Toon posts:

[WC] Speciaal koelblokje uit kerncentrale

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend kreeg ik wel hele leuke post (ik ben mijn broer zeer dankbaar); een onderplaat voor een koelblokje wat gebuikt wordt om een deel van een apparaat te koelen. Het apparaat maakt met behulp van radioactiviteit medicijnen tegen bepaalde vormen van kanker. Radioactiviteit wordt tegen een vloeistof gestraald en die vloeistof wordt vervolgens hoog radioactief. De vloeistof stroomt echter door een houder en die moet gekoeld worden aangezien er een enorme hitte vrijkomt.

Edit: Dit is het verhaal over de Cyclotron. Na overleg met mijn broer kon ik dit publiceren.
Op dit target wordt normaal gesproken een beetje materiaal (paar honderd milligram) opgedampt via vacuum depositie. Daarna wordt dat materiaal blootgesteld aan de protonenbundel die uit het cyclotron komt. De protonen gaan dan zo snel en hebben zoveel energie dat ze in de kernen van het materiaal geschoten worden. Om de protonen zo snel te laten gaan is het nodig dat alles onder superhoog vacuum (ca. 0.000 000 000 1 mbar, dus ongeveer een miljoenste van een miljoenste van een atmosfeer ) gebeurt. We willen niet dat de protonen tegen luchtmoleculen aan botsen, want dan zijn we ze kwijt. De energie van de bundel is zo hoog dat het targetmateriaal erg heet wordt. Heet materiaal in vacuum zou gaan verdampen of afkoken, dus koelen we de achterkant van het target met water / koelmiddel. De structuur met scherpe pyramides blijkt hiervoor zeer effectief te zijn. Door het protonenbombardement en de vangst van een proton in de kern verandert de samenstelling van het atoom natuurlijk, en daarmee ook zijn eigenschappen. Meestal (en dat willen wij ook) is de resulterende kern niet stabiel, en zal na enige tijd uiteenvallen. Daarbij onstaan dan twee of meer kleinere kernen. En een hoop energie, in de vorm van alpha, beta of gamma-straling. En daar gaat het ons dan weer om.....

En daar is o.a. dit onderplaatje dus voor:

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/nuke_block_no_flash_320x240.jpg
Afmetingen in mm: 125x40x4

Zoals je op het plaatje kunt zien is het een langwerpige hard koperen plaat met een rubber ring erin. In het midden zit een matrix van zeer kleine piramide vormen. Deze vorm koelt volgens de ontwerper / ingenieur extreem goed. Het is van groot belang dat de piramidevormen een zeer hoge precisie hebben omdat anders het effect verloren gaat. Ik heb me laten vertellen dat deze plaat dan ook niet gefreesd wordt maar gedrukt vanwege de precisie van piramidevormen.

Ik heb het nog niet op mijn moederbord gepast maar ik hoop ten zeerste dat het past! Eventueel kan ik aan elk eind nog een centimeter afhalen. Maargoed, eerst maar eens een plak lexaan op maat gaan zagen en een paar slangpilaren kopen zodat ik kan gaan testen!

offtopic: Ik ga dit koelblokje gebruiken in mijn casemod "Apocalypse". Vooralsnog ben ik voornamelijk spullen aan het verzamelen hiervoor maar ben bijna compleet. Binnenkort een groot verslag van de casemod.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 22:37 ]

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 19:56
Ziet er kick ass uit zou wel willen weten of het wat wordt

maar is de onderkant van dit blokkie wel goed

Want hij moet natuurlijk wel op je core passen.

What we do in life echo`s in eternity

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 19:13

Apie!

Newer, better & confusinger

Dus langs dat onderplaatje heeft radioactief materiaal gestroomd? is dat ding zelf dan niet radioactief?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 14:00
Apie! schreef op donderdag 18 november 2004 @ 12:17:
Dus langs dat onderplaatje heeft radioactief materiaal gestroomd? is dat ding zelf dan niet radioactief?
ik denk niet dat ze hem een gebruikte zullen geven, nietecht veilig lijkt me dat

Verwijderd

Topicstarter
@ Qiuckkie: Ik moet hem nog passen... duim maar voor me!

@ Apie!: Dit is een ongebruikte.. een gebruikte zou nooit met de post mee mogen, laat staan door iemand aangeraakt mogen worden de komende milennia.

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 19:56
Ik duim ook voor je

Het zou denk ik namelijk wel te kick ass koelen

What we do in life echo`s in eternity

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 22:16

Nik

Ik vraag me af of je pomp hier niet sterk voor moet zijn, ik bedoel, hoe kleiner de gaatjes, des te hoger de weerstand...

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

:D * ROFLASTC las de TS en hoorde een geigerteller tikken

dat ding is rechthoekig. Hoe en waar ga je m opschroeven? je CPU? hoe gaat dat passen? is ie niet te smal voor de CPU? Ben benieuwd. Fotoooooos! :9~

And it goes BRAAAAAPP!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
idee: inlet in het midden en 2 outlets aan de zijkanten...
Tevens moet je een manier verzinnen om koper aan het lexaan te "koppelen" dus denk dat je wel moet gaan boren in het koper.

Verwijderd

Topicstarter
proller schreef op donderdag 18 november 2004 @ 12:25:
Ik vraag me af of je pomp hier niet sterk voor moet zijn, ik bedoel, hoe kleiner de gaatjes, des te hoger de weerstand...
Ik heb laatst op een rommelmarkt voor 10 euro een pomp gekocht.

2270 l/u
12V 4,2A

Die volstaat denk ik wel. Hij maakt alleen wel een beetje herrie. Ik had het idee om hem in een oud soepblik te stoppen en helemaal vol te spuiten met siliconenkit tegen het geluid en de vibratie.

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op donderdag 18 november 2004 @ 12:31:
idee: inlet in het midden en 2 outlets aan de zijkanten...
Tevens moet je een manier verzinnen om koper aan het lexaan te "koppelen" dus denk dat je wel moet gaan boren in het koper.
Dat zou je denken maar dit ding is ontworpen speciaal voor water wat erlangs stroomt. De piramides zijn zo ontworpen dat met erlangsstromend water het best gekoeld wordt. Maar ik ben bereid om twee bovenstukken van lexaan te maken zodat ik beide situaties kan testen en niet van tevoren dingen ga uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist even op mijn moederbord gekeken (Asus A7V600) en met een paar aanpassingen moet het wel passen. Ik moet een paar vinnen van het koelblokje van de northbridge afhalen, en dan misschien een klein koelertje op de overgebleven vinnen monteren.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 12:31:
Ik had het idee om hem in een oud soepblik te stoppen en helemaal vol te spuiten met siliconenkit tegen het geluid en de vibratie.
euh zon pompje wordt ook warm hoor...
en om dat ding dan helemaal in te pakken, lijkt me niet heel verstandig

heb je trouwens nog meer foto's van het blokje? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jack op 18-11-2004 14:56 ]

[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een paar foto's, doe klikkie klikkie voor groter formaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/nuke_block_flash_320x240.jpg
Met flitser

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/nuke_detail_klein.jpg
Detailfoto, mijn camera doet macro niet zo goed helaas.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/nuke_back_flash_320x240.jpg
De achterkant

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/pomp_raptor_klein.jpg
De dompelpomp en mijn nieuwe Raptor, gnagna!

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/slangpilaar.jpg
Koppelstukje, doorzagen et voila, twee slangpilaren.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/eheim_pilaar.jpg

@ Jack: Het is een dompelpomp dus misschien kan ik het water er ook nog omheen laten lopen... ik vogel wel wat.

Zojuist trouwens naar een aantal winkels geweest voor onderdelen (kon niet wachten). Heb slangpilaartjes gehaald... best moeilijk om te vinden. Heb er een paar van Eheim bij een aquariumshop gehaald. Vervolgens gezocht naar een tapper die 3/8 tapt. Niet te vinden dus. Helaas pindakaas. Volgende optie is een koperen pijpje vastlijmen in de dekplaat. Heb koperen koppelstukjes voor slang gevonden en lijm die metaal en lexaan lijmt, beide bij de Praxis. Oja, ook nog even een WD Raptor 36gb gehaald bij PCL, ahum :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 16:08 . Reden: extra foto's ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Goed bezig ;)
Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Heb je al bedacht hoe je het water er door heen gaat laten stromen?

1) aan de ene zijkant er in en aan de andere kant er weer uit

2) In het mudden er in en aan de zijkanten er uit

Mannier 2 is denk ik wel te doen en zo werken veel moderne waterblokken ala White Water/ Dangerdan RBX. Wat je kan doen is een kunstof plaat maken met in het midden de inlet en ver uit het midden de beide outlets (1 links en 1 rechts).

edit:
Sorry inderdaad een paar post overgeslagen na dat ge blabla over een geigerteller, radioactiviteit ed.

[ Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 18-11-2004 16:36 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
martijn_tje schreef op donderdag 18 november 2004 @ 15:47:
Goed bezig ;)
Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Heb je al bedacht hoe je het water er door heen gaat laten stromen?

1) aan de ene zijkant er in en aan de andere kant er weer uit

2) In het mudden er in en aan de zijkanten er uit

Mannier 2 is denk ik wel te doen en zo werken veel moderne waterblokken ala White Water/ Dangerdan RBX. Wat je kan doen is een kunstof plaat maken met in het midden de inlet en ver uit het midden de beide outlets (1 links en 1 rechts).
Lees ff een paar postings hierboven van me... daar staat je antwoord

Wat betreft WW / cascade etc. daar ben ik ook mee bezig. En dan met name de cascade. Ik heb een boorkolom en een precisieverstekzaag waar ik een heel eind mee ga komen. Maar eerst maar een deze aan de praat krijgen!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

offtopic/
Een dompelpomp })
Wat ga je doen? Water halen uit de parkvijver naast je huis en die je pc in pompen?
/offtopic

Wel een vet mooi koelblok :9 Op de fotolijkt het of je de onderkant nog wel wat mag lappen.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Vandread
Pomp zowiezo niet inpakken... ik heb gezien wat er gebeurt met geisoleerde pompen :P
nou das niet mooi ^_^

Verwijderd

Dompelpomp moet je toch in water dompelen? Inpakken is dan natuurlijk geen optie...

• Jack
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:06:
Dompelpomp moet je toch in water dompelen? Inpakken is dan natuurlijk geen optie...
je moet niets natuurlijk, maar bij een dompelpomp zit er bij de ingang geen slangtule maar direct de schoepen...
dus er moet gemod worden wil je het als inline pomp gebruiken en je het dus niet hoeft onder te dompelen...

wel een kicke pompje trouwens :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jack op 18-11-2004 19:36 ]

[Specs]

Verwijderd

meestal moet je met dompelpompen die je bv naar inline mods uitkijken met koeling. Meeste dompelpompen draaien op een hoger toerental waarbij de water omheen bij wijze koelt.
Kan spreken uit eigen ervaring dat het niet altijd goed gaat... in eens vast lopen radpomp met gevolg dat wc stil stond en de temp van me amd 3000+ op 2.6 opshoot als een raket :P
Dus let wel eerst ff op... paar test runs draaien voordat je max gaat...
verder...
Wat een wreed blok!!!
Kan je maybe wat hogere detail fotos nemen van de koel opp tegen over het water???

Verwijderd

Jack schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:34:
[...]

je moet niets natuurlijk, maar bij een dompelpomp zit er bij de ingang geen slangtule maar direct de schoepen...
dus er moet gemod worden wil je het als inline pomp gebruiken en je het dus niet hoeft onder te dompelen...

wel een kicke pompje trouwens :)
Het grootste deel van de sterkere dompelpompen worden gekoeld door het water waar ze in staan. Als je dit water vervangt door geluiddempende materialen, gaat je pomp het niet lang volhouden. Bij de kleinere pompen is dit, over het algemeen, geen probleem.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 00:24:
[...]

Het grootste deel van de sterkere dompelpompen worden gekoeld door het water waar ze in staan. Als je dit water vervangt door geluiddempende materialen, gaat je pomp het niet lang volhouden. Bij de kleinere pompen is dit, over het algemeen, geen probleem.
*ahem* Grotere inline pompen geven hun warmte ook af aan het water, en hij zal echt niet oververhitten als je maar een rad hebt wat genoeg warmte kan verstouwen. Dat ding verstookt 12*4,2 = 50,4W, dus je moet rekening houden met het koelen van een extra VGA-kaart aan warmte. ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Topicstarter
Update:

vanavond ben ik met een goeie maat van me verder gegaan met het blokje. We hebben een stuk lexaan op maat gezaagd met een decoupeerzaag. Daarna hebben we bevestigingsgaten geboord in het lexaan en twee grotere gaten (11mm) voor de slangpilaren.

De foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/lexaan1_klein.jpg
Het stuk lexaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/lexaan2_klein.jpg
Gaten geboord, slangpilaren ernaast.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/lexaan3_klein.jpg
Slangpilaren erin gepast.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/lexaan4_klein.jpg
Slangpilaren erin gelijmd.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/lexaan5_klein.jpg
Mijn lieftallige assitent houdt het lexaan omhoog ;)

Later meer!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
tja k denk dat je het ww of dd rbx systeem had moeten gebruiken, maar dat kan je natuurlijk altijd nog eens proberen :D

LinkedIn
BlackIntel

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34

Animal_X

Rodin

Ik bied 35 euro! :P

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:47:
tja k denk dat je het ww of dd rbx systeem had moeten gebruiken, maar dat kan je natuurlijk altijd nog eens proberen :D
Lees mijn eerdere postings er eens op na. Dit blok is ontworpen op langsstromend water en niet op water direct boven de core. Maargoed, ik ben dus bereid om ook een versie te maken met 3 pilaren puur en alleen om te kijken welke het beter doet, heb nog genoeg lexaan liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 22:58:
Kan je maybe wat hogere detail fotos nemen van de koel opp tegen over het water???
Ik ga proberen de camera van mijn pa de komende week eens te lenen, die maakt betere macro foto's. Mijn camera (merk: Hema) is een geleende van mijn schoonzus. Afijn... ik doe mijn best, ik wil heel graag die piramides goed op de foto hebben maar dat is moeilijk omdat ze zo klein zijn. Ook speelt reflectie een grote rol bij dit soort foto's.

offtopic:
Die eerste foto in de TS is dus met die Hema camera genomen, ik was zeer verbaasd... lijkt wel een catalogusfoto ofzo!
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 00:24:
[...]

Ik heb de pomp inmiddels gemod zodat en slangpilaren aanzitten (Eheim pilaren). Zondag heb ik weer tijd om er verder mee te gaan. Ik laat hem dan eens "droog lopen", dwz ik sluit er slangen op aan en laat de pomp zelf niet onder water, eens kijken hoe warm de behuizing van de pomp wordt. Als ie niet gek veel warmer wordt dan kamertemparatuur dan ga ik het erop wagen om hem wel in siliconen te dempen. Als ie warmer wordt dan lijkt het me dat isolatie niet echt verstandig is, dan ga ik ook op zoek naar een andere pomp... ik wil namelijk wel van die herrie af!

Verwijderd

Mooi topic! Goed voor DOC! Hulde _/-\o_

Verwijderd

word het nieuwe design voor waterblokken? >.<

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Dat blokje ziet er goed uit qua design. Lekker veel oppervlakte over het koelblok. Ik denk wel dat wanneer je met 1 water input recht boven de core en 2 outputs de beste resultaten haalt, aangezien het gebied rond de core van de cpu het heetste wordt.

Hoe dit echter is bij de kerncentrale setup zou ik niet weten, maar ik vermoed dat het hele blok dan overal ongeveer dezelfde temperatuur zou hebben. Het is in ieder geval de moeite van het testen waard...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

Epsilon

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 00:27:
Ik heb de pomp inmiddels gemod zodat en slangpilaren aanzitten (Eheim pilaren). Zondag heb ik weer tijd om er verder mee te gaan. Ik laat hem dan eens "droog lopen", dwz ik sluit er slangen op aan en laat de pomp zelf niet onder water, eens kijken hoe warm de behuizing van de pomp wordt. Als ie niet gek veel warmer wordt dan kamertemparatuur dan ga ik het erop wagen om hem wel in siliconen te dempen. Als ie warmer wordt dan lijkt het me dat isolatie niet echt verstandig is, dan ga ik ook op zoek naar een andere pomp... ik wil namelijk wel van die herrie af!
als je last hebt van een ratelende E-heim pomp (ook voor de andere mensen hier), moet je deze mod uitvoeren:

http://www.stud.uni-hanno...computer/pc_wak_eheim.htm

Ik heb hem ook gedaan en hij werkt perfect. Dit zal wel niet gaan met jouw pomp helaas.

Zeker een mooi blokje heb je daar :), doe er wat leuks mee

Overigens kan je die pomp NIET isoleren. Op Xtremesystems was er iemand die dat ook wilde doen (al was het niet voor de stilte maar om de pomp koud te houden). Met -40C koelmiddel dat de pomp rondpompte, smolt de kap nog door de warmte omdat deze van de motor komt en niet weg kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Epsilon op 20-11-2004 01:10 ]

• zBEASTORz
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Is dat plaatje 4mm dik??? jeetje, das wel heeeel erg dun. :D

Blaad

• Vandread
YoupY schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 01:06:
Dat blokje ziet er goed uit qua design. Lekker veel oppervlakte over het koelblok. Ik denk wel dat wanneer je met 1 water input recht boven de core en 2 outputs de beste resultaten haalt, aangezien het gebied rond de core van de cpu het heetste wordt
Had ik ook al geopperde, door de piramide vormpjes zul je flink wat "wervelingen/turbulentie" krijgen wat goed is voor de hitte opname

Ben benieuwd wat de resultaten zijn :7
Epsilon schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 01:08:
Overigens kan je die pomp NIET isoleren. Op Xtremesystems was er iemand die dat ook wilde doen (al was het niet voor de stilte maar om de pomp koud te houden). Met -40C koelmiddel dat de pomp rondpompte, smolt de kap nog door de warmte omdat deze van de motor komt en niet weg kan.
zag er leuk uit he :P en nog ging die garantie vragen geloof ik O-)

[ Voor 32% gewijzigd door Vandread op 20-11-2004 11:37 ]

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 08:18
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 00:27:
Ik heb gewoon ook m'n eheim 1280 pompje inline staan, niet ondergedompelt. En hij wordt niet warmer dan een graad of 30-35. Op de doos zelf stonden namelijk ook voorbeelden waarbij de pomp niet als dompelpomp werd gebruikt maar als inline. Er zit zelfs een aansluiting bij voor de inlaat.

Geluidsproductie van eheim pompen is zeer gering, niet echt waard om in te gaan pakken. Wat wel belangrijk is is een goede ophanging, anders gaat ie je kast gebruiken als resonantiekamer.

Beste plaats voor een pomp is trouwens op het laagste punt in je kast, dan heeft ie namelijk al een voordruk van het water wat naar beneden komt, deze pompen zijn namelijk niet zelfaanzuigend. Oftewel, als er geen water inzit, kan ie het ook niet aanzuigen.

Verwijderd

Topicstarter
Cryolite schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 14:58:
[...]
(knip)
Geluidsproductie van eheim pompen is zeer gering, niet echt waard om in te gaan pakken.
(knip)
Ik weet dat Eheim pompen geluidsarm zijn maar mijn pomp is geen Eheim en maakt wel geluid dus ga ik het waarschijnlijk toch proberen. Maar het is van latere zorg. Prioriteit ligt bij het blokje testen!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Zou je aan je broer eens kunnen vragen of het ding waar het vandaan komt toevallig een cyclotron is? Geneesmiddelen tegen kanker, dan denk ik aan fluorisotoopjes die aan sachariden gaan.

Verwijderd

Topicstarter
racoontje schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:27:
Zou je aan je broer eens kunnen vragen of het ding waar het vandaan komt toevallig een cyclotron is? Geneesmiddelen tegen kanker, dan denk ik aan fluorisotoopjes die aan sachariden gaan.
Zou kunnen, het komt bij Mallinckrodt, Petten vandaan als dat je wat zegt. Zal hem eens vragen of er een nauwkeurig verhaal bij te leveren. Wel leuk voor de volledigheid. Ik heb wel de tekening en de specificaties van de koperen plaat. Staat op dat het materiaal electrolytisch koper (hard) is.

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik had de afgelopen week even geen tijd om aan het blokje te werken maar vandaag heb ik weer wat gedaan. Het stukje lexaan wat ik eerst gemaakt had was "uit de hand" met als gevolg dat de pilaren er scheef inzaten. Dit vond ik totaal niet mooi dus heb ik het met mijn (sinds gisteren) nieuwe boorkolom opnieuw gedaan met als resultaat dat de pilaren er nu wel recht inzitten. Gelukkig had ik nog genoeg lexaan want het heeft nu drie stukken gekost.. ik moest die boorkolom nog even leren kennen 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/overzicht1klein.jpg
Overzichtsfoto tools + koper + lexaan

Het afzagen van het lexaan is met een decoupeerzaag gedaan en helaas niet helemaal strak. Dit is denk ik op te lossen door het bij te schuren en te polijsten. Dat polijsten wil ik sowieso gaan doen om de zijkanten ook mooi doorzichtig te krijgen en niet alleen de boven- en onderkant. Gelukkig ook is het stukje soms te breed ipv te smal, per ongeluk de goeie verkeerde kant opgezaagd :P

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/koper_lexan_klein.jpg
Koper + lexaan

Als er iemand nog tips heeft voor het polijsten van lexaan?

Ik heb ook nog onderzoek gedaan naar de pomp en het blijkt dat het motoromhulsel van de pomp zichzelf vult met water en dus intern gekoeld wordt. Hij vult via een open ring bij het schoepenrad. Aan de andere kant van de pomp zit dan een klein ontluchtingsgaatje. Zaak is dan natuurlijk dat dit gaatje dicht komt te zitten en tevens dat dit gaatje het laagste punt wordt aangezien er anders altijd lucht in het systeem blijft zitten en dat willen we niet. Dit alles heeft het voor mij grote voordeel dat ik de pomp dus wel in kan gaan pakken in siliconen!

Morgen een testritje om te kijken of er lekkage optreedt en dan (na polijsten onderkant koper)inbouwen die handel!

Verwijderd

Offtopic:
Waar heb je die boorkolom gekocht, en voor hoeveel? Inclusief machineklem (bankschroef)?
(Ik heb er vandaag toevallig een gekocht bij de Gamma - voor 39 euro - met een machineklem van 10 euro - totaal 49 euro).

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Voor het polijsten van lexaan/plexiglas bestaat er wel iets van smurrie ofzo.
Heb het vroeger ooit bij techniek gebruikt :)
Het ziet er geelachtig uit en lijkt op mosterd.
Kan alleen gvd niet meer op de naam konen

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:10

Syzzer

Prutser

El Snorro schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:40:
Voor het polijsten van lexaan/plexiglas bestaat er wel iets van smurrie ofzo.
Heb het vroeger ooit bij techniek gebruikt :)
Het ziet er geelachtig uit en lijkt op mosterd.
Kan alleen gvd niet meer op de naam konen
Commandant?

Tandpasta werkt overigens ook :) .

Voor de rest erg leuk en interessant topic!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 01:02:
Offtopic:
Waar heb je die boorkolom gekocht, en voor hoeveel? Inclusief machineklem (bankschroef)?
(Ik heb er vandaag toevallig een gekocht bij de Gamma - voor 39 euro - met een machineklem van 10 euro - totaal 49 euro).
Tweedehands op marktplaats.nl voor 30 euro, incl. machineklem. Het merk is Parkside en hij was eenmaal gebruikt (zegt die kerel). Maar 49 euro is ook wel een goeie koop. Ik was al op die van de Gamma gewezen, maartoch 30 is toch net weer ff goedkoper. Uiteindelijk heb ik hem helemaal niet betaald want een klusje voor pa gedaan (spyware verwijderen + windows update).

Ik kan trouwens iedereen aanraden om alles wat je wil hebben via marktplaats proberen te regelen. Ik heb daardoor echt al honderden euro's bespaard.
Syzzer schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:52:
[...]

Commandant?

Tandpasta werkt overigens ook :) .

