Die wil ik dan voor het gemak voor anderen die verder discussiëren nog wel even opsommen :
Milieu-aspect
Eigenlijk irrelevant; dit geldt voor alle slurpende auto's. Kan dus met een gerust hart weggelaten worden uit een discussie over het verbieden van
terreinauto's
Economisch aspect
Hangt bijzonder nauw samen met het milieu aspect, en kan dan ook om dezelfde redenen soepel van tafel geveegd worden. Bijzonder interessant onderwerp om een discussie te houden over het al dan niet verbieden/beperken van niet-energiezuinige voertuigen, maar nauwelijks interessant in deze discussie.
"Het is een patserbak"
Tsja, behalve dat eerder genoemde GL lid is denkik hier iedereen het er wel mee eens dat dat niet écht een bijzonder goed argument te noemen is
Gevaar aspect
Op te delen in drie delen:
Gevaar door hoog gewicht
Helaas, maar dit geldt óók al voor allerlei andere zware auto's. Verschuiven we dus ook naar die andere discussie.
Gevaar voor bestuurder
In tegenstelling tot de algemene gedachte blijkt tenminste een suv, en waarschijnlijk ook een terreinwagen, mínder veilig voor de inzittende dan een lage auto. Geen goed argument, want voorlopig mag je tot op zekere hoogte in Nederland gewoon kiezen hoeveel risico je wilt lopen; en suv's en terreinwagens blijven daar vér onder. Het gevaar voor bijvoorbeeld motorrijders is zoveel groter dat het bijzonder willekeurig lijkt om dan hier ergens halverwege de meest-gevaarlijk-voor-gebruiker lijst in te gaan hakken. Daar komt nog bij dat ook suvs en terreinwagens gewoon aan de algemeen geldende veiligheids eisen moeten voldoen.
Overlast van deze wagens
Kan ook weer opgedeeld worden:
Overlast bij het parkeren
Lijkt me een vrij klein bezwaar, in de praktijk zal het niet echt vaak voorkomen, maar inderdaad, dit is een geldig argument lijkt me
Overlast door hoogte
Borden niet kunnen lezen. Lijkt me niet; er rijden immers ook allerlei bedrijfsbusjes en vrachtwagens rond overal; De infrastructuur is er gewoon op aangepast dat je vrijwel alles zelfs achter een grote vrachtwagen nog veilig kunt doen, dus achter een terreinwagen lijkt me het probleem ook niet echt heel groot dan. Misschien gewoon wat minder bumperkleven
Nog wat kleine vormen van overlast
Tsja, daarvan zijn er vast wel een paar.
Gevaar door hoogte van de neus en eventuele bullbar.
Híer zit het énige serieuze bezwaar tegen het toelaten van terreinwagens of andere auto's met een hoge neus op de wegen. Iedereen is het er wel mee eens dat bullbars ten eerste vrijwel altijd onnodig zijn in Nederland én aanzienlijk meer schade toebrengen aan een voetganger.
Volgens mij kan dus de hele discussie teruggebracht worden naar het laatste puntje en kan de vraag van de TS opnieuw geformuleerd worden : "Zijn bullbars dermate gevaarlijk, dat ze verboden zouden moeten worden?"
Om die vraag te beantwoorden moet volgens mij eerst onderzoek worden gedaan naar de mate waarin ongelukken voorkomen die dodelijk zijn mét bullbar en niet dodelijk zijn zónder bullbar.
[
Voor 5% gewijzigd door
eamelink op 21-10-2004 16:37
]