Vanochtend kreeg ik wel hele leuke post (ik ben mijn broer zeer dankbaar); een onderplaat voor een koelblokje wat gebuikt wordt om een deel van een apparaat te koelen. Het apparaat maakt met behulp van radioactiviteit medicijnen tegen bepaalde vormen van kanker. Radioactiviteit wordt tegen een vloeistof gestraald en die vloeistof wordt vervolgens hoog radioactief. De vloeistof stroomt echter door een houder en die moet gekoeld worden aangezien er een enorme hitte vrijkomt.
En daar is o.a. dit onderplaatje dus voor:

Afmetingen in mm: 125x40x4
Zoals je op het plaatje kunt zien is het een langwerpige hard koperen plaat met een rubber ring erin. In het midden zit een matrix van zeer kleine piramide vormen. Deze vorm koelt volgens de ontwerper / ingenieur extreem goed. Het is van groot belang dat de piramidevormen een zeer hoge precisie hebben omdat anders het effect verloren gaat. Ik heb me laten vertellen dat deze plaat dan ook niet gefreesd wordt maar gedrukt vanwege de precisie van piramidevormen.
Ik heb het nog niet op mijn moederbord gepast maar ik hoop ten zeerste dat het past! Eventueel kan ik aan elk eind nog een centimeter afhalen. Maargoed, eerst maar eens een plak lexaan op maat gaan zagen en een paar slangpilaren kopen zodat ik kan gaan testen!
offtopic: Ik ga dit koelblokje gebruiken in mijn casemod "Apocalypse". Vooralsnog ben ik voornamelijk spullen aan het verzamelen hiervoor maar ben bijna compleet. Binnenkort een groot verslag van de casemod.
| Edit: Dit is het verhaal over de Cyclotron. Na overleg met mijn broer kon ik dit publiceren. |
| Op dit target wordt normaal gesproken een beetje materiaal (paar honderd milligram) opgedampt via vacuum depositie. Daarna wordt dat materiaal blootgesteld aan de protonenbundel die uit het cyclotron komt. De protonen gaan dan zo snel en hebben zoveel energie dat ze in de kernen van het materiaal geschoten worden. Om de protonen zo snel te laten gaan is het nodig dat alles onder superhoog vacuum (ca. 0.000 000 000 1 mbar, dus ongeveer een miljoenste van een miljoenste van een atmosfeer ) gebeurt. We willen niet dat de protonen tegen luchtmoleculen aan botsen, want dan zijn we ze kwijt. De energie van de bundel is zo hoog dat het targetmateriaal erg heet wordt. Heet materiaal in vacuum zou gaan verdampen of afkoken, dus koelen we de achterkant van het target met water / koelmiddel. De structuur met scherpe pyramides blijkt hiervoor zeer effectief te zijn. Door het protonenbombardement en de vangst van een proton in de kern verandert de samenstelling van het atoom natuurlijk, en daarmee ook zijn eigenschappen. Meestal (en dat willen wij ook) is de resulterende kern niet stabiel, en zal na enige tijd uiteenvallen. Daarbij onstaan dan twee of meer kleinere kernen. En een hoop energie, in de vorm van alpha, beta of gamma-straling. En daar gaat het ons dan weer om..... |
En daar is o.a. dit onderplaatje dus voor:

Afmetingen in mm: 125x40x4
Zoals je op het plaatje kunt zien is het een langwerpige hard koperen plaat met een rubber ring erin. In het midden zit een matrix van zeer kleine piramide vormen. Deze vorm koelt volgens de ontwerper / ingenieur extreem goed. Het is van groot belang dat de piramidevormen een zeer hoge precisie hebben omdat anders het effect verloren gaat. Ik heb me laten vertellen dat deze plaat dan ook niet gefreesd wordt maar gedrukt vanwege de precisie van piramidevormen.
Ik heb het nog niet op mijn moederbord gepast maar ik hoop ten zeerste dat het past! Eventueel kan ik aan elk eind nog een centimeter afhalen. Maargoed, eerst maar eens een plak lexaan op maat gaan zagen en een paar slangpilaren kopen zodat ik kan gaan testen!
offtopic: Ik ga dit koelblokje gebruiken in mijn casemod "Apocalypse". Vooralsnog ben ik voornamelijk spullen aan het verzamelen hiervoor maar ben bijna compleet. Binnenkort een groot verslag van de casemod.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 22:37 ]