Voor de rest erg leuk en interessant topic!
Dat spul heet Commandant? Hmm tandpasta... das overal dichtbij verkrijgbaar en daar gaat mijn voorkeur naar uit ;)
offtopic:
Leuk die waterchiller van jou, zat ik ook al eens aan te denken. Volgende project misschien. So many babes, so little time.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
En alweer een stukje verder:

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/03070007_t.jpg
Het blokje is af! Het is allemaal goed gelukt en ziet er mooi strak uit. Nu gauw kijken of het waterdicht is.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/03070008_t.jpg
De pomp in een emmertje gehangen. Alle slangen aangesloten, hier zie je het water al lopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/03070009_t.jpg
Hier eentje met flits, je ziet het ontluchtingsgaatje linksboven bij de pomp, er stroomt water uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/03070011_t.jpg
Hier nog een closeup van het ontluchtingsgaatje. Mooi ziet dat er altijd uit, water fotograferen met flits.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/03070013_t.jpg
Blokje terwijl en water door stroomt met 2270 liter (= 600 gallon) per uur. valt eigenlijk weinig aan te zien behalve dat ie niet lekt ;)

Terwijl ik dit zit te schrijven kapt de pomp er ineens mee. De adapter waar ie aanhangt is nogal warm (understatement). Waarschijnlijk een te slappe adapter dus, duizend bommen en granaten! Die adapter levert 1A op 12V en de pomp trekt 4.2A op 12V. Hmm grmbl waar haal ik nou weer een 4.2A adapter vandaan?

Leuke hobby hoor, je blijft bezig :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 15:27 . Reden: schoonheidsfoutjes ]

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Ziet er zeker goed uit. Al enig idee hoe je het op je processor (neem ik aan?) gaat krijgen ? Als ik het zo zie is het een flink ding en gaat dat best lastig worden.

Verwijderd

ik heb nog een adapter liggen thuis , waar je de volt en de amp in kan stellen , ik doe er niks mee ik weet niet of je er wat aan hebt , ik zal vanavond thuis eventjes kijken hoeveel amp en volt die aankan. ik weet iig dat ie minimaal 4 amp was, en meer als 15 volt aankan , maar ik moet het nog even na checken durf het niet met zekerheid te zeggen , die dingen kosten nieuw aardig duur dacht iets van 80 euro :) , ik heb em al 3 jaar ligge dat ding.

edit : ik heb hier misschien wat voor je gevonden : http://www.elektronicaonl...oedingen_en_omvormers.htm

deze zijn ook een stukkie kleiner :P:P:P

AFX voedingen met vaste uitgangsspanning

13,8 Volt 3 - 5 Ampere 110x125x70mm 2,0 KG B.AFX-2791 € 24,50

13,8 Volt 6 - 8 Ampere 175x125x70mm 2,5 KG B.AFX-2792 € 34,50

13,8 Volt 10 - 12 Ampere 175x160x90mm 3,5 KG B.AFX-2793 € 49,50

13,8 Volt 20 - 22 Ampere 195x170x165mm 4,5 KG B.AFX-2795 € 89,50

13,8 Volt 30 - 32 Ampere 290x200x110mm 7,0 KG B.AFX-2797 € 139,50

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 15:41 ]

• DJ_Squtshi
  • Laatst online: 05-02 22:56

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:25:

Terwijl ik dit zit te schrijven kapt de pomp er ineens mee. De adapter waar ie aanhangt is nogal warm (understatement). Waarschijnlijk een te slappe adapter dus, duizend bommen en granaten! Die adapter levert 1A op 12V en de pomp trekt 4.2A op 12V. Hmm grmbl waar haal ik nou weer een 4.2A adapter vandaan?

Leuke hobby hoor, je blijft bezig :)
Waarom sluit je hem niet tijdelijk aan op een oude at voeding?
Dat kost niks en levert zat stroom.
Later kan die toch gewoon op je voeding.

Specs

Verwijderd

je moet natuurlijk wel bepaalde waardes halen , hij had het over 4.2 ampere , en geen 4.2 volt :P
ik weet niet hoeveel ampere zon at voeding levert , teveel ampere is erg fout erger als teveel volt.

ik denk als deze verse voeding neemt : 13,8 Volt 3 - 5 Ampere 110x125x70mm 2,0 KG B.AFX-2791 € 24,50

en hem op 13.8 volt hebt en dan op ongeveer 3.8 tot 4 ampere dat het ook goed komt zonder enige problemen

edit : heb nog wat beters voor je !@!!!!!!!

AFX geschakelde voeding, intern instelbaar tussen 11 Volt en 16 volt

13,8 Volt 3 - 5 Ampere 125x175x55mm 1,0 KG B.AFX-D1303 € 34,50

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
The Doctor schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:33:
[...]

Ziet er zeker goed uit. Al enig idee hoe je het op je processor (neem ik aan?) gaat krijgen ? Als ik het zo zie is het een flink ding en gaat dat best lastig worden.
Daar heb je helemaal gelijk in! Het wordt lastig, nouja lastig... het is maar hoe je er tegen aan kijkt, als je het allemaal nu nu nu wil wordt het lastig maar als je bereid bent om er even goed over na te denken en het verstandig aan te pakken dan kan zowat alles denk ik. En ik kan nu met de boorkolom en mr. Dremel zowat alles maken wat ik bedenk, behalve freeswerk aangezien ik nog geen kruistafel heb (lieve lieve Sinterklaas O-)). Om even terug te komen op je vraag: Ik denk dat ik nog een laag lexaan maak met socket-a bevestigingsgaten. Ik moet waarschijnlijk ook nog een deel van de northbrigde-koeler verwijderen aangezien die in de weg zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een stapeltje oude compaq's liggen waar ik toch niks meer mee doe, laat ik daar eens een voeding uit slopen. Als dat niet werkt dan lijkt die 13,8V (13,8 Volt 3 - 5 Ampere 125x175x55mm 1,0 KG B.AFX-D1303 € 34,50) wel een aardige.

Om even precies te zijn, de pomp kan hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/nuke/03070014.jpg

• Vandread
Leuke pomp
Blokje terwijl en water door stroomt met 2270 liter (= 600 gallon) per uur. valt eigenlijk weinig aan te zien behalve dat ie niet lekt
Door de slangen en je blokje etc word dit een stuk minder hor ;)

Ben benieuwd naar resultaten en vooral benieuwd naar een blokje met een inlet bovenop de core.....

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:43:
je moet natuurlijk wel bepaalde waardes halen , hij had het over 4.2 ampere , en geen 4.2 volt :P
ik weet niet hoeveel ampere zon at voeding levert , teveel ampere is erg fout erger als teveel volt.
|:(

De stroom wordt bepaald door de belasting en het voltage. Meer voltage betekend meer stroom bij weerstanden.

Stroom wordt niet geforceerd.....

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb een voeding uit een oude compaq gehaald. Probleem.. (compaq, ik had het kunnen weten) hij doet het niet zonder aan het mobo vast te zitten. Er moeten vast twee draadjes aan elkaar en dan doet ie het maar welke?

• Epsilon

Epsilon

groen en zwart :)

Verwijderd

Topicstarter
En wat als er nu geen groene draad op zit?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:29:
En wat als er nu geen groene draad op zit?
Dan moet je ff kijken welke pin er bij een normale pin gekortsloten wordt met een zwarte draad en dan moet je die draad nemen.
Zelfde pinout alleen andere kleuren over het algemeen.
Anders pinout opzoeken van compaq

• NoepZor
  • Laatst online: 06-02 09:02
wow koel idee :P ziet er allemaal erg tof uit alleen jammer dat je het ding nog niet getest hebt op een cpu ed :P maar dat komt nog.

Succes iig, zo wordt watercooling een beetje betaalbaar :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
NoepZor schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:44:
wow koel idee :P ziet er allemaal erg tof uit alleen jammer dat je het ding nog niet getest hebt op een cpu ed :P maar dat komt nog.

Succes iig, zo wordt watercooling een beetje betaalbaar :P
Ik vind het een sport om het zo goedkoop mogelijk te doen:

Koper: gratis
Lexaan: gratis
Pomp: € 10,-
Slang: € 2,50
Pilaren: € 2,-
Radiator: gratis

Dus nog geen 15 euro aan materiaal. Gereedschappen (boortjes enzo) niet meegeteld maar dat kan ik weer vaker gebruiken.

Testen ga ik denk ik zaterdag doen maar misschien ook eerder.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 11:48 . Reden: radiator toegevoegd ]

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

zo nice nice, miss dat ik er overheen gelezen heb, maar van hoeveel naar hoeveel graden gaat het in een kerncentrale, dus hoeveel graden komt het erin en hoeveel komt het eruit ?

Edit: hmm.. dom vergeten suc6 te wensen |:( O-)

[ Voor 14% gewijzigd door M3rcury op 02-12-2004 22:56 ]

No signature required.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

ben wel zeer nieuwsgierig naar de resultaten eigenlijk :).

Het bevestigen lijkt me zeker niet het grootste probleem zoals een aantal hier denken. Met een beetje inzicht is een passend beugeltje zo gemaakt :) suc6 ermee

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

t!mP schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:38:
ben wel zeer nieuwsgierig naar de resultaten eigenlijk :).

Het bevestigen lijkt me zeker niet het grootste probleem zoals een aantal hier denken. Met een beetje inzicht is een passend beugeltje zo gemaakt :) suc6 ermee
Het beugeltje zal niet zo'n probleem zijn het is meer het formaat van het blok, 12cm is namelijk best veel. Mijn oude blok was 8cm breed en ik had op me infinity niet echt heel veel ruimte over aan de zijkanten.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 20:03:
[...]

Ik vind het een sport om het zo goedkoop mogelijk te doen:

Koper: gratis
Lexaan: gratis
Pomp: € 10,-
Slang: € 2,50
Pilaren: € 2,-

Dus nog geen 15 euro aan materiaal. Gereedschappen (boortjes enzo) niet meegeteld maar dat kan ik weer vaker gebruiken.

Testen ga ik denk ik zaterdag doen maar misschien ook eerder.
Ik mis alleen nog een radiator in je lijstje. Ik neem aan dat je die van de sloop gaat plukken dan? Je zou natuurlijk voor €50 een waterchiller kunnen bouwen en die gebruiken ipv een rad ;) :P .

Blokje ziet er slick uit met dat lexaan erop! :D

Verwijderd

Topicstarter
Syzzer schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:55:
[...]

Ik mis alleen nog een radiator in je lijstje. Ik neem aan dat je die van de sloop gaat plukken dan? Je zou natuurlijk voor €50 een waterchiller kunnen bouwen en die gebruiken ipv een rad ;) :P .

Blokje ziet er slick uit met dat lexaan erop! :D
Owja, ff vergeten.. ik dacht al dat er iets miste... Radiator komt uit een oude geiser, maar die koelt misschien niet goed genoeg maar dat zal de test wel uitwijzen.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/forum/pics/radiator02.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 11:43 . Reden: plaatje erbij ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:43:
Teveel voltage is vele malen erger dan teveel stroom....!!!!!!
Als een bepaald apparaat 4A vraagt en de adapter levert bijvoorbeeld 10A dan is dat helemaal niet erg.... als de spanning maar wel voldoet...

Voorbeeld... thuis op het lichtnet staat 230Volt... en per zekering levert die 16A...
Sluit je nu een wekkerradio aan dan heeft deze 230Volt nodig maar NOOIT 16 AMPERE !!!

maw.. ampere maakt nie uit, als het maar niet te weinig is....

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

En een at voeding is ook nog lekker goedkoop aangezien hij er toch een had en geschakeld dus gerbruikt hij niet meer stroom dan nodig is. ff de fan op 7v zetten want zwaar wordt hij toch niet belast en klaar is kees.

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:06:
Ok, ik heb een voeding uit een oude compaq gehaald. Probleem.. (compaq, ik had het kunnen weten) hij doet het niet zonder aan het mobo vast te zitten. Er moeten vast twee draadjes aan elkaar en dan doet ie het maar welke?
is het een at of een atx voeding? atx toch, anders zou je gewoon een knop hebben :P

ik kijk thuis ff in de handleiding van me mobo, staat de pinlayout van de hoofd connector , daar moet je wat kortsluiten.

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:04:
[...]

Owja, ff vergeten.. ik dacht al dat er iets miste... Radiator komt uit een oude geiser, maar die koelt misschien niet goed genoeg maar dat zal de test wel uitwijzen.

[afbeelding]
Hoe groot is dat ding, is die nou van alu of koper? is niet zo goed te zien, buis lijkt koper en lamellen alu.

Specs

Verwijderd

DJ_Squtshi schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:52:
[...]

ik kijk thuis ff in de handleiding van me mobo, staat de pinlayout van de hoofd connector , daar moet je wat kortsluiten.
Ja, de grijze met een zwarte draad...

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:04:
[...]

