Ik heb na verkoop van mijn tablet PC een Avaratec 3270 gekocht bij Dynabyte omdat het een van de weinige betaalbare computers was onder de 1000 euro en onder de 2 kg.
Heel in het kort (ik heb er nogal wat over opgezocht in het internet): In amerika al langer op de markt met budget computers. Vergelijk het een beetje met Medion. Deze computer is redelijk goed getest in Laptop review en enkele andere bladen. Als je van games of 3D houdt: Niet kopen, want de grafische kaart is afschuwelijk slecht.
Maar als je zoals ik hem mee wil nemen en ermee wil kunnen werken is hij zeker te overwegen Zoveel functies in zo'n klein apparaat voor deze prijs zie je nergens. Mogelijk aardig alternatief is overigens de MSI S250/260
Maar even over de gebruikerservaring: Het is een mooi dingetje met een volwaardige processor Sempron 2800+, 512 MB, 60 GB HD en dual DVD writer. Het scherm is prima, ik vind 12,1 inch prima werken, jammer van die dode pixel in de hoek. Heb er al over gebeld en ze zouden contact opnemen (00800 nummer) maar nog niets van gehoord. Verder heerlijk klein en er is prima met het toetsenbord te werken, echter de aanslag is wat stroef.
Er zijn echter wel enkele andere dingen die me uiterst irriteren, niet over de hardware, maar over de software. Die 60 Gb HD is in de praktijk maar 50 Gb. Er wordt nl geen recovery CD meegeleverd, maar software die 10 GB !!! ruimte inneemt en op geen mogelijkheid te gebruiken is, behalve door het hele softwaresysteem weg te doen (als dat kan, ik heb het niet geprobeerd). Hoe en waarom ze dat voor elkaar krijgen om enkele Gb op te slaan begrijp ik niet.
Veel erger is dat je ook je HD niet meer kan partitioneren (Partition magic 7) omdat het bestandsysteem veranderd wordt en ook geen image kan maken (Drive image) zodat je twee keuzes hebt van backuppen.Alleen weer terug naar factory defaults of niet. De bijgeleverde software (Pheonix recovery pro) is een Trial versie, dus die verloopt na 30 dagen alvorens je weer 30 euro moet uitgeven voor de volledige versie. Verder wil hij dan nog een partitie hebben van 5 Gb, wat ook nog van je HD afgaat. Nog eventjes en je kan er net een CDtje op zetten (ietwat overdreven).
En als klap op de vuurpijl werkt het ook nog niet, zodat ik het weer eraf moest halen. Op dit moment zit ik dus met het dilemma of ik (alweer) terug moet naar de factory defaults (en weer alle software installeren en activeren of dan maar zonder image verder en hopen dat alles goed blijft werken in de toekomst... Waarom toch niet die 50 eurocent uitgeven voor een normale recovery CD zoals mijn vorige HP, Compaq en Toshiba notebooks. Dat kan toch niet de kosten zijn
Ik ga morgen de helpdesk maar weer eens proberen (wat overigens gratis en lang open is), maar ik vrees dat het allemaal weer veel werk gaat kosten.
Conclusie: Mooi dingetje, relatief goedkoop, handzaam veel functies, maar de installatie en software is .... (en ook nog deels duits).
Ik ben er nog niet uit of ik hem op deze manier wil houden, maar ik hou jullie op de hoogte. Eerst de helpdesk maar eens proberen.
Oh ja,
www.averatecforums.com is een interessant niet officiele link