Tweak je muis refresh rate naar 500Hz

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 7.027 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euhhh, vraagje hè,

ik draai nu al een tijdje met die tweak (jaartje ofzo), en ik merkte ook niet dat hij langzamer was na de tweak, volgens sommige in dit topic kan dat dus aan de Mouseware van logitech liggen..

maaruh, als ik die ga uitzetten, wat heb ik dan aan mijn acht knoppen :X

Ik heb liever 8 knoppen, dan een nog snellere muis :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gedaan en hij werkt niet :(
blijft op 125 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 23:22

Acheron

updatepack.nl

Correctie, de muissnelheid in Windows gaat alleen omlaag na toepassing van deze tweak als je de standaard Microsoft Drivers gebruikt. De mouseware drivers kan je gewoon blijven gebruiken :Y)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik heb deze tweak een maand geleden ofzo ontdekt en met mijn MX500 op 500 Hz (niet MHz dus :P) merk ik een wereld van verschil, vooral in FPS games zoals Quake 3. In XP zelf is het niet zo evident (cursor ziet er wat soepeler uit als je 'm met middelmatige snelheid beweegt (als je nog niet tegen de monitor refreshrate grens aan zit dus)), maar het verschijnsel van de verspringende cursor als je de muis op een bepaalde plek op de mat loslaat is geheel verdwenen. Nauwkeuriger is het absoluut wel geworden en ik heb een aantal reacties gelezen hier waarin beweerd wordt dat dat niet zou kunnen omdat je hersenen niet sneller dan je muis zijn of je monitor geen 500 Hz weer kan geven, maar dat is allemaal beside the point. Kleine bewegingen van je hand/muis worden beter opgepikt en dat is duidelijk te merken in een spel als Quake 3; je hebt gewoon meer controle. :)

Ik gebruik mijn MX500 trouwens met acceleratie uitgeschakeld in de MouseWare 9.791 drivers; speed op middelste stand en disable acceleration in games uitgeschakeld. Ik heb de registry fix nu ook uitgevoerd en ik vermoed dat de laatstgenoemde instelling nu niet meer van belang is. Advanced Mouseware gebruik ik ook alhoewel dat ook niet 100% van de tijd ervoor zorgt dat ik alle acht knoppen kan gebruiken. :|

Over CPU-verbruik: ik heb het idee dat de CPU-intensiviteit van de afhandeling van mouse events (verplaatsing van de cursor voornamelijk) de hoofdreden is van de lock van XP op 125 Hz. Als ik de cursor redelijk snel beweeg in IE krijg ik maximaal 41% belasting en in Firefox 90% (!). Op de desktop kom ik niet boven de 7-8% uit. Ik moet dit nog eens vergelijken met de waardes op 125 Hz, maar ik denk dat dit dus de reden is dat het in XP op 125 Hz staat en er nergens een optie is om 250 of 500 Hz te kiezen.

De Razer Diamondback schijnt trouwens ook niet officieel 1000 Hz te halen, maar hij werkt dan wel en effectief op zo'n 750 Hz. Wel grappig trouwens dat ook mijn versleten Logitech Pilot Optical gewoon feilloos op 500 Hz werkt. :)

Aangezien ik zelf nog geen negatieve effecten van deze extra belasting heb ondervonden blijf ik gewoon lekker werken en vooral gamen op 500 Hz USB polling rate. *D

[ Voor 6% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-01-2005 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40

n00bs

Het is weer Zomer!

Er was toch een tijd geleden ook een tool uitgebracht om heel makkelijk die tweak toe te passen... ? en zoja weet iemand de link nog

meuktracker: USB Mouserate Switcher 1.1

[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 17-04-2005 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 13:58
iemand enig idee of dit er ook al is voor Windows 7 ? 125hz is mij iets te weinig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 18:54
Triple_D schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:06:
iemand enig idee of dit er ook al is voor Windows 7 ? 125hz is mij iets te weinig :p
Dit is wel heel toevallig maar ik heb het gister nog onder Windows 7 geprobeerd en het werkte! de X64 RC1 versie.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Met de G9 kon je dat volgens mij tot 1000hz instellen in het programma van logitech zelf.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 13:57
Mijne g9 staat standaar op 500 LOL en kan em op 1000 zetten en merk geen enkel verschil.

Allemaal via de logitech software SETPOINT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
Sluuut schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:07:
[...]

Dit is wel heel toevallig maar ik heb het gister nog onder Windows 7 geprobeerd en het werkte! de X64 RC1 versie.
gewoon de Mouserate Switcher 1.1 ? want ik heb net even gekeken in normal mode (dus geen safe) en hij geeft aan dat hij de windows versie niet kan detecteren

er staat ook nadrukkelijk
Windows XP/2k3 USB Mouserate Switcher
bij

ik heb overigens de 32bit versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
sharvinz schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:25:
Mijne g9 staat standaar op 500 LOL en kan em op 1000 zetten en merk geen enkel verschil.