Ja, de grijze met een zwarte draad...
standaard is de groene + zwarte draad

grijze met zwarte draad kun je ook doen (power-good line)

Verwijderd

Topicstarter
Epsilon schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:14:
[...]

standaard is de groene + zwarte draad

grijze met zwarte draad kun je ook doen (power-good line)
Hier wat pics van de voeding + conenctors want ik snap er niks meer van met al die kleuren! De voeding is dus Compaq en heeft een schakelaar. Je zou denken dat het dan een AT voeding is. Als ik hem aanschakel dan meet ik op veel pinnen 6V en dat schommelt ook nog behoorlijk. Op de 12V pin (ff in de voeding zelf gekeken) meet ik niks.

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/misc/voeding.jpg
Voeding

Afbeeldingslocatie: http://www.danalog.nl/pics/misc/voeding_connectors.jpg
Connectors
DJ_Squtshi schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:54:
[...]

Hoe groot is dat ding, is die nou van alu of koper? is niet zo goed te zien, buis lijkt koper en lamellen alu.
Het radiatoroppervlak is 15x11 cm. Tussen de lamellen zit 3mm ruimte en alles is van koper behalve het gedeelte waar de koperen buis omheen zit.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Die rad is opzich voldoende voor je cpu, een blackice pro bijvoorbeeld is ook maar 12 bij 12 en aan deze rad zit noch een heel onderstel, al ook wel wat extra koelen :P

Die voeding is at dus je hoeft niks kosrt te sluiten, hij is wel zwak op de 12v lijn, zelfs voor een at voeding maar voldoende voor je pomp.

je ze dat hij 11 bij 15 is , wat is de hoogte van de lamellen? ze lopen toch niet helemaal van boven naar onder neem ik aan .

Specs

Verwijderd

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 23:23:
Die rad is opzich voldoende voor je cpu, een blackice pro bijvoorbeeld is ook maar 12 bij 12 en aan deze rad zit noch een heel onderstel, al ook wel wat extra koelen :P

Die voeding is at dus je hoeft niks kosrt te sluiten, hij is wel zwak op de 12v lijn, zelfs voor een at voeding maar voldoende voor je pomp.

je ze dat hij 11 bij 15 is , wat is de hoogte van de lamellen? ze lopen toch niet helemaal van boven naar onder neem ik aan .
Ik heb de voeding met een multimeter nagelopen en ook de pomp erop getest maar het lijkt erop dat het niet goed werkt. Ik meet overal 6V. Moet er nog even beter naar kijken denk ik.

De lamellen zijn 4cm hoog. Ik zat eraan te denken om nog een radiator te regelen die ik verborgen binnen dat "onderstel" kan plaatsen. Dat geeft dan extra koeling voor als ik vga, nb, psu en disks wil gaan koelen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 23:25:
[...]

Ik heb de voeding met een multimeter nagelopen en ook de pomp erop getest maar het lijkt erop dat het niet goed werkt. Ik meet overal 6V. Moet er nog even beter naar kijken denk ik.

De lamellen zijn 4cm hoog. Ik zat eraan te denken om nog een radiator te regelen die ik verborgen binnen dat "onderstel" kan plaatsen. Dat geeft dan extra koeling voor als ik vga, nb, psu en disks wil gaan koelen.
2x 6 volt is ook 12 volt he...

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

wat dacht je van de molex? daar zit ook 12 v

Specs

Verwijderd

lol

is inderdaad wel stoer

iig lijkt het erop dat niemand hier iets weet van dompelpompen:

ik wil geen spelbreker zijn maar ik zou toch even zoeken naar de specs, ik was ook eerst van plan om met een dompelpomp te werken maar heb er vanaf gezien omdat bij conrad geen enkele grotere (zeg maar betaalbare) dompelpomp word verkocht die zonder problemen kan blijven draaien

er staat dus altijd iets bij zoals:
time in use= time in rest
max 3 hours

enfin: iets dat je moet uitzoeken dus

• Epsilon

Epsilon

Mocht je een vervangend pompje willen hebben,

dan kun je het beste naar

http://www.cranenbroek.nl/index2.htm

gaan, en daar een aquarium pompje kopen. Deze zijn hetzelfde als de hydor pompen, alleen kosten maar 12 euro / stuk (1000liter/uur pomp).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:49:
lol

is inderdaad wel stoer

iig lijkt het erop dat niemand hier iets weet van dompelpompen:

ik wil geen spelbreker zijn maar ik zou toch even zoeken naar de specs, ik was ook eerst van plan om met een dompelpomp te werken maar heb er vanaf gezien omdat bij conrad geen enkele grotere (zeg maar betaalbare) dompelpomp word verkocht die zonder problemen kan blijven draaien

er staat dus altijd iets bij zoals:
time in use= time in rest
max 3 hours

enfin: iets dat je moet uitzoeken dus
Als je even de moeite had genomen om de foto van de doos te bekijken zou je hebben gezien dat daar het volgende op staat:
Continuous operation possible.
B)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:04:
[...]

[afbeelding]
Ik ben benieuwd naar de koelprestaties van een geiser. Ik denk niet dat het water echt af zal koelen omdat een geiser gemaakt is om de warmte zo goed mogelijk vast te houden. Nou zal het water wel niet gaan koken ofzo maar ik denk dat je er wel een 12cm fan op de onderkant kan zetten en omhoog blazend op low speed dan zal die wel koelen.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:05:
[...]

Ik ben benieuwd naar de koelprestaties van een geiser. Ik denk niet dat het water echt af zal koelen omdat een geiser gemaakt is om de warmte zo goed mogelijk vast te houden. Nou zal het water wel niet gaan koken ofzo maar ik denk dat je er wel een 12cm fan op de onderkant kan zetten en omhoog blazend op low speed dan zal die wel koelen.
Een geiser is gemaakt om warmte zo goed mogelijk op nemen niet vast te houden en hij is van koper en koper geeft warmte ook uitstekend af dus die rad is wel goed.

Hij kan er altijd zoals hij al ze een rad binnen in bij doen, ruimte zat.

