Ik heb deze tweak een maand geleden ofzo ontdekt en met mijn MX500 op 500 Hz (niet MHz dus

) merk ik een wereld van verschil, vooral in FPS games zoals Quake 3. In XP zelf is het niet zo evident (cursor ziet er wat soepeler uit als je 'm met middelmatige snelheid beweegt (als je nog niet tegen de monitor refreshrate grens aan zit dus)), maar het verschijnsel van de verspringende cursor als je de muis op een bepaalde plek op de mat loslaat is geheel verdwenen. Nauwkeuriger is het
absoluut wel geworden en ik heb een aantal reacties gelezen hier waarin beweerd wordt dat dat niet zou kunnen omdat je hersenen niet sneller dan je muis zijn of je monitor geen 500 Hz weer kan geven, maar dat is allemaal beside the point. Kleine bewegingen van je hand/muis worden beter opgepikt en dat is duidelijk te merken in een spel als Quake 3; je hebt gewoon meer controle.
Ik gebruik mijn MX500 trouwens met acceleratie uitgeschakeld in de MouseWare 9.791 drivers; speed op middelste stand en disable acceleration in games uitgeschakeld. Ik heb de registry fix nu ook uitgevoerd en ik vermoed dat de laatstgenoemde instelling nu niet meer van belang is. Advanced Mouseware gebruik ik ook alhoewel dat ook niet 100% van de tijd ervoor zorgt dat ik alle acht knoppen kan gebruiken.
Over CPU-verbruik: ik heb het idee dat de CPU-intensiviteit van de afhandeling van mouse events (verplaatsing van de cursor voornamelijk) de hoofdreden is van de lock van XP op 125 Hz. Als ik de cursor redelijk snel beweeg in IE krijg ik maximaal 41% belasting en in Firefox 90% (!). Op de desktop kom ik niet boven de 7-8% uit. Ik moet dit nog eens vergelijken met de waardes op 125 Hz, maar ik denk dat dit dus de reden is dat het in XP op 125 Hz staat en er nergens een optie is om 250 of 500 Hz te kiezen.
De Razer Diamondback schijnt trouwens ook niet officieel 1000 Hz te halen, maar hij werkt dan wel en effectief op zo'n 750 Hz. Wel grappig trouwens dat ook mijn versleten Logitech Pilot Optical gewoon feilloos op 500 Hz werkt.
Aangezien ik zelf nog geen negatieve effecten van deze extra belasting heb ondervonden blijf ik gewoon lekker werken en vooral gamen op 500 Hz USB polling rate.
[
Voor 6% gewijzigd door
Aham brahmasmi op 11-01-2005 12:21
]