EDGE van Telfort, de moeite waard?

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:
  • 12.778 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:16:
Ik heb het net ook getest ;) ik kan met O2 NL en met Kpn mobile netwerken connecten.
Wat voor effect mbt. de belminuten en eventuele kosten,
heeft dit wanneer ik het Kpn-mobile netwerk activeer?
Geen effect, kost hetzelfde. KPN en Telfort zijn immers nu één. Ook GPRS werkt nu (langzamer dan Telforts eigen EDGE helaas wel). Het wachten is op toegang tot het UMTS-net.

Volgens een bron @ nl.telecom (vaag, onbetrouwbaar ws.) moet er ook een UMTS-abo beschikbaar zijn voor klanten vóór 1 januari 2007, dus dan zou het toch dit jaar nog moeten gebeuren ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 18:02
Nog meer mensen die op dit moment last hebben van EDGE dat niet werkt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Conan schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:00:
Ja, ik :{
Niet of extreeeeeeem traag... Als ik morgen ineens op KPN UMTS kan zij het ze vergeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-06 10:03
Conan schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:00:
Eh, ja, ik heb dat probleem ook!
Ik dacht dat het lag aan de firmware upgrade die ik vanmiddag had gedaan bij m'n Nokia E70, want sindsdien werkt Internetten niet meer...
Maar het ligt dus aan het Edge netwerk? Ik dacht dat m'n Spot instellingen misschien verknoeid waren door het niet goed gerestored zijn van m'n backup....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Op dit moment is het nog steeds stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Meer nieuws:
KPN staat voor een nog grotere uitdaging. De twee gsm-netwerken (KPN en Telfort) worden volledig geïntegreerd zodat één gsm-netwerk overblijft. KPN wil deze integratie in de eerste helft van 2006 afronden. Ook met 3g/umts gaat KPN van twee naar één netwerk. Dat lijkt iets eenvoudiger. KPN heeft een flinke dekking met umts/hsdpa, terwijl Telfort maar een paar honderd umts-zendmasten heeft.

Voor Edge van Telfort lijkt het einde in zicht: "Klanten met Edge gaan over naar het umts/hsdpa-netwerk. Het product Breedband van Telfort, voor snel internet op een notebook, houdt dezelfde naam. Het werkt nu echter op basis van Edge, en straks via umts/hsdpa. Sinds mei dit jaar verkopen we echter al gecombineerde datakaarten, die behalve Edge ook al umts/hsdpa ondersteunen. Voor klanten die nog met een oude datakaart werken zullen we met een passende aanbieding komen."
Bron: http://www.telecomwereld.nl/n0001539.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze gaan EDGE toch niet stopzetten neem ik aan? Het is juist zo'n mooie backup voor UMTS in gebieden met slechtere ontvangst. En het werkt verder prima, bijna even snel als UMTS, dus ik zie het nut van stopzetten niet echt. Daarbij zijn er mensen zoals ik waarvoor geen "passende aanbieding" bestaat, met een PDA die alleen GPRS/EDGE ondersteunt.

EDGE deed het hier gisteren en vannacht overigens prima, en zo ook nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Lijkt er wel op dat ze het gaan stopzetten... het kost immers geld om zowel KPN als Telfort in de lucht te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:13:
Lijkt er wel op dat ze het gaan stopzetten... het kost immers geld om zowel KPN als Telfort in de lucht te houden...
Fijn dan... net een nieuwe telefoon speciaal voor EDGE gehaald, die dus niet UMTS compatible is... Erg fijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Servor schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:18:
[...]

Fijn dan... net een nieuwe telefoon speciaal voor EDGE gehaald, die dus niet UMTS compatible is... Erg fijn...
Mja, ik weet het dus niet. Bel ze anders eens, misschien hebben ze nog wat nieuws te melden dan :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Same here :)

De vraag is hoe snel en hoe geleidelijk ze het gaan stopzetten. Hangt van het aantal daadwerkelijke EDGE gebruikers af nu. Telfort geeft niet om klanten, geen enkel bedrijf doet dat, het gaat om winst en rendement en daarbij heb je klanten nodig. Als het minder kost om EDGE geleidelijk uit te schakelen dan veel betalende EDGE abonnee's te hebben, dan wordt daarvoor gekozen.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat zowel KPN als Telfort voorlopig doorgaan met GPRS. EDGE levert dan toch praktisch geen extra kosten op voor Telfort?

Het lijkt me in ieder geval handig om eerst UMTS wat verder in te laten burgeren in plaats van het zo bij mensen door de strot te duwen. Ik snap dat ze uiteindelijk helemaal van GSM afwillen maar een beetje rustig aan zeg! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

GPRS zal de eerstkomende jaren zeer zeker bestaan, aangezien het gewoon een gevestigde standaard is, zoals GSM. Sterker nog, die twee zijn niet los te zien, alle GSM radio's die in mobiele telefoons zijn ingebouwd hebben ook GPRS functionaliteit.
EDGE levert dan toch praktisch geen extra kosten op voor Telfort?
:)

Een van de grote mysteries waar wij als gebruikers geen zicht op hebben. Alleen Telfort weet hoeveel het onderhoud hen kost. Maar je moet niet vergeten dat het upgraden van de GPRS masten naar EDGE Telfort ook honderden/tientallen (?) miljoenen EUR heeft gekost, en KPN/Telfort zoekt nu gewoon naar de oplossing waarbij het hen zo rendabel mogelijk uitkomt qua kosten. Als dat het uitzetten van hun EDGE netwerk betekent, dan kun je als klant roepen wat je wil of je contract ontbinden, maar dat zullen ze ook al doorberekend hebben en tot de conclusie gekomen zijn dat dat rendabeler is dan EDGE blijven ondersteunen.

Maargoed. De hamvraag is nu dus vooral, wat gaat er met EDGE gebeuren, en in welk tijdbestek zal dat gaan.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
Aha, dus dat is de reden dat er nu zo vaak KPN op mijn schermpje staat. Het is wel heel vervelend want EDGE werkt nu dus ook voor geen meter meer :( Ik was eerst heel blij met het vooruitzicht op roamen, maar nu is het toch iets minder fijn dan het leek.

EDGE is heel langzaam of doet het helemaal niet de afgelopen week, daarnaast gaat ie heel vaak roamen naar KPN. Bij KPN krijg ik dan vervolgens een soort foutmelding als ik GPRS ook echt gebruik, verbinding maken gaat prima. Daarnaast is GPRS toch wel een stuk langzamer dan EDGE.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

^^

Dat is precies wat ik bedoel. De hoeveelheid keren dat je automatisch op het KPN netwerk gaat roamen is belachelijk hoog. Als het echt zo was dat je met Telfort daar 0 bereik had, zou je daar toch vóór het hele roaming gedoe wat meer van gemerkt moeten hebben?

Ik vermoed dus dat KPN/Telfort gewoon om kosten en onderhoud te besparen alvast het een en ander op het Telfort netwerk uitgezet heeft.

En tja, dat hele EDGE gebeuren met het roamen is gewoon een dikke middelvinger naar de klant toe natuurlijk.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dat is precies wat ik bedoel. De hoeveelheid keren dat je automatisch op het KPN netwerk gaat roamen is belachelijk hoog. Als het echt zo was dat je met Telfort daar 0 bereik had, zou je daar toch vóór het hele roaming gedoe wat meer van gemerkt moeten hebben?
Nou, voorheen zocht je telefoon continu weer naar Telfort. Heel even ontvangst kwijt betekent nu dat je gelijk minutenlang aan KPN vastzit. Vroeger had je gewoon even geen ontvangst...

Gelukkig heeft mijn telefoon zowel UMTS- als EDGE-functionaliteit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Krijg je UMTS bij KPN als je aan het roamen bent? Ik dacht dat je dan aan GPRS vastzit?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Stereotomy schreef op donderdag 07 december 2006 @ 20:09:
Krijg je UMTS bij KPN als je aan het roamen bent? Ik dacht dat je dan aan GPRS vastzit?
In de toekomst is het handig om UMTS te hebben. Er zijn namelijk mensen met toestellen die enkel EDGE ondersteunen, da's erg jammer als het dan afgeschaft wordt. Hopen dat dat pas ná 2007 gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Jep, we hopen met je mee.

Alors.

Verwijderd

hebben jullie ook nog steeds problemen om op het edge netwerk te komen?

Verwijderd

Ik heb een vraag,
Als er geen edge meer is kan je dan op de UMTS netwerk van telfort? want ik heb namelijk een 1gb data besteld van Telfort en oa de edge...maar als het varnderd naar umts mag ik daar gebruik van maken??

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Vast wel. Waar ik me zo aan erger bij Telfort is dat ze "Telfort Breedband" als merknaam aanbieden, maar de helft van de tijd net doen alsof EDGE en UMTS hetzelfde is en dat het voor alle apparaten beschikbaar zou zijn.

Op de Palmclub heeft iemand met een Palm Treo (alleen EDGE, geen UMTS mogelijk) zorgen geuit aan de klantenservice van Telfort. Echt een enorm nitwitantwoord terug:
Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.

U heeft ons geschreven dat u graag meer informatie wilt over de toekomstige ontwikkelingen van EDGE omdat u vanuit de media hierover iets heeft vernomen.
Hierbij bevestigen wij dat Breedband van Telfort gewoon bestaan, maar da Telfort overgaat van Edge naar het snellere HSDPA.
U hoeft zich dus totaal geen zorgen te maken over de dekking van uw Mobiel Internet.

Telfort vertrouwt erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Heeft u vragen en/of suggesties, mailt u die dan gerust naar Telfort.

Met vriendelijke groet,
Telfort B.V.

Afdeling Klantenservice
wtf, de enige manier van snel mobiel internet voor je device wordt afgeschaft en we moeten ons geen zorgen maken? 8)7

Nog een mailtje gestuurd |:(
Geachte heer ***,

In vervolg op onze vorige e-mail.

Ik kan u bevestigen dat ik gisteren direct na onvtangst van uw e-mail met onze
PR afdeling heb gesproken. U heeft ons aangeveven dat u gebruikt maakt van
EDGE. Dit gebruikt u voor Mobiel Internet. Met onze mededeling dat Breedband
Internet blijft bestaan bedoelde wij dat, ongeacht de gebruikte techniek of
netwerk, Telfort de mogelijkheid blijft bieden om gebruik te maken van Mobiel
Internet.

De PR afdeling heeft aan mij doorgegeven dat voorlopig het EDGE netwerk nog
actief zal blijven, maar dat Telfort op termijn zal overstappen op het snelle
HSDPA netwerk. Indien er veranderingen plaatsvinden in (de dekking van) het
EDGE netwerk danwel overgang naar het HSDPA netwerk, dan zullen wij u hierover
tijdig nader informeren. Wij kunnen nu hierover nog niet meer zeggen op welke
termijn er wijzigingen zullen plaatsvinden. Daarom kunnen wij u op dit moment
niet nader informeren. Zodra dit aan de orde is, zal Telfort hier tijdig over
berichten.

Telfort vertrouwt erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Heeft u vragen en/of suggesties, mailt u die dan gerust naar Telfort.

Met vriendelijke groet,
Telfort B.V.

Afdeling Klantenservice
Ofwel je weet alsnog niet wanneer EDGE gaat verdwijnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Stereotomy op 17-12-2006 22:26 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een telfort abbo hebt kun je dan nakijken hoeveel je belbundel bedraagt zodat je niet buiten je bundel belt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mailtje van GSMweb:
BELANGRIJK: VANAF JANUARI 2007 WORDEN DE BONUSSEN OP TELFORT
DRASTISCH VERLAAGD. DE PRIJZEN VAN MOBIELE TELEFOONS ICM
EEN TELFORT ABONNEMENT ZULLEN DAN FORS STIJGEN.
STUUR DAAROM ZSM UW CONTRACT RETOUR ZODAT U NOG KUNT PROFITEREN VAN DE HUIDIGE AANBIEDING
Misschien handig om te weten voor sommigen die net als ik hopen straks HSDPA te hebben tegen een voordelige prijs: die 9,95 die je voor een 1 GB-bundel betaalt is namelijk gewoon een actietarief van de duurste 27,50 kostende bundel die ze hadden: niet onlogisch om aan te nemen dat we daarmee straks uncapped HSDPA kunnen gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Conan schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 07:08:
Helaas, Telfort biedt geen duo-sim.
Ik weet niet hoe je aan deze wijsheid komt, maar (in ieder geval zakelijk) doen ze dat wel hoor. Wij hebben diverse duosims van Telfort in gebruik, alleen noemen ze dat dan 'tweesim'.

Wat ik persoonlijk overigens veel hinderlijker vindt aan het mobiele internet zoals Telfort biedt, is dat je standaard via een ranzige proxy zit. Iedereen zit dus achter hetzelfde IP (212.41.157.237). En laat dat nou net geblacklist zijn geraakt bij oa. Sorbs. Niet zo vreemd ook, als iedere flapdrol die mobiel internet van Telfort gebruikt datzelfde IP pakt, want daar zullen d'r best een paar met een minder frissen laptop tussen zitten.

Bij Orange (via GPRS) is dat in dat opzicht behoorlijk beter geregeld. Daar krijg je gewoon een 'dailup' dynamisch IP toegewezen, met zelfs een nette hostname (node******.gprs.orange.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is HSDPA backwards compatible met UMTS? Zodat ik met mijn Nokia N80 binnenkort wel UMTS heb en dus niet gebonden ben aan GPRS? (aangezien de N80 geen HSDPA support..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mynicksnix
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 15:43
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:30:
Misschien handig om te weten voor sommigen die net als ik hopen straks HSDPA te hebben tegen een voordelige prijs: die 9,95 die je voor een 1 GB-bundel betaalt is namelijk gewoon een actietarief van de duurste 27,50 kostende bundel die ze hadden: niet onlogisch om aan te nemen dat we daarmee straks uncapped HSDPA kunnen gebruiken :)
Dat was ook mijn redenatie ja..... bij zo´n dure bundel zullen ze wel snel internet bieden...
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 20:19:
Is HSDPA backwards compatible met UMTS? Zodat ik met mijn Nokia N80 binnenkort wel UMTS heb en dus niet gebonden ben aan GPRS? (aangezien de N80 geen HSDPA support..)
Ja... HSDPA is gelukkig backwards compatible (heb zelf ook een UMTS-phone :) ). Providers moeten eerst UMTS hebben om de upgrade naar HSDPA te kunnen maken.

@Roelant;
Wist ik niet dat ze dat zo deden bij Telfort. Lijkt me idd vervelend ja. Het hangt natuurlijk maar net af van je websitegebruik, maar ik was het probleem zelf nog niet tegen gekomen.
Telfort is met haar GPRS trouwens iig wel een stukje sneller dan Orange, vooral met connecten. Ik heb t laatst eens gelijktijdig getest. Misschien heeft dat te maken met dat vaste ip-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op donderdag 14 december 2006 @ 15:39:
Ofwel je weet alsnog niet wanneer EDGE gaat verdwijnen.
Maak je geen zorgen. Ik kon recent mijn abonnement bij Telfort ontbinden omdat ik problemen had vanwege de automatische overschakeling naar het KPN-netwerk. Als EDGE straks wegvalt, heb je met een toestel dat alleen (E)GPRS ondersteunt geen breedband meer, dan voldoet Telfort niet meer aan de voorwaarden van het contract en op basis daarvan kun je zo van je abonnement af. Of misschien kun je wel een deal sluiten dat je een nieuw UMTS-toestel met korting krijgt met directe abonnementsverlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

^^

Interessant. Wat was precies je klacht, en hoe heb je het in je brief geformuleerd, als ik vragen mag? En een tegenargument zou zijn dat je je telefoon manueel op het Telfort netwerk kan hangen, zodat het niet automatisch naar KPN verpringt. Hoe zijn ze met dit argument omgegaan?

Of heb je dusdanig kunnen bewijzen dat er al Telfort palen uitgeschakeld met het oog op roaming op het KPN netwerk zodat er wel erg grote dekkingsgaten in het Telfortnetwerk verschenen?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AgentSmith heeft inderdaad gelijk. Ook een verandering van de voorwaarden staat toe je contract te ontbinden. Heeft T-Mobile enkele jaren geleden ook gedaan, was veel ophef over bij consumentenbond etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48

13art

Moderator Mobile
Nou lekker dan dat het verdwijnt. Ik was net serieus aan het nadenken om EDGE te nemen, maar daar stap ik denk ik nu heel erg snel vanaf. Ook maar eens opnieuw kijken welke phone ik dan wil. Want die ik nu op het oog had ondersteund volgende mij geen HSDPA :'(

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 05:54:
Interessant. Wat was precies je klacht, en hoe heb je het in je brief geformuleerd, als ik vragen mag? En een tegenargument zou zijn dat je je telefoon manueel op het Telfort netwerk kan hangen, zodat het niet automatisch naar KPN verpringt. Hoe zijn ze met dit argument omgegaan?

Of heb je dusdanig kunnen bewijzen dat er al Telfort palen uitgeschakeld met het oog op roaming op het KPN netwerk zodat er wel erg grote dekkingsgaten in het Telfortnetwerk verschenen?
M'n toestel weigerde het Telfortnetwerk vast te houden en iedere poging om manueel terug te schakelen naar Telfort gaf slechts een foutmelding. Dit was voor Telfort aanleiding genoeg om een ontbinding aan te bieden, iets waar ik overigens totaal niet op had gerekend. Mijn insteek was slechts om het roamen voor mijn abonnement uit te schakelen maar dat bleek technisch niet mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:31:
[...]

M'n toestel weigerde het Telfortnetwerk vast te houden en iedere poging om manueel terug te schakelen naar Telfort gaf slechts een foutmelding. Dit was voor Telfort aanleiding genoeg om een ontbinding aan te bieden, iets waar ik overigens totaal niet op had gerekend. Mijn insteek was slechts om het roamen voor mijn abonnement uit te schakelen maar dat bleek technisch niet mogelijk te zijn.
Dank voor je antwoord. In jouw ogen, wat vind je van de uitspraak van Telfort dat je telefoon alleen op KPN gaat roamen als er *GEEN* Telfort dekking is? Denk je dat dat PR-praat is en dat ze stiekem zoveel mogelijk mensen al op KPN laten roamen en een klein percentage van het Telfort-netwerk al aan het uitzetten zijn ivm kostenbesparing?

En laatste (misschien beetje irrelevante :P ) vraag: bij welke provider zit je nu?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Stereotomy: dat is dus onzin. Je telefoon schakelt alleen over bij geen ontvangst. Anders instellen kán niet eens. Enige mogelijkheid is dat ze inderdaad masten hebben uitgeschakeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Sorcerer8472 schreef op zondag 17 december 2006 @ 10:00:
Stereotomy: dat is dus onzin. Je telefoon schakelt alleen over bij geen ontvangst. Anders instellen kán niet eens. Enige mogelijkheid is dat ze inderdaad masten hebben uitgeschakeld...
Maar Sorcerer, alle reacties die je op Tweakers en diverse andere fora leest kan je gewoon niet negeren: mensen die middagen lang op KPN zitten te roamen, mensen die vaker op KPN zitten dan op Telfort. Het originele Telfort netwerk KAN nooit zo slecht geweest zijn: dit klinkt meer als een 60% dekking van Nederland dan de 98-99% die Telfort had. Het kan niet anders zijn dan dat Telfort wat aan hun netwerk gesleuteld heeft zodat mensen nu zo inmens veel op KPN zitten te roamen.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Stereotomy schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:53:
[...]

Maar Sorcerer, alle reacties die je op Tweakers en diverse andere fora leest kan je gewoon niet negeren: mensen die middagen lang op KPN zitten te roamen, mensen die vaker op KPN zitten dan op Telfort. Het originele Telfort netwerk KAN nooit zo slecht geweest zijn: dit klinkt meer als een 60% dekking van Nederland dan de 98-99% die Telfort had. Het kan niet anders zijn dan dat Telfort wat aan hun netwerk gesleuteld heeft zodat mensen nu zo inmens veel op KPN zitten te roamen.
Het is en blijft ongefundeerde bullshit: mijn telefoon is ook wat vaker op KPN nu, vooral als hij in m'n broekzak zit en ik bijv. heel even in de kelder loop. Dan blijft hij vervolgens 5 minuten ofzo hangen en springt hij weer terug. De duur waarop hij blijft hangen op een vreemd netwerk is afhankelijk per telefoon en het is totale onzin dat Telfort je telefoon bij (bijvoorbeeld) minder dan 3 streepjes naar KPN kan pushen: DAT KAN NIET, en waarom? Omdat er in de GSM-specificaties niet zo'n mogelijkheid is opgenomen. Dus wat blijft over? Een handjevol posts op fora waarin wat ongefundeerd geblaat wordt.

Overigens zijn er ook telefoons (vooral oudere Motorola's bijvoorbeeld) die niet eens vanzelf terugswitchen van KPN naar Telfort. Die blijven op KPN hangen totdat ze dat netwerk even kwijt zijn. Verder moet je ook maar eens zoeken naar posts van voornamelijk T-Mo, Orange en Telfort-gebruikers in de grensstreek die klagen continu op buitenlandse netwerken te zitten: zelfde verhaal. Aangezien ik zelf jarenlang in de grensstreek heb gewoond (ervaring met KPN, Vodafone en Telfort), me erg interesseer in het technische verhaal achter GSM en passief radio-amateur ben denk ik toch dat ik wel enig recht van spreken heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

denk ik toch dat ik wel enig recht van spreken heb...
Ah, gevalletje superioriteitsgevoel. :')

Jij hebt evenveel recht van spreken als iedere andere Tweaker, dus gedraag je er dan ook naar.
Dus wat blijft over? Een handjevol posts op fora waarin wat ongefundeerd geblaat wordt.
Er worden hier ervaringen uitgewisseld, die de realiteit beter weergeven dan welk persbericht Telfort of KPN ook uitgeven. Dat is juist de bedoeling van fora. Je geeft marginale argumenten (grensstreek, oudere telefoons) die niet voor het gros van de gebruikers opgaat. Je moet je eens in de mindset van KPN en Telfort verplaatsen: als je weet dat je ergens fliterdun dekking hebt, en je hebt er KPN *en* Telfort palen zijn, is het dan niet gewoon logischer om die van Telfort maar helemaal weg te halen met het oog op kostenbesparing? Zou dat wat je nu meer en meer leest op fora niet een stuk beter verklaren?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:49:
[...]

Ah, gevalletje superioriteitsgevoel. :')

Jij hebt evenveel recht van spreken als iedere andere Tweaker, dus gedraag je er dan ook naar.

[...]

Er worden hier ervaringen uitgewisseld, die de realiteit beter weergeven dan welk persbericht Telfort of KPN ook uitgeven. Dat is juist de bedoeling van fora. Je geeft marginale argumenten (grensstreek, oudere telefoons) die niet voor het gros van de gebruikers opgaat. Je moet je eens in de mindset van KPN en Telfort verplaatsen: als je weet dat je ergens fliterdun dekking hebt, en je hebt er KPN *en* Telfort palen zijn, is het dan niet gewoon logischer om die van Telfort maar helemaal weg te halen met het oog op kostenbesparing? Zou dat wat je nu meer en meer leest op fora niet een stuk beter verklaren?
Sorcerer heeft wel gelijk, je kan een telefoon niet "pushen" bij een X signaal een ander netwerk te gebruiken.
Het enige wat je als operator kan doen is voorkeursnetwerken pushen, dat is precies wat er is gebeurd. Telfort is nog steeds het primaire netwerk van je SIM kaart. Dus wanneer mogelijk zal je GSM het Telfort netwerk gebruiken.

Daarom switchen ook alle moderne telefoons binnen een X aantal minuten/seconden weer terug naar Telfort zodra het Telfort netwerk weer opduikt in de lijst.

Ik heb zelf nog niet gemerkt dat ik op plaatsen minder Telfort bereik had dan vroeger, wat ik wel gemerkt heb is dat op sommige plekken waar de Telfort dekking echt 0 tot 1 streepje is, denk achterin de supermarkt onder een betonnen gebouw, in de kelder, e.d. mijn telefoon inderdaad KPN pakt, maar dit is geen opzet van Telfort, dat doet mijn telefoon gewoon zelf.

Ook moet je snappen dat KPN palen voornamelijk op GSM 900 (GSM 1800 voor Telfort) draaien, die frequentie dringt beter door in steen/beton e.d.
Dat betekent dus niet dat de KPN dekking daar beter is, er staan evenveel palen met evenveel signaal, alleen de KPN signalen zijn gewoon doordringender.
Dus het kan best lijken alsof KPN in de supermarkt om de hoek beter bereik heeft, als je op de 1e verdieping zou staan zouden KPN en Telfort gelijk zijn.

Onderschat verder ook niet de neuroticiteit van mensen, vertel een patient dat de bijwerkingen van een middel buikpijn zijn, gegarandeerd heeft 9 van de 10 patienten diezelfde middag nog buikpijn.

Vertel een groep gebruikers dat je aan de mailserver gaat sleutelen, de volgende dag heb je een lading klachten over emailproblemen.

Vertel een groep GSM gebruikers dat 2 netwerken gaan fuseren/bezuinigen en je krijgt verhalen over antenne's die uitgezet zouden worden. Ik denk alleen niet dat ze daar nu al mee bezig zijn, ik merk er in ieder geval niks van.

Wat mij betreft is er geen zier veranderd aan het Telfort signaal, ik vind het allang best dat ik nu ook KPN kan gebruiken.

Ik maak me meer zorgen dat Telfort op een gegeven moment ophoudt met bestaan en alle Telfort klanten kunnen kiezen, KPN of oprotten.

Als ik namelijk een beetje rondspeur op de site van Telfort kom ik dit tegen:
Wat betekent dit voor het netwerk van Telfort?

Dat blijft bestaan tot medio 2008.
Vanaf het moment dat alle klanten gebruik maken van het KPN netwerk, zal er langzaam aan deeltje bij deeltje uitgezet worden.
en
Blijft de roaming zo?

Nee, uiteindelijk gaan alle Telfort-klanten gebruik maken van het KPN-netwerk. De streefdatum is einde eerste helft 2007. Telfort hoopt natuurlijk eerder, maar omdat het zo’n complex proces is om dit technisch voor elkaar te krijgen, kunnen we nu nog geen details geven of garanties geven.
en
Kan ik op korte termijn onder mijn contract met KPN of Telfort uit?

Klanten hebben een contractstermijn van 12 of 24 maanden en 3 maanden opzegtermijn. De regels voor opzegging blijven onveranderd.
Ze gaan dus inderdaad beide netwerken samenvoegen, waarschijnlijk door inderdaad langzaam een hybride GSM900/1800 netwerk te bouwen zoals KPN al een tijd probeerde.
Zie http://telfort.custhelp.c...opup_adp.php?p_faqid=3849

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Dat is duidelijk O+
Onderschat verder ook niet de neuroticiteit van mensen, vertel een patient dat de bijwerkingen van een middel buikpijn zijn, gegarandeerd heeft 9 van de 10 patienten diezelfde middag nog buikpijn.

Vertel een groep gebruikers dat je aan de mailserver gaat sleutelen, de volgende dag heb je een lading klachten over emailproblemen.

Vertel een groep GSM gebruikers dat 2 netwerken gaan fuseren/bezuinigen en je krijgt verhalen over antenne's die uitgezet zouden worden.
Ik doe een aan medicijnen gerelateerde studie, dus vertel me niet over de patienten. :X Maar ik vind de vergelijking met de twee fuserende netwerken een beetje krom: daar zijn synergie voordelen te halen als je het op technisch en management niveau goed speelt, dus daar is zeker wel een aanleiding toe.

[ Voor 95% gewijzigd door Stereotomy op 17-12-2006 18:13 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:03:
Dat is duidelijk O+

[...]

Ik doe een aan medicijnen gerelateerde studie, dus vertel me niet over de patienten. :X Maar ik vind de vergelijking met de twee fuserende netwerken een beetje krom: daar zijn synergie voordelen te halen als je het op technisch en management niveau goed speelt, dus daar is zeker wel een aanleiding toe.
Ik ben het ook niet met je oneens, sterker nog, check mijn edit, ik weet wel zeker dat de netwerken samen gaan in de toekomst. Ik denk alleen dat mensen overdrijven en dat verhalen over verminderde signalen nu nog niet aan de orde zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Stereotomy: ik gebruik tenminste harde argumenten... ik onderbouw ze en probeer duidelijk te maken dat ik niet zomaar in de lucht blaat. Jij noemt alleen ongefundeerde onderbuikgevoelens en maakt mij dan uit voor iemand die zich beter voelt dan de rest. Volgens mij zegt dat meer over jou?
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:17:
[...]

Ik ben het ook niet met je oneens, sterker nog, check mijn edit, ik weet wel zeker dat de netwerken samen gaan in de toekomst. Ik denk alleen dat mensen overdrijven en dat verhalen over verminderde signalen nu nog niet aan de orde zijn. ;)
Precies. Synergievoordelen komen op termijn wel. Je gooit niet zomaar ff een heel netwerk van twee verschillende fabrikanten ineen. Stel dat dat misgaat, dan heb je een groot probleem en lopen er massa's klanten weg. Bovendien is de landelijke roaming er pas een paar weken nu.

Het is nu nog niet eens mogelijk om een handover te doen tussen de twee netwerken, dus kom op... :{ (in tegenstelling tot bij T-Mobile in de grensstreek: je kunt een gesprek beginnen in NL en naar Duitsland gaan zonder dat het onderbroken wordt, dat terwijl het 2 verschillende netwerken zijn: zo ver zijn KPN/Telfort nog niet eens, dan gaan ze echt geen masten uitschakelen, hoewel die laatste uitspraak niet op een feit of zekerheid gebaseerd is, de rest wel ;))

Verder ben ik het 100% eens met fabio-c (KPN heeft trouwens al een 900/1800-net. 1800 wordt vooral ingezet in dichter bevolkte gebieden zoals ook alle steden in NL).

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 17-12-2006 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Stereotomy: ik gebruik tenminste harde argumenten... ik onderbouw ze en probeer duidelijk te maken dat ik niet zomaar in de lucht blaat
Nee, vertellen dat je een radioamateur bent en geinteresseerd in het GSM netwerk zijn "harde" argumenten. :') Ik had het dáárover, en niet over wat je wel kon staven.

Daarnaast kun je wel slikken wat de PR machine van KPN en Telfort eruit spuugt, maar juist op fora als deze kun je alle waarnemingen bij elkaar plakken en met elkaar discussieren wat ervan waar is op een normale manier, in plaats van je in een ivoren toren te wanen.

Telfort is op zijn zachtst gezegd ZEER vaag over hun plannen met EDGE. Eerst kregen we te horen dat het zou blijven bestaan. Nu worden de PR berichten negatiever en spreekt men over "geleidelijke afbouwing". Het is daarnaast 100% gekoppeld aan hoe snel men een gedeelte van de masten van Telfort uitschakelt.

Dat er geen mogelijkheid bestaat om een handover te doen op de twee netwerken is geen valide argument om dan maar geen masten uit te schakelen. Als men begint met masten uitschakelen, zullen dat in gebieden zijn waar Telfort masten dun gezaaid zijn, en KPN relatief dik. De kans dat je bij twee operationele netwerken toch gaat roamen is dan het grootst, dan maakt het ook nauwelijks uit voor de klant of je die Telfort mast eruit knalt of niet. Je ziet door de argumenten die je zelf aangeeft dat Telfort het heel makkelijk kan opvangen met de standaard antwoorden. En de strekking van dit verhaal, ook gelet op het topic van deze thread, is dus hoe ver Telfort hierin wil en kan gaan, en daarnaast wat hun werkelijke schema van ontmanteling van het Telfort netwerk zal zijn. Je moet denken vanuit de management van KPN en Telfort. Maximale kostenbesparing vs. omzet bij klanten. Een verlies in de omzet en klantloyaliteit kan ingecalculeerd worden, heck, zo is de hele mobiele telecommarkt de laatste jaren opgebouwd. :/

Alle Telfort gebruikers kunnen nu roamen, de eerste stap is gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 17-12-2006 21:05 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:03:
[...]

Alle Telfort gebruikers kunnen nu roamen, de eerste stap is gezet.
En daar vergis je je in, Telfort Debitel klanten kunnen nog niet roamen. (gisteravond nog niet iig)
Maar ik zal niet tussen jullie catfight springen. ;)

Is EDGE trouwens niet antenne onafhankelijk en puur een software upgrade?
Op de site van Telfort (zie mijn link in vorige post) dat EDGE zal blijven bestaan in combinatie met UMTS/HSDPA.

Ik denk dat Telfort/KPN eerst beide netwerken samen zal willen gooien, alle gebruikers bij elkaar, ze onder 1 netwerk ID brengen (dat van KPN?) en vervolgens pas masten uit gaat zetten die overbodig blijken te zijn.

Of ze maken 1 nieuw netwerk, en migreren langzaam masten uit beide oude netwerken daarheen.
Leest er niemand mee die precies weet hoe de opbouw van een GSM netwerk werkt?

Eigenlijk hebben we iemand voor nodig die bij KPN/Telfort werkt, anders zijn het alleen maar speculaties.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

En daar vergis je je in, Telfort Debitel klanten kunnen nog niet roamen.
Maar ik zal niet tussen jullie catfight springen.
Goed om te weten, en wees welkom om te springen hoor. ;)
Op de site van Telfort (zie mijn link in vorige post) dat EDGE zal blijven bestaan in combinatie met UMTS/HSDPA.
Nee, voorlopig wel, maar lange termijn (12-24 maanden?) zeker niet.

Dat is precies wat ik bedoel met het slikken van PR berichten van Telfort: ze zijn niet consequent, en ze maken het altijd zo mooi mogelijk, om de klant te behouden. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk andere geluiden te bekijken en te staven.

Als je naar dit bericht kijkt, en zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen, wijst alles erop dat Telfort UMTS/HSDPA een vervanging ziet op termijn voor EDGE, en dat het ze blijkbaar niet zint om ze allebei parallel aan te bieden.
Is EDGE trouwens niet antenne onafhankelijk en puur een software upgrade?
Nee, voor EDGE moet er fysiek hardware bijgeplaatst c.q. vervangen worden bij alle base stations van de antennes. Zie hier.
Eigenlijk hebben we iemand voor nodig die bij KPN/Telfort werkt, anders zijn het alleen maar speculaties.
Klopt, maar anders zou het weel rustig op Tweakers worden als er niet actief gespeculeerd kan worden. :) Trouwens, aan klantenservice medewerkers hebben we weinig, ook aan verkopers hebben we niets. Die weten niks van de lange-termijn strategie van hun bedrijf. Ik denk dat alleen het middel- tot hogere management weet hoe de roadmap eruit ziet, en die gaan dat heus niet aan de grote klok hangen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Stereotomy op 17-12-2006 22:24 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Stereotomy schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:17:
[...]

Klopt, maar anders zou het weel rustig op Tweakers worden als er niet actief gespeculeerd kan worden. :) Trouwens, aan klantenservice medewerkers hebben we weinig, ook aan verkopers hebben we niets. Die weten niks van de lange-termijn strategie van hun bedrijf. Ik denk dat alleen het middel- tot hogere management weet hoe de roadmap eruit ziet, en die gaan dat heus niet aan de grote klok hangen. :)
Juist, en ik ben van mening dat jouw speculaties op niets gebaseerd zijn en onlogisch zijn (die over dat uitschakelen).

Wat ik wel vrees, is dat KPN inderdaad, als het Telfort-netwerk uitgeschakeld wordt in 2008, EDGE zal laten vallen onder het motto "onze UMTS-dekking is toch goed genoeg". Aan de ene kant is dat niet zo netjes, maar aan de andere kant: heb je in 2008 nog steeds een telefoon die geen UMTS/HSDPA aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Stereotomy schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:03:
[...]

Dat er geen mogelijkheid bestaat om een handover te doen op de twee netwerken is geen valide argument om dan maar geen masten uit te schakelen. Als men begint met masten uitschakelen, zullen dat in gebieden zijn waar Telfort masten dun gezaaid zijn, en KPN relatief dik. De kans dat je bij twee operationele netwerken toch gaat roamen is dan het grootst, dan maakt het ook nauwelijks uit voor de klant of je die Telfort mast eruit knalt of niet. Je ziet door de argumenten die je zelf aangeeft dat Telfort het heel makkelijk kan opvangen met de standaard antwoorden. En de strekking van dit verhaal, ook gelet op het topic van deze thread, is dus hoe ver Telfort hierin wil en kan gaan, en daarnaast wat hun werkelijke schema van ontmanteling van het Telfort netwerk zal zijn. Je moet denken vanuit de management van KPN en Telfort. Maximale kostenbesparing vs. omzet bij klanten. Een verlies in de omzet en klantloyaliteit kan ingecalculeerd worden, heck, zo is de hele mobiele telecommarkt de laatste jaren opgebouwd. :/
Stereotomy meldt meermaals in dit draadje dat er wellicht Telfort masten zijn uitgezet, niemand anders doet dat in dit draadje of op Telecomvergelijker.

Als Telfort gebruiker heb ik geen verslechtering van het netwerk gemerkt, mijn telefoon staat alleen in kelders/liften op KPN. Ik zou mijn gsm ook handmatig op KPN kunnen vastzetten, maar dat heeft als nadeel dat iedere keer als ik naar mijn voicemail bel, mijn voicemail code moet invoeren. Het is op dit moment dus letterlijk roaming. ;)

Ik heb ooit de basics van GSM/UMTS geleerd en ik kan me geen enkele reden bedenken waarom er nu Telfort masten uitgezet zouden zijn. Het lijkt me de omgekeerde volgorde.

Een GSM netwerk is veel meer dan een basestation, bij het integreren van 2 netwerken zul je eerst vraagstukken met betrekking tot het core netwerk gaan oplossen, daarna komen de "gsm masten" aan de beurt.

Dat werkt in de computerwereld toch ook zo? Bij het samenvoegen van 2 verschillende netwerken begin je toch ook eerst op een hoog niveau (server) en werk je zo door tot op lager niveau (desktop)?

Netwerkbeheer van KPN/ Telfort zal retedruk zijn, ook ivm UMTS, dus die kunnen niet alles tegelijk oplossen en zullen daarom prioriteiten moeten stellen.

NB: over die vetgedrukte quote: Ik werk niet bij KPN of Telfort en weet hun strategie dus ook niet. Maar ik durf wel te stellen dat dit iig niet correct is. Het centrale vraagstuk bij GSM/UMTS zijn vrije timeslots en daar hou je geen rekening mee in je redenering. Dat is wel essentieel!

Verder nog wel ff dank voor het melden van die goede Edge aanbiedingen, dat voegt wat toe aan dit topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik heb ooit de basics van GSM/UMTS geleerd en ik kan me geen enkele reden bedenken waarom er nu Telfort masten uitgezet zouden zijn. Het lijkt me de omgekeerde volgorde.

Een GSM netwerk is veel meer dan een basestation, bij het integreren van 2 netwerken zul je eerst vraagstukken met betrekking tot het core netwerk gaan oplossen, daarna komen de "gsm masten" aan de beurt.
Wie heeft het in hemelsnaam al over het integreren van netwerken? Het gaat hier om de mogelijkheid tot roaming van Telfort klanten op het netwerk van KPN, en ik werp een stelling op tafel dat het uitschakelen van masten en andere hardware best zou kunnen gebeuren in gebieden waar de dekking van Telfort sowieso al belabberd was, omdat je daar sowieso al kunt roamen op het KPN netwerk, mits dat netwerk daar capaciteiten daarvoor heeft. Dat is voor de gebruiker namelijk nooit echt te bewijzen, terwijl het goede kostenbesparing op kan leveren. Dit is een praktijkstelling die haalbaar, maar niet bewijsbaar is.

Als je twee wireless netwerken wil samenvoegen (buurman en die van jou), dan zou je best, na het opengooien van alle transmitters van de buurman (het roamen van Telfort klanten bij KPN) een of meerdere transmitters van jou uit het netwerk kunnen halen in gebieden van jouw huis waar je ontvangst sowieso belabberd was, maar waar je het netwerk bij de buurman prima kan oppikken. (We hebben het dan niet eens over whatever core netwerken gehad, maar gewoon simpel logisch redeneren waar speculaties uit kunnen vallen. "Dat kan niet!" heeft in dit geval net zoveel waarde als "Dat kan wel!", aangezien het nauwelijks voor de gebruiker te bewijzen is.)

Ik zeg dus nergens *dat* het zo is, of dat ik 100% zeker weet dat dit gebeurt, en voor zover zie ik ook in jouw betoog geen tegenargumenten behalve dat jij zeker weet dat dit niet correct is.
Juist, en ik ben van mening dat jouw speculaties op niets gebaseerd zijn en onlogisch zijn (die over dat uitschakelen).
Operationele kostenbesparing zou ik niet onlogisch noemen. Dat is dan ook de enige reden die ik zou geven. Daarnaast heb je gelijk toen je zei dat een GSM telefoon nooit bij matig ontvangst zomaar kan roamen. Bovendien klinkt jouw toon nu al een stuk vriendelijker dan voorheen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stereotomy op 20-12-2006 00:55 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:42

XanderDrake

Build the future!

Oei ik baal nu stevig :( ik heb net een abbo bij Telfort + EDGE aangevraagd, plus een telefoon die alleen EDGE aankan (E-ten X500).

Wel opvallend, ben vorige week nog langs een Telfort shop geweest, voor informatie omtrend het EDGE netwerk. Omdat ik graag de X500 wilde halen, raadde een medewerker aan om bij Telfort te komen, omdat hun als een van de weinige 99% EDGE bereik hebben.
Als ie wist dat er een overstap naar UTMS zou zijn, had hij het me dan toch aangeraden?

Naja we zullen zien. Mn telefoon komt over enkele dagen binnen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

XanderDrake schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:49:
Oei ik baal nu stevig :( ik heb net een abbo bij Telfort + EDGE aangevraagd, plus een telefoon die alleen EDGE aankan (E-ten X500).

Wel opvallend, ben vorige week nog langs een Telfort shop geweest, voor informatie omtrend het EDGE netwerk. Omdat ik graag de X500 wilde halen, raadde een medewerker aan om bij Telfort te komen, omdat hun als een van de weinige 99% EDGE bereik hebben.
Als ie wist dat er een overstap naar UTMS zou zijn, had hij het me dan toch aangeraden?

Naja we zullen zien. Mn telefoon komt over enkele dagen binnen.
Met een 1-jarig abonnement ben je tot zover de geruchten nu reiken nog niet de sjaak. Met een 2-jarig abonnement kom je misschien in het vaarwater wanneer ze EDGE willen afbouwen. Als ik de berichten van Telfort plus losse flodders van users die met de klantenservice hebben gebeld aan elkaar plak, zien ze het bij Telfort niet zitten om een "aflopende techniek" zoals EDGE parallel aan te blijven bieden aan UMTS wanneer dat landelijk dekkend is.

Da's zo ongeveer het enige waar Sorcerer8472 en ik het mee eens zijn. ;)

Maar zoals eerder gemeld lijkt het verassend makkelijk te zijn om je contract te laten ontbinnen wanneer het zo is dat veranderingen bij Telfort het een en ander slechter of onmogelijk maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Stereotomy op 20-12-2006 01:00 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Stereotomy schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:47:
[...]

Wie heeft het in hemelsnaam al over het integreren van netwerken? Het gaat hier om de mogelijkheid tot roaming van Telfort klanten op het netwerk van KPN, en ik werp een stelling op tafel dat het uitschakelen van masten en andere hardware best zou kunnen gebeuren in gebieden waar de dekking van Telfort sowieso al belabberd was, omdat je daar sowieso al kunt roamen op het KPN netwerk, mits dat netwerk daar capaciteiten daarvoor heeft. Dat is voor de gebruiker namelijk nooit echt te bewijzen, terwijl het goede kostenbesparing op kan leveren. Dit is een praktijkstelling die haalbaar, maar niet bewijsbaar is.

Als je twee wireless netwerken wil samenvoegen (buurman en die van jou), dan zou je best, na het opengooien van alle transmitters van de buurman (het roamen van Telfort klanten bij KPN) een of meerdere transmitters van jou uit het netwerk kunnen halen in gebieden van jouw huis waar je ontvangst sowieso belabberd was, maar waar je het netwerk bij de buurman prima kan oppikken. (We hebben het dan niet eens over whatever core netwerken gehad, maar gewoon simpel logisch redeneren waar speculaties uit kunnen vallen. "Dat kan niet!" heeft in dit geval net zoveel waarde als "Dat kan wel!", aangezien het nauwelijks voor de gebruiker te bewijzen is.)

Ik zeg dus nergens *dat* het zo is, of dat ik 100% zeker weet dat dit gebeurt, en voor zover zie ik ook in jouw betoog geen tegenargumenten behalve dat jij zeker weet dat dit niet correct is.

[...]

Operationele kostenbesparing zou ik niet onlogisch noemen. Dat is dan ook de enige reden die ik zou geven. Daarnaast heb je gelijk toen je zei dat een GSM telefoon nooit bij matig ontvangst zomaar kan roamen. Bovendien klinkt jouw toon nu al een stuk vriendelijker dan voorheen.
:*) Dank je, maar volgens mij heb ik het niet eerder met je hierover gehad. 8)7

KPN heeft het over integreren. Roaming is de 1e stap. Vandaar mijn verhaal...

Verder maak ik uit je reply op dat je je niet echt open stelt voor tegen argumenten. Heeft dus weinig zin om verder nog op je reply te reageren? Een hint, lees eens Mobile Communications, Jochen Schiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Dank je, maar volgens mij heb ik het niet eerder met je hierover gehad.
Had het niet tegen jou :P
Verder maak ik uit je reply op dat je je niet echt open stelt voor tegen argumenten.
Welke argumenten? Jouw netwerk argument was makkelijk met de buurman-analogie omver te halen. We hebben het inderdaad pas over de eerste stap: de roaming fase. Andere dingen zitten nog in KPN's stoofpot en zijn niet aan de orde.

Sorcerer's tegenargument dat GSM modules niet zomaar bij goede verbindingen op een roaming netwerk was correct, en dat neem ik dan ook mee. Dus hoezo stel ik me niet open voor tegenargumenten?

En nee dankje, heb op de TU genoeg te lezen, misschien later.

[ Voor 29% gewijzigd door Stereotomy op 20-12-2006 01:28 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Stereotomy schreef op woensdag 20 december 2006 @ 01:23:
[...]

Had het niet tegen jou :P

[...]

Welke argumenten? Jouw netwerk argument was makkelijk met de buurman-analogie omver te halen. We hebben het inderdaad pas over de eerste stap: de roaming fase. Andere dingen zitten nog in KPN's stoofpot en zijn niet aan de orde.

En nee dankje, heb op de TU genoeg te lezen, misschien later.
Geef dan duidelijk aan wie je quote... omver halen? Dat bepaal jij? Jij bent de scheidsrechter hier? ;)

Dingen zitten in de stoofpot en zijn niet aan de orde? Die lui zijn keidruk! Dingen zijn bij kpn gewoon gepland. Er zijn al diverse wijzigingen aan het core netwerk geweest. Dat jij dat niet weet betekent nog niet dat ze niet aan de orde zijn.

Verder lees de tweakers faq nog eens: daar staat in dat je rekening moet houden met kennis niveau verschillen. Het komt nogal eens voor dat ik technische presentaties krijg over 4G telecom meuk van allerlei diverse knappe mensen en jij bepaalt dat ik fout zit? Hint: ik houd me wat serieuzer met telecom bezig dan jij denkt... Doe eens je best op mijn 1e post en probeer die te begrijpen ipv te weerleggen of stel een gerichte vraag als je niet snapt welke richting ik op redeneer.

Ik kan de "verbazing" van Sorcerer8472 wel begrijpen over jouw posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Geef dan duidelijk aan wie je quote... omver halen? Dat bepaal jij? Jij bent de scheidsrechter hier?
Je weet toch wel wat je gezegd hebt? Je schetste je verbazing al, kijk dan even beter en reageer dan pas. Ik zie je geen tegenargumenten geven voor de buurman-analogie, dus ik wacht gerust af of je kunt vertellen wat er precies mis is met die analogie. Doe niet zo opgefokt en blijf inhoudelijk reageren.
Dingen zitten in de stoofpot en zijn niet aan de orde? Die lui zijn keidruk!
Zucht. Kijk je wel in welke context ik dat plaats? Wat nu van belang is voor de gebruikers is dat Telfort klanten kunnen roamen op het KPN netwerk. Dat is van belang voor de stelling die ik uitte.
Verder lees de tweakers faq nog eens: daar staat in dat je rekening moet houden met kennis niveau verschillen. Het komt nogal eens voor dat ik technische presentaties krijg over 4G telecom meuk van allerlei diverse knappe mensen en jij bepaalt dat ik fout zit?
Wauw, wat goed zeg, dat jij kunt lezen dat ik zeg dat jij fout zit zonder dat ik dat ooit gezegd heb! Geef argumenten waarom de analogie in de huidige situatie dan niet opgaat in plaats van met modder te gooien!
Hint: ik houd me wat serieuzer met telecom bezig dan jij denkt...
Briljant argument. Kan ik echt wat mee. Best goed van je ook dat jij weet hoe ik over je denk. :o
oe eens je best op mijn 1e post en probeer die te begrijpen ipv te weerleggen of stel een gerichte vraag als je niet snapt welke richting ik op redeneer.
Heb ik al gedaan. Ik wacht nog steeds op je antwoord.
Ik kan de "verbazing" van Sorcerer8472 wel begrijpen over jouw posts.
Mooi, kunnen jullie samen mij verhelderen, is zo'n Tweakers forum toch nog ergens goed voor. Vertel maar hoe Telfort en KPN hun merge moeten aanpakken en welke gevolgen dat heeft voor Telfort's EDGE netwerk. Maar kom eens uit die Ivoren Toren, deel je kennis, en hou het vriendelijk voor iedereen. :9

[ Voor 8% gewijzigd door Stereotomy op 20-12-2006 02:30 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Het gaat er niet om dat LaserJet (hey, deel je info es als je meer weet over core-merge en evt. openstelling van UMTS/HSDPA voor Telforterts, ook al heb ik je dat al eerder gevraagd O-)) en ik zouden weten hoe je 'ff' zo'n merge 'fixt', maar over dat we het vrijwel helemaal uitsluiten dat Telfort, omdat er roaming is, zomaar even eigen masten uitzet.

Dat is in ieder geval hetgeen waar ik tegen protesteerde. Bedrijfskundig zou dat ook erg onverstandig zijn: pas als je 100% zeker weet dat het werkt dan ga je dat doen (eerst simuleren zoals dat bij elke nieuwe zendmast of uitschakeling van zendmast gebeurt, dan inplannen, dan uitvoeren), en het is echt extreem onwaarschijnlijk dat dat nog geen 2 weken na openstelling van landelijke roaming al zou zijn gebeurd.

Even offtopic: www.telfort.nl is vernieuwd... werkt 'mijn bundels' bij iemand? Heb namelijk net m'n abo omgezet en een TyTn besteld (ben ik ook gelijk HSDPA-ready) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Je verwoordt het goed hoe ik erover denk.

Een BTS (gsm zend mast) kost iets van een paar honderdduizend euro. Die BTS'en vormen slechts een klein gedeelte vh netwerk. De integratie vh netwerk gaat vooral over BSC's; MSC's; HLR's; VLR;s (connection setup, wie bevindt zich waar, billing, etc). Die netwerkonderdelen kosten veel meer.

Bovendien MOET je hier zelfs wijzigingen in aanbrengen omdat anders roaming niet werkt. Die BTS'en zie je wel buiten staan, maar dat die nu belangrijk zijn? Het core gedeelte, daar zijn de uitdagingen/ besparingen te vinden.

KPN heeft aangekondigt beide netwerken te integreren. Waar begin je met je ombouwplan? Lijkt mij duidelijk niet bij een BTS die toevallig ergens ongunstig staat opgesteld. Daar hebben ze ook niks aan. Ze willen besparen en waar doe je dat het meest? Dat heb ik in mijn 1e post ook proberen uit te leggen, maar is nog niet gelukt. ;)

Als ik met mijn auto tegen een muur knal, hoop ik toch echt dat de artsen eerst de belangrijke functies van mijn lijf checken/ in orde maken. Daarna mogen ze mijn kapotte nagels verzorgen. :P

Buurman analogie: Eerst maak je het, daarna sluit je een wlan af. Dat doet KPN ook, eerst iets maken, dan evt. iets uitzetten. Niet eerst de wlan van je buurman afsluiten en daarna eens gaan kijken hoe je 2 netwerken integreert. Je zegt dus precies wat ik probeerde uit te leggen, maar bij Telfort ben je het erop eens mee oneens? 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door LaserJet op 20-12-2006 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Stereotomy schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:52:

Met een 1-jarig abonnement ben je tot zover de geruchten nu reiken nog niet de sjaak. Met een 2-jarig abonnement kom je misschien in het vaarwater wanneer ze EDGE willen afbouwen. Als ik de berichten van Telfort plus losse flodders van users die met de klantenservice hebben gebeld aan elkaar plak, zien ze het bij Telfort niet zitten om een "aflopende techniek" zoals EDGE parallel aan te blijven bieden aan UMTS wanneer dat landelijk dekkend is.
Ik heb dus een twee jarig abbo + EDGE gekozen :'( ...

Wat ik niet helemaal begrijp, is waarom Telfort eigenlijk bezig is met kapitaal vernietiging? Al de zendmasten EDGE ready maken kost aardig wat, ze hebben nét alles werkend, en boem het wordt mogelijk gemold...
Ik weet dat KPN het daar voor het zeggen heeft, maar kunnen hun niet gebruik maken van de hardware die Telfort al heeft liggen?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Dat Edge kost niet aardig wat. Telfort heeft naar eigen zeggen max. 25 miljoen besteedt. Dat is niks vergeleken met de kosten vd rest vh netwerk. Helaas is dat dus geen argument. Ik hoop trouwens ook dat Edge blijft bestaan, maar de geruchten zijn niet al te positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

LaserJet schreef op woensdag 20 december 2006 @ 10:31:
Dat Edge kost niet aardig wat. Telfort heeft naar eigen zeggen max. 25 miljoen besteedt. Dat is niks vergeleken met de kosten vd rest vh netwerk. Helaas is dat dus geen argument. Ik hoop trouwens ook dat Edge blijft bestaan, maar de geruchten zijn niet al te positief.
OK dus als dat zo is, dan is het voor KPN geen probleem om haar GPRS netwerk up te graden. Dat is niets vergeleken met een UMTS uitgave van miljarden!

Maar waarsch. doen ze het dan niet, omdat er dan minder gebruik wordt gemaakt wordt van UMTS...
Of KPN gaat voor dubbele dekking, waar geen UMTS is, is wel EDGE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
haha. Zo kan je het ook bekijken. Laten we het hopen.

Ik vrees alleen van niet: Het gaat ook om de te verwachten inkomsten in de toekomst. Edge zal niet veel aan extra omzet genereren, zeker niet als er een UMTS/HSDPA netwerk ligt dat sneller is en wrs vrijwel landelijke dekking heeft. Dat is KPN iig van plan en ik zie tegenwoordig al in gehuchten UMTS dekking van KPN dus ze willen het nog gaan halen ook ipv alleen marketing praat.

Hou ook in de gaten dat er allang gewerkt wordt aan opvolgers van HSDPA. HSDPA gaat grofweg in theorie (met extra uitbreidingen, nu nog niet) tot 14,4Mbit/per sec., dus Edge geen vervanger meer van UMTS in de toekomst. Edge piekt al en de capaciteit van Edge is een probleem, dat belast het core netwerk veel meer dan UMTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Maar waarsch. doen ze het dan niet, omdat er dan minder gebruik wordt gemaakt wordt van UMTS...
Of KPN gaat voor dubbele dekking, waar geen UMTS is, is wel EDGE!
Bij enkele buitenlandse providers wordt dit inderdaad gedaan: grote landelijke gebieden waaraan UMTS te weinig capaciteit of dekking kan leveren, worden uitgerust met EDGE op 900 MHz voor een grotere penetratie. Volgens mij doet Proximus dit in België? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
T-Mobile in duitsland biedt ook Edge naast UMTS aan. Ik weet niet op welke frequentie. Maar duitsland is vele malen groter dan NL, dus om daar landelijk UMTS aan te leggen is onmogelijk.

Ze hebben daar eerst UMTS ingevoerd en pas daarna besloten om ook Edge aan te gaan bieden in gebieden waar UMTS niet haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Laatst online: 10-09 23:31
Mede-tweakers, ik ben bang dat er iets ernstig mis aan het gaan is met mijn ogen of mijn geheugen. Ik meen me toch te herinneren dat er op de telfort site stond dat de maximaal online bundel tijdelijk van 27,50 voor 9,50 aangeboden werd? Nu zie ik daar helemaal niets meer van! Is die aanbieding voorbij (wellicht ivm roaming), staat het gewoon nog op de site en ben ik stekeblind geworden, of heeft het er nooit opgestaan en geldt die aanbieding alleen via de shops en webwinkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

^^

Dat klopt. Zelfs met een SIM Only 200 minuten, 1-jarig contract had je de mogelijkheid om voor 9,50 EUR een max. online bundel af te sluiten op de bestelpagina. Ik wilde het net voor je controleren, maar Telfort heeft haar shop op de schop genomen en ik krijg een javascript error in zowel Opera als IE.

Misschien is de database nog niet helemaal lekker aangekoppeld, en zie je daarom de aanbieding (nog) niet terug. De aanbieding was er vanaf begin december pas.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Bij de N73 staat het er nog wel bij. Bij zowel 12 als 24 mnd.

Edit:

En ook bij die simonly staat hij er gelukkig ;) nog op. Je ziet het als je de "nu bestellen" link volgt.

[ Voor 49% gewijzigd door LaserJet op 20-12-2006 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ja, ik zie het nu ook, ik kan er zowel met Opera als IE er weer op, de Javascript fouten zijn eruit gehaald. Vanaf Sim Only 200, 1-jarig contract is deze optie te bestellen. Elk lagere abonnement moet je de volle mep, 27.50 EUR, betalen.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

LaserJet schreef op woensdag 20 december 2006 @ 11:15:
T-Mobile in duitsland biedt ook Edge naast UMTS aan. Ik weet niet op welke frequentie. Maar duitsland is vele malen groter dan NL, dus om daar landelijk UMTS aan te leggen is onmogelijk.

Ze hebben daar eerst UMTS ingevoerd en pas daarna besloten om ook Edge aan te gaan bieden in gebieden waar UMTS niet haalbaar is.
T-Mo Duitsland is voornamelijk 900 MHz, vergelijkbaar met KPN in Nederland. T-Mo Nederland experimenteert rondom de TU Delft (gerucht!!!) met EDGE. Ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Laatst online: 10-09 23:31
Antwoord van Telfort op mijn vraag hoelang we nog kunnen genieten van Edge, gezien de roaming met KPN:

"Wij kunnen u helaas niet vertellen wanneer Telfort stopt met het aanbieden van EDGE. Wij zullen dit blijven aanbieden tot het moment dat UMTS of HSPDA hier een goed alternatief voor vormt."

Kort maar krachtig dus, en we hebben niets aan dit antwoord. Als je dus recent een abo afgesloten hebt en een toestel hebt wat alleen voor Edge geschikt is, heb je dus pech als men halverwege 2007 besluit dat met de integratie van KPN en Telfort de UMTS dekking goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Een contract schept verplichtingen voor zowel de klant als Telfort. Geen EDGE meer aanbieden lijkt mij een ernstige tekortkoming. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Echt iedereen met een datakaart of GSM die een paar kB verstookt heeft, heeft recht van klagen naar mijn mening. Telfort zal die klanten echt wel moeten compenseren. (lees: UMTS hardware verstrekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

LaserJet schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 12:30:
Een contract schept verplichtingen voor zowel de klant als Telfort. Geen EDGE meer aanbieden lijkt mij een ernstige tekortkoming. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Echt iedereen met een datakaart of GSM die een paar kB verstookt heeft, heeft recht van klagen naar mijn mening. Telfort zal die klanten echt wel moeten compenseren. (lees: UMTS hardware verstrekken)
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen met niet-3G telefoons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn abonnement is net ingegaan, heb er ook een 1GB bundel bij. Ik kan het KPN-netwerk wel gebruiken om te bellen, maar internetten lukt niet, de instellingen van EDGE van telfort werken niet en ik zie ook geen 3G-icoontje op me scherm? Klopt dit of heb ik andere instellingen nodig voor mijn Nokia N80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:01
Bij KPN heb je een USIM-Kaart nodig voor Umts ontvangst. Neem aan dat dit ook voor Telfort gelt, dan zie je pas een 3G icoontje

[ Voor 13% gewijzigd door Maite op 22-12-2006 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 16:49:
Mijn abonnement is net ingegaan, heb er ook een 1GB bundel bij. Ik kan het KPN-netwerk wel gebruiken om te bellen, maar internetten lukt niet, de instellingen van EDGE van telfort werken niet en ik zie ook geen 3G-icoontje op me scherm? Klopt dit of heb ik andere instellingen nodig voor mijn Nokia N80?
EDGE heb je niet bij KPN, maar standaard GPRS werkt bij mij wel gewoon met de instellingen van Telfort, waarmee ik ook kan EDGE-en op het Telfort netwerk. Soms duurt het verbinding maken een stuk langer dan ik gewend was bij Telfort en de snelheid is slechter dan ik gewend was via Telfort GPRS (oudere toestel zonder EDGE).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Wat iedereen hier zegt klopt wel, de laatste tijd zit ik ook regelmatig op het KPN netwerk. Waar ik vroeger op het Telfort netwerk zat, zit ik nu op het KPN netwerk. Krijg je idd sterk het vermoeden dat Telfort al bezig is om het 1 en ander uit te schakelen. Ook gebeurd het regelmatig dat ik geen GPRS ontvangst meer heb, en dat terwijl ik voorheen eigenlijk altijd GPRS ontvangst had :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

DjWannaB2002 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 18:53:
Wat iedereen hier zegt klopt wel, de laatste tijd zit ik ook regelmatig op het KPN netwerk. Waar ik vroeger op het Telfort netwerk zat, zit ik nu op het KPN netwerk. Krijg je idd sterk het vermoeden dat Telfort al bezig is om het 1 en ander uit te schakelen. Ook gebeurd het regelmatig dat ik geen GPRS ontvangst meer heb, en dat terwijl ik voorheen eigenlijk altijd GPRS ontvangst had :?
Ik blijf erbij dat dit speculeren is op een niveau waar niemand wat aan heeft: vroeger zou je in sommige gevallen heel even Telfort kwijt zijn. Nu kiest je telefoon op die momenten direct het KPN-netwerk waar het minimaal enkele minuten lang blijft hangen... als je dat niet goed vindt dan zet je je toestel maar handmatig op Telfort vast.

Pas als je dán geen of slechtere ontvangst hebt op bepaalde plekken heb je recht van klagen.

Overigens zou ik het niet verkeerd vinden als Telfort een boete krijgt als we nog steeds niet op UMTS/HSDPA kunnen per 1 januari. Kom op zeg :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
DjWannaB2002 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 18:53:
Welke regio is dat dan? Kun je dat ook wat concretiseren, kom je op die locatie vaker en doet Telfort het daar niet meer terwijl er voorheen geen problemen waren? Je bent iig de 2e hier, die dit fenomeen hier meldt. Dus niet iedereen met alle respect. ;)

Een GSM mast kan iets van 144 gesprekken tegelijk afhandelen zo uit mijn hoofd. Dat aantal varieert natuurlijk wel afh. vd gebruikte techniek. Telfort heeft iets van 2,5 miljoen abonnees.

KPN kan het niet maken naar alle zakelijke/ volle mep betalende klanten dat die "netwerk bezet" meldingen krijgen. Het lijkt me dan ook uitgesloten dat er Telfort masten uitgezet worden. Zoveel capaciteit is er gewoon niet.

Wellicht gewoon een ouderwetse storing die nu minder opvalt omdat KPN als backup netwerk klaarstaat. _/-\o_

Edit: Oja, volgens mij kunnen MVNO's (bv debitel/tele2/AH) op het Telfort netwerk nog niet roamen op het KPN netwerk. Lijkt me een beetje lullig voor die mensen als ze nu het Telfort netwerk al aan het afbreken zijn. :P

[ Voor 8% gewijzigd door LaserJet op 22-12-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

koksie schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:57:
Als je dus recent een abo afgesloten hebt en een toestel hebt wat alleen voor Edge geschikt is, heb je dus pech als men halverwege 2007 besluit dat met de integratie van KPN en Telfort de UMTS dekking goed genoeg is.
Ben je gek!?? Dan kan ik EINDELIJK (!) me contract opzeggen, omdat hun mij niet meer kunnen bieden wat ze aangeboden hebben. Ik kan het hoe dan ook niet begrijpen hoe ik ook een Telfort abbo heb kunnen nemen! Als ik van tevoren wist dat ik mega veel belminuten zou krijgen (die ik nooit op kan maken) en dat ik daarnaast me de pleuris betaal voor een paar SMSjes, dan had ik het nooit genomen. Ze hebben mijns inziens wel het beste mobiele internet netwerk van Nederland.

Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-09 16:00
Maite schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:27:
Bij KPN heb je een USIM-Kaart nodig voor Umts ontvangst. Neem aan dat dit ook voor Telfort gelt, dan zie je pas een 3G icoontje
Voor UMTS heb je altijd een USIM nodig (USIM staat voor UMTS SIM), ongeacht de provider.

De vraag is of Telfort deze kaarten inmiddels ook verstrekken aan nieuwe abonnees. Het zou raar zijn als ze dat niet zouden doen, omdat de overstap naar en gebruik maken van UMTS/HSDPA van KPN daarmee onmogelijk is zonder een SIM wissel.

Dus al zou je nu een mobiel hebben die UMTS/HSDPA ondersteund, je zou er geen gebruik van kunnen maken als je op het KPN netwerk gaat/moet roamen (en EDGE om wat voor reden dan ook niet beschikbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
LaserJet schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:25:
[...]

Welke regio is dat dan? Kun je dat ook wat concretiseren, kom je op die locatie vaker en doet Telfort het daar niet meer terwijl er voorheen geen problemen waren? Je bent iig de 2e hier, die dit fenomeen hier meldt. Dus niet iedereen met alle respect. ;)

Een GSM mast kan iets van 144 gesprekken tegelijk afhandelen zo uit mijn hoofd. Dat aantal varieert natuurlijk wel afh. vd gebruikte techniek. Telfort heeft iets van 2,5 miljoen abonnees.

KPN kan het niet maken naar alle zakelijke/ volle mep betalende klanten dat die "netwerk bezet" meldingen krijgen. Het lijkt me dan ook uitgesloten dat er Telfort masten uitgezet worden. Zoveel capaciteit is er gewoon niet.

Wellicht gewoon een ouderwetse storing die nu minder opvalt omdat KPN als backup netwerk klaarstaat. _/-\o_

Edit: Oja, volgens mij kunnen MVNO's (bv debitel/tele2/AH) op het Telfort netwerk nog niet roamen op het KPN netwerk. Lijkt me een beetje lullig voor die mensen als ze nu het Telfort netwerk al aan het afbreken zijn. :P
Dacht het al vaker gelezen te hebben, maar goed kan het ook fout hebben.
Ik heb het hier over oa regio Utrecht. En inderdaad waar ik eerst met gewoon ontvangst had sta ik nu opeens op KPN netwerk.
Concreet voorbeeld is dat ik naar Huis ter Heijde ging. Daar ogen laten laseren en na afloop gebeld hoe het ging, gewoon op Telfort netwerk zonder problemen.
Nu sta ik op dezelfde locatie op het KPN netwerk. Toch vreemd aangezien er voorheen wat mij betreft echt geen problemen waren met de ontvangst op het Telfort netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LaserJet schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:25:
[...]

Debitel iig nog niet. De planning was daarvoor trouwens halverwege december, maar tot op heden..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Ted_W schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 07:22:
[...]

Voor UMTS heb je altijd een USIM nodig (USIM staat voor UMTS SIM), ongeacht de provider.
Euh? Dat klopt niet. T-Mobile en Vodafone in Nederland hebben voor een aanpak gekozen dat alle SIM's UMTS kunnen gebruiken. KPN en Orange hanteren een USIM only strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

DjWannaB2002 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 08:49:
[...]

Ik heb het hier over oa regio Utrecht. En inderdaad waar ik eerst met gewoon ontvangst had sta ik nu opeens op KPN netwerk.
Concreet voorbeeld is dat ik naar Huis ter Heijde ging. Daar ogen laten laseren en na afloop gebeld hoe het ging, gewoon op Telfort netwerk zonder problemen.
Nu sta ik op dezelfde locatie op het KPN netwerk. Toch vreemd aangezien er voorheen wat mij betreft echt geen problemen waren met de ontvangst op het Telfort netwerk.
*zucht*

Voor de 3e keer: als je telefoon heeeeeeeel eventjes, in je broekzak ofzo, de ontvangst kwijtraakt, dan wordt al KPN gekozen en blijft dat netwerk vaak minimaal een kwartier geselecteerd terwijl vroeger gewoon na 10 sec. Telfort alweer zou zijn gevonden... Weet ik zo goed als zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

@Sorcerer: Fijn dat je beschrijft wat er theoretisch zou moeten gebeuren. Ik geloof ook wel dat dat meestal het geval is, maar je moet toch ook wel toegeven dat het op z'n minst 'opvallend' is dat het zoveel voorkomt.

Ik heb precies hetzelfde trouwens. Ik heb altijd wel 4 of 5 strepen en nu heb springt het redelijk vaak naar KPN (in Rotterdam (buiten centrum) notabene of in de auto!)

BTW, ligt het aan mij of duurt het langer om een telefoongesprek op te zetten wanneer je bij KPN zit? Ik zit soms wel 6-10 seconden te wachten tot de pieptoon overgaat. (Ik geloof zelf dat het zou kunnen komen omdat KPN eerst je saldo of iets dergelijks bij Telfort moet opvragen.)

Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 12:30

Ginz

Trek Superfly 5 powered

DjWannaB2002 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 08:49:
[...]

KPN (eigenaar van Telfort, zoals iedereen wel weet) verkoopt de 900Mhz EGSM masten aan T-Mobile. Mogelijk had Telfort daar een 900Mhz EGSM mast, die dus nu niet meer door Telfort, maar door T-Mobile in gebruik is.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ReFleXWolf schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 20:12:
@Sorcerer: Fijn dat je beschrijft wat er theoretisch zou moeten gebeuren. Ik geloof ook wel dat dat meestal het geval is, maar je moet toch ook wel toegeven dat het op z'n minst 'opvallend' is dat het zoveel voorkomt.

Ik heb precies hetzelfde trouwens. Ik heb altijd wel 4 of 5 strepen en nu heb springt het redelijk vaak naar KPN (in Rotterdam (buiten centrum) notabene of in de auto!)

BTW, ligt het aan mij of duurt het langer om een telefoongesprek op te zetten wanneer je bij KPN zit? Ik zit soms wel 6-10 seconden te wachten tot de pieptoon overgaat. (Ik geloof zelf dat het zou kunnen komen omdat KPN eerst je saldo of iets dergelijks bij Telfort moet opvragen.)
Nee, dat is wat er in de _praktijk_ gebeurt. Als je zo'n keer 4 streepjes hebt... hou dan eens een seconde of 10 je hand over de bovenkant van de telefoon of om je antenne (volledig met je hand omringen) en kijk wat er met het aantal streepjes gebeurt... In de auto is je ontvangst bovendien sowieso slechter omdat het een beetje als een kooi van Faraday fungeert. Waarom toch telkens dat paranoïde gedoe? :{

Telfort is een tijdje geleden overigens 'bekroond' omdat op haar netwerk gesprekken het snelst opgebouwd werden. Kan dus kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Ginz schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 20:18:
[...]

KPN (eigenaar van Telfort, zoals iedereen wel weet) verkoopt de 900Mhz EGSM masten aan T-Mobile. Mogelijk had Telfort daar een 900Mhz EGSM mast, die dus nu niet meer door Telfort, maar door T-Mobile in gebruik is.
Ze verkopen geen masten, maar frequenties. Overdracht van frequentiespectrum vindt pas op 1 september 2007 plaats. Bovendien is het nog maar de vraag of ze alle EGSM frequenties verkopen of slechts een deel..

http://automatiseringgids...euwsbericht.jsp?di=283601

[ Voor 7% gewijzigd door LaserJet op 23-12-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 19:42:
[...]

*zucht*

Voor de 3e keer: als je telefoon heeeeeeeel eventjes, in je broekzak ofzo, de ontvangst kwijtraakt, dan wordt al KPN gekozen en blijft dat netwerk vaak minimaal een kwartier geselecteerd terwijl vroeger gewoon na 10 sec. Telfort alweer zou zijn gevonden... Weet ik zo goed als zeker.
Net zo goed als ik zeker weet dat hij niet in mijn broekzak zat, en dat ik met telfort daar gewoon ontvangst had voordat de mogelijkheid er was om op het kpn netwerk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

DjWannaB2002 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:50:
[...]

Net zo goed als ik zeker weet dat hij niet in mijn broekzak zat, en dat ik met telfort daar gewoon ontvangst had voordat de mogelijkheid er was om op het kpn netwerk te gaan.
Nou, zet hem dan handmatig op Telfort vast en kijk eens hoe het de volgende keer is, pas dan weten we meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

BTW: Ik ben absoluut niet paranoia. Ik geloof dus echt dat je gelijk hebt, maar ik wil alleen maar stellen dat het "opvallend" is. Of het nou theoretisch zo hoort of niet, het valt gewoon erg op.

Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan sinds enkele dagen niet meer op Telfort Spot met mijn Nokia N80. De helpdesk zegtd at er bij hen niets aan de hand is en heeft de instellingen nog een keer gestuurd, maar dat helpt niets. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:56:
Ik kan sinds enkele dagen niet meer op Telfort Spot met mijn Nokia N80. De helpdesk zegtd at er bij hen niets aan de hand is en heeft de instellingen nog een keer gestuurd, maar dat helpt niets. Iemand een idee?
Mijn HTC Tytn wil via KPN niet meer op GPRS, blijft maar connecten... :{

-edit-
Werkt weer *D

[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-12-2006 20:44 ]

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 08:22
Zojuist even gechat met een telfort medewerker 8)

Deze wist mij het volgende te melden:

# 14:07 Mark: Telfort EDGE, welke snelheden zijn hier nou mee te halen
# 14:08 Mark: en dan bedoel ik in de praktijk.
# 14:08 Telfort: Dat ga ik voor u opzoeken.
# 14:12 Mark: yes, ik wacht af
# 14:14 Telfort: EDGE= 473 kbps
# 14:16 Mark: Ok mooi. dan nog een laatste vraag
# 14:17 Mark: Hoe ziet de toekomst van het EDGE netwerk eruit ivm de overname door KPN? zal deze blijven bestaan? of wordt er overgegaan op UMTS?
# 14:19 Telfort: EDGE blijft gewoon bestaan want Telfort blijft een bedrijf op zich en heeft niets te maken met KPN.

Dus 473kbps...!??
Dat kan theoretisch niet eens volgens mij.
Nou ben ik benieuwd wat EDGE gebruikers nu (gemiddeld) halen.
iets van 15-20kb/s ??

En verder geeft de medewerker aan dat er niks veranderd aan het EDGE netwerk.
Maar dat is ook al op verschillende andere sites te lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mark- op 28-12-2006 14:54 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/2545/edgeap5.th.jpg

In Rotterdam ~16:00, snelheid schijnt afhankelijk te zijn van de networkload. Dit is wat ik meestal wel haal.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

MaCk- schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:28:
# 14:17 Mark: Hoe ziet de toekomst van het EDGE netwerk eruit ivm de overname door KPN? zal deze blijven bestaan? of wordt er overgegaan op UMTS?
# 14:19 Telfort: EDGE blijft gewoon bestaan want Telfort blijft een bedrijf op zich en heeft niets te maken met KPN.
[...]
En verder geeft de medewerker aan dat er niks veranderd aan het EDGE netwerk.
Maar dat is ook al op verschillende andere sites te lezen.
Echt erg fijn om dit te lezen d:)b

Dank je wel voor het te posten! _/-\o_

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

^^

Da's quatsch: het EDGE netwerk wordt uitgefaseerd ten faveure van een UMTS netwerk, maar dat is lange termijn, denk eind 2007, begin 2008. Telfort eerstelijns-klantenservice medewerkers zijn getrained en geleerd om het antwoord te geven dat er niks verandert aan het EDGE netwerk, maar dat is dus absoluut niet zo.

Om maar even aan te geven hoe inconsequent de antwoorden zijn bij de helpdesk:

Stereotomy in "EDGE van Telfort, de moeite waard?"

Iedereen die zelf wel eens eerstelijns-callcenter medewerker is geweest weet hoe geweldig je geinformeerd wordt en hoe je geinstrueerd wordt welke antwoorden te geven in die functie. :')

[ Voor 34% gewijzigd door Stereotomy op 28-12-2006 20:09 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:58:
[afbeelding]

In Rotterdam ~16:00, snelheid schijnt afhankelijk te zijn van de networkload. Dit is wat ik meestal wel haal.
Zelfde resultaten haal ik ook. Als je in de trein of auto zit valt het terug naar (meestal) 10-12 kByte/s down. Up blijft redelijk hetzelfde.

Overigens maakt de telefoon ook een groot verschil: mijn HTC Tytn (snel beestje :9) laadt websites veel sneller (ook op de laptop!) dan m'n Nokia 6680 (die bovendien soms de verbinding even ophangt).

Wordt overigens wel tijd dat we ook op KPN UMTS kunnen... heb nu een telefoon waarmee ik via EDGE *net niet* uitzendinggemist kan streamen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de abbo van telfort 1gb. Ik heb een aantal vraagjes.

1) Hoe kan ik zien hoeveel mb's ik gebruikt heb zodat ik niet boven de 1gb kom?
2) Iedereen heeft het over roamen hoe kan ik dat doen
3) Edge nou ik heb alleen nog maar een G van gprs in mijn scherm gehad??

dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 10:09:

dank u
1) Volgens mij is dat niet mogelijk, heb 't zelf nog niet kunnden vinden. Erg jammer.
2) Roamen houdt in dat telefoon je aanmeldt bij een andere GSM-provider waarbij al het telefoonverkeer wordt doorgestuurd naar jouw Telfort-nummer. Bij Telfort kun je op NL KPN roamen. Meestal gebeurt dit automatisch bij slechte ontvangst van Telfort.
3)EDGE is een geavanceerde vorm van GPRS, die G is dus genoeg (mits je telefoon EDGE ondersteunt!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 10:22:
[...]

1) Volgens mij is dat niet mogelijk, heb 't zelf nog niet kunnden vinden. Erg jammer.
2) Roamen houdt in dat telefoon je aanmeldt bij een andere GSM-provider waarbij al het telefoonverkeer wordt doorgestuurd naar jouw Telfort-nummer. Bij Telfort kun je op NL KPN roamen. Meestal gebeurt dit automatisch bij slechte ontvangst van Telfort.
3)EDGE is een geavanceerde vorm van GPRS, die G is dus genoeg (mits je telefoon EDGE ondersteunt!).
Mijn Windows Mobile 5-mobiel laat ook enkel een G zien. Je schijnt met een software-update ook een E tevoorschijn te kunnen toveren, maargoed het werkt intussen wel. Op KPN zit je trouwens wel op GPRS-snelheid, zowat 4x zo langzaam (wat je wel flink merkt bij het ophalen van attachments bij mail e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 10:09:

dank u
1)Spb GPRS Monitor (niet gratis)
2)gaat automatisch als je geen bereik hebt van het telfort netwerk, je kunt evt. ook handmatig KPN instellen zodat je altijd via het KPN netwerk belt. Je hebt dan geen EDGE.
3)heb ik ook, maar ik heb getest via speedtest.nl, de snelheid was die van EDGE. Je bent dus wel degelijk verbonden via EDGE, mits je een EDGE capable telefoon hebt natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mynicksnix
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 15:43
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:32:
[...]
Mijn Windows Mobile 5-mobiel laat ook enkel een G zien. Je schijnt met een software-update ook een E tevoorschijn te kunnen toveren, maargoed het werkt intussen wel. Op KPN zit je trouwens wel op GPRS-snelheid, zowat 4x zo langzaam (wat je wel flink merkt bij het ophalen van attachments bij mail e.d.)
Die van mij laat vanaf vandaag (klokslag 12u; :*) ) 3G zien als ik op KPN roam _/-\o_ . Ik heb het alleen nog kunnen proberen; zal wel aan de instellingen liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door mynicksnix op 01-01-2007 10:06 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.