Nee, maar gebruik oplaadbare NiMh batterijen. Zie FAQ!
Verwijderd
En waar kan ik die kopen? ik moet er dan nog een oplader bij kopen ook wss?
Maar is het normaal dat gewoon AA batterijen al na 5min gewoon op zijn:s
Dat lijkt me toch vrij snel..
Maar is het normaal dat gewoon AA batterijen al na 5min gewoon op zijn:s
Dat lijkt me toch vrij snel..
nee, dat is standaard. Alcaline batterijen zijn meer 'uithoudingsvermogen' batterijen, terwijl een digitale camera 'krachtsexplosie' batterijen vraagt. Daardoor trekken de alcalines het niet goed. Inderdaad oplaadbare nimh batterijen kopen. Mijn tip is een pakketje van de Kijkshop van Hapé, dan heb je voor 30 euro vier 2300 mah batterijen met een snellader die je batterijen in 3 uur oplaadt. Zelf combinaties maken van de Hema snellader (goed getest) en losse batterijen kopen of de vaak voorkomende GP powerbank series kunnen natuurlijk ook.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Idd, trouwens de Hema schijnt ook wel goede setjes te hebben. Controlleer de capaciteit (hoge mAh waarde, 2300 mAh is bijna het hoogste op dit moment) en de oplaadtijd van de lader. Reken op minimaal 20 euro voor een fatsoenlijk setje.
Verwijderd
Hey ludo hoeveel heb jij er voor betaald en waar heb je hem besteld?ludo schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:19:
Heb hem ook net besteld met een 512MB kaartjeOnderaan deze pagina: http://www.dpreview.com/reviews/canona95/page4.asp, staat een schatting van het aantal foto's dat op een 1GB kaart past. Deel deze aantallen door twee en je weet hoeveel er ongeveer op een 512MB kaart passen
Ik heb de camera besteld bij digitalstreet.nl voor € 316Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 10:43:
[...]
Hey ludo hoeveel heb jij er voor betaald en waar heb je hem besteld?
Ik heb trouwens gisteren ook wat nieuwe NiMH batterijen gekocht bij de MediaMarkt in Herzogenrath: 4x Hama 2300mAh met snellader voor € 21,99
Hoi, ik heb zojuist een A95 besteld bij itwebshop.nl, dit was een van de goedkopere uit de pricewatch. Dit is de internationale versie, hierbij verwacht ik dan ook niet dat een Nederlandstalige handleiding is meegeleverd, maar de taal van de firmware is wel belangrijk. Is deze bij alle modellen Engels of kan het zijn dat ik een toestel met (bijv.) een Duitse handleiding en Duitse firmware binnen krijg?
Een Nederlandstalige firmware zou het fijnste zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door M-ThijZ op 17-11-2004 19:40 ]
Verwijderd
De firmware is altijd Engels en/of Japans, menu's in alle Europese talen (dus ook NL)Acid-Rain schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:39:
Hoi, ik heb zojuist een A95 besteld bij itwebshop.nl, dit was een van de goedkopere uit de pricewatch. Dit is de internationale versie, hierbij verwacht ik dan ook niet dat een Nederlandstalige handleiding is meegeleverd, maar de taal van de firmware is wel belangrijk. Is deze bij alle modellen Engels of kan het zijn dat ik een toestel met (bijv.) een Duitse handleiding en Duitse firmware binnen krijg?
Verwijderd
Hoi,Acid-Rain schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:39:
Als je zoals ik de camera bij degoedkoopste.nu had besteld, was je niet alleen goedkoper uit dan itwebshop, maar had je ook een Ned.camara met Ned.handleiding.
Verwijderd
Heb zonet de powerbank 2300 serie gekocht..
zijn nu bezig aan 10u opladen.
Ben eens benieuwd hoelang deze het zullen uithouden.
Heb ik verder nog nadelen nu ik de internationale versie heb besteld? Om die handleiding geef ik niet zoveel, maar misschien zijn er andere belangrijke zaken waar ik op moet letten. Eventueel kan ik de bestelling nu nog annuleren mochten ik belangrijke dingen over het hoofd hebben gezien.
Trouwens wat is het nu van een kopen van zo'n lader, ik kan de batterijen toch zelf ook aan een voeding hangen.Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 15:56:
Heb zonet de powerbank 2300 serie gekocht..
Ik begrijp niet wat je nou bedoeltAcid-Rain schreef op donderdag 18 november 2004 @ 16:24:
[...]
Trouwens wat is het nu van een kopen van zo'n lader, ik kan de batterijen toch zelf ook aan een voeding hangen.
Verwijderd
Een voeding is geen batterijlader............Acid-Rain schreef op donderdag 18 november 2004 @ 16:24:
[...]
Trouwens wat is het nu van een kopen van zo'n lader, ik kan de batterijen toch zelf ook aan een voeding hangen.
Toch wel, maar ik zou liever antwoord hebben op mijn eerste vraag aangezien die toch iets belangrijker is. Over de werking van een batterijlader kan altijd nog gediscuseerd worden.Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 17:38:
[...]
Een voeding is geen batterijlader............
Een batterijlader is wel een voeding, maar een voeding is geen batterijladerM-ThijZ schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:19:
[...]
Toch wel, maar ik zou liever antwoord hebben op mijn eerste vraag aangezien die toch iets belangrijker is. Over de werking van een batterijlader kan altijd nog gediscuseerd worden.
Maar om ook antwoord op je eerste vraag te geven: internationale versie is niet anders dan de Nederlandse versie voor zover ik weet. Alleen de handleiding is Nederlands bij de Nederlandse versie... Dus ik zou me maar geen zorgen maken als ik jou was
Verwijderd
Nee, er is geen belangrijk verschil.M-ThijZ schreef op donderdag 18 november 2004 @ 16:23:
Heb ik verder nog nadelen nu ik de internationale versie heb besteld? Om die handleiding geef ik niet zoveel, maar misschien zijn er andere belangrijke zaken waar ik op moet letten. Eventueel kan ik de bestelling nu nog annuleren mochten ik belangrijke dingen over het hoofd hebben gezien.
Over batterijladers:
Is een erg onderschat item, het gaat niet zozeer om spanning/stroom, want dat gaat wel werken maar om de electronica die bepaalt of een batterij vol is of niet, zonder regeling gaan je NiMH tjes snel ten gronde en kan je beter Duracells kopen
Verwijderd

Even een foto genomen..
Kan wss nog scherper en beter maar ik moet nog eens lezen wat er allemaal mogelijk is. Dit is op auto geschoten.
Btw, weet iemand de juiste handeling hoe je precies een macro foto scherp maakt?
Hij wilt soms niet goed focussen..
M-ThijZ: Bij een internationale versie zit ook een internationale garantie. Dwz dat je apparaat bij defect eerst naar Duitsland gaat (daar zit geloof ik 't dichtstbijzijnde distributiepunt) en daarna misschien nog naar de UK, wat erin resulteert dat je je camera langer kwijt bent. Met een NL garantie ben je in ieder geval verzekerd van een garantie die vanuit Canon Nederland uitgaat, die vaak ook sneller is.
Judge80: Je kunt problemen hebben met focussen in macro als je helemaal (of ver) ingezoomd hebt. Ook moet je erop letten dat je je opject niet te dicht bij de lens houdt (rond de 5 cm ervanaf houden), en dat je voldoende accenten/kenmerken in je beeld hebt, zodat je autozoom ook wat heeft om op te zoomen.
Nog iets wat me te binnen schiet: als je op een object wilt zoomen dat heel dichtbij is, let er dan op dat je AF-assist lampje ook daadwerkelijk zoomt op datgene wat je wilt fotograferen. Als je AF iets anders belicht dan je CCD ziet (doordat je heel dicht op je object zit) kan dat ook focusproblemen opleveren.
