Even nog wat extra info over het modden van deze plank:
Deze Vddr mod is 1 van de moeilijkste die ik ooit gedaan hebt, maar hij is niet onmogelijk. Een paar pics ter verduidelijking van de Vddr mod Kyosen style
Vddr meetpunt:
Vddr mod
Verduidelijking van de trace
Zoals in de pic te zien zul je de wat bredere trace tussen de 2 andere dunne traces in moeten bewerken voor de Vddr mod. Deze trace is nauwelijks 1 mm breed en binnen 0.5mm daarvan loopt de volgende dunne trace die ook mede verantwoordelijk is voor de Vddr.
Als je de vddr mod op deze manier wilt gaan doen leg dan eerst met een scherp mesje voorzichtig de trace bloot over ongeveer 1,5 cm (of hoelang je nodig hebt om er weer 2 draden op te solderen).
De draad die ik zelf voor de mod gebruikt heb is ongeveer het dunste wat ik had liggen. Ik heb er een floppy kabel voor gebruikt. Deze draad heeft geen vaste koperen kern, maar als je deze wat vertint is deze prima bruikbaar.
Het doorsnijden van de trace heb ik gedaan door heel voorzichtig wat van het koper weg te schrapen. Of het verbreken van de trace succesvol is kun je nagaan met een multimeter. Meet je 0 ohm weerstand dan is de trace nog niet door.
Let goed op waar je aan het snijden bent
Bij m'n tweede plank ben ik een klein stukkie uitgeschoten en heb ik ook de trace erlangs (0.5mm verderop) geraakt, waardoor de mod niet meer goed werkte op m'n plank. Op m'n eerste plank was de mod echter perfect gelukt en werkte de mod ook goed. Op het moment moet ik m'n plank nog een keer fixen. Als je de trace erlangs raakt / verbind dan zal de mod niet werken en werken zelfs de ddr voltage opties in de bios niet meer en wordt er standaard 2.6V op het mem gezet.
Ik heb 't zelf ff gefixed door de 3.3V maar direct aan het mem te zetten, zodat ik eindelijk eens wat kon gaan tweaken met deze plank, maar of m'n tccd's dit heel erg leuk vinden
Mocht je deze mod doen er je overkomt hetzelfde dan kun je dit nog fixen door die trace op w andere plaatsen door te snijden en een nieuwe verbinding te maken. Dit is echter nog moeilijker dan de eerste trace, aangezien deze trace wel heel erg smal is.......
DOE DEZE MOD DAN OOK ALLEEN WANNEER JE VOLDOENDE VERTROUWEN HEBT IN JE MODDING SKILLZ EN OOK VEEL ERVARING HEBT MET MODDEN
In de startpost mis ik nog een stukkie van de Vht mod. Deze werkt ongeveer op dezelfde manier als de Vddr mod, ook met het bewerken van een trace dus. De pic die nog daarbij hoort.
Voor zowel de vddr mod tot 3.2V en de Vht mod geld dat de verbinding met de corecell chip intact moet blijven aangezien deze noodzakelijk is voor het functioneren van de plank. Wat je met beide mods doet is met een weerstand een circuit veranderen door de stroom naar de ground te trekken. Daardoor verhoogt de corecell chip de spanning...