Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:04:
Heb hier een Qtek S200 met 1GB Maximaal Online internetbundel. Mijn abbo loopt nog 21 maanden. Heb wel het een en ander gehoord over vervanging van eventuele insteek EDGE kaarten naar UMTS.
Ik vraag me sterk af of Telfort voor klanten als mij met alleen geintegreerd EDGE/GPRS een klantvriedelijke oplossing gaat aanbieden. Ik zie Telfort niet zomaar een vervangend toestel zoals HTC TyTn gratis aanbieden welke wel UMTS/HSDPA aan kan. Of zoudens ze dat volgens contract wel moeten?
Wie weet er hier meer over?
Disclaimer: Ik probeer met deze post een denkrichting aan te geven, juridische zaken worden gewoonlijk nogal uitgebreid beschreven, dat is ook de reden dat een contract vaak zo lang is en de letters klein. Nuanceringen zijn hier nogal moeilijk aan te geven, het wordt anders een nog veel langer verhaal. Er zijn meer redeneringen mogelijk en er zijn altijd uitzonderingen mogelijk. Als bv UMTS geen alternatief is vanwege dekkingsproblemen.
Stel dat de prijs van een UMTS GSM hoger is dan die van een EDGE GSM, die weer duurder is dan een GPRS GSM.
EDGE wordt in NL alleen door Telfort aangeboden, dat zorgt voor een zogeheten "Lock-in". Je hebt bv een contract voor 12 maanden afgesloten, maar het overstappen naar een andere provider wordt minder makkelijk/handig/confortabel doordat je je hardware niet volledig kan gebruiken bij een andere provider. Kans is daardoor groter dat je bij Telfort blijft.
Stel ook dat na afloop van je contract de operator niet meer verplicht is om de dienst nog langer aan te bieden. (Ik heb hier geen Telfort contract liggen, dus ik kan niet controleren hoe het zit met stilzwijgend verlengen.) Dit is toch wel een cruciaal punt voor Telfort, alle technologie kan verouderen dus gedeeltelijk is dit risico voor de klant, echter tijdens de contractperiode komt dit risico voor rekening van Telfort.
Optie 1 contract ontbinding met schadevergoeding: Telfort kan de dienst niet langer aanbieden, een schadevergoeding is op zijn plaats omdat de afschrijvingstermijn van je EDGE apparatuur verkort is. Je hebt immers een EDGE toestel gekocht dat je slechts langer als een GPRS toestel kan gebruiken. Terwijl je bijvoorbeeld gepland had om de hardware 24 maanden te gebruiken (je contractsduur), wordt dit nu korter. Eigenlijk zijn de afgelopen contractsmaanden duurder geworden door hogere afschrijvingstermijnen van je EDGE hardware. Telfort zal dit moeten compenseren.
Optie 2 voortzetting dienst met een kostenloos alternatief, UMTS toegang met een leentoestel voor de rest van je contractsduur: Stel dat je nog 21 contractmaanden te gaan hebt, na afloop van die maanden is dus het risico van incourante EDGE hardware voor de klant, je houdt dan praktisch gezien een GPRS toestel over, waar je veel te veel voor hebt betaald, echter dit risico is voor de klant. Het zou daarom te veel zijn om een UMTS toestel van Telfort te eisen, daar zo'n toestel na afloop van die 21 maanden veel meer waard is cq bruikbaarder. Het is wellicht moeilijk om te accepteren/begrijpen maar je kiest zelf voor GPRS/ EDGE hardware met het risico op veroudering. Telfort hoeft je dus niet de rest van je leven continu kostenloos te voorzien van nieuwe speeltjes. Helaas..:P Ze mogen je uiteraard ook een UMTS toestel geven dat je mag houden, maar mijn inziens heb je iig recht op een leentoestel.
Optie 3 bijbetaling UMTS hardware en evt. contractsverlenging: Telfort zal dit wrs proberen. Ik ben van mening dat je deze optie niet hoeft te accepteren. Optie 1 en 2 heb je recht op.
Het zou belachelijk zijn als Telfort haar contractsverplichtingen niet na kan komen, jij moet betalen om het op te lossen. UMTS is sneller dan EDGE, het is daarom ook in het voordeel vd klant op hiervoor te kiezen. Jij hebt dan de beschikking over UMTS hardware waar je na de contractstermijn nog wat mee kan doen. Ook een voordeel voor de klant. Met deze optie geef je als klant eigenlijk aan dat je begrijpt dat EDGE aflopend is en dat je samen naar een oplossing zoekt.
*Mijn mening: Ik zou voor optie 2 kiezen, ik zou echt niet betalen voor UMTS hardware, tenzij Telfort met een erg goede deal komt. Hint: UTMS hardware wordt steeds beter/goedkoper, als je zelf de hardware na afloop van die 21 maanden moet kopen is de prijs veel lager. Telfort moet dus wel met een erg goede aanbieding komen, anders zijn ze kansloos...
In het verleden heb ik hier gepost dat het raar is om al verontwaardigd te zijn voordat Telfort je een aanbod heeft gedaan, die mening ben ik nog steeds toegedaan. Je zult begrijpen dat Telfort bovenstaande discussie met zo weinig mogelijk klanten wil voeren. Daarom migreren ze wrs eerst de makkelijke klanten, om de lastige EDGE gebruikers als toetje te bewaren. Want naar mijn mening heeft ieder pre-pay gebruiker recht van klagen, immers iedereen gaat er in theorie op achteruit(van EDGE naar GPRS), terwijl in de praktijk alleen de daadwerkelijk gebruikers erop achteruit gaan. Zou grappig zijn als mijn moeder met ongebruikte EDGE GSM, ook een UMTS GSM gaat eisen.
Het is te hopen dat Telfort haar verplichtingen nakomt en dit probleem zo soepel mogelijk oplost. Ik geef iedere onderneming die kans, dus ook Telfort en boos worden zou ik pas doen nadat ze me een belachelijk aanbod zouden doen.