Play, ik ben bezig met een verhaal over ''Het doel van de behuizing'' aangezien ik dat onderwerp aan de matige kant vindt in de FAQ.Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 18:45:
[...]
Als je dat wilt doen, maak ik nu de belofte dat het daadwerkelijk in de Faq beland.
Sowieso mag er wel eens wat substantieels in de Faq verschijnen. Hoe Winisd werkt bijvoorbeeld. Maar ook voor andere DIY aspecten is zeker ruimte.
Edit:
Lijkt mij kort maar krachtig, volgens mij begrijpt mijn broertje dit zelfs.Het doel van de behuizing
De ''luidsprekerbehuizing'', waaronder we zowel klankbord als klankkast verstaan, is van groot belang voor een goede luidsprekerwerking. Want zonder aangepaste behuizing komen akoestische eigenschappen van de luidspreker niet tot hun recht. Sluiten we een losse luidspreker op een versterker aan, dan ontstaan aan voor- en achterzijde van de luidsprekerconus geluidsgolven die elkaar stevig tegenwerken. Een luchtdrukverhoging aan de ene kant heeft immers een een luchtdrukvertraging aan de andere kant tot gevolg. In plaats van naar ons oor te gaan, bewegen de geluidstrillingen zich om de conus heen. Er ontstaat dus ''akoestische kortsluiting''. (Voorbeeld van hetzelfde effect is: een losse zuiger die niet in een cilinder is opgesloten.) Dit verschijnsel treedt vooral op bij lagere frequenties. De reden hiervan is, dat de golflengte van deze frequentie vrij groot is. Stel je voor dat de luidspreker een toon van 330Hz produceert, dan heeft elke hele golfbeweging of periode een lengte van precies één meter. De snelheid van geluid is immers 330 m/s. Aangezien een halve periode uit een halve meter bestaat, heffen de twee halve perioden van één golfbeweging elkaar makkelijk op, want nietwaar, de afstand van voor- naar achterzijde van de luidspreker is veel kleiner. Bij een frequentie van 660Hz wordt de toestand al gunstiger; een halve periode heeft een lengte van slechts 25 cm. Wordt de frequentie hoger, dan worden de golflengten ook evenredig kleiner, waardoor het kortsluiteffect steeds in mindere mate optreedt.
[ Voor 71% gewijzigd door Barry|IA op 19-08-2004 19:46 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz