+1 Terabyte opslag zelfbouw

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 3.288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

mmmmmm dat valt best wel mee.

Op Tomshardware las ik iets over 13 uur rebuilden op een 270GB array (8 raptors) als ik dat doortrek naar mijn 1,4 Tb die ik er aan wil hangen schiet dat heel erg niet op. :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

heuveltje schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 20:38:
mmmmmm dat valt best wel mee.

Op Tomshardware las ik iets over 13 uur rebuilden op een 270GB array (8 raptors) als ik dat doortrek naar mijn 1,4 Tb die ik er aan wil hangen schiet dat heel erg niet op. :(
Is een rebuild op een Areca RAID controller, die alles hardware matig afhandeld, nu ook nog sneller dan bij bijvoorbeeld een RAIDcore kaart, welke dan weer de berekeningen door de systeem processore laat uitvoeren?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het ligt er ook aan hoe de rebuild rate is ingesteld.

Met mijn MegaRAID SCSI 320-2X had ik een RAID 5 array van zes 18GB Atlas 15K's binnen een kwartiertje gerebuild. Rebuild rate op 70 procent. De capaciteit van deze schijven is erg laag, vandaar de snelle rebuild. Met dezelfde performance zou een rebuild van een array met 73GB schijven een uur moeten duren en een rebuild met 300GB schijven 4 uur en 10 minuten.

Het snel de Areca kan rebuilden weet ik niet. Ik weet wel dat het bouwen van een nieuwe RAID array behoorlijk vlot gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 19-01-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Ik heb afgelopen weekeinde lopen testen met mijn 16p areca (zonder de bbu eraan, had geen 24u om hem fatsoenlijk op te laden volgens de handleiding) en 4 Seagate 7200.7 160gb schijfjes (de oude zonder ncq ;) ) en die deed een anderhalf uur over het initialiseren van de array in de bios op de voorgrond.

Via de webinterface (geen gepruts met proxysoftware als op de 4 en 8 poorts, gewoon ip toekennen en aan de switch hangen _O_ ) deed hij er net zo lang over (paar keer van raid 0 naar 5 gesprongen, getest in zowel pci 32/33 als 64/133)...

Which reminds me, ik moet de resultaten nog posten in de diverse topics / databases :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cool :) .

Ik hoop binnenkort ook een 16-poorts adapter van Areca te ontvangen. Ik ben nu bezig met het voltooiien van m'n SATA RAID-review. De Areca ARC-1120 blijkt over het algemeen zeer goed te presteren. Alleen de prestaties in scenario's met veel willekeurige I/O, bijvoorbeeld database- en mailservers, vallen tegen. Volgens Areca is dit probleem gefixt in de nieuwe firmware. Ik hoop dat te gaan testen met de ARC-1160 en ik wil dan ook de prestatieverschillen met grotere caches gaan testen. Misschien kan ik nog een vergelijking doen met 12 schijven op twee RAIDCore BC4852's en een Adaptec 21610SA (die hoogstwaarschijnlijk baggertraag is, 16 schijven aan een 100MHz IOP303 kan nooit voor goede prestaties zorgen).

Hier alvast wat grafiekjes uit de review (er zitten heel veel grafieken in de review, de grafieken kun je nu al kunt bekijken via het afbeeldingen archief op Tweakers.net).

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1106056369.png

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1106064875.png

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1106065266.png

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1106069267.png

[ Voor 24% gewijzigd door Femme op 20-01-2005 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16
Gaat de arc-1120 tot 8 schijven in raid5 of lees ik deze grafiekjes verkeerd? Ik dacht namelijk dat ik gelezen had dat mijn arc-1220 tot maximaal 5 schijven in raid5 aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb thuis nog een Hp raid controller net raid 3 SCSI 80 mb/sec utra wide 2

Als ik dit goed wil gebruiken heb ik toch veel scsi schijven nodig. en een kast met heel wat 5.25" bays. die controller kan 36 harde schijven aan sturen "3x12" als dat niet genoeg is weet ik het ook niet. maar hoe krijg ik ooit 36 hdd in 1 kast ??? 8)7. ik kan alle raide levels draaien die er zijn. 0,1,5,10,50 enzzz

en wat zijn de grootste scsi utra wide 2 hdds ???

/edit

ja hij heeft ook 2 exsterne poorten, wel van die hele smalle. 3mm hoog.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:35:
Ik heb thuis nog een Hp raid controller net raid 3 SCSI 80 mb/sec utra wide 2

Als ik dit goed wil gebruiken heb ik toch veel scsi schijven nodig. en een kast met heel wat 5.25" bays. die controller kan 36 harde schijven aan sturen "3x12" als dat niet genoeg is weet ik het ook niet. maar hoe krijg ik ooit 36 hdd in 1 kast ??? 8)7. ik kan alle raide levels draaien die er zijn. 0,1,5,10,50 enzzz

en wat zijn de grootste scsi utra wide 2 hdds ???
Neem aan dat die controller ook externe aansluitingen heeft?
Oftewel je brengt je scsi schijven onder in een externe kast.

Verder kun je gewoon u160 of u320 schijven aansluiten: scsi is backwards en upwards compatible. De grootste scsi schijven die je dan kunt aansluiten zijn 300Gb, maar die kosten 1000 euro of meer.

[ Voor 14% gewijzigd door wezep op 20-01-2005 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Grijns schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 07:25:
Gaat de arc-1120 tot 8 schijven in raid5 of lees ik deze grafiekjes verkeerd? Ik dacht namelijk dat ik gelezen had dat mijn arc-1220 tot maximaal 5 schijven in raid5 aankan.
Die acht poorten zitten er niet voor niets op :) . Je kunt dus inderdaad acht schijven in RAID 5 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
potverdikkie dat is mooi. ... euh .. ik heb in afwachting van de set al vast 2x 200gb in gebruik genomen ... dat wordt dus weer proppen om dat tijdelijk elders op te slaan... zodat ze in de set toegevoegd kunnen worden.. maar dat zijn maar luxe proplemen. goed nieuws in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou iedereen met een 3ware Escalade 8506-8, 3ware Escalade 9500S-8, Areca ARC-1120, HighPoint RocketRAID 1820A (nieuwere A-versie!), LSI MegaRAID SATA 150-4/6, Promise FastTrak S150 SX4 (met nieuwste drivers en firmware), RAIDCore BC4852 of een familielid van de eerder genoemde kaarten willen vragen om hun ervaringen in dit topic samen te vatten. Dit ivm de review van de RAID-adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
Wederom een kleine update.

Ik heb vandaag per email een nieuwe bios gekregen voor mijn mobo en na een gelukte flash gepropeerd het systeem met de areca kaart te starten. Helaas heeft het moederbord nog steeds problemen met de kaart en gaf deze nu zelfs de gevreesde cpu dood foutmelding. Na vewijderen van de areca raid kaart blijkt dat niet zo te zijn maar helaas voor jullie en mij is het nu wachten op de volgende bios die dit probleem hopenlijk wel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

hier zakt de moed aardig van in de schoenen of niet?
is het niet mogelijk deze kaart in een pci-e 2* slot te plaatsen?

