Toon posts:

[DIY] Nieuwe kast maken of alles weggooien?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Zo te lezen gaat het om een redelijk oud speaker setje. Tuurlijk kunnen de speakers het weer primá doen in een andere kast, maar zonder T/S parameters wordt het gokken. De dome tweeter en midrange kan je gewoon in een nieuwe kast bouwen, échter zou ik dan wel voor een andere (budget) woofer kiezen waarvan de T/S parameters bekend zijn.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
wat zijn T/S parameters??
ik heb niet zo gek veel verstand van speakers eigelijk helemaal niet.
maar als jullie me zouden kunnen helpen bij het zoeken naar woofers met een laag budjet waar je lekkere bas uit kan trekken zou dat fijn zijn. _/-\o_ _/-\o_

• Barry|IA
Aan de hand van ''T/S Parameters'' (volledige spesificaties) kan je de goede inhoud van de kast berekenen. Kijk eens op www.conrad.nl voor een stel leuke woofers.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
mischien vinden jullie me nu egt een sukkel maar ik kan op www.conrad.nl geen losse woofer vinden zelfs niet als ik het typ bij zoeken.
mischien doe ik het fout maar zou iemand ff een linkje kunnen zette of me vertellen hoe ik het kan zoeken?? _/-\o_
ik voel me zo'n sukkel }:O

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Hangt er beetje vanaf wat je budget zo is, en hoe groot het boeltje mag worden :) Maar ik denk dat je nog best van al af bent met zo'n stel Eltax speakers.

[edit] Bij conrad: Audio, video & DVD > luidsprekerbouw

[ Voor 13% gewijzigd door subsonik op 17-08-2004 22:57 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 17 augustus 2004 @ 22:47:
Aan de hand van ''T/S Parameters'' (volledige spesificaties) kan je de goede inhoud van de kast berekenen. Kijk eens op www.conrad.nl voor een stel leuke woofers.
En dan? Zonder meer de params van de rest van het systeem zal het moeilijk zijn andere woofers te matchen.

Je zou een kast kunnen maken met de zelfde inhoud en BR poort, en deze een stuk steviger kunnen bouwen dan wat je nu hebt! Dat zal waarschijnlijk al wat uitmaken, en anders kan het nooit kwaat. Eventueel kun je het filter opnieuw opbouwen met nieuwe, eventueel betere componenten.

Misschien kun je wat pics posten om een beetje de staat van de onderdelen te beoordelen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
Ik denk niet dat de TS heel kritisch is, neem eventueel een woofer die eigenlijk voor een 2-weg systeem bedoelt is.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kom ik dan achter de params van de rest van mijn systeem want deze spullen zijn egt meerdan 15 jaar oud ze zijn nog in goede staat (maar ik kan volgens mij geen foto's hier zetten zonder dat ze eerst op het internet staan).
maar op internet kan ik egt niks meer vinden over die spullen die ik nu heb.
help?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt toch wel ergens wat webspace waar je de foto's neer kunt gooien (provider ofzo)?

Misschien kun je one het merk en type verklappen....

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen internet space.
maar het merk van mijn midrange is mittelton en verder staat er niks bij.
die van mijn dome-tweeter is TTI en er staat DOT-25.
en mijn woofer staat er alleen EAS-25PL19SA.
verder weet ik ook niks maar ik denk dat ik dit project maar opgeef want jullie kunnen me er ook niet egt mee helpen omdat ik niks weet.

• Barry|IA
Webspace: http://www.imageshack.us/

Wedden dat wij jou kunnen helpen! Nooit opgeven hé hier bij GoT ;) Als jij bas wilt heb ik de juiste woofers voor jou, voor slechts €25 per stuk. Absolute budget, maar het sluit goed aan op je filter + speakers. Bouw er een 35liter gesloten behuizing omheen en klaar! Mail me even of voeg me toe op msn als je intresse hebt: barry_loef @ hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
eej bedankt kerel maar je zult een moelijke klus aan me hebben maar ik ben heel erg bereid om te leren over een paar dagen heb ik weer msn zalk je wel ff toe voegen.

maar heeft iemand iets aan de verdere info die ik heb gegeven over mijn systeem?

maar kan je ook zoiets bouwen waar je alleen bas van krijgt want ik heb al twee perfecte boxen voor de rest maar daar kan ik niet genoeg bas uit trekken.
maar niet zoiets als een subwoofer want dat is veel te ingewikkeld voor mij.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry, hoe weet jij nu of de gevoeligheid wel past bij de rest van de units?

Heb je ook het merk en type van de complets speaker (of is die er niet meer)? Zegt me verder erg weinig...

Je kunt idd ook een losse subwoofer bouwen... Barry heeft geloof ik nog een mooie amp daarvoor in de aanbieding :+

[ Voor 67% gewijzigd door voodooless op 17-08-2004 23:25 ]

• Barry|IA
deepspace schreef op 17 augustus 2004 @ 23:21:
Barry, hoe weet jij nu of de gevoeligheid wel past bij de rest van de units?
Simpel: niet! :D

De woofer is 90dB, tweeter zal een simpele Lpad nodig hebben, die maak ik wel voor hem en stuur hem gelijk met de woofers op.
Heb je ook het merk en type van de complets speaker (of is die er niet meer)? Zegt me verder erg weinig...
XXL PowerSound 8'' woofer 60watt rms, 100watt max, meer weet ik niet maar het is echt een superding voor het geld.
maar kan je ook zoiets bouwen waar je alleen bas van krijgt want ik heb al twee perfecte boxen voor de rest maar daar kan ik niet genoeg bas uit trekken.
maar niet zoiets als een subwoofer want dat is veel te ingewikkeld voor mij.
Een actieve of passieve subwoofer is makkelijker te maken dan een complete 3-weg box.

En ik heb inderdaad de juiste versterker voor een subwoofer, LET OP!: Alles wat ik verkoop is budgetspul; maar geen slecht budgetspul ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Barry|IA op 17-08-2004 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 17 augustus 2004 @ 23:28:
Een actieve of passieve subwoofer is makkelijker te maken dan een complete 3-weg box.
oh daar wil ik dan wel meer over weten heb je een goede nederlandse(das wat duidelijker voor me) site voor me??

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 17 augustus 2004 @ 23:28:
[...]

Simpel: niet! :D

De woofer is 90dB, tweeter zal een simpele Lpad nodig hebben, die maak ik wel voor hem en stuur hem gelijk met de woofers op.
Nog simpeler: je kan dat soort dingen NIET op de gok doen. Straks verkoop je hem het verkeerde en verneuk je z'n geluid...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Barry|IA
Site: [rml][ DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL en AXX1010[/rml]/

;)

JT: Ik gok niet, ik heb alleen de gevoeligheid + impedantie van zijn overige speakers nodig en dan bouw ik een filter + Lpad voor hem. Maar dat lijkt niet door te gaan want hij gaat waarschijnlijk voor een subwoofer

[ Voor 52% gewijzigd door Barry|IA op 17-08-2004 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Barry|IA schreef op 17 augustus 2004 @ 23:34:

maar hij bouwd een actieve geen passieve subwoofer niet dat ik weet wat het verschil is.

en hoeveel kost dat om zoiets te bouwen want ik zie bedragen van over de 100 euro en ik ben 14 en dat geld geef ik niet makkelijk uit.

en barry heb je een eigen site??

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 23:42 ]

• JT

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 17 augustus 2004 @ 23:34:

;)

JT: Ik gok niet, ik heb alleen de gevoeligheid + impedantie van zijn overige speakers nodig en dan bouw ik een filter + Lpad voor hem. Maar dat lijkt niet door te gaan want hij gaat waarschijnlijk voor een subwoofer
Een filter moet je vaak fine-tunen in de praktijk. Dat moet je horen en evt bijstellen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Barry|IA
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik vraag mij alleen af of de TS dat wel hoort aangezien hij alleen meer bas wilt.

Ardjuna, actief wil zeggen dat de subwoofer zijn eige versterker heeft, en passief wil zeggen dat de subwoofer rechtstreeks aan de stereoversterker aangesloten wordt. Actief is beter, dat is een feit! Maar in jou geval is denk ik passief beter omdat je niet veel geld kan uitgeven: neem dus gewoon een woofer in een kast, en sluit deze aan op de versterker. Echter raad ik je wel aan een passief filter te nemen voor je speaker zodat er écht alleen pure bass hoorbaar is.

(filter kost circa: 10€)

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 17 augustus 2004 @ 23:53:
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik vraag mij alleen af of de TS dat wel hoort aangezien hij alleen meer bas wilt.

Ardjuna, actief wil zeggen dat de subwoofer zijn eige versterker heeft, en passief wil zeggen dat de subwoofer rechtstreeks aan de stereoversterker aangesloten wordt. Actief is beter, dat is een feit! Maar in jou geval is denk ik passief beter omdat je niet veel geld kan uitgeven: neem dus gewoon een woofer in een kast, en sluit deze aan op de versterker. Echter raad ik je wel aan een passief filter te nemen voor je speaker zodat er écht alleen pure bass hoorbaar is.

(filter kost circa: 10€)
ik wil wel een goede woofer dus dat wordt zeker iets van 50 euro(hopelijk minder) en dan 10 euro voor dat filter ding en hout enzo.

maar heb je nou een eige site??

• JT

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 17 augustus 2004 @ 23:53:
Je KIEST niet of je wat hoort of niet, dat gebeurd gewoon. Maar goed, je moet het vooral proberen als je wilt.

Ecodan warmtepomp

• Barry|IA
Nee nog niet. Ik probeer eerst wat meer kennis van audio op te doen doormiddel van GoT en boekjes, daarna ga ik luidsprekers maken voor mensen tegen lichte vergoeding. Maar als je wat nodig hebt kan je me mailen/msn'en en dan regel ik dat voor je. Zo heb ik een goede woofer voor €35. Deze heeft een gevoeligheid van 90dB als je er slechts 1 watt in stopt, waardoor deze goed geschikt is als passieve subwoofer. Helaas zijn de T/S parameters van de woofer niet bekend, maar op de verpakking geven ze aan in wat voor kast hij moet.

Edit:

Ik zie net dat JT mij voor is met een reply, mijn tekst is een reactie op de TS

[ Voor 9% gewijzigd door Barry|IA op 18-08-2004 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 18 augustus 2004 @ 00:06:
Nee nog niet. Ik probeer eerst wat meer kennis van audio op te doen doormiddel van GoT en boekjes, daarna ga ik luidsprekers maken voor mensen tegen lichte vergoeding. Maar als je wat nodig hebt kan je me mailen/msn'en en dan regel ik dat voor je. Zo heb ik een goede woofer voor €35. Deze heeft een gevoeligheid van 90dB als je er slechts 1 watt in stopt, waardoor deze goed geschikt is als passieve subwoofer. Helaas zijn de T/S parameters van de woofer niet bekend, maar op de verpakking geven ze aan in wat voor kast hij moet.

Edit:

Ik zie net dat JT mij voor is met een reply, mijn tekst is een reactie op de TS
das goed maar heb je foto's van die woofer.
maar mischien wil ik er wel gewoon zelf een kopen als jij of iemand anders me kan helpen met een kast en alles wat voor een passieve subwoofer nodig is wil helpen
want ik heb niet zo veel verstand van al die cijfers behalve als het bij zo'n kast bouwen alleen om de inhoud in liters gaat maar dan kan ik dat nog niet uit die cijfers halen.
dus een beetje hulp is wel handig waar moet ik beginnen?
en ik wil mijn budjet het liefst onder de 55 á 60 euro houden zonder hout en schroeven en lijm mee gerekent.

oja en het is voor mijn kamer die ongeveer 5 bij 8 is en hij hoeft niet mijn halve huis een trommelvliesen op te blazen.
maar we hebben geen buren dichtbij dus het mag wel stevig

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 00:19 ]

• JT

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 18 augustus 2004 @ 00:06:
Gevoeligheid maakt een woofer niet beter of slechter voor passief en met die budget dingen is het meestal HEEEEL positief opgegeven.

Ecodan warmtepomp

• Barry|IA
Stort of stuur het geld op, en ik bouw een nette subwoofer voor jou. Met de garantie dat hij niet van fabriekspul te onderscheiden is. Echter moet je wel zelf de woofer ophalen als hij klaar is want ik hou van bouwen, maar niet van reizen :P

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 18 augustus 2004 @ 00:22:
Stort of stuur het geld op, en ik bouw een nette subwoofer voor jou. Met de garantie dat hij niet van fabriekspul te onderscheiden is. Echter moet je wel zelf de woofer ophalen als hij klaar is want ik hou van bouwen, maar niet van reizen :P
ja maar ik wil het graag zelf bouwen als ik gewoon een subwoofer wil zou ik er wel een aan mijn vader vragen.
maar ik wil met een laag budjet zelf een leuke subwoofer bouwen iets persoonlijks mischien met wat ledjes voor een stoer efect ik wil alleen graag hulp want ik ben een mega leek.

