Philips DVP 720 SA (DVD speler met DivX en SACD)

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:
  • 18.106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132417

[b][message=22473014,noline]Top_Qat schreef op zaterdag 01 januari 2005 @

1) SACD stream downmixed/converted to feed the 24bit/192Kb DAC
2) SACD stream fed to external DSD converter then direct to the 6 analog outputs
3) SACD stream converted internally then direct to the 6 analog outputs.

so which one do you think it could be?

Also, can the analog outputs handle the full frequency range of SACD (DC - 100KHz)
My interconnects and my amp can (but not the speakers).

SACD is converted internally and output through the analog outputs.
To output a SACDstream you need a faaaast interface like USB2 or IEEE1394. Not available on this player (and there are very little amps or rcvrs that can handle that).

Even if you are a purist than it improves your sound if you limit your amplifier at some 30 - 35 kHz. You do not want to know what most (also highend) amplifier do in intermodulation and amplification of digital noise coming out of a decoder. You can not actually hear it, but it generates subharmonics that may cause the sound to be harsh, especially in the highs.
However most very good decoders have "a brick wall" to prevent that kind of sh*t coming from their output.
The Philips outputs little noise from the analog, probably caused by crosstalk. However you can get rid of that by connecting through 50cm lowcost cable or 2m highend. ;))
If you want better SACD: buy a SACD-special player.

Ehm, as a (former) purist I do not dig the sixchannel sound anyhow (except for movies), because its is fumbled and has little to do with the original ....... 8) Nevertheless its nicely done now and then.

Arthur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133122

SACD is converted internally and output through the analog outputs.
Ok, thanks.
I can't seem to find any details on SACD playback performance, even on the Philips web site.
Hmmm, I wonder why that is? Perhaps it sucks ;)
Also, can the analog outputs handle the full frequency range of SACD (DC - 100KHz)
My amp has an analog direct function that bypasses all conversion and processing.
Still not found an answer for this question.
If you want better SACD: buy a SACD-special player.
True :)

Yes, I am a bit of a purist.
I never use soundfields, equalizer or tone controls.

P.S It's a shame I can't understand most of what's going on here ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133122 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:07:
[...]

Ok, thanks.
I can't seem to find any details on SACD playback performance, even on the Philips web site.
Hmmm, I wonder why that is? Perhaps it sucks ;)
[...]
A: I have only 10 SACD's ....... , sound is mostly very good as with CD's >:) , some sound better if you go back to stereo :+

My amp has an analog direct function that bypasses all conversion and processing.
Still not found an answer for this question.
[...]
A: Sorry, I only tested up to 20 kHz (No SACD testdisc ;(

True :)
Yes, I am a bit of a purist.
I never use soundfields, equalizer or tone controls.

A: Then why let some "professional" in a soundstudio use them for you? })
Play CD's on a top player! Or the odd really good LP .....
But ...... if you want it all (including some nice DVD's) and can be satisfied just below "top-sound" (or whatever SOTA shout) get this thing V33, connect five analog channels ( I suppose your main speakers are good enough so you don't need a bass imitator, also called boombox :Y) ) and enjoy. It's cheap enough to also buy and connect your top CD player.

P.S It's a shame I can't understand most of what's going on here ;(
toon volledige bericht
A: Our government "sells" Dutch language courses for foreigners 8)7

Art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

If you want it all (including some nice DVD's) and can be satisfied just below "top-sound" (or whatever SOTA shout) get this thing V33, connect five analog channels ( I suppose your main speakers are good enough so you don't need a bass imitator, also called boombox
Already there! and I do have a boombox so I connect all 6 channels.
Sub mainly for action films but integrates well with music.

I only have 1 SACD at the moment. It's a demo SACD from SONY. Sounds very nice.

I'm due to get 'Pink Floyd - Dark Side of the Moon (SACD)' in the post very soon. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 133122 op 02-01-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131470

Anoniem: 46474 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 12:35:
Ik heb de 720 sinds een paar dagen en heb nog niet zo heel veel DVDs afgespeeld, maar gisteren de Matrix nog maar weer een keer gekeken en daar werd ik niet vrolijk van:
Tijdens het afspelen haperde het beeld (en geluid) 5 maal, zeer irritant, één maal zelfs meer dan een seconde :( Op mijn oude Nakamichi DVD-speler nooit een probleem mee gehad.
Ook bij andere discs lijkt het dat de 720 niet helemaal vloeiend afspeelt (geluid wel); ik heb het gevoel dat er soms minimale haperingen te zien zijn. Deze haperingen waren echter erg klein, dus ik kan het ook mis hebben.
In het forum lees ik dat mensen dit probleem ook (alleen?) bij DIVX hebben. Is het dus een bekend probleem, en belangrijker nog, gaat het in een volgende firmware opgelost worden?

Zo niet ben ik bang dat ik weer terug moet naar mijn oude speler ;(
Ik heb bijna precies dezelfde problemen met mijn orginele DVD's. Ik heb hier eerder al eens een melding van gemaakt, maar er wordt niet op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46474

Ik ben vorige week teruggegaan naar de Philips shop (kost ie €139+€3 verwijderingsbijdrage) om 'm om deze reden terug te brengen. Ze hadden nog een nieuw exemplaar staan en deze heb ik nu al een paar dagen thuis staan (leuk detail, deze had al V33 geïnstalleerd, de vorige had nog V31).

Tot nu toe nog geen grote haperingen gezien, maar wel een aantal kleine. Bij de nieuwste LOTR (extended edition) zit aan het einde bijvoorbeeld een scene waarbij ze over de kaart van middle-earth heen gaan, hier scokte ie heel duidelijk. ;(
Ik wacht nog even af, maar als ie zo blijft gaat ie definitief terug naar de winkel en houd ik het wel weer even bij de Nakamichi (die heeft alleen af en toe kuren dat ie DVDs niet wil herkennen) totdat ik iets goeds tegenkom.

Zucht, het lijkt er een beetje op dat ze die dingen niet goed kunnen maken; de Denon 2800MK2 die ik ook al heb geprobeerd had ook al last van grote haperingen (net of er meerdere layer changes op een schijfje stonden, en dat terwijl ie bij de echte layer change absoluut geen hapering had). Alleen de Onkyo DV800 (oid.) die we daarna een tijdje hebben gehad, voldeed echt aan alle eisen. Helaas hadden ze deze uiteindelijk (na ruim 6 maanden) toch niet beschikbaar in zilver en regiovrij en moesten we die ook weer opgeven. Hielden we wel weer ruim €1400 over (want dat kostte ie)... })

Ah, well, blijkt die trouwe Nakamichi 10S toch nog niet zo'n gekke speler te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kRyPtO
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-06 09:40
Ik heb hier ook de haperingen maar het verschilt erg per dvd, overigens heb ik v22, en wou hem net upgraden na v33. Heb die van philips gedownload, gebrand en in dvd speler gedaan, hij begint met afspelen en stopt binnen 10sec. Staat ook duidelijk stop op de speler de tray gaat ook niet open. Dus er gaat iets fout alleen weet niet wat.

Ik had het er vanavond met vriend over, die zei ook nog je kan beter een dvd speler kope van 50euro dan een hele duren. En nu ik dit allemaal lees denk ik toch dat het waar gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118388

Topicstarter
Het probleem is niet zozeer of je een goedkope of een dure speler koopt denk ik. Vriend van me heeft een goedkope en die kon zelfgebrande DVDs niet eens afspelen. Ik denk dat je gewoon moet kijken wat je wil.
De Philips 720 is erg goed voor mensen die een gemiddelde allround speler willen. Voor audio-freaks is de speler niks waard. Voor echte DVD freaks waarschijnlijk ook niet. Ikzelf wilde een speler die gewoon alles kan spelen als de kwaliteit maar redelijk is. Ik kan tot nu toe alle DVDs, bijna alle DivXs en XviDs met ondertiteling en SACDs afspelen op deze speler. Dat moet ik een goedkope speler nog zien doen.
Mij interesseert het gewoonweg niet of een film een keertje hapert. Dat deden de DivX films die ik vanaf de PC afspeelde ook wel eens, als hij even iets te weinig power had. Ik heb zelfs DivX films die de PC niet kan afspelen en de Philips 720 speler wel :D
Maar de conclusie is zeker dat het geen professionele DVD speler of professionele SACD speler is. Maar wel een heeel goede allround speler die vanalles een beetje kan (12 steden, 13 ongelukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Anoniem: 46474 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:30:

Tot nu toe nog geen grote haperingen gezien, maar wel een aantal kleine. Bij de nieuwste LOTR (extended edition) zit aan het einde bijvoorbeeld een scene waarbij ze over de kaart van middle-earth heen gaan, hier scokte ie heel duidelijk. ;(
Kan je iets specifieker zijn welke scene? Dan kijk ik ook even :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

kRyPtO schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:15:
Ik had het er vanavond met vriend over, die zei ook nog je kan beter een dvd speler kope van 50euro dan een hele duren. En nu ik dit allemaal lees denk ik toch dat het waar gaat zijn.
Goedkopere DVD spelers (50,-) hebben voor zover mij bekend geen built -in DTS decoder (bijvoorbeeld de Yamada 6600/6700). DTS heeft een hogere geluidskwaliteit dan Dolby Digital 5.1. Dit verschil is toch wel hoorbaar. Deze speler heeft dat wel en dat maakt deze speler voor mij juist interessant.

Dus, ik ben het met je eens als je geen behoefte hebt aan DTS. ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laszlo schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:14:
quote:
Hi_Ho schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:30:

Tot nu toe nog geen grote haperingen gezien, maar wel een aantal kleine. Bij de nieuwste LOTR (extended edition) zit aan het einde bijvoorbeeld een scene waarbij ze over de kaart van middle-earth heen gaan, hier scokte ie heel duidelijk.

Kan je iets specifieker zijn welke scene? Dan kijk ik ook even :)
Heb 'm even niet bij de hand, maar deze scene zit in ieder geval bijna helemaal aan het einde (als ik het me goed herinner net nadat ze de ring gedumpt hebben, dus nog voor de reis van Bilbo en Frodo met de Elven mee.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 46474 op 06-01-2005 14:02 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kRyPtO schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:15:
Ik heb hier ook de haperingen maar het verschilt erg per dvd, overigens heb ik v22, en wou hem net upgraden na v33. Heb die van philips gedownload, gebrand en in dvd speler gedaan, hij begint met afspelen en stopt binnen 10sec. Staat ook duidelijk stop op de speler de tray gaat ook niet open. Dus er gaat iets fout alleen weet niet wat.
Strange. Ik had 'm op CDRW gebrand en dat ging gewoon goed. Heb je het bestand in de root staan en heeft het de goede naam (in de tekst staat dat je 'm mogelijk moet hernoemen). IIRC moet je alleen de upgrade file op de CD plaatsen. Gebruik een RW, scheelt weer...
Gezien onze problemen met de Denon en later met het niet kunnen krijgen van de Onkyo had ikzelf de conclusie getrokken ook maar goedkoper te gaan en af te wachten waar men in de toekomst mee zou komen (Blue-Ray/HD-DVD, etc). De 720SA leek een mooie oplossing te wezen (en een factor 10 goedkoper dan de Onkyo!). Met de bevestigingen die ik hier zie over het schokken van DVD's ben ik nu overtuigd dat ik 'm wederom terug breng en mijn geld terug vraag ;(
Nu maar weer op zoek naar een nieuwe kandidaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kRyPtO
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-06 09:40
Over dat schokke is ook niet zo erg als het 1 keer gebeurt, maar als ie eenmaal begint blijft ie happeren schokke en vaag doen. Als ik me digitale camera terug heb zal ik er wel een filmpje van maken en het is niet te doen om zo een film te kijken. Ik kan het ook niet verklaren, ik dacht eerst dat het probleem zelf lag bij het branden. Ik had eerst thats write dvds en geen problemen mee toen ander goedkoper merk en begon ie te haperen. Dus dacht ik koop weer die thats write, maar toen leek het goed te gaan maar na paar keer ging het weer fout. Dus had besloten een andere brander te kopen, ook dit ging weer lange tijd goed. Maar het begon weer.
Ik weet nu niet wat het probleem is of het brande of de dvd speler/firmware. Ik heb verder gekeken, de dvd die laatste weer begon te happeren met de nieuwe brander had ik met nero gebrand en het ware losse vob bestanden. De images lijken tot nu toe wel goed te werken. Het kan een slechte rip zijn of slecht gebrand maar dan lijkt me dat ie het altijd moet doen. Ik heb vandaag die zelfde dvd gepakt, door gespoelt naar het stuk waar hij begon te happeren en liep nu weer goed. Dus aan de hand van dit lijkt het me tog weer dat het de speler is.

Tuurlijk ligt het eraan wat je wil van een dvd speler, maar als ik een simpele vergelijking maakt met deze (150euro geloof ik) en een vriend heeft er een van 50 euro die speelt wel dezelfde dvds af zonder problemen dan trek ik die conclussie.

Ik zal vanavond nog keer die firmware proberen, kijke of het vanavond wel wil lukken.
De filename is goed, daar ligt het niet aan.

Zal het dan tog weer het probleem zijn van de 1e versies, heb nu al problemen gehad met playstation 1/2 dat ik de eerste versie had die bagger schijnt te zijn na tijdje en nu lijkt het tog weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Ik heb het product een tijdje geleden na veel moeite te pakken gekregen en heb het pas ook weer terug gebracht ;(.

Ben dus nu opzoek naar een nieuwe speler die ongeveer het zelfde kan iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Anoniem: 16328 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 19:06:
Ik heb het product een tijdje geleden na veel moeite te pakken gekregen en heb het pas ook weer terug gebracht ;(.

Ben dus nu opzoek naar een nieuwe speler die ongeveer het zelfde kan iemand nog tips?
Waarom heb je hem precies terug gebracht?

Alternatieven zijn: Pioneer DV-575A-S of de Yamaha S550. Als je geen waarde hecht aan DTS en je wilt goedkoper: Yamada DVX-6x00 topic deel III

[ Voor 18% gewijzigd door Laszlo op 06-01-2005 21:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Anoniem: 46474 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:38:
[...]
Heb 'm even niet bij de hand, maar deze scene zit in ieder geval bijna helemaal aan het einde (als ik het me goed herinner net nadat ze de ring gedumpt hebben, dus nog voor de reis van Bilbo en Frodo met de Elven mee.
Ik heb ook gekeken. Het is scene 39 op DVD2 of scene '75 Homeward Bound' in het boekje. Ik heb ook wat schokjes idd. Ik zie de schokjes trouwens ook terugkomen op mijn computer - zei het in iets mindere mate. Tja.. Ik vind het niet erg storend. Ik zal van het weekend eens wat meer filmpies checken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kRyPtO schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 18:28:
Over dat schokke is ook niet zo erg als het 1 keer gebeurt, maar als ie eenmaal begint blijft ie happeren schokke en vaag doen. Als ik me digitale camera terug heb zal ik er wel een filmpje van maken en het is niet te doen om zo een film te kijken. Ik kan het ook niet verklaren, ik dacht eerst dat het probleem zelf lag bij het branden. Ik had eerst thats write dvds en geen problemen mee toen ander goedkoper merk en begon ie te haperen. Dus dacht ik koop weer die thats write, maar toen leek het goed te gaan maar na paar keer ging het weer fout. Dus had besloten een andere brander te kopen, ook dit ging weer lange tijd goed. Maar het begon weer.
Ik weet nu niet wat het probleem is of het brande of de dvd speler/firmware. Ik heb verder gekeken, de dvd die laatste weer begon te happeren met de nieuwe brander had ik met nero gebrand en het ware losse vob bestanden. De images lijken tot nu toe wel goed te werken. Het kan een slechte rip zijn of slecht gebrand maar dan lijkt me dat ie het altijd moet doen. Ik heb vandaag die zelfde dvd gepakt, door gespoelt naar het stuk waar hij begon te happeren en liep nu weer goed. Dus aan de hand van dit lijkt het me tog weer dat het de speler is.
Ik heb laatst wel eens gehad dat een DVD echt haperde. Dat het beeld een paar seconden bleef hangen en dan weer verder ging, dan weer een fractie van een seconde stil stond, dan weer verder etc. etc..
De DVD zuiver maken werktte in eerste instantie niet en het probleem bleef. Daarna heb ik de DVD nog eens extra goed schoongemaakt en toen was het probleem verholden.
Is dit ongeveer hetzelfde probleem als wat meerdere mensen zien, maar dat de oorzaak misschien niet een vuile DVD is?
Ik heb namelijk ook het tegenovergestelde gezien. Een wat slecht gebrandde DVD die bij een goedkope speler dus echt veel haperde en op de 720 erg vloeiend speelde. Een brander van een vriend kon die DVD zelfs niet meer lezen helemaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 118388 op 07-01-2005 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47690

Anoniem: 118388 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 08:30:
[...]

Ik heb laatst wel eens gehad dat een DVD echt haperde. Dat het beeld een paar seconden bleef hangen en dan weer verder ging, dan weer een fractie van een seconde stil stond, dan weer verder etc. etc..
De DVD zuiver maken werktte in eerste instantie niet en het probleem bleef. Daarna heb ik de DVD nog eens extra goed schoongemaakt en toen was het probleem verholden.
Is dit ongeveer hetzelfde probleem als wat meerdere mensen zien, maar dat de oorzaak misschien niet een vuile DVD is?
Ik heb namelijk ook het tegenovergestelde gezien. Een wat slecht gebrandde DVD die bij een goedkope speler dus echt veel haperde en op de 720 erg vloeiend speelde. Een brander van een vriend kon die DVD zelfs niet meer lezen helemaal.
Bij mij lijkt het schokken toch echt gerelateerd aan het wel of niet weergeven van de ondertitels. Dit is het geval bij zowel DivX etc., maar nog veel erger, dus ook bij originele DVD's! :( Als ik de ondertitels helemaal uit zet (in beide gevallen) loopt alles soepel, maar zet ik ze aan dan begint de ellende. De speler lijkt vooral problemen te hebben met lange ondertitels (d.w.z. ondertitels bestaande uit veel tekens en 2 regels)
Het lijkt er dus op dat er mechanisch iets mis kan zijn? Ik weet niet zoveel van DVD mechaniek, maar het lijkt me dat de ondertitels op een DVD op een totaal andere locatie op de DVD staan dan de audio/video data. De laser zal dus steeds heen en weer moeten om de juiste ondertitel bij het juiste audio/video gedeelte te kunnen plaatsen. Misschien pure onzin, maar goed zou kunnen toch?
Het kan ook zo zijn dat de chipset moeite heeft met het afbeelden van twee lagen beeld? Ondertitels en video zijn twee gescheiden beeldlagen lijkt me...
Hoe dan ook het is erg irritant en er moet een oplossing voor komen. Een DivX, maar zeker een DVD film moet (bijna) zonder haperen kunnen worden afgespeeld (zoals ook andere spelers bewijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Bij mijn weten staan videotrack, audiotracks en alle subtitle tracks door elkaar 'gemuxt' in de vob-bestanden. Het kost niet voor niets enige moeite om bijv alleen video en audio te 'demuxen' bij het rippen van een dvd. De laser hoeft dus niet heen en weer bij weergave van ondertitels. De speler selecteert als het ware na het lezen van de data pas welke tracks uit die data gebruikt worden bij weergave.

Haperende dvd's heb ik nog niet meegemaakt maar ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik vooral divx/xvid afspeel. De enkele dvd's die ik heb, spelen vloeiend af.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 07-01-2005 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47690 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 10:19:
[...]
Bij mij lijkt het schokken toch echt gerelateerd aan het wel of niet weergeven van de ondertitels. Dit is het geval bij zowel DivX etc., maar nog veel erger, dus ook bij originele DVD's! :( Als ik de ondertitels helemaal uit zet (in beide gevallen) loopt alles soepel, maar zet ik ze aan dan begint de ellende. De speler lijkt vooral problemen te hebben met lange ondertitels (d.w.z. ondertitels bestaande uit veel tekens en 2 regels)
Het lijkt er dus op dat er mechanisch iets mis kan zijn? Ik weet niet zoveel van DVD mechaniek, maar het lijkt me dat de ondertitels op een DVD op een totaal andere locatie op de DVD staan dan de audio/video data. De laser zal dus steeds heen en weer moeten om de juiste ondertitel bij het juiste audio/video gedeelte te kunnen plaatsen. Misschien pure onzin, maar goed zou kunnen toch?
Het kan ook zo zijn dat de chipset moeite heeft met het afbeelden van twee lagen beeld? Ondertitels en video zijn twee gescheiden beeldlagen lijkt me...
Even voor de duidelijkheid: wij spelen films (behalve franse ;) ) altijd zonder ondertiteling af, en daar doen de haperingen zich ook voor!
Hoe dan ook het is erg irritant en er moet een oplossing voor komen. Een DivX, maar zeker een DVD film moet (bijna) zonder haperen kunnen worden afgespeeld (zoals ook andere spelers bewijzen).
Ik zou willen zeggen: Een DVD film moet geheel zonder schokken/haperen kunnen worden afgespeeld! (afgezien van brakke encodings/copieën, erg veel krassen/vuil, etc.)

Ik ben overtuigd: de 720 gaat definitief terug. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een reactie op m.n. de audiokwaliteiten van deze speler.
Ik moet een zondagskind zijn, want ik heb geen hiks in dvd's (ook zelfgemaakte), CD, CD-4ch (ProLogic) en SACD. Ik gebruik nog V33.
DivX heb ik alleen wat proefjes gemaakt (geen zin om op een hele film te wachten): geen probleem tot max 15 mins. Geen DivX ondertitels geprobeerd. Overall: prima beeld.

Audio: Getest met Audio Technical Test CD van Denon en de Delos Surround Spectacular Tests (Alleen Dolby Pro Logic!). En natuurlijk getest met een paar goede (SA)CD's :9

Instellingen: classic, concert en alleen indien nodig DolbyPL (multichannel) aan.

Output via analoge uitgangen: straight as a whistle, geen apert nare verschijnselen boven 20 kHz. Getest met 50 mHz scope en 1 kHz vervormingsmeter. Geen IM gemeten.
Kortom, zoals luistertest al aangaf: zeer goed!
Maar ...... wel op die uitgangen een vrij sterk signaal (ca -75 dB) van iets hoogfrequents (50-60 mHz) en behoorlijk vervormd daar, dus waarschijnlijk ook sub-harmonischen.
Is op zich niet zo bijzonder omdat dit veel voorkomt bij "gewone"' CD-spelers en zeker ook bij de meeste computer audio boards!
Probleem is, dat als je dat soort signalen in een gewone (low-cost) versterker (en soms ook in slecht gedesignde Hi-End versterkers) stopt, er door niet-lineair gedrag van die versterker op zeer hoge frequenties, vervormingen ontstaan in het hoorbare gebied en de muziek of zang schril en soms ook slechter gedefinieerd klinkt.
Oplossing: speler aansluiten met minimaal 2 meter lowcost tulpkabeltjes (die dingen uit de Gamma en zo .....). De lage uitgangsimpedantie staat er borg voor, dat je niet inlevert op het hoorbare gebied. Freaks kunnen zelf een "echt" filter maken bij 30 a 50 kHz. B)

Voor de rest valt nog op te merken, dat DolbyPL uit deze speler wat "duf" klinkt. Voor de audiofreaks betekend dit: digitaal aansluiten dus!
SACD is m.i. prima en doet zeker niet onder voor een zeer goede CD, maar wel testen met een echte surround opname; dus niet een getruceerde.

Wat ik zelf gebruik? De oude Philips FR976, vanwege z'n excellente decoder; voor de rest niet bijzonder al was het maar door het toepassen van analoge chips voor volume- en toonregeling (ruis -85 dB) en het feit dat het ding de ordinaire geintegreerde 100W eindversterkers gebruikt, die je zowat overal (behalve in de Hi-End versterkers) tegenkomt.
L-R speakers zijn T+A transmissielijnen en voor de rest kleine goedkope B&W-tjes. Geen sub, want de T+A's fietsen gemakkelijk naar 30 Hz.

Kortom, m.i. is de 720 verdraaid goed voor z'n geld en de audio-freaks raad ik aan ervoor te zorgen, dat de output-shit niet in hun versterker terecht komt. Kun je gelijk toepassen voor je computer en whatever else je aan je versterker hangt. })
O ja, vergeet de instellingen als digital, jazz en wat verder. Die zijn minstens zo slecht als de zogenaamde equalizers van WinAmp en zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110130

De speler heb ik nu denk ik 3 maanden. Het probleem van de haperingen ken ik totaal niet. Heb zeer veel, teveel, dvd's, zelfgemaakte van eigen opnamen, divx, enz. Nooit een probleem. Voor mij gewoon een fantastische speler met zeer veel mogelijkheden. Zou er dan een serie op de markt zijn gekomen die problemen kent die eerdere versies niet kennen?, zou toch heel raar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110130

Nog even een aanvulling. De mijne is een DVP720SA/00 gekocht bij Pixmania, dus zonder Sting. Ben eigenlijk wel benieuwd waar de haperende spelers vandaan komen.
Overigens vind ik het volume wel eens te laag, was bij mijn Pioneer 350 toch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nex_be
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06 14:56
Pas deze dvdspeler gekocht en al serieuze problemen. Als niemand van jullie me kan helpen, dan doe ik 'm morgen terug binnen.

De speler valt bij het bekijken van divx en gekochte dvd's op willekeurige momenten gewoon uit. Na een 20-tal seconden start de speler zichzelf terug op en laadt de disc terug.

Heb de software reeds geupgrade naar de laatste die je kan downloaden op de site van philips, maar het helpt niet. Ik heb tot nu toe nog maar één film kunnen kijken zonder probleem.

