Toon posts:

[mac. - windows]waarom gebruikt ongeveer iedereen windows?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Ja, versie nummers is een drama als het om Apple-PC gaat... kijk maar naar MSN, de Mac zit op versie 4... PC op 6 geloof ik ? En dat terwijl het de nieuwste versie is, en op zich weinig verschild, dus het is volgens mij niet zo dat de Mac versie 4 dezelfde functies heeft als de PC versie 4.... En zo gaat het met veel programma's, op sommige grote namen na, zoals Adobe en Macromedia, die gewoon dezelfde versies uitbrengen...

Maar het barst van de software voor de Mac. Probleem is vaak dat de naam net effe anders is. Dus een PC gebruiker zoekt naar een prograamma, maar dan de Mac versie, en vind het niet... en vaak is het er wel, maar heet het net anders. En zo komt het ook vaak dat mensen denken dat er weinig software is. Maar ga eens kijken bij www.versiontracker.com, en dan bij de MacOSX sectie, of bij www.macupdate.com, honderden tot duizenden titels komen voorbij, op alle gebieden.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:52

YellowCube

Wait...what?

ACDsee heeft voor zowel Mac als PC in het begin gelijk gelopen. Bij 1.6 is men van ACD Systems gewoon opgehouden met de ondersteuning voor Mac.

maar als ik het zo eens aankijk, is een Mac misschien wel de moeite en geld waard.

[ Voor 24% gewijzigd door YellowCube op 13-09-2004 14:14 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• unSOUND
YellowCube schreef op 13 september 2004 @ 14:03:
[...]Oh ja en...ik vraag me af waar de "strijd" tussen computersystemen eigenlijk vandaan komt. Als iets werkt dan is het toch ok?
Ik denk voornamelijk onbegrip, en angst voor het onbekende...
Als klanten bij mij thuis komen, en mijn Mac ziet staan,
komen gelijk de standaard zinnen:

- "ja maar daarmee kun je toch niet..."
- "O, maar ik heb een Word document bij me, daar kun je dan zeker niets mee."
- "Dat ding kan toch niet eens DivX afspelen?"
- "Daar is toch bijna geen software voor?"

En dan begint het... want dan reageer ik gelijk met mijn vaste statement dat ik liever een systeem heb wat geen virussen kan krijgen, zelden vastloopt ( want wat ze ook beweren, ook Macs kunnen vastlopen ) en er geen spyware, dialers e.d. zijn voor de Mac. Waarom hun dan weer vaak vragen wat dialers zijn, zo ver rijkt hun kennis vaak namelijk. Ik hou van nieuwsgierige mensen, en je ziet dat die vaak helemaal niet zo sceptisch zijn.... ik denk daarom ook dat het voornamelijk gewoon een kwestie is van "wat een boer niet kent, dat eet ie niet."

Ik heb zelf jaren met Windows gewerkt, het ene jaar wat plezieriger dan het andere, en op een gegeven moment heb ik een Mac gekocht, gewoon uit nieuwsgierigheid... En binnenkort wil ik Linux op mijn Mac gaan proberen. Waarom ? Ik heb het nog niet geprobeerd, da's alles. Ik ben gewoon nieuwsgierig van aard. Veel mensen die afgeven op Windows, Mac, UNIX of Linux zitten vaak gewoon vast in een bepaalde denkwijze, en kraken automatisch alles af wat anders werkt. En dan is alles geoorloofd, moddergooien, liegen, opstoken...

• unSOUND
YellowCube schreef op 13 september 2004 @ 14:13:
ACDsee heeft voor zowel Mac als PC in het begin gelijk gelopen. Bij 1.6 is men van ACD Systems gewoon opgehouden met de ondersteuning voor Mac.
Okee, dat wist ik dan weer niet... ikzelf heb het programma nooit gebruikt.
Maar er zijn tal van programma's voor het sorteren, organiseren, bewerken van foto's, Dus een ieder kan kiezen wat hij wil gebruiken.

Ikzelf gebruik nog steeds graag iPhoto, en om het minder zwaar te belasten heb ik meerdere libraries gemaakt, voor verschillende catagorien, zodat hij niet altijd mijn hele fotocollectie hoeft te openen.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:52

YellowCube

Wait...what?

unSOUND schreef op 13 september 2004 @ 14:20:
[...]

Ik denk voornamelijk onbegrip, en angst voor het onbekende...
Als klanten bij mij thuis komen, en mijn Mac ziet staan,
komen gelijk de standaard zinnen:

- "ja maar daarmee kun je toch niet..."
- "O, maar ik heb een Word document bij me, daar kun je dan zeker niets mee."
- "Dat ding kan toch niet eens DivX afspelen?"
- "Daar is toch bijna geen software voor?"

En dan begint het... want dan reageer ik gelijk met mijn vaste statement dat ik liever een systeem heb wat geen virussen kan krijgen, zelden vastloopt ( want wat ze ook beweren, ook Macs kunnen vastlopen ) en er geen spyware, dialers e.d. zijn voor de Mac. Waarom hun dan weer vaak vragen wat dialers zijn, zo ver rijkt hun kennis vaak namelijk. Ik hou van nieuwsgierige mensen, en je ziet dat die vaak helemaal niet zo sceptisch zijn.... ik denk daarom ook dat het voornamelijk gewoon een kwestie is van "wat een boer niet kent, dat eet ie niet."

Ik heb zelf jaren met Windows gewerkt, het ene jaar wat plezieriger dan het andere, en op een gegeven moment heb ik een Mac gekocht, gewoon uit nieuwsgierigheid... En binnenkort wil ik Linux op mijn Mac gaan proberen. Waarom ? Ik heb het nog niet geprobeerd, da's alles. Ik ben gewoon nieuwsgierig van aard. Veel mensen die afgeven op Windows, Mac, UNIX of Linux zitten vaak gewoon vast in een bepaalde denkwijze, en kraken automatisch alles af wat anders werkt. En dan is alles geoorloofd, moddergooien, liegen, opstoken...
eigenlijk moeten Mac gebruikers hopen dat er niet teveel mensen overlopen naar hun kant...hoe meer klanten hoe meer kans op virussen, dialers etc.
:+

[ Voor 84% gewijzigd door YellowCube op 13-09-2004 14:26 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• unSOUND
Van mij hoeft ook niet iedereen over te stappen naar een Mac, ik vind het wel leuk om iets exclusiefs in huis te hebben... Net als mensen die Linux draaien, dat wil ik ook nog eens proberen... Ik zou het geweldig vinden als wat meer mensen gewoon wat meer om zich heen gingen kijken naar wat er nog meer is in de wereld. Als je eens wist hoeveel mensen niet eens weten dat er nog andere OS'en zijn dan Windows... en dat is de enige reden dat er zoveel Windows gebruikers zijn...

Ik las onlangs over PearPC of zoiets, waardoor mensen OSX konden draaien op een PC, prachtig ! Okee, het schijnt nog niet lekker te lopen qua snelheid, maar het is een begin, mensen kunnen nu uit steeds meer OS'en kiezen, ik ben helemaal voor de vrijheid van keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door unSOUND op 13-09-2004 14:36 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik werd laatst gebeld door mijn tante (81 jaar oud) ze wilde advies want de type machine van mijn oom (86 jaar) is kapot en nu wilde ze een computer. Mijn eerste gedachte is simpel een apple (mailen surfen en te gebruiken als typemachine) maar ze wonen niet in de buurt dus heb ik eerst een gevraagd wat gebruiken mensen in de omgeving want die kunnen en elkaar dan mooi helpen en dat is belangrijk Verder blijf ik toch wel fan van Apple mijn moeder (70 jaar) is er zo handig mee en zelden problemen en zij scaned foto's en bewerkt foto's etc. OS X is nu echt goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

unSOUND schreef op 13 september 2004 @ 13:15:
[...]

Dit vind ik toch jammer, want blijkbaar heb je zelf niet even gekeken op internet... er zijn prachtige casemods van Apple's, zelfs mooiere dan menige PC mod. Ikzelf durf het ook niet echt aan om in mijn G5 te gaan hakken, ik heb het bij wat neon gehouden. Maar het wordt wel degelijk gedaan, net als tweaken...

De mijne....
[afbeelding]
unSOUND, ik heb jou daar eerder over gehoord, maar ik zou dat persoonlijk niet doen. Dat is wat ik aangaf...
M'n pc heb ik ook gemod, tsja als het dan verkeerd gaat, effe een nieuwe kast en klaar, maar ja bij de Mac, ik vind het gewoon zonde om dat te gaan modden, is niet jammer, maar een persoonlijke keuze (zoals ik aangaf ;))

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
Wat wel interessant is trouwens, is het feit dat Apple zelf een sectie bij houdt op de website met allemaal software van derden (en hardware) voor OS X. En dan ingedeeld naar categorie. Zie ook hier.

Een van de dingen die ik mis is een goede vervanger van Microsoft Project. Er schijnt wel iets te zijn, maar dat is (net als MS Project) ongelooflijk duur.

Liege, liege, liegebeest!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:06
er zijn 2 argumenten die mensen maar blijven aandragen:

* Geen spy/add ware op de mac

* Minder software alternatieven voor de mac (incl games)

Beiden argumenten hangen volledig samen met de hoeveelheid mensen die gebruik maken van een mac.

Apple is te laat geweest en heeft een achterstand wat het aantal users betrefd. Daardoor is het voor ontwikkelaars minder interessant om software voor de mac te ontwikkelen (geld wederom ook voor games)
Aan de andere kant is dat precies de reden waarom er geen spyware/addware voor de mac is.. de groep gebruikers is simpelweg te klein om interessant te zijn.

Als Apple groter zou worden dan Microsoft, zou er vanzelf meer software ontwikkeld worden...maar dan zouden de virussen ook wel opduiken..

Beetje kip en ei verhaal dus

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:05

mr_petit

opperprutser

het is idd een kip en ei verhaal, maar wel een constatering van de huidige situatie waarop mensen de aanschaf van hun computer baseren.

Het kan natuurlijk in de toekomst veranderen. Het monopolie van microsoft is ook pas na win95 echt op gang gekomen. Daarvoor waren ze waarschijnlijk al wel de grootste speler in de zakelijke markt (combinatie ms-dos en bijv wp), maar dat is eigenlijk uit een tijd dat computers thuis een beetje nerdish waren. (msn bestond nog niet :+)

Ik denk dat als apple weer de grootste speler wil worden, dat ze eerst macOS voor de pc moeten uitbrengen. (qua hardware kunnen ze imo niet concurreren (niet de kwaliteit beschouwend)).
Het kan hun dan echter ook op de Beos manier vergaan..

"man is not truly one, but truly two,"

• unSOUND
sanderb schreef op 13 september 2004 @ 16:21:
Aan de andere kant is dat precies de reden waarom er geen spyware/addware voor de mac is.. de groep gebruikers is simpelweg te klein om interessant te zijn.
Dat is maar een klein deel van de reden. Het Mac OS zit ook stukken veiliger in elkaar. Menig fanatiekeling heeft al geprobeerd een virus te schrijven voor de Mac, het lukt gewoon niet. Dialers en toolbars idem dito. Dus het tegenargument dat het er niet is omdat er geen doelgroep is is niet geheel waar. Want er zijn zat mensen geweest die juist proberen een Mac virus te schrijven, omdat er nog geen is... omdat iedereen roept dat het niet gaat. Juist een virus voor de Mac schijven is dus een uitdaging, want DAN haal je een berg met aandacht binnen...