Verwijderd

Ardjuna kijk even op mijn hp voor een zaagplan voor de AXX/XXL subwoofer. Prijzen en berekeningen en foto's van mensen die het ontwerp hebben gebouwd staan erop.

Barry je lijkt net zo'n malafide verkoper die van die speakers uit bestelbusjes verkoopt :+

Ik zou toch eerst de vuilnisbak openen en die ouwe meuk speakers weggooien. Kijk bv eens naar die eltax speakers zoals Subsonik al zei.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 00:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 00:34:
Ardjuna kijk even op mijn hp voor een zaagplan voor de AXX/XXL subwoofer. Prijzen en berekeningen en foto's van mensen die het ontwerp hebben gebouwd staan erop.
[quote]

ja maar dat is tog wel ff ver over mijn budget en ik wil een woofer van ongeveer 40 50 euro kan je me wat aanbevelen en ik wil ook een passieve want zo'n module is me iets te duur en dan komt er weer een filter zegt barry ik wil ff please wat duidelijk heid en zo min mogelijk moelijke termen??

die ELTAX ICE ATOMIC 10" SUBWOOFER kan wel in mijn budget denk ik kan dat??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 00:49 ]

Verwijderd

Als je toch weer die twee 3-weg boxen besluit op te bouwen (met andere woofers), kun je evt. zoiets erbij kopen, en tussen de mid's en tweeters zetten:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3200/3290/3291/329142_GB_00_FB.EPS.jpg
Hoef je je iig geen zorgen meer te maken om de gevoeligheid vd units...(maar wel weer om je budget :| )

Zijn bij conrad te koop voor 10€ p.st. :*)
Typ bij de search van conrad het volgende in: luidsprekerniveauregelaar

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 09:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke ik wil dus nu een passieve subwoofer gaan bouwen van rond de 60 euro.
ik wil de spullen graag bij conrad bestellen heeft iemand tips en kan iemand me op weg helpen met spullen en kast inhoud uitrekenen enzo??
en kan je wel een beetje goede sub voor zo'n 50 á 60 euro bouwen??

moet ik hier nu een nieuwe topic voor starten want nu zegt de naam niet zo veel??

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 11:55 ]

• Barry|IA
Als ik jou was zou ik de 'AXX1010' nemen van 'Raveland'. Deze woofer kost volgens mij €55, en hij staat hier goed bekend, de diameter van de woofer is 25cm (10'') en er komt een aardige basweergave uit rollen. Ik weet zo niet uit mijn hoofd de benodigde inhoud van de kast qua liters maar ik weet wel dat het verstandig is om voor een systeem te kiezen met een baspoort (BR = Bass Reflex.) Bij dit systeem wordt het rendament wat ''achter'' de woofer ontstaat via de buis uit de kast gepompt. Om daar goede resultaten mee te behalen moet je ook die buis échter weer berekenen, maar gelukkig hebben we daar het programma WinISD voor.

De kast zou ik als ik jou was maken van (18-/22mm) MDF. MDF staat bekent om zijn goede dichtheid, makkelijk te bewerken, en om zijn lage prijs.

Dan hebben we alleen nog een filtertje, en een aansluitklem (aansluitterminal) nodig. Het filtertje kan je ook weer in WinISD berekenen, en de aansluitterminal is niet écht iets kritisch, als je maar niet de aller...aller goedkoopste kiest want die willen nog wel eens mee trillen.

Ik raad je aan goed op te letten bij het berekenen van de kast-inhoud. Hou je nog maar even niet bezig met het filter, ik denk dat je dat maar aan ons moet overlaten.

Veel succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 18-08-2004 12:15 ]

Verwijderd

Dit is die AXX 1010 waar Barry het ook al over had.
;)
Kun je volgens mij ook bij conrad bestellen.
Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/graph/Laxx10102_gross.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 13:03 ]

• subsonik
Hoe wou je die AXX1010 woofer passief aansluiten, Barry? Die heeft maar 1 spoel voor zover ik weet...

Een passieve subwoofer van minder dan 60 EUR wordt wel lastig vrees ik. Heb je niet nog ergens een oude versterker liggen die je kan misbruiken voor je subwoofer?

• Barry|IA
@Subsonik:

Er zijn van die filtertjes die van 2 kanalen een mono kanaal maken, ik weet helaas niet of dit in zjn budget past.

Verwijderd

edit:
Laat maar }:O

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 13:23 ]

• subsonik
Das dan een soort filter dat een kortsluiting vormt voor je versterker zodra de bas op het linker- en het rechterkanaal niet gelijk is...

Wat mij overigens wel een leuke woofer lijkt, is de DS-060 van Conrad Audio. (ordernr 369047) Kost 26.95 EUR, je kan er dus 2 van nemen. Je bouwt dan 2 subwoofertjes, elk 20 liter inhoud, met een baspijp van 40mm diameter (PVC rioolbuis uit de Gamma) en 30 cm lengte. In serie met de woofer komt een spoeltje van 12mH, merk Corobar, 3.87 ohm. (3.90 EUR). Hierdoor wordt de sub op zo'n 100Hz afgefilterd.

Nadeel is dan wel dat het rendement van die subjes erg laag is (83dB/1W), dus enkel te gebruiken als je gewone speakers een vergelijkbaar rendement hebben. Ze gaan wel lekker diep, 34Hz @ -3dB.

[edit] Nog een betere mogelijkheid:

Dezelfde woofer van hierboven, maar dan in een bandpasbehuizing. Voorste kamer 6 liter, getuned op 80Hz, achterste kamer 30 liter getuned op 38Hz. 36 tot 110Hz bij -3dB, rendement ongeveer 85dB. Geen filter nodig, lekker cheap dus :D

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/forum_images/conradsub.png

Groen = de woofer in de basreflex kast, rekening houdende met serieweerstand spoel.
Paars = de woofer in de bandpass kast.

[ Voor 25% gewijzigd door subsonik op 18-08-2004 13:36 ]

Verwijderd

Heb je geen filter nodig bij een bandpass sub?
Dan moet je de kast zeker wel goed dempen?
Grafiekje ziet er iig al goed uit! :)

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 18 augustus 2004 @ 13:06:
Hoe wou je die AXX1010 woofer passief aansluiten, Barry? Die heeft maar 1 spoel voor zover ik weet...

Een passieve subwoofer van minder dan 60 EUR wordt wel lastig vrees ik. Heb je niet nog ergens een oude versterker liggen die je kan misbruiken voor je subwoofer?
neej ik heb volgens mij geen oude versterker over.
Barry|IA schreef op 18 augustus 2004 @ 12:14:

Ik raad je aan goed op te letten bij het berekenen van de kast-inhoud. Hou je nog maar even niet bezig met het filter, ik denk dat je dat maar aan ons moet overlaten.

Veel succes!
maar ik heb dat winISD programma.
dus ik kan het helemaal niet berekenen ik hoopte dat jullie me daar mee konden helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 19:04 ]

• Barry|IA
Tip: Spaar door totdat je €100 kan besteden, dan kan je een mooie actieve subwoofer maken. Met een passieve verneuk je alleen maar je geluid!

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 18 augustus 2004 @ 19:05:
Tip: Spaar door totdat je €100 kan besteden, dan kan je een mooie actieve subwoofer maken. Met een passieve verneuk je alleen maar je geluid!
maar somige mense zeggen zelfs dat je voor muziek beter een passieve kan hebben en dat komt voor mij tog wel handig uit omdat dat goedkopeer is.

want hoeveel kost een goede module??

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Als iemand aan wilt bieden om een sub te bouwen etc, gelieve dat dan met elkaar buiten het forum om te regelen. Verder alles op eigen risico enzo, ofwel, kom niet bij ons klagen als er iets niet goed is. Tnx.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Een aantal maanden terug had ik in mijn kamer in Noordwijk (gescheiden ouders :Z) een passieve Bose acoustimass 3 sub staan...
Klonk best aardig dacht ik, mar je moest echt loudness e.d. aanzetten om er een beetje Oempf uit te krijgen, met als gevolg dat ie gaat boemen en dat soort narigheid. :(
Toen heb ik 2e hands een aktieve Jamo sub gekocht, en dat is gewoon 10× beter!

Nou, het moraal van dit ontroerende verhaal :'( is dat ik het eigenlijk wel met Barry eens ben over dat een aktieve 9 vd 10 keer wel beter klinkt...
Neemt niet weg dat er (naar mijn mening) ook hele aardige passieve subs zijn! ;)
Als je toch voor passief wilt gaan, vind ik het bandpass idee van Subsonic wel van toepassing hier.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 19:18:
Een aantal maanden terug had ik in mijn kamer in Noordwijk (gescheiden ouders :Z) een passieve Bose acoustimass 3 sub staan...
Klonk best aardig dacht ik, mar je moest echt loudness e.d. aanzetten om er een beetje Oempf uit te krijgen, met als gevolg dat ie gaat boemen en dat soort narigheid. :(
Toen heb ik 2e hands een aktieve Jamo sub gekocht, en dat is gewoon 10× beter!

Nou, het moraal van dit ontroerende verhaal :'( is dat ik het eigenlijk wel met Barry eens ben over dat een aktieve 9 vd 10 keer wel beter klinkt...
Neemt niet weg dat er (naar mijn mening) ook hele aardige passieve subs zijn! ;)
Als je toch voor passief wilt gaan, vind ik het bandpass idee van Subsonic wel van toepassing hier.
oke en als ik actiev ga maken heb ik een module nodig wat kost nou een beetje module??
en wat heb je nog meer voor duure dingen nodig want ik doe dit alleen voor de lol en voor wat extra bas??

• subsonik
Een passieve subwoofer kan natuurlijk net zo goed klinken als een actieve. Hét probleem met passieve subwoofers is dat je dr helemaal niks aan kan instellen. Je kan de subwoofer dus niet zodanig afregelen dat hij goed bij de rest past, ofwel past het, ofwel niet.

Owjah, triple_A, een Bose sub is natuurlijk _geen_ referentie 8)

Barry heeft wel een leuke sub module voor een 50 EUR. Dan schiet er nog 10 EUR over voor een woofer, een baspijp, demping, en een kast :P

[ Voor 8% gewijzigd door subsonik op 18-08-2004 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke ik wil dus iets bouwen waar ik flinke bas uit kan trekken een subwoofer.
en ik wil er liever niet meer dan 60 euro aan kwijt zijn.
iedereen zegt nu wat anders actieve sub is beter passieve is ook goed.
maar kan iemand me nou please zeggen wat ik met 60 euro kan maken wat leuk klinkt in een slaapkamertje van 6x4 met nog 2 kleine JBL control 1EXTREME boxjes??
en waar haal je dat winISD vandaan en is daar voor een computer software-leek mee te werken??

Verwijderd

hierhaal je winISD vandaan.

Enne...die bose sub is idd niks speciaals, slecht voorbeeld. :o

Maar met 2 van die kleine JBL's (die trouwens ckr niet slecht zijn) en jouw budget denk ik dat je het beste een passieve kunt maken.
Anders ga je teveel bezuinigen op bijv. de unit(s) die je gaat gebruiken, en het lijkt mij dat juist dan de kwaliteit achteruit gaat! :)

• Barry|IA
Als je het toch bij passief wil houden, maar wel met een flinke bak herrie: kan je denk ik het beste zo'n Kijkshop baspijp kopen van Marquant. De speaker die in die pijp zit doet zijn werk geweldig voor zo'n budgetwoofer (€50)!!

Verwijderd

Topicstarter
oke is iedereen het er over eens dat ik met mijn 2 JBL'letjes best een passieve sub kan bouwen met mijn budget??
ik ben erg afhankerlijk van jullie ervaring want ik ben een mega leek.
dus wat kan ik het best als woofer kopen en wat is een filter en hoe werkt het en wat heb ik nog meer nodig behalve de dingen zoals hout en schroeven en wol enzo.??
ik moet ff kijken of ik met dat winISD overweg kan want ik ben erg slecht in het gebruiken van dit soort software.

• JT

JT

VETAK y0

Ik niet. Voor 300e koop je gewoon ook geen goede auto. Je hebt een woofer nodig, een filter, hout enz. Reken eerder op 80-90e en als je dan nog 50e extra uittrekt dan heb je een actieve sub.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 18 augustus 2004 @ 19:53:
Ik niet. Voor 300e koop je gewoon ook geen goede auto. Je hebt een woofer nodig, een filter, hout enz. Reken eerder op 80-90e en als je dan nog 50e extra uittrekt dan heb je een actieve sub.
ja dat snap ik maar ik wil gewoon lekkere bas voor op mijn kamer en een leuk projectje.
ik hoef geen B&W kwaliteit subwoofer.
maar ik wil ff weten wat eem filter is en waarvoor het nodig is?
wat een goede woofer is??
wat ik nog meer aan electronica nodig heb??
oke gewoon ff dingen voor een passiev subje voor op mijn kamer het hoeft niet het beste van het beste te zijn maar het moet ook wel aan te horen zijn als aanvulling naast mijn JBL'letjes.