Specs

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
hmm, ik volg dit topic al eventjes omdat ik het wel interresant vind, maar komt er nog schot in het zaakje? :/

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
kan je pics maken van het blok op het mobo ? ben wel benieuwd naar de grootte tov het mobo

Verwijderd

allemaal leuk en aardig dat klussen, maar doet ie 't nu al? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de afgelopen maand nogal druk geweest met werk en vakantie (ergens op vakantie dus) dus heb ik niet zoveel tijd gehad om verder te gaan. Eerst leven dan hobby. Maargoed, ik zal proberen deze week er weer eens wat aan te doen en ik hou jullie op de hoogte.

Klein dingetje wat ik wel gedaan heb is de pomp een bypass gegeven zodat het koelwater van de motor van de pomp ook weer in het systeem terecht komt ipv gewoon ergens in de kast te gaan spuiten.

• RetepV
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

In tegenstelling tot wat mensen zeggen: dit is GEEN AT voeding. Deze voeding komt zeker uit een Compaq Deskpro ofzo. Compaq heeft zijn eigen voedingsaansluitingen bedacht. Ik heb wel eens een originele Compaq voeding vervangen door een Micro-ATX voedingkje. Toen moest ik de connectors eraf knippen en de originele Compaq connectors er aan solderen. Helaas weet ik zo niet meer hoe de aansluitingen zaten. Ik had het toen wel op het web gevonden, dus met even zoeken moet jou dat ook wel lukken.

Het lijkt trouwens wel op een AT voeding, maar er zitten ook 3.3V aansluitingen op. Het is dus in feite een ATX voeding met andere connectoren. Weer iets fijns wat door Compaq bedacht was.

Macbook Pro

Verwijderd

Topicstarter
RetepV schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:54:
[...]

In tegenstelling tot wat mensen zeggen: dit is GEEN AT voeding. Deze voeding komt zeker uit een Compaq Deskpro ofzo. Compaq heeft zijn eigen voedingsaansluitingen bedacht. Ik heb wel eens een originele Compaq voeding vervangen door een Micro-ATX voedingkje. Toen moest ik de connectors eraf knippen en de originele Compaq connectors er aan solderen. Helaas weet ik zo niet meer hoe de aansluitingen zaten. Ik had het toen wel op het web gevonden, dus met even zoeken moet jou dat ook wel lukken.

Het lijkt trouwens wel op een AT voeding, maar er zitten ook 3.3V aansluitingen op. Het is dus in feite een ATX voeding met andere connectoren. Weer iets fijns wat door Compaq bedacht was.
Hij komt inderdaad uit een deskpro, irritant dat ze hun eigen aansluitingen verzinnen. Ik heb al wel gezocht maar niet zoveel tijd gehad om echt uit te diepen. Ik heb er nu een at voeding aan gehangen, werkt ook.

• frickY
  • Laatst online: 06-02 16:05
Woei echt een heel erg mooi blokje. Ben erg nieuwsgierig naar hoe het koelt.

Je kunt toch net zo lang elk draadje proberen tegen een GND te houden tot hij aangaat, om te juiste PS_on signaal draadje te vinden? Zolang hij uitstaat staat er verder toch geen spanning op de +12 etc, dus kortsluiting maken kan niet

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op maandag 10 januari 2005 @ 16:23:
Woei echt een heel erg mooi blokje. Ben erg nieuwsgierig naar hoe het koelt.

Je kunt toch net zo lang elk draadje proberen tegen een GND te houden tot hij aangaat, om te juiste PS_on signaal draadje te vinden? Zolang hij uitstaat staat er verder toch geen spanning op de +12 etc, dus kortsluiting maken kan niet
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan... je hebt helemaal gelijk!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

behalve de 5volt standby.. :P vonk!

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Als hij dan nog niet boot, weet je gelijk welke pin dat dan is ;) . Kapot gaat die voeding er toch niet aan.

• frickY
Dan doe je er een ledje tussen..
Astie flitst heb je je standy draad gevonden, als je voeding aan gaat de powergood lijn :P

• frickY
* frickY haalt uit :X
Doet het al iets?

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
* El Snorro vraagt zich ook af of het nog iets wordt.
Vond/vind dit een mooi projectje :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• frickY
Ik geef het op
* frickY schoont z'n bookmarks weer op.

Wel zonde van het blokje :(

[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 25-01-2005 10:21 ]

• Vandread
frickY schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 10:20:
Ik geef het op
* frickY schoont z'n bookmarks weer op.

Wel zonde van het blokje :(
Lekker ongeduldig en nutteloos, als er wat is meld ie het zelf wel, voorlopig loopt ie te kutten met een pomp terwijl die voor 30-50 euro een puike pomp heeft... die ook nog es geen grote hoeveelheid hitte dumpt in het water...

[ Voor 11% gewijzigd door Vandread op 25-01-2005 11:02 ]

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:57
idd met zon speciaal blokje zou ik niet zo zuinig zijn met een fatsoenlijke pomp....
je hebt de nieuwe eheim dompel pompjes al voor weinig, de 600 liter versie = 45€.....
het zou het ckr wel waard zijn

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 09:51
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:20:
[...]

Teveel voltage is vele malen erger dan teveel stroom....!!!!!!
Als een bepaald apparaat 4A vraagt en de adapter levert bijvoorbeeld 10A dan is dat helemaal niet erg.... als de spanning maar wel voldoet...

Voorbeeld... thuis op het lichtnet staat 230Volt... en per zekering levert die 16A...
Sluit je nu een wekkerradio aan dan heeft deze 230Volt nodig maar NOOIT 16 AMPERE !!!

maw.. ampere maakt nie uit, als het maar niet te weinig is....
Nas t denkt aan de bluffen in de hardrijdende auto reclame: "Èch wel!" :+

vrede in rust

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
ben wel benieuwd naar die Rad van hem... is wel heel groot :)
hopelijk komt er binnenkort weer een update.

• ppotter10
  • Laatst online: 23-12-2025
We want more! :P Ach, tis je hobby niet je beroep :)

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
ppotter10 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:22:
We want more! :P Ach, tis je hobby niet je beroep :)
Dont be to sure with some character over here :+

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
Slitch schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:56:
idd met zon speciaal blokje zou ik niet zo zuinig zijn met een fatsoenlijke pomp....
je hebt de nieuwe eheim dompel pompjes al voor weinig, de 600 liter versie = 45€.....
het zou het ckr wel waard zijn
pff voor nog geen 25 euro heb je een sicce pomp...800ltr per uur..inline & dompel mogelijk...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1 2 Laatste