hm ja die laatste opmerking bedoelde ik niet zozeer dat ik denk een discussie te winnen (da's ook niet mn doel) maar meer om even voor mezelf te onderstrepen hoe zinloos dit soort discussies zijn (maar goed, SOGGEN is leukkkk

.....)
In elk geval,
Als er geen verschil meetbaar is dan is er geen verschil hoorbaar, MITS hetgeen wat gemeten wordt correspondeert met hetgeen wat wij horen...
En dát, dat is de grote vraag der vragen die helaas nog niet beantwoord is...
En dat is tevens de vraag (min of meer) waar ik nog 2 jaar onderzoek naar ga doen..
Want: welke informatie in klank is nou significant voor de (subjectieve, duh) beleving van klank?
Dat weten we nog niet. Wat gebeurt er nou werkelijk als we van cd specs naar sacd specs gaan..? We vergroten de blinde resolutie waarop we geluid willen registreren cq omzetten. Met analoge dingen idem, daar vergroten we ook de lineariteit en verlagen we de verstoring, maar met wat tot doel en wat tot gevolg? Een codec als MP3 is heel interessant omdat die wél iets gedaan hebben met het bepalen welke informatie significant is voor onze waarneming en dus alles wat niet significant is strippen... Dus dan heb je ook direct je antwoord op de kabel discussie: nee niet alle meetbare verschil is voor iedereen hoorbaar (tussen een 320kbps mp3 en wav zitten eenvoudig meetbare verschillen die voor de meesten niet hoorbaar zijn, en naar men claimt voor niemand maar dat geloof ik dan weer niet helemaal)..
Dus ja, het is ook gewoon lekker ingewikkeld...
Ik ben helemaal geen kabeljehova, heb zelf geen dure of speciale kabels want ik vind het nog niet nodig... maar ik vind dat hier te dogmatisch vastgehouden wordt aan ieders eigen overtuiging en dat er zo ontzettend veel nagepraat wordt dat het elke keer op hetzelfde neerkomt...
wie geeft mij bv eens een psychologische analyse van de stressfactoren die bij een DBT (double blind test) komen kijken, hoe die de resultaten zouden beinvloeden tov onopgemerkt voor onbepaalde tijd luisteren...?
Ik ben wel benieuwd. Dat er verschil in de manier van luisteren en waarnemen zit is wel duidelijk.
Het basis concept van oren en microfoon is wellicht hetzelfde (verandering in luchtdruk omzetten), dat is echter ook niet het meest interessante deel van ons gehoor...daar begint het allemaal pas... wat gebeurt er vervolgens in het midden oor en dergelijke? de inner hair cells, hoe gedragen zich die met complexe en simpele golfvormen..? Wat horen we nou eigenlijk..? Niet hetzelfde als dat wat we meten. Het schijnt dat de buitenste haarcellen een soort brickwall filter vormen van 200db/okt. Probeer dat electronisch eens na te bootsen zonder allerlei technische artefacten te introduceren die je meetresultaten vertekenen...
daar ga je al de mist in met meten==horen...
Ik weet er echt heel weinig van, die hele kabel theorie. Ik weet niet zoveel van natuurkunde en scheikunde, ik weet niet hoe een electrisch signaal zich in de kabel van molecuul tot molecuul verplaats, reageert of afketst op het dielectric materiaal, hoe het koppelt van kabel op connector, hoe zilver en koper verhoudingen zich tot elkaar verhouden. Ik weet ook niet zoveel van psychoakoestische en psychologische perceptie dingen dat ik daar uitsluitsel over kan geven, ik weet ook niet zoveel over de biologische functies van het oor dat ik dat kan uitsluiten... het enige dat ik weet is dat ik van alle dingen wel wát weet en dat al die dingen mij vertellen dat het niet zo eenvoudig is als dat menigeen het hier stelt...
Dat je verder niet meer dan 10% van je budget aan kabels uit mag geven, daar ben ik het wel mee eens...mits het voor mij iets veranderd in mn luisterplezier

argh

(harley stelt tussen de 5% en 7% in zn boek..)
ow, en wat betreft die digitale interlink gebeuren... ik weet het zelf niet. Ik geloof wel in jitter

en ik moet zeggen dat ik mijn leermeesters in die zin wel vertrouw dat als zij zeggen dat het er wél toe doet, met een verklaring, ik dat wel geloof. Heb het alleen zelf nog niet ondervonden...(jitter wel, maar nog geen verschillende digitale interfaces ge-a-bt) Maar het jitterspook is een vrij ingewikkelde... en zeker moeilijk hoorbaar op 'lowres' sets.. maar er is feitelijk verschil in de bandbreedte tussen bv coaxiaal, toslink, st-type en aes-ebu is:
coaxiaal en aes-ebu: tussen de 500mhz bandbreedte, toslink 6mhz bandbreedte en st-type tussen 50 en 100mhz bandbreedte. Dat dit dus verschilt moge duidelijk zijn....
(hoe hoger de bandbreedte, deste lager de jitter, volgens meneer robert harley)
[
Voor 11% gewijzigd door
djazete op 13-10-2004 10:21
. Reden: toevoeging digitale interfaces ]