• subsonik
Het is simpel, voor 60 EUR zijn je mogelijkheden zéér beperkt...

Kan je huidige versterker 4 ohm aan? En hoe groot mag de subwoofer maximaal worden? (of de subwoofers, als je dr 2 bouwt voor stereo)

• Barry|IA
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS87681g.gif

Koop deze gewoon! Dan ben je gelijk klaar, je kan hem eventueel altijd nog ik een andere kast zetten. Ik heb hem ook gehad, hij gaat enorm diep en hard. Stop de BR buis wel dicht met een doek ofzo om een wat strakkere bas te behalen.

• subsonik
En hoe moet Ardjuna dat ding straks aansluiten, Barry? Full-range, op 1 kanaal van de stereo versterker? Bovendien is het spul 4 ohm, z'n fronts zijn 8 ohm, als je die lompweg parallel zet kom je op 3 ohm uit. Kan zijn dat z'n versterker dat niet eens trekt.

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 18 augustus 2004 @ 20:02:
Het is simpel, voor 60 EUR zijn je mogelijkheden zéér beperkt...

Kan je huidige versterker 4 ohm aan? En hoe groot mag de subwoofer maximaal worden? (of de subwoofers, als je dr 2 bouwt voor stereo)
ik wil er 1 bouwen en ik heb een hele oude harman/kardon HK6350R versterker en ik kan er niks over vinden of hij 4 ohm aan kan mischien dat jij iets vindt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 20:10:
[...]

ik wil er 1 bouwen en ik heb een hele oude harman/kardon HK6350R versterker en ik kan er niks over vinden of hij 4 ohm aan kan mischien dat jij iets vindt.
Staat meestal wel achterop hoeveel ie aankan :)

• subsonik
Je versterker is dus 60W / 4ohm, mag geen probleem zijn om een passieve subwoofer aan te sluiten.

Nu moeten we nog weten hoe groot zo'n subwoofer mag worden :) Kubusje met een zijde van 50cm? 60cm? Of makkelijker: zeg het gewoon in liters :)

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 18 augustus 2004 @ 20:20:
Je versterker is dus 60W / 4ohm, mag geen probleem zijn om een passieve subwoofer aan te sluiten.

Nu moeten we nog weten hoe groot zo'n subwoofer mag worden :) Kubusje met een zijde van 50cm? 60cm? Of makkelijker: zeg het gewoon in liters :)
ik heb net gekeken en het staat idd achterop en idd 4 ohm.

maar het maakt niks uit hoe groot die sub wordt ik heb genoeg ruimte.

• Barry|IA
Je krijgt met die Red Alert inderdaad wel een probleem qua aansluiten. Als mijn inkoopactie afgerond is gaan de versterkers voor veel minder weg.

Tot nu toe heb je 4 opties:

1: Je koopt 2 woofers en sluit ze stereo aan op links en rechts.
2: Je koopt een woofer met 2 spreekspoelen.
3: Je wacht totdat zo'n submodule goedkoper wordt
4: Je sluit één enkele woofer aan op rechts, en op links een willekeurige (4Ohm) spreekspoel van een oude (forse) woofer.

Woofers met 2 spreekspoelen kan ik trouwens leveren, het zijn échter geen forse woofers.

Verwijderd

Ik vind het een beetje nutteloos hoor sorry. Kun je niet even 40/50 euro doorsparen voor een actieve sub? Zoveel geld is het toch ook weer niet...

En Barry het is hier geen verkooptopic.

Het lijkt net of ik in een slechte bui ben >:)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
optie 2 lijkt me het best
2: Je koopt een woofer met 2 spreekspoelen.
maar ik wil ze graag zelf kopen heeft iemand een aanbeveling voor goede woofer voor een subwoofer met 2 spreekspoelen??
waar woon je eigelijk barry want ik ga zoiezo niet met mensen in zee die ik nog nooit heb gezien??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 20:34:
ik vind het een beetje nutteloos hoor sorry. Kun je niet even 40/50 euro doorsparen voor een actieve sub? Zoveel geld is het toch ook weer niet...
ik doe dit alleen omdat ik het leuk vindt om iets zelf te bouwen en omdat ik extra bas wil maar ik vindt 100 140 euro tog geen leuk grapje meer.
ik weet dat je wel gelijk heb maar ik heb niet makelijk 100 euro bij elkaar en dat geef ik al helemaal niet makelijk uit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Walter.PPK heeft gelijk! Spaar liever voor een klein aub-ampje! Passive sub is gewoon niet iedeaal als die niet bij je speakers past. Uiteindelijk ben je waarschijnlijk teleurgesteld dat je het niet gedaan hebt! Met een beetje pech hou je er echt niet meer bass aan over als je voor een passive oplossing gaat!

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 18-08-2004 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 18 augustus 2004 @ 20:37:
Walter.PPK heeft gelijk! Spaar liever voor een klein aub-ampje! Passive sub is gewoon niet iedeaal als die niet bij je speakers past. Uiteindelijk ben je waarschijnlijk teleurgesteld dat je het niet gedaan hebt! Met een beetje pech hou je er echt niet meer bass aan over als je voor een passive oplossing gaat!
oke ik kijk nog wel ff of het de moeite waard is of ik echt graag een subwoofer wil als het me tusse de 100 140 euro miniemaal gaat kosten.

heeft iemand een goede nederlandse link om wat info over modules te krijgen waar ze voor nodig zijn hoe ze werken?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 20:40 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk eens naar deze sub. Heel veel sub voor weinig geld: http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/microcube.htm

• JT

JT

VETAK y0

Ze zijn nodig om de woofer te versterker en voor het filter. Een filter zorgt ervoor dat de subwoofer ook alleen bas weergeeft en niet midden en hoge tonen.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 20:38:
[...]

oke ik kijk nog wel ff of het de moeite waard is of ik echt graag een subwoofer wil als het me tusse de 100 140 euro miniemaal gaat kosten.

heeft iemand een goede nederlandse link om wat info over modules te krijgen waar ze voor nodig zijn hoe ze werken?
Dit is denk ik één van de goedkoopste die verkrijgbaar zijn in Nederland...(Correct me if i'm wrong :P )
http://gathering.tweakers...s/923557///sub,amp,review
Er wordt in de openingspost ook een beetje uitgelegt waar een sub-amp voor dient.

• Barry|IA
Ik heb net op marktplaats een actieve Quadral sub gezien! Voor maar €60!

Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/audio/luidspeakers/84588.jpg

Deze heeft alleen geen volume regelaar.

klik

Edit:

@Ardjuna, ik woon in Zaandam (Noord Holland) Je bent altijd welkom, maar ik werk alleen maar voor een winkel genaamd 'Munts'. Dus als je er toch bent kan je het spul gelijk zelf kopen ;) .

@Walter.PPK, De bovenstaande tekst is geen verkooptruuk, maar meer een truuk om Ardjuna op weg te helpen :P .

[ Voor 37% gewijzigd door Barry|IA op 18-08-2004 20:56 ]

• subsonik
Of je doet het volgende:

Deze woofer bouw je in een basreflex kast van zo'n 50 liter inhoud, getuned op 30Hz. Als basreflex-buis kan je een PVC-rioolbuis van 80mm nemen, afgezaagd op 26cm lengte.

Als filter voor de subwoofer neem je 2 spoelen van 12mH, inwendige weerstand 4.26 ohm. Hier te krijgen voor 3.45 EUR.

De subwoofer sluit je dan als volgt aan: de min van de subwoofer komt aan beide min klemmen op de versterker. De plus van de subwoofer gaat via de 2 spoelen naar beide plus uitgangen van de versterker.

Als filter voor de JBL's neem je 2 elco's van 150µF, hier te koop voor 2.30 EUR.

De JBL's sluit je dan aan zoals ze nu zijn, maar je zet bij elke JBL zo'n elco in serie met de plus-lijn.

Je hebt dan voor 67 EUR (excl verzending, hout e.d.) een mooie passieve sub die tot 30Hz gaat, die goed op je frontspeakers aansluit en die het vermogen van je versterker vlot kan verwerken. Je frontspeakers worden door de elco's van de zwaarste bassen ontlast, zodat je het volume ook nog eens flink kan opendraaien zonder je JBL's op te blazen :)

Verwijderd

Een subwoofer module bestaat uit 2 basis onderdelen:

- Actief filter.

Een actief filter zorgt ervoor dat een laagspanning signaal (bv het signaal van je cd speler of cassettedeck) zo gefilterd wordt zodat het alleen maar laag bevat.
Een actief filter kun je makkelijk variabel regelen De volgende 3 componenten zijn belangrijk om te regelen:

*Gain
*Overgangsfrequentie (cross-over of ookwel cutoff frequency)
*Fase

*Gain.
Met de gain regel je relatief een signaal in volume. Het signaal is gerelateerd aan je ingangssignaal. Bij een actieve subwoofer is dat het volume van je stereosetup.
Zet je de gain hoger dan zal de subwoofer relatief harder gaan spelen tov de rest van je speakers.

*Overgangsfrequentie.
De overgangsfrequentie is variabel te regelen van ongeveer 30 - 200hz. Met deze functie beinvloed je het werkingsgebied van het actief filter. Zet je de draaiknop op 60Hz dan zal de sub alles weergeven onder de 60hz en de rest van de tonen weglaten. Hoe duurder de module hoe meer deze zal weglaten boven de overgangsfrequentie.

*Fase.

Omdat je te maken hebt met verschillende geluidsbronnen, nl je luidsprekerset en je subwoofer, zullen de geluidsgolven van deze geluidsbronnen vaak niet met elkaar in fase lopen. Om ervoor te zorgen dat in het gebied van de overgangsfrequentie, waar de speakerset en de subwoofer gedeeltelijk dezelfde frequenties zullen spelen, de geluidsgolven in fase lopen kun je de fase van de subwoofer 180 graden verdraaien. 180 graden is zoals je weet een halve golf. dus mocht je subwoofer een kwart lambda (golf) later klinken dan je stereo speakers dan kun je de fase op 90 graden zetten.
Als je je subwoofer tussen de voorspeakers op 1 lijn plaatst zul je 9 van de 10 keer de fase knop niet nodig hebben. Daarom ontbreekt deze functie vaak op de budget modules.

- Versterker

Als 2e basis component bevat de module een eindversterker. De eindversterker levert een bepaald vermogen aan een bepaalde impedantie met een bijbehorende vervorming (THD in %en) Stem het vermogen van de versterker af op de bijbehorende woofer. Ik vind zelf een goeie regel om een versterker te pakken die ongeveer even duur is als de speaker.

Optionele componenten.

$ High level ingang

Deze ingang kan je gebruiken om speaker signaal te voeren. Het speakersignaal zal intern verzwakt worden tot signaal niveau wat geschikt is voor de eindversterker.
De highlevel input kun je gebruiken als de subwoofer gebruikt wordt in een typische stereoopstelling waarbij geen LFE tulpkabel loopt vanaf de receiver of processor.

$ EQ boost

Omdat sommige woofers in te kleine behuizing zitten omdat dat mooier oogt kan je op sommige modules gebruik maken van een equaliser. Hoe kleiner de kast hoe minder diep de subwoofer zal weergeven (over het algemeen). Het is dan een uitkomst om dit te compenseren door het signaal wat op te krikken bij de frequenties die de sub niet weergeeft met het originele signaal. Dit heet ookwel actief corrigeren. Het heet actief omdat het bron signaal wat afkomstig is van van de receiver/versterker gecorrigeerd wordt. Deze Eq's komen in verschillende vormen. De meest gebruikte zijn de dipswitch EQ's en de paramtrische EQ's. Een dipswitch eq laat de gebruiker kiezen uit een aantal vooringestelde EQ's door de juiste combinatie van dipswitches in te stellen. Een parametrische EQ zoals bv op een Hypex of Thommessen module laat de gebruiker de frequentie van de boost kiezen en een hoeveelheid boost. Als het gaat om een volledige parametrische eq dan kan ook nog de flanksteilheid beinvloed worden waardoor je de boost precies kan laten aansluiten op het originele signaal. De parametrische boost is interresanter omdat deze vaak variabel in te stellen is terwijl je bij een dipswitch eq gebonden bent aan vastgestelde waarden.

$ Rumble filter

Een rumble filter is eigenlijk gewoon een filter dat ervoor zorgt dat de subsonische tonen <20Hz weggefilterd worden. Omdat in films zoals The Matrix en U571 veel subsonische tonen zitten zal de module proberen om de speaker deze tonen te laten weergeven. Wanneer het filter ingeschakeld wordt zal de versterker z'n vermogen over hebben voor het spectrum >20hz en dat hoor je meteen in een strakkere weergave welke een hogere geluidsdruk kan halen.

zo en nu ga ik eerst even wat drinken :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 21:42 ]

• Barry|IA
Mag ik deze tekst in mijn topic over de XXL zetten? Het is namelijk een goed verhaal die iedere huisvrouw begrijpt!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

@Walter.PPK
Superverhaal! Eenvoudig en helder, toppie! Kan zo in een FAQ.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

Hmm best nog een lang verhaal geworden. Moet het nog een beetje bijschaven. Misschien gelijk even de beschikbare module's bespreken?

