Even een kleine update
Deel XXXVIII: Zero Hour
Oke, het was 23:59,
we stonden aan de Duitse grens…
O nee, da’s een heel ander verhaal.
Even opnieuw:
Morgen begint Campzone, ik heb m’n baybus eindelijk ingebouwd, en het de blauwe CCFL’s onder in m’n kast vervangen door UV-balkjes.
Allereerst die baybus. Na alles te hebben gechecked, gerechecked en doorgemeten had ik er eindelijk genoeg vertrouwen in om dat ding in te bouwen. Na het solderen en hersolderen van om en nabij 150 draadjes had ik ‘m eindelijk aangesloten op alles in het systeem. Het is net de Borg, maar dan anders.
Aan de andere kant steekt eenzelfde hoeveelheid kabels uit.
Ik ben een paar uur met LCD Smartie wezen klooien (geweldige prog trouwens

) en mijn Baybus werkt (bijna) volledig. Er moeten nog een aantal bugs weggewerkt worden, zoals het gruwelijke oververhitten van de CPU’s en de relais, het feit dat 2 knoppen soms weigeren, 1 USB poort het niet doet en het LED-paneel er soms mee kapt, maar voor een project waar ik een jaar lang aan gewerkt heb is het resultaat tot nu toe op z’n minst hoopvol.
En het LED-paneel in werkende toestand:
En de achterkant:
En zo komen de kabels van en naar de baybus:
[b]Deel XXXIX: Nieuwe controller[b]
Ik heb zoals gezegd een nieuwe RAID controller binnengekregen, de Highpoint RocketRAID 1820A. Het is een host-based RAID controller, maar dat maakt met 2 CPU’s niet uit. Verder werkt ie in een 133mhz/64bits PCI-X slot, ondersteunt tot maximaal 8 SATA 150 HDD’s, RAID5 en heeft connectors voor het aansluiten van externe statusleds, wat ik dus ook zeker ga doen.
En met de HDD’s ingebouwd:
Nou heb ik nog wel 1 heel raar probleem, en dat is dat als mijn onboard Silicon Image 3114 RAID controller aanstaat mijn nieuwe Highpoint weigert te booten, of daar in ieder geval geen kans toe krijgt. Ik kan in windows met de managementsoftware ‘m wel bereiken en ik zie de schijven daar, maar in verkenner zie ik geen harde schijven erbij. Zet ik die onboard oplossing uit dan boot ie wel, maar dan mis ik die 4 200Gb schijven van die controller. :’(
Waarom zitten die 2 elkaar in de weg en booten ze niet netjes een voor een?
Nou, tot na Campzone, dan ga ik er weer tegenaan, want hij is nog lang niet af.