[XP/2000] Onder 2000 printer van XP-pc gebruiken lukt niet*

Pagina: 1
Acties:

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Ik heb hier een laptop staan met daarop Windows 2000 Professional (SP4), en een pc met Windows XP Professional (SP2). Nou is er op die pc met WinXP een HP Photosmart 7345 aangesloten, die ik graag ook op mijn laptop zou willen gebruiken. Daar begonnen de problemen.

Allereerst heb ik geprobeerd om gewoon in de map Printers een nieuwe netwerkprinter toe te voegen. Daar de naam HP (wat de sharenaam is) ingevuld -> werkte niet, Windows kon de printer niet vinden. Ook een benadering als \\computernaam\HP wilde niet lukken. Bovendien blijkt dat die computer niet eens te bereiken is vanaf mijn Win2k laptopje. Ook pingen mislukt.

In mijn zoektocht ging ik er toen maar van uit dat het aan het netwerk lag. Heb nog verschillende combinaties geprobeerd met het net use-commando, maar dat haalde ook niets uit:
Systeemfout 1231.

Kan de netwerklocatie niet bereiken. Raadpleeg Windows Help voor informatie
over het oplossen van netwerkproblemen.

De reden dat ik mijn netwerk verdacht is dat ik gebruik maak van een @Home Breedband-verbinding, waarbij de IP's opgehaald worden aan de hand van de computernaam. Beide IP's liggen in dezelfde range, en bij @Home is peer-to-peer verbinden tussen twee pc's in dezelfde range altijd een crime geweest. (Ik heb drie verschillende IP's gekregen van @Home, toen wij ons aanmeldden mocht dat nog. Vandaar ook dat ik geen router heb, maar een hub.)

Echter, zojuist kwam ik erachter dat ik vanuit de WinXP pc wel gewoon kan verbinden met mijn laptop. Dus heb ik maar meteen geprobeerd om een printer toe te voegen op mijn laptop via het netwerk, vanuit die XP pc. TCP/IP poort toegevoegd, printernaam opgegeven, drivers geïnstalleerd... Duurde een klein half uur (wat ik erg lang vind overigens), en vervolgens kreeg ik op mijn laptop de melding dat het afdrukken van een testpagina mislukt was. Wéér een dood spoor dus.

Ondertussen weet ik het allemaal niet meer, ik heb het gevoel dat ik alles geprobeerd heb. Ik had dit probleem overigens ook voordat er een servicepack voor Windows XP geïnstalleerd was, op een cleane XP install.

Uiteraard heb ik de search en Google gebruikt, maar erg ver kom ik er niet mee. In de search vind ik heel erg veel topics, maar geen van deze heeft een voor mij werkende oplossing kunnen bieden. Een greep uit de topics die ik gevonden heb:
[rml][ 2000/XP] Netwerkprinter werkt pas na manueel verbinden*[/rml]
[rml][ Win2000/XP] Probleem koppelen printer via net use[/rml]
winXP-home, netwerkprinter steeds kwijt.

Als laatste wil ik even vermelden dat ik niet zeker weet of ik hier nou goed zit of niet, aangezien dit for all I know even snel een softwareprobleem kan zijn, waardoor het hier hoort, als een hardwareprobleem, waardoor dit topic in NT beter tot zijn recht was gekomen. Ik laat het ter beoordeling over aan G33rt, Leon1e en cornuiten. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je al eens geprobeerd de pc's aan elkaar te verbinden met bijvoorbeeld een crosskabel? Heb je dan dit probleem nog? Zonee verplaats ik het topic naar Network Troubleshooting :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:10:
Heb je al eens geprobeerd de pc's aan elkaar te verbinden met bijvoorbeeld een crosskabel? Heb je dan dit probleem nog? Zonee verplaats ik het topic naar Network Troubleshooting :)
Als je me even de tijd gunt kan ik daar later vandaag of morgen wel even naar kijken. De pc is momenteel namelijk in gebruik, kan er zelf niet aan gaan zitten, alleen dingen op afstand doen. Moeders... :/ :P

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Hmm, was dit topic een beetje vergeten. :+

Nouja, mijn probleem is als vanzelf opgelost na het ophangen van een router in de plaats van mijn hub. Nou kan ik dus wel gewoon printen. \o/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

-NMe- schreef op zondag 05 december 2004 @ 19:34:
Hmm, was dit topic een beetje vergeten. :+

Nouja, mijn probleem is als vanzelf opgelost na het ophangen van een router in de plaats van mijn hub. Nou kan ik dus wel gewoon printen. \o/
Lijkt me ook verreweg de verstandigste methode in plaats van file en printersharing op je internet aansluiting actief te hebben en te rekenen op je ISP voor filtering.....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device