Allemaal via de logitech software SETPOINT.
Ik merk ook geen verschil, ook niet in games.
Hij zou iets sneller moeten reageren, maar dat kun je in de praktijk volgens mij echt bijna niet merken.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
SgtElPotato schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:34:
[...]

Ik merk ook geen verschil, ook niet in games.
Hij zou iets sneller moeten reageren, maar dat kun je in de praktijk volgens mij echt bijna niet merken.
500hz is 2ms reactietijd
1000hz is 1ms

dat is echt nauwelijks verschil idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 18:54
Triple_D schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:26:
[...]

gewoon de Mouserate Switcher 1.1 ? want ik heb net even gekeken in normal mode (dus geen safe) en hij geeft aan dat hij de windows versie niet kan detecteren

er staat ook nadrukkelijk
Windows XP/2k3 USB Mouserate Switcher
bij

ik heb overigens de 32bit versie
Nee ik had de USB_PORT.SYS (oid) vervangen en met het tooltje erbij weer getest.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BasieP schreef op zaterdag 18 september 2004 @ 21:47:
[...]

oke even voor de duidelijkheid..
verschil is er niet te merken, aangezien je met 125 'beeldjes' per seconde geen verschil ziet tenzij je in games meer dan 125 fps heb. (en in dat geval mag je je settings wel wat hoger zetten)

verder zeg jij dat 2000 het wel kan, en XP niet...
nu heeft win2k bij mijn weten dezelfde usb driver als XP dus dat zou complete onzin zijn

[...]

euh oke dit vind ik heel knap..
windows tekent niet vaker een muispijlte als jij je usb refreshrate omhoog zet hoor..

ik heb zo het idee dat het grootste gedeelte van de mensen die zegt dat het 'soepeler' gaat gewoon een beetje graag wil dat het sneller gaat..
als je het maar hard genoeg wil ga je het zelfs geloven ;)
AMEN! O-) is allemaal een tussen de oren verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:44:

AMEN! O-) is allemaal een tussen de oren verhaal!
Beeldsnelheid doet niet ter zake. Dat zijn echt 2 zaken die los van elkaar staan.
De nauwkeurigheid van de muis neemt hoe dan ook toe en er wordt bv tot 1000 snapshots van de ondergrond gemaakt voor positionering.

Als die hard gamer merk ik dit dus echt wel omdat je met veel games weet waar jouw muis uit zou moeten komen in een X tijd met een Y beweging. Alleen merk ik ook op 125Hz dat je er soms net even naast zit.

Waar jouw heilige persoon enkel eigenlijk bedoeld, is de zichtbaarheid van de muis. 1 beeld progressive per X tijd kan niet meer mousepointers zichtbaar weergeven in diezelfde tijd.

Overigens hebben veel mensen V sync uitstaan en gaan over die 60fps heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
Sluuut schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 02:32:
[...]

Nee ik had de USB_PORT.SYS (oid) vervangen en met het tooltje erbij weer getest.
zou je die eens kunnen linken ? de HEX code waar in de tutorial (beginpost) naar wordt verwijst is niet te vinden in deze versie van usbport.sys

weet niet of het zal schelen dat ik 32bit heb en jij 64bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:00:
[...]

Beeldsnelheid doet niet ter zake. Dat zijn echt 2 zaken die los van elkaar staan.
De nauwkeurigheid van de muis neemt hoe dan ook toe en er wordt bv tot 1000 snapshots van de ondergrond gemaakt voor positionering.

Als die hard gamer merk ik dit dus echt wel omdat je met veel games weet waar jouw muis uit zou moeten komen in een X tijd met een Y beweging. Alleen merk ik ook op 125Hz dat je er soms net even naast zit.

Waar jouw heilige persoon enkel eigenlijk bedoeld, is de zichtbaarheid van de muis. 1 beeld progressive per X tijd kan niet meer mousepointers zichtbaar weergeven in diezelfde tijd.

Overigens hebben veel mensen V sync uitstaan en gaan over die 60fps heen.
Maar eigenlijk zou je dus ook al verschil moeten merken tussen een PS/2 muis en een USB-muis? Raar dat ik dat nooit heb opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Vele mensen merken niet eens de lag met Vsync aan in bepaalde games of de lag van een S-PVA paneel in een game, terwijl ik dit extreem merk.

Maar PS2 staat standaard ook niet op een tickrate van 200Hz, dat moet je wel forceren en dan ook zeker geen crap drivers van Logitech gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
Sluuut schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 02:32:
[...]

hebbie m voor me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm eerste keer dat ik van dit concept hoor, best interessant en het proberen waard.

Er wordt nogal gediscussieerd over het feit dat het echt werkt, of gewoon tussen de oren zit. Ik ben benieuwd of het wel degelijk verschil maakt of dat het louter autosuggestief is. Eigenlijk zou het eens blind moeten getest worden:
persoon A helpt met testen
persoon B beweert wel degelijk het verschil te merken bij een bepaalde actie (bv. gamen)
Persoon A stelt 20x na elkaar willekeurig een bepaalde frequentie in (bv. 125Hz versus 500Hz) zonder dat persoon B kan merken wat ingesteld wordt uiteraard. Persoon B gaat na elke keer van de 20 eens testen en moet aangeven of het nu 500Hz of 125Hz is. Als persoon B 18 van de 20 keer de juiste frequentie aangeeft, dan kan men concluderen dat het verschil er wel degelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:49:
Hm eerste keer dat ik van dit concept hoor, best interessant en het proberen waard.

Er wordt nogal gediscussieerd over het feit dat het echt werkt, of gewoon tussen de oren zit. Ik ben benieuwd of het wel degelijk verschil maakt of dat het louter autosuggestief is. Eigenlijk zou het eens blind moeten getest worden:
persoon B beweert wel degelijk het verschil te merken bij een bepaalde actie (bv. gamen)
Persoon A stelt 20x na elkaar willekeurig een bepaalde frequentie in (bv. 125Hz versus 500Hz) zonder dat persoon B kan merken wat ingesteld wordt uiteraard. Persoon B gaat na elke keer van de 20 eens testen en moet aangeven of het nu 500Hz of 125Hz is. Als persoon B 18 van de 20 keer de juiste frequentie aangeeft, dan kan men concluderen dat het verschil er wel degelijk is.
klinkt geweldig man...

maak mn usbdrivers in windows 7 maar ff 500hz en ik doe mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 14:02
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:49:

Dan ben je wel mensen zoals die-hard gamers nodig ofzo, want die zijn daar meer op getraind enz... die zullen die verschillen eerder waarnemen...

[ Voor 0% gewijzigd door Lubbers92 op 14-06-2009 23:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Heb ook even de XP SP3 codes gevonden, vanavond even testen.
Windows XP SP3 release candidate updates usbport.sys from SP2, meaning all of the existing patches and replacement files for changing your USB mouse polling to 500Hz (from the default 125Hz) no longer work. Using them will either fail (complaining of the wrong file) or will cause your USB ports to cease to work in XP.

Luckily, the line of hex code in usbport.sys that relates to the polling rate is only slightly changed from SP2, and can easily be tweaked with a hex editor.

Default hex string:
XP SP2: 3C 08 73 09 C6 86 0A 01
XP SP3 RC: 3C 08 73 09 C6 86 0E 01

One hex character difference. Luckily, we leave this character alone when patching.

500Hz hex string:
XP SP2: B0 02 73 09 52 8C 0A 01
XP SP3 RC: B0 02 73 09 52 8C 0E 01

To do this, you need to use a hex editor (xvi32) and edit the file in Safe Mode. Not only do you edit usbport.sys in C:\WINDOWS\system32\drivers, but you must also copy the patched file into C:\WINDOWS\system32\dllcache (hidden by default, edit your folder options to reveal protected OS files).

Once you've got the patched usbport.sys in both the drivers/ and dllcache/ directories, reboot and you're good to go.

To check your mouse polling rate, use the dx_mouse_timer_dialog utility.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
SP3 zou die mouserate switcher gewoon moeten werken zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
gevonden ! gebruik hidusbf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
n00bs schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:20:
Vele mensen merken niet eens de lag met Vsync aan in bepaalde games of de lag van een S-PVA paneel in een game, terwijl ik dit extreem merk.

Maar PS2 staat standaard ook niet op een tickrate van 200Hz, dat moet je wel forceren en dan ook zeker geen crap drivers van Logitech gebruiken.
Dat vind ik nergens op slaan.
Het werkt hier goed, en maar moet je anders je G9 mee instellen?

Zucht...

• Triple_D
mochten mensen dit nog willen doen in Windows Vista/7 (32/64bit) kan je de oplossing hier vinden:

http://www.ngohq.com/news...in-windows-vista-7-a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Triple_D schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 01:05:
mochten mensen dit nog willen doen in Windows Vista/7 (32/64bit) kan je de oplossing hier vinden:

http://www.ngohq.com/news...in-windows-vista-7-a.html
Bedankt, het werkt feilloos op Vista32. Hoef ik niet te zoeken. :)
Edit: Oeps! De middenste muisknop werkte niet meer op mijn Razer Diamondback.
Maar dit heb ik opgelost door de usbhid service te restarten met de usb mouse rate switcher. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Aham brahmasmi op 01-01-2010 21:46 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste