Review: ervaringen met SATA RAID 5-adapters gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 730 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Voor mijn vergelijking van SATA RAID-adapters met RAID 5-ondersteuning ben ik op zoek naar gebruikerservaringen met de volgende kaarten:

- 3ware Escalade 8506-8
- 3ware Escalade 9500S-8
- Areca ARC-1120
- HighPoint RocketRAID 1820A (nieuwere A-versie!)
- LSI MegaRAID SATA 150-4/6
- Promise FastTrak S150 SX4 (met nieuwste drivers en firmware)
- RAIDCore BC4852

Benchmarks leveren weliswaar veel inzicht in de prestaties van deze adapters, maar het is moeilijk om betrouwbaarheid, compatibiliteit en de 'algemene gebruikerservaring' in een beperkte testomgeving te meten. Hoe voelt de snelheid aan van de adapter, ben je tevreden over de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de meegeleverde drivers en management software, heb je compatibliteitsproblemen geconstateerd, is de betrouwbaarheid ok (geen problemen met schijven die uit een array droppen of rebuilds die mislukken?) etc.

Ervaringen met familieleden van de bovenstaande adapters, dus versies met een ander aantal poorten, zijn ook welkom.

Alvast bedankt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-06 09:32
Ik heb pas de Rocketraid 1820A gekocht. Aangezien ik nog geen geheugen heb voor mn server draait ie nog niet maar de "uitpakervaring" was iig goed. Het kaartje zit ering, alsmede een low-profile slot plaatje. 8 sata kabels, een flinke manual, en nog 4 floppy's met drivers en software.

Heb je ook plaatjes nodig? dan zal ik die even maken.

Zodra ik alle onderdelen voor mijn server heb zal ik je laten weten hoe het maken van een raid5 array beviel en hoe de performance 'voelt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb de adapters gewoon hier liggen dus foto's heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-06 06:24

JSK

Thunder K8WE

Ik heb sinds 1 week nu de Areca ARC-1120 (PCI-X) en deze bevalt eigenlijk erg goed. Er zijn nu 2 raptors 74GB in raid0 op aangesloten en 3x Maxtor DiamondMax 300GB NCQ in raid5. De BIOS en webmanagement software komen mij professioneel en compleet over, al kan iets meer commentaar (of help/hints) geen kwaad.

Een eerste ervaring met een uitvallen van een schijf in raid5 kwam toen ik de array wilde uitbreiden: 1 disk van de bestaande array viel uit tijdens het toevoegen. De migration/expansie duurde uiteindelijk 9 uur, en toen was de array 'degraded'. Opwaarderen naar 'normal' state was mogelijk door het toevoegen van een hotspare, maar daar is de handleiding niet zo duidelijk over. Het initialiseren van een array gaat overigens wel redelijk vlot (1.5 uur voor 3x 300GB raid5).

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71904

3ware Escalade 9500S-8:

Deze controllers bevallen me erg goed, zeker na een berg (performance) problemen gehad te hebben met de LSI MegaRAID SATA 150-6 (en idem Intel SRCS16). De performance van de 3ware voelt goed in zowel RAID0 als ook RAID5. Een systeem met een 9500S-8 loopt nu een paar weken 24/7 zonder enige problemen. Wel is aan te raden om de registry (cache) performance tweaks van de 3ware support site te gebruiken (Q11690) omdat het best een behoorlijk verschil uitmaakt. Uiteraard het lieft wel indien er een BBU aanwezig is op de 3ware.

De driver support en manual bij de 3ware is relatief goed te noemen alhoewel het slot-plaatje op de kaart in een van de kasten hier net een milimeter te ver van de controller zelf af zat waardoor het niet mogelijk was deze te gebruiken (tenzij het slot-plaatje verwijderd is). Is niet echt een probleem maar het was wel een afwijking waar andere kaarten geen last van hebben.

De tech support bij 3ware is helaas niet zo vlot en degelijk als bij LSI. Na tech support nodig te hebben gehad (waarbij verteld was dat er *geen* riser card gebruikt was) kwam er een standaard reactie met het advies de riser card er even uit te halen. Tevens gebruiken ze een web-based systeem waarbij je een account moet aanmaken wat gelinked is aan het product en alleen op die manier, via de site, kun je support krijgen. Dan moet je ook wel regelmatig weer inloggen om de reactie te lezen en eventueel daar weer antwoord op te geven.

Rebuild tests gingen zonder problemen alhoewel die rebuilds wel een simulatie waren onder een gecontroleerde omgeving... een echte rebuild heeft (gelukkig) nog niet plaatsgevonden.

Leuke extra aan de 3ware is de support voor individuele drive LED's. De kaart zorgt hier voor leuke kerstverlichting op een AR-2000 chassis waarbij 8 LED's leuk asynchroon bezig zijn. Handig om te zien dat alles gezond bezig is. :)

LSI MegaRAID SATA 150-6:

Op zich een goede controller als hij werkt. Lijkt sterk afhankelijk te zijn van het systeem waar hij in komt want bij een dual Xeon Grand Prairie mobo werkt deze controller voor geen meter (idem. de Intel SCRC16). Drivers en manual zijn afdoende.

LSI support is bijzonder vlot te noemen. Bij e-mail tussen kantooruren is de gemiddelde reactie tijd iets van 1 tot 2 uur. Het is ook een voordeel met echte mensen te kunnen communiceren ipv. het systeem zoals 3ware het gebruikt waarbij het lijkt alsof er een soort AI systeem tracht antwoord te geven op support vragen.

Performance van de LSI is ook goed te noemen alhoewel het geen topper is. Over de betrouwbaarheid kan ik je nog niet veel vertellen... heb ik nog een paar weekjes voor nodig om daar een oordeel over te hebben.

Het alarm op de LSI is overgens best wel luid. Zeker als je er haast met je oor naast zit terwijl je een SATA kabel op een andere port plaatst. Dat alarm had best wel iets minder mogen zijn, maar aan duidelijkheid laat het niets te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik heb enige ervaring met de Promise kaart.

Eerst heel wat installatieproblemen gehad, uiteindelijk relatief makkelijk op kunnen lossen:
[rml][ W2K server] setup vindt geen disks op FastTrack S150 SX4[/rml]

We gebruiken de kaart icm 4 Seagate 160 GB 7200.7 schijven in RAID 5.
De server draait veel sneller dan de vorige (Promise TX2000, 4x 80 GB P-ATA), maar dat komt uiteraard ook doordat de gehele server veel sneller is + Win2003 ipv Win2000 Server.

Management software van Promise is dik in orde, komt natuurlijk doordat ze veel ervaring met I/O controllers hebben.

Sinds augustus 2004 draaien we met deze config, nog nooit problemen/downtime gehad (iig niet waarbij de controller/schijven de oorzaak waren ;)).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48
Ik gebruik al enige tijd een SX4, en heb net een weekje de Areca ARC-1160.

Over de Areca kan ik weinig vertellen, ik heb er eigenlijk alleen nog maar een beetje mee lopen benchen. Array rebuilden (met 4x Seagate 7200.7 160gb) duurde zo'n 2 uur geloof ik. Wat ik erg makkelijk vind is de ethernet aansluiting zodat je de proxy software niet hoeft te installeren om toch bij het management te kunnen. Voor zover ik heb gezien kun je met de web-interface evenveel als tijdens het booten, maar erg diep ben ik daar niet op ingegaan. Wel zijn er lekker veel statistieken, dus dat wordt weer knutselen zodra hij op zijn plek zit :9

Dan de SX4. Dat was een hele vage :? Ik had hem in een Epox 8RDA+. Thuis werkte hij (toen de 4e dimm eindelijk goed genoeg was voor meneer) perfect, maar zodra ik naar een lan ging of zo, of bij een vriend thuis, dan bleef hij steken tijdens het booten.
Ik heb het niet met andere AMD bordjes getest, maar in een willekeurige Intel werkte hij elders wel...

Ik heb een aantal keer gehad dat hij ging zeuren dat de array kapot was, op 1x na was dat iedere keer een sata-stekker die na transport los zat. Wat worden (werden?) daar brakke stekkertjes meegeleverd zeg. Ze gaan er extreem soepel op (en dus ook af), en van een aantal stekkertjes zijn stukjes afgebroken.
Die ene keer dat ik het met het aandrukken van de stekkers niet opgelost kreeg heb ik hem de schijf waar hij over struikelde laten verwijderen en heb deze weer toegevoegd, waarna hij aan het rebuilden ging en alles nu, een jaar later, nog perfect werkt.

Ik heb de PAM eigenlijk nooit geinstalleerd gehad. Ik heb die afgelopen weekeinde geinstalleerd omdat ik icm de Areca ging testen. Met name het inloggen is niet echt intuitief, een lijstje met pc's/controllers en als je klikt of dubbelklikt krijg je niets. Met de rechtermuisknop komt er echter een login-optie tevoorschijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :) .

Meer input is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 13:33
Femme,

Ben je ook geïntereseerd in de ervaring met de pci-e variant van de arc-1120? ( arc-1220-x8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 14:40
Lijkt me zeker leuk voor in een review. Kunnen we meteen zien of er nog verschil in snelheid zit tussen PCI-X en PCI-e.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116196

Ik had eerst de Highpoint RR1820 non-A waar ik dus heel wat problemen mee had. Hij wou gewoon niet booten eigenlijk. Ik heb hierover contact opgenomen met Highpoint en ik moet zeggen dat de support via mail echt goed te noemen is. Daags na een mail had ik antwoord en ze zijn mij blijven helpen en hebben mij ook een speciaal diagnostic utility opgestuurd voor de 182x-controllers waarmee ik getest heb en alles goed bleek te zijn. Ik heb de controller dan maar ingeruild voor een 1820A (zonder opleg!, daarvoor dank aan computeruniverse.net _/-\o_ ) en nu draait die hier lekker met een WD Raptor 74GB en een WD Caviar 160GB. Wat wel een groot probleem is waar ik dan maar mee leren leven heb. Ik kan deze niet combineren met een PATA-controller als ik Windows XP wil draaien. Bij de install van Windows xp detecteert deze dan namelijk enkel die PATA-controller en kan ik dus niet op de raptor installen. Daarom dat mijn workstation nu dus SATA-only is geworden...

De RR1820A draait dus op 64bit/66mhz pci op een MSI K7D Master-L.
Die 2 schijven draaien gewoon single dus ik kan niet veel zinnigs zeggen over RAID-prestaties of rebuild-tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Hypo1337 : Wat doe jij nu precies met een 8 poorts RAID controller terwijl je maar twee schijven hebt? Komen er op korte termijn nog een aantal schijven bij? anders kun je toch niet aangeven hoe een dergelijke kaart echt presteerd, ik bedoel dan waar hij uiteindelijk voor gemaakt is. :) Ik zelf hoop binnenkort een 8-poorts RAIDcore te hebben, met eerst een 4 tal 200GB Maxtor DM10 schijven. Mijn bevindingen zal ik hier posten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
Sorry, geen ervaringen van mij, wel een vraag :)

Zou je misschien uit willen leggen waar de verschillen zitten tussen "snel voelen" en "goede benchmark scores"?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116196

Het is inderdaad de bedoeling dat er op (korte) termijn nog een paar schijven bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 14:40
ernst schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:02:

Zou je misschien uit willen leggen waar de verschillen zitten tussen "snel voelen" en "goede benchmark scores"?
Hoewel daar ongetwijfeld iets over gezegd zal worden en is, is dat (althans, in de desktop omgeving) toch iets wat je het beste kunt ervaren. Daarbij is er natuurlijk een verschil tussen raid 0 en raid 5, die beide vaak ingezet worden om het 'snelheidsgevoel' te verhogen, dat de laatste ook nog eens extra data-veiligheid met zich meebrengt (er kan zonder problemen een schijf uit vallen). En daarbij, als je geen problemen hebt met een enkele schijf, zul je misschien ook wel helemaal niets zoveel merken van een raid setupje. Vooral bij multitasken is het op de desktop/workstation een uitkomst, in serveromgevingen heeft het zich natuurlijk al lang bewezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 22-01-2005 23:23 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Grijns schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 13:45:
Femme,

Ben je ook geïntereseerd in de ervaring met de pci-e variant van de arc-1120? ( arc-1220-x8 )
Jep, ervaringen met de ARC-12xx serie zijn ook welkom :) .
ernst schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:02:

Ik vraag hier naar ivm de problemen die er in het verleden zijn geweest met de Promise FastTrak S150 SX4 en de HighPoint RocketRAID 1820. De eerste presteert in 2003 nog vrij aardig in de benchmarks. Met de toenmalige drivers was er echter niet te werken met deze kaart zodra je 'm als bootarray ging gebruiken. Tijdens het benchmarken kwam dat niet aan het licht. Over de RocketRAID 1820 heb ik ook allerlei vreemde verhalen gehoord, bijv. problemen met een nieuwe driver die de prestaties moest verbeteren maar tegelijkertijd ook voor hakkelende muis cursors zorgde omdat de driver blijkbaar een nogal hoge prioriteit had.

Bij intelligente RAID-adapters met een onboard processor zul je dit soort problemen minder snel tegenkomen omdat ze een veel lagere processorbelasting veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

Femme schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:46:- HighPoint RocketRAID 1820A (nieuwere A-versie!)
Weet er iemand met 100% zekerheid of deze backwards compatible is met pci? Of draait deze kaart alleen maar in pci-x sloten? Ik zou er namelijk eentje willen aanschaffen voor thuisgebruik en hem tijdelijk in een standaard (32bit) pci slot willen prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:42
Bl4cKH4T schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:37:
[...]

Weet er iemand met 100% zekerheid of deze backwards compatible is met pci? Of draait deze kaart alleen maar in pci-x sloten? Ik zou er namelijk eentje willen aanschaffen voor thuisgebruik en hem tijdelijk in een standaard (32bit) pci slot willen prikken.
Is gewoon backwards compatible, staat ook op de Highpoint site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

Dan moet ik er over gekeken hebben :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 17:22
Breepee schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 13:56:
Lijkt me zeker leuk voor in een review. Kunnen we meteen zien of er nog verschil in snelheid zit tussen PCI-X en PCI-e.
Hier ben ik ook erg beniewd naar, ik wil een Areca gaan aanschaffen, dus wil ik het gelijk "goed"doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Breepee schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 13:56:
Het testsysteem is nog niet geschikt voor PCIe-tests. Ik heb al wel tests gedaan met PCI-X en PCIe SCSI RAID-adapters in een dual Xeon-server. De PCIe-adapter is nog onder NDA waardoor ik er niet zoveel over kan zeggen. Qua prestaties was hij net iets sneller dan de PCI-X-variant, maar dat kwam niet alleen door verschillende in de businterface maar ook door verschillende I/O processors. De PCI-X-kaart had een 400MHz IOP321 en de PCIe variant een 500MHz IOP332. De PCIe kaart liep op PCIe 8x snelheid en had dus meer bandbreedte dan de PCI-X-kaart.

Als je de prestaties van 133MHz PCI-X met PCIe 1x gaat vergelijken zal het voordeel uiteraard bij de PCI-X liggen. Hoe groot het verschil is durf ik niet te zeggen. Wat je waarschijnlijk zult zien is dat de prestaties boven een bepaald aantal schijven nauwelijks meer zullen schalen. Ook zullen de algehele prestaties wat lager zijn in verband met de goede cache performance van de Areca ARC-1120, die trekt 760MB/s uit z'n read cache op 133MHz PCI-X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 17:07

John2B

I Love RAID5..!!

Femme schreef op zondag 23 januari 2005 @ 12:39:
[...]
Als je de prestaties van 133MHz PCI-X met PCIe 1x gaat vergelijken zal het voordeel uiteraard bij de PCI-X liggen. Hoe groot het verschil is durf ik niet te zeggen. Wat je waarschijnlijk zult zien is dat de prestaties boven een bepaald aantal schijven nauwelijks meer zullen schalen. Ook zullen de algehele prestaties wat lager zijn in verband met de goede cache performance van de Areca ARC-1120, die trekt 760MB/s uit z'n read cache op 133MHz PCI-X.
Waarom de vergelijking tussen de 133Mhz PCI-X en de PCI-E x1 als er toch geen PCI-E x1 op de markt zijn en waarschijnlijk ook niet komen aangezien de bandbreedte daarvan te beperkt is.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Een test met PCIe x1 lijkt me vooral interessant omdat x1 veel in desktop mobo's wordt gebruikt. In de vergelijking tussen 133MHz PCI-X en PCIe x8 lijkt het me wel duidelijk dat PCI Express het theoretische voordeel heeft. Omdat 133MHz PCI-X en PCIe beide meer dan voldoende bandbreedte hebben, denk ik niet dat de verschillen groot zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07 09:18
Femme schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 23:53:

Ik vraag hier naar ivm de problemen die er in het verleden zijn geweest met de Promise FastTrak S150 SX4 en de HighPoint RocketRAID 1820. De eerste presteert in 2003 nog vrij aardig in de benchmarks. Met de toenmalige drivers was er echter niet te werken met deze kaart zodra je 'm als bootarray ging gebruiken. Tijdens het benchmarken kwam dat niet aan het licht. Over de RocketRAID 1820 heb ik ook allerlei vreemde verhalen gehoord, bijv. problemen met een nieuwe driver die de prestaties moest verbeteren maar tegelijkertijd ook voor hakkelende muis cursors zorgde omdat de driver blijkbaar een nogal hoge prioriteit had.

