2 x 8 Watt Klasse A hiero!djazete schreef op 13 oktober 2004 @ 08:23:
niemand hier heeft, volgens mij, een écht goede versterker hier... volledig klasse A bv... of heb ik iets gemist..?
Ik lees wel magazines. Heeeeel soms een What HiFi, verder regelmatig een hifi+ of HiFi-News en de Duitse bladen Stereoplay, Audio en Stereo. Gewoon omdat het leuk is, ik veel in de trein zit en toch een beetje op de hoogte wil blijven van de spulletjes op de markt.Wie leest hier trouwens wel magazines, en zo ja, welke..? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Goedemorgen!Nou goed
goeiesmorges verder iedereen...
Nog even verder
Helemaal mee eens met dit verhaal.ShittyOldMan schreef op 13 oktober 2004 @ 02:15:
Een test heeft imho ook weinig nut, althans, in deze context. Iedereen hoort andere dingen helaas, een luistertest is geen bewijs voor wel of geen invloed, enkel een bewijs van wel of geen invloed op de luisteraar. Om maar even een praktijkvoorbeeld te gevenm'n zus hoort het niet als een geluid van links naar rechts gaat (
), een oud geluidsman die ik ken kan aardig precies aangeven wanneer een limiter lichtelijk aanschiet, wat ik dus echt niet kon horen. Het is maar net de ervaring met geluid wat je hebt, een getrained oor is een kreet die je in deze discussies vaak hoort
. Ook bij een luistersessie is dat van toepassing, het resultaat heeft gewoon enkel betrekking op de luisteraar en om iets te bewijzen voor anderen is het daarom vrij nutteloos. Neemt niet weg dat het leuk is om te doen hoor
Persoonlijk ben ik overigens niet zo gecharmeerd van hele dure kabels. Nu houd ik mij de laatste tijd ook veel meer bezig met de opname van geluid. Daar wordt de kwaliteit van het geluid bepaald door de microfoon in combinatie met de lokatie daarvan. Eigenlijk niet veel anders. Kabels maak je zelf, zijn gewoon goed en hebben praktische eigenschappen die belangrijk zijn. Investeren doe je eerder in andere dingen die veel meer effect hebben op je geluid. Dat idee trek ik aardig door naar de thuissituatie (kan ook niet met alles hoor). Maar ach, als het je hobby is, geef het uit aan wat je zelf wilt
Wat je bijvoorbeld niet kan meten is de interactie tussen de oren, wat voor de ruimtelijke plaatsing zorgt. Je kan ook niet meten hoe de signalen van de oren worden omgezet in de hersenen.......dat is het verschil tussen luisteren en horen en tussen kijken en zien.Grrrrrene schreef op 13 oktober 2004 @ 01:05:
[...]
Ja, nogal logisch ja. Je weet toch hoe onze oren werken? Niet veel anders dan een microfoon werkt. We registreren trillingen in de lucht, niet meer en niet minder. Als iets anders klinkt, is die trilling anders en dat is meetbaar. Een andere reden voor veranderd geluid is er niet. Onze oren zijn lang niet zo gevoelig als meetapparatuur, dat verschilt van mens tot mens natuurlijk, maat het blijft flink verschillen. Kleine meetbare verschillen hoeven dus niet direct hoorbaar te zijn. Meetapparatuur kan bijv. 1/1000e Hz verschil in toonsoort waarnemen, onze oren niet (om maar wat te noemen).