Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Helaas.........
Jamesbond007uk
Verwijderd
Nou, probeer het es en laat dan weten waar je woontmynicksnix schreef op maandag 01 januari 2007 @ 10:05:
[...]
Die van mij laat vanaf vandaag (klokslag 12u;) 3G zien als ik op KPN roam
. Ik heb het alleen nog kunnen proberen; zal wel aan de instellingen liggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sorcerer8472 op 01-01-2007 21:33 ]
heb je er nog steeds last van? Ik werk bij Telfort als webdesigner en onze afdeling is verantwoordelijk voor onderandere de wap site. Ik heb er op dit moment geen last van.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:56:
Ik kan sinds enkele dagen niet meer op Telfort Spot met mijn Nokia N80. De helpdesk zegtd at er bij hen niets aan de hand is en heeft de instellingen nog een keer gestuurd, maar dat helpt niets. Iemand een idee?
ook al geprobeerd om via http://www.telfort.nl/instellingen opnieuw je OTA instellingen te laten versturen voor mms en gprs? (ja dus niet goed gelezen) Probeer de handmatige instellingen onder aan die pagina eens.
[ Voor 6% gewijzigd door miss_bleu op 01-01-2007 21:41 ]
Ik woon iig in Tilburg, maar heb thuis niet genoeg 3G bereik. Zal binnenkort wel eens gaan spelen met de instellingen.Sorcerer8472 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:32:
[...]
Nou, probeer het es en laat dan weten waar je woont
nou ik heb een SE M600i en ik kom de helft van de tijd ook niet op mn internet of bij mn email.. is al een aantal weken!miss_bleu schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:40:
[...]
heb je er nog steeds last van? Ik werk bij Telfort als webdesigner en onze afdeling is verantwoordelijk voor onderandere de wap site. Ik heb er op dit moment geen last van.
ook al geprobeerd om via http://www.telfort.nl/instellingen opnieuw je OTA instellingen te laten versturen voor mms en gprs? (ja dus niet goed gelezen) Probeer de handmatige instellingen onder aan die pagina eens.
XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm
Ja, 3G heeft KPN ook, maar ik kan er domweg niet op inloggen. Of word er direct weer afgeschopt.mynicksnix schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:30:
[...]
Ik woon iig in Tilburg, maar heb thuis niet genoeg 3G bereik. Zal binnenkort wel eens gaan spelen met de instellingen.
Als ik de enorme snelheden in dit topic lees dan moet ik concluderen dat ik helaas niet ver kom met mijn toestel.
Via USB Bluetooth module PC-verbinding met Nokia als modem, internetten via Telfort.
Speedtest geeft 8.4 KB/s (67kbps) download en 1.3 KB/s (10kbps) upload.
Een tweede test geeft 5,9 KB/s (55 kbps) download en 1.4 KB/s (11kbps) upload.
Handmatig KPN netwerk ingesteld, test-resultaat geeft 5,1 KB/s (41 kbps) download en 1.4 KB/s (11kbps) upload.
Het is net alsof het toestel EDGE niet gebruikt, maar nergens kan ik in de menu's opties vinden om edge te (de)activeren, dus ik neem aan dat EDGE gewoon functioneert.
Maar waarom haal ik nog niet eens de maximale snelheid van GPRS?
De max. download met GPRS op de NL netwerken is circa 5.5 kByte/s (48 kbps is de grens officieel, of 52, weet niet meer). Ook is speedtest onbetrouwbaar voor dit soort metingen.svdmeer schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 01:20:
Ik heb hier een Nokia 6021. Moet Edge ondersteunen.
Als ik de enorme snelheden in dit topic lees dan moet ik concluderen dat ik helaas niet ver kom met mijn toestel.
Via USB Bluetooth module PC-verbinding met Nokia als modem, internetten via Telfort.
Handmatig KPN netwerk ingesteld, test-resultaat geeft 5,1 KB/s (41 kbps) download en 1.4 KB/s (11kbps) upload.
Het is net alsof het toestel EDGE niet gebruikt, maar nergens kan ik in de menu's opties vinden om edge te (de)activeren, dus ik neem aan dat EDGE gewoon functioneert.
Verder hangt het van je dekking af: EDGE zorgt ervoor dat er een paar extra fase-verschillen kunnen worden opgepikt (zelfde trucje als HSDPA <> UMTS trouwens): ipv per keer 2 fases te onderscheiden zijn het er 8 (ofzo). Als je signaal te zwak is (minder dan 3 streepjes, of als het sterk schommelt) dan schakelt je telefoon automatisch terug naar GPRS-snelheid omdat hij het niet meer kan onderscheiden anders: te vergelijken met je (auto)radio die op mono springt als de ontvangst slecht is.
Overigens: die upload-resultaten suggereren inderdaad dat je EDGE niet gebruikt wordt. Hoe is het met je ontvangstkwaliteit?
[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-01-2007 01:38 ]
Ik las dat je in het bezit was van een Tytn icm met Telfort EDGE.
Nu ben ik van plan om op mijn Tytn een sim only met Telfort Edge te nemen.
1) Gaat Telfort EDGE bij roaming nu over in KPN EDGE of KPN GPRS? (of gaat het alleen over op kpn gprs indien er voor kpn edge te weinig bereik is?)
Lees mijn posts in dit topic eens door over Edge klasse verschillen. Verder had ik ook een 6021 en haalde wel wat hogere snelheden, maar ook niet de "topsnelheden" die bv sommige Sierra Wireless kaarten halen.svdmeer schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 01:20:
Ik heb hier een Nokia 6021. Moet Edge ondersteunen.
Gaat over op KPN GPRS als er geen dekking is bij Telfort. Je verbinding wordt dan wel eventjes verbroken (denk ik: niet geprobeerd).KSH schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:40:
Even een vraagje aan Sorcerer8472:
Ik las dat je in het bezit was van een Tytn icm met Telfort EDGE.
Nu ben ik van plan om op mijn Tytn een sim only met Telfort Edge te nemen.
1) Gaat Telfort EDGE bij roaming nu over in KPN EDGE of KPN GPRS? (of gaat het alleen over op kpn gprs indien er voor kpn edge te weinig bereik is?)
Gebeurt echter alleen bij geen dekking. Nadeel aan de TyTN, en daar erger ik me wel aan, is dat hij niet automatisch terugspringt naar Telfort na een tijdje. Hij bleef toen ik het testte stug 24 uur lang op KPN terwijl er perfecte Telfortdekking is hier. Maargoed, oplossing is dat je hem op Telfort lockt, en bij mail ophalen merk je het snelheidsverschil nauwelijks. Bij nu.nl pda-versie lezen dan wel weer...
Ik heb mij verdiept in EDGE klasse verschillen toen ik het toestel kocht. Mijn conclusie was toen dat de klasse bijna maximaal is als je EDGE gebruikt zonder tegelijkertijd te bellen. Kortom, die lag hoog. De 6021 is ook niet het oudste EDGE toestel.LaserJet schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 13:35:
[...]
Lees mijn posts in dit topic eens door over Edge klasse verschillen. Verder had ik ook een 6021 en haalde wel wat hogere snelheden, maar ook niet de "topsnelheden" die bv sommige Sierra Wireless kaarten halen.
Dat is het vreeemde: 5 of 6 van de 7 streepjes.Sorcerer8472 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 01:37:
[...]
Overigens: die upload-resultaten suggereren inderdaad dat je EDGE niet gebruikt wordt. Hoe is het met je ontvangstkwaliteit?
Bellen gaat uitstekend. Als ik weinig ontvangst had, dan zou ik daar ook al eerst naar hebben gekeken.
Ik gebruikte het toch niet zo en de snelheid viel erg tegen, maar ik had 't wel best lang eigenlijk. En aardig gekke blikken gehad in de trein als ik weer 's online zat
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Ik begrijp je niet echt. Nokia 6021 heeft een Class 6 modem, een 6230i een Class 10 modem, een SA datakaart Class 10 of 12 afh. vh type.svdmeer schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 18:55:
[...]
Ik heb mij verdiept in EDGE klasse verschillen toen ik het toestel kocht. Mijn conclusie was toen dat de klasse bijna maximaal is als je EDGE gebruikt zonder tegelijkertijd te bellen. Kortom, die lag hoog. De 6021 is ook niet het oudste EDGE toestel.
Als ik zo in dit topic kijk, valt het me op dat de meeste mensen met een Class 10 modem minstens 25% hogere snelheden halen.
Verder is je (deels negatieve) ervaring met de 6021 exact hetzelfde als mijn ervaringen. Soms haalde ik wel goede waarden, maar vaak ook niet. Nu jij dit hier gemeld hebt begin ik toch wat twijfels te krijgen over de hardware. Ik gaf de schuld vaak aan het telfort netwerk, maar blijkbaar heeft de 6021 toch flink wat moeite om een fatsoenlijke verbinding op te zetten.
Ik gebruik ook een Nokia 6021 en haal tussen 5kb en 20kb per seconden. Dit haal ik tijdens mijn rit van mijn huis naar Amsterdam (Woon dichtbij Hoorn).LaserJet schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:47:
[...]
Ik begrijp je niet echt. Nokia 6021 heeft een Class 6 modem, een 6230i een Class 10 modem, een SA datakaart Class 10 of 12 afh. vh type.
Als ik zo in dit topic kijk, valt het me op dat de meeste mensen met een Class 10 modem minstens 25% hogere snelheden halen.
Verder is je (deels negatieve) ervaring met de 6021 exact hetzelfde als mijn ervaringen. Soms haalde ik wel goede waarden, maar vaak ook niet. Nu jij dit hier gemeld hebt begin ik toch wat twijfels te krijgen over de hardware. Ik gaf de schuld vaak aan het telfort netwerk, maar blijkbaar heeft de 6021 toch flink wat moeite om een fatsoenlijke verbinding op te zetten.
En ben redelijk blij met de verbinding tijdens de trein reis.
Een blije gebruiker.
Jamesbond007uk
Ik haal normaal gemiddeld 14kb per seconde. Bijna nooid de 5kb!Sorcerer8472 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:52:
Met mijn 6680 haalde ik eigenlijk altijd wel duidelijk meer dan 10 kByte/s... bijna nooit minder.
Jamesbond007uk
Telfort to shut down EDGE service by end H1
Published: Wednesday 3 January 2007 | 02:16 PM CET
Dutch mobile operator Telfort will discontinue its EDGE service by the summer. The company will still offer its mobile data service 'Breedband van Telfort' using the HSDPA network of parent company KPN. All of the MVNOs on Telfort's network will also transfer to KPN. When the Telfort EDGE network will be shut down is not yet fixed, a spokesman for KPN told Telecompaper. In the course of this year, all Telfort customers will be able to make use of the KPN network, but a final shutdown of the network is not expected until mid-2008, he said.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"
Heb je er nog een linkje/URL van?
Wat ik zo grappig vind is dat Telfort in zijn marketing en advertenties de hele tijd net doet alsof EDGE en HSDPA compatible standaarden zijn, onder het mom "Telfort Breedband". Natuurlijk weet de leek het verschil niet, maar om het dan net naar buiten te brengen alsof er geen verschil in zit is krankjorem en misleiding voor mensen die een EDGE-only telefoon hebben en denken dat ze wel gewoon van 'Telfort Breedband' gebruik kunnen blijven maken.
Ik snap dat het niet slim is om in hun mainstream advertenties te gaan benadrukken dat het twee verschillende dingen zijn en dat er een binnenkort uit wordt gefaseerd, maar toch knap hoe ze dan net op het randje weten te blijven.
En terwijl er in het hogere management nog helemaal niks echt bekend is wanneer ze EDGE eruit gaan gooien worden eerstelijns klantenservicemedewerkers geinstrueerd om te roepen dat "EDGE en UMTS gewoon naast elkaar blijven bestaan hoor!"
Yeah right. Alsof dat een betaalbare businessmodel oplevert.
[ Voor 118% gewijzigd door Stereotomy op 04-01-2007 12:03 ]
Alors.
EDGE laten bestaan is (vrijwel) even duur als GPRS laten bestaan: het was een eenmalige investering. Ik neem aan dat het tot mid-2008 blijft bestaan en dat enkel geen specifieke EDGE-abo's meer worden aangeboden of verlengd vanaf de zomer. Waarom zou je alleen EDGE uitschakelen en de rest van je netwerk niet? Dat slaat nergens opStereotomy schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:45:
Yeah right. Alsof dat een betaalbare businessmodel oplevert.
Blijft inderdaad wel een rare strategie van Telfort, hun breedband-promotie, maargoed...
[ Voor 12% gewijzigd door Sorcerer8472 op 04-01-2007 12:14 ]
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"
Iedere telefoon dat wordt uitgebracht moet aan hevige netwerk testen onderworpen worden, en ik heb wel vaker meegemaakt dat dat een pain in the *ss kan zijn voor providers en handsetmakers samen. Als Telfort ervoor kiest om EDGE dan maar helemaal weg te doen omdat het (eigenlijk wel een beetje terecht) verwacht dat die technologie ingehaald wordt door andere technologieen, dan is dat om bijkomende kosten te besparen zoals het bovenstaande, en wellicht ook extra support bij nieuwe netwerkfuncties.
Ik denk niet dat het een fout is van Telecom Paper. Telfort geeft in steeds meer media toe dat het EDGE gaat uitfaseren. Is toch een beslissing die gebaseerd is op kostenbesparing hoor, anders doe je dat niet natuurlijk. Maar welke kosten precies? Ik ben er wel benieuwd naar.
[ Voor 20% gewijzigd door Stereotomy op 04-01-2007 12:24 ]
Alors.
Dat kun je zo niet stellen, dat hangt ook van de routering af.Sorcerer8472 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:11:
[...]
EDGE laten bestaan is (vrijwel) even duur als GPRS laten bestaan: het was een eenmalige investering. Ik neem aan dat het tot mid-2008 blijft bestaan en dat enkel geen specifieke EDGE-abo's meer worden aangeboden of verlengd vanaf de zomer. Waarom zou je alleen EDGE uitschakelen en de rest van je netwerk niet? Dat slaat nergens opIk hoop dan ook dat het een foutje is in het artikel: http://www.telecompaper.nl/news/article.aspx?id=153203
Blijft inderdaad wel een rare strategie van Telfort, hun breedband-promotie, maargoed...
Telfort heeft EDGE consequent in de markt gezet met de insteek: het is goedkoop. Dat hebben ze erg goed gedaan, ze zeggen zelfs dat de EDGE upgrade makkelijk en goedkoop was. Dat is in werkelijkheid toch wel wat lastiger geweest. Er zijn ongetwijfeld upgrades aan het core netwerk geweest. Een van de nadelen van EDGE is dat het een aanslag is op de capaciteit van bepaalde delen van het corenetwerk. Als het allemaal echt zo makkelijk is, had vrijwel iedere provider EDGE wel aangeboden. In europa is het niet echt populair.
Verder heb ik bewust geen uitspraken gedaan over netwerkintergratie. GSM/ UMTS heeft erg veel layers, verder hangt veel af van de daadwerkelijk implementatie bij een provider. Ik heb daar geen zicht op dus zal niet gaan blaten hoe ze dat wel ff gaan aanpakken. Er zijn teveel mogelijkheden om daar als een buitenstaander iets over te zeggen.
Verder viel me dit wel op. http://www.huawei.com/news/view.do?id=2645&cid=42
Dit is een zeer grote upgrade. Als ik eerlijk ben, moet ik toegeven dat KPN wrs meer delen vh core netwerk van Telfort niet meer gaat gebruiken dan waar ik eerst vanuit ben gegaan.
Naja, moeilijk om verder uitspraken over te doen, maar ze zullen GPRS toch ook wel aan moeten houden om bijv. MMS te ondersteunen? Ik zie niet in waarom je dan ineens EDGE zou uitschakelen. In het ergste geval werkt het gewoon wat trager, maar nog steeds sneller dan GPRS.
GPRS Support Nodes: zijn dat core-netwerkonderdelen? Als het echt om de masten gaat zou KPN -imo- gek zijn als ze niet gelijk EDGE gaan ondersteunen. Dat er nieuwe 3G-apparatuur geïnstalleerd gaat worden kan betekenen dat Telfort dan eindelijk ook gebruik kan maken van KPN3G. Werd tijd, dan kan ik op een fatsoenlijke reso uitzendinggemist kijken als ik onderweg ben
kan dat niet komen door het schakelen van telfort naar kpn en andersom?dadj schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:41:
[...]
nou ik heb een SE M600i en ik kom de helft van de tijd ook niet op mn internet of bij mn email.. is al een aantal weken!
Ja dat vermoeden heb ik ook maar ik heb telfort gebeld en die hoor je daar niet over.. clueless daar..miss_bleu schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:25:
[...]
kan dat niet komen door het schakelen van telfort naar kpn en andersom?
XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm
Gebeurt het dan alleen als je op KPN zit? Weet je het niet, let dan eens op...dadj schreef op maandag 08 januari 2007 @ 10:58:
[...]
Ja dat vermoeden heb ik ook maar ik heb telfort gebeld en die hoor je daar niet over.. clueless daar..
Mijn 6680 had ook wel eens het probleem dat hij niet wilde verbinden. Bleek uiteindelijk aan de telefoon zelf te liggen: nieuwe telefoon vertoonde die kuren totaal niet.
Maar bij mij werkt het internet soms ook ineens niet. Vaak helpt een reset dan (bij mijn PocketPC tenminste). Ik dacht eerst dat het met synchroniseren te maken had, maar volgens mij is niet alleen als mn toestel op het KPN netwerk zit, maar ook als mn toestel een keer overgeschakeld is naar KPN (en weer terug naar Telfort). Daarom zet ik hem ook niet standaard op KPN, wat ik liever wel zou willen eigenlijk.
http://www.telfort.nl/klantenservice/informatie/roaming/
Sneller dan verwacht dus... EDGE-klanten zal wel meteen UMTS-dekking moeten worden aangeboden, en ik neem aan dat voor hen ook de mogelijkheid tot ontbinding van contract bestaat: er zijn nou eenmaal toestellen met EDGE en zonder UMTS...
Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen, ook aangezien KPN nog steeds USIMs vereist. Heb geen zin om straks tijdenlang aan GPRS-speed vast te zitten.
[ Voor 64% gewijzigd door Sorcerer8472 op 09-01-2007 00:17 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Lijkt erop dat je gelijk hebt ja... Ben benieuwd wat hun verhaal zal zijn.DjWannaB2002 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 07:50:
Slechte zaak dat ze überhaubt no EDGE aanbieden. Want EDGE gaat dus dit jaar verdwijnenen. Over een half jaar zal er dus geen EDGE meer beschikbaar zijn. Slechte zaak dat ze dan nu nog mensen een abo vor een jaar aan proberen te smeren wat er over een half jaar niet meer is.
Ik vind het vooral slecht dat er niets, maar dan ook helemaal niets over EDGE te vinden is in het nieuwsbericht. Maar als je voorspelling klopt dan baal ik flink. Ik heb juist in oktober/november met veel moeite de overstap naar Telfort gemaakt, voor o.a. EDGE. Ik heb ook een toestel wat alleen EDGE/GPRS ondersteunt en geen UMTS. Maar al kun je weg, dan is er geen andere provider die EDGE ondersteunt, dus het is sowieso heel vervelendDjWannaB2002 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 07:50:
Slechte zaak dat ze überhaubt no EDGE aanbieden. Want EDGE gaat dus dit jaar verdwijnenen. Over een half jaar zal er dus geen EDGE meer beschikbaar zijn. Slechte zaak dat ze dan nu nog mensen een abo vor een jaar aan proberen te smeren wat er over een half jaar niet meer is.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik vrees het ergste op de manier waarop Telfort vaak UMTS en EDGE op een stapel gooit en het "Telfort Breedband

Hoe dan ook, ik zie een leuk aanknopingspunt om mijn abonnement op te zeggen, en weer te verlengen als SIM-Only. Scheelt toch een paar honderd euro op jaarbasis.
[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 09-01-2007 12:15 ]
Alors.

KPN en telfort netwerk? Telfort netwerk heb ik geen problemen.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:22:
Ik kom weer es niet online via EDGE trouwens
en van wie heb je dat? Heb op kantoor nog niets gehoord over het verdwijnen van EDGEDjWannaB2002 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 07:50:
Die bron staat op pag. 17 van dit topic. ->Telecompaper. Ik houd persoonlijk absoluut niet van suggereren en suggestieve berichtgeving, maar het is op zijn minst zeer vreemd te noemen dat er op Telfort diverse support pagina's zijn over de KPN migratie, maar geen letter over de toekomst van EDGE. Als EDGE zou blijven, zou het toch een kleine moeite zijn om dat te vermelden op de Telfort website?miss_bleu schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:11:
[...]
en van wie heb je dat? Heb op kantoor nog niets gehoord over het verdwijnen van EDGE
[ Voor 3% gewijzigd door LaserJet op 10-01-2007 01:42 ]
@miss_bleu: afgezien van je NDA, wat hoor je *wel* op kantoor?
Alors.
Telfort. Vanochtend ook weer... ik probeer te remote desktoppen met m'n thuis-pc maar hij verbreekt continu de verbinding. Ook wap-pagina's werken niet. Lijkt wel alsof de verbinding continu zit te knipperen. Op het KPN-netwerk werkt het allemaal wel goed. Is al sinds gistermiddag ofzo aan de gang, had er last van in zowel Limburg als Utrecht. Telefoon uitzetten en weer aanzetten hielp niet en dat KPN het wel deed lijkt me een goeie aanwijzing dat er wel degelijk iets met het netwerk aan de hand was/is (laatste keer dat ik het gebruikte was 2 uur geleden in Heerlen, zit sindsdien op KPN).miss_bleu schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:10:
[...]
KPN en telfort netwerk? Telfort netwerk heb ik geen problemen.
helpdesk al gebeld? misschien is er ergens een storing.Sorcerer8472 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:00:
[...]
Telfort. Vanochtend ook weer... ik probeer te remote desktoppen met m'n thuis-pc maar hij verbreekt continu de verbinding. Ook wap-pagina's werken niet. Lijkt wel alsof de verbinding continu zit te knipperen. Op het KPN-netwerk werkt het allemaal wel goed. Is al sinds gistermiddag ofzo aan de gang, had er last van in zowel Limburg als Utrecht. Telefoon uitzetten en weer aanzetten hielp niet en dat KPN het wel deed lijkt me een goeie aanwijzing dat er wel degelijk iets met het netwerk aan de hand was/is (laatste keer dat ik het gebruikte was 2 uur geleden in Heerlen, zit sindsdien op KPN).
Aan EDGE wordt nu geloof ik niets gedaan wat betreft omzetten zover ik begreep. Nu word er nog vollop aandacht besteeds aan roaming wat betreft voice
[ Voor 8% gewijzigd door miss_bleu op 10-01-2007 14:16 ]
Verwijderd
Ik heb nog een zooitje andere vragen waar ik nog niet echt duidelijk antwoord op heb gehad na het lezen van dit lange, lange topic
1) Als je roamed via KPN-netwerk gebruik je dus GPRS ipv Edge, maar daar hoef je niet elke keer allerlei instellingen voor te wijzigen?
2) kan ik met een Maximaal online-bundel (nog steeds in de aanbieding voor 9,50 ipv 27,50) EN op mijn gsm EN op de laptop internetten (met zo'n huawai nogwat kaart)?
3) ik vind het nogal vaag in de shop: je kunt bij je abbo voor die 9,50 een M.O. abbo erbij nemen, maar je hebt ook los van je abbo een M.O.-bundel voor 17,50 (of 33 incl gratis pcmcia kaart). Zit daar nou verschil tussen of wat?
zie https://shop.telfort.nl/retinfo/52586/
4) kan ik dan, zodra edge is uitgeschakeld in elk geval nog op de laptop via UMTS internetten?
5) is edge ook in het buitenland bruikbaar via roaming?
6) hoe werkt het nou met het kopen van een prepaid-kaart in het buitenland om voordeliger te internetten? (of het nou edge/gprs/umts is)
1: juistVerwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:25:
ok dan, ik wilde net een abbo van Telfort afsluiten en een Edge-toestel (E900) erbij nemen, maar het lijkt er dus op dat Edge het einde van 2007 al niet eens gaat halen
Ik heb nog een zooitje andere vragen waar ik nog niet echt duidelijk antwoord op heb gehad na het lezen van dit lange, lange topic
1) Als je roamed via KPN-netwerk gebruik je dus GPRS ipv Edge, maar daar hoef je niet elke keer allerlei instellingen voor te wijzigen?
2) kan ik met een Maximaal online-bundel (nog steeds in de aanbieding voor 9,50 ipv 27,50) EN op mijn gsm EN op de laptop internetten (met zo'n huawai nogwat kaart)?
3) ik vind het nogal vaag in de shop: je kunt bij je abbo voor die 9,50 een M.O. abbo erbij nemen, maar je hebt ook los van je abbo een M.O.-bundel voor 17,50 (of 33 incl gratis pcmcia kaart). Zit daar nou verschil tussen of wat?
zie https://shop.telfort.nl/retinfo/52586/
4) kan ik dan, zodra edge is uitgeschakeld in elk geval nog op de laptop via UMTS internetten?
5) is edge ook in het buitenland bruikbaar via roaming?
6) hoe werkt het nou met het kopen van een prepaid-kaart in het buitenland om voordeliger te internetten? (of het nou edge/gprs/umts is)
2: juist
3: da's een data-only abonnement met los simkaartje, da's het verschil.. die 9,50 kan alleen met abo's van 200 of meer belminuten
4: neem aan van wel, maar daar is veel onduidelijkheid over, helpdesk weet er ook niks vanaf en antwoorden worden gegeven door mensen die er 0 verstand van hebben.
5: ja, EDGE en UMTS zijn beschikbaar bij roaming in het buitenland, verschilt per provider natuurlijk... wel grappig dat je wel bijv. op E-Plus UMTS kan maar niet op KPN UMTS
6: da's off-topic hier. In sommige landen kun je prepaid goedkoop GPRS'en, dan heeft het nut...
Verwijderd
a) Krijg je nou een extra aparte SIM die je in die PCMCIA-kaart moet stoppen of moet je die van je telefoon erin gebruiken? Want als je een SIM nodig hebt dan zou je dus bij het killen van het Edge-netwerk een nieuwe SIM nodig hebben die werkt met UMTS? Zoiets meende ik te begrijpen ergens uit dit topic?
b) kun je nou ook VIA je telefoon (BT bijv) op je laptop internetten zonder zo'n PCMCIA kaartje?
A) Je krijgt altijd maar één SIM: de databundel bij een gewoon abo is bedoeld voor in je normale telefoon, die je dan ook soms met bluetooth verbindt met je laptop. Het data-abo is bedoeld voor in een pcmcia-kaartje... Twee SIMs bestellen schijnt wel mogelijk te zijn voor zakelijke klanten, weet ik het fijne verder niet van.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:49:
Thanks voor de antwoorden! Nog 2 vraagjes:
a) Krijg je nou een extra aparte SIM die je in die PCMCIA-kaart moet stoppen of moet je die van je telefoon erin gebruiken? Want als je een SIM nodig hebt dan zou je dus bij het killen van het Edge-netwerk een nieuwe SIM nodig hebben die werkt met UMTS? Zoiets meende ik te begrijpen ergens uit dit topic?
b) kun je nou ook VIA je telefoon (BT bijv) op je laptop internetten zonder zo'n PCMCIA kaartje?
EDGE gaat op veel kortere termijn verdwijnen! Beter nog: er is op korte termijn niet eens een HSDPA-alternatief zo te zien?! Ik zit dus te betalen voor snel internet en dat wordt ineens afgepakt om pas een tijdje later weer te worden vervangen door snel KPN-internet. Pfff

Is er straks ook EDGE?
Zolang U nog niet echt over BENT gezet op het KPN-netwerk, en dus nog gebruik maakt van het Telfort-netwerk, kunt gebruik maken van EDGE. In de loop van het jaar gaat EDGE over in HSDPA. U krijgt daarover persoonlijk bericht.
Wanneer hoor ik wat ik moet doen met mijn straks dus verouderde EDGE apparatuur?
U krijgt zo snel mogelijk persoonlijk bericht.
Kan ik nog gewoon mailen?
Ja, tijdens de roaming periode mailt u of via Edge of via GPRS. Na de integratie via GPRS of HSDPA.
Meer info: http://www.telfort.nl/kla...h=KPN+roaming&submit=zoek
[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 12-01-2007 12:12 ]
En hiermee bedoelen ze waarschijnlijk die EDGE PCMCIA kaart, en niet al je persoonlijk gekochte EDGE-only telefoons in combinatie met een SIM-only abonnement.Wanneer hoor ik wat ik moet doen met mijn straks dus verouderde EDGE apparatuur?
U krijgt zo snel mogelijk persoonlijk bericht.
Echt, die overtrokken arrogantie waarmee ze UMTS en EDGE over een kam scheren onder het mom van "Telforrrrrt Breedband", alsof het uitwisselbare dingen zijn, begint me heel erg tegen te staan.
Alors.
Klantenservice + website suggereren dat je gebruik kunt maken van HSDPA zo gauw je (in februari of maart) bent overgezet naar het KPN-netwerk trouwens. Ben benieuwd
Laat ik dat nou dagelijks doen.Enige voordeel van EDGE is nog als je reist door niet-UMTS-bedekte gebieden in de trein.
Maar goed, voor mensen die voor werk/studie bijvoorbeeld rond een stad in de randstad blijven hangen waar goeie UMTS dekking is, dan is het een duidelijke zaak.
Ik kan me dat niet herinneren tussen de regels door gelezen te hebben?Klantenservice + website suggereren dat je gebruik kunt maken van HSDPA zo gauw je (in februari of maart) bent overgezet naar het KPN-netwerk trouwens.
Alors.
Dat is voor mij ook nieuw. Ik wacht met smart op HSPDA! Heb nu even een HSPDA kaart van werk en het giert erover! Dat wil ik dus ook............. Telfort hurry up!Stereotomy schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 19:44:
[...]
Laat ik dat nou dagelijks doen.![]()
Maar goed, voor mensen die voor werk/studie bijvoorbeeld rond een stad in de randstad blijven hangen waar goeie UMTS dekking is, dan is het een duidelijke zaak.
[...]
Ik kan me dat niet herinneren tussen de regels door gelezen te hebben?
Jamesbond007uk
Ik heb een e-mail erover gestuurd en teruggekregen. Er staat nadrukkelijk in dat zodra het ene weg is, ik direct van het andere gebruik kan maken. Hopen dat dat klopt...Stereotomy schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 19:44:
[...]
Ik kan me dat niet herinneren tussen de regels door gelezen te hebben?

Maargoed, UMTS werkt ook hier in Limboland (Landgraaf, ben ik nu nog es
In december heb ik een mail van Telfort gekregen waarin mij nadrukkelijk werd verteld dat EDGE en UMTS naast elkaar bleven bestaanIk heb een e-mail erover gestuurd en teruggekregen. Er staat nadrukkelijk in dat zodra het ene weg is, ik direct van het andere gebruik kan maken. Hopen dat dat klopt...
Begin januari nog een mailtje dat EDGE niet binnen korte tijd ging verdwijnen
Tja
Alors.
Verwijderd
Stereotomy schreef op zondag 14 januari 2007 @ 13:08:
[...]
In december heb ik een mail van Telfort gekregen waarin mij nadrukkelijk werd verteld dat EDGE en UMTS naast elkaar bleven bestaan
Begin januari nog een mailtje dat EDGE niet binnen korte tijd ging verdwijnen
Tja
Dan zal dus EDGE ook mee op het KPN netwerk moeten gaan, of hoe wil telfort dat doen als ze de klanten over zetten op het kpn netwerk????
Groetjes Detlef
[ Voor 0% gewijzigd door Roelant op 15-01-2007 10:04 . Reden: onnodig bold verwijderd ]
Je mag de dik/bold functie wel even uitzetten hoor, we lezen je zo ook wel. Ook groeten doen onder je post is aardig, maar hoeft op Tweakers niet.
Zoals je een paar berichten hierboven kunt lezen gaat EDGE niet mee naar het KPN netwerk.
Alors.
Verwijderd
Dan zullen wij wel zien wat er gebeurd, hoop wel dat wij dan gelijk Umts kunen gebruiken als ze de telfort klanten overzetten naar KPN?
Dus gewoon afwachten en nog even van EDGE genieten
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 14:56 ]
Verwijderd
zucht....
HSDPA is nieuwer dan UMTS (tis net zoiets als EDGE was bij GPRS). Bijna geen enkel toestel kan het nog... De HTC TyTN (T-Mo verkoopt hem als de Vario II) is de bekendste die het kan. Dingetje doet ook EDGE trouwens. (3x raden wat ik hebVerwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:01:
Hmmm, dus eigenlijk ben je nu het beste af als je een UMTS-toestel neemt ipv eentje die alleen kan EDGEn. Maar......die kunnen allemaal weer geen HSDPA aan.......
zucht....
Verwijderd
Ik zag ergens dat de nieuwste generatie Samsungs het ook aan kan, misschien toch handiger om een van die telefoons te nemen?Sorcerer8472 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:09:
[...]
HSDPA is nieuwer dan UMTS (tis net zoiets als EDGE was bij GPRS). Bijna geen enkel toestel kan het nog... De HTC TyTN (T-Mo verkoopt hem als de Vario II) is de bekendste die het kan. Dingetje doet ook EDGE trouwens. (3x raden wat ik heb)
Aan de andere kant, op je telefoon internetten op zo'n klein schermpje, voor iets anders dan een ringtone of een adres opzoeken zul je aan GPRS toch ook voldoende hebben?
Op de laptop gebruik je dan die multi-protocol kaarten.
Verwijderd
Ik stond op het punt om juist een ouder toestel te kopen dat EDGE ondersteunt (zijn nieuwe broertje kan alleen UMTS). Want ik was toch van plan Telfort trouw te blijven.
Maar nu kan ik eigenlijk geen goede investering doen, of vergis ik me:
- toestel met EDGE: daar heb ik (afh. van de bron) over een paar maanden tot een jaar niets meer aan
- UMTS dan kan ik voorlopig nog niks (denk niet dat mijn woonomgeving (Ede) onder de randstad valt), bovendien is dat een standaard die nu al achterhaald is door dat HS-bladiebla
<zucht>
Dan maar hopen dat mijn ouwe S55 het nog even uithoudt
EDGE kun je wrs over een paar maanden niet meer gebruiken.
Naar mijn mening zijn er dan 2 opties:
contractontbinding plus schadevergoeding vanwege EDGE apparatuur dat versneld afgeschreven is.
gratis omzetting naar umts abo plus omruilactie EDGE naar UMTS apparatuur
Ik zou de gok wel wagen
Dat m'n nieuwe nog net op de valreep (vóór wegvallen toestelkortingen) gekocht is en wél HSDPA heeft is dus erg mooi meegenomen
-edit-
Vriendin kreeg overigens vanochtend sms "instellingen zijn doorgevoerd op uw telefoon. zet uit en weer aan". Niks te zien behalve dat KPN het 1e voordeelnetwerk was nu, maar dat heb ik misschien zelf destijds ingesteld bij d'r. Telfort is nog steeds home network. Ben benieuwd hoe het over een paar maanden gaat allemaal
[ Voor 26% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-01-2007 18:24 ]
Verwijderd
Verwijderd
Wordt gewoon herrie schoppen als het zo ver is, ik bedoel ze hadden het bij het afsluiten van een contract gewoon aan moeten geven dat het niet lang meer bruikbaar zou zijn. Ook al hebben ze niet veel te maken in welke combo abbo -> telefoon jij het neemt, toch moeten ze (zeker bij het afsluiten van een edge bundel) aangeven.
Alors.
Idd, dat ga je dan doenStereotomy schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:50:
Dan ga je GPRS'en, want je zegt toch zelf dat je toestel geen UMTS ondersteunt
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Jep, mee eensch.Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:42:
Wordt gewoon herrie schoppen als het zo ver is, ik bedoel ze hadden het bij het afsluiten van een contract gewoon aan moeten geven dat het niet lang meer bruikbaar zou zijn. Ook al hebben ze niet veel te maken in welke combo abbo -> telefoon jij het neemt, toch moeten ze (zeker bij het afsluiten van een edge bundel) aangeven.
Niemand (behalve hier natuurlijk) zei dat Edge ging verdwijnen toen ik mn abbo afsloot en telefoon kocht. Niet bij de Telfort winkel, niet bij Algebeld.nl (waar ik mn phone haalde). Als ik het uiteindelijk niet de gewenste snelheid/service krijg, ben ik ook benieuwd wat ze er aan gaan doen.
Jammer dat mn telefoon geen UMTS ondersteunt... Maarja, ik zit vaak in gebieden (Brabant) waar ze het toch niet ondersteunen...
Zou opzich mooi zijn als ze óf Maximaal online óf het hele abbo opzeggen, heb ik of korting gekregen op mn foon gekregen die ik anders niet kreeg, of de telefoon gratis hebben ontvangen
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Verwijderd
Als je het topic een beetje had doorgelezen was deze vraag niet nodig geweest maar je krijgt UMTS/HSDPA (duurt nog wel even) mits je telefoon het natuurlijk ondersteunt.Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:42:
Ik heb zojuist een abonnement bij Telfort afgesloten (wist niet dat ze over genomen waren, altijd bij t-mobile gezeten en al die overname berichten uit desinteresse niet gelezen). Maar goed, ook met een telefoon die alleen edge ondersteund en alleen een edge bundel. Ik ben benieuwd hoe ze dit op gaan lossen als straks het netwerk uit de lucht gaat. Moet ik dan gaan gprsen of krijg ik iets van umts.
Verwijderd
Ik heb ook al een paar keer zo'n smsje gehad, het lijkt lokatieafhankelijk te zijn ofzo.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:23:
Bovendien, als je EDGE niet snel genoeg vindt: je hoeft niet per se een HSDPA-toestel te nemen: normaal UMTS werkt ook gewoon via Telfort. Mijn oude telefoon, een Nokia 6680 zou daardoor nog steeds prima werken op breedbandsnelheid als ik bij Telfort blijf...
Dat m'n nieuwe nog net op de valreep (vóór wegvallen toestelkortingen) gekocht is en wél HSDPA heeft is dus erg mooi meegenomenVooral dat ik de Maximaal Online bundel een jaar lang voor 9,95 p/m heb
-edit-
Vriendin kreeg overigens vanochtend sms "instellingen zijn doorgevoerd op uw telefoon. zet uit en weer aan". Niks te zien behalve dat KPN het 1e voordeelnetwerk was nu, maar dat heb ik misschien zelf destijds ingesteld bij d'r. Telfort is nog steeds home network. Ben benieuwd hoe het over een paar maanden gaat allemaal
Zo heb ik in het centrum van Amsterdam nu steeds NL KPN, kom ik in west of zuid dan ga ik weer over op Telfort.
Vrij merkwaardig.
Ik moet trouwens zeggen dat ik de geluidskwaliteit van het KPN netwerk soms zwaar minder vind dan Telfort, veel meer ruis en blikkerigheid erdoorheen.
En ik erger me aan het zoemconcert dat je krijgt als je op KPN in de buurt van een luidspreker bent.
GSM 1800 heeft toch wel degelijk voordelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 18:14 ]
Ja, ik ook. Ik probeer in ieder geval van mijn abonnementskosten werk te maken. Ik wil best mijn contract ontbinden en dan meteen een SIM Only contract weer afsluiten, dat bespaart me 15 EUR in de maand. Vind ik een mooi compromis.Hoedje schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:53:
[...]
Idd, dat ga je dan doen. Maar dat is natuurlijk niet fijn en is naar mijn mening niet echt "mobiel breedband". Ik ga binnenkort ook maar even een mooie brief naar Telfort sturen.
Alors.
Als jij ff de post van desbetreffende user had gelezen, dan wist je dat hij dat al wist en dat hij een EDGE-only foon had...Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:55:
[...]
Als je het topic een beetje had doorgelezen was deze vraag niet nodig geweest maar je krijgt UMTS/HSDPA (duurt nog wel even) mits je telefoon het natuurlijk ondersteunt.
Overigens heeft KPN prima UMTS-dekking in grote delen van Brabant, dat dan weer wel. Ik ben eigenlijk wel blij dat we eindelijk in snelheid omhoog gaan.
Juridisch gezien denk ik dat Telfort eigenlijk wel geld moet teruggeven aan gedupeerden: je koopt een telefoon om een bepaalde reden, bijv. het gebruik van EDGE (dat je een bundel neemt daarvoor is daar een keihard bewijs voor). Als ze dat niet waar kunnen maken dan moeten ze op z'n minst een vervangend toestel regelen, en verdere compensatie als je in een gebied woont waar geen UMTS-ontvangst mogelijk is...
Verwijderd
Heb ik ook gelezen, snapte z'n vraag daarom niet dus vroeg 't m nog een keer.Sorcerer8472 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:53:
[...]
Als jij ff de post van desbetreffende user had gelezen, dan wist je dat hij dat al wist en dat hij een EDGE-only foon had...
Overigens heeft KPN prima UMTS-dekking in grote delen van Brabant, dat dan weer wel. Ik ben eigenlijk wel blij dat we eindelijk in snelheid omhoog gaan.
Juridisch gezien denk ik dat Telfort eigenlijk wel geld moet teruggeven aan gedupeerden: je koopt een telefoon om een bepaalde reden, bijv. het gebruik van EDGE (dat je een bundel neemt daarvoor is daar een keihard bewijs voor). Als ze dat niet waar kunnen maken dan moeten ze op z'n minst een vervangend toestel regelen, en verdere compensatie als je in een gebied woont waar geen UMTS-ontvangst mogelijk is...
Dat vind ik een beetje overdreven.Padvinder schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:18:
Ik heb ook een EDGE only toestel (Qtek S200) met Maximaal Online Bundel. Is het niet een idee een algemeen topic te starten over de overgang van Telfort naar KPN? Of een topic voor de "gedupeerden"... want ik ga het er niet bij laten zitten... heb ik straks anderhalf jaar een GPRS verbinding voor € 9,50 per maand... dat vind ik inderdaad geen breedband meer.
Ik vind het een beetje voorbarig om nu al te gaan klagen. Wrs doet Telfort zo vaag over de omschakeling omdat ze speculatie willen voorkomen. Mensen die nog ff snel een goedkoop EDGE abo afsluiten om straks voor een appel en een ei op het KPN UMTS netwerk te zitten. Die communicatie strategie heeft wel als nadeel dat sommige huidige Telfort gebruikers al van het slechtste uitgaan en ontevreden worden. Op zich wel begrijpelijk, maar naar mijn inziens te voorbarig en wrs nergens voor nodig.
Een 'passende oplossing'Er zal vast een passende oplossing worden aangeboden. Dat staat ook in de KPN overstap FAQ op www.telfort.nl.
Ze doen onduidelijk tegen de klanten omdat ze dan denken dat de klanten dan juist niet gaan speculeren?Wrs doet Telfort zo vaag over de omschakeling omdat ze speculatie willen voorkomen.

Misschien is dan een tip dat ze duidelijk tegen de klanten kunnen doen zodat we niet hoeven te speculeren.

Yeah, right. Eind november sluit ik een contract bij Telfort met het oog op EDGE voor mijn EDGE-only toestel. Ik denk, ik stel de klantenservice eens op proef. Zie hier:Die communicatie strategie heeft wel als nadeel dat sommige huidige Telfort gebruikers al van het slechtste uitgaan en ontevreden worden. Op zich wel begrijpelijk, maar naar mijn inziens te voorbarig en wrs nergens voor nodig.
http://www.palmclub.nl/fo...hat-helpdesk-telfort.html
Er wordt mij verteld dat EDGE en UMTS naast elkaar blijven bestaan, zelfs na herhaaldelijk vragen van mijn kant. Nu blijkt dat dat gewoon onzin was. Je reinste onduidelijkheid naar de consument toe. Daarnaast knalt het Telfort netwerk er veel sneller uit dan iedereen verwachtte, en belangrijker, wordt daarmee ook veel sneller van EDGE afscheid genomen. En jij vindt het *raar* dat een boel gebruikers in dit topic gaan speculeren, van het slechtste uitgaan en ontevreden worden?
Ook de huidige FAQ-pagina is leuk, maar als je echt informatie wil hebben hoe het verder gaat met mensen die een - in Telfort Marketing termen - "Mobiel Breedband bundel" hebben afgesloten voor EDGE, kom je gewoon op een dood spoor. 'Een passende oplossing' is geen duidelijkheid. Het is een zoethoudertje totdat het management eruit is hoe en wat, en dan krijgen de klanten het pas te horen.
[ Voor 13% gewijzigd door Stereotomy op 24-01-2007 22:19 ]
Alors.
Even voorop gesteld dat ik niet bij Telfort of welke telecomprovider dan ook.Stereotomy schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:06:
Het klinkt haast alsof je bij Telfort werkt, zo sussend zijn je woorden terwijl je in feite benadrukt dat Telfort totaal niet communicatief naar de klanten en haar eigen klantenservice toe is geweest.
Tja, wat had je dan verwacht? Dat Telfort nu al gaat roepen dat iedereen straks met een EDGE abonnement hun abonnement kan opzeggen? Als dat zo is, sluit ik er vlak voor de overgang nog een paar af en zeg ik het op die manier het ook meteen op. Makkelijk "verdienen" om maar niet te spreken van misbruik.Een 'passende oplossing'. Een mooi holistisch woord dat alles omvat maar niks zegt. Het is voor hen waarschijnlijk primair een tool om straks voor kwade EDGE-only gebruikers met 'een gereduceerd tarief' een UMTS toestel aan te bieden. Ik put zelf hoop uit een paar berichten terug dat degenen die willen, toch relatief verrassend gemakkelijk hun contract hebben kunnen ontbinden.
Als ik het management van Telfort was, dan heb ik liever dat (een beperkte groep) klanten er maar op los speculeren dan dat een (veel) groter groep hier misbruik van (kunnen) maken.Ze doen onduidelijk tegen de klanten omdat ze dan denken dat de klanten dan juist niet gaan speculeren?![]()
Misschien is dan een tip dat ze duidelijk tegen de klanten kunnen doen zodat we niet hoeven te speculeren.
Je geeft hier mijn of meer antwoord op je eigen vragen. Als het management er nog niet uit is wat ze willen doen met de groep EDGE gebruikers, wat moeten ze dan communiceren? Dat ze er nog niet uit zijn? Lekker "duidelijk".Yeah, right. Eind november sluit ik een contract bij Telfort met het oog op EDGE voor mijn EDGE-only toestel. Ik denk, ik stel de klantenservice eens op proef. Zie hier:
http://www.palmclub.nl/fo...hat-helpdesk-telfort.html
Er wordt mij verteld dat EDGE en UMTS naast elkaar blijven bestaan, zelfs na herhaaldelijk vragen van mijn kant. Nu blijkt dat dat gewoon onzin was. Je reinste onduidelijkheid naar de consument toe. Daarnaast knalt het Telfort netwerk er veel sneller uit dan iedereen verwachtte, en belangrijker, wordt daarmee ook veel sneller van EDGE afscheid genomen. En jij vindt het *raar* dat een boel gebruikers in dit topic gaan speculeren, van het slechtste uitgaan en ontevreden worden?![]()
Ook de huidige FAQ-pagina is leuk, maar als je echt informatie wil hebben hoe het verder gaat met mensen die een - in Telfort Marketing termen - "Mobiel Breedband bundel" hebben afgesloten voor EDGE, kom je gewoon op een dood spoor. 'Een passende oplossing' is geen duidelijkheid. Het is een zoethoudertje totdat het management eruit is hoe en wat, en dan krijgen de klanten het pas te horen.
Verwijderd
Je hebt toch ook bij bijv. nieuwbouwprojecten dat de kopers een vereniging vormen om als groep achter de aannemers aan te zitten?
Verwijderd
Misschien kan iemand mij helpen, ik heb trouwens een p3600 oftwel edge umts 3g hspda kan alllemaalVerwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:12:
hoe kan ik de verbinding veranderen dus omzetten naar umts of edge, hij blijft nu steken op gprs en ik woon in apeldoorn
Dat kan nu nog niet.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 09:04:
[...]
Misschien kan iemand mij helpen, ik heb trouwens een p3600 oftwel edge umts 3g hspda kan alllemaal
Als je op het Telfort netwerk zit kan je van GPRS en EDGE gebruik maken. Als je op het KPN netwerk zit, heb je alleen toegang tot GPRS. UMTS toegang komt later pas.
Verwijderd
EDGE ?? nog niet 1 keer gezien of meegemaakt? dat bedoel ik dus hoe kan ik gebruik maken van edge. Op mijn tel zie ik alleen G van gprs!!LaserJet schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:51:
[...]
Dat kan nu nog niet.
Als je op het Telfort netwerk zit kan je van GPRS en EDGE gebruik maken. Als je op het KPN netwerk zit, heb je alleen toegang tot GPRS. UMTS toegang komt later pas.
Verwijderd
EDGE is in principe ook gewoon GPRS maar dan geavanceerder waardoor het mogelijk is een hogere snelheid te behalen. Lees voortaan eerst het topic door aub.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:35:
[...]
EDGE ?? nog niet 1 keer gezien of meegemaakt? dat bedoel ik dus hoe kan ik gebruik maken van edge. Op mijn tel zie ik alleen G van gprs!!
Die G slaat bij de meeste telefoons zowel op EDGE als GPRS. Je telefoon heeft wrs geen apart EDGE symbool. Je kunt alleen aan de snelheid merken hoe je verbonden bent. EDGE wordt ook wel EGPRS genoemd.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:35:
[...]
EDGE ?? nog niet 1 keer gezien of meegemaakt? dat bedoel ik dus hoe kan ik gebruik maken van edge. Op mijn tel zie ik alleen G van gprs!!
Edit: En bij de meeste telefoons *kun* je niet eens kiezen tussen gprs en edge verbinding. Dat gebeurt automatisch. Ik wilde ooit mijn GSM vastzetten op GPRS en EDGE blokkeren terwijl het wel beschikbaar was. Maar dat is niet gelukt, dan moet je met Telfort gaan bellen of zij het willen uitzetten.
[ Voor 24% gewijzigd door LaserJet op 25-01-2007 18:25 ]
Ik ben benieuwd... ik wil wel een TyTn ipv m'n S200EDGE toestel en pc-kaart geschikt voor HSDPA
Er bestaat apparatuur die alleen met EDGE kan werken en er is combinatie-hardware, die zowel EDGE als HSDPA aankan. Waar van toepassing zal Telfort u een passende aanbieding doen. Telfort biedt nu reeds een sterk groeiend portfolio aan van GSM/EDGE/UMTS-toestellen en pc-kaarten. Alle EDGE/GPRS toestellen kunnen op het KPN-netwerk gebruik maken van GPRS.
Verwijderd
Als jij mijn post had gelezen wist je dat ik een telefoon zonder UMTS/HDSPA had gekocht. Mijn vraag op zich is dus niet gek.Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:55:
[...]
Als je het topic een beetje had doorgelezen was deze vraag niet nodig geweest maar je krijgt UMTS/HSDPA (duurt nog wel even) mits je telefoon het natuurlijk ondersteunt.
Natuurlijk is het goed mogelijk dat ze me terug zetten op GPRS, echter houden zij zich dan niet aan het overeengekomen contract. Ik heb mijn handtekening voor EDGE gezet en GRPS is daar geen gelijke van. UMTS of HDSPA is geen optie omdat mijn telefoon het niet ondersteund. Dan zijn er een aantal opties wat mij betreft:
- Ze gaan me een gunstige maandelijkse korting geven op mijn abbo of iig de bundel voor niets per maand erop zetten. En kopen daarmee in feite af dat ik eenzijdige contractbreuk ga plegen.
- Ze helpen me aan een gelijk waardige telefoon die wel UMTS en HDSPA ondersteund en geven dat voor 9.50 per maand die ik nu ook betaal voor EDGE.
- Ze houden EDGE wel in de lucht (waar ook berichten over gaan nu) maar dat zal onwaarschijnlijk zijn lijkt mij.
In ieder geval, gewoon herrie schoppen en ze komen wel met iets op de proppen en anders is er altijd nog een uitweg als EDGE komt te vervallen.
Verwijderd
Blijvende EDGE-ondersteuning zou mooi zijn, maar ik denk niet dat het zover komt. Ik denk dat er wel een soort van compensatie komt in de vorm van korting op de databundel of korting op een nieuw toestel.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:33:
[...]
Als jij mijn post had gelezen wist je dat ik een telefoon zonder UMTS/HDSPA had gekocht. Mijn vraag op zich is dus niet gek.
Natuurlijk is het goed mogelijk dat ze me terug zetten op GPRS, echter houden zij zich dan niet aan het overeengekomen contract. Ik heb mijn handtekening voor EDGE gezet en GRPS is daar geen gelijke van. UMTS of HDSPA is geen optie omdat mijn telefoon het niet ondersteund. Dan zijn er een aantal opties wat mij betreft:
- Ze gaan me een gunstige maandelijkse korting geven op mijn abbo of iig de bundel voor niets per maand erop zetten. En kopen daarmee in feite af dat ik eenzijdige contractbreuk ga plegen.
- Ze helpen me aan een gelijk waardige telefoon die wel UMTS en HDSPA ondersteund en geven dat voor 9.50 per maand die ik nu ook betaal voor EDGE.
- Ze houden EDGE wel in de lucht (waar ook berichten over gaan nu) maar dat zal onwaarschijnlijk zijn lijkt mij.
In ieder geval, gewoon herrie schoppen en ze komen wel met iets op de proppen en anders is er altijd nog een uitweg als EDGE komt te vervallen.
Je zei overigens in je vorige post toch echt het volgende:
Daarmee suggereer je toch dat je niet precies weet of je toestel het ondersteun, vandaar mijn reactieMoet ik dan gaan gprsen of krijg ik iets van umts.

Oh? Welke berichten?Ze houden EDGE wel in de lucht (waar ook berichten over gaan nu)
Huh? Waarom zou je dat willen? EDGE is energiezuiniger dan GPRS en EDGE schaalt bij slechte ontvangst automatisch terug naar GPRS-snelheid. Verder zul je het alleen in je eigen telefoon kunnen blokkeren denk ik. Beetje raar verzoekEdit: En bij de meeste telefoons *kun* je niet eens kiezen tussen gprs en edge verbinding. Dat gebeurt automatisch. Ik wilde ooit mijn GSM vastzetten op GPRS en EDGE blokkeren terwijl het wel beschikbaar was. Maar dat is niet gelukt, dan moet je met Telfort gaan bellen of zij het willen uitzetten.
Verwijderd
Dit stond ook in mijn post... Aandacht lezen.Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:42:
Ik heb zojuist een abonnement bij Telfort afgesloten (wist niet dat ze over genomen waren, altijd bij t-mobile gezeten en al die overname berichten uit desinteresse niet gelezen). Maar goed, ook met een telefoon die alleen edge ondersteund en alleen een edge bundel.
Met de berichten over het mogelijk in de lucht houden zijn gebaseerd op mensen die hier verklaren van de klantenservice dat gehoord te hebben. Geen goede bron, dat weet ik. Maar ze zeggen het ook niet voor niets. Ook zijn er berichten die zeggen op betrouwbare bron dat het gaat verdwijnen. Doesn't matter, gewoon een kwestie van afwachten en we zien het wel.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd.
Je kunt dat niet zelf blokkeren, alleen netwerkoperators kunnen dat doen. Mijn EDGE verbinding schaalde niet goed terug naar GPRS, zoals het zou moeten.Sorcerer8472 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:48:
[...]
Oh? Welke berichten?
[...]
Huh? Waarom zou je dat willen? EDGE is energiezuiniger dan GPRS en EDGE schaalt bij slechte ontvangst automatisch terug naar GPRS-snelheid. Verder zul je het alleen in je eigen telefoon kunnen blokkeren denk ik. Beetje raar verzoek
Kun je niet zelf? Je kunt bijv. op een hoop devices ook HSDPA blokkeren en gewoon UMTS gebruiken (kan op m'n HTC TyTN bijvoorbeeld). Dan doet hij gewoon alsof hij een device is dat HSDPA niet aankan... Maargoed, zal ook wel per toestel verschillen.LaserJet schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:10:
[...]
Je kunt dat niet zelf blokkeren, alleen netwerkoperators kunnen dat doen. Mijn EDGE verbinding schaalde niet goed terug naar GPRS, zoals het zou moeten.EDGE werkte op een gegeven moment zo brak ( continue time outs ), dat ik dan liever een trage maar stabiele GPRS verbinding heb.
Wist niet dat Telfort zelf zoiets kan instellen op d'r netwerk. Maargoed, oplossing voor jou lijkt me duidelijk in dit geval: KPN
https://telfort.custhelp..../std_adp.php?p_faqid=3804
Lijkt erop dat mensen die hoopten op direct hoge snelheid toch bedrogen uit zullen komen:
En of de prijs van 9,95 voor iedereen gehandhaafd kan blijven, is ook een vraag:De prijs voor HSDPA zal gebaseerd zijn op de data- internetsnelheid die u gebruikt. Net als bij ADSL zal voor hogere snelheden meer betaald moeten gaan worden dan voor lagere snelheden. Uiteraard zal Telfort een HDSPA product dat vergelijkbaar is met de snelheid en prijs van EDGE aanbieden. De exacte prijs voor HSDPA-producten en diensten is nog niet vastgesteld.
Beetje zuur dus, vooral voor de "soms"-gebruiker die wel veel snelheid wil, maar het niet vaak nodig heeft...Te zijner tijd zal Telfort haar klanten een passend aanbod doen om een overstap van EDGE naar HSDPA mogelijk te maken. Tot die tijd kunt u uw EDGE abonnement blijven gebruiken.
Verwijderd
Breedband van Telfort via EDGE uiteindelijk via HSDPA.
Telfort zal Breedband via EDGE blijven verkopen en ondersteunen totdat HSDPA een goed alternatief voor EDGE vormt.
Op dit moment wordt al ruim 75% van Nederland bereikt. De planning is om einde dit jaar al meer dan 80% te bereiken en het uitrollen gaat in snel tempo door. Dan wordt het Breedband van Telfort via HSDPA.
Tussen nu en juni 2007 wordt iedereen op een willekeurig moment van het Telfort netwerk afgetrapt en op het KPN netwerk gezet. Na juni 2007 gaat het Telfort-netwerk, en daarmee EDGE, down.
EDGE-only gebruikers krijgen een "passende aanbieding" wat marketingpraat is voor een korting op een UMTS-toestel of PCMCIA kaart of iets dergelijks.
Leuke marketingpraat, maar wie beslist wanneer het een "goed" alternatief is? Ze vinden 80% blijkbaar al goed genoeg om het EDGE netwerk te sluiten.Telfort zal Breedband via EDGE blijven verkopen en ondersteunen totdat HSDPA een goed alternatief voor EDGE vormt.

[ Voor 53% gewijzigd door Stereotomy op 31-01-2007 15:47 ]
Alors.
Verwijderd
Het stukje onder mijn vorige post, ben het vergeten te quoten.Stereotomy schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:37:
Welk stukje?
Jawel, maar er staat dus dat ze hopen aan het einde van het jaar die 80% te halen, ik heb net een nieuw abbo dus wellicht dat ik het einde van mijn abbonnementsperiode gewoon met EDGE haal.Leuke marketingpraat, maar wie beslist wanneer het een "goed" alternatief is? Ze vinden 80% blijkbaar al goed genoeg om het EDGE netwerk te sluiten.
Ik kan het persbericht nu ff niet vinden. Ben benieuwd of er binnenkort ook in Nederland een aankondiging komt.
Moraal vh verhaal: Wie weet gaat T-mobile voor reddende engel spelen!
" Naast het in gebruik nemen van het KPN netwerk zal Telfort ook EDGE-gebruikers geleidelijk laten overstappen op UMTS/HSDPA. Dit is in lijn met de altijd door Telfort aangegeven evolutie van gsm, naar EDGE, naar HSDPA. Op deze pagina vindt u hierover meer informatie."
Is het volgende niet vergelijkbaar? Recentelijk heeft KPN voor het uitfaseren van ADSL apparatuur in wijkcentrales een aanbod van 4 jaar gedaan naar ADSL providers. Ik dacht dat de OPTA daar 5 jaar van heeft gemaakt. Argument was dat providers een redelijke terugverdienperiode voor investeringen geboden moet worden door KPN.
Wij als consumenten hebben ook geïnvesteerd en zouden via deze groep bijvoorbeeld de consumentenbond en de OPTA duidelijk kunnen maken dat ook voor ons een redelijke afschrijfperiode moet gelden. Als je nu de net nieuwe Treo 680 of ander Edge-only toestel koopt, zou deze voor een periode van zeg 3 jaar bruikbaar moet blijven met EDGE. (GPRS is geen breedband en de 680 heeft geen UMTS). Dus 3 jaar overgang na een formele aankondiging naar de klanten te gaan stoppen met EDGE.
Zaak is als je iets publieks schrijft zoals de FAQ, dat je het allemaal zo vaag mogelijk en open voor interpretatie moet houden, omdat er intern altijd nog wel wat deadlines gemist kunnen worden, dat er nog plannen voor compensatie gemaakt moeten worden, etc. Dat is bij alle commerciele bedrijven zo.
Overigens grappig dat er zoveel gespeculeerd wordt: volgens een andere user moest weinig beschikbare informatie juist leiden tot minder gespeculeer. :rolleyes:
[ Voor 36% gewijzigd door Stereotomy op 04-02-2007 11:56 ]
Alors.
Dit topic is gesloten.