Verwijderd

Topicstarter
thnxs walter.ppk dat was een erg verhelderende tekst.
nu moet ik ff nadenken aah ik weet wat ik vertel het verhaal dat ik een subwoofer wil maken aan m'n pa en dan ga ik het samen met hem bouwen zodat hij een groot deel kan betalen jaja slim hé.
ik neem aan dat je dat soort dingen als modules en woofers ook gewoon bij de mediamarkt kan kopen want op die site is het niet egt duidelijk?
maar is ff naar dat winISD kijken of ik daar wat mee kan.
bedankt allemaal ik denk dat als ik die sub ga bouwen dat ik een nieuwe DIY topic ga openen over het hele project.

• Barry|IA
Als je écht een goedkope module wilt hebben: kan je gewoon niet om mij heen, sorry Walter.PPK :P .

Verwijderd

Nee bij de mediamarkt kun je geen diy spullen kopen. De XXL amp is veruit de goedkoopste module op de nl markt en kan bij Muntz audio in Zaandam besteld worden Tel: 075-6314998. De amp kost 55 euro incl versturen. Conrad verkoopt ook interresante modules maar deze zijn een stuk duurder.

De AXX1010 woofer kan bv bij de conrad besteld worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 00:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
heeft muntz ook een website waar je online kan bestellen??

• Barry|IA
Nop, kleine winkel. Je moet gewoon bellen

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 19 augustus 2004 @ 12:54:
Nop, kleine winkel. Je moet gewoon bellen
oke moet ik nog ff kijke of m'n vader mee wil doen.
ik weet ook nie of hij zo'n module dan wil bestellen hij heeft het niet egt op goedkoop spul waarvan hij niet zeker weet of het egt goed is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 12:58:
[...]

oke moet ik nog ff kijke of m'n vader mee wil doen.
ik weet ook nie of hij zo'n module dan wil bestellen hij heeft het niet egt op goedkoop spul waarvan hij niet zeker weet of het egt goed is?
Over de kwaliteit zal ik me eigenlijk niet echt druk maken...
Vraag het maar aan een aantal medetweakers die al een sub hebben gebaseerd op dit ding ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 13:36:
[...]

Over de kwaliteit zal ik me eigenlijk niet echt druk maken...
Vraag het maar aan een aantal medetweakers die al een sub hebben gebaseerd op dit ding ;)
oke dat geloof ik wel maar hoe krijg ik mijn vader zo ver een deel te betalen?? :?
mmmm ff nadenken.

• Barry|IA
Over de kwaliteit zal ik me juist wel zorgen maken, is het niet in geluidskwaliteit: dan kan het zijn dat je versterker na een half jaar stuk is, echter zit er een complete bouwtekening bijgeleverd zodat je altijd (de kapotte) onderdelen kan bestellen.

Verwijderd

Barry|IA schreef op 19 augustus 2004 @ 13:46:
Over de kwaliteit zal ik me juist wel zorgen maken, is het niet in geluidskwaliteit: dan kan het zijn dat je versterker na een half jaar stuk is, echter zit er een complete bouwtekening bijgeleverd zodat je altijd (de kapotte) onderdelen kan bestellen.
Is het een gammel ding dan :?
Uit de dingen die ik hier een beetje lees over 't ampje ( :o ) kan ik eerder opmaken dat dat hardstikke meevalt...

Maar ja, als er iemand is die 't kan weten, ben jij d'r een van ;)

Verwijderd

Topicstarter
voor een actieve sub wat heb je dan echt allemaal nodig aan electronica.
ook bedrading enzo.
wat ik nu weet is:
woofer
module
vul maar aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 14:10:
voor een actieve sub wat heb je dan echt allemaal nodig aan electronica.
ook bedrading enzo.
wat ik nu weet is:
woofer
module
vul maar aan.
Hout
Schroefjes
Demping materiaal
(evt. Verf)

That's it :)

Oh ja, en ook gezond verstand en gereedschap...

• Barry|IA
Koopjesjager: Het is geen gammel ding, maar er zijn er al 2 kapot gegaan bij kopers. Als je een beetje handig bent met de soldeerbout bouw je er zelf gewoon een stel nieuwe elco's, transistors, en condensators in. En misschien een ringkern als dat bij je elco's aansluit.

Ardjuna: Je hebt nodig:

Woofer
Actieve Module
Hout (MDF)
Schroeven
Houtlijm
Gereedschap

Verder heb je geen bedrading nodig omdat die al bij de versterker zit. Ik raad je wel aan de versterker in een aparte kast te bouwen in de box om rare trillingen (resonanties) te verkopen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 14:13:
[...]

Hout
Schroefjes
Demping materiaal
(evt. Verf)

That's it :)

Oh ja, en ook gezond verstand en gereedschap...
wat voor gereedschap ongeveer ff kijke of ik het allemaal heb want ik begin graag voorbereid??

Verwijderd

Als je je hout laat zagen bij de Karwei bv dan heb je alleen een schroefboor nodig. Voor het ronde gat waar de woofer in komt te zitten gebruik je een passer en een decoupeerzaag en als je het echt goed wilt doen een Bovenfrees met cirkelgeleider.
Het gat voor de amp kan ook met de decoupeerzaag. Mocht het hout nog niet gezaagd zijn kun je dit doen met een cirkelzaag.

Een stel spanbanden of grote lijmklemmen is wel handig als je het ontwerp naadloos wilt maken.

Goeie voorbereiding is het halve werk. Als je zelf begint met zagen en je doet dat niet zo vaak zaag dan eerst een paar proefbanen. Als je MDF gaat verschroeven boor de gaten dan eerst voor met 2/3mm anders heb je kans dat het hout splijt. Gebruik veel lijm, het liefst bruisende constructielijm.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 15:34 ]

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-07 08:47
Ha, mijn eerste post!

Even over die XXL subamps, één van de twee kopers waarvan die stuk was gegaan was m'n broertje. Die had hem voluit staan en de zekering werkte blijkbaar niet naar behoren = rook + geen geluid :'( . Verder heb ik er zelf ook één, die nog wel naar behoren functioneerd >:) .

Trouwens Barry, hij heeft hem bij een lokale elektro zaak laten fixen...

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• Barry|IA
Ow cool! Hoeveel koste dat als ik vragen mag? Hij had toch ook nog garantie?

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-07 08:47
Nou Barry, ik post je email even:

"Ik vrees dat je garantie nu vervallen is, échter kunnen we dit onder msn oplossen. Als jij de versterker weer zodanig weet te herstellen dat je niet ziet dat er mee geknoeit is: krijg jij gewoon een nieuw exemplaar toegestuurd. Je kan mij het beste even toevoegen ( xxx at hotmail.com ) op msn dan komen wij er wel uit."

En aangezien er een aantal weerstanden helemaal doorgefikt waren, printplaat zwart en eindtransistoren (wat later bleek) kaduuk, is de garantie wel definitief vervallen ja. :'(

En de prijs... schrik niet: 60 euri's :'( (ja daar heb je ook een nieuwe voor...). Maar aangezien hij hem al weg had gebracht moest ie zowiezo al kosten betalen dus maakte het niet veel meer uit.

Maar hier heb ik wel een les uit geleerd: zet goedkope troep nooit lang voluit!!! |:(

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• Barry|IA
8)7 Hoop niet dat dit vaker voorkomt! En van de prijs schrok ik wel, hebben ze er goude onderdelen op gesoldeerd ofzo?? :P

• subsonik
Zal wel iets te maken hebben met die mini-heatsink op de amp, en het ontbreken van een thermische beveiliging :P

You get what you pay for :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 21:43:
Hmm best nog een lang verhaal geworden. Moet het nog een beetje bijschaven. Misschien gelijk even de beschikbare module's bespreken?
Als je dat wilt doen, maak ik nu de belofte dat het daadwerkelijk in de Faq beland. ;)

Sowieso mag er wel eens wat substantieels in de Faq verschijnen. Hoe Winisd werkt bijvoorbeeld. Maar ook voor andere DIY aspecten is zeker ruimte. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 15:31:
Als je je hout laat zagen bij de Karwei bv dan heb je alleen een schroefboor nodig. Voor het ronde gat waar de woofer in komt te zitten gebruik je een passer en een decoupeerzaag en als je het echt goed wilt doen een Bovenfrees met cirkelgeleider.
Het gat voor de amp kan ook met de decoupeerzaag. Mocht het hout nog niet gezaagd zijn kun je dit doen met een cirkelzaag.

Een stel spanbanden of grote lijmklemmen is wel handig als je het ontwerp naadloos wilt maken.

Goeie voorbereiding is het halve werk. Als je zelf begint met zagen en je doet dat niet zo vaak zaag dan eerst een paar proefbanen. Als je MDF gaat verschroeven boor de gaten dan eerst voor met 2/3mm anders heb je kans dat het hout splijt. Gebruik veel lijm, het liefst bruisende constructielijm.
En misschien nog zeer belangrijk, gebruik altijd een stof masker als je MDF gebruikt

• JT

JT

VETAK y0

Nooit gebruikt en een vriend die aannemer is doet dat ook nooit :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 19 augustus 2004 @ 19:05:
Nooit gebruikt en een vriend die aannemer is doet dat ook nooit :P
Met goed materiaal en goede afzuiging zal het best meevallen, anders
kruipen die extra kleine delen zo in je longen...en er is aangetoond dat
de lijm of hars (of wat was het ook ?) voor het verlijmen kankerverwekkende stoffen bevat..

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 18:45:
[...]
Als je dat wilt doen, maak ik nu de belofte dat het daadwerkelijk in de Faq beland. ;)

Sowieso mag er wel eens wat substantieels in de Faq verschijnen. Hoe Winisd werkt bijvoorbeeld. Maar ook voor andere DIY aspecten is zeker ruimte. :)
Play, ik ben bezig met een verhaal over ''Het doel van de behuizing'' aangezien ik dat onderwerp aan de matige kant vindt in de FAQ.

Edit:
Het doel van de behuizing

De ''luidsprekerbehuizing'', waaronder we zowel klankbord als klankkast verstaan, is van groot belang voor een goede luidsprekerwerking. Want zonder aangepaste behuizing komen akoestische eigenschappen van de luidspreker niet tot hun recht. Sluiten we een losse luidspreker op een versterker aan, dan ontstaan aan voor- en achterzijde van de luidsprekerconus geluidsgolven die elkaar stevig tegenwerken. Een luchtdrukverhoging aan de ene kant heeft immers een een luchtdrukvertraging aan de andere kant tot gevolg. In plaats van naar ons oor te gaan, bewegen de geluidstrillingen zich om de conus heen. Er ontstaat dus ''akoestische kortsluiting''. (Voorbeeld van hetzelfde effect is: een losse zuiger die niet in een cilinder is opgesloten.) Dit verschijnsel treedt vooral op bij lagere frequenties. De reden hiervan is, dat de golflengte van deze frequentie vrij groot is. Stel je voor dat de luidspreker een toon van 330Hz produceert, dan heeft elke hele golfbeweging of periode een lengte van precies één meter. De snelheid van geluid is immers 330 m/s. Aangezien een halve periode uit een halve meter bestaat, heffen de twee halve perioden van één golfbeweging elkaar makkelijk op, want nietwaar, de afstand van voor- naar achterzijde van de luidspreker is veel kleiner. Bij een frequentie van 660Hz wordt de toestand al gunstiger; een halve periode heeft een lengte van slechts 25 cm. Wordt de frequentie hoger, dan worden de golflengten ook evenredig kleiner, waardoor het kortsluiteffect steeds in mindere mate optreedt.
Lijkt mij kort maar krachtig, volgens mij begrijpt mijn broertje dit zelfs.

[ Voor 71% gewijzigd door Barry|IA op 19-08-2004 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info over het gereedschap het meeste heb ik wel in huis nu alleen m'n vader nog overhalen. ;(

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry, je verhaal is absluut heel vaag en ik mis totaal de onderbouwing van je redenatie (of het verhaal correct is laat ik ever erbuiten..). Hoezo zou een grote golflengte zich uitdoven en een kleine niet :? (het is misschien wel zo... maar het staat nergens) Verder lijkt het me dat het verhaal verre van compleet is. Er zijn immers ook legio mensen die zewen bij een "zoner kast" speaker (Linkwitz Thor bv), ook voor sub's (zie Jag) bv.

No offence, maar ik denk dat je deze taak beter kan over laten aan mensen die iets meer ervaring hebben... (ik zelf reken mij daar (nog) niet toe ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 19-08-2004 23:18 ]

Pagina: 1 2 Laatste