418O2 schreef op 29 september 2004 @ 20:31:
volgens mij veranderen bios'sen van grafische kaarten niet zoveel, de technische redenering die ik er voor heb zal ik niet tentoonspreiden
de updates aan vidkaarten gebeuren meestal middels driverupdates
Ik heb het gewoon even geprobeerd
Ik heb dus een Sapphire Radeon 9800 Pro 128 Mb - 256 bit met R350-core en Samsung geheugen. Deze kaart heb ik al een hele tijd in mijn bezit (nog voor de 9800XT op de markt kwam). Deze kaart is dus in principe onmogelijk modbaar naar een 9800 XT.
Met behulp van ATITool heb ik toch geprobeerd om de kaart te overclocken naar XT-speeds. Met stock-cooling (brakke cooler van sapphire en geen memsinks) kreeg ik het geheugen niet hoger dan 361 Mhz en de core niet hoger dan 383 MHz. Wanneer ik de core op 412 Mhz zette, kreeg ik onmiddellijk een heleboel artifacts te zien.
Een tijd terug heb ik watercooling geïnstalleerd waarbij ik voor mijn GPU uiteraard ook een blokje voorzien had. Op de geheugenchips heb ik memsinks gekleefd. De OC-resultaten waren iets beter; core: 400 Mhz en geheugen 365 Mhz. Het geheugen is dus geen probleem voor XT-speeds maar de core wil niet echt hoger. Wanneer ik de core op 412 Mhz liet draaien met watercooling kreeg ik terug artifacts te zien maar deze waren al heel wat minder.
Mijn laatste toevlucht was dus een nieuwe bios proberen. Ik sta er wat weigerachtig tegenover om er een echte XT-bios in de kaart te flashen aangezien het een kaart is met "oude" PCB en een r350-core.
Eerst heb ik een backup genomen van de originele bios en deze even bekeken met RadEdit:
BIOS Title: R350 Samsung E-die DDR BIOS - P/N 113-A07518-100
BIOS Date/Time: 2003/04/29 15:31
Ik heb een heleboel verschillende samsung-bios'en gedownload en deze allemaal even bekeken met RadEdit. Eéntje van Club3D leek mij wel interessant:
Club3D.R9800PRO.128MB.Samsung.Rev.04.rom
BIOS Title: RADEON 9800 113-A07533-100 BIOS
BIOS Date/Time: 2003/10/17 14:33
Ik weet niet of Rev 04 = E-die???
Wat mij wel opviel is dat de P/N-nummers sterk op elkaar leken maar dat het leek alsof die van Club3D recenter was. De datum was ook recenter maar ik vraag me af of je daar wel mag op af gaan?
Nu ja, aangezien de P/N mij recenter leek, heb ik 10 minuten geleden toch maar die bios van Club3D geprobeerd. Na het flashen (in DOS met boot-cd) heb ik met ATITool de core onmiddellijk op 415 MHz gezet. Resultaat: geen artifacts zichtbaar. Ik ben zo goed als zeker dat de kaart met de "Find Max Core"-functie van ATITool toch geen 412MHz zal halen maar het is toch een vooruitgang.
Volgens mij bestaan er dus toch verschillende bios-versies.