Verwijderd

Topicstarter
zo ik wist niet dat het zo diepgaant verhaal was ik zou persoonlijk alleen maar een mac willen omdat voor mij (redelijk software leek) de software van mac erg duidelijk en simpel is.

en natuurlijk omdat de nieuwe iMac G5 zo goed bij mijn iPod past ghe ghe ghe :P

maarja mijn vader blijft gewoon windows gebruiken niet omdat hij met de groep mee gaat maar waarschijnlijk omdat hij met zijn werk wel zo zal moeten dus zal een mac er waarschijnlijk niet van komen helaas :'(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 16:46 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
unSOUND schreef op 13 september 2004 @ 13:15:
[...]

Dit vind ik toch jammer, want blijkbaar heb je zelf niet even gekeken op internet... er zijn prachtige casemods van Apple's, zelfs mooiere dan menige PC mod. Ikzelf durf het ook niet echt aan om in mijn G5 te gaan hakken, ik heb het bij wat neon gehouden. Maar het wordt wel degelijk gedaan, net als tweaken...

De mijne....
[afbeelding]
Zo simpele mod, maar toch zo zwaar vet :D _/-\o_
Ik denk dat ik ook maar eens zoiets ga doen met mn G5je :)

• unSOUND
wilko2 schreef op 13 september 2004 @ 16:46:
[...]Zo simpele mod, maar toch zo zwaar vet :D _/-\o_
Ik denk dat ik ook maar eens zoiets ga doen met mn G5je :)
Hij is nog leuker geworden, want ik heb nu ook nog 2 lacie schijven staan, die hebben blauw licht als ze aan staan, en de Creatures van JBL, daar hebben de satelieten een blauwe led aan de onderkant... dus het is nu een blauw geheel 's nachts...

De lamp heb ik toen gehaald bij www.macintoys.nl , maar ik zie hem daar niet meer. Hij is vrij simpel te installeren, zit een schakelaar bij die je in een PCI gleuf kan steken, en de stroom tap je af bij de Superdrive... da's alles.

• nero355
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

unSOUND schreef op 13 september 2004 @ 00:12:
1) Ik kan eerlijk zeggen dat ik geen simpele rommel in huis heb, dat hij daardooor minder snel in waarde daald en alleen A-klasse spullen aan boord heeft
HuH :? Wat noem jij A-klasse ?? De nieuwe G5 (dacht ik) met een GF FX5200 en dan schrijven ze "Perfect voor Doom III" ??

NOFI Maar dat is dus gewoon een über budget kaart die in elke willekeurige PC zit die je zo bij de Dixons en co. kan halen dus dat noem ik niet echt A-klasse ;)

Vroeger ook met van die gekke ATI Rage Pro dingen erin terwijl iedereen aan de VooDoo zat 8)7

OK je gaat niet zitten gamen op de Mac maar toch : Is geen high kwality ofzo ...
2) Het is geen massa-machine, dus ik kom niet over als een kuddeschaap wat koopt wat iedereen koopt, maar als iemand die lang zoekt naar iets exclusiefs... :*)
...... en houden zo !!! Daarom vind ik dit soort topics best wel overbodig net als alle "Firefox/Thunderbird/Linux/*BSD/andere overhaal topics" Topics die hier op GoT worden gestart B)
YellowCube schreef op 13 september 2004 @ 14:26:
eigenlijk moeten Mac gebruikers hopen dat er niet teveel mensen overlopen naar hun kant...hoe meer klanten hoe meer kans op virussen, dialers etc.
:+
Dat zeg ik !!! :)
* Minder software alternatieven voor de mac (incl games)
* nero355 heeft zat gamers opgemerkt die achter een G3/G4/G5 tijdens zijn "Online MP avonturen" dus dit is heel klein beetje nonsens maar opzich wel waar hoewel het wel weer beter wordt !!!
mr_petit schreef op 13 september 2004 @ 16:37:
maar dat is eigenlijk uit een tijd dat computers thuis een beetje nerdish waren. (msn bestond nog niet :+)
_O_ Soo true _O_
Het kan hun dan echter ook op de Beos manier vergaan..
Ik heb ook met BeOS gewerkt en man .... wat een CooL geregeld OS was/is dat :9~ Je kon echt zoveel dingen tegelijk doen op een 500 MHz k6-2 met 128 MB RAM dat gaat denk ik niet eens zo soepel op mijn 2500+ met 512 MB RAM en Windows XP |:(

Echt jammer dat je er zo weinig van hoort... gelukkig komt Linux in de buurt maar lang niet genoeg !!!

Nogmaals : Ik vind alles best en of het nou een PC is met Windows/Linux/*BSD/BeOS of een Mac met OS X maakt mij echt niks uit !!!

iPod is CooL trouwens :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

apple heeft gewoon in de opmars van de computer een stap gemist en is achterop geraakt. Wij hadden vroeger alleen maar apples, ik heb hier nog een antieke staan (incl. printer), waar trouwens toen al de hele computer in het beeldscherm zat. Later hadden we nog een andere met cd-rom (WAUW!), die zat onder het daadwerkelijke scherm wel op de voorkant. Daarop draaide "Virtual PC", dit was windows op een mac. Maar ik kan je vertellen dat dat totaal niet werkte, liep vast etc. Ik denk dat apple dat helemaal niet had moeten doen. Gewoon hun eigen weg volgen en niet op de windows toer gaan.
En dezer dagen begint apple weer een beetje terug te komen.
Toendertijd wilde ik windows omdat daar meer software voor was, maar apple lijkt nu de achterstand zo goed als ingehaald te hebben, en ligt op sommige gebieden zelfs voor (denk aan het grafische!). Nu moet men ook de overstap (terug) naar apple nog durven te maken.

• Q
  • Laatst online: 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

OzBoz schreef op 13 september 2004 @ 13:06:
[...]

Echt van alles. Het probleem wat ik vooral heb is dat er vaak wel een programma is wat een vervanger zou kunnen zijn, maar dat de keuze enorm beperkt is en je het er maar mee hebt te doen. Dat beperkt je heel erg in de vrijheid. Neem bv video editten. Zijn een paar prima pakketten voor de Mac. Maar daarmee moet je het dan ook doen. Als ik op mijn PC in Premiere wat in elkaar snij, vervolgens graag de kleurcorrectie in Canopus Edius doe en vervolgens graag een DVD wil encoden met 1 van de vele programma's dan heb ik de keuze. Bij Apple ontbreekt het hebben van een keuze te vaak.
Je kunt dan zeggen wat je wil maar die keuze is daadwerkelijk veel beperkter op een Mac, dat is nou eenmaal niet anders.
Ja, er is meer software voor de pc beschikbaar. Maar de vraag is: is die beperktere keuzevrijheid echt een probleem? Kun je doen wat je wilt doen? Kun je met die beperktere hoeveelheid apps toch uit de voeten?
- Tag & Rename
Goddelijk prog, ik ken er geen mac-alternatief van.
- Grabit (newsgrabber, gebruik nu die van Panic geloof ik, maar qua functionaliteit haalt ie het er niet bij.
Okee.
Maar er is veel meer wat ik mis.. naja mis, ik heb niet voor niets een PC thuis naast mijn PB.
Maar wat mis je dan, naast tag&rename en die newsgrabber? Wat is dat "veel meer?"

Ik heb zelf ook een pc staan, maar ik zou hem als ik geen games meer zou doen, hem zo de deur uit kunnen gooien en kunnen vervangen door zo'n nieuwe imac ofzo.

• unSOUND
nero355 schreef op 13 september 2004 @ 18:20:
[...]HuH :? Wat noem jij A-klasse ??
Ik heb het over A-klasse als je een gerenomeerd merk hebt, dus geen vage on-board rommel, om kaarten waar het merk niet op staat of wel, maar dan is het een merk waar je nog nooit van gehoord hebt... Ik bedoel dus niet met A-klasse het beste van het beste, da's wat anders.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Q schreef op 13 september 2004 @ 19:16:
[...]
Ja, er is meer software voor de pc beschikbaar. Maar de vraag is: is die beperktere keuzevrijheid echt een probleem? Kun je doen wat je wilt doen? Kun je met die beperktere hoeveelheid apps toch uit de voeten?
Uit de voeten kunnen is gewoon leven met de beperkingen. Als ik 1 arm zou hebben zou ik er ook wel mee kunnen leren leven. Maar als ik de keuze heb heb ik liever twee armen omdat je daar nog meer mee kan. Ik heb graag de keuze.
Maar wat mis je dan, naast tag&rename en die newsgrabber? Wat is dat "veel meer?" Ik heb zelf ook een pc staan, maar ik zou hem als ik geen games meer zou doen, hem zo de deur uit kunnen gooien en kunnen vervangen door zo'n nieuwe imac ofzo.
Omdat je zo doorzeurt:

- Internet Explorer 6
- Helium 2
- Alcohol 120%
- TopStyle 3
- Canopus Edius
- TeamSpeak
- SwiftMP3
- UltraEdit

En natuurlijk al mijn games..

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Q schreef op 13 september 2004 @ 19:16:
[...]

Ja, wat mij vooral is opgevallen toen ik net overstapte op een Mac is dat de kwaliteit van de shareware een stuk hoger ligt dan de gemiddelde meuk die je op Download.com tegenkomt. Zelfs de 'amateur'-programmeurs op het Apple-platform zijn creatief :P.
Goddelijk prog, ik ken er geen mac-alternatief van.
Media Rage

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

of http://www.publicspace.net/ABetterFinderRename/features.html, of de Console (jaja, beetje lastiger maar toch weer krachtiger :))

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• FL!PNEUS
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

chem schreef op 13 september 2004 @ 19:40:
[...]

of http://www.publicspace.net/ABetterFinderRename/features.html, of de Console (jaja, beetje lastiger maar toch weer krachtiger :))
Dat is meer voor het renamen van de files. Media Rage is ook voor de ID3-, OGG- en AAC-tags een erg handig programma.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• OzBoz

OzBoz

chem schreef op 13 september 2004 @ 19:40:
Ik kan wel merken dat jullie never met Tag & Rename hebben gewerkt en daar 30k mp3's mee getagged hebben.

• Q

Q

Met Tag & rename pak ik een album, vraag met 1 klik via amazon id3tag info + coverart op, download dit en kan ik de bestandsnaam met nog 1 klik aanpassen, op basis van die id3 tags. Dat gaat met dat progsel allemaal niet. 30k mp3's... :|

OzBoz:
Uit de voeten kunnen is gewoon leven met de beperkingen. Als ik 1 arm zou hebben zou ik er ook wel mee kunnen leren leven. Maar als ik de keuze heb heb ik liever twee armen omdat je daar nog meer mee kan. Ik heb graag de keuze.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dat de taken betreffende videobewerking niet net zo prima op een mac als pc kunt uitvoeren. Maar ik ben geen videobewerker.

Je noemt mij vragen naar het 'missen' gezeur, maar feitelijk noemde je 2 progsels en riep alleen maar 'ik mis zoveel'. Onderbouw zo'n kreet met voorbeelden, daar hebben mensen meer aan.

Uit dat gezeur blijkt wat mij betreft dat er ofwel alternatieven zijn en dat het persoonlijke voorkeur betreft, ofwel dat software mist (games,teamspeak,mp3collectie beheren) wat inderdaad lastig kan zijn, als je dat nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 13-09-2004 20:26 ]

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 22:05
aaah ik heb afgelopen week na 13 jaar windows voor het eerst echt kennis gemaakt met een mac. Ik zit op me werk nu achter een Imac 20" 1.25Ghz G4 met zo'n bolletjesvoet. 768mb intern en 80Gb hd + 200Gb extern.

Ik werk er n zo'n 1.5 week mee en ik moet zeggen:

Wat een genot.

Windows is leuk...omdat het compatible is met games

Apple is gewoon strakke plasser.....omdat het werkt zoals het moet werken.

Mijn pc blijft wel op mijn bureau staan. Maar ernaast komt deze week zeker nog een mac. En de pc is gelijk gebombardeerd tot game-console.

[ Voor 3% gewijzigd door MacDokie op 13-09-2004 20:31 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024

Als Apple groter zou worden dan Microsoft, zou er vanzelf meer software ontwikkeld worden...maar dan zouden de virussen ook wel opduiken..
Tsja, wellicht. Maar hoe is dat relevant? Want het ziet er gewoon niet naar uit dat de Mac op korte termijn flink aan terrein wint. En dus groeit het aantal virii en spyware ook nauwelijks en dus heeft OSX er gewoon minder last van. Feit. Klaar uit. En dat is imho een behoorlijk voordeel, want om eerlijk te zijn word ik er binnen Windows helemaal gek van dat je je tot de nok toe moet bewapenen, wil je veilig kunnen internetten.

Verwijderd

met iTunes kan je ook perfect renamen enz :)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 21:41:
met iTunes kan je ook perfect renamen enz :)
ja idd, moet je eens kijken hoeveel mensen hier in GoT zeuren over tag en rename progjes, maar het kan ook best in itunes. want je kan ook best meerdere nummers tegelijk renamen. Maar dat schijnt het gros niet te snappen. itunes flapt bij mij bij de meest onbekende cd's er zo een tracklist bij die geheel klopt.

• kamerplant
  • Niet online
http://www.webwereld.nl/bijlage/04_04_c.phtml

^ Een interessant stuk over de geschiedenis van Apple en waarom Microsoft hem inhaalde.

[ Voor 3% gewijzigd door kamerplant op 13-09-2004 22:20 . Reden: spelling ]

🌞🍃

Verwijderd

PC heb je meer keus op het gebied van Hardware. Dat heeft een nadeel, want als je niet oplet betaal je voor functionaliteit wat niet werkt omdat het niet compatible is. Heel snel geheugen op een traag moederbord bijvoorbeeld, moederbord zwakste schakel, dus voor niks heel snel geheugen gekocht.
Maar als je een beetje weet waar het over gaat en voor de aanschaf veel reviews leest, kun je met een pc heel wat creatiever de boel in elkaar frutselen.

Apple kun je gewoon kopen wat er is. Net alsof je een Packerd Bell gaat kopen. Niks mis mee, maar de lol van het kopen is er af, maar je krijgt er een meestal wel een mooiere kast voor terug.

Dan heb ik een jaar een apple gehad en persoonlijk ben ik niet kapot van het OS. Het spijt me, het went wel, maar Windows werkt m.i. lekkerder. Zal wel persoonlijk zijn, want genoeg mensen zijn het niet met me eens.

Ik programmeer. Programmeren doe je meestal voor platforms waar je de meeste klanten op verwacht. Helaas is dat nog altijd Windows. Als je met "voor het beste kiezen" er ook kwam, was er nog steeds heel veel software voor Amiga 8)
(nu kun je met java natuurlijk wel platform onafhankelijk programmeren en C kun je zo'n beetje overal op compilen, maar getest hebben op windows is wel fijn )

Compatibiliteit qua software? Meest gangbare bestanden is geen probleem. Voor enkele dingen is het wel handig, maar in mijn geval nog steeds geen must.

Mocht ik ooit afgestudeerd zijn, veel geld verdienen, weinig wensen meer hebben, koop ik er denk ik eentje voor in de huiskamer. Voor muziek, films en internet. Misschien, blijft toch leuk om er bij te hebben.

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
OzBoz schreef op 13 september 2004 @ 19:28:
[...]

[...]

Omdat je zo doorzeurt:

- Internet Explorer 6
- Helium 2
- Alcohol 120%
- TopStyle 3
- Canopus Edius
- TeamSpeak
- SwiftMP3
- UltraEdit

En natuurlijk al mijn games..
Ik heb geen idee hoe lang het duurt maar binnenkort komt de OSX client uit van Ventrilo. Minder lag dan TeamSpeak en persoonlijk vind ik het duidelijker klinken. Dit komt niet van iemand die TeamSpeak 5 min. heeft gebruikt. Heb TeamSpeak ongeveer een jaar gebruikt tot iemand mij vertelde over ventrilo. De ventrilo server voor OSX is al wel uit.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Waarom gebruikt iedereen Windows?

In Nederland kan ik me voor de thuismarkt maar 1 antwoord voorstellen: Warez. Er is gewoon veel meer aan warez te vinden voor Windows dan voor Mac.

Thuis heb je geen Office Professional nodig, maar men heeft het omdat de buurman wel even een kopietje draait van zijn eigen kopietje. Je hebt geen Adobe Premiere nodig om je vakantiefilmpje te bewerken, maar je download het net zo makkelijk even van Internet.

Datzelfde bestaat voor OS X ook allemaal wel, maar het is veel beter verborgen en (logisch door minder gebruikers) veel kleiner in aantal.

Ik wil mijn buurmeisje (die nota bene Industrial Design doet) overtuigen dat de mythe dat ze haar bestanden niet kan openen en dat alle programma's van Adobe en Macromedia ook gewoon voor de Mac verschijnen, maarja, dat wil ik natuurlijk eigenlijk wel laten zien en niet alleen maar zeggen... Ik kan je vertellen, het is best lastig om dat allemaal te vinden, gelukkig zijn er wat Try-out versies van verschillende programma's.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• OzBoz

OzBoz

Q schreef op 13 september 2004 @ 20:25:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat je dat de taken betreffende videobewerking niet net zo prima op een mac als pc kunt uitvoeren. Maar ik ben geen videobewerker.

Je noemt mij vragen naar het 'missen' gezeur, maar feitelijk noemde je 2 progsels en riep alleen maar 'ik mis zoveel'. Onderbouw zo'n kreet met voorbeelden, daar hebben mensen meer aan.
Gezeur in zoverre dat het je niet uit moet maken wat ik dan persee mis. Als ik het gevoel heb dat ik dingen mis of de mogelijkheid van kiezen dan is dat voor mijn gevoel zo. En als ik alleen TopStyle 3 had genoteerd dan was dat voor mijn gevoel ook voldoende geweest. Want iets vergelijkbaars is er gewoon niet voor de Mac.

Maar ok, omdat sommige mensen ook iTunes noemen als het gaat om renamen en taggen... kun je bij TopStyle ook BBEdit noemen. Maar dan begrijp je mijn punt niet.
Ipv kopieeren kan ik iets ook overschrijven.. maar ik ga graag voor gemak en efficientie.

IE6 stond bij de lijst omdat ik nou eenmaal ook geld verdien met het concepten en bouwen van sites, die moeten getest worden. En daarbij kun je niet zonder IE6. Zeker gezien zun nukken.
Alpha-sphere schreef op 13 september 2004 @ 22:42:
[...]
Heb TeamSpeak ongeveer een jaar gebruikt tot iemand mij vertelde over ventrilo. De ventrilo server voor OSX is al wel uit.
Ik ga er eens naar kijken, ik draai TeamSpeak als server en ik ben al blij als ik de a-technische britten en ieren zover heb dat ze in kunnen loggen eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door OzBoz op 13-09-2004 23:01 ]

• Q

Q

AntiChris schreef op 13 september 2004 @ 22:45:
Waarom gebruikt iedereen Windows?

In Nederland kan ik me voor de thuismarkt maar 1 antwoord voorstellen: Warez. Er is gewoon veel meer aan warez te vinden voor Windows dan voor Mac.

Thuis heb je geen Office Professional nodig, maar men heeft het omdat de buurman wel even een kopietje draait van zijn eigen kopietje. Je hebt geen Adobe Premiere nodig om je vakantiefilmpje te bewerken, maar je download het net zo makkelijk even van Internet.

Datzelfde bestaat voor OS X ook allemaal wel, maar het is veel beter verborgen en (logisch door minder gebruikers) veel kleiner in aantal.

Ik wil mijn buurmeisje (die nota bene Industrial Design doet) overtuigen dat de mythe dat ze haar bestanden niet kan openen en dat alle programma's van Adobe en Macromedia ook gewoon voor de Mac verschijnen, maarja, dat wil ik natuurlijk eigenlijk wel laten zien en niet alleen maar zeggen... Ik kan je vertellen, het is best lastig om dat allemaal te vinden, gelukkig zijn er wat Try-out versies van verschillende programma's.
Op het gevaar af teveel te zeggen: als je goed zoekt kun je eigenlijk alles wel vinden.

• Q

Q

OzBoz schreef op 13 september 2004 @ 22:59:

Gezeur in zoverre dat het je niet uit moet maken wat ik dan persee mis. Als ik het gevoel heb dat ik dingen mis of de mogelijkheid van kiezen dan is dat voor mijn gevoel zo. En als ik alleen TopStyle 3 had genoteerd dan was dat voor mijn gevoel ook voldoende geweest. Want iets vergelijkbaars is er gewoon niet voor de Mac.

Maar ok, omdat sommige mensen ook iTunes noemen als het gaat om renamen en taggen... kun je bij TopStyle ook BBEdit noemen. Maar dan begrijp je mijn punt niet.
Ipv kopieeren kan ik iets ook overschrijven.. maar ik ga graag voor gemak en efficientie.
Het gaat inderdaad om de beste oplossing en als die er niet voor de mac is, dan is het jammer voor de mac.
IE6 stond bij de lijst omdat ik nou eenmaal ook geld verdien met het concepten en bouwen van sites, die moeten getest worden. En daarbij kun je niet zonder IE6. Zeker gezien zun nukken.
Dat begrijp ik.

• Liegebeest
Apple kun je gewoon kopen wat er is. Net alsof je een Packerd Bell gaat kopen. Niks mis mee, maar de lol van het kopen is er af, maar je krijgt er een meestal wel een mooiere kast voor terug.
Tja... Je moet wel in gedachten houden dat het gros van de PC gebruikers er de lol niet van inziet: het uitzoeken welke computeronderdelen wel en niet met elkaar en met Windows samen gaan werken. Het overgrote deel van de mensen wil gewoon een bak die het doet, zonder dat ze daar veel aan hoeven sleutelen.

De "lol" die jij beschrijft is doorgaans gereserveerd voor de tweakers en andere liefhebbers die wat technischer zijn onderlegd.

En weet je wat nu zo vreemd is? Voor de software die ik voor OS X heb _betaal_ ik met alle liefde! We hadden vroeger inderdaad een illegale kopie van Win98 en Off97 in huis, maar nu we op OS X draaien kopen we gewoon de juiste licenties...

Ik schrijf dat deels toe aan de kwaliteit van de software, maar ook deels aan het feit dat ik graag geld steek in het Apple platform, terwijl ik absoluut geen verbintenis voelde met de Windows bakken. Ik bedoel: zelfs voor de shareware (iBank, GraphicConverter, VueScan) die ik heb is betaald... Hoe vaak zie je _dat_ op Windows?

• Slagroom
  • Laatst online: 04-12-2025
Jongens, ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar wat nou de voor- en nadelen zijn van een Mac. Ik zat te denken om een site-je op te richten waar voor en nadelen kunnen worden toegevoegd en waar op gestemd kan worden. Zo krijg je een mooi overzicht met voor en nadelen. Is dit wat?

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Slagroom schreef op 14 september 2004 @ 09:39:
Jongens, ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar wat nou de voor- en nadelen zijn van een Mac. Ik zat te denken om een site-je op te richten waar voor en nadelen kunnen worden toegevoegd en waar op gestemd kan worden. Zo krijg je een mooi overzicht met voor en nadelen. Is dit wat?
Volgens mij bestond zo'n site al lang (vergelijking tussen de OS'en) en de site is nog objectief ook. Voor- en nadelen van beide platformen worden in beeld gebracht. Zoek met Google zou ik zeggen

Ik heb hem al gevonden: http://www.xvsxp.com/

[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 14-09-2004 09:54 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Slagroom
  • Laatst online: 04-12-2025
klopt maar niet echt een overzicht waar mensen zelf op kunnen stemmen

• HJR
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Er zijn ook mensen die een PC met Windows nemen omdat ze willen pielen.

Een goed voorbeeld is mijn vader. Ik had nog geen Mac, maar een Linux laptop. Helemaal getuned en gehardend. Ik werk al sinds '96 met Linux en kan mezelf best een kenner noemen. Alle programma's voor mijn laptop werkten en mijn vader was onder de indruk.

Aangezien mijn pa erg paranoia is en schijtziek werd van de virussen en spyware vroeg hij mij naar een alternatief. Dus ik zeg Linux! Ik zal het helemaal voor je inrichten en je hoeft alleen maar te klikken in KDE. Beetje het Mac gevoel dus.

Dus hij was jarig en mijn moeder wilde een laptop voor zijn verjaardag geven. Dus ik heb een laptopje uitgezocht die hardwarematig ook helemaal werkt onder Linux en ik heb hier dus een gehardende Linux opgezet en alle programma's opgezet die hij gebruikt. Is niet veel beetje internet, office, msn, enz. Ik ben 1 week bezig geweest met het compileren en dergelijke van het systeem en hij werkte echt subliem.

Dus hij werd jarig en krijgt de laptop. Wat denk je? Hij heeft er een week mee gewerkt en Windows XP geinstalleerd. Ik had dit wel verwacht en vroeg hem waarom? Zijn antwoord: Ik kan niet meer pielen.... Dus ik zeg hem, alles werkt toch? Het is toch de bedoeling dat je met je computer werkt en niet constant aan het pielen en hacken bent?

De meeste mensen die dus een PC hebben en op zaterdag ochtend met een GSM staan te bellen in een Alternate computerwinkel en lopen te patsen, hebben deze PC gewoon om te pielen. Als alles werkt op de PC dan weten ze niet wat ze met dat ding moeten doen en vervelen ze zich :P Is toch te gek voor woorden :?

Ik ben zelf een IT'er en was juist het pielen zat. Ook onder Linux ieder programma opnieuw compileren, libraries compilen, kortom een boel werk. Dat was ik zat en dus de Mac. Dit werkt allemaal zo goed (hoef ik hier natuurlijk niet meer te vertellen) dat ik elke keer versteld sta hoe goed osx wel niet werkt. Echt een pluim voor Apple. Ik geniet weer sinds ik een Mac heb.... :>

• chem

chem

Reist de wereld rond

OzBoz schreef op 13 september 2004 @ 19:56:
[...]
Ik kan wel merken dat jullie never met Tag & Rename hebben gewerkt en daar 30k mp3's mee getagged hebben.
Nee, eigenlijk nog nooit; ik importeer alles in iTunes en verder interesseert het me niet hoe de bestandsnaam of indeling is :)

En dat typeert me ook als Mac (thuis) gebruiker. Het kan me allemaal geen fuck schelen wat er allemaal onder Windows bestaat - ik wil een "PC" die zonder problemen werkt. Halfjaarlijkse re-installs, registry backuppen, security updates, firewalls en virusscanners - ik heb er geen behoefte aan, ik wil er niks van weten. Niet thuis, daar wil ik beetje surfen, divx kijken, mailen, chatten en voor het gamen heb ik een PS2.

En dat is wat m'n G4tje nu een jaar of 3, 4 doet inmiddels: zonder problemen werken, geen crashes, geen gezeik.
En ja, dat kan vast ook met WinXP enzo, maar als ik zie wat een gedoe het is een ad hoc WLAN aan te leggen daaronder, dan leg ik graag 2, 3 tientjes meer neer voor een Airport kaartje.

Vaak wordt gezegd dat je OSX niet kan tweaken etc.; maar daar heb ik, en een hoop mensen met mij, helemaal geen behoefte aan. Het moet gewoon werken.

Ik mis tot nu toe geen enkel programma onder OSX, behalve ultraedit. Voor andere tools ben ik zelf zo handig om een OS X, X11 of ander alternatief te vinden, maar tot nu toe mis ik niks, ik mis juist veel onder Windows (zoals cmd-D bij een save dialog, of Favorites, of Expose, of iPhoto, of Adium, of ... ).

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

mooi verhaal chem, is precies hoe ik er over denk. Op het werk zit ik al genoeg achter Win2k, Linux en Unix, thuis even geen gezeik en lekker internetten of muziekie luisteren. Althans dat is ook het geval bij mij, in m'n studententijd had ik daar tijd voor (klooien) maar nu, moet hij doen wat hij moet doen. Internet bankieren, surfen, downloaden e.d. Des te meer tijd heb ik voor sporten en m'n vriendin. :) Ik had het niet beter kunnen verwoorden....

alleen moet die mac er nog komen he....we blijven doorsparen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Nitai op 14-09-2004 10:11 ]

• HJR

HJR

chem schreef op 14 september 2004 @ 10:05:
[...]
Vaak wordt gezegd dat je OSX niet kan tweaken etc.; maar daar heb ik, en een hoop mensen met mij, helemaal geen behoefte aan. Het moet gewoon werken.
Helemaal waar.... Er zijn mensen die hun OSX gaan skinnen... Halloow was OSX al niet erg mooi? Kijk dat zijn mensen uit de PC wereld die weer willen pielen. Moet gewoon werken en is echt subliem mooi dat OSX, waarom dan een "winning concept" willen verzieken door het te skinnen en dergelijke? Persoonlijk tintje? Neuh als ik met mijn Powerbook aan kom lopen en een presentatie geef met Salling Clicker en mijn telefoon, dan slaan ze stijl achterover... :D

Kortom het moet werken is het motto en dat doet het prima. En persoonlijken? Een wallpaper is toch voldoende?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 11:25

Beaves

Usque ad Finem

chem schreef op 14 september 2004 @ 10:05:
Ik mis tot nu toe geen enkel programma onder OSX, behalve ultraedit. Voor andere tools ben ik zelf zo handig om een OS X, X11 of ander alternatief te vinden, maar tot nu toe mis ik niks, ik mis juist veel onder Windows (zoals cmd-D bij een save dialog, of Favorites, of Expose, of iPhoto, of Adium, of ... ).
En andere mensen zoals ik missen onder OS X weer een hoop, zoals alle Winkey sneltoetsen en de handigheid van de startbalk binnen Windows/Linux. Want de dock binnen OS X ziet er misschien wel leuk uit, maar functioneel? Nee, niet echt.

Ik heb liever een OS wat er grafisch wat minder uit ziet (Windows/Linux) dan een OS met veel eyecandy maar met een mindere functionaliteit.

Ieder zijn eigen smaak :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• chem

chem

Reist de wereld rond

HJR schreef op 14 september 2004 @ 10:13:
[...]

Kortom het moet werken is het motto en dat doet het prima. En persoonlijken? Een wallpaper is toch voldoende?
Dat is niet helemaal waar, een ervaren gebruiker (OS X danwel OS 9 danwel Win) zal al vrijwel meteen z'n standaardinstellingen maken; dock aanpassen, fontjes, Im client etc.

Maar goed, dat zijn instellingen - geen tweaks. Onder tweaks versta ik zaken zoals WindowBlinds die echt je hele OS overhoop halen.

En na een maand of 3, 4 het enorm 'hip' gevonden te hebben - maar vooral onbruikbaar, gaat men vaak terug naar de oorspronkelijke basis, waar talloze uren van ervaren GUI designers inzitten.

edit:
edit:
Beaves schreef op 14 september 2004 @ 10:35:
[...]

En andere mensen zoals ik missen onder OS X weer een hoop, zoals alle Winkey sneltoetsen en de handigheid van de startbalk binnen Windows/Linux. Want de dock binnen OS X ziet er misschien wel leuk uit, maar functioneel? Nee, niet echt.

Ik heb liever een OS wat er grafisch wat minder uit ziet (Windows/Linux) dan een OS met veel eyecandy maar met een mindere functionaliteit.

Zonder in een wat-is-beter discussie te vervallen (wat dit helaas toch langzaam wordt), blijft de vraag van menig OS X gebruiker: wat mis je dan *precies* ?

Want welke winkey mis je dan? windows+F ?

Daarbij vind ik de startbalk dan weer enorm @$(@# omdat elk venster een nieuw tab wordt, waardoor je met minieme 16x16px tabjes zit die niks zeggen.

Veel commentaar komt door onervarenheid heb ik het idee, en dat zal ook gelden voor mij tov windows: sommige truukjes ken ik niet, en kosten me onnodig veel tijd. Sommige truukjes bestaan soms niet, en kosten nog steeds veel tijd.

[ Voor 44% gewijzigd door chem op 14-09-2004 10:42 ]

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Beaves schreef op 14 september 2004 @ 10:35:
[...]

Ik heb een iBook en een pc naast elkaar en gebruik ze ongeveer even veel.
Mijn belangrijkste reden om een Apple te kopen was de eyecandy. En nog steeds vind ik het qua uitzicht leuker om m'n iBook te gebruiken dan m'n Windows pc.

Maar er waren wel wat belangrijke dingen die ik miste. Ik werk bijvoorbeeld veel met Access. En dat bestaat niet voor MacOS. Wel is er Filemaker Pro. Ziet er geweldig uit, maar omdat ik al zoveel met Access heb gewerkt kan ik er niet aan wennen. Daarnaast zijn de bestanden niet uitwisselbaar.

Verder speel ik toch af en toe wel graag een spelletje. Een iBook is gewoon geen top machine qua prestaties.

Ik zou ze dus beide niet meer willen missen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

chem schreef op 14 september 2004 @ 10:38:
Zonder in een wat-is-beter discussie te vervallen (wat dit helaas toch langzaam wordt), blijft de vraag van menig OS X gebruiker: wat mis je dan *precies* ?

Want welke winkey mis je dan? windows+F ?

Daarbij vind ik de startbalk dan weer enorm @$(@# omdat elk venster een nieuw tab wordt, waardoor je met minieme 16x16px tabjes zit die niks zeggen.

Veel commentaar komt door onervarenheid heb ik het idee, en dat zal ook gelden voor mij tov windows: sommige truukjes ken ik niet, en kosten me onnodig veel tijd. Sommige truukjes bestaan soms niet, en kosten nog steeds veel tijd.
Ik ben niet geheel onervaren met OS X, ik werk bij een bedrijf wat veel met Mac's "doet", en daardoor weet ik ook dat ik dingen mis.

Al moet ik zeggen dat ik toen ik mijn post schreef vergat dat OS X nu Expose heeft en daarmee op GUI gebied mijn grootste ergenis heeft opgelost. Die ergenis bij mij bestond uit het feit dat je niet snel kon switchen tussen applicaties en de vensters daarbinnen.

Wat jij irritant bij Windows vindt, de tab's (die door XP overigens gegroepeerd worden en daardoor wel leesbaar blijven), vind ik weer fijn. Ik kan zo van een venster van Mozilla naar een foto binnen Photoshop. Bij de Mac zonder Expose moest je eerst de app kiezen en binne die app weer de goede afbeelding zoeken.

Verder lost Expose nog een gemis op, namelijk een hotkey om het bureaublad te tonen.

Apple heeft dus met Expose veel gemis aan mijn kant opgelost maar dat ik nog steeds dingen mis of niet lekker vind werken.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

chem schreef op 14 september 2004 @ 10:38:

Hmmm dan heb je wel erg veel programma's tegelijk open staan.

Startbalk heeft voor- en nadelen imo. Het nadeel van de dock is dat ik niet kan zien hoeveel venstertjes ik open heb van een programma. Ik gebruik Exposé vaak, maar nog komt het voor dat ik 5 of nog meer Camino vensters tegelijk open heb zonder dat ik het weet. Ondanks dat ik zoveel mogelijk van de tabbed browsen gebruik maakt, maar sommige links houden zich daar niet aan. Wisselen tussen programma's en afsluiten werkt met een startbalk weer wel lekker. Ik zie de dock vooral als een combinatie van system tray en 'werbalk starten' (NL windows...). Maar hij is gewoon minder functioneel dan de startbalk.

• unSOUND
AntiChris schreef op 13 september 2004 @ 22:45:In Nederland kan ik me voor de thuismarkt maar 1 antwoord voorstellen: Warez. Er is gewoon veel meer aan warez te vinden voor Windows dan voor Mac.
www.versiontracker.com/macosx
www.macupdate.com

[ Voor 33% gewijzigd door unSOUND op 14-09-2004 15:20 ]

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

unSOUND, warez ligt niet hier en daar te downloaden hoor voor de Mac....en voor Windows wordt je er gewoon mee doodgegooid. Warez is illegale meuk ;) niet freeware, niet shareware :P

• unSOUND
Nou, veel daarvan is er niet inderdaad, maar om een hele simpele reden... Wij doen alles op de Mac manier, dus geen 20 programma's gebruiken als er 1 goed is voor alle klussen.

Er is een programma, waarvan ik de naam niet zal noemen, wat serienummers en cracks van alle versies van alle programma's heeft. Dus geen gezoek naar de juiste serial of crack... één programma voor al je behoeftes.

En waar haal je de software ? Wel eens van Kazaa gehoord ?

:X :7

[ Voor 9% gewijzigd door unSOUND op 14-09-2004 18:04 ]

• HJR

HJR

unSOUND schreef op 14 september 2004 @ 18:03:
Nou, veel daarvan is er niet inderdaad, maar om een hele simpele reden... Wij doen alles op de Mac manier, dus geen 20 programma's gebruiken als er 1 goed is voor alle klussen.

Er is een programma, waarvan ik de naam niet zal noemen, wat serienummers en cracks van alle versies van alle programma's heeft. Dus geen gezoek naar de juiste serial of crack... één programma voor al je behoeftes.

Lullig van je want een serial programma is helemaal niet illegaal. De link:

Modbreak:That's not so bright, now is it :?

[ Voor 12% gewijzigd door moto-moi op 14-09-2004 19:00 ]

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ik heb het niet over de manieren waarop je je aan software piraterij/diefstal schuldig kan maken, maar over het feit dat mensen even snel office van de buren kopieren, of windows van een neefje gebruiken. Als je hele wijk, familie e.d. alleen maar windows gebruikt, dan is het voor veel mensen een logische keus om ook een windows machine te nemen, met in het achterhoofd dat ze programma's die ze nodig hebben bij iemand vandaan ritselen. Dit gaf Antichris al aan.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Modbreak:JOEHOE

Laten we maar niet de discussie naar warez draaien, want dan is het snel afgelopen.

Beaves jah, bij Mac heb je idd (talloze?) losse vensters, terwijl je bij Windows veelal 1 app tegelijk fullscreen hebt. Dat vereist idd een mentale omslag - maar mijn voorkeur heeft de Mac stijl, waarbij ik dus nu op GoT zit, tegelijk irc en im op de achtergrond kan meelezen etc.

Dergelijke verschillen in stijl zijn vaak moeilijk om aan te leren, of worden zelfs gezien als "ellendig" en vv vindt men het maar "kut". Hierbij bedoel ik jou niet mee, maar het is wel mij ervaring. Wat de boer niet kent...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik vind 't altijd wel grappig als mensen Window-In-Window MDI-interfaces 'handig' vinden. Probeer dat maar eens uit te spreiden over twee monitoren. Dat is helemaal klote. Probeer daarna een venstertje van een app (terwijl het er meerdere heeft) naar boven te toveren over de andere heen (vb: een IM conversatie). Da's helemaal onmogelijk. (Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit in OS9 overigens ook niet kan -- daar kun je alleen een volledige applicatie naar de voorgrond halen, niet enkele vensters).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

chem schreef op 15 september 2004 @ 08:24:

Laten we maar niet de discussie naar warez draaien, want dan is het snel afgelopen.

Beaves jah, bij Mac heb je idd (talloze?) losse vensters, terwijl je bij Windows veelal 1 app tegelijk fullscreen hebt. Dat vereist idd een mentale omslag - maar mijn voorkeur heeft de Mac stijl, waarbij ik dus nu op GoT zit, tegelijk irc en im op de achtergrond kan meelezen etc.
Ik vond dat een van de verademingen toen de eerste Dreamweaver kwam, geweldig! Losse vensters. Ok het principe is misschien sterk terug gedrongen in versie 3 van DW, maar als je kijkt naar bijvoor Adobe apps, daar zie je dat principe ook wel terug, losse venstertjes.

Hetgeen dat chem vertelt, dat is ondervind ik zelf als een pluspunt. Het is inderdaad een mentale omslag, maar het geeft tegelijkertijd een gevoel van vrijheid :) (De mac maakt emoties los ;))

• HJR

HJR

Ik wist dus niet dat een link naar een serial programma buiten de policy van GOT valt. Maar goed weer wat opgestoken....

Laten we er vooral voor zorgen dat dit geen anti Windows pro OSX topic gaat worden. Persoonlijk gebruik ik XP nog op een computer, namelijk voor het rippen van DVD's en leechen van nieuwsgroepen. Voor de rest gebruik ik de PC niet meer. Spelletjes speel ik op mijn XBOX en als er dan spellen zijn zoals een Farcry die je dus met muis + toetsenbord moet spelen, dan speel ik die gewoon niet.... Ik heb in het verleden voldoende Quake en Unreal achtigen gespeeld en het blijft gewoon allemaal hetzelfde. Kortom ik ben op die spellen uitgekeken.

Dus voor alle overige werkzaamheden. Office Webdesign en Internet is OSX ideaal.... Maar XP werkt ook prima, alleen is deze wat onderhoudsgevoeliger en minder stabiel....

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

chem schreef op 15 september 2004 @ 08:24:

Dergelijke verschillen in stijl zijn vaak moeilijk om aan te leren, of worden zelfs gezien als "ellendig" en vv vindt men het maar "kut". Hierbij bedoel ik jou niet mee, maar het is wel mij ervaring. Wat de boer niet kent...
Ik heb geen een app in Windows fullscreen draaien, ik draai vaak Mozilla, Outlook en IRC naast elkaar en dat gaat uitstekend.

• Q

Q

Beaves schreef op 15 september 2004 @ 11:35:
[...]

Ik heb geen een app in Windows fullscreen draaien, ik draai vaak Mozilla, Outlook en IRC naast elkaar en dat gaat uitstekend.
Idem hier. Omgekeerd heb ik nogwel eens het volgende probleem: onder mac os x wil ik nog wel eens een bestand in een venster slepen. Je kunt niet alles minimaliseren en dan dit ene venster naar voren toveren en slepen, wat met windows wel kan.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
unSOUND schreef op 14 september 2004 @ 18:03:

Of Torrent.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CyBeR schreef op 15 september 2004 @ 08:56:
Probeer daarna een venstertje van een app (terwijl het er meerdere heeft) naar boven te toveren over de andere heen (vb: een IM conversatie). Da's helemaal onmogelijk.
Dat is het grote voordeel van Adium als IM programma op de Mac: tabbed chatten! Het maakt niet uit hoeveel gesprekken je tegelijk open hebt, alles blijft bij elkaar, nooit meer zoeken. Dat mis ik dus bij de pc.

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

GAiM op de pc kan het ook. http://gaim.sf.net (ook voor windows)

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Joh nuttig! :X
Canaria schreef op 15 september 2004 @ 13:17:
[...]

Dat is het grote voordeel van Adium als IM programma op de Mac: tabbed chatten! Het maakt niet uit hoeveel gesprekken je tegelijk open hebt, alles blijft bij elkaar, nooit meer zoeken. Dat mis ik dus bij de pc.
Trillian kan dit ook, en ik vond eerlijk gezegd irritant, die containers :)

• MacDokie
  • Laatst online: 12-02 22:05
Owwww ik werk sinds een week met een Mac op me werk.

Mijn 3Ghz Windows bak is gedegradeerd tot Game-console :Y) serieus....

Ik heb er gelijk 1 gekocht.

* MacDokie is de trotse bezitter van een Imac 20" G4 .

Echt... een 1.25Ghz met 512mb die gewoon lekkerder, beter en efficienter werkt dan een 3Ghz P4 met 1024Mb.

Microsoft ga je schamen :D

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• iworx
  • Laatst online: 15-02 01:18
Domus schreef op 15 september 2004 @ 21:57:
Owwww ik werk sinds een week met een Mac op me werk.

Mijn 3Ghz Windows bak is gedegradeerd tot Game-console :Y) serieus....

Ik heb er gelijk 1 gekocht.

* iworx is de trotse bezitter van een Imac 20" G4 .

Echt... een 1.25Ghz met 512mb die gewoon lekkerder, beter en efficienter werkt dan een 3Ghz P4 met 1024Mb.

Microsoft ga je schamen :D
Waar heb je nog een G4 uitgetovert ?
En waarom geen weekje gewacht om de G5 te mogen ontvangen ;)

This space intentionally left blank.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Modbreak:laten we weer even teruggaan naar het onderwerp:
waarom gebruiken mensen Windows ipv Mac?

• Q

Q

chem schreef op 15 september 2004 @ 22:21:
Modbreak:laten we weer even teruggaan naar het onderwerp:
waarom gebruiken mensen Windows ipv Mac?
Nou de redenen zijn:

1. Mensen zijn totaal onbekend met een mac
2. Mensen hebben vooroordelen betreffende een mac
3. Mensen vinden een mac te duur omdat je voor 700 euro al een pc hebt
4. Mensen gebruiken apps die er niet voor de mac zijn of geen goed alternatief hebbn
5. Veel spellen zijn er alleen voor de pc
6. Mensen vinden windows prettiger werken
7. Iedereen om je heen gebruikt windows, dus jij ook

Zo alles wel gehad?

• iworx
  • Laatst online: 15-02 01:18
Voor mij lijken de grootste redenen aangehaald te worden door Q.

Het onbekend is onbemind, de vooroordelen, nog steeds die bekrompen visie op OS9 en het allom tegenwoordige - "Verandering doet pijn, is niet leuk, is moeilijk, bah ik moet iets leren"

This space intentionally left blank.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

de redenen naar mijn mening:

1) mensen vinden een Mac 'eng'. Het is anders dan hun pc met Windows
2) mensen vinden het idee om te betalen voor het nieuwste OS maar niks. WinXP konden ze toch ook van hun buurman kopieren?
3) Buurman gebruikt geen Apple, dus jij ook niet
4) je 'hoort' toch Windows te gebruiken?
5) is er iets anders dan Windows dan??
6) Mac OSX != Windows ; dus mn Office docs zal ik wel niet kunnen openen
7) Iedereen gebruikt Windows ; Windows is dus standaard ; al het andere zal dus wel slecht zijn
8) Computer Idee schenkt ook nauwelijks aandacht aan de Mac...
9) games
10) warez... :/
11) mensen zijn koppig

* Whieee is een aantal maanden geleden overstag gegaan en heeft zn Centrino notebook verkocht om er een iBook G4 1GHz voor terug te kopen.

Ik gebruik momenteel een PC en mijn iBook, en met beide kan ik goed uit de voeten :) Met name voor onderweg vind ik mijn iBook een grote vooruitgang: licht, snel, lange accuduur, mooi :) , goed OS :)

Ik zal echter vanwege games, studie en werk voorlopig niet PC-loos worden, aangezien ik voor die zaken WindowsXP en Linux nodig heb. Linux kan op Mac, dat weet ik, maar mijn PC is dik in orde, en zal dat ook blijven zolang ik blijf gamen. Als ik ooit stop met gamen, dan zou het wel eens kunnen dat mijn PC vervangen wordt door een PowerMac ofzo.

Al is een PowerMac sowieso leuk... alleen wel prijzig (*student... :X *) ... misschien binnenkort een eMac of iMac G4/G5 erbij....

Launching containers into space

• kamerplant
  • Niet online
Mijn rededenen om niet voor de mac te gaan:

* Het gros van de applicaties (o.a. games) is voor Windows geschreven, ik heb geen zin om mezelf te beperken.
* PC-hardware is simpel te upgraden, de OS keuze staat redelijk los van de hardware.
* PC kennis is waardevoller dan Mac kennis.
* Prijs.

De redenen van Whieee en Q zijn wel heel erg pro-mac, alsof je dom bent als je geen Mac gebruikt. Er zit zeker een kern van waarheid in, maar meer dan dat ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door kamerplant op 16-09-2004 11:08 ]

🌞🍃

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Ben het daar wel mee eens. Veel mensen zeggen "jamaar, met dit en dat programma op de Mac kun je dat ook, en ook nog eens veeeeeeeel beter". Alleen net zoals er in de Windows wereld altijd mensen zweren bij een bepaald programma, blijft dat zo als je 2 platforms gaat vergelijken. Dat er alternatieven zijn wil niet automatisch zeggen dat het oude vertrouwde programma zomaar de kast in gaat. Ik gebruik zelf nog steeds Winamp, en wil voorlopig ook echt niks anders, ook al roept de halve wereld iTunes...
Verder is geld ook een reeel probleem, als je student ofzo bent moet je over het algemeen overal op bezuinigen, dus is de drempel hoger om een Apple te kopen. Je krijgt misschien wel meer kwaliteit, maar als je het geld simpel niet eraan uit kunt geven (of een maand niet wilt eten ofzo) dan houdt het gewoon op.

Hier stond achterhaalde informatie…

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

voor een pc kan je gemakkelijker 'gratis software' krijgen (warez dus).
(zeg nou eerlijk, wie koopt er hier photoshop / acrobat / office / autocad)

ik denk dat dat heel vaak een reden is

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 16-09-2004 11:21 ]

• Q

Q

Update:

1. Mensen zijn totaal onbekend met een mac
2. Mensen hebben vooroordelen betreffende een mac
3. Mensen vinden een mac te duur omdat je voor 700 euro al een pc hebt met monitor
4. Pc kun je goedkoper en makkelijker upgraden en samenstellen --> ook meer keuze
5. Mensen gebruiken apps die er niet voor de mac zijn of geen goed alternatief hebbn
6. Veel spellen zijn er alleen voor de pc
7. Voor de prijs van een willekeurige mac kun je een (veel) snellere game-pc bouwen
8. Mensen vinden windows prettiger werken
9. Iedereen om je heen gebruikt windows, dus jij ook
10.De illusie dat er geen warez &serialzsz voor de mac te vinden zijn *)

@Databeest, Zo pro-mac is dit nu ook weer niet, toch? Dit zijn gewoon een verzameling redenen waarom mensen voor een pc kiezen. Punten 3 tot en met 9 vind ik legitiem.

*) dit hoor ik hier zo vaak en dit is gewoon niet waar, je moet alleen iets beter zoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door Q op 16-09-2004 11:31 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:
...
De redenen van Whieee en Q zijn wel heel erg pro-mac, alsof je dom bent als je geen Mac gebruikt. Er zit zeker een kern van waarheid in, maar meer dan dat ook niet.
pro-Mac? dat valt toch wel mee? Ik ben gewoon reeel. Er zijn tweakers met hele legitieme redenen om niet voor een Mac te gaan, maar daar heb ik het niet over. Tweakers vormen 0.01% van de consumenten ofzo. Ik heb het over Jan Modaal, wiens computer 'expertise' niet verder rijkt dan wat hem in Computer Idee wordt voorgekauwd. Dat soort mensen gaan niet voor de Mac, om redenen die ik al genoemd heb.

Ik spreek ook uit eigen ervaring. Ik help mensen regelmatig met het kiezen van de juiste nieuwe hardware, en zet dat indien nodig in elkaar e.d. Soms raad ik mensen een Mac aan, maar vaak staan mensen er compleet niet open voor, want het is anders dan wat ze hebben (bv Windows98... :/ ), en de buurman heeft ook wat anders.

Jan Modaal heeft zoiets van: 'iedereen' gebruikt Windows, dus dan ben ik toch gek als ik iets anders ga gebruiken? En dan kan je hard roepen dat Mac OSX beter is, en er geen virussen voor zijn, maar dat wordt dan afgedaan met: "maar jij hebt verstand van computers dus da's anders..." Ook wanneer je dan meldt dat OSX voor iedereen makkelijk te gebruiken is, wordt dat genegeerd... mensen zijn koppig, omdat ze niet willen veranderen.

Ik zeg niet dat je dom bent als je geen Mac OSX gebruikt, ik zeg alleen dat de reden waarom mensen er niet aan willen voor een groot deel in de koppigheid zit.

Ik werk zelf met WindowsXP Pro, Fedora Core Linux, Mac OSX en af en toe met embedded Linux en *BSD varianten, en alle hebben ze voordelen en nadelen. Maar mijn favoriete werk-OS is toch wel Mac OSX

Launching containers into space

• OzBoz

OzBoz

Whieee schreef op 16 september 2004 @ 12:13:
[...]
Ik zeg niet dat je dom bent als je geen Mac OSX gebruikt, ik zeg alleen dat de reden waarom mensen er niet aan willen voor een groot deel in de koppigheid zit.
Maak van koppigheid maar gewoon gemak het -is- namelijk makkelijker om wat OS etc betreft, met de buurman en de omgeving mee te gaan. Mijn moeder is nieuw met computers. Ik had haar net zo snel OSX kunnen uitleggen dan Windows. Maar voor iemand als mijn moeder is het zeker wel slimmer om Windows te leren begrijpen dan dat ze OSX leert begrijpen.

Zeker die generatie mensen die nog wel werken en relatief weinig kennis hebben van een computer komen bij hun werk ook in aanraking met ongetwijfeld Windows. Dan is het eerder koppig om een dergelijk persoon een Mac aan te smeren, dat is immers absoluut niet praktisch.

• Q

Q

OzBoz schreef op 16 september 2004 @ 12:51:
[...]

Maak van koppigheid maar gewoon gemak het -is- namelijk makkelijker om wat OS etc betreft, met de buurman en de omgeving mee te gaan.
Van die terminologie ben ik ook voorstander.
Mijn moeder is nieuw met computers. Ik had haar net zo snel OSX kunnen uitleggen dan Windows. Maar voor iemand als mijn moeder is het zeker wel slimmer om Windows te leren begrijpen dan dat ze OSX leert begrijpen.

Zeker die generatie mensen die nog wel werken en relatief weinig kennis hebben van een computer komen bij hun werk ook in aanraking met ongetwijfeld Windows. Dan is het eerder koppig om een dergelijk persoon een Mac aan te smeren, dat is immers absoluut niet praktisch.
Ik voel veel voor deze argumentatie. Maar ik heb ook andere motieven. Mijn moeder werkt al 15 jaar met de computer en ze bakt er eigenlijk nog steeds niets van. Ze emailt, tikt in word, heeft een digitale camera en doet de boekhouding in een DOS programma (king).

Nu kan ik die oude en trage pc van haar vervangen door een nieuwe snelle pc. Maar dan moet ik de virusscanner beheren, updates bewaken, etc. De keuze om haar in de toekomst achter zo'n mac te gooien zal er eigenlijk een zijn uit eigenbelang: ik hoef geen onderhoud te plegen.

• unSOUND
mr_petit schreef op 16 september 2004 @ 11:20:

Dan is het wel een echte 100% lulkoek reden, want er zijn net zo veel warez voor de Mac. Of dacht je dat ik als amateur zijnde Adobe CS, Office en andere dingen voor de Mac ging kopen ?

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Q schreef op 16 september 2004 @ 14:28:
Ik voel veel voor deze argumentatie. Maar ik heb ook andere motieven. Mijn moeder werkt al 15 jaar met de computer en ze bakt er eigenlijk nog steeds niets van. Ze emailt, tikt in word, heeft een digitale camera en doet de boekhouding in een DOS programma (king).

Nu kan ik die oude en trage pc van haar vervangen door een nieuwe snelle pc. Maar dan moet ik de virusscanner beheren, updates bewaken, etc. De keuze om haar in de toekomst achter zo'n mac te gooien zal er eigenlijk een zijn uit eigenbelang: ik hoef geen onderhoud te plegen.
Zal je moeder blij mee zijn. Dan kan ze nooit meer bij haar boekhouding.

• unSOUND
DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:* Het gros van de applicaties (o.a. games) is voor Windows
geschreven, ik heb geen zin om mezelf te beperken.
Juist het gros is WEL voor de Mac en de PC. Het verschil zit hem juist in de kleine shareware en freeware titels... er zijn wel programma's die dan hetzelfde doen, maar deze heten dan anders. Maar alle grote namen hebben pakketten voor de Mac als de PC, dus je overdrijft.
DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:* PC-hardware is simpel te upgraden, de OS keuze staat redelijk los van de hardware.
En weer zo'n reden door iemand die blijkbaar veel hoort over de Mac, maar weinig weet over de Mac. Ook een Mac heeft PCI sleuven, Ook een Mac heeft harde schijven, ram geheugen, CD/DVD branders. En alles is net zo makkelijk te upgraden als bij een PC. Hooguit bij de all-in-one iMacs, maar daar zegt de naam het toch al ?
DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:* PC kennis is waardevoller dan Mac kennis.
En dit vind ik nou helemaal een vage opmerking... PC kennis is harder nodig, omdat PC's ook veel meer kennis nodig hebben om te kunnen gebruiken, da's wel waar. Het feit dat een bedrijf met 150 PC minstens 3 man ICT nodig heeft, en een studio met 150 Mac's slechts een partimer als ICT-er heeft, zegt al hoe makkelijk ze in onderhoud zijn. Dit is ook de voornaamste redenen dat systeembeheerders een hekel hebben aan Mac's... ze gaan zo weinig kapot dat ze geen droog brood verdienen aan die machines.
Afgezien van hhet feit dat je vanaf 850 euro een Mac hebt, is ook dit kolder. Een Mac kost namelijkuiteindelijk minder dan een PC, omdat hij langer mee gaat, minder in waarde daalt, en minder upgrades en onderhoudt nodig heeft. Volgens de laatste cijfers is een Mac nog steeds 30% goedkoper dan een PC.
DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:De redenen van Whieee en Q zijn wel heel erg pro-mac, alsof je dom bent als je geen Mac gebruikt.
Ik kan hetzelfde van jouw post zeggen, want al je punten zijn gebaseerd op hele oude vooroordelen, die al lang tot het rijk van fabelen waren verbannen... Dat alleen al bewijst tegelijk dat je indrdaad een beetje dom bent... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door unSOUND op 16-09-2004 16:04 ]

• Liegebeest
_/-\o_ @UnSound... Klasse verhaal...

Nog ff over "PC ervaring is meer waard dan Mac ervaring" trouwens: volgens mij ziet de poster dat precies verkeerd om... Windows beheerders zijn er vijftien in een dozijn, terwijl UNIX en Mac OS beheerders in vergelijking zeldzaam zijn. Ga me bijvoorbeeld niet vertellen dat koper meer waards is dan goud :+
*kuch* Voor de persoonlijke boekhouding is d'r ook nog zoiets moois als iBank... Werk er zelf mee en bevalt me uitstekend (heb zelf de Nederlandse vertaling nog gedaan voor ze)... En die kan met een beetje mazzel ook gewoon de data van mevrouw's oude pakket importeren... Dus :)

[ Voor 29% gewijzigd door Liegebeest op 16-09-2004 16:14 ]

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op 16 september 2004 @ 11:20:

Ik eerst nooit, maar nu ik er via school goedkoop (legaal) aan kan komen steeds meer.

Ook ik gebruik een Windows, maar dat is meer omdat ik dit altijd al heb gedaan. Hoewel ik me ook steeds meer aangetrokken voel tot Linux, omdat dat allemaal nieuw is.

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 16:03:
[...]

En weer zo'n reden door iemand die blijkbaar veel hoort over de Mac, maar weinig weet over de Mac. Ook een Mac heeft PCI sleuven, Ook een Mac heeft harde schijven, ram geheugen, CD/DVD branders. En alles is net zo makkelijk te upgraden als bij een PC. Hooguit bij de all-in-one iMacs, maar daar zegt de naam het toch al ?
Ja, en de Macs die dus overblijven zijn de G5 machines, en laten die nou net heel erg duur zijn. Met een PC kan je simpel beginnen en als het nodig is, of als je weer geld hebt de performance verbeteren.
[...]

Afgezien van hhet feit dat je vanaf 850 euro een Mac hebt, is ook dit kolder. Een Mac kost namelijkuiteindelijk minder dan een PC, omdat hij langer mee gaat, minder in waarde daalt, en minder upgrades en onderhoudt nodig heeft. Volgens de laatste cijfers is een Mac nog steeds 30% goedkoper dan een PC.
Dat ie langzamer in waarde daalt is natuurlijk onzin, zeker voor een particulier. De performance neemt even snel toe mag ik aannemen (anders zouden Macs nu heel traag zijn vergeleken met PC's) dus de behoefte aan iets snellers ook (anders zou je ook wel een goedkoop budget pc'tje kunnen kopen). Dus je kan je Mac dan wel voor meer geld weg doen als je dat wilt, maar je moet ook meer betalen voor een nieuwe. Ik zie het voordeel er niet echt van in.

• unSOUND
DiGiSTORM_ schreef op 16 september 2004 @ 16:16:[...]

Ja, en de Macs die dus overblijven zijn de G5 machines, en laten die nou net heel erg duur zijn. Met een PC kan je simpel beginnen en als het nodig is, of als je weer geld hebt de performance verbeteren.
Jammer, weer mis. De G4's zijn namelijk ook nog te koop, en die beginnen rond de 1200 euro.
DiGiSTORM_ schreef op 16 september 2004 @ 16:16:[...]Dat ie langzamer in waarde daalt is natuurlijk onzin, zeker voor een particulier.
JUIST voor de particulier is dit interressant. Want een Mac kun je na 3 jaar nog voor meer dan de helft verkopen, en aangezien hetzelfde type Mac, maar dan met nieuwere specs, NIET duurder is dan de voorloper, vaak zelfs goedkoper, hoeft je na 3 jaar veel minder bij te leggen om weer up-to-date te zijn dan bij een PC.

[ Voor 3% gewijzigd door unSOUND op 16-09-2004 16:25 ]

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 16:23:
[...]

Jammer, weer mis. De G4's zijn namelijk ook nog te koop, en die beginnen rond de 1200 euro.
Hmja, okee, alleen vind ik die qua prijs/performance dan zelf niet zo interessant. Ik zou liever een G5 processor kopen, en dan voor de nieuwe iMac gaan.
[...]

JUIST voor de particulier is dit interressant. Want een Mac kun je na 3 jaar nog voor meer dan de helft verkopen, en aangezien hetzelfde type Mac, maar dan met nieuwere specs, NIET duurder is dan de voorloper, vaak zelfs goedkoper, hoeft je na 3 jaar veel minder bij te leggen om weer up-to-date te zijn dan bij een PC.
Mja, ik vraag me dit echt een klein beetje af. Sowieso liggen de nieuwprijzen hoger, dus ik vraag me af wat je ermee wint. Daarnaast zou ik zelf niet snel een oud computer systeem weg doen, maar misschien als het zoveel opbrengt wel. Ik heb iig als Mac-leek weinig vertrouwen in die "waarde-vastheid", en zit nu wel met die hogere prijs.

• Remenic
  • Laatst online: 12-12-2025
DiGiSTORM_ schreef op 16 september 2004 @ 16:38:Mja, ik vraag me dit echt een klein beetje af. Sowieso liggen de nieuwprijzen hoger, dus ik vraag me af wat je ermee wint. Daarnaast zou ik zelf niet snel een oud computer systeem weg doen, maar misschien als het zoveel opbrengt wel. Ik heb iig als Mac-leek weinig vertrouwen in die "waarde-vastheid", en zit nu wel met die hogere prijs.
Je zou eens moeten zien wat voor verschikkelijk hoge bedragen ze vragen voor oude Mac's. Absurd gewoon. Een Mac behoudt zijn waarde behoorlijk lang.

www.tweedehandsmac.nl volgens mij

• unSOUND
DiGiSTORM_ schreef op 16 september 2004 @ 16:38:
[...]Hmja, okee, alleen vind ik die qua prijs/performance dan zelf niet zo interessant. Ik zou liever een G5 processor kopen, en dan voor de nieuwe iMac gaan.
Tuurlijk, ik ben uiteindelijk ook voor de G5 gegaan, maar je had het over hoge aanschafprijs, dus performance is dan weer een andere vraag.... Hoewel de G4 echt nog niet onder doet voor de G5 hoor... het grote verschil is dat de G5 64 bits cpu heeft, maar hoeveel programma's maken daar ECHT gebruik van op dit moment ?

En over de waarde: Ik heb onlangs mijn oude G4 400 mhz ( dus alleen de toren ) voor 600 euro. Hoeveel is een Pentium 733 nog waard op dit moment ? Precies, een heel stuk minder. Dus de aanschaf ik hoger, maar je verliest minder.

[ Voor 13% gewijzigd door unSOUND op 16-09-2004 16:59 ]

• Q

Q

Canaria
Ach er is iets als Virtual PC ;)
UnSound zegt tegen Databeest: Dat alleen al bewijst tegelijk dat je indrdaad een beetje dom bent..
Niet doen.. dit gaat altijd fout is mijn ervaring ook al staat er een ;) Relax!
UnSound: En weer zo'n reden door iemand die blijkbaar veel hoort over de Mac, maar weinig weet over de Mac. Ook een Mac heeft PCI sleuven, Ook een Mac heeft harde schijven, ram geheugen, CD/DVD branders. En alles is net zo makkelijk te upgraden als bij een PC. Hooguit bij de all-in-one iMacs, maar daar zegt de naam het toch al ?
De Emac en de Imac is dit onmogelijk. Alleen het geheugen en de hd kan vervangen worden. Zeker die dvd slotlader van de nieuwe imac lijkt me lastig. En dan dus alleen vervangen. In een pctje gooi je er bijv gewoon een hd bij, je vervangt echt alles.
JUIST voor de particulier is dit interressant. Want een Mac kun je na 3 jaar nog voor meer dan de helft verkopen, en aangezien hetzelfde type Mac, maar dan met nieuwere specs, NIET duurder is dan de voorloper, vaak zelfs goedkoper, hoeft je na 3 jaar veel minder bij te leggen om weer up-to-date te zijn dan bij een PC..
Unsound: kun jij dit dan eens becijferen (dus onderbouwen)?
*kuch* Voor de persoonlijke boekhouding is d'r ook nog zoiets moois als iBank... Werk er zelf mee en bevalt me uitstekend (heb zelf de Nederlandse vertaling nog gedaan voor ze)... En die kan met een beetje mazzel ook gewoon de data van mevrouw's oude pakket importeren... Dus
Dat gaat never nooit gebruikt worden. Mijn moeder heeft er al een jaar of 3 over gedaan om dit dospakketje te leren. Dit gebruikt ze nu al 14 jaar. Echter: met virtual pc komt het allemaal goed.

Die persoon die 600 betaalt voor een 400 mhz (powermac?) lijkt mij een tikje maf

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 16-09-2004 17:10 ]

• unSOUND
Q schreef op 16 september 2004 @ 16:58:
De Emac en de Imac is dit onmogelijk. Alleen het geheugen en de hd kan vervangen worden. Zeker die dvd slotlader van de nieuwe imac lijkt me lastig. En dan dus alleen vervangen. In een pctje gooi je er bijv gewoon een hd bij, je vervangt echt alles..
Heb je wel rustig gelezen ? Ik zeg eerst dat er toren en all-in-ones zijn, en dat de torens prima te upgraden zijn, en de all-inn-ones minder, vervolgens ga je toch tegenspreken, met als argument de all-in-ones... dat zei ik toch zelf al ? Overigens is bij de oude iMac en eMac het RAM, de HD en de CD/DVD drive zelf te vervangen.... zij het met behoorlijk wat moeite, maar dat blijft ten alle tijden het gevolg van een compact ontwerp. Daarom heb ik dus ook gekozen voor een G5, Ik wou namelijk ook gaan uitbreiden met een TV kaart, wat extra poorten, dergelijke.
Unsound: kun jij dit dan eens becijferen (dus onderbouwen)?
Okee, voorbeeldje uit mijn eigen huis: Ik kocht indertijd als 1 van de eerste een G4 iMac. Die koste toen 2000 euro. ( 700 Mhz, 15" ) Onlangs heb ik deze verkocht voor 1200 euro, en momenteel betaal je voor de nieuwe iMac 1500 euro, voor een 1,6 Ghz met 17" scherm, ik hoef dus na 2 a 3 jaar maar 300 euro bij te leggen voor een model dat meer dan 2 x zo snel is, en 2" meer scherm heeft.

• Q

Q

unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 17:09:
[...]

Heb je wel rustig gelezen ? Ik zeg eerst dat er toren en all-in-ones zijn, en dat de torens prima te upgraden zijn, en de all-inn-ones minder, vervolgens ga je toch tegenspreken, met als argument de all-in-ones... dat zei ik toch zelf al ? Overigens is bij de oude iMac en eMac het RAM, de HD en de CD/DVD drive zelf te vervangen.... zij het met behoorlijk wat moeite, maar dat blijft ten alle tijden het gevolg van een compact ontwerp. Daarom heb ik dus ook gekozen voor een G5, Ik wou namelijk ook gaan uitbreiden met een TV kaart, wat extra poorten, dergelijke.
Mijn punt is dat iedere pc ongeacht de prijs volledig aan te passen en te upgraden valt. Tvkaartje er in? Poortjes er bij? No problemo. Bij de imac gaat dat niet of moet je aan veel duurdere externe apparatuur.
Okee, voorbeeldje uit mijn eigen huis: Ik kocht indertijd als 1 van de eerste een G4 iMac. Die koste toen 2000 euro. ( 700 Mhz, 15" ) Onlangs heb ik deze verkocht voor 1200 euro, en momenteel betaal je voor de nieuwe iMac 1500 euro, voor een 1,6 Ghz met 17" scherm, ik hoef dus na 2 a 3 jaar maar 300 euro bij te leggen voor een model dat meer dan 2 x zo snel is, en 2" meer scherm heeft.
Net zoals hierboven lijkt mij de persoon die 1200 betaald voor zo'n ding gewoon knetter gek. Die persoon had zelf met 300 meer die nieuwe imac kunnen halen. Pff.

Ik zie op tweedehandsmac mensen een prijs voor een dual g4 vragen waarvoor je een nieuwe dual g5 kunt kopen. Ik begrijp daar niets van.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 16-09-2004 17:22 ]

• unSOUND
Niet doen.. dit gaat altijd fout is mijn ervaring ook al staat er een ;) Relax!
Ik bedoelde die opmerking ook helemaal niet als beledigend, eerder als confronterend.

Eerst zegt hij zelf dat hij het vervelend vind dat iemand PC gebruikers als dom bestempeld, en post vervolgens 6 argumenten die gewoon niet waar zijn... dan kom je ook niet slim over, sorry dat ik het zo bot zeg.

En even voor de duidelijkheid, ik beschouw PC gebruikers ook helemaal niet van dom, verre van zelfs. Ik ben zelf ook fanatiek Windows gebruiker geweest, en ik heb gewoonweg op een gegeven moment een Mac gekocht, klaar. Dat iemand anders dat niet doet is toch zeker zijn of haar keuze ? Nee, daar zal je mij niet snel over horen.

• unSOUND
Q schreef op 16 september 2004 @ 17:17:
[...] Tvkaartje er in? Poortjes er bij? No problemo. Bij de imac gaat dat niet of moet je aan veel duurdere externe apparatuur.
Ehm, nu doe je het voor de tweede keer... |:(

iMacs zijn ook niet gemaakt om te upgraden, ze zijn voor een totaal andere doelgroep. Namelijk de mensen die hem kopen en gebruiken... en niet de drang tot uitbreiden hebben... dus je hoeft niet eindeloos te roepen dat je de iMac nauwelijks kunt upgraden... daar is hij ook niet voor. Dan moet je gewoon naar een toren kijken, zoals de G4 / G5 powermac.
Q schreef op 16 september 2004 @ 17:17:
[...] Net zoals hierboven lijkt mij de persoon die 1200 betaald voor zo'n ding gewoon knetter gek.
Waar denk je dat de term "Wat de gek er voor geeft" vandaan komt ? Ik had wel mazzel, want meestal vragen ze 900 / 1000 euro voor dit model, maar die van mij was nog in nieuwstaat ( ben nu eenmaal zuinig op mijn spullen ), en hij zat tot aan zijn nek vol met software en andere goodies... die kosste mij niets ( lang leve Kazaa ), maar waren voor de koper wel interessant om te hebben... D persoon in kwestie deed namelijk niet aan internet, dus van warez had hij nog niet gehoord...

:)

• Liegebeest
Die persoon die 600 betaalt voor een 400 mhz (powermac?) lijkt mij een tikje maf
Laatst iemand vijfhonder zien betalen voor een RevC G3 iMac. Maar die had dan wel een redelijke processor, 1 GB RAM en een 20 GB harde schijf. Dat, plus de originele OS CD's en wat applicaties...

Kun je je voorstellen? Voor bak die bijna vijf jaar oud is... Dat klinkt voor mij als "waardevast".

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 15:53:
[...]

Dan is het wel een echte 100% lulkoek reden, want er zijn net zo veel warez voor de Mac. Of dacht je dat ik als amateur zijnde Adobe CS, Office en andere dingen voor de Mac ging kopen ?
Ik schrijf in mijn post bewust gemakkelijker en niet 'net zo veel'...

voor de pc worden warez / serials / cracks gewoon vaker aangeboden.

voortaan wat beter lezen :>

Overigens zijn veel van de aangevoerde argumenten hier gericht op consumenten, terwijl er ook een heleboel computers in het bedrijfsleven worden gebruikt.
Ik denk dat een bedrijf de keuze van mac danwel pc/windows van andere zaken laat afhangen dan consumenten (bijv omscholing / beheer / enz).
Ik denk dat veel consumenten ook kiezen voor hetzelfde systeem als waar ze 8 uur per dag op hun werk achter zitten. Een beetje de consumentenmarkt veroveren via de zakelijke markt zeg maar :)

• unSOUND
mr_petit schreef op 16 september 2004 @ 18:08:
[...]

Ik schrijf in mijn post bewust gemakkelijker en niet 'net zo veel'...

voor de pc worden warez / serials / cracks gewoon vaker aangeboden.

voortaan wat beter lezen
De enige reden dat er meer cracks worden aangeboden is omdat in Windows-land er voor ieder programma, en iedere versie van dat programma een aparte crack aangeboden wordt. Voor de Mac heb je 1 enkel programma, wat alle cracks en serials heeft... wat werkt er dan makkelijker ? Zoeken naar 1 crack voor versie 3.1.34 met google, of 1 programma wat de cracks heeft voor alle programma's...

En deze had ik al eens gepost, dus wie moet hier nou beter lezen ? ( geintje... ) >:)

[ Voor 3% gewijzigd door unSOUND op 16-09-2004 18:50 ]

• Q

Q

unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 17:29:
[...]

Ehm, nu doe je het voor de tweede keer... |:(
Nee.
iMacs zijn ook niet gemaakt om te upgraden, ze zijn voor een totaal andere doelgroep. Namelijk de mensen die hem kopen en gebruiken... en niet de drang tot uitbreiden hebben... dus je hoeft niet eindeloos te roepen dat je de iMac nauwelijks kunt upgraden... daar is hij ook niet voor. Dan moet je gewoon naar een toren kijken, zoals de G4 / G5 powermac.
Het is absurd dat je voor een machine met uitbreidingssleuven 2000 euro moet neertellen. Iedere pc kun je volledig uitbreiden of upgraden. Je hebt de keuze, dat heb je niet bij de e- en imac.

Ik mis zelf een imac zonder monitor met enkele processor en uitbreidingssloten.

jij wilde: ....ook gaan uitbreiden met een TV kaart, wat extra poorten, dergelijke... en ik denk dat zo'n denkbeeldige machine ook veel reeler zou zijn geweest qua prijs/prestatie. Ik zou geen dual g5 hoeven.
Waar denk je dat de term "Wat de gek er voor geeft" vandaan komt ? Ik had wel mazzel, want meestal vragen ze 900 / 1000 euro voor dit model, maar die van mij was nog in nieuwstaat ( ben nu eenmaal zuinig op mijn spullen ), en hij zat tot aan zijn nek vol met software en andere goodies... die kosste mij niets ( lang leve Kazaa ), maar waren voor de koper wel interessant om te hebben... D persoon in kwestie deed namelijk niet aan internet, dus van warez had hij nog niet gehoord...
:)
Conclusie: Mac-gebruikers zijn over het algemeen dus knettergekke Crack-gebruikers. Jij hebt er wel mazzel mee, maar eigenlijk moeten dit soort mensen tegen zichzelf in bescherming worden genomen.

Overigens vind ik die 900/1000 nog veel te veel voor een 15" imac.

cailin_coilleach
Laatst iemand vijfhonder zien betalen voor een RevC G3 iMac. Maar die had dan wel een redelijke processor, 1 GB RAM en een 20 GB harde schijf. Dat, plus de originele OS CD's en wat applicaties...

Kun je je voorstellen? Voor bak die bijna vijf jaar oud is... Dat klinkt voor mij als "waardevast".
Dat zegt meer over apple gebruikers dan over de daadwerkelijke waarde van zo'n machine. Dan besteed ik dat geld liever aan een pc.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 16-09-2004 19:27 ]

• unSOUND
Q schreef op 16 september 2004 @ 19:22:
[...]
Conclusie: Mac-gebruikers zijn over het algemeen dus knettergekke Crack-gebruikers.
Okee, dus omdat ik toegeef dat ook ik wel eens illegale software heb, zijn ineens ALLE Mac gebruikers knettergekke crack gebruikers, lekker generaliserend. Waar staat dat alles op mijn Mac illegaal is ? Waar staat dat iedereen het zo doet ? Ik geef toe at ik niet alles koop ja, waren jullie maar eens zo eerlijk. Tss.

:X

En laten we even duidelijk zijn, je betaald geen 2000 euro omdat er PCI sloten in zitten, je betaald 2000 euro omdat je een machine hebt van een klasse apart, die ver boven de gemiddelde staat. Ik heb hem gekocht, want ik heb het er voor over. Sterker nog, binnenkort komt er waarschijnlijk zelfs een tweede in huis... Maar dit blijft een kwestie van weten en meemaken... Je moet voor zo'n ding gezeten hebben en er mee gewerkt hebben om te snappen wat ik bedoel...

• unSOUND
[...]
Iedere pc kun je volledig uitbreiden of upgraden. Je hebt de keuze, dat heb je niet bij de e- en imac.
En dat weet je voor je zo'n ding koopt, dus kappen met zeiken daarover...

De iMac is hetzelfde als een Micro-audioset, 1 geheel, alles aan boord. Sommige mensen hebben daar genoeg aan, anderen kopen liever losse componenten, klaar uit. En als iemand losse componenten prefereerd, best. Maar dan hoeft ie niet gelijk dat andere setje af te kraken, want die heeft zijn eigen doelgroep. Jij wil graag kunnen upgraden, mij best. Maar niet iedereen heeft die behoefte.... en voor DIE mensen is er de iMac en de eMac.
[...]Dat zegt meer over apple gebruikers dan over de daadwerkelijke waarde van zo'n machine. Dan besteed ik dat geld liever aan een pc.
Nee, dit zegt wat over klasse. Kwaliteit blijft geld waard, goedkope dingen maken een duikvlucht in waarde. En als jij een goedkope PC wilt, mij best, maar ik wil een Mac. Maar ga niet alles af lopen kraken om jouw keuze te rechtvaardigen, dat vind ik nou echt een goedkope actie...

• chem

chem

Reist de wereld rond

Mjah, dit heeft weinig meer te maken met waarom mensen de facto voor Windows kiezen, en niet Mac overwegen.
Jammer, weer.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.