Stereotomy schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:49:
[...]
Ah, gevalletje superioriteitsgevoel.
Jij hebt evenveel recht van spreken als iedere andere Tweaker, dus gedraag je er dan ook naar.
[...]
Er worden hier ervaringen uitgewisseld, die de realiteit beter weergeven dan welk persbericht Telfort of KPN ook uitgeven. Dat is juist de bedoeling van fora. Je geeft marginale argumenten (grensstreek, oudere telefoons) die niet voor het gros van de gebruikers opgaat. Je moet je eens in de mindset van KPN en Telfort verplaatsen: als je weet dat je ergens fliterdun dekking hebt, en je hebt er KPN *en* Telfort palen zijn, is het dan niet gewoon logischer om die van Telfort maar helemaal weg te halen met het oog op kostenbesparing? Zou dat wat je nu meer en meer leest op fora niet een stuk beter verklaren?
Sorcerer heeft wel gelijk, je kan een telefoon niet "pushen" bij een X signaal een ander netwerk te gebruiken.
Het enige wat je als operator kan doen is voorkeursnetwerken pushen, dat is precies wat er is gebeurd. Telfort is nog steeds het primaire netwerk van je SIM kaart. Dus wanneer mogelijk zal je GSM het Telfort netwerk gebruiken.
Daarom switchen ook alle moderne telefoons binnen een X aantal minuten/seconden weer terug naar Telfort zodra het Telfort netwerk weer opduikt in de lijst.
Ik heb zelf nog niet gemerkt dat ik op plaatsen minder Telfort bereik had dan vroeger, wat ik wel gemerkt heb is dat op sommige plekken waar de Telfort dekking echt 0 tot 1 streepje is, denk achterin de supermarkt onder een betonnen gebouw, in de kelder, e.d. mijn telefoon inderdaad KPN pakt, maar dit is geen opzet van Telfort, dat doet mijn telefoon gewoon zelf.
Ook moet je snappen dat KPN palen voornamelijk op GSM 900 (GSM 1800 voor Telfort) draaien, die frequentie dringt beter door in steen/beton e.d.
Dat betekent dus niet dat de KPN dekking daar beter is, er staan evenveel palen met evenveel signaal, alleen de KPN signalen zijn gewoon doordringender.
Dus het kan best lijken alsof KPN in de supermarkt om de hoek beter bereik heeft, als je op de 1e verdieping zou staan zouden KPN en Telfort gelijk zijn.
Onderschat verder ook niet de neuroticiteit van mensen, vertel een patient dat de bijwerkingen van een middel buikpijn zijn, gegarandeerd heeft 9 van de 10 patienten diezelfde middag nog buikpijn.
Vertel een groep gebruikers dat je aan de mailserver gaat sleutelen, de volgende dag heb je een lading klachten over emailproblemen.
Vertel een groep GSM gebruikers dat 2 netwerken gaan fuseren/bezuinigen en je krijgt verhalen over antenne's die uitgezet zouden worden. Ik denk alleen niet dat ze daar nu al mee bezig zijn, ik merk er in ieder geval niks van.
Wat mij betreft is er geen zier veranderd aan het Telfort signaal, ik vind het allang best dat ik nu ook KPN kan gebruiken.
Ik maak me meer zorgen dat Telfort op een gegeven moment ophoudt met bestaan en alle Telfort klanten kunnen kiezen, KPN of oprotten.
Als ik namelijk een beetje rondspeur op de site van Telfort kom ik dit tegen:
Wat betekent dit voor het netwerk van Telfort?
Dat blijft bestaan tot medio 2008.
Vanaf het moment dat alle klanten gebruik maken van het KPN netwerk, zal er langzaam aan deeltje bij deeltje uitgezet worden.
en
Blijft de roaming zo?
Nee, uiteindelijk gaan alle Telfort-klanten gebruik maken van het KPN-netwerk. De streefdatum is einde eerste helft 2007. Telfort hoopt natuurlijk eerder, maar omdat het zo’n complex proces is om dit technisch voor elkaar te krijgen, kunnen we nu nog geen details geven of garanties geven.
en
Kan ik op korte termijn onder mijn contract met KPN of Telfort uit?
Klanten hebben een contractstermijn van 12 of 24 maanden en 3 maanden opzegtermijn. De regels voor opzegging blijven onveranderd.
Ze gaan dus inderdaad beide netwerken samenvoegen, waarschijnlijk door inderdaad langzaam een hybride GSM900/1800 netwerk te bouwen zoals KPN al een tijd probeerde.
Zie
http://telfort.custhelp.c...opup_adp.php?p_faqid=3849
[
Voor 42% gewijzigd door
Verwijderd op 17-12-2006 18:16
]