Bij intelligente RAID-adapters met een onboard processor zul je dit soort problemen minder snel tegenkomen omdat ze een veel lagere processorbelasting veroorzaken.
Ik heb zelf een Promise FastTrak S150 SX4 draaien met 4 x 200GB Maxtor DiamondMax10 schijven eraan.
De bedoeling was om het OS te laten draaien op 2 schijven aan de onboard Promise RAID controller van mijn Gigabyte GA-7DPXDW-P moederbord. Echter bleek dit niet aan de praat te bakken :( Wat ik ook probeerde, de PC wilde niet opstarten en bleef hangen bij de detectie van de schijven aan de Promise FastTrak S150 SX4. Toen ik in de BIOS de onboard Promise controller uitschakelde, was dit probleem ook meteen verholpen.
De twee RAID controllers, hoewel beiden Promise wilden dus gewoon niet samenwerken :(
Ik heb in een topic hier van meerdere mensen dit probleem gehoord, specifiek met dit moederbord. Ik weet dus niet zeker of de fout bij Promise of bij Gigabyte (BIOS) gezocht moet worden. Een mailtje naar Gigabyte gestuurd, en ik kreeg het antwoord dat ze dit probleem aan hun BIOS-experts zouden voorleggen. Daarna echter nooit meer iets vernomen (ook niet actief naar antwoord gevraagd verder eerlijk gezegd).

Uiteindelijk heb ik er toen maar voor gekozen om mn RAID5 array bootable te maken en op een kleine partitie hier ook het OS (Windows Server 2003) op te installeren. Er waren namelijk wat berichten te vinden, dat dit met de nieuwe drivers en laatste BIOS van de FastTrak wel goed zou moeten werken.
De proef dus maar gewoon op de som genomen, en inderdaad het werkt naar behoren. De Promise is (gevoelsmatig wat mij betreft, ik heb geen ervaring met andere SATA RAID controllers) niet de snelste controller, maar snelheid was voor mij niet van primair belang. De controller doet prima zijn werk, het ging mij vooral om de RAID5 functionaliteit, zodat ik toch enigszins failsafe mijn bestanden op de server kan laten staan, zonder overal een backup van te hoeven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 20:43

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Sleepie schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:57:
[...]

... onboard Promise RAID controller van mijn Gigabyte GA-7DPXDW-P moederbord. Echter bleek dit niet aan de praat te bakken :( Wat ik ook probeerde, de PC wilde niet opstarten en bleef hangen bij de detectie van de schijven aan de Promise FastTrak S150 SX4. Toen ik in de BIOS de onboard Promise controller uitschakelde, was dit probleem ook meteen verholpen.
De twee RAID controllers, hoewel beiden Promise wilden dus gewoon niet samenwerken :(
Ik heb in een topic hier van meerdere mensen dit probleem gehoord, specifiek met dit moederbord. ......
Het probleem dat 2 Promise 'RAID' controllers niet samen willen werken is eigenlijk al sinds de P-ATA RAID kaartjes. Met 'RAID' bedoel ik de BIOS Raid kaarten (FastTrak kaarten) maar ook de on-board Raid implementaties. Een kleine maand geknoeit om op een MSI K7T Pro 266 RU (on board Promise) een FastTrak RAID werkend te krijgen in de hoop de onboard RAID en de RAID insteekkaart te spiegelen (8X 80 gb HDD's). Uiteindelijk toch maar een HighPoint RAID ding er in gestoken en dat werkte wel. Maar dit doet ons afdrijven van t topic.

Interresant topic, altijd fijn om uit 1e hand te horen welke kaarten t onder welke omstandigheden t goed doen (ivm eigen file-server die nu eindelijk eens een echte RAID-5 oplossing verdient ipv software RAID-5)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12592

Misschien is het ook handig om te vermelden welke moederbord jullie gebruiken met welke processor... want ik ben nu gaan oriënteren voor een serverbordje i.c.m. Areca RAID controller.

Als mijn vraag hier niet thuishoort remove het maar! ;) Al hoop ik het van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het verbaasd mij te zien, dat er of voor de heel dure kaarten gekozen wordt of juist voor de goedkoopste. Zelf ben ik geinteresseerd in een RAIDcore kaartje. Volgens mij in dit echt een middenklasser. Hij is niet zo duur als de top kaarten, iets duurder dan de goedkope kaarten, maar ondersteund wel bijna alles. Het is alleen geen S-ATA II kaart, maar dat wordt volgens mij ook alleen maar ondersteund door de Areca kaarten welke dus de top zijn in alles (ook prijs).

P.s. Nee, ik heb helaas mijn RAIDcore kaart nogaltijd niet binnen :'( .

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 16-12-2005 08:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK

JSK

Thunder K8WE

Ik heb inmiddels mijn Areca ARC-1120 ingeruild voor een ARC-1130 (12 poorts). Overzetten van de array was geen probleem, alleen het cache geheugen uitbreiden is nog niet gelukt. Als iemand ervaring heeft met compatible geheugen (waarschijnlijk wordt alleen SoDIMM DDR ECC geheugen geaccepteerd), dan hoor ik het graag. Ik heb niet-ECC geheugen geprobeerd en dat werkte dus in ieder geval niet.

Met de Areca ARC-1120 heb ik nog een keer meegemaakt dat een schijf uitviel in een Raid5 array. De rebuild duurde slechts 2uur voor 4x300GB, dat viel me niet tegen.

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb een 512MB PC3200 SO-DIMM van Dane-Elec en een 1GB PC2700 SO-DIMM van OCZ op de ARC-1160 geprobeerd en beide werkten. Met de 512MB module heb ik overigens nog geen benchmarks gedraaid, die heb ik alleen zien booten. Het initialiseren van de kaart duurt met 1GB cache trouwens wel een stuk langer (de kaart doet blijkbaar een uitgebreide check van het geheugen). De twee modules zijn beide non-parity (geen ECC dus).

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 12-02-2005 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK

JSK

Thunder K8WE

Femme schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 20:02:
Ik heb een 512MB PC3200 SO-DIMM van Dane-Elec en een 1GB PC2700 SO-DIMM van OCZ op de ARC-1160 geprobeerd en beide werkten. Met de 512MB module heb ik overigens nog geen benchmarks gedraaid, die heb ik alleen zien booten. Het initialiseren van de kaart duurt met 1GB cache trouwens wel een stuk langer (de kaart doet blijkbaar een uitgebreide check van het geheugen). De twee modules zijn beide non-parity (geen ECC dus).
Goed om te weten, misschien dat ik dan een van deze modules koop. Ik kan er nog aan te voegen dat de SODIMM die ik geprobeerd heb een Apacer PC2700 DDR 512MB is. Met deze module op de kaart startte de computer uberhaupt niet op, geen POST.

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Tja dit topic was speciaal voor het review van Femme en dat staat inmiddels al weken op 1 in de review top 40. Ik stel voor om dit topic om te dopen in een algemeen ervaringen topic inzake SATA RAID. En laat ik maar de eerste zijn om een ervaring toe te voegen :) .

Inmiddels heb ik zelf ook een Areca 1120 en daarmee had ik grote problemen i.c.m. een Supermicro X6DH8-G moederbord. De Areca was er oorzaak van dat ik bijv. geen IDE devices meer kon aansluiten die sneller waren dan ATA-33 8)7 . Omdat de Areca gewoon zonder problemen zijn werk deed op een ander moederbord had ik al een een supportvraag bij Supermicro Europa neergelegd (die binnen 24 uur reageerden _/-\o_ ). Maar de problemen blijken toch bij Areca te zitten want een dag nadat ik Supermicro heb ingeschakeld publiceerde Areca versie 1.36 van de firmware voor SATA RAID adapters. Daarmee waren mijn problemen op het Supermicro bordje verdwenen.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grinder
  • Laatst online: 24-10-2023
jwpmzijl schreef op zondag 27 maart 2005 @ 14:02:
Tja dit topic was speciaal voor het review van Femme en dat staat inmiddels al weken op 1 in de review top 40. Ik stel voor om dit topic om te dopen in een algemeen ervaringen topic inzake SATA RAID. En laat ik maar de eerste zijn om een ervaring toe te voegen :) .

Inmiddels heb ik zelf ook een Areca 1120 en daarmee had ik grote problemen i.c.m. een Supermicro X6DH8-G moederbord. De Areca was er oorzaak van dat ik bijv. geen IDE devices meer kon aansluiten die sneller waren dan ATA-33 8)7 . Omdat de Areca gewoon zonder problemen zijn werk deed op een ander moederbord had ik al een een supportvraag bij Supermicro Europa neergelegd (die binnen 24 uur reageerden _/-\o_ ). Maar de problemen blijken toch bij Areca te zitten want een dag nadat ik Supermicro heb ingeschakeld publiceerde Areca versie 1.36 van de firmware voor SATA RAID adapters. Daarmee waren mijn problemen op het Supermicro bordje verdwenen.
Ik heb inderdaad een soortgelijke ervaring gehad. Wij hebben voor onze nieuwe webserver een Areca 1110 aangeschaft voor de Supermicro barebone 5013C-MT (P4SCT+ moederbord). Hierbij had ik grote problemen met het laden van de areca module tijdens de installatie van het OS. Gemaild met de Areca tech support en binnen 10 uur antwoord! Ze hadden gebeld met supermicro en dit was een bekend probleem met dit moederbord, ik heb een beta bios gekregen van de P4SCT+ en hierna verliep het allemaal vlekkeloos.

Ik heb nog geen benchmarks gedraait aangezien ik eerst de nodige software moet installeren, maar zal dit binnenkort ook doen.

Overall vind ik de support van Areca in ieder geval zeer goed, uitleg in de manual ook zeer uitgebreid. Website met support zou zeker uitgebreider mogen, maar goed een e-mail wordt snel beantwoord. Ik zou de kaart zeker aanraden.

[ Voor 10% gewijzigd door Grinder op 28-03-2005 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Ik weet niet of dit topic ondertussen al een algemeen SATA RAID5 topic is geworden, maar ik stel mijn vraag voor het gemak maar gewoon hier.

Ik ben van plan een simpel fileservertje voor thuis neer te zetten. Het wordt totaal niet fancy, wat oude hardware in een kast, maar wel met een SATA RAID5 er in. Omdat het allemaal niet teveel mag kosten was mijn oog gevallen op de Highpoint 1640. Dit kaartje levert SATA RAID5 over 4 kanalen voor slechts 99 euro, erg interessant dus. Na wat reviews te hebben gelezen kwam ik er achter dat dit kaartje alleen geen eigen XOR processor heeft en dat dus uitbesteedt aan de CPU. Hier begon ik dus te twijfelen.

Het systeem waar de hele handel in komt te draaien is namelijk een dual P3-550. In de reviews die ik heb gelezen waren de testsystemen allemaal voorzien van flinke CPU's zoals XEON 2.8 en P4 3.0; op deze systemen werden bij het schrijven CPU belastingen gemeten van 10-80% met uitschieters naar 100%.

Nu hoeft mijn systeem niet het onderste uit de kan te leveren; het komt in een LAN te hangen (in eerste instantie 100Mbit, maar waarschijnlijk binnenkort 1Gbit) dus mijn transfers zijn daar al door beperkt. Toch is het ook niet de bedoeling dat de schrijfsnelheid zo laag wordt dat ik het beter met een flop kan kopieren (bij wijze van spreken :P)

Ik heb echter geen reviews kunnen vinden waarbij dit (soort) kaartje(s) op wat oudere hardware werd getest. Ik zou dus willen weten wat jullie idee is over de performance van RAID5 kaartjes zonder eigen XOR processor icm langzamere CPU's. Zal de schrijfperformance nog enigzins acceptabel zijn (zeg 10MB/s) of wordt het te traag om fatsoenlijk mee te kunnen werken en kan ik beter bijvoorbeeld een Promise Fasttrack S150 halen (wat er wel voor zorgt dat mijn array kleiner wordt; budget is gefixeerd.)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Chemist, ik neem aan dat je de review van Femme ook hebt gelezen?

reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters

Ik geloof dat hij een single Opteron heeft gebruikt voor zijn benchmarks. Ik kan zosnel niet terug vinden wat het exact voor systeem was. Maar in deze review komen de kaartjes die gebruik van de processor maken voor de pariteit berekeningen ook wel redelijk goed uit de bus. De RAIDcore geeft een CPU belasting, als ik mij goed kan herinneren, van een 30%. Elders heb ik een reactie van Femme gezien dat de CPU load bij een Dual processor systeem rond de 10% per processor komt te liggen. Ik weet alleen niet hoe de veel nieuwere Opteron processor zich verhoud met een Dual P!!!.

Overigens zal de processor load alleen zo erg oplopen bij het wegschrijven van data, aangezien er op dat moment de pariteit berkend moet worden. Dus de kaart zal niet contineu de processor zo zwaar belasten.

Zelf ben ik op het moment een Dual Athlon (MP) 2800+ in elkaar aan het zetten waarvoor ik een RAIDcore BC4852 heb gekocht wat een 8 poorts controller is. Overigens ook een stuk duurder dan de door jou genoemde kaart.

De Fastrak S150 SX4 schijnt tegenwoordig ook redelijk te functioneren. het eerst half jaar (bijna) na de releas, zijn er nogal wat problemen met deze kaart geweest. Tenminste op het moment als je de RAIDset als bootdrive ging gebruiken, maar dat staat ook te lezen in de review van Femme.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2005 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
De processorbelasting van hostbased RAID-adapters in RAID 5 is met name afhankelijk van de hoeveelheid data die er naar het array geschreven moet worden. De RAIDCore BC4852 en de HighPoint RocketRAID 1820A hadden op mijn single Opteron 240 1,4GHz een processorbelasting van ongeveer 30 procent per 100MB/s die er werd weggeschreven. Bij lagere transfer rates is de processorbelasting veel lager. In de praktijk zal hiet niet snel voorkomen dat er voor lange tijd honderden megabytes per seconde aan data naar een array weggeschreven worden. Je zult trouwens een aardige collectie harde schijven moeten hebben om uberhaupt write transfer rates van honderden MB/s te halen.

De HighPoint RocketRAID 1640 heb ik nooit getest, maar de verhalen die ik er over gelezen heb zijn niet altijd te hoopgevend. Volgens mij kun je nog net zo goed software RAID gaan draaien op Linux, Windows Server 2003 of een gehackte Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Toevallig heb ik laatst een Mylex Acceleraid 150 vergeleken met software RAID 5 onder W2K server.

De Mylex is natuurlijk al een oudere kaart, maar haalde met 3 U2W schijven nog leuke snelheden (write tot 12MB/s, read tot 34MB/s).

Software RAID op een dual P2-350 en op een Celly 2,66@4 met dezelfde hardware kwam niet eens in de buurt van deze schrijfsnelheden... Het maximale wat er uit te persen was was iets van 3,5MB/s.

Mogelijk lag dit aan de opzet van de test; omdat de Mylex geen losse schijven aankan had ik 3 JBOD arrays van 1 schijf gemaakt en deze in W2K als RAID 5 gedefinieerd; mogelijk dat dit door extra overhead of zo de prestaties beinvloed.

Maar als zelf een i960-33 betere prestaties levert dan software RAID5 op een 4GHz bak, dan denk ik dat software RAID 5 voor mij niet hoeft ... Verder wil ik niet van het OS afhankelijk zijn om een array te benaderen ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik heb hier thuis een 2.8 Prescott staan met 6 250gb schijven in software raid5 (onder linux), maar ik haal 40mb/s hoor? Ja, ook na de eerste GB (= ram fileserver) :P
Ik moet wel zeggen dat dat sustained transfer is, misschien heb jij het over de random performance?

[ Voor 24% gewijzigd door Paul op 31-03-2005 09:00 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Installatie Areca 1130 is een zware bevalling geweest..

Windows drivers op de CD werken niet goed op mijn mainbord. Dus nieuwe van FTP site gehaald. Door user error veel tijd gekost om er achter te komen dat windows continue weer de driver pakte die hij al op de schijf had staan, en vrolijk melde "geen nieuwere versie dan er nu gebruikt wordt gevonden"

Bovenstaande issue opgelost volgende probleem: melding geen biosdisc gevonden, bios niet geladen.
Hoofdbrekens.. Maar eens gezocht op biosdisc, en dat blijkt een standaard te zijn om bootable devices toe te voegen aan de boot procedure van een PC. Op het laatst maar eens geprobeerd de "other devices" voor de HD te zetten, en waarempel, alles werkt opeens.

Mijn probleem hierbij: niets over deze zaken in de manual te vinden, en ook op de areca website staat er niets over.

Zal wellicht allemaal user-error zijn in mijn geval, maar ik zie het toch als een verbeterpuntje voor areca.

Jaco

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Even een toevoeging op mijn vorige post.
De melding geen biosdisc lijkt op te treden als je geen HD aansluit op de controller.
Ik had mijn SATA power connectoren niet op orde, en dus zonder disc geprobeerd..

Nu de 2e voeding aan het lopen, en meerdere S-ATA power connectoren beschikbaar en verder alles geherinstalleerd met andere bootdisc en werkt nu allemaal verder goed.
Tijdens de 3 weken dat ik nu deze Areca gebruik verder totaal geen issues gehad met dics of iets dergelijke.

Verdere gebruikservaring:
- on-line expension van 3x 300 GB maxline_III naar 4x was ongeveer 9 uur. (400 GB aan data op de array)
- Init van 5x een 300 GB Maxline-III in raid-5 kost snel iets van 2 uur.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Heb nu een klein weekje mijn Areca 1220 op mijn Asus A8N SLI deluxe draaien (4x Hitachi 250GB), en ik moet zeggen het is echt toppie. Install ging enorm snel, maar het 'builden' van de RAID image duurde wel drie uur. Heb geen enkel probleem van welk soort dan ook gehad tot nu toe. HDtach geeft reads tot 180MBsec :*) .

[ Voor 10% gewijzigd door tHe_BiNk op 08-08-2005 18:52 ]

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneakyJedi
  • Laatst online: 25-02 16:57

SneakyJedi

Wipe them out, all of them

tHe_BiNk schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 18:50:
Heb nu een klein weekje mijn Areca 1220 op mijn Asus A8N SLI deluxe draaien (4x Hitachi 250GB).
Hmm, dit is interessant. Heb jij nu een video-kaart en de Areca beide op 8x lopen? Het posten van wat benchmarks zou ik op prijs stellen.

May the force be with you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneakyJedi
  • Laatst online: 25-02 16:57

SneakyJedi

Wipe them out, all of them

SneakyJedi schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 19:39:
[...]

Hmm, dit is interessant. Heb jij nu een video-kaart en de Areca beide op 8x lopen? Het posten van wat benchmarks zou ik op prijs stellen.
Laat maar. Ik heb al meerdere posts van je gevonden. Als Areca nu dit moederbord ook in hun compabiliteitslijst opnemen zijn we klaar :)
Dit lijkt mijn moederbord te worden tesamen met een Areca + BBU en een AMD X2 processor.

May the force be with you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
1 GB SODIMM van Lingston (KVR333X64SC25/1G) geinstalleerd.
Eerst werkte dat niet (module direct omgeruild door JohnB, prima service)
2e leek ook niet te werk
Heb toen maar de laatste upgrades voor de areca (15 juni 2005) geinstalleerd en nu werkt het wel.
Moet nog kijken wat de performance winst echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 17:22
Even een vraag over de controllers van Areca. Op deze kaarten zitten aan sluitingen voor de HDD activity LED.

Kan je hier direct een led op aan sluiten zodat je van elke HDD afzonderlijk kan zien of er aktiviteit is of niet?

(Ik meen dat S-ATA HDD's geen LED aansluitingen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 17:07

John2B

I Love RAID5..!!

The Undertaker schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 18:18:
Even een vraag over de controllers van Areca. Op deze kaarten zitten aan sluitingen voor de HDD activity LED.

Kan je hier direct een led op aan sluiten zodat je van elke HDD afzonderlijk kan zien of er aktiviteit is of niet?
Ja, dat kan met afzonderlijke kabeltjes (dus per led 1 enkele kabel). Maar ook met 1 kabeltje namelijk met I2C connector naar een I2C compatible backplane.
(Ik meen dat S-ATA HDD's geen LED aansluitingen hebben)
De disken niet maar wel tussen de controller en backplane bv zoals Chenbro hotshop drivecage. Kabeltjes zijn los haast niet te verkrijgen, maar worden meestal met de backplane meegeleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 16-10-2005 21:32 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
John2B schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 20:43:
[...]

Ja, dat kan met afzonderlijke kabeltjes (dus per led 1 enkele kabel). Maar ook met 1 kabeltje namelijk met I2C connector naar een I2C compatible backplane.
Areca laat helaas geen gegevens los over die I2C bus, niet tegen mij iig :P Ik had hem eventueel willen gebruiken om gegevens van de schijven uit te lezen, maar daar wilden ze niet aan meewerken :P
De disken niet maar wel tussen de controller en backplane bv zoals Chenbro hotshop drivecage. Kabeltjes zijn los haast niet te verkrijgen, maar worden meestal met de backplane meegeleverd.
Sommige disken / backplanes combinaties wel. Met een WD740 of een 7K250 werkt het niet, maar de Maxtor DiamondMax 10 laat op een Chenbro-backplane (4 op een rij zoals in de 215 en 414, weet zo geen typenummer van de backplane) vrolijk activity-ledjes branden :)

Nog een gebruikers-ervaring van de LSI MegaRAID 300-8X: als je een complete array loskoppelt (terwijl de server uit staat, en in dit geval was die array wel maar 1 schijf groot), dan gaat de controller @ boot KEIHARD staan piepen. De Areca vond het helemaal niet erg als er een complete array (was in dat geval een array van 6 schijven) werd losgekoppeld.

Nu ik de LSI en de Areca met elkaar kan vergelijken trouwens, had ik toch liever voor die 2e controller ook een Areca gekocht, want daarvan vind ik het BIOS een heel stuk overzichtelijker / simpeler dan dat van de LSI.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Ik heb de Areca 1120 PCI-x nu ruim 10 maanden draaien op een Supermicro X6DH8-G moederbord. Dat werkt gelukkig (en uiteraard) stabiel en snel.

Echter tot vorige week waren er wel diverse compatibiliteitsproblemen. In enkele configuraties wilde de server niet opstarten. Om het opstarten stabiel te krijgen heb ik de IDE-controllers op het moederbord moeten uitschakelen en daardoor had de server géén werkende CD-rom speler (niet altijd even handig). (dit was met versie 1.36 voor de Areca en versie 1.2a voor het moederbord)

Vorige week dan eindelijk gelegenheid gehad om het meest recente BIOS te flashen (1.38 voor de 1120 en 1.2B voor het moederbord). Na deze actie kon ik de IDE poorten weer enablen en wilde de server ook met aangesloten CD-rom speler opstarten.

Kortom zoals ook uit andere topics is gebleken geeft de Areca in combinatie met sommige moederborden. Het is goed om te zien dat Areca deze problemen serieus neemt en zijn firmware blijft aanpassen om e.e.a. op te lossen. En uiteraard zijn deze problemen niet per definitie aan Areca te wijten, de moederbord fabrikanten hebben evenveel "boter op hun hoofd".

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm.. heb hier ook wat probleempjes gehad (en nog steeds) met een 1120, maar ik kwam er later achter dat dat niet echt aan het de controller lag..

Heb 4 200GB SATA disks eraan hangen, 3xRAID5+HS. Er viel 1 schijf uit, en hij is gaan rebuilden op de spare. Daarna viel er nog een uit, en kwam de 1e disk weer online, en is ie daarop weer gaan rebuilden.. Gevolg: data corrupt, niet meer van te booten.

Kwam er later achter dat het aan de voedingskabels ligt die naar de schijven loopt. De schijven zitten in een coolermaster stacker, hebben alleen maar een sata-powerconnector, en voor elke schijf is er een verloopstekkertje nodig (voeding heeft geen SATA-powerconnectors), en schijnbaar is er toch iets met de verloopjes.. Als ik met mijn hand tegen de kast stoot hoor ik een stel klikjes, en zie ik in de Areca event viewer dat er random wat disks zijn removed en zijn toegevoegd.. lekker stabiel ;)

Heb net een Chenbro RM311 case besteld, met 8x hostswap SATA backplane, heb het helemaal gehad.. En deze rackmount past mooi in het rack tussen de rest van de servers ;)

Ik snap dat de Areca het niet meer snapt als er in 5 minuten 10 keer verschillende disks aan en uit gaan, maar toch jammer dat er datacorruptie optreedt.. Maar goed, dat zou misschien met elke controller zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door axis op 16-12-2005 13:12 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik gebruik nu ook al wat langer een Areca 1130, en heb tot dusver nog geen problemen gehad. Meer cache leverde voor mijn toepassing geen zichtbare performance verschillen op. Maar goed, ik verschuif erg grote files die niet meer in de cache passen.
Als ik met files werk die kleiner zijn zie je netjes alles erg snel gaan, tot de cache vol is en die moet dan even geflushed worden naar fysieke disc.

Ik heb ook een stacker, maar wel een voeding met sata power conenctoren (zelf bijgeknepen), en dat werk prima tot dusver.

Verder heb ik zelf ledjes op rij pinnen gezet (via een stekkerblokje natuurlijk) Dat werkt prima en je kunt ook leuk zien dat de data over verschillende dicsen verdeeld wordt. Het wordt wel een beetje een kerstboom effect.

[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 19-12-2005 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmanley
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 09:03
I heb een Shuttle SN26P en een Areca ARC-1210 PCI-E kaart. Mijn bedoeling was om dit als Linux server te laten draaien met hardware raid-5 in combinatie met 3 snelle 2.5 inch hardeschijven.

Na installatie van de Areca kaart kwam het bios menu van de kaart nooit op. Ik nam contact op met de tech support van Areca en Shuttle. De Areca tech support werkt mee (nog steeds) maar kan niet echt veel zonder medewerking van Shuttle. De Shuttle tech support werkt niet mee en gaf alleen maar stomme antwoorden zoals 'probeer ipv de raid controller een andere vga kaart en als dat werkt is er niets aan de hand met de moederbord', en 'PCI-E is nog een kind dus problemen kunnen zich voordoen'. Naar oplossingen zoeken doet Shuttle support niet, ze vegen alle problemen onder de mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muja
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09-2023
Ik heb ook een tijd lang last van gehad van RAID problem tot ik per toeval ontdekte dat het aan die SATA verloopstekkertjes lag. Toen het echt helemaal mis ging kon zelfs het BIOS met power uit die verloopstekkertjes de schijven niet zien. Toen om te testen met MOLEX power aangesloten: Werken!

Ik wilde in mijn eigen systeem dus ook weer gewoon de ouderwetse MOLEX connectors gaan gebruiken. echter kwam ik er toen achter dat mijn 4 Maxtor schijven alleen via SATA power aangesloten kunnen worden! De 5 aderige SATA power kabel van mijn voeding heeft echter maar 2 connectors.
Het was een fluitje van een cent om de connectors van de SATA verloopstekkertjes van hun 4 aderige kabeltjes te slopen, en op de 5 aderige kabel van de voelding aan te sluiten. Zo kon ik alle 4 de schijven op deze 5 aderige kabel aansluiten.

Sindsdien geen problemen meer!
Pagina: 1