Hoe kan je precies de voltage veranderen, je moest je CPU setting enz op manual zetten en dan verschijnt het, zegt het boekje, maar bij mij krijg ik dan nergens voltage.
Verwijderd
Die rekensom gaat niet op 
Want ik draai 267mhz en mem 3:2 > 200mhz. Ik snap geen HOL van die berekening maar tis gewoon zo
Want ik draai 267mhz en mem 3:2 > 200mhz. Ik snap geen HOL van die berekening maar tis gewoon zo
Same hereVerwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 11:42:
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Advanced>System freq/volt>AI Overclocking op manual zetten, daar ergens (afhankelijk van welk voltage je wilt aanpassenHidde schreef op maandag 24 januari 2005 @ 11:20:
Hoe kan je precies de voltage veranderen, je moest je CPU setting enz op manual zetten en dan verschijnt het, zegt het boekje, maar bij mij krijg ik dan nergens voltage.
[ Voor 9% gewijzigd door Viss op 24-01-2005 12:27 ]
Verwijderd
Wel C&Q ff uitzetten anders zie je de cpu voltage nog niet, want die verdwijnt namelijk als je C&Q aanzet.Viss schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:25:
[...]
Advanced>System freq/volt>AI Overclocking op manual zetten, daar ergens (afhankelijk van welk voltage je wilt aanpassen)
Verwijderd
de berekening is volgens mij als volgt:Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 11:42:
je neemt dus DDR snelheid 200 * 2 = 400
die 400 deel je door 3 (3 uit 3:2) ~= 133
133 * 2 (de 2 uit 3:2) ~= 266
ik draai zelf mem op 5:3 (ook met htt 267) en dan klopt deze berekening ook op een paar enkele mhz na, dus ik denk dat t zo gaat.
Das t zelfde wat we hierboven gedaan hebben, en dat klopt nietVerwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:10:
[...]
de berekening is volgens mij als volgt:
je neemt dus DDR snelheid 200 * 2 = 400
die 400 deel je door 3 (3 uit 3:2) ~= 133
133 * 2 (de 2 uit 3:2) ~= 266
ik draai zelf mem op 5:3 (ook met htt 267) en dan klopt deze berekening ook op een paar enkele mhz na, dus ik denk dat t zo gaat.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Klopt niet, kijk maar:
je neemt dus DDR snelheid 200 * 2 = 400 => (Bij mij 252*2=504)
die 400 deel je door 3 (3 uit 3:2) ~= 133 => (Dus 504/3=168)
133 * 2 (de 2 uit 3:2) ~= 266 => (168*2=336).
Maar goed, je houdt dus over 168MHz. Mijn geheugen draait op 180MHz, en niet 168MHz. Het klopt dus niet
Verwijderd
Ik heb iets ontdekt met dat 3:2 
Men neme:
- 267 HT
- Divider van 3:2
Geheugen gaat dan op DDR400 lopen
Hoe werkt die berekening dan?
Simpel, 267 / 2 x 3. Je zult dan uitkomen bij 400,5 als antwoord, dus DDR400
Met 5:4 dus 267 / 4 x 5 > DDR333
Etcetera....
Vrij logisch dus, ik ga nu even 267 HT instellen (met die divider van 3:2 dus) en m'n CPU multiplier op 9,5. Dan kom ik op ca. 2537 MHz, wat nog nét kan met stockcooling vind ik (proc wordt nu 50C stressed op 2300 MHz).
Dan kunnen m'n timings lekker op 2-2-2-5 >> goed voor de PiFast
Vraagje over die HT-bus instelling, namelijk dat je uit 200-1000 MHz kunt kiezen. Betekent 800 MHz dan 4x? En 1000 MHz een multiplier van 5x? Hoe doe ik dan bijv. 3,5?
Ik ga iig gewoon 600 MHz doen, dan kom ik alsnog op een bus van 801 MHz
Jullie horen nog van me
/edit
Woei

Begint al beter te worden
/edit2 volgensmij doe ik echt iets fout met die HT-Bus... Iemand?
Men neme:
- 267 HT
- Divider van 3:2
Geheugen gaat dan op DDR400 lopen
Hoe werkt die berekening dan?
