Idem hier. Omgekeerd heb ik nogwel eens het volgende probleem: onder mac os x wil ik nog wel eens een bestand in een venster slepen. Je kunt niet alles minimaliseren en dan dit ene venster naar voren toveren en slepen, wat met windows wel kan.Beaves schreef op 15 september 2004 @ 11:35:
[...]
Ik heb geen een app in Windows fullscreen draaien, ik draai vaak Mozilla, Outlook en IRC naast elkaar en dat gaat uitstekend.
Of Torrent.unSOUND schreef op 14 september 2004 @ 18:03:
Nou, veel daarvan is er niet inderdaad, maar om een hele simpele reden... Wij doen alles op de Mac manier, dus geen 20 programma's gebruiken als er 1 goed is voor alle klussen.
Er is een programma, waarvan ik de naam niet zal noemen, wat serienummers en cracks van alle versies van alle programma's heeft. Dus geen gezoek naar de juiste serial of crack... één programma voor al je behoeftes.
En waar haal je de software ? Wel eens van Kazaa gehoord ?
![]()
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Dat is het grote voordeel van Adium als IM programma op de Mac: tabbed chatten! Het maakt niet uit hoeveel gesprekken je tegelijk open hebt, alles blijft bij elkaar, nooit meer zoeken. Dat mis ik dus bij de pc.CyBeR schreef op 15 september 2004 @ 08:56:
Probeer daarna een venstertje van een app (terwijl het er meerdere heeft) naar boven te toveren over de andere heen (vb: een IM conversatie). Da's helemaal onmogelijk.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
GAiM op de pc kan het ook. http://gaim.sf.net (ook voor windows)
Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon
Joh nuttig!
Trillian kan dit ook, en ik vond eerlijk gezegd irritant, die containersCanaria schreef op 15 september 2004 @ 13:17:
[...]
Dat is het grote voordeel van Adium als IM programma op de Mac: tabbed chatten! Het maakt niet uit hoeveel gesprekken je tegelijk open hebt, alles blijft bij elkaar, nooit meer zoeken. Dat mis ik dus bij de pc.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Owwww ik werk sinds een week met een Mac op me werk.
Mijn 3Ghz Windows bak is gedegradeerd tot Game-console
serieus....
Ik heb er gelijk 1 gekocht.
* MacDokie is de trotse bezitter van een Imac 20" G4 .
Echt... een 1.25Ghz met 512mb die gewoon lekkerder, beter en efficienter werkt dan een 3Ghz P4 met 1024Mb.
Microsoft ga je schamen
Mijn 3Ghz Windows bak is gedegradeerd tot Game-console
* MacDokie is de trotse bezitter van een Imac 20" G4 .
Echt... een 1.25Ghz met 512mb die gewoon lekkerder, beter en efficienter werkt dan een 3Ghz P4 met 1024Mb.
Microsoft ga je schamen
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -
Waar heb je nog een G4 uitgetovert ?Domus schreef op 15 september 2004 @ 21:57:
Owwww ik werk sinds een week met een Mac op me werk.
Mijn 3Ghz Windows bak is gedegradeerd tot Game-consoleserieus....
* iworx is de trotse bezitter van een Imac 20" G4 .
Microsoft ga je schamen
En waarom geen weekje gewacht om de G5 te mogen ontvangen
This space intentionally left blank.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Nou de redenen zijn:
1. Mensen zijn totaal onbekend met een mac
2. Mensen hebben vooroordelen betreffende een mac
3. Mensen vinden een mac te duur omdat je voor 700 euro al een pc hebt
4. Mensen gebruiken apps die er niet voor de mac zijn of geen goed alternatief hebbn
5. Veel spellen zijn er alleen voor de pc
6. Mensen vinden windows prettiger werken
7. Iedereen om je heen gebruikt windows, dus jij ook
Zo alles wel gehad?
Voor mij lijken de grootste redenen aangehaald te worden door Q.
Het onbekend is onbemind, de vooroordelen, nog steeds die bekrompen visie op OS9 en het allom tegenwoordige - "Verandering doet pijn, is niet leuk, is moeilijk, bah ik moet iets leren"
Het onbekend is onbemind, de vooroordelen, nog steeds die bekrompen visie op OS9 en het allom tegenwoordige - "Verandering doet pijn, is niet leuk, is moeilijk, bah ik moet iets leren"
This space intentionally left blank.
de redenen naar mijn mening:
1) mensen vinden een Mac 'eng'. Het is anders dan hun pc met Windows
2) mensen vinden het idee om te betalen voor het nieuwste OS maar niks. WinXP konden ze toch ook van hun buurman kopieren?
3) Buurman gebruikt geen Apple, dus jij ook niet
4) je 'hoort' toch Windows te gebruiken?
5) is er iets anders dan Windows dan??
6) Mac OSX != Windows ; dus mn Office docs zal ik wel niet kunnen openen
7) Iedereen gebruikt Windows ; Windows is dus standaard ; al het andere zal dus wel slecht zijn
Computer Idee schenkt ook nauwelijks aandacht aan de Mac...
9) games
10) warez...
11) mensen zijn koppig
* Whieee is een aantal maanden geleden overstag gegaan en heeft zn Centrino notebook verkocht om er een iBook G4 1GHz voor terug te kopen.
Ik gebruik momenteel een PC en mijn iBook, en met beide kan ik goed uit de voeten
Met name voor onderweg vind ik mijn iBook een grote vooruitgang: licht, snel, lange accuduur, mooi
, goed OS 
Ik zal echter vanwege games, studie en werk voorlopig niet PC-loos worden, aangezien ik voor die zaken WindowsXP en Linux nodig heb. Linux kan op Mac, dat weet ik, maar mijn PC is dik in orde, en zal dat ook blijven zolang ik blijf gamen. Als ik ooit stop met gamen, dan zou het wel eens kunnen dat mijn PC vervangen wordt door een PowerMac ofzo.
Al is een PowerMac sowieso leuk... alleen wel prijzig (*student...
*) ... misschien binnenkort een eMac of iMac G4/G5 erbij....
1) mensen vinden een Mac 'eng'. Het is anders dan hun pc met Windows
2) mensen vinden het idee om te betalen voor het nieuwste OS maar niks. WinXP konden ze toch ook van hun buurman kopieren?
3) Buurman gebruikt geen Apple, dus jij ook niet
4) je 'hoort' toch Windows te gebruiken?
5) is er iets anders dan Windows dan??
6) Mac OSX != Windows ; dus mn Office docs zal ik wel niet kunnen openen
7) Iedereen gebruikt Windows ; Windows is dus standaard ; al het andere zal dus wel slecht zijn
9) games
10) warez...
11) mensen zijn koppig
* Whieee is een aantal maanden geleden overstag gegaan en heeft zn Centrino notebook verkocht om er een iBook G4 1GHz voor terug te kopen.
Ik gebruik momenteel een PC en mijn iBook, en met beide kan ik goed uit de voeten
Ik zal echter vanwege games, studie en werk voorlopig niet PC-loos worden, aangezien ik voor die zaken WindowsXP en Linux nodig heb. Linux kan op Mac, dat weet ik, maar mijn PC is dik in orde, en zal dat ook blijven zolang ik blijf gamen. Als ik ooit stop met gamen, dan zou het wel eens kunnen dat mijn PC vervangen wordt door een PowerMac ofzo.
Al is een PowerMac sowieso leuk... alleen wel prijzig (*student...
Launching containers into space
Mijn rededenen om niet voor de mac te gaan:
* Het gros van de applicaties (o.a. games) is voor Windows geschreven, ik heb geen zin om mezelf te beperken.
* PC-hardware is simpel te upgraden, de OS keuze staat redelijk los van de hardware.
* PC kennis is waardevoller dan Mac kennis.
* Prijs.
De redenen van Whieee en Q zijn wel heel erg pro-mac, alsof je dom bent als je geen Mac gebruikt. Er zit zeker een kern van waarheid in, maar meer dan dat ook niet.
* Het gros van de applicaties (o.a. games) is voor Windows geschreven, ik heb geen zin om mezelf te beperken.
* PC-hardware is simpel te upgraden, de OS keuze staat redelijk los van de hardware.
* PC kennis is waardevoller dan Mac kennis.
* Prijs.
De redenen van Whieee en Q zijn wel heel erg pro-mac, alsof je dom bent als je geen Mac gebruikt. Er zit zeker een kern van waarheid in, maar meer dan dat ook niet.
[ Voor 6% gewijzigd door kamerplant op 16-09-2004 11:08 ]
🌞🍃
Ben het daar wel mee eens. Veel mensen zeggen "jamaar, met dit en dat programma op de Mac kun je dat ook, en ook nog eens veeeeeeeel beter". Alleen net zoals er in de Windows wereld altijd mensen zweren bij een bepaald programma, blijft dat zo als je 2 platforms gaat vergelijken. Dat er alternatieven zijn wil niet automatisch zeggen dat het oude vertrouwde programma zomaar de kast in gaat. Ik gebruik zelf nog steeds Winamp, en wil voorlopig ook echt niks anders, ook al roept de halve wereld iTunes...
Verder is geld ook een reeel probleem, als je student ofzo bent moet je over het algemeen overal op bezuinigen, dus is de drempel hoger om een Apple te kopen. Je krijgt misschien wel meer kwaliteit, maar als je het geld simpel niet eraan uit kunt geven (of een maand niet wilt eten ofzo) dan houdt het gewoon op.
Verder is geld ook een reeel probleem, als je student ofzo bent moet je over het algemeen overal op bezuinigen, dus is de drempel hoger om een Apple te kopen. Je krijgt misschien wel meer kwaliteit, maar als je het geld simpel niet eraan uit kunt geven (of een maand niet wilt eten ofzo) dan houdt het gewoon op.
Hier stond achterhaalde informatie…
voor een pc kan je gemakkelijker 'gratis software' krijgen (warez dus).
(zeg nou eerlijk, wie koopt er hier photoshop / acrobat / office / autocad)
ik denk dat dat heel vaak een reden is
[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 16-09-2004 11:21 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Update:
3. Mensen vinden een mac te duur omdat je voor 700 euro al een pc hebt met monitor
4. Pc kun je goedkoper en makkelijker upgraden en samenstellen --> ook meer keuze
5. Mensen gebruiken apps die er niet voor de mac zijn of geen goed alternatief hebbn
6. Veel spellen zijn er alleen voor de pc
7. Voor de prijs van een willekeurige mac kun je een (veel) snellere game-pc bouwen
8. Mensen vinden windows prettiger werken
9. Iedereen om je heen gebruikt windows, dus jij ook
10.De illusie dat er geen warez &serialzsz voor de mac te vinden zijn *)
@Databeest, Zo pro-mac is dit nu ook weer niet, toch? Dit zijn gewoon een verzameling redenen waarom mensen voor een pc kiezen. Punten 3 tot en met 9 vind ik legitiem.
*) dit hoor ik hier zo vaak en dit is gewoon niet waar, je moet alleen iets beter zoeken.
3. Mensen vinden een mac te duur omdat je voor 700 euro al een pc hebt met monitor
4. Pc kun je goedkoper en makkelijker upgraden en samenstellen --> ook meer keuze
5. Mensen gebruiken apps die er niet voor de mac zijn of geen goed alternatief hebbn
6. Veel spellen zijn er alleen voor de pc
7. Voor de prijs van een willekeurige mac kun je een (veel) snellere game-pc bouwen
8. Mensen vinden windows prettiger werken
9. Iedereen om je heen gebruikt windows, dus jij ook
10.De illusie dat er geen warez &serialzsz voor de mac te vinden zijn *)
@Databeest, Zo pro-mac is dit nu ook weer niet, toch? Dit zijn gewoon een verzameling redenen waarom mensen voor een pc kiezen. Punten 3 tot en met 9 vind ik legitiem.
*) dit hoor ik hier zo vaak en dit is gewoon niet waar, je moet alleen iets beter zoeken.
[ Voor 29% gewijzigd door Q op 16-09-2004 11:31 ]
pro-Mac? dat valt toch wel mee? Ik ben gewoon reeel. Er zijn tweakers met hele legitieme redenen om niet voor een Mac te gaan, maar daar heb ik het niet over. Tweakers vormen 0.01% van de consumenten ofzo. Ik heb het over Jan Modaal, wiens computer 'expertise' niet verder rijkt dan wat hem in Computer Idee wordt voorgekauwd. Dat soort mensen gaan niet voor de Mac, om redenen die ik al genoemd heb.DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:
...
Ik spreek ook uit eigen ervaring. Ik help mensen regelmatig met het kiezen van de juiste nieuwe hardware, en zet dat indien nodig in elkaar e.d. Soms raad ik mensen een Mac aan, maar vaak staan mensen er compleet niet open voor, want het is anders dan wat ze hebben (bv Windows98...
Jan Modaal heeft zoiets van: 'iedereen' gebruikt Windows, dus dan ben ik toch gek als ik iets anders ga gebruiken? En dan kan je hard roepen dat Mac OSX beter is, en er geen virussen voor zijn, maar dat wordt dan afgedaan met: "maar jij hebt verstand van computers dus da's anders..." Ook wanneer je dan meldt dat OSX voor iedereen makkelijk te gebruiken is, wordt dat genegeerd... mensen zijn koppig, omdat ze niet willen veranderen.
Ik zeg niet dat je dom bent als je geen Mac OSX gebruikt, ik zeg alleen dat de reden waarom mensen er niet aan willen voor een groot deel in de koppigheid zit.
Ik werk zelf met WindowsXP Pro, Fedora Core Linux, Mac OSX en af en toe met embedded Linux en *BSD varianten, en alle hebben ze voordelen en nadelen. Maar mijn favoriete werk-OS is toch wel Mac OSX
Launching containers into space
Maak van koppigheid maar gewoon gemak het -is- namelijk makkelijker om wat OS etc betreft, met de buurman en de omgeving mee te gaan. Mijn moeder is nieuw met computers. Ik had haar net zo snel OSX kunnen uitleggen dan Windows. Maar voor iemand als mijn moeder is het zeker wel slimmer om Windows te leren begrijpen dan dat ze OSX leert begrijpen.Whieee schreef op 16 september 2004 @ 12:13:
[...]
Ik zeg niet dat je dom bent als je geen Mac OSX gebruikt, ik zeg alleen dat de reden waarom mensen er niet aan willen voor een groot deel in de koppigheid zit.
Zeker die generatie mensen die nog wel werken en relatief weinig kennis hebben van een computer komen bij hun werk ook in aanraking met ongetwijfeld Windows. Dan is het eerder koppig om een dergelijk persoon een Mac aan te smeren, dat is immers absoluut niet praktisch.
Van die terminologie ben ik ook voorstander.OzBoz schreef op 16 september 2004 @ 12:51:
[...]
Maak van koppigheid maar gewoon gemak het -is- namelijk makkelijker om wat OS etc betreft, met de buurman en de omgeving mee te gaan.
Ik voel veel voor deze argumentatie. Maar ik heb ook andere motieven. Mijn moeder werkt al 15 jaar met de computer en ze bakt er eigenlijk nog steeds niets van. Ze emailt, tikt in word, heeft een digitale camera en doet de boekhouding in een DOS programma (king).Mijn moeder is nieuw met computers. Ik had haar net zo snel OSX kunnen uitleggen dan Windows. Maar voor iemand als mijn moeder is het zeker wel slimmer om Windows te leren begrijpen dan dat ze OSX leert begrijpen.
