senater schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 23:13:
kunnen mensen hier hun snelheid eens vermelden want ik heb het idee dat het bij mijn langzaam gaat vergeleken bij andere personen
ik heb die 8mbit abbo en me download gaat ong
300 kb en up 70 ong en dat is al een paar maanden zo en vroeguh daarvoor dus ging het downloaden met 800/900 kb en upload met 90/
100 kb enig idee wat ik eraan kan doen ??
Je hebt een 'wide-open' DSL verbinding wat resulteert in een linesync (maximale lijnsnelheid dat bepaald wordt door je modem in samenspraak met de apparatuur aan de andere kant van de lijn/centrale) tussen de 2 & 8Mbit downstream. Upload staat helemaal open en kan maximaal
1024kbit bedragen (gemiddeld tussen 800 & 900kbit).
Deel je linesync door ongeveer
10 (niet 8 dus ivm overhead op ATM vooral) en je hebt je maximaal haalbare lijnsnelheid.
't Heet niet voor niets 2-8/
1* Mbit verbinding omdat door lijnlengte & kwaliteit die per lijn anders is de maximale snelheid niet te garanderen is per lijn. Daarnaast is het bestellen van 2-8/
1 ook niet een garantie dat het bij jou leverbaar is. Kan best zijn dat de postcode controle denkt dat het ongeeveer 2600 meter lijnlengte is wat zou zeggen dat je waarschijnlijk tussen de 4 & 8Mbit in zou komen maar in de praktijk kan je bijvoorbeeld slechtere koperlijnen hebben of bijvoorbeeld
3800 meter koperlijn.
Upload van DSL is officieel maximaal 8
32kbit dacht ik, of zelfs 640kbit volgens de standaard. Echter is in de praktijk maximaal
1024kbit mogelijk in perfecte omstandigheden en een perfecte apparatuur combinatie. Waardes van 864 of 896kbit zijn veel voorkomende en gewoon normaal voor de upload.
Nogmaals individuele lijnen kunnen allemaal anders uitpakken, zelfs PSTN of ISDN kan iets uitmaken, de lijn van de buurman kan soms aan een andere centrale hangen zelfs of
1km korter zijn door een andere grondkabel.
Als je lijnsnelheid eerst hoger was zou ik het wel uitzoeken en overleggen met de helpdesk. Vooral veel verlies (in 90% van de gevallen) wordt gemaakt bij het aansluiten thuis/zelf van gebruikers. Meters verlengkabel (vooral dat platte snoer) kan het vaak veroorzaken. Niet nette verbindingen of half loshangende stekkertjes. Grote storingsbronnen, defecte modems etc etc etc.
(het kan soms prima werken ook met 800KByte/s verbindingen met 50 meter kabel, echter niet altijd en is een bron van ellende vaak)
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.