Simpel, 267 / 2 x 3. Je zult dan uitkomen bij 400,5 als antwoord, dus DDR400
Met 5:4 dus 267 / 4 x 5 > DDR333
Etcetera....
Vrij logisch dus, ik ga nu even 267 HT instellen (met die divider van 3:2 dus) en m'n CPU multiplier op 9,5. Dan kom ik op ca. 2537 MHz, wat nog nét kan met stockcooling vind ik (proc wordt nu 50C stressed op 2300 MHz).
Vraagje over die HT-bus instelling, namelijk dat je uit 200-1000 MHz kunt kiezen. Betekent 800 MHz dan 4x? En 1000 MHz een multiplier van 5x? Hoe doe ik dan bijv. 3,5?
Jullie horen nog van me
/edit
Woei
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 16:09 ]
Verwijderd
volgens mij loop je gewoon veel harder met meer megahertzen op je ram dan met die strakke timings btw. Nogmaals, ik draai 5:6 met m'n mem op 219MHz en dat doet het allemaal prima.

/me durft het verschil wel toe te schrijven aan je hogere clock. Probeer es te testen met een hogere memoryspeed en lossere timings?

/me durft het verschil wel toe te schrijven aan je hogere clock. Probeer es te testen met een hogere memoryspeed en lossere timings?
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 16:42 ]
Verwijderd
Zie vorige pagina, namelijk:Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:24:
volgens mij loop je gewoon veel harder met meer megahertzen op je ram dan met die strakke timings btw. Nogmaals, ik draai 5:6 met m'n mem op 219MHz en dat doet het allemaal prima.
[afbeelding]
Toen had ik m'n geheugen 2,5-3-3-7 laten lopen maar wel 1:1, met PiFast zijn strakke timings en een snelle CPU gewoon lekkerder blijkbaar
ff multiplier voor de grap op 10x zetten, ik was vergeten dat die geheugencontroller geen halve multipliers snapt, dus ik zit hier "slechts" op 380 MHz te werken
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 17:00 ]
en hier verder met het verhaal:Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:52:
Jullie horen nog van me
/edit
Woei
[afbeelding]
Kijk, jij loopt op een MP van 9.5. CPU-Z geeft dan iets in de richting van 200MHz aan. Dit is echter NIET goed, je werkelijke snelheid is veel lager. Ik denk dat het richting de 170MHz ligt.Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:45:
[...]
Zie vorige pagina, namelijk:
[afbeelding]
Toen had ik m'n geheugen 2,5-3-3-7 laten lopen maar wel 1:1, met PiFast zijn strakke timings en een snelle CPU gewoon lekkerder blijkbaar
ff multiplier voor de grap op 10x zetten, ik was vergeten dat die geheugencontroller geen halve multipliers snapt, dus ik zit hier "slechts" op 380 MHz te werken
Als je met halve MP's gaat klooien, zal je memorysnelheid veel lager gaan liggen. CPU-Z geeft het daar verkeerd in weer = bug, of ze willen het niet veranderen
Verwijderd
Er staat toch "Ik zit nu slechts op 380 MHz te werken" 
267 x 9,5 ~ 2536 MHz - Core
2536 / 10 ~ 254 MHz - Mem
Dan doen we de divider, namelijk 3:2:
254 / 2 x 3 = 380 >> DDR380
Maar nu zit ik op een multiplier van 10, dus:
267 x 10 ~ 2670 MHz - Core
2670 / 10 ~ 267 MHz - Mem
Weer dividertje van 3:2:
267 / 2 x 3 = 400 >> DDR400
Helaas is PiFast niet stabiel op deze snelheid, voltage verhogen naar 1,550 Volt helpt ook niet
Is 1,6 volt veilig voor een Winnie? Ik denk nl. dat het daaraan ligt want hij kan nog veel sneller denk ik
267 x 9,5 ~ 2536 MHz - Core
2536 / 10 ~ 254 MHz - Mem
Dan doen we de divider, namelijk 3:2:
254 / 2 x 3 = 380 >> DDR380
Maar nu zit ik op een multiplier van 10, dus:
267 x 10 ~ 2670 MHz - Core
2670 / 10 ~ 267 MHz - Mem
Weer dividertje van 3:2:
267 / 2 x 3 = 400 >> DDR400
Helaas is PiFast niet stabiel op deze snelheid, voltage verhogen naar 1,550 Volt helpt ook niet
Is 1,6 volt veilig voor een Winnie? Ik denk nl. dat het daaraan ligt want hij kan nog veel sneller denk ik
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 17:20 ]
Verwijderd
Er is een max zeg maar van 1.6 voor air cooling staat in de topics, amd64 overclock en deze dacht ik ook. en 1.7 voor watercooling.
