Ik probeer nu juist duidelijk te maken dat terreinwagens verbieden op grond van onveiligheid of iets dergelijks dus wél kan, maar niet op grond van de nutteloosheid van terreinwagens.
Zoals al verschillende keren meegedeeld, maakt dat wel uit. Hoe zwaarder de klevende wagen, hoe meer schade hij veroorzaakt als het tot een aanrijding komt.
Ik weet het, ik lees ook het topic, maar als jij me verkeerd quote, dan is het natuurlijk makkelijk scoren. Ik zeg slechts dat de last die ik ondervind van bumperklevers véél groter is dan de last die ik ondervind van mensen met een terreinwagen. En dat de last die ik ondervind bij gekleefd worden maar minimaal groter worden bij een grotere auto.
Hoezo? SUV's leveren meer wegonderhoud, een slechter milieu en zwaardere verkeersongevallen op. Dat lijkt me toch meetbare en reeele overlast.
Dat lijkt me inderdaad een prima meetbare overlast. Maar dan moet wél eerst gemeten worden! Het milieu en de zwaardere verkeersongevallen lijken me inderdaad een klare zaak.
Maar als het maar minimaal is, is het niet goed genoeg om terreinwagens te verbieden. En of er écht meer wegenonderhoud is; zoveel meer dan gecompenseerd kan worden door de extra wegenbelasting die bezitters al betalen, dat lijkt me nou niet echt super logisch ofzo. Het zou best kunnen, maar onderzoek dat eerst.
Nope, we proberen dat aantal doden terug te dringen en stellen niet dat 1000 een aardig gemiddelde is en dus niets meer in verkeersveiligheid hoeven te investeren.
Mjah, de discussie hierover komt neer op een verschillende interpretatie van het woord accepteren. We begrijpen volgens mij wel wat de ander bedoelt

Het punt is dat terreinwagens extra gevaar opleveren dat nergens voor nodig is. Het is dus veel moeilijker te accepteren dat gefrustreerde mannen tijdens hun oorhaar-puberteit extra slachtoffers maken door in hun asociale karren rond te rijden. Duidelijk genoeg zo?
Tja, nu wordt het nogal generaliseren vind ik. Wil je beweren dat iedereen die een grote auto heeft asociaal is en gefrustreerd is? Dat lijkt me nogal overdreven. Veel mensen vinden een SUV nou eenmaal een stoere auto, zónder dat ze gefrustreerd of asociaal zijn. Ikzelf vind SUV's ook wel tof, zou er nooit een kopen voornamelijk vanwege het milieu aspect, maar als anderen zo'n ding willen; veel plezier ermee zou ik zeggen.
Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar ik ben niet zo'n dit-is-slecht-laten-we-het-maar-snel-verbieden type. Ik wil eerst eens weten óf het wel zo slecht is. Voor drie doden per jaar minder hoef je van mij echt niet honderdduizenden landgenoten hun auto te verbieden vind ik.
Het is je misschien nog niet opgevallen, maar we leven in een samenleving. Als die samenleving bezwaar heeft tegen het rijden in terreinwagens, wie ben jij dan om te stellen dat die samenleving niet moet zeiken?
Ik vind absoluut niet dat de samenleving niet moet zeiken!
Maar wie ben jij om te denken dat de samenleving bezwaar heeft tegen het rijden in terreinwagens?
Ongetwijfeld, er zullen miljoenen mensen zijn die tegen het rijden in terreinwagens zijn, maar ook miljoenen die dat niet zijn.
Bla bla bla. Ik post al pagina's lang waarom SUV's intrensiek gevaarlijker zijn dan lichtere wagens: ze zijn een stuk zwaarder en dragen dus meer momentum; bij een aanrijding veroorzaken ze dus veel meer schade dan een lichtere personenauto.
Ik heb ook al een inhoudelijke reactie gegeven een eindje terug waarin ik beweer dat jouw mechanica kennis niet helemaal correct is, maar daar reageer je niet op

Om dat de bestuurders die SUV's niet daadwerkelijk nodig hebben (er is immers maar weinig ongeasvalteerd terrein in Nederland), is er geen voordeel dat die extra schade compenseert, maw. SUV's zijn buitensporig gevaarlijk.
Voordelen van een SUV
- Je kan veel meenemen
- Je reist zelf veiliger
- Je reist veiliger in zware weerstomstandigheden
- Je hebt meer overzicht in het verkeer
- Je kan gemakkelijker aanhangers trekken
- Je zit comfortabeler
- Het ziet er stoer uit
- Eigenaars worden er gelukkiger van; lekker patsen
Dat zijn zo al een rijtje voordelen die zo in me opkomen. Ik wil absoluut niet zeggen dat het allemaal goede voordelen zijn, maar toch, zomaar zeggen dat er geen voordelen zijn aan suvs is nogal kort door de bocht.
Waarom nu weer ad hominem?
Sorry, had ik niet moeten zeggen. "Suf" is meer een stopwoordje van mij; ik vind een heeele hoop suf. Jij bent niet suf hoor

, anders zat je hier waarschijnlijk ook niet

Dat is niet suf maar consequent; ik kan wel accepteren dat de verkeersveiligheid minder wordt door vrachtwagens ed. omdat die algemeen nut hebben, SUV's hebben dat niet en alle schade en leed dat door die dingen wordt veroorzaakt is dus volledig onnodig.
Tsja, zolang ik geen goede onderzoeken te zien krijg waarin duidelijk naar voren komt wat de toegevoegde onveiligheid van SUV's is t.o.v. andere grote/zware auto's of auto's in het algemeen, kán ik geen conclusies trekken over het al dan niet verstandig zijn van het verbieden van die voertuigen.
[edit]
Hallo? Bent u daar nog? Hij post net dat hij (en wij) ons zo druk maken omdat a) ze gevaarlijker zijn dan gewone personenauto's en b) ze geen meerwaarde voor de samenleving hebben. Alle extra schade en leed dat door SUV's veroorzaakt wordt, is onnodig.
We verschillen hier fundamenteel van mening; Jij vindt dat als dingen geen meerwaarde aan de maatschappij leveren en onnodig zijn verboden moeten worden, ik daarentegen meen dat dingen die mensen fijn vinden maar onnodig zijn pas verboden moeten worden als ze meer dan een bepaalde hoeveelheid schade doen aan de samenleving.
Aldus jouw laatste quote moet muziek draaien of gras maaien in de achtertuin verboden worden; het draagt niets bij aan de maatschappij maar veroorzaakt wel overlast. Maar dat vind je waarschijnlijk ook niet wenselijk. Dus jouw quote behoeft wat nuancering.
[edit2]
Oh, en bronnen als suv.org neem ik niet echt serieus. Dat is gewoon een anti-suv site. Als ik betrouwbare informatie wil over de bio-industrie haal ik dat ook niet bij wakkerdier en als ik betrouwbare informatie wil over de criminaliteit onder asielzoekers kijk ik ook niet op nieuwrechts.nl
[
Voor 13% gewijzigd door
eamelink op 18-10-2004 15:23
]