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:49:
hier zakt de moed aardig van in de schoenen of niet?
is het niet mogelijk deze kaart in een pci-e 2* slot te plaatsen?
mwah .. de foutmelding is al anders dus er is wel iets veranderd in de bios. :P Nu nog ff wachten tot ze het goed hebben. En nee het is een 8x kaartje en dat heeft ie ook minstens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Huh dacht dat 1 van de voordelen van pci-e nu juist was dat ze onderhand eens allemaal compatible waren. het zal wel niet zo snel zijn, maar leek me dat het juist wel moest werken in een 2x slot.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Het is natuurlijk wel jammer dat het geheel nog niet goed werkt en je afhankelijk bent van de fabrikant (of samenwerking met 2 fabrikanten)
Je hebt voor deze server een aardig bedrag uitgetrokken ik weet niet hoe jij te werk gaat maar ik blijf hier meestal 24/7 doorgaan om alleen al te kijken hoe deze draait zo benieuwd als ik ernaar ben.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ik zit te internetten en te gamen met een pc waarvan de onderdelen gewoon los tentoongespreid op mijn bureau voor mijn tobo liggen.
Ik ga dit jaar zelf ook een nieuwe server bouwen ik wacht even jouw testresultaten af om vervolgens zelf iets te gaan bouwen.
Gezien de onderdelen die jij gebruikt zal het iets worden in de zelfde richting als jouw server vandaar dat ik ook zo benieuwd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
Is het nog gelukt om de raid5 controller actief te krijgen op het 16X pci-E slot.
Immmidels meldt asus bij hun 915G moederborden bij de spec
"Discrete graphics only" voor het pci-E 16x slot. Wat ze daar precies mee bedoelen??? Daar ben ik nog niet achter.
Ik denk dat ze bedoelen video only. Bij de server boarden zoals de NCT-D staat het wel nadrukkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 00:16
pagina gemist :/

[ Voor 93% gewijzigd door Soultaker op 28-01-2005 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 23:22

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

BalusC schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 07:47:
...Maar het gaat hier om Hitachi 7K250 schijven en die zijn relatief gezien erg betrouwbaar :) ...
Is dat een persoonlijke ervaring, of heb je daar ook cijfers bij?
Ik was namelijk van plan om zo'n schifj te gaan kopen, maar als ze onbetrouwbaar zijn dan koop ik wel een ander merk (seagate ofzo, iig geen maxtor, die dingen zijn _brak_)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06

The Third Man

The Third Jellyfish

leonbong schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 15:15:
Is het nog gelukt om de raid5 controller actief te krijgen op het 16X pci-E slot.
Immmidels meldt asus bij hun 915G moederborden bij de spec
"Discrete graphics only" voor het pci-E 16x slot. Wat ze daar precies mee bedoelen??? Daar ben ik nog niet achter.
Ik denk dat ze bedoelen video only. Bij de server boarden zoals de NCT-D staat het wel nadrukkelijk.
"Discrete graphics" = apparte videocontroller (populair genaamd 'GPU'), het is de tegenhanger van "Integrated graphics" waarbij de videocontroller in een ander apparaat (zoals de northbridge van een chipset) geïntegreerd is. Maar Asus bedoelt dus inderdaad 'alleen voor videokaarten'. Overigens is dit een chipset-specifieke eigenschap, dus alle moederborden met de 915G (tenzij ze een apparte PCI-E bridge erbij hebben) kunnen blijkbaar alleen videokaarten in hun PCI-E 16x slot werkend krijgen...

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 28-01-2005 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De NCT-D is een serverboard met de E7575MCH northbridge en 6300ESB Southbridge.
Asus noemt hier nadrukkelijk:
Expansionslots
  • 1 x 32bit/ 33MHz PCI
  • 2 x 64bit/ 66MHz PCI-X
  • 1 x [x8 slot (x4 link)]
On Board Connectors
  • 1 x Floppy Connector
  • SSI ATX 24-pin + 12V 8-pin
  • 1 x [x16 PCI-E slot for graphics]
  • Enz...
Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit de 16X poorten steeds aan de NB (Bij intel chipsets) zitten en de overige niet.

Ik wil de TS niet doodongelukkig maken maar ik denk dat het nooit gaat werken.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 28-01-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
leonbong schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 18:00:

Ik wil de TS niet doodongelukkig maken maar ik denk dat het nooit gaat werken.
Gelukkig denken ze daar in taiwan anders over en zijn ze druk bezig een bios te maken waar het wel mee gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik ben benieuwd want Intel zegt in hun datasheet van de 915G ook:
Features of the PCI Express Interface include:
• One x16 PCI Express port intended for graphics attach, compatible with the PCI Express
Base Specification revision 1.0a.
Mijn voorspelling op dit moment is dat ze het werkend krijgen maar slechts op 1x, zover ik weet is het mogelijk een kanaal te mappen naar een ander kanaal en op die manier dus 1 van de 16 kanalen op het 16x slot te koppelen aan een 1x slot en op die manier de MCH te laten denken dat het een kaart in het 1x slot is.

Echt het bord zover krijgen om ook een niet-graphische kaart in het 16x helemaal te accepteren wordt naar mijn inschatting het inbouwen van een extra 'omweg' en dus een hardware wijziging op het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Eigenlijk zou het gewoon moeten werken in mijn optiek.
Chipset biedt 20 "lanes" (kanalen) aan, maar hoe kan de chipset nou zien dat hij 16 lanes apart moet houden voor een grafische kaart?

Ik heb het idee dat het voor de chipset toch niet uitmaakt wie van de beschikbare lanes gebruikt maakt? Dat is juist het universele karakter van PCIe. Bij mij bijvoorbeeld hangt een Gbit PCIe netwerkkaart, een PCIe Nvidia 6600GT en de PCI bus eraan, maar nergens wordt dit apart vermeld. Valt allemaal onder de noemer PCIe.

Ik denk eerder dat het probleem zit in de aansturing van dat specifieke 16x slot. Ik heb bijv in mijn bios van allerlei opties om mijn PCIe grafische kaart harder te laten werken (extra voltage, koppelen aan fsb etc etc). Waarschijnlijk zijn deze opties niet aanwezig op die MSI of zijn de instellingen meer gericht naar videokaarten. Maw als de bios wat veranderd wordt moet die RAID controller gewoon werken op 8x.

[ Voor 15% gewijzigd door Dukey op 31-01-2005 11:33 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

leonbong schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 18:00:
De NCT-D is een serverboard met de E7575MCH northbridge en 6300ESB Southbridge.
Asus noemt hier nadrukkelijk:
Expansionslots
  • 1 x 32bit/ 33MHz PCI
  • 2 x 64bit/ 66MHz PCI-X
Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit de 16X poorten steeds aan de NB (Bij intel chipsets) zitten en de overige niet.
[/i]
Even voor de duidelijkheid, Het Expansionslot :

Is een PCI-E slot waar een x8 kaart inpast maar draait in werkelijkheid maar op x4,
.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja de NCT-D heeft een 8x slot die vier lijnen heeft.
Djoekie schreef op maandag 31 januari 2005 @ 11:29:
Eigenlijk zou het gewoon moeten werken in mijn optiek.
Chipset biedt 20 "lanes" (kanalen) aan, maar hoe kan de chipset nou zien dat hij 16 lanes apart moet houden voor een grafische kaart?
Simpel de eerste 16 lanes hangen aan de northbridge en de overige 4 aan de southbridge.
Maw als de bios wat veranderd wordt moet die RAID controller gewoon werken op 8x.
Het is een 4x kaart.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 31-01-2005 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Mijn excuses, weer te vroeg geblaat. Voor de andere die niet precies weten hoe het zit, alstu:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/eisbar/915g_diagram.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
wederom een kleine update. Na bellen met Msi nederland is mij het volgende verteld: Msi taiwan heeft AMI (maker bios kernel) ingeschakeld om te helpen met dit probleem. Verwachting is dat oplossing nu in zicht komt.

Een reactie op alle "dit gaat noooooit" lukken posts.
De site's en ook info welke sommigen hier hebben laten zien staat inderdaad dat het pci-e 16x slot bedoelt is voor videokaarten echter staat er ook dat dit slot pci-e compatible is. Compatible ben je niet een beetje, dat ben je of je bent het niet. Daarbij denk ik dat als het technisch onmogenlijk was de engineers van MSI en nu ook AMI er geen tijd in zouden steken. Het is gewoon een kwestie van geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik hoop het voor je. Dat zou mogelijkheden openen.

Verwijderd

Ben je nog verder gekomen Grijns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:37
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:11:
Ik wil ook zoiets bouwen, alleen vroeg ik me af of je zulke 'snelle' spullen nodig hebt :+

Ik heb hier namelijk nog:
code:
1
2
3
Pentium II +/- 400 Mhz
Standaard Moederbordje
4x 160GB Harde Schijven

Is dat voldoende om gewoon een opslagserver te maken. Dus waar ik al mijn films, vinyls, albums, etc kan opzetten :?

Kijk die dingen staan hier nu toch in de weg, en dan krijgen ze nog een functie.

Het enigste wat ik er mee wil doen is deze server verbinden met mijn PC en mijn broetjes PC. Als we muziek in winamp willen draaien, moet het worden gestreamd van die server. Dit geld tevens voor DVD afspelen.

Is dit mogelijk :?

edit:
De Sint komt binnenkort dus ken ik alvast een lijstje maken, maar weet niet wat ik moet kopen ;)
jahoor is zat te doen, je kunt beter wel voor 3com netwerkkaartjes gaan dan voor realtek based kaarten, want 3coms belasten cpu veeeeel minder. Wel zo handig met een p2

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Hoe lang moet je nog wachten op je nieuwe bios grijns?
Ik krijg zo langzamerhand een beetje het vermoeden dat je eens moet gaan kijken naar een ander gelijkwaardig mobo om het nog draaiende te krijgen.

correct me if iam wrong

[ Voor 24% gewijzigd door Edwin van Cleef op 21-02-2005 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zo een DFI lanparty board nemen, volgens mij had deze een 4x expansion slot boven het grafische slot zitten. Ik zal even de link zoeken.

http://www.dfi.com.tw/Pro...&CATEGORY_TYPE=LP&SITE=US

Volgens mij is het een 4x slot maar dan komt het toch niet meer uit met de lanes, dan worden er 21 lanes gebruikt. Terwijl Nforce er maar 20 ondersteund dacht ik zo. Of zit er iets via de southbrigde.

Maargoed lekker bordje PCI-E 4x en je kunt SLI'en, dus hoef je geen onboard video te gebruiken. Je kunt het misschien upgraden naar een volwaardige workstation. IPv alleen een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
Hoi allen hier wederom een update betreffende de situatie.

Na ankele pogingen van MSI om het probleem op te lossen was het gescaleerd naar de maker van de bios kernel AMI. De wachttijd bij AMI, voordat mensen beschikbaar zijn om aan een oplossing te werken, is ongeveer 2 tot 4 weken. Het is dus een kwestie van tijd voordat het probleem opgelost is.

MSI heeft het kaartje van areca wel op andere borden getest geen succes behaald. Mobo omwisselen voor een andere is dus geen oplossing in dit geval. Er zit dus niets anders op dan wachten.

Ook wat goed nieuws. Ik wil dit systeem niet enkel als data server hebben maar ook als tv en dus heb ik er een hauppage 500mce tuner in gestopt welke samen met een (braaf gekochte) windows mce 2005 en een pci 128mb geforce kaartje een prima performance geeft. Ik heb dus al wel wat plezier van de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dank voor de update ik volg het al een tijdje en vind het een goed project. Bied mogelijkheden voor evt meer mensen die een snelle (goede) fileserver willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Offtopic posts over de stroomverbruik zijn afgesplitst naar Stroomverbruik van een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan de RAID kaartje wel in de SLI moederbord werken in de ongebruikte PCI-E slot waar er normaal een extra videokaart komt te hangen? Als dat zo is dan vormt het geen probleem meer om een PCI-E RAID kaartje van Areca te gaan aanschaffen en in die ongebruikte slot in te prikken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 00:47:
Kan de RAID kaartje wel in de SLI moederbord werken in de ongebruikte PCI-E slot waar er normaal een extra videokaart komt te hangen? Als dat zo is dan vormt het geen probleem meer om een PCI-E RAID kaartje van Areca te gaan aanschaffen en in die ongebruikte slot in te prikken. :)
Ik denk niet dat dit gaat werken aangezien het allebei graphische sloten zijn. Als je er 2 kaarten inprikt moet je de jumpers ook overzetten anders werkt hij maar op 1x en dat schiet niet op, ten 2e is er voor intel nog geen SLI chipset beschikbaar (wel uitgegeven), ten je moet de jumpers overzetten voor die 8x en dan denk ik dat het moederbord denkt (moeilijke woordkeuze :P ) dat er nog 1 graphische kaart extra in zit. Ik geef je meer kans op het DFI lanparty bordje omdat daar een apart 4x PCI-e slot opzit. Maar ik geef grijns wel kans, waarvoor zouden de bios bouwers er anders (veel) moeite en tijd in steken. Tzou leuk zijn, een budget moederbord en dan high-end raid-controller erin :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de verstandige keus om PCI-E of PCI-X te gaan nemen met het oog op de toekomst? Ik zit nu wel heel erg te twijfelen welke te gaan nemen... Wat ik bedoel is: Gaat de PCI-X lang mee of wordt het over een poos vervangen door PCI-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:50:
Wat is de verstandige keus om PCI-E of PCI-X te gaan nemen met het oog op de toekomst? Ik zit nu wel heel erg te twijfelen welke te gaan nemen... Wat ik bedoel is: Gaat de PCI-X lang mee of wordt het over een poos vervangen door PCI-E?
PCI-e.

Het tweede ongebruikte PCI-e 16x slot is soms wel te gebruiken voor bijvoorbeeld een RAID controller. Dit verschilt per moederbord.

Maar een DFI LANParty SLI-DR heeft trouwens naast twee 16x sloten ook een PCI-e 4x slot. Als je hier een RAID controller voor kunt vinden.... :)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 06-03-2005 20:58 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
UPDATE

Goed nieuws, er zit schot in de zaak. Ami heeft aangegeven een idee te hebben hoe de bios kernel aan te passen en verwacht rond 16/03/'05 een oplossing klaar te hebben. Nog even geduld dus maar het einde is in zicht.

Voor alle zwartkijkers, ik heb gemailed met areca en heb in de compatibility lijst gekeken (had ik natuurlijk veel eerder moeten doen... maarja) en daarin staan ook 915g/p chipsets waar deze kaart al wel werkt dus technisch is het mogenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat is positief nieuws dan zit er eindelijk schot in de zaak. Worden er op die lijst ook MB's genoemd waarvan ze zeker weten dat het werkt. Dan bedoel ik dus merk/model of is het niets meer dan een opsomming van alle PCI-e chipsets die meer dan 4 lanes kunnen leveren.

Edit
Heb je misschien een link naar die lijst.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 08-03-2005 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Die is toch helemaal niet zo moeilijk zelf te vinden? http://www.areca.us staat hij zelfs op de frontpage :)

http://areca.us/CardCompatibilityList.pdf

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
offtopic:
Ik keek op de taiwan site

Heerlijk z'on niets zeggende lijst. Als ik bij 915g/p chipset MB's kijk zie ik bijvoorbeeld staan
  • 1X PCI 32bit
  • 2X PCI-e 1x
Bedoelen ze dan dat ze de pci-x versie het doet in de pci-32 slot. Of bedoelen ze de PCI-e 4x versie doet het ook in een PCI-e 1x slot (Wat volgens de pci-e specs moet kunnen als je de achterkant van het slot opmaakt zoals MSI heeft op bepaalde boarden)
nouja ik wacht af ben benieuwd.

[ Voor 86% gewijzigd door leonbong op 08-03-2005 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 12:16
De nvidia nforce prof. chipset voor AMD borden ondersteunt iig wel ook een paar controllers: http://www.pcisig.com/dev...egrators_list/pcie/#addin

Areca staat er (nog) niet bij, maar bijvoorbeeld de LSI scsi controller staat er wel bij. Dus voor alle "je kunt toch geen non-Graphic kaart in een pci-e 16x slot stoppen" - opmerkingen: het kan dus wel :)

Edit:
Ik heb tyan even gemaild, want ik wilde de K8WE (s2895) kopen en in plaats van de SLI opstelling 1 videokaart en 1 controller inbouwen. Volgens Tyan zou dit absoluut geen problemen moeten opleveren:

Those PCI Express slots are not just for video products. Any PCI Express
product can work from those slots so the orientation you have sugggested
below would be acceptible.

Mijn mailtje:

Dear Sir or maddam,
I have a question concerning the dual opteron motherboard, the K8WE. It
supports 2 pci-e graphic cards in SLI modus. Is it possible to just use one
graphic card in one pci-e slot and use a controller in the second pci-e
slot? For example: a graphic card with the LSI Logic MegaRAID 320-2E or the
Areca 12xx sata raid controller?

Maybe it is not possible at this moment, but will it be possible in the
future, when updating the BIOS?

If you have an answer to my question, I would be very pleased.

Dus voor alle fanatieke storage bouwers: koop een leuk SLI bord en volproppen maar!! :Y)

[ Voor 72% gewijzigd door -krekel- op 11-03-2005 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:50:
Als je voor een echte server gaat, dan is PCI-X interessant. Deze kaarten passen op bijna alle dure serverborden.

Als je voor een huishoudbakken gaat en het mag niet teveel kosten, dan wachten op PCI-Express. Ik zit rustig te wachten op de volgende generatie-PCI-E-mobo's, deze hebben meer lanes, dus ook liefst meer 4x slotjes voor RAID-controllers en gigabit-kaartjes. De PCI-E-kaartjes kunnen in goedkope desktopmobo's ingestoken worden, erg interessant voor tweakers.

offtopic:
1TB-bak bouwen is niet meer zo moeilijk, als je dat wou doen in 2000-2001. Dan was het die-hard-tweaking, toen liggen er 40 en 60GB harddisks in de winkels. En je heb toen minstens 16 harddisks nodig. Nu kan je dat gewoon met 4 schijven van 250GB + software-RAID0 doen, zelfs non-tweakers op de hoge school kunnen dat.

4TB-bak bouwen is nog een leuke uitdaging, hiermee kan je records breken op lanparties.

16TB-bak is het grootste dat je op dit moment kan bouwen, een bak met 40 hotswap-harddisk-bakjes (en 2 extra bakjes voor OS-schijven) ,400GB harddisks erin en 3 Areca's met 16 SATA-poortjes. Dit is de leechers-battleship en het duurt minstens 3jaar voordat de "concurrentie" een grotere bak kan bouwen. Prijs onbekend...

[ Voor 38% gewijzigd door rapture op 10-03-2005 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
rapture schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:30:
offtopic:
16TB-bak is het grootste dat je op dit moment kan bouwen, een bak met 40 hotswap-harddisk-bakjes ,400GB harddisks erin en 3 Areca's met 16 SATA-poortjes. Dit is de leechers-battleship en het duurt minstens 3jaar voordat de "concurrentie" een grotere bak kan bouwen. Prijs onbekend...
offtopic:
3k + 40* 300 + 3x 1k = 3 + 12 + 3 = 18k zonder mobo, procs, ram en 2 OS schijven die er aan de achterkant nog in passen. Kun je zelfs nog 400gb p/s van maken waardoor je op 16.8 * 10^12 bytes uitkomt.
Ik zou even wachten tot Areca de ML-varianten op de markt zet, want van 40 satakabels wordt je ook niet echt vrolijk :) Ik heb er slechts 16 door mijn kast lopen en ik vind ze al irritant :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rapture schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:30:
[...]

Als je voor een echte server gaat, dan is PCI-X interessant. Deze kaarten passen op bijna alle dure serverborden.

Als je voor een huishoudbakken gaat en het mag niet teveel kosten, dan wachten op PCI-Express. Ik zit rustig te wachten op de volgende generatie-PCI-E-mobo's, deze hebben meer lanes, dus ook liefst meer 4x slotjes voor RAID-controllers en gigabit-kaartjes. De PCI-E-kaartjes kunnen in goedkope desktopmobo's ingestoken worden, erg interessant voor tweakers.

offtopic:
1TB-bak bouwen is niet meer zo moeilijk, als je dat wou doen in 2000-2001. Dan was het die-hard-tweaking, toen liggen er 40 en 60GB harddisks in de winkels. En je heb toen minstens 16 harddisks nodig. Nu kan je dat gewoon met 4 schijven van 250GB + software-RAID0 doen, zelfs non-tweakers op de hoge school kunnen dat.

4TB-bak bouwen is nog een leuke uitdaging, hiermee kan je records breken op lanparties.

16TB-bak is het grootste dat je op dit moment kan bouwen, een bak met 40 hotswap-harddisk-bakjes ,400GB harddisks erin en 3 Areca's met 16 SATA-poortjes. Dit is de leechers-battleship en het duurt minstens 3jaar voordat de "concurrentie" een grotere bak kan bouwen. Prijs onbekend...
Dude... In onze schitterende taal hebben we ook enige mogelijkheden tot het aangeven van in het verleden gebeurde dingen hoor... Verder heb je helemaal gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
update

Helaas slecht nieuws. Na bijna 3 maanden overleg tussen mij en MSI is het duidelijk, pci-e x8 apparaten werken niet in het x16 slot. Ik heb gisteren een gifje gekregen met de screenshot van een 'confidential' intel spec pdf pagina welke deze beperking van de chipset beschrijft. Het feest gaat dus niet door op dit moederbord.

Probleem zit hem in de lanes. Er zijn lanes genoeg maar de chipset is niet in staat deze dynamisch te gebruiken. Het is dus gewoon hardcoded x16 of x1 en niet anders. Nieuwe chips in de toekomst kunnen dit wel maar deze nog niet. Dit bekend dus gewoon dat bijna alle huidige pci-e x16 sloten NIET backwards compatible zijn maar enkel x16 en x1 ondersteunen. Het magische word is hier: 'negotiated width', opletten dus als je een mobo gaat kopen.

Ik ben nu in overleg met msi om te kijken of er iets te regelen valt, omwisselen van mobo voor type dat het wel ondersteund lijkt mij een goede oplossing. Immers als het msi 3 maanden kost om hierachter te komen en dat pas nadat geheime intel spec sheets bekeken zijn dan kan moeilijk verwacht worden van de klanten dat ze dit wel van te voren weten. Neem daarbij dat informatie welke voor ons klanten bereikbaar is enkel vrolijk over deze prachtige backwards compatibility gepraat wordt... Afijn. hoe dit gaat uitpakken horen jullie nog wel maar nu dus geen pci-e x8 sata raid op de pci-e x16 port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je zou een nforce sli bord kunnen overwegen. In de 2x 8 lanes stand misschien werkt dit.
Wel eerst laten testen door MSI of ze één raid en één video op een sli bord aan de gang krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:26
Ben ook op zoek naar een bordje voor een areca controller :P

meschien is dit wat: ASUS P5CR-VM.

http://uk.asus.com/prog/spec.asp?m=P5CR-VM&langs=11#

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 13:16
is idd :9~ ...Pci-e 8x en onboard vga... ideaal voor TS server.... weet alleen niet meer of ie S775 heeft :? ....

edit:
Geloof het wel... prijsje bekent???

[ Voor 23% gewijzigd door MarZ_E op 17-03-2005 19:14 . Reden: slecht geheugen :Y) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

MarZ_E schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:12:
is idd :9~ ...Pci-e 8x en onboard vga... ideaal voor TS server.... weet alleen niet meer of ie S775 heeft :? ....

edit:
Geloof het wel... prijsje bekend???
Als je eerst op de link zou klikken had je gelijk gezien dat hij LGA775 heeft ;) . NL prijzen zijn nog niet bekend maar de heer G. Oogle vertelde mij dat verschillende buitenlandse winkels hem vanaf 175 euro in de preorder hebben staan. Hij is ook pas twee weken terug door Asus gelanceerd dus het kan nog wel even duren voordat hij goed leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het prijsniveau van dit bord is natuurlijk wel heel anders. Dit is echt gebouwd rond een server-chipset meemt niet weg dat het een mooi bord voor het doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

leonbong schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 09:06:
Het prijsniveau van dit bord is natuurlijk wel heel anders. Dit is echt gebouwd rond een server-chipset meemt niet weg dat het een mooi bord voor het doel is.
Het is echt een entry-level server bord, veel Tweakers (mij incluis) gebruiken desktopbordjes voor hetzelfde doel maar dat is echt meer voor de thuissituatie geschikt. Voor professionele omgevingen zou ik ook eerder dit bord gebruiken, daar kan je echt niet met een 50 € plankje zoals in mijn server aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delarou
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-08 23:27
Wil praktisch dezelfde opstelling doen, maar met een ASUS A8N SLI Deluxe moederbord.
Moet ook nog bevestiging krijgen van Asus of het kan, maar ik vrees er ook voor.

Nu komt er binne een maand een ASUS A8N SLI Premium uit, met een Pericom’s PCI-Express Signal Switch, dus geen PCB meer (zie http://www.pericom.com/press/pr.php?prid=92). Uit Grijns zijn bericht dacht ik te verstaan dat de lanes niet dynamisch geconfigureerd kunnen worden, misschien is dit verholpen met die Pericom Switch?

Het is pure speculatie maar wat denken jullie erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
die switch is nu software matig in stellen, ipv hardwarematig met zo'n bridge chippie. Dus dat heeft niets te maken met de 'lane negotiation'. Dus ik ben bang dat je voor precies hetzelfde probleem komt te staan.
Die feature is dus puur om het leven van een tweaker makkelijker te maken om softwarematig te kunnen schakelen tussen SLI modus en non-SLI modus. Althans, dat is wat ik ervan begreep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
update

Weer een update van MSI, er is blijkbaar toch een software matige oplossing gevonden en een bios update met deze oplossing is onderweg.... ik kan dit ook niet helemaal rijmen met het eerdere bericht maar wie weet zijn de wonderen de wereld nog niet uit.

Gaat deze nieuwe bios werken? Zal ik de raid set ooit aan de praat krijgen? je leest het in de volgende aflevering ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 13:16
niet meer verwacht, misschien toch gekomen.... ben benieuwd

dacht dat ze het bij MSI opgegeven hadden :+

Hoe draait je systeempje nu???

[ Voor 14% gewijzigd door MarZ_E op 24-03-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delarou
waauw, dat is positief niews, hou ons zeker op de hoogte :P

ik ben ook volop aan het kijken of het kan met een Asus A8N SLI Deluxe
moederbord. Als MSI met een oplossing kan komen, zal het voor ASUS
misschien ook niet meer lang duren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Wellicht kiest MSI nu voor de mogelijkheid om kaarten in het x16-slot op x1-snelheid te laten werken. Hoe dan ook, ik vind dat MSI veel moeite doet om dit probleem op te lossen. Bij een desktop moederbord had ik hier niet op durven hopen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Laatst online: 04-09 15:10
Ik heb besloten een nieuwe LAN server te bouwen waarbij ik mijn Dual PIII-1.26GHz doorschuif als web/mail/DNS/FTP/proxy/firewall/router. Ik ga voor het volgende systeem:
  • Asus P5CR-VM moederboard (goedkoper dan een Dual Xeon board en PCI-E onboard en een echt server board)
  • Pentium 4 640 Prescott 3.2GHz processor Socket775
  • 2GB Dual Channel DDR2 533, ECC Unbuffered later uitbreiden naar 4GB
  • Areca 1260 16-poorts S-ATA raid controller (het geld dat ik uitspaar door niet voor een Dual Xeon te gaan kan ik hiervoor gebruiken) met 1GB DDR333 SoDIMM
  • Om te beginnen 5x Hitachi Deskstar T7K250 250GB S-ATA II HDD
  • Coolermaster CM Stacker behuizing waarbij het paneel met daatin de front USB en Power button vervangen wordt voor een frontbezel zodat er 4x 4-in-3 Device Module in kan.
  • Antec 550W PSU
  • 64-bit Linux als OS (keuze nog niet gemaakt)
Volgens mij maakt het voor een LAN server thuis niet zo veel uit of je een Dual Xeon hebt of een Single CPU systeem (mochten de menigen hierover verdeelt zijn dan hoor ik dat graag). Het systeem zal gaan fungeren als file/print/database/DVD & MP3 stream en encoding/backup server. Aantal gebruikers is beperkt en zal maximaal 4 personen bevatten. Op deze manier kan ik voorlopig een aantal jaartjes vooruit met dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerLAN
  • Laatst online: 09-07-2023
Ziet er goed uit! :Y)

Het maakt idd niet zoveel uit bij een thuis server, of je nu een Dual of Single hebt. (of je moet extreem zware applicaties/databases hebben ...)

Voor het encoden heeft de cpu wel wat te verduren. De raid kaart neemt het grotendeels van je cpu over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Aangezien hier ook liefhebbers/gebruikers van Areca kaarten aanwezig zijn. Versie 1.36 van de firmware staat nu online op de ftp-site van Areca. Wil je gaan flashen ben dan voorzichtig met de power-button >:) en let erop dat je achtereenvolgens 4 bestanden moet flashen. In de handleiding van Areca wordt slechts over 2 bestanden gesproken maar dat is dus in de tussentijd gewijzigd. Er is geen changelog maar ik heb wel gezien dat het cache memory nu geklokt wordt op 333 Mhz. bij de vorige firmware was dat nog 200 Mhz.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The Undertaker schreef op zondag 27 maart 2005 @ 09:56:

Volgens mij maakt het voor een LAN server thuis niet zo veel uit of je een Dual Xeon hebt of een Single CPU systeem (mochten de menigen hierover verdeelt zijn dan hoor ik dat graag).
Ik zou er gewoon de traagste / zuinigste / goedkoopste processor in stoppen.
jwpmzijl schreef op zondag 27 maart 2005 @ 14:08:
Aangezien hier ook liefhebbers/gebruikers van Areca kaarten aanwezig zijn. Versie 1.36 van de firmware staat nu online op de ftp-site van Areca. Wil je gaan flashen ben dan voorzichtig met de power-button >:) en let erop dat je achtereenvolgens 4 bestanden moet flashen. In de handleiding van Areca wordt slechts over 2 bestanden gesproken maar dat is dus in de tussentijd gewijzigd. Er is geen changelog maar ik heb wel gezien dat het cache memory nu geklokt wordt op 333 Mhz. bij de vorige firmware was dat nog 200 Mhz.
Dat is mooi nieuws. Misschien kan ik zodadelijk nog even een kort testje doen om te kijken of er verschillen in prestaties zijn met de 1.35 beta. Het is nogal jammer dat er op de Areca-site zou weinig informatie is te vinden. Als gebruiker wil je graag weten of het updaten van de firmware zinvol is.

Ik heb geen email gehad van Areca dus ik neem aan dat er geen grote prestatieverbeteringen zijn. Mijn vermoeden is dat 1.36 vooral een compatibiliteitsupdate is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat is meteen de grootste reden dat ik het niet aandurf mijn Areca te flashen...

Er is geen changelog, geen nieuwsbericht oid, er staan 4 files terwijl de webpagina van de controller het er maar over 2 heeft, de flashprocedure staat nergens echt geweldig uitgelegd (appendix A van de manual geeft andere filenames for one thing) etc etc...

Als ik alle 4 de bestanden uit die dir op de FTP een voor een via de webpagina upload dan zou het goed moeten zijn?

Toevallig al mensen die het veschil tussen de firmwares hebben gebenched? :P Ben te lang aan het typen geweest :P

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 27-03-2005 16:01 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De vier files zijn voor het BIOS, het Boot ROM, de firmware en het Master Boot ROM. Hiervan hoef je in principe alleen het BIOS en de firmware te updaten. Updaten kan via de webbased management tool (System Controls -> Upgrade Firmware).

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 27-03-2005 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 01:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Femme schreef op zondag 27 maart 2005 @ 15:53:
Samba sharing met een Celeron 1200MHz trekt maximaal 20% (meestal 10%) cpu-load (bij 10,9MBytes/s continue sharen), er zit maar een 100mbps netwerkkaartje erin. Het doorgemodde BX-bordje is doorgefikt, dus ik kan geen verdere testen doen met gigabit-netwerkkaarten.

Er zat maar een WB 160GB, dat is een soort "expansion-pack" voor mijn laptop. Die harde schijf wordt in een extern USB bakje ingebouwd. Reiserfs in Windows proberen lezen 8)7 en mijn data wegzetten, ff het boeltje naar NTFS formatteren en terug zetten. Het grote nadeel van "grote schijven" is dat het moeilijk te backuppen is.

[ Voor 35% gewijzigd door rapture op 27-03-2005 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Laatst online: 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Zelf heb ik gekozen voor een volgende oplossing:
Highpoint RocketRAID 454 8kanaals ide controller, met soft raid 5 optie
1 * Maxtor diamonmax 10 (16mb cache) 300gb
2 * WD - 200gb 8mb schijven raid 0 = 400gb
3 * Maxtor diamondmax 9 - 200gb = 600gb

RAID 5 vond ik overdreven, de data die op de RAID 0 clusters staat is vervangbaar. Iedere nacht wordt van de 300gb het user gedeelte gebackupt op een van de andere clusters.

Operating system Windows 2003 SBS
Netwerk Intel gigabit

De raid controller en de gb NIC delen een 33mhz 32bits pci bus, de performance is dus ook niet bijster hoog

Moederbord is een Asus P3B-F met een 650@866 (100bus naar 133) met 1gb RAM.

Chieftec (BX02-B-B-B) kast met een 360watt voeding, dit alles loopt als een zonnetje.

zoals je ziet een +1TB server voor reletief weinig kosten. Met 2 IDE kanalen over is er nog volop ruimte voor uitbreiding.

[ Voor 2% gewijzigd door ranzige pad op 27-03-2005 23:44 . Reden: typo :-) ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Of je berekening klopt niet, of die 200gb schijven staan in raid0 ipv raid1 ;)

Tevens kun je nog 500 euro oid uitsparen door Linux te gebruiken ipv win2k3 SBS...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Laatst online: 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 27 maart 2005 @ 19:22:
Of je berekening klopt niet, of die 200gb schijven staan in raid0 ipv raid1 ;)

Tevens kun je nog 500 euro oid uitsparen door Linux te gebruiken ipv win2k3 SBS...
Type foutje :-) Die windows 2003 SBS is idd te vervangen door linux, wat kosten oplevert.

Maar dan nog zit ik op een relatief laag bedrag:
HighPoint RocketRAID 454 (Retail) € 79,
Maxtor DiamondMax Plus 9, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) € 87,25 (3keer)
Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, ATA133, 16MB) € 166,52
Western Digital WD2000JB, 200GB (7200rpm, ATA100, 8MB) € 89,50 (2keer)

totaal een ranzige : €686,27 exclusief de rest van de hardware.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier is een vergelijking van firmware 1.35 beta en 1.36 op de Areca ARC-1160 met 1GB cache:

http://www.tweakers.net/b...1&TestcomboIDs%5B688%5D=1

Er is significant verschil in prestaties. Vergeleken met 1.34 is 1.36 wel een stuk sneller, want alle prestatieverbetering van 1.35 (die nooi als final versie is verschenen) zitten erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Als Areca een nummersysteem gebruikt waarbij oneven nummers voor de beta-drvers zijn en de even nummers voor de supported releases. Dan is het logisch dat de performance gelijk is aan die van de 1.35B drivers (tenzij men enkele optimalisaties in de final versie weggelaten heeft :) .

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 10:02
Ik heb hier al vanaf juni 2004 een bak lopen in raid 5 met 8*200gb seagate op een 3ware 7506-8 controller, afgezien van de controller een prima config, op een ouwe amd athlon 1800+ en 1024 mb mem. www.djgero.com/sys voor meer info

Loopt perfect, 2x80gb als OS diskjes en verder wat kloten.... Prima oplossing, en toendertijd ook nog prima te doen met de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Laatst online: 04-09 15:10
Femme schreef op zondag 27 maart 2005 @ 15:53:
Ik heb gekozen voor de Pentium 4 640 Prescott 3.2GHz processor Socket775 omdat deze EIST heeft wat weer wat stroomverbruik reduceerd. Andres wordt het een P4 630 Prescott 3.0GHz maar het prijsverschil tussen deze twee is niet zo heel groot.

Quote uit de startpost van dit topic: [rml][ Discussie] Intel Prescott, Nocona & EM64T[/rml]
EIST is volledig nieuw. EIST staat voor Enhanced Intel Speed Step, een technologie die ervoor zorgt dat de processor minder stroom verbruikt. Het is vergelijkbaar met de gewone Speed Step en de Cool 'n Quiet van de AMD Athlon 64.
Een kleine test met EIST :
Met een Pentium 4 660 op een AsRock 755V88 en een HIS Radeon X800XT PE wordt een totaal verbruik van 172,6W gemeten. Met EIST daalde het totale verbruik tot 89,6W.
Dat scheelt dus aardig wat(t), er zit nl. ook een X800 XT PE in die ook niet al te zuining met stroom om zal spingen :) .
Scheeld aanzienlijk dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delarou
Heb bericht gekregen van Asus dat het moederbord A8N SLI Deluxe blijkbaar enkel geschikt is
voor PCI-Express video kaarten :'(
Ik vrees dat het niet ogelost zal zijn met een BIOS upgrade om bijv. een Areca controller eraan te kunnen hangen.

Hebben jullie weet van een moederbord met twee GENERIEKE PCI-Express 16x/8x op een socket 939 zoals de Tyan K8WE (Opteron)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf ook een Raid-5 array met 6x 200gb schijven.

Hier heb ik ook een topic overlopen:
Promise SX6000 met 6x 200GB: hoelang duurt rebuilden?

Binnenkort ga ik er een 2e array erbij hangen van ook 1 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
delarou schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:29:
Heb bericht gekregen van Asus dat het moederbord A8N SLI Deluxe blijkbaar enkel geschikt is
voor PCI-Express video kaarten :'(
Ik vrees dat het niet ogelost zal zijn met een BIOS upgrade om bijv. een Areca controller eraan te kunnen hangen.

Hebben jullie weet van een moederbord met twee GENERIEKE PCI-Express 16x/8x op een socket 939 zoals de Tyan K8WE (Opteron)?
zoiets: http://www.dfi.com.tw/Pro...&CATEGORY_TYPE=LP&SITE=US ?

Zit dus ook een pci-e x4 slot in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen week een servertje besteld waar backups op gezet gaan worden (Naast de standaard backupoplossing, om snel tot 2 weken terug te kunnen kijken)

Basis vormt een cooler master stacker met 3x 4-in-3 module. De backups gaan lopen op 12x 200Gb schijven, plus een systemdisk van 250Gb (totaal 2650Gb). De schijven (SATA) komen te hangen aan 2x 8 poorts Promise controller (geen raid, iedere dag mirror naar andere schijf). Een A-klasse controller is dus ook niet nodig.

Als het spul binnen is zal ik wat plaatjes schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 08:51:
Ik heb afgelopen week een servertje besteld waar backups op gezet gaan worden (Naast de standaard backupoplossing, om snel tot 2 weken terug te kunnen kijken)

Basis vormt een cooler master stacker met 3x 4-in-3 module. De backups gaan lopen op 12x 200Gb schijven, plus een systemdisk van 250Gb (totaal 2650Gb). De schijven (SATA) komen te hangen aan 2x 8 poorts Promise controller (geen raid, iedere dag mirror naar andere schijf). Een A-klasse controller is dus ook niet nodig.

Als het spul binnen is zal ik wat plaatjes schieten :)
Dus je laat 12 schijven constant draaien terwijl je der maar ene in feite altijd nodig hebt? Beetje zonde van al die spullen.... :z .
Kun je niet beter sledes installeren en gewoon eruit trekken en weer terug plaatsen als dat nodig is. Tis zowiezo beter om backups VER van de pc te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Djoekie schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 08:56:
[...]

Dus je laat 12 schijven constant draaien terwijl je der maar ene in feite altijd nodig hebt? Beetje zonde van al die spullen.... :z .
Ondersteunen dit soort controllers eigenlijk powermanagement en kunnen ze dus schijven in sleep mode zetten als ze niet gebruikt worden?

Indien nee, dan is het idd wel een behoorlijke stroomslurper (+slijtage +warmte) voor eenmalig gebruik per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
UPDATE: HET WERKT !!

Goed nieuws ik heb vandaag een nieuwe bios uit taiwan gekregen ( gemaakt op 25/03/05 ) en met deze bios werkt de Areca arc-1220 in het pci-e x16 slot. :*)

Het eenige zij effect op dit moment: Ik kan enkel gebruik maken van de onboard video (IGD) en niet een PCI video kaart omdat als in de bios de selectie PCI/IGD gekozen wordt de arc1220 bios bij booten overgeslagen lijkt te worden. Dus als ik de arc1220 werkende wil hebben is booten op onboard video een verieste ... iets dat wellicht in volgende biossen nog opgelost kan worden.

Het probleem is dus opgelost, ik kan nu aan de slag met windows herinstallatie want deze begrijpt er na wat hw wijzigen niets meer van. :P

Areca arc-1220 pci-e x8 is compatible met MSI 915G Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerLAN
  • Laatst online: 09-07-2023
Grijns, vanavond feest bij jou? ;)

Gefeliciteerd BTW :)

Heeft wel gigantisch lang geduurt :'(

[ Voor 4% gewijzigd door RutgerLAN op 29-03-2005 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Lang? Ik vind het juist heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djoekie schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 08:56:
[...]

Kun je niet beter sledes installeren en gewoon eruit trekken en weer terug plaatsen als dat nodig is. Tis zowiezo beter om backups VER van de pc te bewaren.
1) De gemiddelde schijf waardeert het meer dat hij 24/7 mag draaien, dan dat er continue spin-ups en spin-downs zijn

2) Áls we dan al schijven willen laten stoppen met draaien, dan unmounten we de ongebruikte volumes tijdelijk tot ze nodig zijn.

3) Dit backup systeem is er juist op ingericht om 2 weken standaard data, snel terug te kunnen kijken, en dat het met minimale inzet en onderhoud operationeel is. Steeds wisselen van drives =! operatorvrij.

4) Zoals in mijn post al vermeld: Dit systeem staat NAAST de reguliere backup oplossing die ervoor dient de data veilig op te bergen. (NAS met verwisselbare schijven).

De voordelen van deze opzet:
- "User-errors" als in deletes, etc. zijn snel op te lossen. Corrupte/deleted/infected files tot 2 weken terug direct accessible. (Iedere schijf bevat een 768bit encrypted partitie, elke dag is één partitie in het systeem zichtbaar. Virussen etc. krijgen geen kans andere schijven te infecteren)
- Geen noodzaak dagelijks te wisselen (NAS loopt mee en wordt wekelijks/2 wekelijks gewisseld)
- Data is veilig voor wat dan ook via wekelijkse NAS wisseling schijven
- Backup-server is tevens backup-domain controller; bij crash server kwestie van laatste backupschijf mounten tbv file-serving
- Zeer geringe kosten (tov alleen standaard BDC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekerjan
  • Laatst online: 11-09 13:49
Grijns schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:57:
Werkt deze nu ook op 8x? Aangezien je eerder postte dat het 16x slot alleen op 1 of 16 speed kan werken.

[ Voor 13% gewijzigd door kiekerjan op 29-03-2005 17:07 ]

These are my principles. If you don't like them I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Het eenige zij effect op dit moment: Ik kan enkel gebruik maken van de onboard video (IGD) en niet een PCI video kaart omdat als in de bios de selectie PCI/IGD gekozen wordt de arc1220 bios bij booten overgeslagen lijkt te worden. Dus als ik de arc1220 werkende wil hebben is booten op onboard video een verieste ... iets dat wellicht in volgende biossen nog opgelost kan worden.
Heb je al geprobeerd of je een gewone PCI video kaart kunt gebruiken? Dat moet allicht wat sneller zijn dan het Onboard chippie. Van de andere kant het gaat hier om een server systeem dus grafisch hoeft er eigenlijk niets te gebeuren ;) .

Heb je de BIOS van je Areca al geflashed naar versie 1.36. Wellicht dat dat ook al voor verbeteringen zorgt. Bij mij wel (ik heb nu monder problemen met mijn Supermicro X6DH8-G moederbord en een Areca 1120.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whoops

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

UPDATE: HET WERKT !!

Goed nieuws ik heb vandaag een nieuwe bios uit taiwan gekregen ( gemaakt op 25/03/05 ) en met deze bios werkt de Areca arc-1220 in het pci-e x16 slot. :*)

Het probleem is dus opgelost, ik kan nu aan de slag met windows herinstallatie want deze begrijpt er na wat hw wijzigen niets meer van. :P

Je zult het bijna niet geloven maar het valt me nu pas op dat ik hetzelfde moederbord heb gekocht verleden week :+ . We hebben het toch over een Full ATX bord met die Intel gma900 videokaart onboard ( is overigens niet slecht hoor). Ik had hem gekocht voor m'n media center, maar nu dat ik weet dat icm die bios ik er een dikke raid kaart in kan doen gaat er een wereld voor me open :P .

Wordt dit een publieke bios? Of zou je hem kunnen doorsturen naar me? Alvast bedankt!!!

Heb je trouwens al een gigabit link gekregen met die onbaord NIC? De mijne hangt aan een gigabt switch (4-poorts, dus betaalbaar ;) ) maar ik krijg maar 100 eruit.

[ Voor 10% gewijzigd door Dukey op 29-03-2005 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
kiekerjan schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 17:06:
[...]

Werkt deze nu ook op 8x? Aangezien je eerder postte dat het 16x slot alleen op 1 of 16 speed kan werken.
Is niet te zien nog. ik vermoed dat hij op 8x werkt maar als ik meer/anders hoor dan krijg je het te horen.
jwpmzijl schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:18:
[...]

Heb je al geprobeerd of je een gewone PCI video kaart kunt gebruiken? Dat moet allicht wat sneller zijn dan het Onboard chippie. Van de andere kant het gaat hier om een server systeem dus grafisch hoeft er eigenlijk niets te gebeuren ;) .
Een pci video kaart als primary is dus nu nog niet mogenlijk maar een volgende bios moet dat makkelijk fixxen lijkt mij.
Heb je de BIOS van je Areca al geflashed naar versie 1.36. Wellicht dat dat ook al voor verbeteringen zorgt. Bij mij wel (ik heb nu monder problemen met mijn Supermicro X6DH8-G moederbord en een Areca 1120.
Nope, ik moet windows nog ff opnieuw installeren en kan pas daarna flashen. Morgen wellicht.
Djoekie schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:11:
[...]

Je zult het bijna niet geloven maar het valt me nu pas op dat ik hetzelfde moederbord heb gekocht verleden week :+ . We hebben het toch over een Full ATX bord met die Intel gma900 videokaart onboard ( is overigens niet slecht hoor). Ik had hem gekocht voor m'n media center, maar nu dat ik weet dat icm die bios ik er een dikke raid kaart in kan doen gaat er een wereld voor me open :P .

Wordt dit een publieke bios? Of zou je hem kunnen doorsturen naar me? Alvast bedankt!!!
Ik kan em naar je mailen maar vermoed dat ie snel publiek wordt. Er zit echter dus nog een foutje in welke er nu voor zorgt dat de combinatie primary PCI video kaart en pci-e raid kaart niet werken. Of het een of het ander, niet samen. Omdat je voor media center een 128mb video kaartje nodig hebt ( heb jij ook een fx5200? ) is dat dus nog niet handig.

Ja deze pc draait windows mce en heeft ook een pvr 500mce kaartje erin. Die terrabyte is voor het opnemen enzo .. ;) :+
Heb je trouwens al een gigabit link gekregen met die onbaord NIC? De mijne hangt aan een gigabt switch (4-poorts, dus betaalbaar ;) ) maar ik krijg maar 100 eruit.
nic: Ik heb, nog ;) , geen gig switch dus of er een gig uitkomt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Grijns schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:49:
Ik kan em naar je mailen maar vermoed dat ie snel publiek wordt. Er zit echter dus nog een foutje in welke er nu voor zorgt dat de combinatie primary PCI video kaart en pci-e raid kaart niet werken. Of het een of het ander, niet samen. Omdat je voor media center een 128mb video kaartje nodig hebt ( heb jij ook een fx5200? ) is dat dus nog niet handig.
Media center draait gewoon op de Onboard VGA >:) . Ik heb de optie 8mb gekozen in de bios, en volgens windows pikt ie ook 8mb in (512-8 is 504mb over). Van die 128mb blijkt dus niet echt nodig, maar meer de dx9 acceleratie.

Maar zoals ik al zei draait MCE gewoon op die Intel GMA900. TV, films etc kijken is geen probleem met menu acceleratie etc, zoals ik gewend ben op m'n eigen pc (zie sig).

Effuh voor de duidelijkheid ik heb dus twee MCE machines, maar ze presteren hetzelfde in MCE:

Cpu:Celeron 330J
Mobo:MSI 915g Combo
Vid.kaart:Intel GMA900
Geheugen:2x 256mb DDR
TV kaarten:PVR250 & PVR350

Cpu:P4 540J
Mobo:Asus P5GDC Deluxe
Vid.kaart:Nvidia 6600GT
Geheugen:2x 512mb DDR2
TV kaarten:PVR500MCE

[ Voor 34% gewijzigd door Dukey op 30-03-2005 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
mce draait op gma900 ? kijk eens aan .. bedankt voor de info!

update.

Aanzetten van onboard geluids kaart (ac97 of azalia) zorgt er ook voor dat de bios vd pci-e raid kaart overgeslagen wordt. heb al bericht naar msi gestuurd.

update2.

Nog een bug, ook bij aanzetten van onboard usb wordt de pci-e raid kaart bios overgeslagen tijdens boot. .... :|

[ Voor 82% gewijzigd door Grijns op 30-03-2005 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
update - nieuwe bios, alles ok nu

Na bijna 4 maanden veel bellen, mailen en bios flashen is het dan zover. Hier zijn de hd tune waardes:

HD Tune: Areca Volume Set # 00 Benchmark
Transfer Rate Minimum : 94.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 176.1 MB/sec
Transfer Rate Average : 143.9 MB/sec
Access Time : 15.1 ms
Burst Rate : 266.1 MB/sec
CPU Usage : 7.0%

Ja de raid set werkt! :) ik heb besloten er twee sets in te maken van elk bijna 600gb. dit maakt het voor mij wat makkelijker managebaar.

meer info komt ongetwijfeld nog, vraag u maar, ik ga ff verder met data copieren enzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt
  • Laatst online: 11-12-2024

blizt

Wannabe-geek

Goed te horen dat het eindeljik werkt :D
Het heeft even geduurd, maar toch leuk. :D
Is die BIOS nu publiekelijk?

offtopic:
Mijn eigen servertje is kapot :(
Vandaag een 250GB-hd gehaald, die er in gezt i.p.v. de oude 20gb, werd herkend alles & nu net geen beeld meer :( Damn it ... Maar dat fixen we wel :)

United we stand, and divided we fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
blizt schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:51:
Goed te horen dat het eindeljik werkt :D
Het heeft even geduurd, maar toch leuk. :D
Is die BIOS nu publiekelijk?
Nope die bios is nog niet publiek zo te zien maar mochten er tweakers zijn die hem willen hebben kan dat geregeld worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Grijns schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:59:
[...]

Nope die bios is nog niet publiek zo te zien maar mochten er tweakers zijn die hem willen hebben kan dat geregeld worden. :)
Ik kwam gisteren achter het feit dat mijn 915G Combo geen ich6r heeft maar een gewone ich6 8)7 . Op de doos staat van wel, maar een klein stickertje op de zijkant vermeld anders. Probeerde namelijk "configure sata as" te doen in de bios en kon alleen "IDE" kiezen, terwijl m'n andere Asus 915p moederbord ik daar wel alles kan kiezen (IDE,AHCI,RAID) :'( . Ben dus genoodzaakt ook een areca te halen...

Kun je me als nog die bios op sturen? Alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Djoekie schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:03:
...mijn mobo heeft geen brakke niet onder Linux werkende software raid op een schamele 2 poorten...
...Ben dus genoodzaakt ook een areca te halen...
:o :D
Kun je me als nog die bios op sturen? Alvast bedankt!!!
Het bios waar het een maand geleden over ging was de 1.36 toch? Die staat al weer een tijdje online :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
de bios welke ik als eerste gestuurd kreeg was:A7058IMS.156
daarna kwam: A7058IMU.102
de bios welke de oplossing gaf: A7058IMU.103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Beste Paul Nieuwkamp

Uhm ik kan me niet herinneren dat ik dat geschreven !?!?!! "...mijn mobo heeft geen brakke niet onder Linux werkende software raid op een schamele 2 poorten...
...Ben dus genoodzaakt ook een areca te halen..."

Hoop voor jouw dat het een verkeerde quote is...

[ Voor 34% gewijzigd door Dukey op 21-04-2005 09:10 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste