![]() | ||||
Zo, het duurt effe maar hier is hij dan: mijn inniemini review van de Creative Zen Touch. Deze is pas sinds deze week uit, en ik heb m vrijdag binnen gekregen. Ik kan hierdoor alleen mijn eerste bevindingen vertellen. Ik kan dus nog niet vertellen hoe de batterijen het doen, hoe goed hij tegen schokken kan ed. | ||||
Inhoudsopgave Inhoudsopgave 0) Specs 1) Inhoud doos 2) Data-transfer 3) Afspelen muziek 4) Geluidskwaliteit 5) Instellingen 6) Software 7) Pics | ||||
0) Specs Features * Up to 24 hour(2) battery life at 128kbps MP3 or 32 hour(2) at 48kbps MP3 continuous playback * Up to 97dB Signal-to-Noise Ratio - as good as expensive hi-fi systems! * 20GB hard drive holds up to 10,000 WMA or 5,000 MP3 songs(3) * Create and customize playlists on-the-go * Unique search function locates any song, album or artist * USB 2.0 for faster transfer * 4-band custom equalizer and advanced EQ presets let you customize your music playback * AudioSync™ lets you seamlessly update your Creative Zen Touch with your latest music on your PC at the touch of a button * FM radio, voice and FM recording via optional wired remote control (available separately) | ||||
1) Inhoud van de doos * Zen Touch * Oordoppen (niet gehoord nog) * Adapter + stroomkabel * USB kabel * Handleiding ![]() | ||||
2) Data transfer USB 1.0 Het overzetten van muziek met USB 1.0 gaat bij mij vrij langzaam, zo`n 0.8 MB per seconde. 10 GB overzetten duurde heel erg lang. Ongeveer 3,5 tot 4 uren. USB 2.0 Hiermee gaat het uiteraard een stuk sneller: een album van 40 MB is in ongeveer 7 seconden overgezet. Dat is ruim 4 tot 5 MB per seconden. Het overzetten doe je via de explorer (nomad explorer) of via andere software van creative (zie 6) software). Je kan bestanden en mappen naar de zen 'audio' of 'data' map slepen zoals je normaal ook doet in windows. Voor verdere uitleg zie 6) software. | ||||
3) Afspelen van muziek Dit gaat heel erg lekker. Je ziet genoeg info op het scherm. Fijn is ook wel dat hij niet lang hoeft te laden voor een nummer. Als je een nieuw nummer zoekt, duurt het ongeveer een halve seconde. Bij het door laten spelen van een nummer naar het volgende nummer zit er totaal geen tijd tussen de nummers: perfect dus Bij het drukken op 'next track' heb je om de 4/5 nummers een halve seconden laadtijd. Dat is dus alles behalve storend Het spoelen door nummers is erg goed, hij begint langzaam, en gaat steeds sneller. Je bent dus zomaar in het midden, maar hij is zeker niet onnauwkeurig als je 20 sec. wilt spoelen. De knop [random] die voorop zit, is ook erg handig. Dan speelt ie geshuffeld al je nummers die er op staan. Heel handig Zoeken naar nummers gaat makkelijk, en kan via vele wegen. Bijv, zoeken op artiest, dan de daarbij behorende albums, dan nummers. Je kan altijd ook op 'spelen' drukken, waarbij hij alle nummers van die selectie afspeelt. Je kan ook zoeken op letter. Maar al is de lijst nog zo lang, als je op zn snelst scrolt, ben je zo benee. Ik heb nu 1500 mp3 erop en dat gaat wel vrij rap. Uitleg in pics:
Filmpje Hier een filmpje van hoe (goed) de touchpad werkt. Touchpad | ||||
4) Geluidskwaliteit Ik heb nooit een andere MP3 speler beluisterd, dus ik kan niet objectief zijn. Maar vergeleken bij mijn discman is hij erg goed. Het is fijn dat je zelf de equalizer kan aanpassen. 1 nadeel, hij is zo zuiver (in combinatie met Soney EX 71) dat je erg goed hoort dat sommige MP3`s vrij brak zijn. Het is dus aan te raden om hoge bitrates te gebruiken als je in het vervolg gaat rippen van een CD. Hij kan erg hard, dat is ook fijn om te weten. Bij 18 is hij echt hard, 20 is eigelijk voor veel nummers te hard. Hij gaat tot 25. Maar dit alles ligt ook heel sterk aan welke oordopjes je gebruikt uiteraard. | ||||
5) Instellingen Ook hier ben ik nog niet veel in bezig geweest. Een paar opties: * Equalizer, hier kan je veel soorten kiezen, zoals pop, rock, classical en uiteraard een custom. Verschil hoor je zeer zeker wel, en dat is goed. * Touchpad, je kan hier aangeven of hij bij een tik op de touchpad een [enter] geeft (net als bij een laptop), of niet. Ik had m meteen aangezet, maar na een tijdje is het toch fijner om dat uit te zetten, omdat je vaak perongeluk de [enter] aanroept. Je kan ook de gevoeligheid aangeven, maar hier zie ik nog niet het verschil tussen. Verder kan je de taal, het contrast van het LCD aanpassen. Je kan aangeven na hoeveel tijd de LCD danwel het hele apparaat uitgaat. | ||||
6) Software De software heb je wel degelijk nodig voor elk soort communicatie met de PC. Na de installatie komt er een mapje in 'deze computer' bij, dus dan werkt het alsof het een stationsletter is. Nouja niet helemaal, maar wel ongeveer De software is redelijk, het doet zijn werk. Overigens kreeg ik het in XP niet aan de praat. In XP zet ik de muziek er met behulp van een andere tool van creative: Creative MediaSource Organizer Notmad explorer werkt beter naar verluid, deze ga ik binnenkort hopelijk testen Een nadeel van Nomad (software die er bij zit): als ik nu een mappen sleep naar de Zen, dan pakt ie ook alle andere bestanden (covers.jpg, bladmuziek.pdf etc) en dan geeft ie een foutmelding als hij zo`n bestand tegenkomt ("Unsupported filetype .jpg"). Hij gaat welliswaar gewoon door na een druk op de OK knop, maar aangezien 10gig kopieren een uur of 4 duurt, blijf je daar het liefste niet bij zitten. Een tip hiervoor: Zoek in je mp3 map naar alle bestanden => bestandsnaam *.mp3 Plaats daarna alle gevonden resultaten in de 'zen' audio map. Scheelt een hoop gezeul. Nog een nadeel (voor mij dan) van het apparaat is dat het geen map ondersteuning heeft. Alle nummers komen dus door elkaar te staan, en worden gesorteerd aan de hand van de Mp3 id tags (artiest, album etc). Dus ik ben een complete middag bezig geweest om alle m3u tags goed te zetten. Goeie programma`s daarvoor zijn Mp3TagEditor en TagM3u 1e om per folder de artiest en album goed te zetten, de 2e om de lege Mp3 id tags op te vullen aan de hand van de filename (erg handig tooltje) Een klein pakketje met alle drivers en benodigdheden in 1: (gemaakt door ReV_) Zen driver pack.exe | ||||
7) Pics! ![]() ![]() ![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door Guillome op 03-09-2004 15:06 ]
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router