Judge80: Je kunt problemen hebben met focussen in macro als je helemaal (of ver) ingezoomd hebt. Ook moet je erop letten dat je je opject niet te dicht bij de lens houdt (rond de 5 cm ervanaf houden), en dat je voldoende accenten/kenmerken in je beeld hebt, zodat je autozoom ook wat heeft om op te zoomen.
Nog iets wat me te binnen schiet: als je op een object wilt zoomen dat heel dichtbij is, let er dan op dat je AF-assist lampje ook daadwerkelijk zoomt op datgene wat je wilt fotograferen. Als je AF iets anders belicht dan je CCD ziet (doordat je heel dicht op je object zit) kan dat ook focusproblemen opleveren.
Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...
Inderdaad. Verstandiger is om niet te zoomen, want in de macrostand haal je het object dan niet dichterbij zonder scherpte te verliezen.Hiigara schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:52:
Judge80: Je kunt problemen hebben met focussen in macro als je helemaal (of ver) ingezoomd hebt.
Volgens mij bedoel je steeds focussen.Ook moet je erop letten dat je je opject niet te dicht bij de lens houdt (rond de 5 cm ervanaf houden), en dat je voldoende accenten/kenmerken in je beeld hebt, zodat je autozoom ook wat heeft om op te zoomen.
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Verwijderd
Wartaal, bij macro kan je beter bijna helemaal inzoomen en dan met de camera verder weg, veel beter voor de belichtingHiigara schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:52:
M-ThijZ: Bij een internationale versie zit ook een internationale garantie. Dwz dat je apparaat bij defect eerst naar Duitsland gaat (daar zit geloof ik 't dichtstbijzijnde distributiepunt) en daarna misschien nog naar de UK, wat erin resulteert dat je je camera langer kwijt bent. Met een NL garantie ben je in ieder geval verzekerd van een garantie die vanuit Canon Nederland uitgaat, die vaak ook sneller is.
Iemand Nederlandse handleiding van de A95...?
Hierow: http://home.hccnet.nl/bruijnes/
Zeg maar dankjewel MillZy
Hierow: http://home.hccnet.nl/bruijnes/
Zeg maar dankjewel MillZy
Op de wind van gister kan je niet zeilen
Aan de gebruikers van deze camera, hoe bevalt de zoom? Ik las in een van de reviews dat er maar 7 zoom standen zijn tussen groothoek en tele. Werkt dit niet lastig in de praktijk? Is de A95 overigens ook te gebruiken als webcam?
Verwijderd
Nee en ja,maar met een hoop gekloot............Ripley schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:22:
Aan de gebruikers van deze camera, hoe bevalt de zoom? Ik las in een van de reviews dat er maar 7 zoom standen zijn tussen groothoek en tele. Werkt dit niet lastig in de praktijk? Is de A95 overigens ook te gebruiken als webcam?
I stand corrected.Volgens mij bedoel je steeds focussen.
2 dingen:Wartaal, bij macro kan je beter bijna helemaal inzoomen en dan met de camera verder weg, veel beter voor de belichting
1) Mijn punt was dat je op moet letten dat je AF-assist datgene wat je wil fotograferen belicht, en dat is vaak lastig als je al ver ingezoomd bent.
2) Wartaal? Je mag je eigen reactie dan ook aan me uitleggen. Wat bedoel je met "veel beter voor de belichting"? Ik zoom bij macro liefst zo weinig mogelijk in. Sowieso omdat ik later altijd nog kan croppen, maar ik snap sowieso niet helemaal wat je bedoelt met belichting.
Verwijderd
Toelichting:Hiigara schreef op zondag 21 november 2004 @ 02:01:
[...]
I stand corrected.
[...]
2 dingen:
1) Mijn punt was dat je op moet letten dat je AF-assist datgene wat je wil fotograferen belicht, en dat is vaak lastig als je al ver ingezoomd bent.
2) Wartaal? Je mag je eigen reactie dan ook aan me uitleggen. Wat bedoel je met "veel beter voor de belichting"? Ik zoom bij macro liefst zo weinig mogelijk in. Sowieso omdat ik later altijd nog kan croppen, maar ik snap sowieso niet helmaal wat je bedoelt met belichting.
Een van de problemen bij macro is dat je met de camera voor het licht gaat zitten, waardoor je schaduwen krijgt, als je inzoomt en verder weg gaat heb je daar veel minder last van . De autofocus heeft het altijd moeilijk omdat de scherptediepte klein is, op het moment dat je een "lock"krijgt kan je nog focussen door de camera te bewegen.
De term macro slaat alleen maar op afbeeldingsmaatstaf, niet op zo dichtbij mogelijk..........
Ik ben van plan om een keuze te maken tussen de Canon A85 en de A95. Wie kan mij vertellen waarom ik voor de A95 moet kiezen en gemiddeld €100 meer moet betalen? Die ene megapixel extra(5mp tov 4 mp) is te verwaarlozen en dan blijft volgens mij alleen het draaibare display over. Is dit echt een onmisbare feature voor €100 meer?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Een paar jaar terug had ik me enorm verdiept in digitale camera's, met name via GoT. Mijn keuze zou geweest zijn de Canon PowerShot A40, ware het niet dat ik uiteindelijk besloot een digitale videocamera aan te schaffen. Dit werd de Sony DCR-TRV25E.
Inmiddels is ook voor mij de tijd gekomen een digitale camera aan de kerstman te vragen. Helaas komt de sint hier niet meer. En zo begint mijn zoektocht naar de ideale camera opnieuw.
De techniek is inmiddels ver(der)gevorderd... 2MP camera's krijg je bij een pak melk.
Ik heb me al enigszins georiënteerd, en tot dusver lijkt de Canon PowerShot A95 mij een goede keus.
Ik zit nog wel in dubio... waarom eigenlijk Canon? Ik hoor zoveel goeds over Olympus. Dat ik 5 MP wil, dat is het enige dat eigenlijk vast staat. Tot dusver; ik continueer mijn oriëntatie.
Inmiddels is ook voor mij de tijd gekomen een digitale camera aan de kerstman te vragen. Helaas komt de sint hier niet meer. En zo begint mijn zoektocht naar de ideale camera opnieuw.
De techniek is inmiddels ver(der)gevorderd... 2MP camera's krijg je bij een pak melk.
Ik zit nog wel in dubio... waarom eigenlijk Canon? Ik hoor zoveel goeds over Olympus. Dat ik 5 MP wil, dat is het enige dat eigenlijk vast staat. Tot dusver; ik continueer mijn oriëntatie.
Verwijderd
Even een vraagje voor de kenners.
Als ik de panorama stand op het rad van modi instel dan kan ik de grootte van het diafragma niet meer instellen. De camera meet dan zelf en kiest in mijn geval het grootste diafragma (2.8). Alleen als ik de zoomoptie gebruik kan ik het diafragma verkleinen maar dan verandert de compositie natuurlijk ook. Is dit normaal? Je zou namelijk zeggen dat als je panorama foto's wilt maken dat je dat meestal doet van dingen die je niet op 1 foto krijgt, landschappen dus en dan is het juist belangrijk om een wat kleiner diafragma te kiezen om wat meer scherptediepte te creeren. Heeft dit te maken met het stitchen op de computer, heeft canon een steekje laten vallen of is er een andere reden?
Ik heb ook al geprobeerd twee gewone foto's te stitchen en dat lukt redelijk, ik kan dan iig wel het diafragma zelf instellen.
Als ik de panorama stand op het rad van modi instel dan kan ik de grootte van het diafragma niet meer instellen. De camera meet dan zelf en kiest in mijn geval het grootste diafragma (2.8). Alleen als ik de zoomoptie gebruik kan ik het diafragma verkleinen maar dan verandert de compositie natuurlijk ook. Is dit normaal? Je zou namelijk zeggen dat als je panorama foto's wilt maken dat je dat meestal doet van dingen die je niet op 1 foto krijgt, landschappen dus en dan is het juist belangrijk om een wat kleiner diafragma te kiezen om wat meer scherptediepte te creeren. Heeft dit te maken met het stitchen op de computer, heeft canon een steekje laten vallen of is er een andere reden?
Ik heb ook al geprobeerd twee gewone foto's te stitchen en dat lukt redelijk, ik kan dan iig wel het diafragma zelf instellen.
Hmm dan is mijn eerste vraag eigenlijk, waarom is dat je enige eis op dit moment.. 5 MP?? Het aantal megapixels vind ik juist iets waar je niet als eerste naar moet kijken..Barca schreef op zondag 21 november 2004 @ 18:20:
Verwijderd
Juist wel, je weet toch hoe groot je wilt gaan afdrukken.... Nou dan weet je direct hoeveel mp je minimaal nodig hebt. Blijkbaar wil Barca >= A4 afdrukken en dan kies je voor 5 mp.
Hmm ja misschien was ik iets te snel met mijn oordeel... als hij inderdaad veel afdrukken wil maken die groter zijn dan A4 dan heb je gelijk. Ik zie alleen op het moment in mijn omgeving zoooooveel mensen die alleen maar op megapixels een camera kopen, liet me daar een beetje in meeslepen geloof ik in mijn reactieVerwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:36:
Juist wel, je weet toch hoe groot je wilt gaan afdrukken.... Nou dan weet je direct hoeveel mp je minimaal nodig hebt. Blijkbaar wil Barca >= A4 afdrukken en dan kies je voor 5 mp.

Deze camera heeft ook mijn aandacht getrokken alleen ik twijfel nog tussen de sony cybershot p100/150 of deze. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat test foto's in de nachtstand en/of met lange sluitertijd.
[ Voor 21% gewijzigd door Tijs_a op 26-11-2004 09:23 ]
Verwijderd
Tip: gebruik de search functie.
Dan kom je er al snel achter dat de Lowepro D-res 10 AW (die ik zelf ook heb) een uitstekend tasje is voor je camera.
Iemand nog antwoord op mijn vraag over de panorama stand?
Dan kom je er al snel achter dat de Lowepro D-res 10 AW (die ik zelf ook heb) een uitstekend tasje is voor je camera.
Iemand nog antwoord op mijn vraag over de panorama stand?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 12:24 ]
Nou ik ben er inmiddels wel uit, dit is gewoon een hele goede allround camera. Als je het internet afzoekt (en dat heb ik de afgelopen weken echt wel gedaan) komt telkens deze A-serie naar voren. Er zijn altijd wel puntjes van kritiek te vinden en waarop andere cam's weer beter scoren. Maar als er dan gekeken wordt naar de algemene mogelijkheden dan steekt de canon A-serie er weer bovenuit waar andere cams het weer laten liggen.
Zeker als dit je eerste aanschaf wordt zal het geen miskoop zijn. Ik ga hem volgende week afhalen
.
Zeker als dit je eerste aanschaf wordt zal het geen miskoop zijn. Ik ga hem volgende week afhalen
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Nee hoor, je had een goed punt.hars73 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:44:
Hmm ja misschien was ik iets te snel met mijn oordeel... als hij inderdaad veel afdrukken wil maken die groter zijn dan A4 dan heb je gelijk. Ik zie alleen op het moment in mijn omgeving zoooooveel mensen die alleen maar op megapixels een camera kopen, liet me daar een beetje in meeslepen geloof ik in mijn reactie
Inmiddels ben ik in het bezit van de A95.
[ Voor 3% gewijzigd door Barca op 26-11-2004 20:11 ]
Als je voor kerst een deel krijgt, kan je nu toch ook al voor een deel plezier er aan beleven 
Maar ik heb hem inmiddels ook al een dikke week en het bevalt goed
Het aantal instelmogelijkheden is behoorlijk groot, waardoor het nog wel behoorlijk experimenteren is. Maar dat was ook juist de bedoeling, dus ik heb er veel plezier van

Maar ik heb hem inmiddels ook al een dikke week en het bevalt goed
[ Voor 57% gewijzigd door ludo op 26-11-2004 20:15 ]
Verwijderd
Is het mogelijk, dat als je batterijen hebt opgeladen,en je bewaard ze een paar weken( bv als reserve in het fototasje) ze voor een gedeelte weer ontladen?
Trouwens.... waar staat mAh voor in 2300 mAh?
Trouwens.... waar staat mAh voor in 2300 mAh?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 11:35 ]
Is ergens op internet de gebruiksaanwijzing te vinden van de A95? Ik kan hem niet vinden op de Canon website(s)... en ik heb de internationale (=Spaanse) versie (menu is gewoon NL's uiteraard) van de gebruiksaanwijzing erbij geleverd gekregen. Ik dacht dat ik de gebruiksaanwijzing wel simpel kan vinden en downloaden maar dat kan ik dus tot op heden nog niet. Ook niks in de startpost over te zien, etc.

Edit:
Engelse gevonden via: http://www.canon.com.au/s...ras/powershot_a95&mode=MA cq. http://alpha03.c-wss.com/...WWUCA900&menu=MA&TRF=MAIN
NL: http://home.hccnet.nl/bruijnes
Edit:
Engelse gevonden via: http://www.canon.com.au/s...ras/powershot_a95&mode=MA cq. http://alpha03.c-wss.com/...WWUCA900&menu=MA&TRF=MAIN
NL: http://home.hccnet.nl/bruijnes
[ Voor 35% gewijzigd door Barca op 26-12-2004 11:34 ]
Ik heb de TC-DC52 opzet lens. Die gebruikte ik voor mijn A60 en nu wil ik een A95 aan gaan schaffen.
Nu heb ik begrepen dat je deze lens ook voor de A95 kunt gebruiken.
Welke tussenring heb ik hiervoor nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door B___MAN op 27-11-2004 12:37 ]
Verwijderd
1-waarschijnlijk past de adapter LADC 52C ook op de A95Beertjeman schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 12:37:
Ik heb de TC-DC52 opzet lens. Die gebruikte ik voor mijn A60 en nu wil ik een A95 aan gaan schaffen.
2-hierop moet een tussenring van 52 mm uit- en inwendig,kost een paar euro, een filter zonder filterglas doet het ook
Verwijderd
http://home.hccnet.nl/bruijnes/Barca schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 12:20:
Is ergens op internet de gebruiksaanwijzing te vinden van de A95? Ik kan hem niet vinden op de Canon website(s)... en ik heb de internationale (=Spaanse) versie (menu is gewoon NL's uiteraard) van de gebruiksaanwijzing erbij geleverd gekregen. Ik dacht dat ik de gebruiksaanwijzing wel simpel kan vinden en downloaden maar dat kan ik dus tot op heden nog niet. Ook niks in de startpost over te zien, etc.![]()
![]()
Edit:
Nu de NL nog.
Waarvoor DANK.
Misschien dat ie ook kan worden toegevoegd aan de startpost...
1. Waarschijnlijk... LA-DC52D past beter.Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 17:53:
[...]
1-waarschijnlijk past de adapter LADC 52C ook op de A95
2-hierop moet een tussenring van 52 mm uit- en inwendig,kost een paar euro, een filter zonder filterglas doet het ook
Nu zie ik dat Canon de TC-DC52A heeft uitgebracht.
Deze teleconvertor is recht en zou de flits & focus lampje niet blokkeren.
Er staat bij dat hij voor de A80-A95 te gebruiken is.
Ik vraag me af of ik niet gewoon de TC-DC52 kan gebruiken op de A95.
Kijk eens op deze website: http://www.l5networking.com/
en lees dit verhaaltje eens wat erbij hoort.
en lees dit verhaaltje eens wat erbij hoort.
Ik moet eerlijk zijn dat ik gewoon ga twijfelen tussen de overstap van mijn A60 naar de A95.Two photo's with flash indoors. One my A60, one the A95 resized to 2MP. I know its not exactly the same as taking a 2MP shot but the same problems are there in the 5MP version. Resizing didn't cause them.
Anway things to notice. Scroll all the way to the right and then down a bit. Notice how you can clearly read "Microosft on the mouse". That's the good thing, more detail which can be expected. Now scroll so that you have the card with cow in site. Notice that although there is more detail in the A95 its Much softer. Also notice the bad purple fringing. Tabbing back and forth between images really shows off how soft and purple the shot from the A95 is. Finally get the candy tray in your sites. The A95 shot is almost cloudy in contrast to the A60 shot.
The A95 as I've stated and as is common sense has much more detail. But the detail there is softer off center and has way more purple fringe.
Verwijderd
Ja, maar met tussenring.........Beertjeman schreef op maandag 29 november 2004 @ 09:44:
[...]
1. Waarschijnlijk... LA-DC52D past beter.![]()
Nu zie ik dat Canon de TC-DC52A heeft uitgebracht.
Deze teleconvertor is recht en zou de flits & focus lampje niet blokkeren.
Er staat bij dat hij voor de A80-A95 te gebruiken is.
Ik vraag me af of ik niet gewoon de TC-DC52 kan gebruiken op de A95.
Ik lees nogal wat meldingen op verschillende forums dat de Canon A95 meer last zou hebben van ruis en "purple frying" dan Canon A85. Zijn er mensen die dit kunnen beamen? Het zou namelijk zonde van het geld (bijna €100,- verschil) als je een mindere camera koopt.
Renzo4000 is er dus nog niet helemaal uit in tegenstelling tot een post eerder!
-renzo4000 schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:40:
Ik lees nogal wat meldingen op verschillende forums dat de Canon A95 meer last zou hebben van ruis en "purple frying" dan Canon A85. Zijn er mensen die dit kunnen beamen?
Bekijk de foto's & lees mijn berichtje eens van 3 posten terug.
Je ziet daar de geen vergelijking met de A85 maar met de A60.
Je kunt wel zien hoeveel "ruis" & "purple fringing" er op de foto's zit.
[ Voor 43% gewijzigd door B___MAN op 29-11-2004 22:17 ]
Daar doelde ik dus onder andere ook op ...
Verwijderd
Is geen reden voor want de A95 heeft een iets hogere resolutie maar ook een veel grotere sensorrenzo4000 schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:40:
Ik lees nogal wat meldingen op verschillende forums dat de Canon A95 meer last zou hebben van ruis en "purple frying" dan Canon A85. Zijn er mensen die dit kunnen beamen? Het zou namelijk zonde van het geld (bijna €100,- verschil) als je een mindere camera koopt.
Het is overigens purple fringing (frying =bakken)
Als ik het goed interpreteer zeg jij dat hier helemaal geen sprake van is? Heb jij wellicht sample foto's?? Zou wel relaxed zijn.Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:56:
[...]
Is geen reden voor want de A95 heeft een iets hogere resolutie maar ook een veel grotere sensor
Het is overigens purple fringing (frying =bakken)
Als je naar de voorbeeldfoto's van de A95 kijkt op de verschillende fora & reviews zie je bijna op elke foto waar een redelijk harde overgang van een donker vlak naar wit een paarse gloed.
Op afdrukken van 10x15 zul je dat verschijnsel bijna niet zien.
Op de foto van deze link is het duidelijk zichtbaar:
http://www.dcresource.com..._a95-review/nightshot.jpg.
Rond de "halo's" van de lampen hangt een paarsige gloed.
En op deze "normale" foto:
http://www.dcresource.com...t_a95-review/IMG_0131.JPG
Rond het witte busje aan de linkerkant. De bellende man (zijn rug) in het midden met zijn witte blouse en zo zijn er meer plaatsen op deze foto waar je purple fringing ziet.
(Als de hyperlinks niet werken deze kopieren en in een nieuwe browserwindow openen.)
Op afdrukken van 10x15 zul je dat verschijnsel bijna niet zien.
Op de foto van deze link is het duidelijk zichtbaar:
http://www.dcresource.com..._a95-review/nightshot.jpg.
Rond de "halo's" van de lampen hangt een paarsige gloed.
En op deze "normale" foto:
http://www.dcresource.com...t_a95-review/IMG_0131.JPG
Rond het witte busje aan de linkerkant. De bellende man (zijn rug) in het midden met zijn witte blouse en zo zijn er meer plaatsen op deze foto waar je purple fringing ziet.
(Als de hyperlinks niet werken deze kopieren en in een nieuwe browserwindow openen.)
[ Voor 64% gewijzigd door B___MAN op 30-11-2004 18:44 ]
Verwijderd
Ik heb al weer een tijdje de A95 en ben zeer Enthousiast want het is een fijne camera..
Wat ruis betreft vind ik het nogal meevallen maar ik houd de iso laag.
Wat de purple fring betreft is het wel opvallend en misschien meer aanwezig dan anders. Toch heb ik hier weinig problemen mee en als het teveel is dan edit ik het e.a.
Harde overgangen is mij hier niet bekend maar zal wel afhankelijk zijn van d foto die gemaakt wordt.. Er zijn instellingen genoeg om toch echt dat optimale plaatje te maken..
Uiteraard heeft elke camera zijn negatieve kanten maar die zijn voor mij niet interesant.. ik kijk wat ik wil en tracht dat gewoon te realiseren.. enne.. de A95 helpt mij op passende wijze..
Ik heb tenminste een goede keuze gemaakt..
suc6
PB
Wat ruis betreft vind ik het nogal meevallen maar ik houd de iso laag.
Wat de purple fring betreft is het wel opvallend en misschien meer aanwezig dan anders. Toch heb ik hier weinig problemen mee en als het teveel is dan edit ik het e.a.
Harde overgangen is mij hier niet bekend maar zal wel afhankelijk zijn van d foto die gemaakt wordt.. Er zijn instellingen genoeg om toch echt dat optimale plaatje te maken..
Uiteraard heeft elke camera zijn negatieve kanten maar die zijn voor mij niet interesant.. ik kijk wat ik wil en tracht dat gewoon te realiseren.. enne.. de A95 helpt mij op passende wijze..
Ik heb tenminste een goede keuze gemaakt..
suc6
PB
Verwijderd
Ik bedoel dat de A95 het niet meer heeft dan de A85..........renzo4000 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:01:
[...]
Als ik het goed interpreteer zeg jij dat hier helemaal geen sprake van is? Heb jij wellicht sample foto's?? Zou wel relaxed zijn.
Verwijderd
:
Ripley schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:22:
Kan je mij uitleggen hoe je erin geslaagd bent je A95 als webcam te gebruiken? Kan je hem ook in MSN Messenger gebruiken? Er zat wel een progje "Remote Shooting" bij m'n camera waarmee je foto's kan maken, terwijl je camera met je PC verbonden is... maar externe applicaties blijken voorlopig m'n A95 niet te zien...Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 21:58:
[...]
Nee en ja,maar met een hoop gekloot............
Verwijderd
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de datum op de beelden krijg?het lukt me niet om via de handleiding de datum op de foto's te krijgen hoewel die in de camera wel goed staat ingesteld.
@ Mallebabbe
Als je in recordmodus zit moet je naar menu gaan (dus niet via function) en dan kan je dat onderaan ergens aan en uit zetten.
Ik heb hem(of haar??) dan eindelijk een paar dagen in mijn bezit, en ik moet zeggen dat ik tot nu toe heel erg tevreden ben! De A-95 heeft het gemak van een point-n-shoot + heel veel manuele instellingen (ik zie nu al door het bomen het bos niet meer
). Daarnaast maakt ie hele goede foto's in donkere ruimtes(zelfs wanneer je de flits niet gebruikt!). Ook de kwaliteit van filmpjes vind ik niet onaardig, zeker wanneer je deze op de tv bekijkt op 640x480 en je weet dat het een fotocamera is. Ik zal binnenkort eens een paar voorbeeld foto's posten.
Als je in recordmodus zit moet je naar menu gaan (dus niet via function) en dan kan je dat onderaan ergens aan en uit zetten.
Ik heb hem(of haar??) dan eindelijk een paar dagen in mijn bezit, en ik moet zeggen dat ik tot nu toe heel erg tevreden ben! De A-95 heeft het gemak van een point-n-shoot + heel veel manuele instellingen (ik zie nu al door het bomen het bos niet meer
Verwijderd
Hoi Renzo...dat heb ik wel gevonden maar kan ik niet selecteren.Volgens de handleiding moet er een bepaald pictogram in mijn LCD scherm staan( pag.55 Ned handleiding) pas dan kan je de datumstempel selecteren.
Alleen dat pictogram staat niet in mijn LCD scherm en ik weet niet hoe ik die moet selecteren.
Graag advies.
Alleen dat pictogram staat niet in mijn LCD scherm en ik weet niet hoe ik die moet selecteren.
Graag advies.
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:59:
Hoi Renzo...dat heb ik wel gevonden maar kan ik niet selecteren.Volgens de handleiding moet er een bepaald pictogram in mijn LCD scherm staan( pag.55 Ned handleiding) pas dan kan je de datumstempel selecteren.
Graag advies.
code:
Ik vind het trouwens wel zonde om de datum op de foto te zetten...
1
| FUNC -> onderste optie, daar staat: L M1 M2 S (en dan dat rare pictogram) |
Verwijderd
Ludo.... hardstikke bedankt voor de info...... en over die datum dat doe ik ook niet standaard maar er zijn situaties waarin het handig is een datum op de foto te hebben.
Verwijderd
Dan lijkt me dat er toch echt iets aan de hand is. Ik heb de A75, en met een nieuwer model zal de verbruikstijd wel niet zo heel drastisch verlaagt zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:59:Koop ik nu de verkeerde ofzo![]()
Of is er iets aan de hand met de camera?
Tip: ik gebruik Duracell Ultra M3 batterijen, daar doe je in ieder geval al een stuk langer mee!
Verwijderd
Ik heb er nu van powerbank 2300mAh + een snellader en die gaan zeer lang mee.Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:51:
[...]
Dan lijkt me dat er toch echt iets aan de hand is. Ik heb de A75, en met een nieuwer model zal de verbruikstijd wel niet zo heel drastisch verlaagt zijn.
Tip: ik gebruik Duracell Ultra M3 batterijen, daar doe je in ieder geval al een stuk langer mee!
Mooi apparaat die A95.
Verwijderd
Ondertussen heb ik zelf al uitgevist hoe je A95 als webcam kan gebruiken:Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 20:27:
Kan je mij uitleggen hoe je erin geslaagd bent je A95 als webcam te gebruiken? Kan je hem ook in MSN Messenger gebruiken? Er zat wel een progje "Remote Shooting" bij m'n camera waarmee je foto's kan maken, terwijl je camera met je PC verbonden is... maar externe applicaties blijken voorlopig m'n A95 niet te zien...
Stap 1:
Download het programma Softcam en installeer dit. Je hebt wel versie 1.52 nodig.
Stap 2:
Sluit je camera aan op je PC met de USB kabel. Zet de camera aan in kijkstand en start Canon Remotecapture op. Connect naar je camera en zet de viewfinder aan.
Stap 3:
Start Softcam op. Klik bovenin het programma op Live en sleep het venster wat nu op je scherm verschijnt rondom je viewfinder. Op een snelle PC kun je de smoothfilter aanzetten door op het driehoekje bovenin je venster te klikken. Zet Capture op movie i.p.v. still en klik op start. Sluit Softcam af.
Stap 4:
Start MSN op of één of ander cam programma. Extra --> Wizard beel en geluid instellen... Kies bij webcam de Luminicity Softcam. Klik op volgende, Softcam zal opstarten. Klik bij softcam op live. De zon zal verdwijnen. Als de Zon niet verdwijnt, moet je het capture venster afsluiten, want Softcam kan het beeld maar naar één venster tegelijkertijd doorsturen. Klik op volgende en rond de wizard af.
Stap 5:
Chatten maar! Iedere keer dat je een webcam aanroept in bijv. MSN zal softcam opstarten. Wel even op live klikken als softcam opstart.
(hier gevonden: http://www.pectos.nl/forum/index.php?showtopic=639)
zeer mooie cam, zit erover te denken om m aan te schaffen
maar kun je hier eigenlijk een draadontspanner aanhangen? kan er niks over vinden dus denk t niet...
Verwijderd
Ik heb sinds een tijdje de canon a95. Leuke camera, ookal heb ik nog niet echt de tijd gehad om de cam goed uit te proberen.
Ik heb een probleem waar hopelijk iemand me meer over kan vertellen. Ik heb heel erg last van onscherpe fotos. Als ik binnen fotos maak zonder flits, zijn ze eigenlijk altijd onscherp. Hetzelfde probleem met inzoomen: onscherpe fotos! Doe ik iets verkeerd of is het normaal dat fotos zonder flits bewogen zijn? Ik hou de camera erg netjes stil.
Ik maak gebruik van de auto-stand en de voorgeprogrammeerde standen. Ik wil heel graag de P, M etc. gaan gebruiken, maar ik heb gewoon nog te weinig tijd gehad om daar mee te spelen.
pronkjewail
Ik heb een probleem waar hopelijk iemand me meer over kan vertellen. Ik heb heel erg last van onscherpe fotos. Als ik binnen fotos maak zonder flits, zijn ze eigenlijk altijd onscherp. Hetzelfde probleem met inzoomen: onscherpe fotos! Doe ik iets verkeerd of is het normaal dat fotos zonder flits bewogen zijn? Ik hou de camera erg netjes stil.
Ik maak gebruik van de auto-stand en de voorgeprogrammeerde standen. Ik wil heel graag de P, M etc. gaan gebruiken, maar ik heb gewoon nog te weinig tijd gehad om daar mee te spelen.
pronkjewail
Ik kan de camera niet installeren onder Windows XP '(
Connect de camera met het kabeletje met mijn PC maar er gebeurt niks. Dan maar de solutions cd install gedaan, reboot... tekkertje er weer opnieuw in gedaan.. weer niks. Camera aan gezet... nog steeds niks.
Hoe installeer ik dit ding onder XP!!
edit:
Van de Canon site:
Connect de camera met het kabeletje met mijn PC maar er gebeurt niks. Dan maar de solutions cd install gedaan, reboot... tekkertje er weer opnieuw in gedaan.. weer niks. Camera aan gezet... nog steeds niks.
Hoe installeer ik dit ding onder XP!!
edit:
Van de Canon site:
Geweldig, heb geen drivers nodig. Maar WinXP geeft NIKS aan wanneer ik de camera connect. Wat een ogelooflijke T*****zooiIf you connect your camera to the Computer (OS: Windows XP) with a USB cable, it is not necessary to install the driver as your camera supports PTP and the standard driver of Windows XP.
[ Voor 38% gewijzigd door Rambo op 14-12-2004 18:29 ]
Verwijderd
Heb je de camera wel op de juiste stand staan? Hij moet nl. niet alleen AAN staan, maar ook in de modus waarop je fotos kan bekijken op je schermpje...
succes!
succes!
Heyy nu doet hij wat!!! ....
Ik heb dat nergens kunnen vinden, dat je de camera in die modus moest hebben. * Rambo is blij!
bedankt.
Ik heb dat nergens kunnen vinden, dat je de camera in die modus moest hebben. * Rambo is blij!
bedankt.
[ Voor 10% gewijzigd door Rambo op 14-12-2004 18:49 ]
Binnenshuis -> weinig licht ->lange sluitertijd -> bewegingsonscherpte. Welke sluitertijd kiest je camera in deze situaties?Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 14:48:
Ik heb een probleem waar hopelijk iemand me meer over kan vertellen. Ik heb heel erg last van onscherpe fotos. Als ik binnen fotos maak zonder flits, zijn ze eigenlijk altijd onscherp.
Bij een grote brandpuntsafstand (=ver ingezoomd) moet je een erg korte sluitertijd nemen om een onbewogen foto te krijgen. De vuistregel hiervoor is: Sluitertijd < 1/brandpuntsafstand. Als je op 200mm werkt (35mm equivalent), zul je dus een sluitertijd van < 1/200s moeten nemen.Hetzelfde probleem met inzoomen: onscherpe fotos!
Als je even een paar voorbeeldjes geeft van foto's die mislukt zijn (incl. exif), dan kunnen we misschien wat beter bekijken wat er precies mis gaat.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Verwijderd
even een vraagje..........
Op het programmakeuzewiel zit een programma "nachtopname".
Echter in de modus "scn" zit ook een programma "nightshot".
Is er verschil tussen deze twee programma's?
Zo ja, wat is dit?
Zo ja, wat is dit?
Zit nog te twijfelen tussen een Canon A95 en de Ixus 40... Voordeel van de Ixus is dat hij erg klein is, maar de kwaliteit is gewoon wat minder. Iemand ervaringen of verhalen?
Verwijderd
Als je in beide modi een opname maakt en later de Exif vergelijkt ben je er zo achter........Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:15:
even een vraagje..........
Zo ja, wat is dit?
Verwijderd
Ik heb de Ixus 40 gehad en is een zeer goede camera maar heb hem ingeruild voor de A95 vanwegen de handinstellingen.. De A95 is (bijna) overal inzetbaar en heeft bovendien een topautomaat.Aristos schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:51:
Zit nog te twijfelen tussen een Canon A95 en de Ixus 40... Voordeel van de Ixus is dat hij erg klein is, maar de kwaliteit is gewoon wat minder. Iemand ervaringen of verhalen?
Als je de handinstellingen niet ziet zitten is de Ixus 40 een zeer goede keuze..maar uiteraard is dat ook erg persoolijk..
succes met de keuze
Verwijderd
Nou weet ik nog geen f*ck...........Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 17:41:
[...]
Als je in beide modi een opname maakt en later de Exif vergelijkt ben je er zo achter........
Welke is nou beter voor nachtopname?
Of maakt het niet uit en heeft het alleen met de kwaliteit van de print/afdruk te maken.

Ehm misschien gewoon eens zelf proberenVerwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 09:39:
[...]
Nou weet ik nog geen f*ck...........
Of maakt het niet uit en heeft het alleen met de kwaliteit van de print/afdruk te maken.![]()
Hoe moeten wij nou voor jou beslissen welke beter is?
Verwijderd
Het kan toch zijn dat iemand weet of er wezenlijk verschil zit in die 2 programma's?ludo schreef op donderdag 16 december 2004 @ 09:51:
[...]
Ehm misschien gewoon eens zelf proberenMisschien zijn ze exact hetzelfde, misschien kan je ook de handleiding lezen?
Hoe moeten wij nou voor jou beslissen welke beter is?
DAT was mijn vraag, kijk...dat ik het ga proberen staat vast maar misschien dat iemand zegt van,
Dit is toch een ervaring topic? dan heb ik met antwoorden als zelf proberen toch niets?
Verwijderd
De Exif geeft EXACT de verschillen , wat wil je nog meer?Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 09:39:
[...]
Nou weet ik nog geen f*ck...........
Of maakt het niet uit en heeft het alleen met de kwaliteit van de print/afdruk te maken.![]()
De A95 wordt mijn eerste digitale fotocamera (ik weet het, ik ben laat). Besteld bij digitalstreet.nl voor € 297,00. Meteen bij euromaxi.nl een Kingston Compact Flash 512 MB kaartje besteld voor € 41,45 incl. verzendkosten. Morgen bij Kijkshop nog even de Hape batterijlader plus batterijen halen voor een kleine € 30,00.
Wat voor mij de doorslag heeft gegeven t.o.v. de A80 is toch het grotere display en vooral: de hogere resolutie. Ik wil namelijk ter plekke kunnen beoordelen of de foto geslaagd is, omdat het een locatie of gebeurtenis kan zijn waar je niet snel terugkomt. Door zo'n hogere resolutie en een groter display kun je dat toch beter beoordelen, lijkt me. Maar goed, ik heb er nog niet zoveel verstand van en de praktijk zal het uitwijzen. Daarnaast vind ik de 5 MP belangrijk, omdat ik de mogelijkheid wil hebben om een toevallige 'superfoto' op groter formaat te kunnen laten afdrukken.
Nog een paar dagen...
Wat voor mij de doorslag heeft gegeven t.o.v. de A80 is toch het grotere display en vooral: de hogere resolutie. Ik wil namelijk ter plekke kunnen beoordelen of de foto geslaagd is, omdat het een locatie of gebeurtenis kan zijn waar je niet snel terugkomt. Door zo'n hogere resolutie en een groter display kun je dat toch beter beoordelen, lijkt me. Maar goed, ik heb er nog niet zoveel verstand van en de praktijk zal het uitwijzen. Daarnaast vind ik de 5 MP belangrijk, omdat ik de mogelijkheid wil hebben om een toevallige 'superfoto' op groter formaat te kunnen laten afdrukken.
Nog een paar dagen...
Voor mij hetzelfdeJammie schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 00:48:
....
Aangezien de Block hier om de hoek altijd adverteerd met de laagste prijsgarantie heb ik de advertentie van Norrod meegenomen en naar de Block gegaan waar dezelfde A95 voor 399 stond.
Ze moesten zich toch aan de laagste prijsgarantie houden, dus ik heb hem voor dezelfde prijs als Norrod + nog eens 25% over het verschil mee gekregen: 261 euro
Dus voor de mensen die vandaag nog twijfelen
De A80 had ik een jaar geleden al spotgoedkoop in New-York gekocht, en nu goed kunnen doorverkopen. Dus ik kan nu zonder verlies verder spelen met de A95
Vooral het grotere schermpje van de A95 is wel heel erg prettig. Op vakantie merkte ik toch vaak dat het schermpje van de A80 net iets te klein is om de foto goed te kunnen beoordelen.
Enig minpuntje vind ik dat ze de purple fringing (waar de A80 ook al erg last van had met lichte foto's) er nog steeds niet uit hebben gekregen
Maar dat weegt niet op tegen alle voordelen
Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO
Haha, strakke actie!Chris10 schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:00:Ze moesten zich toch aan de laagste prijsgarantie houden, dus ik heb hem voor dezelfde prijs als Norrod + nog eens 25% over het verschil mee gekregen: 261 euro.
Kun jij ook al wat zeggen over de rode oogjes?
Ik heb de hele avond een beetje gespeeld met wat instellingen. Vooral op Auto zijn de foto's al super. In het donker zonder flits en niet al te hoge sluitertijd zijn de foto's ook wat beter als bij de A80.Jammie schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 23:44:
[...]
Haha, strakke actie!![]()
Kun jij ook al wat zeggen over de rode oogjes?
Ik heb een aantal foto's recht van voren en diverse standen (diverse standen van de camera voor de duidelijkheid
Bij de A80 had ik met flitser bijna altijd last van rode ogen. Morgen zou mijn vriendin even bij een vriendin van haar proberen. Dat meisje heeft op iedere foto met bijna iedere camera last van rode ogen, dus ben benieuwd.
De uitslag laat ik hier nog wel even weten
Maar over het algemeen is mijn tevredenheid over de A-serie van Canon nog groter geworden met deze camera!
Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO
Ik word steeds nieuwsgieriger (nog twee of drie dagen!). Hoe donker? En met welke sluitertijd?Chris10 schreef op zondag 19 december 2004 @ 01:13:In het donker zonder flits en niet al te hoge sluitertijd zijn de foto's ook wat beter als bij de A80.
Ik moet zeggen dat mijn A95 redelijk vaak rode ogen geeft op me foto's.
Ik had hier met de Sony Cybershot nagenoeg nooit last van.
Ik heb diverse instellingen geprobeerd, maar de rode ogen blijven.
Iemand tip?
Iemand tip?
Op de wind van gister kan je niet zeilen
Dat is een kwaaltje van de powershot serie... dat focuslichtje helpt niet echt om rode ogen weg te nemen.MillZ schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:39:
Iemand tip?
Inmiddels heb ik ook een A95 in mijn bezit.
Even over d at focuslampje, dat heeft niks met je rode ogen te maken hoor. Het is puur bedoeld om in donkere situaties te `assisteren` zodat er beter gefocused kan worden door je camera(ook voor het aftellen). De rode ogenfunctie houdt in dat er eenmaal `voorgelfitst` wordt zodat de pupillen vernauwen en bij de echte flits niet rood oplichten.
Hmm... werkt de A95 met een voorflits? Dat was bij mijn A60 niet het geval.
Daarbij wordt het focuslampje gebruikt als "rode ogen reductie".
Nu heb ik nog geen foto's genomen in het donker met mijn A95... ik zal eens ff testen.
Daarbij wordt het focuslampje gebruikt als "rode ogen reductie".
Nu heb ik nog geen foto's genomen in het donker met mijn A95... ik zal eens ff testen.
Je hebt inderdaad gelijk, excuus vooor mijn voorbarige reactie. Ik was echt van mening dat hij eerst een voorflits gaf. Dat deed mijn vorige analoge camera overigens wel. Persoonlijk ervaar ik niet tot nauwelijks rode ogen. Mocht het een keer voorkomen dan is dat eenvoudig aan te passen met verschillende software.
"De" batterij snel-lader van de HEMA die zo goed uit de consumenten test komt is nu in de aanbieding voor 15,00 euro.....
Ik heb de A95 intussen binnen en heb er al wat mee geëxperimenteerd. Het is een geweldig intuïtieve camera en het display is werkelijk de moeite (het geld) waard. Maar ik heb wel een vraag.
Als ik op de auto-stand een foto maak - binnen of buiten maakt niet uit - dan ziet de foto er op het display steeds geweldig uit. Perfecte kleuren en een hele goede helderheid. Echt onder alle omstandigheden, kan niet beter. Maar als ik de foto download op mijn pc (via usb-kabeltje), is de foto een aantal tinten donkerder en lang niet zo helder als op het display.
Ik kan de foto in Photoshop wel meer helderheid en contrast geven, maar de display-kwaliteit is niet te bereiken.
Ik heb de manual nog lang niet uit, maar doe ik iets fout? Wijkt de helderheid van de foto op de pc bij andere A95-gebruikers ook zoveel af van de afbeelding op de display? Waar kan het aan liggen? Graag wat tips, want het is een beetje een domper op mijn aanvankelijk enthousiasme.
Als ik op de auto-stand een foto maak - binnen of buiten maakt niet uit - dan ziet de foto er op het display steeds geweldig uit. Perfecte kleuren en een hele goede helderheid. Echt onder alle omstandigheden, kan niet beter. Maar als ik de foto download op mijn pc (via usb-kabeltje), is de foto een aantal tinten donkerder en lang niet zo helder als op het display.
Ik kan de foto in Photoshop wel meer helderheid en contrast geven, maar de display-kwaliteit is niet te bereiken.
Ik heb de manual nog lang niet uit, maar doe ik iets fout? Wijkt de helderheid van de foto op de pc bij andere A95-gebruikers ook zoveel af van de afbeelding op de display? Waar kan het aan liggen? Graag wat tips, want het is een beetje een domper op mijn aanvankelijk enthousiasme.
Jammie:
Ik ben het met je eens; dat is mij ook al opgevallen. Foto's die op het display mooi uitkomen, zien er op mijn beeldscherm altijd donkerder uit. Ik gebruik twee verschillende pc's om mijn foto's op te bekijken, en op allebei komen de foto's er vaak donkerder uit.
Ik schiet dus de laatste tijd bijna altijd zo dat op het display de kleuren en contrasten wat sterker en helderder overkomen, zodat ik zeker weet dat de belichting op mijn scherm beter is. Inderdaad, met PS is veel te corrigeren, maar het is zo dat het schermpje nogal vrolijk is.
Ik gebruik het schermpje altijd uitgeklapt, en altijd een beetje gekanteld, omdat het contrast en de helderdheid dan optimaler zijn dan wanneer ik recht van voren op het scherm kijk. Dat kan er natuurlijk mee te maken hebben, maar ik hoop niet dat Canon het bedoeld heeft om het scherm op een minder dan optimale manier te bekijken.
Ik ben het met je eens; dat is mij ook al opgevallen. Foto's die op het display mooi uitkomen, zien er op mijn beeldscherm altijd donkerder uit. Ik gebruik twee verschillende pc's om mijn foto's op te bekijken, en op allebei komen de foto's er vaak donkerder uit.
Ik schiet dus de laatste tijd bijna altijd zo dat op het display de kleuren en contrasten wat sterker en helderder overkomen, zodat ik zeker weet dat de belichting op mijn scherm beter is. Inderdaad, met PS is veel te corrigeren, maar het is zo dat het schermpje nogal vrolijk is.
Ik gebruik het schermpje altijd uitgeklapt, en altijd een beetje gekanteld, omdat het contrast en de helderdheid dan optimaler zijn dan wanneer ik recht van voren op het scherm kijk. Dat kan er natuurlijk mee te maken hebben, maar ik hoop niet dat Canon het bedoeld heeft om het scherm op een minder dan optimale manier te bekijken.
Hiigara, hoe doe je dat dan? Welke settings? Kan dat ook op auto?Hiigara schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 03:22:Ik schiet dus de laatste tijd bijna altijd zo dat op het display de kleuren en contrasten wat sterker en helderder overkomen, zodat ik zeker weet dat de belichting op mijn scherm beter is.
Verwijderd
Auto is voor mensen die zelf niet willen ingrijpen......Jammie schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 18:02:
[...]
Hiigara, hoe doe je dat dan? Welke settings? Kan dat ook op auto?
Ik was voor de aanschaf ongelooflijk benieuwd naar mijn eerste digitale fotocamera, de A95. Maar ik moet toch zeggen dat ik na een week gebruik wat teleurgesteld ben. Ik ben natuurlijk een newbie wat betreft digitale fotografie, dus waarschijnlijk ligt het aan mezelf. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met een aantal praktische vragen/problemen (ik heb het boekje al ruimschoots bestudeerd).
- Hierboven schreef ik al dat mijn gemaakte foto's op het display van de camera heel helder zijn en goed van kleur en contrast. Op de pc zijn ze echter veel donkerder, minder sprankelend van kleur en veel fletser. Ik heb de belichtingscompensatie al opgehoogd in de modussen waarin dat mogelijk is, bijvoorbeeld in de P-stand. Bij foto's van dichtbij (een of twee meters) zie ik een duidelijk verschil, maar bij foto's van verderaf (meer dan 3 meter) heeft de compensatie geen effect meer. Waarom kan ik geen sprankelende foto's maken?
- Wat zijn de beste instellingen als ik een foto zonder flits wil maken? Vandaag was ik naar het wintercircus in Eindhoven. Je mag daar geen foto's met flits maken, dus ik heb de flits uitgezet op de auto-stand en op de P-stand. Op beide standen (zonder flits) kreeg ik een lange sluitertijd en dus bewogen foto's, terwijl ik de camera op mijn knie zo onbeweeglijk mogelijk hield. Wat moet ik in hemelsnaam doen als ik zonder flits toch een goede/scherpe foto wil maken? Natuurlijk met een statief (als het heel donker is), maar dit moet uit de hand in minder extreme/donkere omstandigheden toch ook mogelijk zijn? Het circuspodium was heel helder verlicht.
Ik heb weinig geld en heb dus heel lang nagedacht voordat ik deze camera kocht. De reviews waren allemaal heel lovend. Maar wat doe ik fout?
Kan iemand (misschien een foto-expert) hier posten welke instellingen ik onder welke omstandigheden het best kan gebruiken met deze camera? Binnen, buiten, met en zonder flits? Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kom er zelf niet uit. Graag wil ik jullie instellingen kopiëren, als jullie die hier willen beschrijven. Misschien krijg ik dan wel een resultaat waar ik blij van word.
Nu ben ik behoorlijk verdrietig.
- Hierboven schreef ik al dat mijn gemaakte foto's op het display van de camera heel helder zijn en goed van kleur en contrast. Op de pc zijn ze echter veel donkerder, minder sprankelend van kleur en veel fletser. Ik heb de belichtingscompensatie al opgehoogd in de modussen waarin dat mogelijk is, bijvoorbeeld in de P-stand. Bij foto's van dichtbij (een of twee meters) zie ik een duidelijk verschil, maar bij foto's van verderaf (meer dan 3 meter) heeft de compensatie geen effect meer. Waarom kan ik geen sprankelende foto's maken?
- Wat zijn de beste instellingen als ik een foto zonder flits wil maken? Vandaag was ik naar het wintercircus in Eindhoven. Je mag daar geen foto's met flits maken, dus ik heb de flits uitgezet op de auto-stand en op de P-stand. Op beide standen (zonder flits) kreeg ik een lange sluitertijd en dus bewogen foto's, terwijl ik de camera op mijn knie zo onbeweeglijk mogelijk hield. Wat moet ik in hemelsnaam doen als ik zonder flits toch een goede/scherpe foto wil maken? Natuurlijk met een statief (als het heel donker is), maar dit moet uit de hand in minder extreme/donkere omstandigheden toch ook mogelijk zijn? Het circuspodium was heel helder verlicht.
Ik heb weinig geld en heb dus heel lang nagedacht voordat ik deze camera kocht. De reviews waren allemaal heel lovend. Maar wat doe ik fout?
Kan iemand (misschien een foto-expert) hier posten welke instellingen ik onder welke omstandigheden het best kan gebruiken met deze camera? Binnen, buiten, met en zonder flits? Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kom er zelf niet uit. Graag wil ik jullie instellingen kopiëren, als jullie die hier willen beschrijven. Misschien krijg ik dan wel een resultaat waar ik blij van word.
Nu ben ik behoorlijk verdrietig.
Verwijderd
Als je foto's op de monitor veel slechter zijn, kan het aan je slechte monitor liggen........
Verder kan ik nog opmerken:
De realiteit sprankelt niet, kan je beter een Kodak kopen, daar is het sprankelen bij ingebouwd........., in het menu kan je overigens eens wat spelen met de saturatie. belichtingscompensatie regelt de hoeveelheid licht die je gaat ontvangen, zo worden je foto's alleen maar fletser
Foto's zonder flits: hier moet je de ISO waarde omhoog zetten (b.v. 200) om een kortere sluitertijd te krijgen, het beste is dan diafragmavoorkeuze (Av) en dan het laagste of op een na laagste getal kiezen.
Overigens is een verlicht podium voor jou licht maar voor een camera waarschijnlijk heel donker
Je doet niks fout, je zou alleen wat instellingen kunneen aanpassen zoals aangegeven, maar je hebt nu eenmaal te maken met moeilijke omstandigheden waar digicompacten nog niet zo goed in zijn, met de A95 heb je veel mogelijkheden aan boord om zelf in te grijpen als de automaat het af laat weten.
Verder kan ik nog opmerken:
De realiteit sprankelt niet, kan je beter een Kodak kopen, daar is het sprankelen bij ingebouwd........., in het menu kan je overigens eens wat spelen met de saturatie. belichtingscompensatie regelt de hoeveelheid licht die je gaat ontvangen, zo worden je foto's alleen maar fletser
Foto's zonder flits: hier moet je de ISO waarde omhoog zetten (b.v. 200) om een kortere sluitertijd te krijgen, het beste is dan diafragmavoorkeuze (Av) en dan het laagste of op een na laagste getal kiezen.
Overigens is een verlicht podium voor jou licht maar voor een camera waarschijnlijk heel donker
Je doet niks fout, je zou alleen wat instellingen kunneen aanpassen zoals aangegeven, maar je hebt nu eenmaal te maken met moeilijke omstandigheden waar digicompacten nog niet zo goed in zijn, met de A95 heb je veel mogelijkheden aan boord om zelf in te grijpen als de automaat het af laat weten.
Hè, bedankt! Gelukkig een reactie waar ik wat mee kan. Dat van die ISO-waarde en sluitertijd had ik natuurlijk zelf kunnen/moeten bedenken. Ik heb het gewoon over het hoofd gezien, omdat de camera en digitale fotografie voor mij nog zo nieuw zijn. Dom, dom. In elk geval bedankt voor de herinnering, want ik ging al denken dat je met de A95 geen scherpe foto's zonder flits kunt maken. Ik heb het al getest en het werkt inderdaad verbazingwekkend goed.
Dan over de donkere foto's op mijn pc-scherm. Met de belichtingscompensatie (+ 2/3) bereik ik toch wel veel betere resultaten. De foto's zien er veel levendiger uit. Maar ik denk dat ik maar eens dezelfde foto met verschillende instellingen maak en ze bij een centrale laat afdrukken. Misschien wordt dan duidelijk dat mijn monitor (Iiyama Vision Master Pro 410) mogelijk niet erg betrouwbaar is. Hoewel de foto's, gemaakt met de A95, in diverse reviews wel sprankelend op mijn scherm ogen.
Verder spreek je over saturatie. Ik heb dat niet in het cameramenu en de handleiding gevonden. Bedoel je hiermee misschien de witbalans?
In elk geval nogmaals bedankt voor de tips, want ik zat behoorlijk in de put. Het blijkt dat je toch wel over enige fotografische kennis moet beschikken om foto's te maken zoals je ze wilt. Ik vind dat op zich geen probleem, eigenlijk juist een groot pluspunt voor de camera. Ik moet het alleen allemaal nog even leren.
Dan over de donkere foto's op mijn pc-scherm. Met de belichtingscompensatie (+ 2/3) bereik ik toch wel veel betere resultaten. De foto's zien er veel levendiger uit. Maar ik denk dat ik maar eens dezelfde foto met verschillende instellingen maak en ze bij een centrale laat afdrukken. Misschien wordt dan duidelijk dat mijn monitor (Iiyama Vision Master Pro 410) mogelijk niet erg betrouwbaar is. Hoewel de foto's, gemaakt met de A95, in diverse reviews wel sprankelend op mijn scherm ogen.
Verder spreek je over saturatie. Ik heb dat niet in het cameramenu en de handleiding gevonden. Bedoel je hiermee misschien de witbalans?
In elk geval nogmaals bedankt voor de tips, want ik zat behoorlijk in de put. Het blijkt dat je toch wel over enige fotografische kennis moet beschikken om foto's te maken zoals je ze wilt. Ik vind dat op zich geen probleem, eigenlijk juist een groot pluspunt voor de camera. Ik moet het alleen allemaal nog even leren.
Verwijderd
Zit in het menu onder effecten denk ik, naast o.a. sepia/zwart wit enz.zal er ook wel iets van levendig o.i.d staanJammie schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:07:
.
Ik heb zelf een A80, en die rode ogen zijn voor een groot deel weg te halen in manual mode, en dan de flitssterkte aan te passen. Daarna experimenteren met sluitingssnelheid / diafragma wat op een specifieke afstand het beste is.MillZ schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:39:
Iemand tip?
Doordat photoshop CS het fantastische Shadow / Highlight functie heeft, maak ik dit soort foto's vaak ietsje onderbelicht, zodat meer detail bewaard blijft.
Dronepower
Verwijderd
Graag jullie mening over de onderstaande foto's. heb nog niet zoveel ervaring met de A95 dus dit waren zo'n beetje de eerste foto's die ik kon nemen.
Please....be gentle.............
1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

9)
Please....be gentle.............
1)

2)