Mijn speler is aangesloten op een panasonic TX-W32D3F via een scart-kabel op AV2 mocht dat iets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110130 schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 17:58:
Nog even een aanvulling. De mijne is een DVP720SA/00 gekocht bij Pixmania, dus zonder Sting. Ben eigenlijk wel benieuwd waar de haperende spelers vandaan komen.
Overigens vind ik het volume wel eens te laag, was bij mijn Pioneer 350 toch beter.
Multichannel uitzetten en "geluidsverbetering" e.d. op concert zetten. Heb je niet nodig ( en vervormd) tenzij je zeskanaals analoog uitgaat. In het laatste geval kan je volume in de presets bijstellen; anyhow de "geluidsverbeteringen" uitzetten! (op concert)
Bij SACD werkt vanzelf alleen de zeskanaals en dan is het OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118186

Nieuwe versie beschikbaar van MPEG4 Modifier (v1.3.1) op http://www.moitah.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nex_be schreef op zondag 09 januari 2005 @ 14:59:
Pas deze dvdspeler gekocht en al serieuze problemen. Als niemand van jullie me kan helpen, dan doe ik 'm morgen terug binnen.

De speler valt bij het bekijken van divx en gekochte dvd's op willekeurige momenten gewoon uit. Na een 20-tal seconden start de speler zichzelf terug op en laadt de disc terug.

Heb de software reeds geupgrade naar de laatste die je kan downloaden op de site van philips, maar het helpt niet. Ik heb tot nu toe nog maar één film kunnen kijken zonder probleem.

Mijn speler is aangesloten op een panasonic TX-W32D3F via een scart-kabel op AV2 mocht dat iets helpen.
Heb je na het laden van de V33 software de speler rustig laten "uitpruttelen"? Na het teruggeven van de loaddisc heeft ie nog even tijd nodig!
Anders gauw omruilen. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133852

Top_Qat wrote:

"How is the SACD stream handled? The way I see it there a 3 possibilities:
1) SACD stream downmixed/converted to feed the 24bit/192Kb DAC
2) SACD stream fed to external DSD converter then direct to the 6 analog outputs
3) SACD stream converted internally then direct to the 6 analog outputs."
----------

Hi, I've just bought a 720 SA and wondered about that myself. Lucky to have found this forum since I don't expect too much of the reply to my online question on the Philips website.
My guess (!) is that the 720 converts the DSD stream to PCM and sends that to the DA chip. That would be a pity since some of the DSD quality will be lost for the signal has to be sent through an anti-aliasing filter. The loss might be minimal, but it won't be true DSD anymore.
If the answer from Philips is interesting, I'll post it here.

"Also, can the analog outputs handle the full frequency range of SACD (DC - 100KHz)
My interconnects and my amp can (but not the speakers)."

Don't worry too much, most microphones used for music recording don't go much higher than 20 kHz anyway. IMO extended frequency range is not the main advantage of SACD/DVD-A. It's used as a marketing item though since it fits so well in the "more is better" syndrome.

Kees de Visser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Zoals beloofd heb ik nog wat filmpjes bekeken. Na de laatste posts van dit draadje werd ik een beetje depri over mijn aankoop. Dit zijn mijn bevindingen met betrekking tot 'haperingen tijdens het afspelen'.

Mijn firmware is v33. De meeste films heb ik uitgekeken en zijn origineel. Sommige heb ik voor minimaal een uur bekeken.
  • Lord of the Rings 1 Extended Edition (DTS-THX) - Lichte haperingen waarneembaar bij begin en einde van de film.
  • Pirates of the Carribean (DTS) - geen problemen
  • League of Extraordinary Gentlemen (DTS) - geen problemen
  • Final Fantasy (DD5.1) - geen problemen
  • Kill Bill Volume 1 (DTS) - geen problemen
  • Incredibles NTSC Platinum 8xDVD+R (DD5.1) - geen problemen.
Bij LOTR 1 en 3 heb ik dus problemen. Jammer want het is een van mijn favoriete DVDs. Verder heb ik geen problemen kunnen constateren. Bij LOTR had ik overigens ook problemen bij mijn vorige speler (Cyberhome AL 528 ofzo).

Ik houd de speler. Ik ben er erg tevreden over en het voldoet aan mijn primaire eisen. DivX vind ik leuk maar niet erg belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Laszlo op 09-01-2005 15:49 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125308

Anoniem: 118186 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:43:
Relaxed, deze versie zorgt ervoor dat de userdata vanzelf wordt aangepast, zodat ie niet were hapert op de pc :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125308

Laszlo schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:45:
Zoals beloofd heb ik nog wat filmpjes bekeken. Na de laatste posts van dit draadje werd ik een beetje depri over mijn aankoop. Dit zijn mijn bevindingen met betrekking tot 'haperingen tijdens het afspelen'.

Mijn firmware is v33. De meeste films heb ik uitgekeken en zijn origineel. Sommige heb ik voor minimaal een uur bekeken.
  • Lord of the Rings 1 Extended Edition (DTS-THX) - Lichte haperingen waarneembaar bij begin en einde van de film.
  • Pirates of the Carribean (DTS) - geen problemen
  • League of Extraordinary Gentlemen (DTS) - geen problemen
  • Final Fantasy (DD5.1) - geen problemen
  • Kill Bill Volume 1 (DTS) - geen problemen
  • Incredibles NTSC Platinum 8xDVD+R (DD5.1) - geen problemen.
Bij LOTR 1 en 3 heb ik dus problemen. Jammer want het is een van mijn favoriete DVDs. Verder heb ik geen problemen kunnen constateren. Bij LOTR had ik overigens ook problemen bij mijn vorige speler (Cyberhome AL 528 ofzo).

Ik houd de speler. Ik ben er erg tevreden over en het voldoet aan mijn primaire eisen. DivX vind ik leuk maar niet erg belangrijk.
toon volledige bericht
Of ik ben scheel, maar de mijne heeft totaal geen moeit,e met welke dvd dan ook. Alleen soms de ondertiteling, die lijnen eronder krijgt. En dat is maar bij een paar films...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Anoniem: 125308 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 16:33:
[...]
Of ik ben scheel, maar de mijne heeft totaal geen moeit,e met welke dvd dan ook. Alleen soms de ondertiteling, die lijnen eronder krijgt. En dat is maar bij een paar films...
Heb je ook gekeken bij: LOTR3 scene 39 op DVD2 of scene '75 Homeward Bound' in het boekje? Dan kan je het echt goed zien als er over de landkaart wordt.... uhm... 'gevlogen'.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nex_be
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06 14:56
Anoniem: 132417 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:45:
[...]

Heb je na het laden van de V33 software de speler rustig laten "uitpruttelen"? Na het teruggeven van de loaddisc heeft ie nog even tijd nodig!
Anders gauw omruilen. (8>
Jep, lang genoeg gewacht. Ik zal 'm morgen maar terug binnen doen. (Zo'n dingen heb ik nu altijd voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43040

Hallo,

Ik heb een Xvid film (the incredibles) en die speelt niet goed. Stilstaand beeld is goed, maar zodra er bewogen wordt ijlt het beeld nogal na. Het enige verschil wat ik kan ontdekken tussen deze en andere Xvid films is dat deze een custom "Quant type" heeft (met dank aan Mpeg4Modifier).
Heeft iemand ditzelfde effect vaker gezien, en is deze custom "Quant type" oorzaak van het probleem ??

Ik heb ook nog een cyberhome speler met Divx/Xvid ondersteuning staan(462), en die doet het wel goed.......

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 43040 op 10-01-2005 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lucky to have found this forum since I don't expect too much of the reply to my online question on the Philips website.
Yup, I got a useless answer. It just quoted the 24bit/96Khz specs.
My guess (!) is that the 720 converts the DSD stream to PCM and sends that to the DA chip. That would be a pity since some of the DSD quality will be lost for the signal has to be sent through an anti-aliasing filter.
I bloody well hope not! Kinda defeats to whole idea.
A previous post in this thread suggests that it is option 3.

Thanks for the english, some of the online translations are really mangled.

P.S Can somebody tell me how to switch on reply notification? I can't read the options :(
Registering was largely guess work ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GOED NIEUWS

Ik heb zonet nog iets van Signapore gehoort! Philips heeft besloten om opnieuw aan nieuwe software te gaan werken. Waarschijnlijk worden alleen het multichannel probleem (reeds gedaan) en het probleem met het multi-angle icoon opgelost. Helaas is er nu geen tijd voor stotter-problemen op te lossen. Nieuwe projecten hebben helaas prioriteit.

De architect zelf was in Malaysie toen de tsunami alles vernietigde. Gelukkig was die ochtend besloten om toch maar niet naar het strand te gaan vanwege de druktte daar.

GOOD NEWS

I just got some news from Signapore again! Philips decided to start working on a new software upgrade soon. Probably they will only fix the multichannel problem (already done) and the time-out for the multi-angle icon. Unfortionately the stammering problems will have to wait until next release (april or later). Otherwise there is no time left for new projects.

The software architect itself was in Malaysia when the tsunami hit and luckily did not go to the beach that morning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133852 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:45:
Top_Qat wrote:

My guess (!) is that the 720 converts the DSD stream to PCM and sends that to the DA chip. That would be a pity since some of the DSD quality will be lost for the signal has to be sent through an anti-aliasing filter.
Kees de Visser
This funny remark I only saw yet ..... :Z
Not true and not realistic as the MediaTek chip outputs 6 channels; it would take a major effort from Philips to degrade the chip B)
Could not test, but it sounds reasonable that the SACD- but also the stereo-outputs have a very wide frequency range. Don't forget that SACD was setup as a better stereo HiFi system than the normal CD! The multi (fake?) channels only came later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geweldig nieuws MAD :*). Brengt nieuwe hoop dat het stotteren ooit tóch een keer wordt opgelost.

Heb net je software uitgetest en het ziet er erg goed uit! De ondertiteling is nu super. De oplossing van new_age om het vak met bestandsinfo onder het bestandsoverzicht te plaatsen is misschien ook wel een goed idee voor jou software. Hoe langer de bestandsnamen kunnen zijn hoe beter :).

@new_age: Is your firmware based on the Philips or the Yamaha firmware? I prefer the Philips version because I have a few SACD's which are not supported by the Yamaha player.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 12-01-2005 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 55563 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:12:
@new_age: Is your firmware based on the Philips or the Yamaha firmware? I prefer the Philips version because I have a few SACD's which are not supported by the Yamaha player.
My version is based on an older New Age version. New Age continuus changing things, but I sometimes don't need/want some of these updates. All based on the v33 by Philips.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 118388 op 13-01-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132770

Anoniem: 118186 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:43:
Dank je voor de info. Ik heb echter nog vraag. Met de MPEG4 modifier kun je de packet bitstream verwijderen. Ik zoek echter een programma om de GMC point 3 te strippen. Op dit moment moet ik de avi's anders iedere keer reëncoden (het komt steeds vaker voor). Is er zo'n programma, en zo ja hoe heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134270

Beste mensen.

Ik ben sinds vorige weekend de trotse eigenaar van een splinternieuw 720SA'tje

Alles werkt naar behoren, buiten de stotteringen van sommige Divx'en, maar daar heb ik dank zij dit forum wel al een oplossing voor.

Ik zit wel nog met een probleem.
Ik slaag er niet in om divx subtitles (srt formaat) af te spelen.
Ik geef de .srt file dezelfde naam als de divx film, zet ze samen op een gefinaliseerde cdrom,
maar de subtitle speelt niet af en staat ook niet in de inhoudsopgave van de speler (maar dat is normaal heb ik hier gelezen).
Enkele malen op subtitle drukken tijdens de film levert enkel dat irritant icoontje op dat aanduidt dat de functie niet beschikbaar is (zo'n verbodsbordje, of wat dan ook)

Kan er iemand me helpen ?

De player was standaard uitgerust met V33 maar heb nu de firmware van mad palace. mooie firmware trouwens ! maar m'n subtitles willen nog steeds niet draaien.. :-(

Please help !

Thanks in advance !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag ontdekt dat er een betaversie is van xvid 1.1. Binnenkort maar eens uittesten hoe de speler hiermee omgaat (GMC, qpel etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 134270 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:54:
Ik slaag er niet in om divx subtitles (srt formaat) af te spelen.
Ik geef de .srt file dezelfde naam als de divx film, zet ze samen op een gefinaliseerde cdrom,
maar de subtitle speelt niet af en staat ook niet in de inhoudsopgave van de speler (maar dat is normaal heb ik hier gelezen).
Enkele malen op subtitle drukken tijdens de film levert enkel dat irritant icoontje op dat aanduidt dat de functie niet beschikbaar is (zo'n verbodsbordje, of wat dan ook)
Het kan zijn dat je bestandsnaam langer is dan 40 karakters (of iets dergelijks). Dan zijn er ook problemen bekend met ondertiteling die niet wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118388 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:59:
[...]

Het kan zijn dat je bestandsnaam langer is dan 40 karakters (of iets dergelijks). Dan zijn er ook problemen bekend met ondertiteling die niet wil werken.
Was niet het geval...
had de naam van de divx en de srt file naar 1 en dezelfde bv : Paparazzi.avi en Paparazzi.srt .
ligt daar dan het probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134270 schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 03:43:
[...]

Was niet het geval...
had de naam van de divx en de srt file naar 1 en dezelfde bv : Paparazzi.avi en Paparazzi.srt .
ligt daar dan het probleem ?
OK... heb het gevonden... allez, ik heb eindelijk nen divx met srt die macheert... dus ik vermoed dat er ofwel een fout geslopen is in het finaliseren van cdrom, ofwel dat de srt file niet ok was...

Toch bedankt allemaal !

En ik begin al uit te kijken naar de nieuwe firmware ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26

flexje

got-father

Hey fellas, ik heb sinds een paar weken v33 van new age draaien, tot vorige week geen problemen...maar nu heb ik 2x in 1 week een freeze meegemaakt op mn speler.
Geen een toets reageert dan nog, ook niet op de speler zelf, enige oplossing is stekker deruit en erin... Eerste freeze was met een xvid en de 2de met een DVD....
Iemand zoiets meegemaakt met deze speler? B)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de 720 toch maar teruggebracht vanwege het schokkende beeld.
In de winkel (Philips Personeelswinkel :P) wilden ze wel even zien wat er nou mis was ("nog nooit gehoord").
Ik wist dat het heel duidelijk (en repeteerbaar) was bij scene 39 (daar waar je over de kaart vliegt) op de extended edition van LOTR III, die had ik echter niet bij me. Nou hadden ze daar de "gewone" LOTR III, en ja hoor ook daar doet hetzelfde probleem zich voor (nu is het scene 58).
Ga je natuurlijk denken dat het aan de DVD encoding ligt dus hebben ze 'm ook nog even in een andere Philps gestopt (een 520): deze draaide vlekkeloos af! Er zit dus echt een probleem in de 720... 8)7

Ik ben blij dat ik 'm terug heb gebracht (naast het schokken irriteerde ik me mateloos aan het moeten klikken van het surround knopje om fatsoenlijk geluid te krijgen). Ik wacht wel weer voordat ik een nieuwe koop; de Nakamichi doet 't nog redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34424

flexje schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:15:
Hey fellas, ik heb sinds een paar weken v33 van new age draaien, tot vorige week geen problemen...maar nu heb ik 2x in 1 week een freeze meegemaakt op mn speler.
Geen een toets reageert dan nog, ook niet op de speler zelf, enige oplossing is stekker deruit en erin... Eerste freeze was met een xvid en de 2de met een DVD....
Iemand zoiets meegemaakt met deze speler? B)
Ditto, met een DivX. Zelfde versie van de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132402

Wat is eigenlijk de maximale resolutie van divx/xvid wat deze speler aan kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134960

De speler kan alleen resoluties tot pal (576*720) aan. Ik heb geëxperimenteerd met 720p (720*1280) divx-films, maar dan verschijnt er geen beeld (wel geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adewidt
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 12:15
Anoniem: 132402 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:11:
Wat is eigenlijk de maximale resolutie van divx/xvid wat deze speler aan kan ?
De resolutie maakt niet zoveel uit, de bitrate van een film is belangrijker.
Daarbij moet wel worden opgemerkt dat een hogere resolutie vaak hogere bitrate heeft.

De huidige divx en xvid die te downloaden zijn, zijn rond de 1200 - 2000 kbps.
Dit kan de speler aan, maar daarboven (dus eigen video's met monster kwaliteit zal die in stikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123998

Hallo,

Voor de technici onder ons heb ik hier een interessante link gevonden...;-)

http://servicedownload3.free.fr/DVP720SA_EN.pdf

Groetjes,

Stoffel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt, Stoffel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In die hele handleiding niets te vinden over sacd. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123998

Anoniem: 55563 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 04:54:
Nu is het ook geen handleiding over sacd natuurlijk. Wat wou je er dan graag over weten misschien heb ik wel een antwoord...

Mijn persoonlijke ervaring is dat het afspelen van een multichannel SACD niet echt wereldschokkend is. Het geluid is opmerkelijk stil, en het ergste van alles is dat het analoog wordt overgedragen op je receiver...jammer.

Maar ach het dit beestje (720SA) speelt bijna alles wat ie in zijn bekkie krijgt, dus ben ik er best tevreden mee.

Groetjes,

Stoffel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen specifieke vragen over SACD. Hoopte alleen nog wat op te steken over de speler. Vond het gewoon vreemd dat er in een technische handleiding niets over vermeld wordt.

Lees wel vaker dat mensen het jammer vinden dat SACD alleen analoog naar de versterker kan. Maar wat maakt het eigenlijk uit? Als je een beetje redelijke kabels gebruikt dan hoor je volgens mij geen verschil met coax of glasvezel. Van speler naar versterker is maar een kort stukje. Van versterker naar luidspreker is veel verder. Wat maakt dat extra analoge stukje dan uit?

Dat SACD multichannel zo stil klinkt, kan alleen maar aan het opnameproces liggen. Elk kanaal is namelijk discreet opgeslagen op de schijf. Luidsprekers goed afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 00:52:
Geen specifieke vragen over SACD. Hoopte alleen nog wat op te steken over de speler. Vond het gewoon vreemd dat er in een technische handleiding niets over vermeld wordt.

Lees wel vaker dat mensen het jammer vinden dat SACD alleen analoog naar de versterker kan. Maar wat maakt het eigenlijk uit? Als je een beetje redelijke kabels gebruikt dan hoor je volgens mij geen verschil met coax of glasvezel. Van speler naar versterker is maar een kort stukje. Van versterker naar luidspreker is veel verder. Wat maakt dat extra analoge stukje dan uit?

Dat SACD multichannel zo stil klinkt, kan alleen maar aan het opnameproces liggen. Elk kanaal is namelijk discreet opgeslagen op de schijf. Luidsprekers goed afgesteld?
@agentsmith

Ben het met je eens. Tenslotte luister je analoog :+ en zijn voorversterker en eindversterker ook analoog. Digitale versterkers zijn er wel (en werden ook al in de 60's gebouwd) maar hebben nooit enige populariteit gekregen. Het geluid was nog meer wennen dan bij de overgang van buis naar transistor ......
De (bijna) enige reden voor digitaal geluid zit 'm in het feit, dat bij het copieerproces bij editing en productie er in principe niets verloren gaat.
Dat heeft dus m.n. iets te maken met ruis. Analoog versterken beheerst men prima, al dan niet met de toepassing van tegenkoppeling.
Probleem bij digitaal geluid is de sampling rate: inderdaad gaat de CD tot 20 kHz, wat ruim genoeg zou moeten zijn. Probleem is echter, dat als je een ware afspiegeling van een geluid (signaal) wilt maken, je samplingrate 5 tot 10 keer zo hoog moet zijn! De CD gaat dus eigenlijk maar tot 4 a 8 kHz ....... ;) . Geen probleem want dat gaan de stem en instrumenten ook, waar het grondtonen betreft. Probleem zit in de boventonen en die vervormen een beetje bij de CD, wat wordt "opgelost" door allerlei slimme filters en waveform restorers. Daarom klinkt de output van CD-spelers, decoders etc. ook anders naarmate de constructie.
SACD lost dat op door ook de boventonen vrijwel zonder vervorming door te geven (aangenomen dan, dat de uitgangsversterker van het apparaat ook goed is!). Of je eindversterker daarbij veel meer dan 20 kHz kan doorgeven is niet zo belangrijk ...... je eigen gehoor houdt daar in de buurt ergens op. Wat wel uitermate belangrijk is, is dat die versterker én de luidspreker ook tot 20 kHz vervormingsvrij kunnen weergeven en tsja, vooral met luidsprekers is dat niet simpel. :?
Het ontbreken van vervorming maakt de SACD stil (als ie goed gemaakt is) en bij een m.n. goede opstelling van de L-R luidsprekers erg realistisch.
Het digitale proces is overigens ook een verbetering v.w.b. een veel betere basweergave en (bij de CD) betere grondtonenweergave dan de veelgeroemde LP. De LP is nu niet direct erg goed (op een uitzondering na); er ging veel verloren bij het copieer- en mechanische weergaveproces. Neemt niet weg dat ze soms lekker klinken. :)
SACD in het servicemanual is niet interessant, je hebt niks af te regelen. Het design van het ( relatief simpele) circuit moet verrekte goed zijn om de snelle bitrate zoveel mogelijk zonder fouten in een zo perfect mogelijke DAC te krijgen, dan komt er "vanzelf" een goed geluid uit. Eigenlijk is alleen de analoge filtering om digitale "shit" uit de analoge uitgangen te houden nog designbaar. De rest zit in de chip.

Zet overigens bij surround-sound de andere speakers ( anders dan L-R) niet te luid bij muziek.
Dat ligt natuurlijk anders bij film e.d.: niks mooiers, dan die straaljager achter je met een donderende klap te horen neerstorten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 55563 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 00:52:
Ik heb niet de bedoeling je persoonlijk aan te vallen, maar wat je zegt is echt klinkklare onzin. Je hebt duidelijk niet veel verstand van audio. De kwaliteit van analoge audio is in dit geval o.a. afhankelijk van de gebruikte digitaal-analoog omzetters (DACs) en de uitgangselectronica van het apparaat.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat een CD of DVD-speler van 2000 euro enorm veel beter klinkt dan zo'n DVD-speler van 100 a 200 euro. De verschillen tussen een dure en goedkope speler zijn echter een stuk minder groot als ze digitaal op een receiver/versterker/voorversterker aangesloten worden. Dingen als jitter en andere digitale fouten zorgen nogsteeds voor kwaliteitsverschillen maar 99% van de mensen zal dat niet of nauwelijks horen.

Kortom: het is een groot gebrek als je analoog moet gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:39:
[...]

Ik heb niet de bedoeling je persoonlijk aan te vallen, maar wat je zegt is echt klinkklare onzin. Je hebt duidelijk niet veel verstand van audio. De kwaliteit van analoge audio is in dit geval o.a. afhankelijk van de gebruikte digitaal-analoog omzetters (DACs) en de uitgangselectronica van het apparaat.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat een CD of DVD-speler van 2000 euro enorm veel beter klinkt dan zo'n DVD-speler van 100 a 200 euro. De verschillen tussen een dure en goedkope speler zijn echter een stuk minder groot als ze digitaal op een receiver/versterker/voorversterker aangesloten worden. Dingen als jitter en andere digitale fouten zorgen nogsteeds voor kwaliteitsverschillen maar 99% van de mensen zal dat niet of nauwelijks horen.

Kortom: het is een groot gebrek als je analoog moet gebruiken.
Tsja, is helemaal waar. In het geval van SACD heb je dan echter een probleem want afaik mag het sacd geluid niet digitaal worden doorgegeven ivm. copieëren. Verder zou je dan nog een versterker moeten hebben die SACD digitaal geluid kan decoderen en die zijn er ook al niet (voor zover ik weet)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46474 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:57:
[...]

Tsja, is helemaal waar. In het geval van SACD heb je dan echter een probleem want afaik mag het sacd geluid niet digitaal worden doorgegeven ivm. copieëren. Verder zou je dan nog een versterker moeten hebben die SACD digitaal geluid kan decoderen en die zijn er ook al niet (voor zover ik weet)...
Het verhaal van Exirion is waar voor zover het het design van een speler (of wat dan ook) betreft.
Meer $$$ kán een beter product opleveren, maar helaas gaat er vaak meer in het uiterlijk design zitten dan in de toegepaste electronica. Enfin: lees de betere HiFi bladen .....
Er is minstens 1 tuner op de markt met een SACD decoder, van Sony meen ik. Had nou niet een super test :| ...... Input van het digitale signaal is bij dat ding firewire, andere verbindingen zijn te langzaam. Wellicht lukt het een fabrikant ook met USB2 8)
Het verhaal over jitter kent enige waarheid, maar in het verleden (?) waren er zelfs freaks, die hun CD's met een soort plakker verzwaarden: dan klonk het beter _/-\o_
Wat ze kennelijk niet wisten, was dat ze het servo-loop design verziekten en door het verzieken van het digitale signaal alleen maar de errorcorrect routine in de speler sterker aanspraken .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de liefhebbers: http://1389.zewan.com/

De 720 heeft net als vele andere moderne DVD spelers een MediaTek chip type 1389EE aan boord.
Dit is een uiterst complexe chip, die ook nogal wat energie verbruikt en daarbij erg klein is.
Van het type GE (i.p.v. EE) is bekend, dat er warmtestuwings problemen kunnen zijn, die zich m.n. uiten als hikken in de weergave van video. Een koelvin erop lost dan het probleem op. Let wel, dit betreft dus niet de hiks die ontstaan bij bepaalde discs die een probleempje hebben (ook DVD's dus!), daarbij helpt slechts een firmware ingreep (of een foutloze disc, natuurlijk |:( )

Ik heb maar eens temperatuur gemeten aan m'n 720, hoewel die 't feilloos doet.
Uiteraard met open kast, dus de chip heeft het al beter, maar toch is de temperatuur aanzienlijk!
Midden bovenop gemeten met contact probe:
CD spelen: 51,9 C
DVD spelen: 58,2 C

Je kan er wel vanuit gaan dat de temperatuur "binnen" nog eens een 10 C hoger is en dat is dan een temperatuur waarbij de gemiddelde computer overclocker toch eens gaat denken aan mooie koelsystemen ....... :o

Dat hoeft hierbij niet, maar wellicht is het interessant voor degenen die deze speler graag willen blijven gebruiken en de hiks zat zijn er een koellichaampje op te plakken. Dan gaat ie gelijk gemakkelijk 10 jaar mee!
De chip is ongeveer 28x28 mm. Koellichamen zat te krijgen voor een kleine prijs bij de electronicacomponenten leverancier. Wel even het juiste plakmiddel vragen, anders is het verspilde moeite. :'(

De Philips is trouwens mooi gebouwd; degelijk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus de Mediatek chip heeft standaard geen koellichaam? Wel erg slecht van Philips dan, vooral als bepaalde hickups hiermee voorkomen kunnen worden. Geeft aan dat de chip gewoon te heet wordt. Misschien maar eens overwegen wat vinnetjes erop te plakken (na de garantieperiode dan :)).

