen is in de overgang naar het KPN netwerk. Hierdoor kan ik als klant geen gebruik meer maken van de snelle mobiele internetverbinding terwijl die verbinding contractueel is overeengekomen. Het aanbod van een gelijkwaardige telefoon doet aan deze situatie niets af, gezien het feit dat de gevraagde prijs buiten alle proporties is.
Daarnaast werd ten tijde van het afsluiten van het contract, door Telfort niet slechts geadverteerd met de term 'mobiel breedband', maar werd ook duidelijk EDGE aangedragen als zijnde de verantwoordelijke technologie. Sterker nog: er waren destijds op een speciale website grafische weergaven te zien die de snelheid van Telfort's EDGE afzetten tegenover UMTS-technologie van de concurrenten.
Met andere woorden, in deze situatie is de conformiteit in het geding: het contract dat ik bij u heb lopen bezit niet meer de eigenschappen die op grond van de overeenkomst verwacht mogen worden. (hoofdpunten BW 7:17, lid 2)
Om die reden zou ik u willen verzoeken mijn abonnement binnen een redelijke termijn om te zetten naar prepay van Telfort. Dit met het oog op nummerbehoud bij een eventuele overstap naar een andere provider.
Ik zou graag klant blijven van Telfort, maar door de huidige gang van zaken zie ik me genoodzaakt langs deze weg het contract te beëindigen.
Hopend op een spoedige verwerking verblijf ik,
Met de meeste hoogachting,
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bijgaand treft u een kopie van mijn legitimatiebewijs
Zoals ik al zei een heel epistel. Heb gepoogd alles zo volledig mogelijk uit te leggen in de hoop op een snelle afhandeling van de zijde van Telfort.
Heb trouwens vanmiddag ook maar eens een belletje gewaagd naar de klantenservice en werd geholpen door een (overigens erg vriendelijke) dame met weinig verstand van zaken. Deze vertelde me dat opzeggen moeilijk zou worden, maar wist me na mijn korte toelichting te melden dat ze eigenlijk over abonnements-verlengingen ging en daarom geen toezeggingen kon doen. Ik zou een klachtbrief moeten schrijven naar 'customer relations', was haar advies.
Toen ik haar vertelde dat mijn opzegbrief al klaar lag en dat daarin mijn klacht in geuren en kleuren naar voren kwam, beaamde ze dat ik daarmee kon volstaan. Vooral toen ik me baseerde op bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek, reageerde ze alsof ik zojuist het complete Nieuwe Testament aan haar had voorgedragen. Ze wist zich daar hoorbaar geen raad mee en eerlijk gezegd vond ik het nog wel een beetje zielig voor haar ook. Gelukkig kon ze best lachen om mijn zorgvuldigheid en wenste me een zeer prettige dag toe.
Nu maar afwachten en hopen op een goede uitkomst...