Zeker die generatie mensen die nog wel werken en relatief weinig kennis hebben van een computer komen bij hun werk ook in aanraking met ongetwijfeld Windows. Dan is het eerder koppig om een dergelijk persoon een Mac aan te smeren, dat is immers absoluut niet praktisch.
Nu kan ik die oude en trage pc van haar vervangen door een nieuwe snelle pc. Maar dan moet ik de virusscanner beheren, updates bewaken, etc. De keuze om haar in de toekomst achter zo'n mac te gooien zal er eigenlijk een zijn uit eigenbelang: ik hoef geen onderhoud te plegen.
Dan is het wel een echte 100% lulkoek reden, want er zijn net zo veel warez voor de Mac. Of dacht je dat ik als amateur zijnde Adobe CS, Office en andere dingen voor de Mac ging kopen ?mr_petit schreef op 16 september 2004 @ 11:20:
Zal je moeder blij mee zijn. Dan kan ze nooit meer bij haar boekhouding.Q schreef op 16 september 2004 @ 14:28:
Ik voel veel voor deze argumentatie. Maar ik heb ook andere motieven. Mijn moeder werkt al 15 jaar met de computer en ze bakt er eigenlijk nog steeds niets van. Ze emailt, tikt in word, heeft een digitale camera en doet de boekhouding in een DOS programma (king).
Nu kan ik die oude en trage pc van haar vervangen door een nieuwe snelle pc. Maar dan moet ik de virusscanner beheren, updates bewaken, etc. De keuze om haar in de toekomst achter zo'n mac te gooien zal er eigenlijk een zijn uit eigenbelang: ik hoef geen onderhoud te plegen.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Juist het gros is WEL voor de Mac en de PC. Het verschil zit hem juist in de kleine shareware en freeware titels... er zijn wel programma's die dan hetzelfde doen, maar deze heten dan anders. Maar alle grote namen hebben pakketten voor de Mac als de PC, dus je overdrijft.DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:* Het gros van de applicaties (o.a. games) is voor Windows
geschreven, ik heb geen zin om mezelf te beperken.
En weer zo'n reden door iemand die blijkbaar veel hoort over de Mac, maar weinig weet over de Mac. Ook een Mac heeft PCI sleuven, Ook een Mac heeft harde schijven, ram geheugen, CD/DVD branders. En alles is net zo makkelijk te upgraden als bij een PC. Hooguit bij de all-in-one iMacs, maar daar zegt de naam het toch al ?DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:* PC-hardware is simpel te upgraden, de OS keuze staat redelijk los van de hardware.
En dit vind ik nou helemaal een vage opmerking... PC kennis is harder nodig, omdat PC's ook veel meer kennis nodig hebben om te kunnen gebruiken, da's wel waar. Het feit dat een bedrijf met 150 PC minstens 3 man ICT nodig heeft, en een studio met 150 Mac's slechts een partimer als ICT-er heeft, zegt al hoe makkelijk ze in onderhoud zijn. Dit is ook de voornaamste redenen dat systeembeheerders een hekel hebben aan Mac's... ze gaan zo weinig kapot dat ze geen droog brood verdienen aan die machines.DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:* PC kennis is waardevoller dan Mac kennis.
Afgezien van hhet feit dat je vanaf 850 euro een Mac hebt, is ook dit kolder. Een Mac kost namelijkuiteindelijk minder dan een PC, omdat hij langer mee gaat, minder in waarde daalt, en minder upgrades en onderhoudt nodig heeft. Volgens de laatste cijfers is een Mac nog steeds 30% goedkoper dan een PC.
Ik kan hetzelfde van jouw post zeggen, want al je punten zijn gebaseerd op hele oude vooroordelen, die al lang tot het rijk van fabelen waren verbannen... Dat alleen al bewijst tegelijk dat je indrdaad een beetje dom bent...DataBeest schreef op 16 september 2004 @ 11:08:De redenen van Whieee en Q zijn wel heel erg pro-mac, alsof je dom bent als je geen Mac gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door unSOUND op 16-09-2004 16:04 ]
Nog ff over "PC ervaring is meer waard dan Mac ervaring" trouwens: volgens mij ziet de poster dat precies verkeerd om... Windows beheerders zijn er vijftien in een dozijn, terwijl UNIX en Mac OS beheerders in vergelijking zeldzaam zijn. Ga me bijvoorbeeld niet vertellen dat koper meer waards is dan goud
*kuch* Voor de persoonlijke boekhouding is d'r ook nog zoiets moois als iBank... Werk er zelf mee en bevalt me uitstekend (heb zelf de Nederlandse vertaling nog gedaan voor ze)... En die kan met een beetje mazzel ook gewoon de data van mevrouw's oude pakket importeren... DusZal je moeder blij mee zijn. Dan kan ze nooit meer bij haar boekhouding.
[ Voor 29% gewijzigd door Liegebeest op 16-09-2004 16:14 ]
Liege, liege, liegebeest!
Ik eerst nooit, maar nu ik er via school goedkoop (legaal) aan kan komen steeds meer.mr_petit schreef op 16 september 2004 @ 11:20:
Ook ik gebruik een Windows, maar dat is meer omdat ik dit altijd al heb gedaan. Hoewel ik me ook steeds meer aangetrokken voel tot Linux, omdat dat allemaal nieuw is.
Ja, en de Macs die dus overblijven zijn de G5 machines, en laten die nou net heel erg duur zijn. Met een PC kan je simpel beginnen en als het nodig is, of als je weer geld hebt de performance verbeteren.unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 16:03:
[...]
En weer zo'n reden door iemand die blijkbaar veel hoort over de Mac, maar weinig weet over de Mac. Ook een Mac heeft PCI sleuven, Ook een Mac heeft harde schijven, ram geheugen, CD/DVD branders. En alles is net zo makkelijk te upgraden als bij een PC. Hooguit bij de all-in-one iMacs, maar daar zegt de naam het toch al ?
Dat ie langzamer in waarde daalt is natuurlijk onzin, zeker voor een particulier. De performance neemt even snel toe mag ik aannemen (anders zouden Macs nu heel traag zijn vergeleken met PC's) dus de behoefte aan iets snellers ook (anders zou je ook wel een goedkoop budget pc'tje kunnen kopen). Dus je kan je Mac dan wel voor meer geld weg doen als je dat wilt, maar je moet ook meer betalen voor een nieuwe. Ik zie het voordeel er niet echt van in.[...]
Afgezien van hhet feit dat je vanaf 850 euro een Mac hebt, is ook dit kolder. Een Mac kost namelijkuiteindelijk minder dan een PC, omdat hij langer mee gaat, minder in waarde daalt, en minder upgrades en onderhoudt nodig heeft. Volgens de laatste cijfers is een Mac nog steeds 30% goedkoper dan een PC.
Jammer, weer mis. De G4's zijn namelijk ook nog te koop, en die beginnen rond de 1200 euro.DiGiSTORM_ schreef op 16 september 2004 @ 16:16:[...]
Ja, en de Macs die dus overblijven zijn de G5 machines, en laten die nou net heel erg duur zijn. Met een PC kan je simpel beginnen en als het nodig is, of als je weer geld hebt de performance verbeteren.
JUIST voor de particulier is dit interressant. Want een Mac kun je na 3 jaar nog voor meer dan de helft verkopen, en aangezien hetzelfde type Mac, maar dan met nieuwere specs, NIET duurder is dan de voorloper, vaak zelfs goedkoper, hoeft je na 3 jaar veel minder bij te leggen om weer up-to-date te zijn dan bij een PC.DiGiSTORM_ schreef op 16 september 2004 @ 16:16:[...]Dat ie langzamer in waarde daalt is natuurlijk onzin, zeker voor een particulier.
[ Voor 3% gewijzigd door unSOUND op 16-09-2004 16:25 ]
Hmja, okee, alleen vind ik die qua prijs/performance dan zelf niet zo interessant. Ik zou liever een G5 processor kopen, en dan voor de nieuwe iMac gaan.unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 16:23:
[...]
Jammer, weer mis. De G4's zijn namelijk ook nog te koop, en die beginnen rond de 1200 euro.
Mja, ik vraag me dit echt een klein beetje af. Sowieso liggen de nieuwprijzen hoger, dus ik vraag me af wat je ermee wint. Daarnaast zou ik zelf niet snel een oud computer systeem weg doen, maar misschien als het zoveel opbrengt wel. Ik heb iig als Mac-leek weinig vertrouwen in die "waarde-vastheid", en zit nu wel met die hogere prijs.[...]
JUIST voor de particulier is dit interressant. Want een Mac kun je na 3 jaar nog voor meer dan de helft verkopen, en aangezien hetzelfde type Mac, maar dan met nieuwere specs, NIET duurder is dan de voorloper, vaak zelfs goedkoper, hoeft je na 3 jaar veel minder bij te leggen om weer up-to-date te zijn dan bij een PC.
Je zou eens moeten zien wat voor verschikkelijk hoge bedragen ze vragen voor oude Mac's. Absurd gewoon. Een Mac behoudt zijn waarde behoorlijk lang.DiGiSTORM_ schreef op 16 september 2004 @ 16:38:Mja, ik vraag me dit echt een klein beetje af. Sowieso liggen de nieuwprijzen hoger, dus ik vraag me af wat je ermee wint. Daarnaast zou ik zelf niet snel een oud computer systeem weg doen, maar misschien als het zoveel opbrengt wel. Ik heb iig als Mac-leek weinig vertrouwen in die "waarde-vastheid", en zit nu wel met die hogere prijs.
www.tweedehandsmac.nl volgens mij
Tuurlijk, ik ben uiteindelijk ook voor de G5 gegaan, maar je had het over hoge aanschafprijs, dus performance is dan weer een andere vraag.... Hoewel de G4 echt nog niet onder doet voor de G5 hoor... het grote verschil is dat de G5 64 bits cpu heeft, maar hoeveel programma's maken daar ECHT gebruik van op dit moment ?DiGiSTORM_ schreef op 16 september 2004 @ 16:38:
[...]Hmja, okee, alleen vind ik die qua prijs/performance dan zelf niet zo interessant. Ik zou liever een G5 processor kopen, en dan voor de nieuwe iMac gaan.
En over de waarde: Ik heb onlangs mijn oude G4 400 mhz ( dus alleen de toren ) voor 600 euro. Hoeveel is een Pentium 733 nog waard op dit moment ? Precies, een heel stuk minder. Dus de aanschaf ik hoger, maar je verliest minder.
[ Voor 13% gewijzigd door unSOUND op 16-09-2004 16:59 ]
Canaria
Relax!
Die persoon die 600 betaalt voor een 400 mhz (powermac?) lijkt mij een tikje maf
Ach er is iets als Virtual PCZal je moeder blij mee zijn. Dan kan ze nooit meer bij haar boekhouding.
Niet doen.. dit gaat altijd fout is mijn ervaring ook al staat er eenUnSound zegt tegen Databeest: Dat alleen al bewijst tegelijk dat je indrdaad een beetje dom bent..
De Emac en de Imac is dit onmogelijk. Alleen het geheugen en de hd kan vervangen worden. Zeker die dvd slotlader van de nieuwe imac lijkt me lastig. En dan dus alleen vervangen. In een pctje gooi je er bijv gewoon een hd bij, je vervangt echt alles.UnSound: En weer zo'n reden door iemand die blijkbaar veel hoort over de Mac, maar weinig weet over de Mac. Ook een Mac heeft PCI sleuven, Ook een Mac heeft harde schijven, ram geheugen, CD/DVD branders. En alles is net zo makkelijk te upgraden als bij een PC. Hooguit bij de all-in-one iMacs, maar daar zegt de naam het toch al ?
Unsound: kun jij dit dan eens becijferen (dus onderbouwen)?JUIST voor de particulier is dit interressant. Want een Mac kun je na 3 jaar nog voor meer dan de helft verkopen, en aangezien hetzelfde type Mac, maar dan met nieuwere specs, NIET duurder is dan de voorloper, vaak zelfs goedkoper, hoeft je na 3 jaar veel minder bij te leggen om weer up-to-date te zijn dan bij een PC..
Dat gaat never nooit gebruikt worden. Mijn moeder heeft er al een jaar of 3 over gedaan om dit dospakketje te leren. Dit gebruikt ze nu al 14 jaar. Echter: met virtual pc komt het allemaal goed.*kuch* Voor de persoonlijke boekhouding is d'r ook nog zoiets moois als iBank... Werk er zelf mee en bevalt me uitstekend (heb zelf de Nederlandse vertaling nog gedaan voor ze)... En die kan met een beetje mazzel ook gewoon de data van mevrouw's oude pakket importeren... Dus
Die persoon die 600 betaalt voor een 400 mhz (powermac?) lijkt mij een tikje maf
[ Voor 7% gewijzigd door Q op 16-09-2004 17:10 ]
Heb je wel rustig gelezen ? Ik zeg eerst dat er toren en all-in-ones zijn, en dat de torens prima te upgraden zijn, en de all-inn-ones minder, vervolgens ga je toch tegenspreken, met als argument de all-in-ones... dat zei ik toch zelf al ? Overigens is bij de oude iMac en eMac het RAM, de HD en de CD/DVD drive zelf te vervangen.... zij het met behoorlijk wat moeite, maar dat blijft ten alle tijden het gevolg van een compact ontwerp. Daarom heb ik dus ook gekozen voor een G5, Ik wou namelijk ook gaan uitbreiden met een TV kaart, wat extra poorten, dergelijke.Q schreef op 16 september 2004 @ 16:58:
De Emac en de Imac is dit onmogelijk. Alleen het geheugen en de hd kan vervangen worden. Zeker die dvd slotlader van de nieuwe imac lijkt me lastig. En dan dus alleen vervangen. In een pctje gooi je er bijv gewoon een hd bij, je vervangt echt alles..
Okee, voorbeeldje uit mijn eigen huis: Ik kocht indertijd als 1 van de eerste een G4 iMac. Die koste toen 2000 euro. ( 700 Mhz, 15" ) Onlangs heb ik deze verkocht voor 1200 euro, en momenteel betaal je voor de nieuwe iMac 1500 euro, voor een 1,6 Ghz met 17" scherm, ik hoef dus na 2 a 3 jaar maar 300 euro bij te leggen voor een model dat meer dan 2 x zo snel is, en 2" meer scherm heeft.Q schreef op 16 september 2004 @ 16:58:
Unsound: kun jij dit dan eens becijferen (dus onderbouwen)?
Mijn punt is dat iedere pc ongeacht de prijs volledig aan te passen en te upgraden valt. Tvkaartje er in? Poortjes er bij? No problemo. Bij de imac gaat dat niet of moet je aan veel duurdere externe apparatuur.unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 17:09:
[...]
Heb je wel rustig gelezen ? Ik zeg eerst dat er toren en all-in-ones zijn, en dat de torens prima te upgraden zijn, en de all-inn-ones minder, vervolgens ga je toch tegenspreken, met als argument de all-in-ones... dat zei ik toch zelf al ? Overigens is bij de oude iMac en eMac het RAM, de HD en de CD/DVD drive zelf te vervangen.... zij het met behoorlijk wat moeite, maar dat blijft ten alle tijden het gevolg van een compact ontwerp. Daarom heb ik dus ook gekozen voor een G5, Ik wou namelijk ook gaan uitbreiden met een TV kaart, wat extra poorten, dergelijke.
Net zoals hierboven lijkt mij de persoon die 1200 betaald voor zo'n ding gewoon knetter gek. Die persoon had zelf met 300 meer die nieuwe imac kunnen halen. Pff.Okee, voorbeeldje uit mijn eigen huis: Ik kocht indertijd als 1 van de eerste een G4 iMac. Die koste toen 2000 euro. ( 700 Mhz, 15" ) Onlangs heb ik deze verkocht voor 1200 euro, en momenteel betaal je voor de nieuwe iMac 1500 euro, voor een 1,6 Ghz met 17" scherm, ik hoef dus na 2 a 3 jaar maar 300 euro bij te leggen voor een model dat meer dan 2 x zo snel is, en 2" meer scherm heeft.
Ik zie op tweedehandsmac mensen een prijs voor een dual g4 vragen waarvoor je een nieuwe dual g5 kunt kopen. Ik begrijp daar niets van.
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 16-09-2004 17:22 ]
Ik bedoelde die opmerking ook helemaal niet als beledigend, eerder als confronterend.Q schreef op 16 september 2004 @ 16:58:
Niet doen.. dit gaat altijd fout is mijn ervaring ook al staat er eenRelax!
Eerst zegt hij zelf dat hij het vervelend vind dat iemand PC gebruikers als dom bestempeld, en post vervolgens 6 argumenten die gewoon niet waar zijn... dan kom je ook niet slim over, sorry dat ik het zo bot zeg.
En even voor de duidelijkheid, ik beschouw PC gebruikers ook helemaal niet van dom, verre van zelfs. Ik ben zelf ook fanatiek Windows gebruiker geweest, en ik heb gewoonweg op een gegeven moment een Mac gekocht, klaar. Dat iemand anders dat niet doet is toch zeker zijn of haar keuze ? Nee, daar zal je mij niet snel over horen.
Ehm, nu doe je het voor de tweede keer...Q schreef op 16 september 2004 @ 17:17:
[...] Tvkaartje er in? Poortjes er bij? No problemo. Bij de imac gaat dat niet of moet je aan veel duurdere externe apparatuur.
iMacs zijn ook niet gemaakt om te upgraden, ze zijn voor een totaal andere doelgroep. Namelijk de mensen die hem kopen en gebruiken... en niet de drang tot uitbreiden hebben... dus je hoeft niet eindeloos te roepen dat je de iMac nauwelijks kunt upgraden... daar is hij ook niet voor. Dan moet je gewoon naar een toren kijken, zoals de G4 / G5 powermac.
Waar denk je dat de term "Wat de gek er voor geeft" vandaan komt ? Ik had wel mazzel, want meestal vragen ze 900 / 1000 euro voor dit model, maar die van mij was nog in nieuwstaat ( ben nu eenmaal zuinig op mijn spullen ), en hij zat tot aan zijn nek vol met software en andere goodies... die kosste mij niets ( lang leve Kazaa ), maar waren voor de koper wel interessant om te hebben... D persoon in kwestie deed namelijk niet aan internet, dus van warez had hij nog niet gehoord...Q schreef op 16 september 2004 @ 17:17:
[...] Net zoals hierboven lijkt mij de persoon die 1200 betaald voor zo'n ding gewoon knetter gek.
Laatst iemand vijfhonder zien betalen voor een RevC G3 iMac. Maar die had dan wel een redelijke processor, 1 GB RAM en een 20 GB harde schijf. Dat, plus de originele OS CD's en wat applicaties...Die persoon die 600 betaalt voor een 400 mhz (powermac?) lijkt mij een tikje maf
Kun je je voorstellen? Voor bak die bijna vijf jaar oud is... Dat klinkt voor mij als "waardevast".
Liege, liege, liegebeest!
Ik schrijf in mijn post bewust gemakkelijker en niet 'net zo veel'...unSOUND schreef op 16 september 2004 @ 15:53:
[...]
Dan is het wel een echte 100% lulkoek reden, want er zijn net zo veel warez voor de Mac. Of dacht je dat ik als amateur zijnde Adobe CS, Office en andere dingen voor de Mac ging kopen ?
voor de pc worden warez / serials / cracks gewoon vaker aangeboden.
voortaan wat beter lezen
Overigens zijn veel van de aangevoerde argumenten hier gericht op consumenten, terwijl er ook een heleboel computers in het bedrijfsleven worden gebruikt.
Ik denk dat een bedrijf de keuze van mac danwel pc/windows van andere zaken laat afhangen dan consumenten (bijv omscholing / beheer / enz).
Ik denk dat veel consumenten ook kiezen voor hetzelfde systeem als waar ze 8 uur per dag op hun werk achter zitten. Een beetje de consumentenmarkt veroveren via de zakelijke markt zeg maar
"man is not truly one, but truly two,"
De enige reden dat er meer cracks worden aangeboden is omdat in Windows-land er voor ieder programma, en iedere versie van dat programma een aparte crack aangeboden wordt. Voor de Mac heb je 1 enkel programma, wat alle cracks en serials heeft... wat werkt er dan makkelijker ? Zoeken naar 1 crack voor versie 3.1.34 met google, of 1 programma wat de cracks heeft voor alle programma's...mr_petit schreef op 16 september 2004 @ 18:08:
[...]
Ik schrijf in mijn post bewust gemakkelijker en niet 'net zo veel'...
voor de pc worden warez / serials / cracks gewoon vaker aangeboden.
voortaan wat beter lezen
En deze had ik al eens gepost, dus wie moet hier nou beter lezen ? ( geintje... )
[ Voor 3% gewijzigd door unSOUND op 16-09-2004 18:50 ]
Nee.
Het is absurd dat je voor een machine met uitbreidingssleuven 2000 euro moet neertellen. Iedere pc kun je volledig uitbreiden of upgraden. Je hebt de keuze, dat heb je niet bij de e- en imac.iMacs zijn ook niet gemaakt om te upgraden, ze zijn voor een totaal andere doelgroep. Namelijk de mensen die hem kopen en gebruiken... en niet de drang tot uitbreiden hebben... dus je hoeft niet eindeloos te roepen dat je de iMac nauwelijks kunt upgraden... daar is hij ook niet voor. Dan moet je gewoon naar een toren kijken, zoals de G4 / G5 powermac.
Ik mis zelf een imac zonder monitor met enkele processor en uitbreidingssloten.
jij wilde: ....ook gaan uitbreiden met een TV kaart, wat extra poorten, dergelijke... en ik denk dat zo'n denkbeeldige machine ook veel reeler zou zijn geweest qua prijs/prestatie. Ik zou geen dual g5 hoeven.
Conclusie: Mac-gebruikers zijn over het algemeen dus knettergekke Crack-gebruikers. Jij hebt er wel mazzel mee, maar eigenlijk moeten dit soort mensen tegen zichzelf in bescherming worden genomen.Waar denk je dat de term "Wat de gek er voor geeft" vandaan komt ? Ik had wel mazzel, want meestal vragen ze 900 / 1000 euro voor dit model, maar die van mij was nog in nieuwstaat ( ben nu eenmaal zuinig op mijn spullen ), en hij zat tot aan zijn nek vol met software en andere goodies... die kosste mij niets ( lang leve Kazaa ), maar waren voor de koper wel interessant om te hebben... D persoon in kwestie deed namelijk niet aan internet, dus van warez had hij nog niet gehoord...
Overigens vind ik die 900/1000 nog veel te veel voor een 15" imac.
cailin_coilleach
Dat zegt meer over apple gebruikers dan over de daadwerkelijke waarde van zo'n machine. Dan besteed ik dat geld liever aan een pc.Laatst iemand vijfhonder zien betalen voor een RevC G3 iMac. Maar die had dan wel een redelijke processor, 1 GB RAM en een 20 GB harde schijf. Dat, plus de originele OS CD's en wat applicaties...
Kun je je voorstellen? Voor bak die bijna vijf jaar oud is... Dat klinkt voor mij als "waardevast".
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 16-09-2004 19:27 ]
Okee, dus omdat ik toegeef dat ook ik wel eens illegale software heb, zijn ineens ALLE Mac gebruikers knettergekke crack gebruikers, lekker generaliserend. Waar staat dat alles op mijn Mac illegaal is ? Waar staat dat iedereen het zo doet ? Ik geef toe at ik niet alles koop ja, waren jullie maar eens zo eerlijk. Tss.Q schreef op 16 september 2004 @ 19:22:
[...]
Conclusie: Mac-gebruikers zijn over het algemeen dus knettergekke Crack-gebruikers.
En laten we even duidelijk zijn, je betaald geen 2000 euro omdat er PCI sloten in zitten, je betaald 2000 euro omdat je een machine hebt van een klasse apart, die ver boven de gemiddelde staat. Ik heb hem gekocht, want ik heb het er voor over. Sterker nog, binnenkort komt er waarschijnlijk zelfs een tweede in huis... Maar dit blijft een kwestie van weten en meemaken... Je moet voor zo'n ding gezeten hebben en er mee gewerkt hebben om te snappen wat ik bedoel...
En dat weet je voor je zo'n ding koopt, dus kappen met zeiken daarover...Q schreef op 16 september 2004 @ 19:22:
[...]
Iedere pc kun je volledig uitbreiden of upgraden. Je hebt de keuze, dat heb je niet bij de e- en imac.
De iMac is hetzelfde als een Micro-audioset, 1 geheel, alles aan boord. Sommige mensen hebben daar genoeg aan, anderen kopen liever losse componenten, klaar uit. En als iemand losse componenten prefereerd, best. Maar dan hoeft ie niet gelijk dat andere setje af te kraken, want die heeft zijn eigen doelgroep. Jij wil graag kunnen upgraden, mij best. Maar niet iedereen heeft die behoefte.... en voor DIE mensen is er de iMac en de eMac.
Nee, dit zegt wat over klasse. Kwaliteit blijft geld waard, goedkope dingen maken een duikvlucht in waarde. En als jij een goedkope PC wilt, mij best, maar ik wil een Mac. Maar ga niet alles af lopen kraken om jouw keuze te rechtvaardigen, dat vind ik nou echt een goedkope actie...Q schreef op 16 september 2004 @ 19:22:
[...]Dat zegt meer over apple gebruikers dan over de daadwerkelijke waarde van zo'n machine. Dan besteed ik dat geld liever aan een pc.
Mjah, dit heeft weinig meer te maken met waarom mensen de facto voor Windows kiezen, en niet Mac overwegen.
Jammer, weer.
Jammer, weer.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Dit topic is gesloten.
![]()