Volgens mij is de invloed van de kwaliteit van het hele digitale gedeelte (inclusief DAC's) veel minder groot dan die van het analoge gedeelte. Geef eerst flink geld uit aan goede speakers en besteedt wat je over hebt aan de apparatuur, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, dat te heet worden klinkt interessant als verklaring van het "hikken" en haperen.
Het verklaart volgens mij echter nog steeds niet dat de 720 reproduceerbaar hapert bij de "kaart scene" van LOTR 3 (uit m'n hoofd scene 39 op de extended, 58 op de gewone versie). Daar haperdie namelijk ook "koud" in de winkel, waarbij direct deze scene opgezocht werd. Lijkt me dat ie dan nog niet te heet is. De 520 waarop de verkoper het ook controleerde vertoonde het probleem niet... (überhaupt een rustiger beeld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46474 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 09:23:
Hmm, dat te heet worden klinkt interessant als verklaring van het "hikken" en haperen.
Het verklaart volgens mij echter nog steeds niet dat de 720 reproduceerbaar hapert bij de "kaart scene" van LOTR 3 (uit m'n hoofd scene 39 op de extended, 58 op de gewone versie). Daar haperdie namelijk ook "koud" in de winkel, waarbij direct deze scene opgezocht werd. Lijkt me dat ie dan nog niet te heet is. De 520 waarop de verkoper het ook controleerde vertoonde het probleem niet... (überhaupt een rustiger beeld...)
DVD's zijn net zo min als CD's altijd foutloos. Daar bedoel ik niet een reproductiefout mee, maar een die al in de master zit. Dat werd vroeger wel eens aangegeven op CD's (waarschuwing voor een tik of mute).
Niet elke chip/firmware combinatie reageert hier goed op, dus het kan heel goed zijn dat de ene speler een disc feilloos speelt en de andere een hik of mute vertoont.
Een ieder, die af en toe video edit weet dat je soms foutjes krijgt die je er óf uit moet knippen óf overnieuw moet doen. Dat heeft de professional dus ook en tijdsdruk veroorzaakt dat dat niet altijd wordt gecorrigeerd. Vandaar, dat je met name in goedkope DVD's vaak een vreemde reactie al opmerkt in de menu keuzemogelijkheden.
Als een bepaalde scene je dus aan het hart gaat, zal je daar een "passende speler" bij moeten kopen. :Y)

@agentsmith: Niet slechter van Philips, dan de anderen -> daar zit ie ook niet op. MediaTek spect dat kennelijk niet. En het treedt dus (net als bij computers) bij de ene chip wel op en de andere niet. Zoals gezegd, ik heb er geen last van en was alleen benieuwd geraakt door de opmerkingen van anderen. Plaatsing van de doos is vaak ook van belang (ventilatie).
Maar nu ie toch open is, plak ik er maar wat op. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132417 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 10:15:
[...]
DVD's zijn net zo min als CD's altijd foutloos. Daar bedoel ik niet een reproductiefout mee, maar een die al in de master zit. Dat werd vroeger wel eens aangegeven op CD's (waarschuwing voor een tik of mute).
Niet elke chip/firmware combinatie reageert hier goed op, dus het kan heel goed zijn dat de ene speler een disc feilloos speelt en de andere een hik of mute vertoont.
Een ieder, die af en toe video edit weet dat je soms foutjes krijgt die je er óf uit moet knippen óf overnieuw moet doen. Dat heeft de professional dus ook en tijdsdruk veroorzaakt dat dat niet altijd wordt gecorrigeerd. Vandaar, dat je met name in goedkope DVD's vaak een vreemde reactie al opmerkt in de menu keuzemogelijkheden.
Als een bepaalde scene je dus aan het hart gaat, zal je daar een "passende speler" bij moeten kopen. :Y)
[...]
Dit begrijp ik op zich ten dele, maar dan mag dat echt alleen incidenteel zijn. De reden echter dat ik de speler dus uiteindelijk heb teuggebracht was dat die schokjes zich bij zo'n beetje 80% van de DVD's voordeden (en ik heb twee verschillende 720SA's geprobeerd!).
De LOTR III scene heb ik in de winkel alleen gebruikt als reproduceerbaar en heel duidelijk voorbeeld.

Edit: Even voor de goede orde mijn "oude" Nakamichi DV10S heeft nergens last van ook het Philips 520 model vertoonde het probleem niet; het ligt dus echt aan de hw/sw van de 720! Ik hou het dus nog even bij mijn Nakamichi...

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 46474 op 25-01-2005 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135273

Iemand een idee of er door Philips inderdaad gewerkt wordt aan onderstaand probleem?

02] A DivX movie in 4:3 format (640x480) is not shown in the correct ration when the player is set to 16:9. The movie is horizontally squeezed and whatever viewmode you choose on your television, the movie keeps having black bars on the left and right side. Screen just is not filled in horizontally way.

Uit dit forum kreeg ik het idee, dat dit niet echt prioriteit is bij Philips. Ben ik de enige die dit echt een probleem vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 16:16
Anoniem: 135273 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:31:
Iemand een idee of er door Philips inderdaad gewerkt wordt aan onderstaand probleem?

02] A DivX movie in 4:3 format (640x480) is not shown in the correct ration when the player is set to 16:9. The movie is horizontally squeezed and whatever viewmode you choose on your television, the movie keeps having black bars on the left and right side. Screen just is not filled in horizontally way.

Uit dit forum kreeg ik het idee, dat dit niet echt prioriteit is bij Philips. Ben ik de enige die dit echt een probleem vind?
Of er aan gewerkt wordt weet ik niet, maar je kan je speler toch ook instellen op 4:3
Niet de oplossing, maar het kijkt wel een stuk prettiger.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het 4:3 probleem heb ik lang geleden al eens gerapporteerd :) en is door MADPalace doorgespeeld naar Singapore. Als ik MADPalace goed begrijp dan wordt daar nog geen oplossing voor gezocht. Firmware updates hebben helaas geen prioriteit bij Philips - die kosten alleen maar geld ;).

Ik vind het ook een irritant probleem, maar nog niet zo erg als bijv de zeer korte hapering in beeldopbouw bij het verschijnen van een regel met ondertiteling. Je kunt immers handmatig het 4:3 probleem omzeilen, wat je zelf al zegt.

Hickups bij dvd's ben ik gelukkig nog niet tegengekomen. Kan iemand het stukje van LOTRIII eens rippen en ergens hosten (liefst als kleine dvd image) om te testen? Desnoods heb ik nog zat serverruimte. Misschien ook wel handig voor Philips, als ze er ooit nog eens naar willen kijken.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 26-01-2005 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laatste nieuws dan maar effe:
- Er wordt gewerkt door allerlei hackers (inclusief MAD Palace) om firmware te releasen met stukjes software uit de DVP762 erin. Dit levert minder problemen met schokjes op.
- Wat betreft het 4:3 probleem... helaas nog geen prioriteit. Ze gaan in Signapore wel dat multichannel probleem releasen over een paar maanden, en waarschijnlijk dat ze dan ook effe dat multiangle icoon fixen, maar het 4:3 probleem kan teveel risico (bijwerkingen) hebben en ze hebben geen tijd om daar echt even goed naar te kijken. Reden: andere spelers hebben veeeeel meeer en grotere problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 03:12:

Hickups bij dvd's ben ik gelukkig nog niet tegengekomen. Kan iemand het stukje van LOTRIII eens rippen en ergens hosten (liefst als kleine dvd image) om te testen? Desnoods heb ik nog zat serverruimte. Misschien ook wel handig voor Philips, als ze er ooit nog eens naar willen kijken.
Ik ontdekte het zelf recentelijk bij The Matrix. Dat verschijnsel treedt niet (zichtbaar) op op mijn uiterst goedkope Vestel speler .....
Ik denk, dat het iets te maken heeft met een hor. sync. probleem, wellicht ontstaan bij de trucage???
Zijn er mensen (behalve dan degenen, die "gewoon" een onstabiele 720 hebben) die kunnen zeggen of het verschijnsel vaker voorkomt bij DVD's met meer getruceerde inhoud?
Of zwam ik nu maar wat? 8)7

Wellicht is de sync niet rocksolid in de MT1389 chip (want je hoort het ook van de andere spelers met die chip) of de basic software handelt dat niet goed af.
Volgens MadPalace doet Philips niet alle software in de chip, maar komt het basis deel van een andere producent; dan kan het kloppen dat anderen er ook last van hebben.
De Fransen denken overigens dat deze club de basis software levert: http://www.coretek.com.cn/english/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marconist, welke scene van The Matrix? Die dvd heb ik namelijk liggen (deel 1 dan).

Mad, er wordt nu dus serieus gehackt?? Net even gekeken naar de 762. Wel een aardig ding, met slots voor geheugenkaarten :). Is de software in de 762 vergelijkbaar met de 720? Zou leuk zijn als het beste van beide spelers in 1 nieuwe softwareversie samengevoegd wordt. Zolang SACD's afspeelbaar blijven, juich ik alle hackpogingen toe ;).

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 27-01-2005 05:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 55563 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 05:50:
marconist, welke scene van The Matrix? Die dvd heb ik namelijk liggen (deel 1 dan).

Mad, er wordt nu dus serieus gehackt?? Net even gekeken naar de 762. Wel een aardig ding, met slots voor geheugenkaarten :). Is de software in de 762 vergelijkbaar met de 720? Zou leuk zijn als het beste van beide spelers in 1 nieuwe softwareversie samengevoegd wordt. Zolang SACD's afspeelbaar blijven, juich ik alle hackpogingen toe ;).
Er is al ergens een v13 van Cherry / New Age uit. Ikzelf heb thuis al wat 762 software in me speler zitten ;-) Ik moet alleen nog wat tijd vinden om alles mooi te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134960

Hallo iedereen,

ik wilde even kwijt dat ik het fantastisch vind dat er mensen zijn die de fouten van Philips proberen goed te maken. Triest dat dit nodig is, maar wellicht krijgt iedereen die problemen heeft met de speler nu toch nog waar de duurverdiende centen voor opgeofferd zijn.

Ik vind de 720SA een leuke allroundspeler en zeker voor het geld.
Het beeld is uitstekend (ook op 2,5 meter breed) en het geluid via sacd is redelijk (op mijn 963sa was dat beter).

De voornaamste problemen waar ik tegenaan loop zijn: (voor zover al niet hier genoemd)

- haperingen bij pans
hierna loopt het geluid niet meer synchroon: zeer irritant. Dit verschijnsel treedt op bij enkele dvd's.

- multi-angle symbool blijft te lang in beeld
- lage output bij cd-audio via digitale output (op te lossen door surround uit te zetten)
- geen audio-output via digitaal bij svcd's en dvd-opnames via Pinnacle waarbij er voor mpeg-geluid gekozen wordt (wel output via discrete 5.1 uitgang)

Ik dacht dat dit nog niet verholpen was, maar wellicht zit ik er naast.
Ik heb overigens de 720sa/00

Groeten,
Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134960 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:23:

ik wilde even kwijt dat ik het fantastisch vind dat er mensen zijn die de fouten van Philips proberen goed te maken. Triest dat dit nodig is, maar wellicht krijgt iedereen die problemen heeft met de speler nu toch nog waar de duurverdiende centen voor opgeofferd zijn.

Ik vind de 720SA een leuke allroundspeler en zeker voor het geld.
Het beeld is uitstekend (ook op 2,5 meter breed) en het geluid via sacd is redelijk (op mijn 963sa was dat beter).

De voornaamste problemen waar ik tegenaan loop zijn: (voor zover al niet hier genoemd)

- haperingen bij pans
hierna loopt het geluid niet meer synchroon: zeer irritant. Dit verschijnsel treedt op bij enkele dvd's.

- multi-angle symbool blijft te lang in beeld
- lage output bij cd-audio via digitale output (op te lossen door surround uit te zetten)
- geen audio-output via digitaal bij svcd's en dvd-opnames via Pinnacle waarbij er voor mpeg-geluid gekozen wordt (wel output via discrete 5.1 uitgang)
toon volledige bericht
Niet zo jammeren over Philips ;) want al die multispelers hebben wel wat! Ik vind het eigenlijk wel mooi, dat ze een andermans chip als "hart" toepassen en als groot bedrijf een niche markt aanpakken.
Wat je problemen betreft: Ik ervaar tot dusver geen problemen met geluid sync. Multiangle discs heb ik niet. Surround moet altijd uit wanneer je digitaal uitgaat, anders heb je "dubbel-Dolby" en dus dubbel verlies! Dat gaan ze volgens MadPalace ook aanpassen.
Pinnacle geeft wel meer problemen. Gewoon je gratis video tools halen bij Doom9 en wat mij betreft branden met Nero.

Voor de mee-lezers: Ik had The Matrix zo lang niet meer gezien, dat ik lekker ben blijven kijken. Ik moet dus opnieuw uitzoeken waar de rottigheid zit. 'Mmm, ik weet nog niet wanneer, laat 't wel weten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mad, wat is dan beter aan de 762-software dat je de moeite neemt die geschikt te maken voor de 720?

marconist, een beetje kritiek mag best :). Wij hier weten dat er een niet-Philipschip in de speler zit (hoewel ik dat tijdens de aankoop niet wist!). Als consument moet je echter kunnen verwachten dat een speler datgene doet wat er op de doos wordt beloofd. In de eerste plaats is dat gewoon dvd's afspelen zonder haperingen. Voor een n-de generatie dvd-speler mag dit geen problemen opleveren! De geluidsproblemen zijn voor een bedrijf als Philips eigenlijk ook wel vreemd en ongewenst. Het is dat de speler niet zo duur was... maar ik heb er alle begrip voor wanneer mensen het apparaat terugbrengen om genoemde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117062

Anoniem: 55563 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 14:00:
Mad, wat is dan beter aan de 762-software dat je de moeite neemt die geschikt te maken voor de 720?
Uit de txtfile van die nieuwe firmware van New Age:

--> DIVX subtitles: decreased video stammering (Replaced ARM Block with DVP762's ARM Block)

Dus blijkbaar heeft de 762 firmware minder last van het haperen van het beeld wanneer de ondertitels opgebouwd worden. Heb het overigens zelf nog niet uitgetest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121170

Anoniem: 55563 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 04:54:
Ja, daar maak ik me ook zorgen over. Die DAC die daarin genoemd word (CS4360) ondersteund zelfs helemaal geen DSD data (SACD). De CS4365 ondersteund wel DSD. (overzichtje hier:http://www.cirrus.com/en/pubs/brochure/MixedSig_Audio_2004.pdf)
Ik zie verder geen verbindingen met de analoge uitgangen.
Foutje in de servicemanual? Of zet philips echt het DSD signaal om in PCM? Dat zou het hele principe van SACD verknoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117062 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 18:40:
[...]

Uit de txtfile van die nieuwe firmware van New Age:

--> DIVX subtitles: decreased video stammering (Replaced ARM Block with DVP762's ARM Block)

Dus blijkbaar heeft de 762 firmware minder last van het haperen van het beeld wanneer de ondertitels opgebouwd worden. Heb het overigens zelf nog niet uitgetest...
Klinkt erg goed in ieder geval :).
Anoniem: 121170 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 19:41:
[...]

Ja, daar maak ik me ook zorgen over. Die DAC die daarin genoemd word (CS4360) ondersteund zelfs helemaal geen DSD data (SACD). De CS4365 ondersteund wel DSD. (overzichtje hier:http://www.cirrus.com/en/pubs/brochure/MixedSig_Audio_2004.pdf)
Foutje in de servicemanual? Of zet philips echt het DSD signaal om in PCM? Dat zou het hele principe van SACD verknoeien.
SACD klinkt wel degelijk beter dan CD op de 720. Dus ofwel gaat alles gewoon volgens de spelregels ofwel Philips speelt toch vals maar zet het SACD-signaal om naar bijv 24bit 96khz PCM (nog steeds ongewenst natuurlijk).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 28-01-2005 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 121170 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 19:41:
[...]

Dit is inderdaad de verbetering van de 762 code.

En wat betreft problemen... acht... ik heb jarenlang de vorderingen van de KiSS speler gevolgt. Uiteindelijk is er veel op dat ding te kijken, maar zijn nooit alle problemen opgelost. Ik denk ook dat het onmogelijk is voor een DivX/XviD speler omdat er ook elke keer weer nieuwe codecs bijkomen (zoals nu Packed Bitstream) en dan ga je ook wat minder prioriteit geven aan dit soort spelers.
Ik zou de speler ook terugbrengen als sommige dingen me niet bevielen. Ik heb zelfs gewacht tot ik de software goed genoeg vond voordat ik hem aanschaftte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 07:03:
[...]

[...]

SACD klinkt wel degelijk beter dan CD op de 720. Dus ofwel gaat alles gewoon volgens de spelregels ofwel Philips speelt toch vals maar zet het SACD-signaal om naar bijv 24bit 96khz PCM (nog steeds ongewenst natuurlijk).
Die schema's zijn inderdaad lastig te lezen, maar zijn dan ook niet echt bedoeld voor component reparatie (of constructie). Overigens is wel te zien, dat er op het outputboard twee verschillende audiostreams binnenkomen en daar wordt ook de da-conversie gedaan. Dat deel van het board kan kennelijk omgeschakeld worden naar de aard van het signaal (en daar zullen ook wel die idiote instellingen als "digital" geknutselt worden :> ) en dus kan ook de timing van de 1-bit converter aangepast worden.
De kreet PCM slaat bij technici nu niet direct op het begrip PCM in de computer en consumenten audio wereld. Het is gewoon de directe output van je sampler voordat je er andere leuke dingen mee gaat doen. Het aardige van een PCM signaal ( en noem het maar DSD als je het op een andere manier door een disc hebt gefrommelt en veel hoogfrequenter is ) is dat het rechtstreeks in een 1-bit converter oftewel integrator kan stoppen. En die maakt er zonder veel problemen weer het "oorspronkelijke" signaal van.
Zo'n 1-bit ding kan bij een netjes design weinig aan het signaal verprutsen, dus dat is weer fijn voor de HiFi freaks :7
Bij gewone CD's loont zo'n ding ook wel, maar je zit toch met het feit, dat je van de binaire woordjes op de CD eerst weer een pulse stream moet maken. En dan zit je eigenlijk weer op hetzelfde peil als een hele goeie X-bits DAC. Vandaar dat je altijd twee kampen ziet in digitaal audioland.
De SACD zet het kennelijk anders op disc, waardoor dat conversieprobleem er niet (of minder?) is. Hoe 't bij DVD-A is weet ik niet, maar misschien kan iemand hier sowieso nog aanvullen.
(Leesvoer: http://www.airshowmastering.com/sacdimg/SACD.pdf )
http://www.canadapromedia.com/Articles/sacd/sacd.htm

Anyhow kunnen we er wel vanuit gaan, dat Philips zijn geliefde breedband PCM signaal niet onderweg heeft ingeruild voor een soort fake "gewoon-CD" signaal. Zou de schakeling alleen maar ingewikkelder maken. :*)
Trouwens, "zelfs" op de 720 klinkt SACD beter .......

Nog even een correctie: De EE chip zou geen temperatuur probleem meer kennen, dus het plakken van koelvinnetjes is alleen voor de heel fanatieken! De GE, die het probleem in de wereld bracht was een lowcost chip, die in een trits minder bekende merken was ondergebracht.

Ik heb The Matrix nog eens in de speler gestopt, maar nu zag ik geen hapering; tenzij ik natuurlijk uit verveling even opzij keek .......
Maar ..... het deksel is nog steeds van m'n speler af! Toch iets met koeling ????

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 132417 op 28-01-2005 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121170

Anoniem: 132417 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 16:04:
[...]

Die schema's zijn inderdaad lastig te lezen, maar zijn dan ook niet echt bedoeld voor component reparatie (of constructie). Overigens is wel te zien, dat er op het outputboard twee verschillende audiostreams binnenkomen en daar wordt ook de da-conversie gedaan. Dat deel van het board kan kennelijk omgeschakeld worden naar de aard van het signaal (en daar zullen ook wel die idiote instellingen als "digital" geknutselt worden :> ) en dus kan ook de timing van de 1-bit converter aangepast worden.
Er gaat een stereo stream en een multichannel stream heen...1 naar de crystal multichannel dac en 1 naar de "asahi kasei" (wie zijn dat dan??) AK4382 stereo dac.
Anyhow kunnen we er wel vanuit gaan, dat Philips zijn geliefde breedband PCM signaal niet onderweg heeft ingeruild voor een soort fake "gewoon-CD" signaal. Zou de schakeling alleen maar ingewikkelder maken. :*)
Ik zat nog eens te denken, hoe kan het dat we equalizer settings kunnen kiezen bij SACD? Dat lijkt me ze goed als onmogelijk met een 1-bit stream (digitaal) te verwerken zonder terug te gaan naar bijv 24 bit... En ik zie ook niets speciaal analoogs tussen de dac's en de uitgangen. Tot zover het mooie pure sacd signaal.

Ik hoop ook even de datasheet van de Crystal dac gelezen en die kan echt geen 1-bit signaal en doet ook geen equalizer settings. Ik neem aan dat met een digitaal filter in de ARM gebeurd??

Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor de dvd's en divxjes, maar toch leuk om te techniek er achter eens te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn vrees ik waarheid geworden. Heb de eerste film van het net te pakken, The Village, in xvid 1.0 formaat met b-frames! Die doet het dus niet op onze mooie 720 :'(.. Philips, laat die haperingen maar zitten (lossen New Age en MADPalace wel op ;)) en doe wat aan xvid 1.0 compatibiliteit!
Anoniem: 121170 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:02:
Ik zat nog eens te denken, hoe kan het dat we equalizer settings kunnen kiezen bij SACD?
Als dat inderdaad zo is dan vrees ik dat er iets gebeurt dat niet zou moeten in de speler.
Anoniem: 132417 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 16:04:
(...) De kreet PCM slaat bij technici nu niet direct op het begrip PCM in de computer en consumenten audio wereld. Het is gewoon de directe output van je sampler voordat je er andere leuke dingen mee gaat doen. Het aardige van een PCM signaal ( en noem het maar DSD als je het op een andere manier door een disc hebt gefrommelt en veel hoogfrequenter is ) is dat het rechtstreeks in een 1-bit converter oftewel integrator kan stoppen. En die maakt er zonder veel problemen weer het "oorspronkelijke" signaal van. (...)
Maar PCM is multibits lage sampling rate en DSD 1bits hoge samplingrate (op sacd een 2,8MHz DSD-signaal). De manier van geluid coderen is totaal niet te vergelijken. Natuurlijk kun je DSD omzetten in PCM maar het oorspronkelijke DSD-signaal daaruit terughalen lijkt mij onmogelijk. DVD-Audio is overigens PCM, net als de audio-cd, maar dan grotere woordlengte (24bit) en samplingrate natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 28-01-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121170 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:02:

[...]

Ik zat nog eens te denken, hoe kan het dat we equalizer settings kunnen kiezen bij SACD? Dat lijkt me ze goed als onmogelijk met een 1-bit stream (digitaal) te verwerken zonder terug te gaan naar bijv 24 bit... En ik zie ook niets speciaal analoogs tussen de dac's en de uitgangen. Tot zover het mooie pure sacd signaal.

Ik hoop ook even de datasheet van de Crystal dac gelezen en die kan echt geen 1-bit signaal en doet ook geen equalizer settings. Ik neem aan dat met een digitaal filter in de ARM gebeurd??

Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor de dvd's en divxjes, maar toch leuk om te techniek er achter eens te bekijken.
Vooral je opmerking over de equalizer settings deed me het schaamrood naar de kaken stijgen :o
Je hebt absoluut gelijk en (ik heb nog even in de doos gekeken) er zit echt een 4360 in .....
Cirrus maakt ook de 4362 en die heeft een DSD input en lijkt qua eigenschappen sterk op de 4360 en zal dus ook waarschijnlijk het signaal niet domweg per bit converteren, maar het eerst in een 24-bit buffer opslaan en dan verder bewerken.
Die truc heeft Philips waarschijnlijk niet nodig gehad vanwege de power van de MT1389 en dus gekozen voor de 4360. En daarmee gekozen voor een wellicht wat minder rock-solid signaal dan vereist voor SACD. Kortom: DVD is prevalent in deze speler.
Mijn verhaal over het simpele en stabiele integreren gaat inderdaad niet op: de 720 is niet "geheel conform SACD specs"! En daarmee eigenlijk een DVD-A speler. ;(
Maar die mogelijkheid is (uiteraard) geblokkeerd; wellicht komt er nog een cracker, die dit als extra in de software weet te frommelen, zucht ......

Voor degenen, die dit relaas met zorg aanzien: wat er uit de 720 komt is nog altijd beter dan de "gewone" CD-speler, in ieder geval v.w.b. frequentiebereik en naar ik verwacht ook qua vervorming op hogere frequenties. Maar de echte soundfreak kan toch beter een "echte" SACD speler kopen. Wel even opletten, dat ze er niet zo'n Cirrus 4360 e.v. inzetten, anders ben je er nog geen moer mee opgeschoten. Dus neem je technische vriend(in) mee! :X

Nog even over The Matrix (eerste). Het probleem zit bij mij bij scene 30 vlak na het ontploffen van de lift en vóór het veranderen van het hoofd van de helipiloot.
De grap is dat ik het soms een paar keer kan herhalen en dan weer treedt het niet op. Ik denk dat er niks echt mis is met The Matrix en de logic in de 720, maar dat de DVD-loader (die schuif waar je je disc instopt) wat moeite heeft met dat plekje op de disc. Deze loader is een Asatech WXD-8136, uiteraard een lowcost product, maar deze Chinezen leveren toch ook aan Sony en JVC ......
Enfin, ik zit er niet echt mee omdat de speler niet echt hangt of zo, dat heb ik wel eens anders meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 22:25:

Maar PCM is multibits lage sampling rate en DSD 1bits hoge samplingrate (op sacd een 2,8MHz DSD-signaal). De manier van geluid coderen is totaal niet te vergelijken. Natuurlijk kun je DSD omzetten in PCM maar het oorspronkelijke DSD-signaal daaruit terughalen lijkt mij onmogelijk. DVD-Audio is overigens PCM, net als de audio-cd, maar dan grotere woordlengte (24bit) en samplingrate natuurlijk.
@AgentSmith: kijk even naar mijn tweede verwijzing, dan komt het wel door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132417 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 23:00:
[...]

@AgentSmith: kijk even naar mijn tweede verwijzing, dan komt het wel door. ;)
Daar heb ik naar gekeken. Er wordt niets vermeld over hoe de conversie precies plaatsvindt die zonder twijfel zeker niet lossless zal zijn. Slechts vermeld wordt dat het wiskundig mogelijk is om te converteren (duh ;)). Zoals ik al zei: PCM en DSD zijn wat betreft manier van coderen niet te vergelijken. PCM op de audio-cd bijv legt 44100 keer per seconde de geluidssterkte vast. Bij afspelen komt uit deze afzonderlijke geluidssterktes, gecombineerd met de 44100Hz, vanzelf het min of meer oorspronkelijke geluid terug. DSD daarentegen legt 2,8 miljoen keer per seconde de verandering van de geluidssterkte vast en heeft daardoor een meer analoog karakter - geen losse woorden zoals bij PCM maar een quasi continue stroom van aan elkaar gerelateerde informatie. Quasi continu, want het blijft natuurlijk een digitaal signaal maar wegens de hoge samplingrate van 2,8MHz prima als continu te beschouwen. In de praktijk leidt dit tot een veel betere reproductie van het origineel dan in het geval van PCM. PCM (in welke resolutie ook) zou bijv de neiging vertonen om al het geluid te herleiden tot sinusachtige golven terwijl er net zo goed blokgolven bestaan bijvoorbeeld. Uit een SACD paper van Philips en Sony:
Afbeeldingslocatie: http://agentsmith.mine.nu/images/DSDvsPCM.gif
Het karakter van het origineel blijft als het ware behouden. Conversie naar PCM is dus funest. Inmiddels errug off-topic allemaal maar ik hoop dat deze discussie gewaardeerd wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had toevallig ook nog The Matrix ergens liggen en wilde die kijken op me 720. Helaas... geen beeld... wel ondertiteling en ook geluid ?!?!$#@*$!@$. Toch maar eens een andere rip zoeken :(

AVI File Details
========================================
Name.........: Matrix (CD1).avi
Filesize.....: 704 MB (or 721,146 KB or 738,453,504 bytes)
Runtime......: 01:08:08 (98,012 fr)
Video Codec..: XviD
Video Bitrate: 1055 kb/s
Audio Codec..: ac3 (0x2000) Dolby Laboratories, Inc
Audio Bitrate: 384 kb/s (5 ch) CBR
Frame Size...: 800x320 (2.50:1) [=5:2]

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 118388 op 29-01-2005 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117062

Anoniem: 118388 schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 11:54:
Ik had toevallig ook nog The Matrix ergens liggen en wilde die kijken op me 720. Helaas... geen beeld... wel ondertiteling en ook geluid ?!?!$#@*$!@$. Toch maar eens een andere rip zoeken :(

AVI File Details
========================================
Name.........: Matrix (CD1).avi
Filesize.....: 704 MB (or 721,146 KB or 738,453,504 bytes)
Runtime......: 01:08:08 (98,012 fr)
Video Codec..: XviD
Video Bitrate: 1055 kb/s
Audio Codec..: ac3 (0x2000) Dolby Laboratories, Inc
Audio Bitrate: 384 kb/s (5 ch) CBR
Frame Size...: 800x320 (2.50:1) [=5:2]
Is het niet zo dat de speler enkel resoluties neemt tot 720, in dit geval dus 720 x 288. Probeer je film mbv Virtual Dub eens te resizen naar de resolutie die hierboven staat, dan zou het volgens mij wel moeten lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 117062 schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 15:47:
Is het niet zo dat de speler enkel resoluties neemt tot 720, in dit geval dus 720 x 288. Probeer je film mbv Virtual Dub eens te resizen naar de resolutie die hierboven staat, dan zou het volgens mij wel moeten lukken :)
Of koop gewoon de DVD :Z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563 schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 02:22:
[...]

Daar heb ik naar gekeken. Er wordt niets vermeld over hoe de conversie precies plaatsvindt die zonder twijfel zeker niet lossless zal zijn. Slechts vermeld wordt dat het wiskundig mogelijk is om te converteren (duh ;)). Zoals ik al zei: PCM en DSD zijn wat betreft manier van coderen niet te vergelijken. PCM op de audio-cd bijv legt 44100 keer per seconde de geluidssterkte vast. Bij afspelen komt uit deze afzonderlijke geluidssterktes, gecombineerd met de 44100Hz, vanzelf het min of meer oorspronkelijke geluid terug. DSD daarentegen legt 2,8 miljoen keer per seconde de verandering van de geluidssterkte vast en heeft daardoor een meer analoog karakter - geen losse woorden zoals bij PCM maar een quasi continue stroom van aan elkaar gerelateerde informatie. Quasi continu, want het blijft natuurlijk een digitaal signaal maar wegens de hoge samplingrate van 2,8MHz prima als continu te beschouwen. In de praktijk leidt dit tot een veel betere reproductie van het origineel dan in het geval van PCM. PCM (in welke resolutie ook) zou bijv de neiging vertonen om al het geluid te herleiden tot sinusachtige golven terwijl er net zo goed blokgolven bestaan bijvoorbeeld. Uit een SACD paper van Philips en Sony:
[afbeelding]
Het karakter van het origineel blijft als het ware behouden. Conversie naar PCM is dus funest. Inmiddels errug off-topic allemaal maar ik hoop dat deze discussie gewaardeerd wordt :).
Ahem, nog één keer dan, voor ik er door MadPalace wordt afgeschopt :9
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt: sampling is de techniek waarmee je een momentele waarde bepaald van een golfvorm. Herhaald samplen is net zoiets als een stroboscoop, dus als het een constant signaal is kan je de golfvorm zien. Het samplingproces is op zich analoog: er wordt gewoon een heel kort moment (100 nS of zo) een analoge waarde opgetekend en onthouden. Die waarde zet je om in een of ander digitaal formaat, never mind welke! Die keuze laat je bepalen door wat je ermee wilt doen.
Het Theorema van Nyquist (en helaas ook de praktijk) leert dat je nog een sinus kunt reconstrueren uit twee meetwaarden (samples). Dus een gewone CD kan in wezen nog een sinus van 22050 Hz leveren. Maar dan ook niet meer dan een sinus: de CD is dus niet getrouw als het aantal meetpunten in een golfvorm te klein wordt en grofweg gezegt niet erg accuraat boven de 6 a 8 kHz. Dat knapt lekker op als je de samplefrequentie van 44.100 Hz naar 2.822.400 Hz brengt. :)
Philips en Sony digitaliseren dat signaal naar Pulse Duration Modulation, dat zij DSD noemen (omdat ze een fixed samplerate hebben) en dus een bitrate van 2.822.400 heeft.
Dat lijkt snel, maar de bitrate van één kanaal (PCM) op een CD is ook al 44.100 x 16 = 705.600.
Dat getal 2.882.400 is heel handig, want je kunt het aangenaam binair delen als je wilt en er b.v. een 44.100 signaal van maken. Handig als je compatibel met de PCM code op CD wilt zijn. Maar ja, het blijft natuurlijk downsampling. :|
Overigens, dat samplen op 44.100 deed al geen hond meer, zo begon het in 1978 ...... Naarmate de electronica beter werd vloog de samplerate omhoog. Dat werd gedaan om (met succes) te trachten de nadelen van de relatief lage rate op de CD te omzeilen door een zo nauwkeurig mogelijk digitale afspiegeling te maken van de hogere frequenties.
Oh ja, de output van een sampler noem je het 1-bit formaat, dat geef je bij PCM aan een tabel (16,24 of meer waarden, noem maar een getal) en dan wordt er een digitale waarde aan gegeven. Bij DSD (of PDM) doe je dat niet, je stelt per bitje alleen maar vast of de waarde groter of kleiner wordt.Uiteraard gaat dit ook in vaste stapjes anders heb je problemen met de compabiliteit met andere systemen. En die andere systemen (ja, inderdaad PCM) heb je hard nodig omdat je nog niet kunt sound-editen in DSD. :(
Door die compatibiliteit kun je ook DSD decoderen in een gewone DAC, zoals je die ook voor PCM gebruikt. Alleen introduceer je dan weer digitale onnauwkeurigheid in een verder puike HiFi keten. Maar als je er dan alleen maar naar luistert valt dat best mee, zoals de 720 bewijst. O-) Maar dat is ook logisch, want je hoeft geen 64 maar slechts 16 keer te downsamplen. (Full speed kan een gewone DAC niet aan!)

Bedankt voor je opmerkingen, ik wist eigenlijk niks van SACD. Is hierdoor aardig bijgetrokken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marconist, da's helder. We zitten trouwens wel op 1 lijn :). Wat jij bedoelt met de momentele waarde van de golfvorm, oftewel de uitwijking, is in mijn verhaal de (genormaliseerde) geluidssterkte. Inderdaad kun je algemeen stellen dat de resolutie van DSD veel hoger is dan van PCM juist door de veel hogere samplingrate. Tegelijkertijd, omdat het slechts een 1bit signaal betreft, heb je relatief veel samples nodig om een snelle verandering van de "momentele waarde van de golfvorm" te registreren, tegenover PCM dat daar slechts 1 sample voor nodig heeft (elk sample heeft immers een op zichzelf staande n-bits waarde van de genormaliseerde geluidssterkte).

In de praktijk zie je daarom dat ook de resolutie van DSD wat achterblijft bij de hogere frequenties (hoewel ik dat niet zo ervaar maar ik heb geen dure hifiset). Critici hadden liever een veelvoud van de huidige samplingrate gezien bij DSD. Dan maar geen fancy surround en de hele schijf voor stereo gebruiken, zo redeneren zij. Kan ik me puur geluidstechnisch wel in vinden, maar niet marketing-technisch. De markt schrééuwt tegenwoordig immers om surround sound dus een nieuw format kan dit simpelweg niet ontberen. Tegelijkertijd hoeft een sacd geen surroundtracks te hebben, dus misschien hadden hogere samplingrates best in de sacd-standaard mogen zitten. Speciaal voor de audiofiel die bijv ook DTS only superbit dvd's kan kopen die gewoon in een standaard dvd-speler afgespeeld kunnen worden.

Wat betreft sound editen van DSD: volgens mij kan dat wél inmiddels maar hang me er niet aan op ;).

DSD komt op de 720 al heel erg als echt over vergeleken met cd dat ik altijd al een beetje tam vond klinken. Om maar even een marketingpraatje van Philips over te nemen: die artiest staat écht in je huiskamer te zingen :D.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 30-01-2005 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goedemorgen alweer. Heb net een mailtje gestuurd naar Philips om te vragen of er nog aan de software gesleuteld wordt en dan met name de xvid 1.0 compatibiliteit. Omdat ik denk dat het wel helpt als meer mensen een mailtje sturen, hierbij het adres waar dat mogelijk is:

http://www.feedback.phili...=NL&product_type=DVP720SA

Hoe meer vraag Philips van klanten krijgt over een product hoe waarschijnlijker het is dat het product wat meer prioriteit krijgt. Misschien erg optimistisch gesteld, maar ach, nee heb je en ja kun je krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]Anoniem: 55563 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 00:40:

In de praktijk zie je daarom dat ook de resolutie van DSD wat achterblijft bij de hogere frequenties.

Ja, dat klopt wel (Ik kan 't ook niet horen :+ ) en strikt genomen kan je zeggen, dat de SACD maar 4x beter is dan de CD. Maar dat maakt 'm wel "true" tot pakweg 16 kHz en aangezien audiologen hun curves daar laten ophouden omdat ze de rest van de waarnemingen te speculatief vinden, denk ik dat je wel kunt stellen dat SACD voor 99% zéér getrouw is en een zeer goed medium voor de opnametechnici, die de "handen af van de knoppen" filosofie volgen. Dat is ook goed hoorbaar op een orgel-opname die ik nu heb.
Als je overigens op Internet de opnameboys volgt, val je soms van je stoel als je ziet wat er hier en daar aan de opnames gesleuteld wordt. En wij (de goegemeente) maar lullen over de ware weergave. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal ook eens een mailtje sturen met mijn complete overzicht van problemen, en of ze in Signapore er tijd voor vrij willen maken ;-)
Update: verstuurd, ben benieuwd wat ze ervan zegge :D

En wat betreft het eraf kicken: STAMP! Onee, ik ben geen moderator, alleen topic-starter.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 118388 op 31-01-2005 15:43 . Reden: verstuurd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die file browser ziet er wel heel strak uit!! Wordt nog een aardige concurrentie tussen MAD en NewAge :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 55563 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 00:40:
DSD komt op de 720 al heel erg als echt over vergeleken met cd dat ik altijd al een beetje tam vond klinken. Om maar even een marketingpraatje van Philips over te nemen: die artiest staat écht in je huiskamer te zingen :D.
De marketing doet goed z'n werk zie ik :)

Het gros van de mensen hoort het verschil tussen een goeie MP3 en een CD niet eens, en het verschil tussen SACD/DVD-A en CD is nog veel kleiner dan dat. Je moet verdomd goed audiospul hebben om dat verschil te kunnen horen. En dan moet je ook zeker niet op een buget/middenklasse DVD-speler zoals deze Philips gaan afspelen.

Nu zul je misschien roepen: 'ja maar, ja m.... maar..... ik hoor het echt veel beter klinken!!'

Dat ligt puur aan de opnamekwaliteit en niet aan het medium c.q. de technologie. Om met jouw woorden te spreken: ik luister m'n hele leven al naar audiokwaliteit waarbij het lijkt alsof de artiest in de woonkamer staat te spelen/zingen. Zowel met LP als CD. Feit is alleen dat goeie opnamen zeldzaam zijn, en daar zit 'm nu de catch:

SACD en consorten zijn nu nog marketingtechnisch onderscheidend omdat het 'next generation' en 'veel beter' enzo is. Er wordt bij SACD 'noodgedwongen' dan ook meer aandacht besteed aan het goed afmixen van een opnamen. Als je datzelfde bij een CD zou doen dan hoor jij het verschil tussen die CD en SACD waarschijnlijk niet meer.

Uit commerciele belangen (hard klinken op de radio) is muziek in de loop der jaren letterlijk steeds meer verkracht. Veel CD's vertonen zelfs clipping. Dat heeft niks met het medium an sich te maken, maar met slechte opnamen.

Maar gelukkig is er nog genoeg goeie muziek met goeie opnamen op CD te vinden die klinkt alsof de artiest bij je in de kamer staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, wéér een extreem offtopic cd versus sacd discussie. Moet maar, want ik leer het niet af te reageren ;).
Exirion schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 01:27:
[...]

De marketing doet goed z'n werk zie ik :)
Is na kritisch vergelijken van beide formaten. D.w.z. SACD op de dvp720, cd op de dvp720 en cd op een dure cd-only Philips cd-speler. Niks marketing... trouwens, welke marketing? :)
Exirion schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 01:27:Het gros van de mensen hoort het verschil tussen een goeie MP3 en een CD niet eens, en het verschil tussen SACD/DVD-A en CD is nog veel kleiner dan dat. Je moet verdomd goed audiospul hebben om dat verschil te kunnen horen. En dan moet je ook zeker niet op een buget/middenklasse DVD-speler zoals deze Philips gaan afspelen.
Het verschil tussen een goede mp3 en cd is inderdaad amper hoorbaar, maar dat is ook logisch want beide zijn uiteindelijk gebaseerd op multibits PCM. Heb je eigenlijk wel eens SACD gehoord op een redelijke helemaal niet dure installatie? Ik heb het vermoeden van niet, namelijk :).
Nu zul je misschien roepen: 'ja maar, ja m.... maar..... ik hoor het echt veel beter klinken!!'
Inderdaad ;).
Dat ligt puur aan de opnamekwaliteit en niet aan het medium c.q. de technologie.
You miss the point. Als je gaat vergelijken dan moet je dezelfde opname, exact hetzelfde nummer dus, vergelijken op beide media. Dan ligt het verschil dus alleen maar aan de media.
Om met jouw woorden te spreken: ik luister m'n hele leven al naar audiokwaliteit waarbij het lijkt alsof de artiest in de woonkamer staat te spelen/zingen. Zowel met LP als CD. Feit is alleen dat goeie opnamen zeldzaam zijn, en daar zit 'm nu de catch:

SACD en consorten zijn nu nog marketingtechnisch onderscheidend omdat het 'next generation' en 'veel beter' enzo is. Er wordt bij SACD 'noodgedwongen' dan ook meer aandacht besteed aan het goed afmixen van een opnamen. Als je datzelfde bij een CD zou doen dan hoor jij het verschil tussen die CD en SACD waarschijnlijk niet meer.
Wat je nooit gehoord hebt, kun je niet missen. Nogmaals, leen/huur eens een goede sacd-speler en goede sacd's en doe de vergelijking. Als je, zoals je beweert, goede cd's hebt dan doen argumenten als "marketing" en "bij sacd wordt noodgedwongen beter afgemixt" niet meer ter zake.
Uit commerciele belangen (hard klinken op de radio) is muziek in de loop der jaren letterlijk steeds meer verkracht. Veel CD's vertonen zelfs clipping. Dat heeft niks met het medium an sich te maken, maar met slechte opnamen.

Maar gelukkig is er nog genoeg goeie muziek met goeie opnamen op CD te vinden die klinkt alsof de artiest bij je in de kamer staat ;)
Zoals je zelf al zegt: heeft niets met het medium te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]Exirion schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 01:27:
[...]

a. De marketing doet goed z'n werk zie ik :)
b. En dan moet je ook zeker niet op een buget/middenklasse DVD-speler zoals deze Philips gaan afspelen.
c.Nu zul je misschien roepen: 'ja maar, ja m.... maar..... ik hoor het echt veel beter klinken!!'
Dat ligt puur aan de opnamekwaliteit en niet aan het medium c.q. de technologie. Om met jouw woorden te spreken: ik luister m'n hele leven al naar audiokwaliteit waarbij het lijkt alsof de artiest in de woonkamer staat te spelen/zingen. Zowel met LP als CD. Feit is alleen dat goeie opnamen zeldzaam zijn, en daar zit 'm nu de catch:
d. Uit commerciele belangen (hard klinken op de radio) is muziek in de loop der jaren letterlijk steeds meer verkracht. Veel CD's vertonen zelfs clipping. Dat heeft niks met het medium an sich te maken, maar met slechte opnamen.[/b]
......................................................................

a.'t Is toch wel leuk als iemand wat aardigs geknutseld heeft, dat de goegemeente er kennis van krijgt. B)
b. Meten is weten --> dan luisteren. Dat mogen de meestal niet zo technische audio-freaks wel eens onthouden. "Vroeger" was er zelfs in een of ander duur audioblad een discussie aan de gang over het feit, dat zwaardere apparatuur betere bassen gaf _/-\o_ . Neen, 't ging niet alleen over de voedingstrafo!
c. Tsja, je bent waarschijnlijk niet de enige die al een leven lang van muziek geniet en probeert het thuis (of in z'n studio) zo goed mogelijk te laten klinken ...... Probleem is alleen "dat je ouder wordt, pappa" en dat dat leidt tot een minder goed gehoor. Bij mij klinken de 78-ers tegenwoordig ook beter dan toen ik 18 was 8)7 .
d. Radio is allang geen HiFi optie meer. Sinds de benepen toepassing van digitale verbindingen is het hooguit nog een goede MP3. Kijk maar eens naar het spectrum.

Kijk tot slot even naar een artikeltje in een echt freakblad: http://www.stereoplay.de/...tp0704UniversalPlayer.pdf
en ga 's luisteren naar die 720 aan een beetje decente installatie. Have fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 55563 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 03:13:
You miss the point. Als je gaat vergelijken dan moet je dezelfde opname, exact hetzelfde nummer dus, vergelijken op beide media. Dan ligt het verschil dus alleen maar aan de media.
En jij mist mijn punt volledig, wat meteen jouw hele post onderuit haalt ;)

SACD opnamen ondergaan een ander mastering proces. Geen wonder dus ook dat, zoals ik aangaf, ze anders afgemixt zijn wat meer hoorbare verschillen oplevert dan dat hele SACD vs CD medium/specs verhaal. "Hetzelfde nummer van dezelfde artiest van hetzelfde album" op SACD en CD met elkaar vergelijken zegt dan ook helemaal niks.

En daar zit nu de kracht van de manipulatie/marketing: je kunt een opname anders laten klinken zonder dat het feitelijk door de vermeende betere eigenschappen van het systeem komt. Als je eerlijk wil vergelijken dan moet je een CD en SACD opname hebben die van dezelfde master opname af komen. En dan moet je verdomd goeie apparatuur hebben om het verschil te kunnen horen.

Laat ik nog even benadrukken dat ik niks tegen SACD heb. Integendeel. Waar ik wel tegen ben is de manipulatie en schijnbare kwaliteitsvooruitgang waarmee mensen worden lekker gemaakt. Helaas hebben maar weinig mensen kennis van het proces van het maken van opnamen, dus als het dezelfde artiest met hetzelfde album betreft en SACD klinkt beter, dan is SACD toch beter? Nou, niet dus :)

Het ligt allemaal veel subtieler. Maar dat zullen de platenindustrie en de SACD-speler fabrikanten nooit vertellen. Het is werkelijk bespottelijk dat een fabrikant het presteert om een "SACD-installatie", oftewel een crap torentje met dito speakers, van een paar honderd euro te verkopen. Op zo'n kreng hoor je het verschil niet, en al zou je het wel horen, dan klinkt het nog nergens naar en kun je beter een goeie installatie met een gewone good old CD-speler hebben.

SACD is een technische verbetering maar wordt momenteel misbruikt om, via slimme marketing en manipulatie, apparatuur en SACD's mee te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133852

Vandaag kreeg ik warempel antwoord van Philips op mijn vraag of de 720SA het SACD/DSD signaal intern omzet naar PCM. Zoals ik vreesde is het antwoord nietszeggend.

De kwestie:
- Philips zegt niks teveel met de belofte dat deze speler ook SACD's kan afspelen.
- Philips promoot het SACD formaat, o.a. door te zeggen dat het een beter formaat is dan de "ouderwetse" cd. Niks mis mee, het is een prima medium, zeker voor surround audio.
Maar als men claimt dat DSD (sacd) zich gehoormatig positief onderscheidt van PCM (cd/dvd), dan komt je als fabrikant weinig geloofwaardig over als in een "sacd" speler het signaal intern wordt omgezet naar het inferieur geachte PCM.

Natuurlijk klinkt het allemaal best mooi, maar er zit toch een luchtje aan.
Philips maakt ook "echte" SACD spelers, dus audio-freaks kunnen zeker bij dit merk terecht.

Bij het testen merkte ik dat de digitale uitgang het signaal van een gewone cd niet correct weergeeft. De output is 24 bits (cd moet altijd 16 bits zijn) en er is wat vervorming (op zeer laag niveau). Er zit dus duidelijk (digitale) processing in het signaalpad en hoewel cd's goed klinken worden ze op de 720SA niet correct afgespeeld. Ik heb geen blokschema's en kan niet zien of de DA-converters en de digitale (spdif) output hetzelfde signaal krijgen. Vermoedelijk wel.
Dat betekent dat deze speler noch cd's noch SACD's in volle kwaliteit afspeelt.
Niettemin een leuk apparaat waar ik als consument veel plezier aan beleef.

Kees de Visser
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste