[Overview] 12" Laptops Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 9.672 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:39
Tja Heraut, dat is nog niet eens zo'n hele makkelijke vraag.

Laat ik het even tussen de MSI en de Dell houden.

Pro MSI
-mooier design en ietsje kleiner
-breedbeeld scherm (of dat voordeel is moet je zelf bepalen)
-DVD+/-RW

Con MSI
-maar 256 mb ram
-4 cell batterij (dus kort)

Pro Dell 400 (prijs is ongeveer 100 euro)
-veel snellere en zuinige processor dan MSI
-snellere HD 5400 rpm (aangezien dat de botteneck is, zal je dat nog meer merken dan de proc)
-s video connector
-6 cell batterij, evt 9 cell batterij en evt. batterij voor in mediabay (dus langere accutijd)
- 3 jaar nbos garantie

Pro Dell 410 (prijs is ongeveer 1250 euro)
- sonoma, dus de nieuwste centrino, dus ook weer sneller dan D400 (zowel qua proc als qua integrated graphics)
-inclusief secundaire batterij (voor de mediabay :?), dus langere accutijd
-6 cell batterij, evt 9 cell batterij en evt. batterij voor in mediabay (dus langere accutijd)
-3 jaar nbos garantie

(De cons van de Dell kun je wel afleiden van de pre's van de MSI).

Verder denk ik dat ebay vrij veel problemen oplevert. Zo heb je dat de 8 en 10 inch notebooks zelfs via ebay vanaf 1500 euro zijn (incl. invoerrechten en verzenden). Dan heb ik het nog niet gehad over garantie e.d.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:08
Tijd voor DEEL 2 lijkt me ;)

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 22:39
Mja...

Punt is wel, als je echt mobiel wilt zijn is 10" the way :)

Sony vaio X505 :9~ 785gram _o_

En garantie is vaak geen probleem.
Igg het zelfde als gewoon in NL kopen ;)

Maargoed, no risk. no gain :)

[ Voor 38% gewijzigd door Roberto op 21-07-2005 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117508

Volgens thinksecret komt Apple volgende week met de nieuwe iBook eens zien wat dat opleverd!
Kiezen wordt ook niet makkelijker gemaakt zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118082

Tijd voor deel 2? Is dat niet pas met de 1000+ posts?
Maja, als er een nieuw deel nodig is geef maar gil, maak er wel een dan, heb daar wel zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42

Opa

Nu Multifocaal!

Anoniem: 117508 schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 15:32:
Aangezien een laptop waarschijnlijk een eenmalige gebeurtenis is gezien mijn toekomstig budget wil ik toch zeker weten dat ik wel het meeste uit mn geld haal.

Ik ben echter niet zo goed thuis in de notebook wereld en ik zou graag advies willen, wat volgens jullie de beste laptop is.

Het gaat dus om de Dell latitude D400 of de duurdere D410 (Is het ook dat die veel meer waar bied voor die meerprijs?) of een MSI S250.

Wat is nou de beste keus volgens jullie?
persoonlijk ken ik de S250/260 niet, maar ik ken wel de Dell D600/D610, die in feite dezelfde bouwstenen hebben als de D400/D410, Afgezien van de ATi 9000 in de D600.

Ik vind in dagelijks gebruik de D610 op 2GHz@533 met 2GB geheugen en Intel Graphics niet merkbaar sneller dan de D600 op 2GHz@400 met 2GB geheugen en ATi 9000.

Ik zou dus de D400 boven de D410 verkiezen. Maar ik denk dat de MSI een stuk 'draagbaarder' is.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 17:54

FongWan

The Stormrider ...

Anoniem: 118082 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:38:
[...]

Tijd voor deel 2? Is dat niet pas met de 1000+ posts?
Maja, als er een nieuw deel nodig is geef maar gil, maak er wel een dan, heb daar wel zin in :)
Das tegenwoordig bij 500,

quote uit CSL policy:

Nieuw HGM decreet: topics gaan vanaf heden bij ca. 500 posts dicht! Reden is met name om de zogenaamde 'Grote xxx topics' enigszins binnen de perken te houden en de zoek- en leesbaarheid hiervan iets te verhogen. Daarnaast is het zoals in de post hierboven al gezegd niet meer de bedoeling dat iemand 'sneaky' z'n simpele vraagjes er gaat posten, daar is een dergelijk Ervaringen of Discussie topic niet voor bedoeld! Beperkt tot info, serieus omschreven ervaringen en reviews moeten 500 posts afdoende zijn. Na overleg kan eventueel een deel 2 worden begonnen maar dit is in beginsel niet de bedoeling, althans niet zonder overleg (i.v.m. wildgroei of dubbele topics).

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
x86-based schreef op maandag 06 juni 2005 @ 18:58:
Goed, even een update van mijn kant. Ik probeer nog even een "review" in elkaar te prutsen - heb het alleen atm beetje druk, dus als ik de tijd ervoor heb zal ik er zeker eraan beginnen (asap).
Update: moet alleen nog even wat foto's schieten en nog lapje tekst tikken :)

* Jewel Topaz 9600

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

moeten er voor het nieuwe 12" topic nog nieuwe picjes komen van ibook & asus s5200?
ach, die post ik sowieso wel een keertje...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143246

De updates van de iBook zijn best minimaal, en hij is duurder geworden! Maakt de iBook voor de meeste mensen volgens mij toch minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143246 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:56:
De updates van de iBook zijn best minimaal, en hij is duurder geworden! Maakt de iBook voor de meeste mensen volgens mij toch minder interessant.
Zeker nu er ook andere 12" laptops in de prijsklasse zijn gaan vallen met duidelijk meer waar voor je geld. Ik ben OS X leek en ik was alleen bereid er naar over te stappen als de iBook de meeste waar voor zn geld meebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Anoniem: 143246 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:56:
De iBook heeft dubbel zoveel geheugen gekregen (512mb ipv 256mb), 40gb hdd ipv 30gb hdd, een radeon 9550 ipv een radeon 9200, ingebouwde WiFi 54mbit en bluetooth 2.0, harddisk-schokprotectie en een speciale scroll-touchpad feature.
En daarbovenop is de prijs slechts 20 euro gestegen.
Dat is toch wel een mooie upgrade als je het mij vraagt.
Als je hem dan ook nog als student aankoopt kost hij net iets minder dan 1000 euro, erg mooi voor een 12inch iBookje! :) Inclusief Mac OS X, iLife en andere software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 22:04:
[...]

De iBook heeft dubbel zoveel geheugen gekregen (512mb ipv 256mb), 40gb hdd ipv 30gb hdd, een radeon 9550 ipv een radeon 9200, ingebouwde WiFi 54mbit en bluetooth 2.0, harddisk-schokprotectie en een speciale scroll-touchpad feature.
En daarbovenop is de prijs slechts 20 euro gestegen.
Dat is toch wel een mooie upgrade als je het mij vraagt.
Als je hem dan ook nog als student aankoopt kost hij net iets minder dan 1000 euro, erg mooi voor een 12inch iBookje! :) Inclusief Mac OS X, iLife en andere software.
• 512MB DDR333 SDRAM (512 MB ingebouwd)
• 40 GB Ultra ATA-schijf
• Toetsenbord & Mac OS
• AppleCare Protection Plan - iBook
• 1,2-GHz PowerPC G4
• 12,1-inch TFT-beeldscherm
• ATI Mobilty Radeon 9550 - 32 MB DDR
• Twee USB-poorten
• FireWire-poort
• Lichtnetadapter
• Batterij

Meestal verzendklaar:
3 - 5 dagen
Gratis geleverd
Prijs: Eur 1.044,00
BTW: Eur 198,36
Subtotaal: Eur 1.242,36

Zie wat je voor dat geld bij de concurrent kan halen!

Voor dat geld heb je dus ook een dell d400 en houd je nog mooi bijna rond de €200,- over en heb je een betere garantie en die kan itt tot de iBook zonder hack een externe monitor aansturen.
Anoniem: 117508 schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 00:54:
Latitude D400 L07406
Intel® Pentium® M 725 (1.6Ghz, 400MHz, 2MB) + 12.1" XGA TFT display
512MB 266MHz DDR RAM (2x256MB) geheugen
6 Cell 42WHr Lithium-Ion Primary Battery
External 8XDVD / 24XCD-RW Combo Drive with Decoder Software including External Media Bay Attachment
Intel® PRO Wireless 2200 802.11b/g mini PCI card (Pentium)
3Y NBD (Next Business Day On-site ) Service

€998,-

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 117508 op 26-07-2005 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Volgens mij doe jij ergens iets verkeerd Heraut, want ik hoef voor de volgende 12inch iBook slechts 995 euro te betalen, inclusief BTW, bij de Belgische Education Apple shop (als je hem niet als student koopt is het 50 euro duurder):
* 1,33-GHz PowerPC G4
* 512 KB L2-cache (op 1,33 GHz)
* 512 MB DDR333 SDRAM (1 slot over)
* 12,1-inch TFT-beeldscherm (1024*768)
* ATI Mobility Radeon 9550 (32 MB DDR)
* 40 GB Ultra ATA-schijf
* Dvd/cd-rw-speler
* Ingebouwde AirPort Extreme WiFi 54mbit kaart
* Ingebouwde Bluetooth 2.0+EDR
* Scrolling Trackpad
* Sudden Motion Sensor (harddisk schokprotectie)
Bij die prijs krijg je dan ook Mac OS X Tiger, en de nieuwste iLife software suite.
Vooral leuke features zoals ingebouwde Bluetooth en die harddisk schokprotectie zijn erg leuk.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 125106 op 27-07-2005 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149127

Heraut ik weet niet waar je je info vandaan haalt maar:

Bij de apple store (store.apple.nl) is de nieuwe 12 inch iBook Eur 1.039,00 INCLUSIEF BTW.

Ben je student betaal je Eur 976,99 INCLUSIEF BTW

Neem daarbij ook nog ff mee dat een iBook lekker lang met een batterij doet.

Zit overigens zelf nog steeds te twijfelen of ik voor de iBook zal gaan, vind de schermresolutie 1024x768 niet optimaal, daar komt bij dat ik niet vertrouwd ben met Mac OSX.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 149127 op 27-07-2005 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik haal die info rechtstreeks van de Apple site. Jullie hebben echter alle 2 gemist dat ik Applecare heb toegevoegd en dat kost wat centjes. Als hele arme student (ik dus) kan je zo'n ding toch maar eens in de zoveel jaar aanschaffen en dan moet hij wel een tijd meegaan en wil je niet voor verrassingen komen te staan aangezien een laptop repareren buiten de garantie toch gauw in de papieren gaat lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heraut, had dat ff aangegeven van 2 jaar applecare. Btw apple geeft wel gewoon 1 jaar garantie op z'n notebook, en als ik zo de service ellende met Dell hier op het forum lees vraag ik me af wat die 3 jaar Dell garantie waard is.

Overigens die D600 komt met standaard met een externe drive. Wat hem waarschijnlijk lekker licht maakt. Wet je hoeveel ie standaard (zonder drive) weegt? Wellicht toch interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Anoniem: 149127 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:09:
Heraut, had dat ff aangegeven van 2 jaar applecare. Btw apple geeft wel gewoon 1 jaar garantie op z'n notebook, en als ik zo de service ellende met Dell hier op het forum lees vraag ik me af wat die 3 jaar Dell garantie waard is.

Overigens die D600 komt met standaard met een externe drive. Wat hem waarschijnlijk lekker ligt maakt. Wet je hoeveel ie standaard (zonder drive) weegt? Wellicht toch interessant.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met Dell. Maar ok, dat zal je altijd hebben. D600 met externe drive, waar heb je dat gelezen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat hij de d400 bedoelt en die is inderdaad met externe drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yep d400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch de d400 maar besteld. Meest gunstige prijs/kwaliteit/garantie verhouding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmey
  • Niet online
Voor iedereen die nog een geweldig 12" notebook zoekt, bij Mycom bieden ze de Toshiba Portégé M100 voor 999,- aan!

Link: http://www.mycom.nl/f2/pdf/Extra%20voordeel%20wk31-32.pdf

Ik heb deze laptop inmiddels al een tijdje en hij is echt geweldig. Zit goed in elkaar, behuizing krast niet, weegt 2 kilo en gaat met gemak 4 uur mee op de accu! :)

Je moet alleen nog even wat extra geheugen erbij prikken en het is echt een office/internet notebook. Maar dat is ook waar je een dergelijk notebook voor koopt IMO.

[ Voor 9% gewijzigd door Timmey op 01-08-2005 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152002

Tijd om dit topic maar weer eens aan te zwengelen.......

Ik heb een tijdje rond zitten snuffelen voor alle mogelijke 12 inch laptops en natuurlijk de MSI s2X0 serie tegen het lijf gelopen, en de Dell X1 en de D410, maar mijn oog is ook op een paar andere laptops gevallen zoals de
Samsang Q30 die al kort genoemd werd in dit topic, maar ook......

De LG LW20
http://www.lge.com/catalo...ffix=000000&model=NOTHING
en de

Acer Travelmate 3004WTMi
http://global.acer.com/products/notebook/tm3000.htm
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=PN4C10&

wat zijn jullie meningen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Tja, ik denk dat je toch duidelijk onderscheid kan maken. De Dell X1 en Samsung Q30 zijn echt klein en licht. Ik heb de X1 in het echt gezien en mee gespeeld, echt ongelofelijk!

De D410, MSI s2x0 en de LG LW20 zijn toch weer een andere klasse. Ze wegen veel meer, en ze zijn een stukje groter. Het voordeel is wel, dat de optische drive is ingebouwd.

De Acer hangt er tussen in. Hij is zwaarder en vooral groter dan de eerste klasse, maar heeft geen ingebouwde optische drive. Hij heeft daarentegen wel een 2 ghz dothan en 1024 mb ram.

Persoonlijk zou ik nooit meer een acer kopen, maar dat is een ander verhaal...

De eerste vraag is en blijft, wat wil je ermee gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Laatst online: 15:42

Opa

Nu Multifocaal!

Hoedje schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:46:
Tja, ik denk dat je toch duidelijk onderscheid kan maken. De Dell X1 en Samsung Q30 zijn echt klein en licht. Ik heb de X1 in het echt gezien en mee gespeeld, echt ongelofelijk!

De D410, MSI s2x0 en de LG LW20 zijn toch weer een andere klasse. Ze wegen veel meer, en ze zijn een stukje groter. Het voordeel is wel, dat de optische drive is ingebouwd.

De Acer hangt er tussen in. Hij is zwaarder en vooral groter dan de eerste klasse, maar heeft geen ingebouwde optische drive. Hij heeft daarentegen wel een 2 ghz dothan en 1024 mb ram.

Persoonlijk zou ik nooit meer een acer kopen, maar dat is een ander verhaal...

De eerste vraag is en blijft, wat wil je ermee gaan doen?
D410 heeft geen interne CD of DVD.
Oh, en ook geen microfoon meer. :/

En de X1 is inderdaad Affentittengeil licht en klein. :9~

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Ow maar daar wen je snel genoeg aan ;)

Mijn X40 had ook geen externe drive.

Nu heb ik een 10" Sony Vaio T1XP (maar 1.2kg :o) en die heeft een DVD-+RW drive maar ik gebruik hem nooit.

Enige probleem is dat ze bijna niet nieuw te vinden zijn in Nederland.
(staan er wel paar 2e hands tekoop, o.a. mijn model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
victorvo schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 02:38:
[...]
D410 heeft geen interne CD of DVD.
Ja en nee, ik dacht dat Dell een soort extra etage had gemaakt onder de laptop waar de optische drive inzit en nog wat extra aansluitingen enz. Een soort van portable dock...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151452

RS_003 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:32:
Nu heb ik een 10" Sony Vaio T1XP (maar 1.2kg :o) en die heeft een DVD-+RW drive maar ik gebruik hem nooit.

Enige probleem is dat ze bijna niet nieuw te vinden zijn in Nederland.
(staan er wel paar 2e hands tekoop, o.a. mijn model)
In de pricewatch wordt er nog 1 genoemd. En anders kan je altijd nog de VGN-T2XPkopen, iets meer vaste schijf en snellere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Die T1XP hebben ze maar 1 van.
En dat is een show model (dus 1 jaar lang constant aanstaan en iedereen met hun handjes er aan laten zitten :))

T2XP heeft alleen als extra dat de cpu 1.2ghz is ipv 1.1 of 60gb (bij de duurste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151452

Kan zijn, echter als je doorklikt, dan staat het dat het een refurbished model is en de volledige Sony garantie heeft; dat betekent, dat dat ding weer terug is gegaan naar Sony, weer netjes of zelfs beter is gemaakt, is getest, etcetera. Lees hier beneden voor de definitie:

Definitie:
In computer technology, refurbished refers to "old" or used computer equipment that has been restored to like-new working condition and/or appearance or computer devices that have been sent back to the factory to fix a flaw. The term typically refers to the hardware components of a computer that have been either replaced with similar components or updated with newer technology than the device originally came with. Companies that lease computers will often refurbish the computers after they are turned in and resell the refurbished units, commonly referred to as refurbs, at prices lower than those of new computers and/or donate the refurbs to schools or charities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Goed - review is bijna done van Jewel Topaz 9600 (jah ik weet het,het duurt lang :P )

foto's heb ik alvast geupload voor diegene die daar belang bij hebben..

[ Voor 7% gewijzigd door rlkz op 13-08-2005 23:55 ]

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:52

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Apart, x86-based, dat scherm glanst nogal? Is dat zo'n spiegelmonitording? :P

Mijne heeft namelijk een gewone "ouderwetsche" 12,1" TFT...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58
strandbal schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 10:59:

die van mij glanst ook zo.

Soms wel mooi, soms erg onhandig bij vervelend licht.

Maar mijn W-LAN werkt stabiel met het MSI minipci kaartje! \o/

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:52

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hier ook, alle problemen de wereld uit :) Werkt prima nu, ben best tevreden... Gelukkig heb ik geen glanzend scherm, dat zou me toch gruwelijk irriteren... Ookal zijn de kleuren dan mooier :)

Toch apart dat er nergens op de site van Jewel iets meer over het scherm wordt gezegd eigenlijk... Alleen dat het 12,1" is :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
strandbal schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 10:59:

idd, spiegeltje aan de wand :P

soms is het knap irritant met veel zon oid, maar ik weet inmiddels al niet beter.

[edit]review done! nu alleen nog even HTML Compatible maken en dan zal ik hem ergens posten :)
* doe ik vandaag of morgen

[ Voor 19% gewijzigd door rlkz op 15-08-2005 00:51 ]

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/x86-based/GoT/topaz/logo.jpg
Intro

Oké, waarom deze review :?

Deze review is voor de personen die overwegen een 12.1" laptop te kopen, of voor diegene die interesse hebben voor de Jewel Topaz 9600. In deze korte maar duidelijk review heb ik dan ook geprobeerd om de belangrijkste zaken op een rijtje te zeten en die vervolgens in tekst heb veranderd...

Inleiding

Oke eerst even wat informatie vooraf. Aangezien ik zeker wist dat ik een HBO opleiding ging volgen, was een aanschaf van een notebook belangrijk (laten we zeggen noodzakelijk).
Tenminste dit werd aangeraden. Lijkt me duidelijk als je voor Bedrijfskundig Informatica kiest :P

Na een zeer korte tijd heb ik heel i-net afgespeurd om een geschikte kandidaat te vinden die aan mijn eisen voldeed. Mijn eisen destijds:
  • (Klein) Licht
  • Hoge resolutie in verhouding tot het scherm (12.1” 1280x800 / 14.1” 1400x1050 etc)
  • Normale prestaties (in de richting van een normale werk pc)
  • WLAN/Combo drive
  • Minimaal een accutijd van 2uur +
  • Rond een prijsklasse van € 1000,-
De eerste stap

Opzich had IBM leuke instap modellen, echter deze hadden dan een 15” schem met een reso van 1024x768. Niet echt iets wat ik zocht dus.
Natuurlijk heb ik verder gezocht naar een goed alternatief, alleen dat bleek toch wel erg lastig. Vooral omdat de eisen vrij pittig waren in verhouding met het beschikbare budget. Uiteindelijk dan toch een andere kandidaat gevonden, namelijk de MSI S250.

Eerste indruk? Super! Maar na enig onderzoek bleek het prijskaartje steeds hoger te worden, aangezien voor deze laptop het nodige moest worden aangeschaft. Extra accu (4400mAh), goeie tas & extra geheugen. Al dit bij elkaar opgeteld een prijskaartje van over de € 1000,-.
Het moed zonk me al in de schoenen, het bleek domweg niet mogelijk - om met deze eisen een laptop te vinden met het bijbehorende prijskaartje.

Totdat ik een Jewel Topaz 9600 tegenkwam op GoT :D

Hmmm, klein? Jah - licht? Jah – hoge reso? Jup (1280x800). Kortom leuke laptop. Dus ik besloot om maar eens een kijkje te nemen bij Computerland.
In eerste instantie vond ik de laptop toch wel enigzins aan de kleine kant, maar naar een grondige inspectie bleek dit een piekfijne oplossing. Ook de algemene constructie was zeer goed.
Enkele weken later had ik besloten om deze laptop te bestellen..

Specificaties

Aangezien mijn budget op dat moment niet de meest performance rijke configuraties toe liet, had ik besloten om de normale standaard CPU te nemen. Echter hierbij wel een geheugen uitbreiding, omdat Windows XP gewoon veel lekkerder draait op 512MB.
Nadat de laptop was binnengekomen bleek dat Jewel ipv een Cel-M 340 (1,5Ghz 512Kb L2) er een Cel-M 350 (1,3Ghz 1MB L2) in was geplaatst. Dit was dus zeer mooi meegenomen – aangezien het prijskaartje gelijk bleef. B)

Mijn specificaties uiteindelijk:
  • Intel Celeron-M 350 (1,3Ghz 1MB Cache - Dothan Core)
  • Intel 855M Chipset
  • Intel Extreme Graphics 2 (shared)
  • Apacer 512MB PC2700 CL2.5
  • Samsung 40GB 5400rpm 8MB Cache
  • Intel WLAN (Pro /2200BG)
  • Combodrive DVD/CDRW
Inhoud van de doos

Wat me opviel is dat de doos waarin de laptop zat ook zeer klein was. En wat bleek nou, er zat zelfs een 12.1” laptop tas in. Ik weet echter niet als dit er standaard erbij wordt geleverd, maar ik vind dit zeker een pluspunt.

Vervolgens – eenmaal de doos open, vond ik het volgende:

Als volgt:
  • Laptop
  • Laptop tas :)
  • Adapter
  • Quickstart sheet
  • Cd-roms (Nero, PowerDVD & PowerCinema, Drivers)
  • Overige documentatie
Zoals we zien – vrij basic. Alleen het nodige wordt bijgeleverd en de rest is bijzaak. Zo was ik zeer onder de indruk van de tas, mooi klein en kwalitatief goed spul. De rest was ook goed verzorgd, dwz dat bijvoorbeeld de Notebook cd-rom netjes was gevuld met drivers, programma’s en handleidingen. Na nader inzien bleken dit niet de nieuwste drivers te zijn, maar dit is bij nader inzien bij elke Laptop/PC fabrikant zo.

Een andere plus punt was dat de laptop zeer goed was verpakt, zeer stevig in het piepshuim gedrukt. Met daarnaast een bescherm hoes om het scherm zelf heen. Kortom zeer netjes, iets wat je niet vaak tegenkomt bij een B-Merk fabrikant.

Power-On

Als eenmaal dan alles is aangesloten is het natuurlijk alleen nog een kwestie om de laptop in te schakelen. In mijn geval werd de laptop kaal geleverd, dit houdt in dat er geen OS erop is geinstalleerd. Aangezien ik in eerste instantie er Linux op wou draaien heb ik meteen gebruik gemaakt van een SuSe Linux Live CD, van deze CD hoeft alleen maar geboot te worden en je hebt een volwaardig OS.
Het eerste wat me opviel is de helderheid van het beeldscherm, dat is ronduit gewoon geweldig voor een laptop uit deze prijsklasse. Dit komt mede doordat er een soort gelijke techniek wordt gebruikt als Sony. Op het eerste gezicht lijkt het net een spiegel, maar als je daar eenmaal aangewend bent dan kijk je daar doorheen. Echter als je in een donkere omgeving bevind is het beeldscherm echt heel prettig aan de ogen. Vooral de kleuren die springen erboven uit. Uiterraad is de kwaliteit van de “scherpte” van de letters erg aangenaam. Tervergelijking: mijn Iiyama E431-S TFT (DVI) op mijn normale pc kan het plaatje net zo goed weergeven. :)

Geluid hoort ook bij een laptop, dus ook dit heb ik getest. Ik was zeer verbaasd toen ik een MP3tje afspeelde, het geluid was wel bass loos, maar het was wel heel helder. Qua geluid vind ik het zeer netjes voor een laptop van deze prijs klasse. (de Topaz 9600 bevat 4 speakers) Ook de geluidschip ben ik zeer over te spreken - deze is afkomstig van VIA. (VT1612A) Natuurlijk hou je wel ruis etc (icm Sennheiser koptelefoon) maar dit is een bekend probleem met onboard oplossingen.

Een ander belangrijk punt zijn de prestaties, natuurlijk kan een Cel-M 350 zich niet meten aan een High Performance Intel Pentium 4 of AMD Athlon XP. Maar ik moet zeggen – ik ben zeer onder de indruk. Dit zal ook mede door het feit komen dat deze CPU beschikt over 1MB L2 Cache. Overigens draai ik op het moment van typen Windows XP (handig zo’n studenten licentie ), dit komt mede doordat ik veel programma’s mis in Linux. Maar goed dat is nog iets om uit te zoeken... :z
Het installeren van Windows gaat ook zonder slag of stoot, nadat Windows erop staat is het alleen nog een kwestie van de juiste drivers te installeren met de bijbehorende programma’s. Windows draait verrassend snel op deze laptop moet ik vermelden, ik had begrepen dat de Cel-M 350 rond de prestaties van een AMD Athlon Xp 1800+ zit. Dit kan ik hierbij dan ook bevestigen. ;)

Daarnaast heb ik eerst de accu volledig laten opladen, om vervolgens de accutijd te meten. In mijn huidige geval (met normale werkzaamheden) kom ik rond 2uur en 30min uit. Opzich redelijk netjes – zeker omdat de Celeron-M serie niet beschikt over Intel’s Speedstep. Dit houdt in dat de CPU altijd op volle snelheid draait, ongeacht de werkzaamheden.
Natuurlijk heb ik de laptop ook gebenchmarked dmv Sandra SiSoft 2005, wederom zeer goede prestaties voor de gebruikte componenten. (Screenshots zijn elders geplaatst)
Daarbij wordt de laptop even goed belast, en dat hoor je dan ook aan de FAN die aanspint, deze is hoorbaar maar niet irritant. Aan de andere kant – als je helemaal niks doet – dan is de laptop uitermate stil. Je moet echt goed luisteren als je wilt controleren als hij wel aanstaat (op afstand).

Aandachtspuntjes

Elke laptop heeft natuurlijk zijn voor en nadelen, zo ook mijn Topaz 9600. Na langdurig werken op deze laptop valt het me oa op dat de constructie van het toetsenbord niet geheel in orde is. Als ik dit vergelijk met een Acer model, dan is kwaliteit daarvan gewoon beter.
Het toetsenbord tikt overigens gewoon goed, alleen de toetsen opzich zelf zijn een beetje gammel. Een aandachtspuntje dus. Ook zit er ruimte tussen het toetsenbord en het frame van de laptop, dwz dat het toetsenbord eigenlijk een beetje zweeft. (alleen de rechterkant in mijn geval)
Na een blik op de ruimte tussen de 2 dingen, bleek dat het gewoon ging om een design foutje. Het toetsenbord klikte niet goed vast tussen het frame. Dit heb ik overigens eenvoudig opgelost door een rubbertje. :Y)

Daarnaast was het met mijn model zo, dat de dvd/cdrw combo niet geheel uit zich zelf open wou. Soms kwam het voor dat de drive tegen het kleine USB Dongle klepje aankwam – wat zich op dezelfde positie bevind. Ook dit opgelost door het plaatsen van een dik rubbertje onder de combo drive.
Een paar schoonheids foutjes, maar die heeft elke laptop wel imho.

Foto's en Benchmarks

Bij de onderstaande links staan de real-life foto's en een aantal screenshots van de Sandra SiSoft benchmark.

Foto's
Benchmark screenshots

Conclusie

Als ik alles naast elkaar leg (inc. Prijs) dan mag ik zeker niet klagen. Deze laptop is dan ook een aanrader voor diegene die een lichte en kleine laptop zoeken, maar toch met nette prestaties. Zeker als je de prijs in je achterhoofd houdt.

Voor het gemak heb ik de plus- en minpunten even op een rijtje gezet:

Pluspunten:
  • Klein en licht
  • Beeldkwaliteit
  • Hoge resolutie (1280*800) B)
  • Geluid
  • Constructie
  • Prestaties
  • Installatie
  • Extra’s (tas etc)
  • Prijs
Minpunten:
  • Toetsenbord
  • Enkele design foutjes :/
Als ik een cijfer zou geven dan zou ik rond de 7.5+ zitten.

Tot slot

Ik hoop dat enkele tweakers hier wat aan hebben, en natuurlijk bedankt voor het lezen van deze brabbel. Mochten er nog vragen en of opmerkingen zijn dan hoor ik die graag! :P

x86-based

WLAN met de Intel/Pro 2200BG heb ik nog niet kunnen testen, ik heb nog niet de beschikking over een Accesspoint/WLAN Router.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-06 22:35

996

Nette review !
Het lijkt me dat je erg moet wennen aan zo'n glimmend scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem: door het bomen het bos niet meer kunnen zien.
Voor mijn studie moet ik ook een laptop aanschaffen, iets wat ik ook al langer van plan was. Ik heb van mijn ouders een budget van €1500 gekregen en ben zelf bereid hier nog extra bij neer te leggen.

Bij Dell heb ik een aantal 12" Latitudes bekeken, maar elke keer kwam ik bij een, naar mijn mening, veel te hoge prijs uit voor wat je krijgt.

Een aantal punten waar de laptop iniedergeval aan moet voldoen:
* Pentium M of Centrino met minimaal 1mb cache
* minimaal 512MB en minimaal 333mhz
* redelijke grafische kaart, zodat er ook mee gegamed kan worden
* draagbaar; dwz lichter dan 2,5kg
* minimaal 80GB, het liefst 7200rpm
* hoog resolutie scherm (1280*800)
* goede accu die minimaal 3 uur mee gaat met idle

Zijn er mensen die mij kunnen helpen met het vinden van een goede configuratie?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Stimp!
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-03 19:57
Mooie review x86-based!!

Ik heb ook bij computerland naar deze laptop staan kijken. Toen ik 'm voor het eerst zag was ik ook helemaal verliefd op het scherm.... maar ben uiteindelijk toch voor de MSI-S260 gegaan (wit).

• Hoedje
Spiller schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 20:35:
Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem: door het bomen het bos niet meer kunnen zien.
Voor mijn studie moet ik ook een laptop aanschaffen, iets wat ik ook al langer van plan was. Ik heb van mijn ouders een budget van €1500 gekregen en ben zelf bereid hier nog extra bij neer te leggen.

Bij Dell heb ik een aantal 12" Latitudes bekeken, maar elke keer kwam ik bij een, naar mijn mening, veel te hoge prijs uit voor wat je krijgt.

* redelijke grafische kaart, zodat er ook mee gegamed kan worden
* hoog resolutie scherm (1280*800)

Zijn er mensen die mij kunnen helpen met het vinden van een goede configuratie?
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb daarom gekozen voor de Dell D610. Die is iets groter dan een 12 inch notebook, maar precies even groot als een 14 inch ibook.

Je kunt dan ruim binnen je budget blijven. Aangezien bijna alles wat jij noemt er al op zit. De accu gaat heel lang mee. Je kunt kiezen voor een 1400 *1050 scherm. En er zit een X300 64 mb in. Dat is op zich niet een supersnelle grafische kaart. Maar hij is snel genoeg om Counterstrike en GTA: San Andreas op goede settings te kunnen spelen.

[rml][ Review & Ervaringen] Dell Lattitude D610[/rml]

Anoniem: 126068

Spiller schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 20:35:
Dit bestaat nog niet. De enige 7200RPM notebook HD is een 60GB Hitachi. Dus aan jou de keuze: 80 GB/5400RPM of 60GB/7200RPM.

Verder is 1280*800 beter te omschrijven als "wide screen" dan "hoge resolutie" (het is de laagste resolutie wide screen). Houd er rekening mee dat hoe beter de grafische kaart, hoe groter het energieverbruik en hoe zwaarder de notebook (meer heatsinks).

Je wensenpakket klinkt als de graal waarnaar ik ook gezocht heb, een jaar geleden, zonder 'm te vinden: licht, sterk, goede grafische kaart, lange batterijduur, lage prijs. Ik heb uiteindelijk maar de goede grafische kaart weg laten vallen, voordat ik wat vond (een prachtige Asus M5N).

Ik vermoed dat je niet om een keus heen kunt: laat de grafische eisen weg (bijv. Asus W5A, met Intel 915GM grafische chip - beter dan niks- en minder dan 2 kg) of verlaat het "ultralicht" traject (keuze te over in het 3 kg/15,4" segment). Het kan zijn dat er een naald in de hooiberg bestaat (een lichte 13" of 14" WXGA met x700/GF6600 graphics), maar ik vermoed dat je daarvoor lang en hard moet zoeken. Jouw hardware-eisen passen het beste op een Sony van ruim 2000 euro...

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Anoniem: 126068 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 15:57:
[...]
Dit bestaat nog niet. De enige 7200RPM notebook HD is een 60GB Hitachi. Dus aan jou de keuze: 80 GB/5400RPM of 60GB/7200RPM.

Verder is 1280*800 beter te omschrijven als "wide screen" dan "hoge resolutie" (het is de laagste resolutie wide screen). Houd er rekening mee dat hoe beter de grafische kaart, hoe groter het energieverbruik en hoe zwaarder de notebook (meer heatsinks).

Je wensenpakket klinkt als de graal waarnaar ik ook gezocht heb, een jaar geleden, zonder 'm te vinden: licht, sterk, goede grafische kaart, lange batterijduur, lage prijs. Ik heb uiteindelijk maar de goede grafische kaart weg laten vallen, voordat ik wat vond (een prachtige Asus M5N).

Ik vermoed dat je niet om een keus heen kunt: laat de grafische eisen weg (bijv. Asus W5A, met Intel 915GM grafische chip - beter dan niks- en minder dan 2 kg) of verlaat het "ultralicht" traject (keuze te over in het 3 kg/15,4" segment). Het kan zijn dat er een naald in de hooiberg bestaat (een lichte 13" of 14" WXGA met x700/GF6600 graphics), maar ik vermoed dat je daarvoor lang en hard moet zoeken. Jouw hardware-eisen passen het beste op een Sony van ruim 2000 euro...
Je hebt absoluut gelijk. Had er niet bij nagedacht dat hoe beter de grafische kaart hoe zwaarder hij wordt en minder lang meegaat op een accu; stom van me.
Een 15" is me echter al te groot om dagelijks mee te moeten nemen op de fiets.

Misschien is dit wel haalbaar:

* minimaal 60GB, het liefst 7200rpm
* Widescreen
* Wifi B/G

[ Voor 3% gewijzigd door Spiller op 18-08-2005 17:37 ]

Ioniq 5 P45

Anoniem: 118082

Ik heb even een snelle nieuwe TS gemaakt, ik hoop dat iedereen hem een beetje goed vind, zoveel als er staat :)
Ik denk niet dat het nodig is (zoals ik daar ook al uitleg) in een hele nieuwe Overview (als iemand die wil maken, ga je gang), aangezien degene van Cavorka ook nog bij-de-tijd is. Daarom mijn vraag aan jullie: Discussieer gewoon lekker door in het nieuwe topic :)

[rml][ Ervaringen] 12" Laptops Deel 2[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
^^ :)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.