Maar hoe warm wordt hij nu dan? Want 1.6 zoek ej wel grenzen op
Ik ben tot 1.75V gegaan met de stock cooler. Wel om te testen, niet 24/7 heVerwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:36:
Er is een max zeg maar van 1.6 voor air cooling staat in de topics, amd64 overclock en deze dacht ik ook. en 1.7 voor watercooling.
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Ik draai 24/7 1.625Volt. Leek me geen probleem, als je temps maar een beetje goed blijven, dat is het belangrijkste.
Verwijderd
Ok, dan wordt het eerst maar ff 1,6 i.v.m. stabiliteit (games willen nog wel eens crashen).
Maarre hoe zat het nu met die Ht-bus??
Hoe het met de HTT zit, dat kan je in de SP lezen. We verwachten hier wel dat je eerst zorgvuldig de SP doorleest, zonder allemaal vragen te stellen die je ook gewoon in de SP kan lezen. We verwachten een beetje initiatief van eigen kant hier wel natuurlijkVerwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 18:37:
Ok, dan wordt het eerst maar ff 1,6 i.v.m. stabiliteit (games willen nog wel eens crashen).
Verwijderd
Die had ik al gelezen dus... Zo'n n44b ben ik nou ook weer niet FnF, dus begin niet over initiatief van eigen kant ed, ik ben geen newbie en ik wens ook niet behandeld te worden als een newbie. No offense toughFnF schreef op maandag 24 januari 2005 @ 21:03:
[...]
Hoe het met de HTT zit, dat kan je in de SP lezen. We verwachten hier wel dat je eerst zorgvuldig de SP doorleest, zonder allemaal vragen te stellen die je ook gewoon in de SP kan lezen. We verwachten een beetje initiatief van eigen kant hier wel natuurlijk
Ik vroeg me dus af of er een manier was om halve multipliers te gebruiken voor de HT-Bus, maar ik neem aan dat dit mobo dat niet ondersteunt dus ik heb em maar op 600HTT gelaten...Aan gezien er zo goed als geen verschil is tussen 800mhz en 1000mhz ht-bus zou ik gewoon dit aanhouden:
200 --> 1000HTT
210-250 --> 800HTT
251-300 --> 600HTT
Dan had je dat laatste erbij moeten zettenVerwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:05:
[...]
Die had ik al gelezen dus... Zo'n n44b ben ik nou ook weer niet FnF, dus begin niet over initiatief van eigen kant ed, ik ben geen newbie en ik wens ook niet behandeld te worden als een newbie. No offense tough
[...]
Ik vroeg me dus af of er een manier was om halve multipliers te gebruiken voor de HT-Bus, maar ik neem aan dat dit mobo dat niet ondersteunt dus ik heb em maar op 600HTT gelaten...
Maar nee, halve MP's kan niet bij de HTT.
Het geheugen gaat niet door. Ik heb der nog eens een nachtje over geslapen en ik bestel liever over 2 maanden een nieuwe videokaart, dan nu nieuw geheugen dat kwa snelheid niet veel meer zal brengen.
[ Voor 67% gewijzigd door Apoca op 25-01-2005 15:16 ]
Idd, voor games heb je veel en veel meer aan een nieuwe grakaApoca schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:50:
Het geheugen gaat niet door. Ik heb der nog eens een nachtje over geslapen en ik bestel liever over 2 maanden een nieuwe videokaart, dan nu nieuw geheugen dat kwa snelheid niet veel meer zal brengen.
Is iemand al een modded BIOS tegengekomen? Leek me wel leuk om daar eens mee te gaan klooien
[ Voor 234% gewijzigd door Apen-nootjes op 27-01-2005 14:36 ]
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
Mooi zo, let's keep it clean from now 
Dan heb ik meteen een vraagje, namelijk of dat Q-fan goed functioneert i.c.m. OC'en... Is dat niet een bios utility wat er voor zorgt dat je CPU fan sneller gaat draaien zodra de CPU heter wordt??
Dan heb ik meteen een vraagje, namelijk of dat Q-fan goed functioneert i.c.m. OC'en... Is dat niet een bios utility wat er voor zorgt dat je CPU fan sneller gaat draaien zodra de CPU heter wordt??
Verwijderd
Hallo, was ik weer
wilde toch nog ff de boel verder pushen.
Op 1,45 volt; 267mhz, mem 200mhz (3:2) (pc3200 corsairvalue), htt 600mhz, agp 66mhz.
Alles perfect kan uren lang prime en alles draaien en nog niet gehangen in een week tijd (zeker 30 uur aangestaan met gamen e.d.)
Nu wil ik nog even iets verder, maar ik zette hem net op 275mhz en windows starte hij niet meer (windows niet stuk dit keer, gewoon telkens reset als hij wil laden) Dus even op 1,475 volt, mem op 2,8volt voor de rest niets anders. Maar ik kom gewoon niet in windows
Dus mijn vraag is, waar ligt dit aan. Ik denk niet dit keer aan mijn mem want dan zou me windows meer stuk moeten zijn (ervaring
) maar moet ik hem mar op 1,50 volt zetten?
Op 1,45 volt; 267mhz, mem 200mhz (3:2) (pc3200 corsairvalue), htt 600mhz, agp 66mhz.
Alles perfect kan uren lang prime en alles draaien en nog niet gehangen in een week tijd (zeker 30 uur aangestaan met gamen e.d.)
Nu wil ik nog even iets verder, maar ik zette hem net op 275mhz en windows starte hij niet meer (windows niet stuk dit keer, gewoon telkens reset als hij wil laden) Dus even op 1,475 volt, mem op 2,8volt voor de rest niets anders. Maar ik kom gewoon niet in windows
Dus mijn vraag is, waar ligt dit aan. Ik denk niet dit keer aan mijn mem want dan zou me windows meer stuk moeten zijn (ervaring
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 15:43 . Reden: vergeet altijd de vraag :) ]
Je kan Q-fan rustig aanzetten, dat maakt niks uit, zolang je de maximale temperatuur maar wel aanschakelt.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 14:50:
Mooi zo, let's keep it clean from now
CnC moet wel uit, maar anders kan je ook bijna niks veranderen.
Ja, je kan rustig op 1.50 Volt zetten. Die van mij loopt 24/7 op 1.625V, en is rockstable.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 15:42:
Hallo, was ik weerwilde toch nog ff de boel verder pushen.
Dus mijn vraag is, waar ligt dit aan. Ik denk niet dit keer aan mijn mem want dan zou me windows meer stuk moeten zijn (ervaring) maar moet ik hem mar op 1,50 volt zetten?
Geen probleem
Maar goed, dat is weer offtopic.
Zal binnenkort wel Deel 2 openen, dit omdat ik nu de SP niet meer kan editten, zodat nieuwe informatie niet kan worden toegevoegd. Het leek mij namelijk wel handig om even het verhaal met Q-Fan en CnC even wat duidelijker te maken
Verwijderd
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 15:43:
Alles toch nog OK, klasse FnF[/quote]
Je gaat eerst herrie schoppen en vervolgens ga je schijnheilig tegen FnF doen?
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:00: Maximized vuile vieze kakkerlak[/quote]
Wat doe je hier nog??
Ga toch weg man, tenzij je je excuses wilt aanbieden natuurlijk.
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:00: Maximized vuile vieze kakkerlak[/quote]
Ontopic:
Ik heb Q-fan nu aanstaan, alleen temps zijn me toch te hoog in idle (45 graden?), terwijl deze met Q-fan uit veel lager waren (rond de 39 graden). Geluid is niet echt veranderd ook
Terug naar standaard settings iig.
Processor bleek nét niet stabiel te zijn op 1,6 Volt op 26xx MHz, dus ik ga het voltage opvoeren zodra ik betere koeling heb. Tot die tijd ff op stocksettings draaien
Multiplier? 11 ?Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 15:42:
Hallo, was ik weerwilde toch nog ff de boel verder pushen.
Als je stockkoeling draait, nee, dan hoor je het verschil niet echt nee, die AMD's maken altijd herrie, hoe dan ookVerwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 17:20:
offtopic:
Alles toch nog OK, klasse FnF[/quote]
Wat doe je hier nog??
Ontopic:
Ik heb Q-fan nu aanstaan, alleen temps zijn me toch te hoog in idle (45 graden?), terwijl deze met Q-fan uit veel lager waren (rond de 39 graden). Geluid is niet echt veranderd ook
Terug naar standaard settings iig.
Processor bleek nét niet stabiel te zijn op 1,6 Volt op 26xx MHz, dus ik ga het voltage opvoeren zodra ik betere koeling heb. Tot die tijd ff op stocksettings draaien
Oke, en van nu af aan echt weer ontopic 
Zal vandaag/morgen Deel 2 online gooien, met een geupdate versie van de CnC en de Q-Fan e.d. Daarnaast leek het mij wel eens handig om uit te gaan zoeken hoe het zit met de AGP instellingen, daar is ook nog geen/heel weinig aandacht aan besteed. Dat zal dan ook eerst gedeeltelijk nog niet af zijn
Als iemand hier al de perfecte settings voor heeft gevonden, laat het me even weten, dat scheelt mij weer een dag 3DMarken
Zal vandaag/morgen Deel 2 online gooien, met een geupdate versie van de CnC en de Q-Fan e.d. Daarnaast leek het mij wel eens handig om uit te gaan zoeken hoe het zit met de AGP instellingen, daar is ook nog geen/heel weinig aandacht aan besteed. Dat zal dan ook eerst gedeeltelijk nog niet af zijn
Als iemand hier al de perfecte settings voor heeft gevonden, laat het me even weten, dat scheelt mij weer een dag 3DMarken
Verwijderd
Hallo,
1,5 volt werkte niet hij hangt gewoon keihard als ik hem op 280mhz zet. Vanaf 270 trekt hij het al niet meer op 1,45 volt (normaal 267 perfect). Maar bij 280 ook me mem op 2,8 volt gezet ipv auto. En voor de rest niets maar wel windows de bagger in. Help
?
Edit:
Nu ook even mem op 1:1 gezet en nog kom ik windows niet in met 1,5 volt en 275mhz
1,5 volt werkte niet hij hangt gewoon keihard als ik hem op 280mhz zet. Vanaf 270 trekt hij het al niet meer op 1,45 volt (normaal 267 perfect). Maar bij 280 ook me mem op 2,8 volt gezet ipv auto. En voor de rest niets maar wel windows de bagger in. Help
Edit:
Nu ook even mem op 1:1 gezet en nog kom ik windows niet in met 1,5 volt en 275mhz
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 19:49 ]
Dan gewoon eens even 1.6V proberen. Heb dat geen zin, dan is je max bereiktVerwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 19:40:
Hallo,
1,5 volt werkte niet hij hangt gewoon keihard als ik hem op 280mhz zet. Vanaf 270 trekt hij het al niet meer op 1,45 volt (normaal 267 perfect). Maar bij 280 ook me mem op 2,8 volt gezet ipv auto. En voor de rest niets maar wel windows de bagger in. Help?
Edit:
Verwijderd
OkVerwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 18:34:
Mijn reactie was overdreven, zoals gezegd hierbij nogmaals excuses daarvoor Maximized.
Mooi, dan beginnen we met een schone lei voor de veranderingFnF schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 18:42:
Oke, en van nu af aan echt weer ontopic
Ik kan trouwens helemaal geen AGP instellingen vinden in de bios????
Ja, die staan er zeker wel inVerwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 20:07:
[...]
Ik kan trouwens helemaal geen AGP instellingen vinden in de bios????
Bij het voltagemenu voor je CPU kan je het AGP Voltage veranderen, en in het menutje waar je ook HTT kan veranderen (1 klik eerder), heb je de opties van AGP
//EDIT:
En hier graag verder.
Dank u zeer!
[ Voor 14% gewijzigd door Phyxion op 27-01-2005 20:19 ]
Deze kan dan dicht
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Dit topic is gesloten.