Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.169 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23961

Weet iemand of Nikon misschien van plan is om de lijn met DX objectieven uit te breiden met een telezoom objectief? Dus iets als de D70 18-70 kitlens maar dan met een DX 70-135 of DX 70-200 bereik?
Zoals eerder vermeld ben ik op zoek naar een telezoom objectief en zit nu te denken aan een Nikkor 70-300, Sigma 70-300 APO Macro super II of Sigma 135-400. Al ontstaat er met deze laatste een groot gat tov. de kitlens.

De DX objectieven zijn namelijk aanzienlijk kleiner dan vergelijkbare 35mm. objectieven en dit is naar mijn idee alleen maar positief of zie ik dit verkeerd.

Mocht Nikon hier geen plannen toe hebben, welke van de bovenstaande objectieven is dan de beste koop. Het gaat om natuurfotografie en vakantiefotografie waaronder portretten en landschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110265

Als je nog even geduld hebt zou ik wachten tot fotokina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110265 schreef op 24 augustus 2004 @ 17:06:
Als je nog even geduld hebt zou ik wachten tot fotokina.
Ik heb absoluut geen haast. Ik wil alleen meer gaan doen met mijn D70 en ik denk dat een telezoom objectief een goede uitbreiding is.
Verders moet ik nog een heleboel leren, dus ook met de DX 18-70 haal ik nog lang niet alles uit de camera wat er uit te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116136

wanneer is dat ookalweer? :)

Edit: en weet iemand de officiele site ervan?

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 116136 op 24-08-2004 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
cutter schreef op 24 augustus 2004 @ 13:44:
http://www.bythom.com/80200ens.htm is ook een optie, tweedehands te verkrijgen voor om en nabij de 100 euro.
Ik heb hem zelf gehad, en het is een zeer prettig lensje. Plastic en klein, dus weegt niks. Foto's zijn scherp en de kleuren zijn prima. Heb hem weg gedaan voor een 75-300 omdat ik film schiet, en ik 200mm een beetje aan de korte kant vond. Als je wilt kan ik wel wat archieffoto's mailen.

[ Voor 20% gewijzigd door David op 24-08-2004 17:37 ]

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 16:53
Anoniem: 23961 schreef op 24 augustus 2004 @ 11:25:
Ik ben op zoek naar een betaalbare goede telezoom lens voor mijn D70.
Ik wil deze lens gebruiken om mijn hobby, hengelsport, beter in beeld te brengen.
Ik heb nu de kit lens (17-80) en kom aanzienlijk zoom tekort.
Ik wil vaak vogels, vissen aan de oppervlakte, of een simpel dobbertje op 10 meter groot in beeld krijgen en met de huidige lens lukt dat niet.

Ik ben een beetje recenties aan het door lezen en kom tot de conclusie dat de Nikkor AF 70-300 f/4-5.6 wel betaalbaar is, maar geen echt goede lens is.
Ik ben dus verder gaan zoeken en kom nu op een Sigma 135-400 f/4.5-5.6 APO of misschien zelfs een Sigma 100-300 F4 EX-IF HSM. Mijn vraag is nu, of er veel verschil zit tussen de Nikkor AF 70-300 en de Sigma 135-400?
Uiteraard liggen de bereiken een stuk uit elkaar, maar zijn er grote verschillen tussen de AF en de kwaliteit? Ik wil geen 400 of zelf 700 euro uitgeven aan een lens die na 2 jaar stroef gaat zoomen of niet meer focust.
Verder wil ik weten of het gat tussen de kitlens Nikkor DX 17-80 (25-105) en de 135-400 (moet deze ook omgerekend worden) erg hinderlijk is?
Heeft iemand ervaringen met deze lenzen of zijn er nog andere alternatieven en waar zijn deze goedkoop te verkrijgen?
Ik heb zelf de Nikon 70-300 f/4-5.6 ED en het is geen superlens, maar ik ben er (als hobbyist) voorlopig wel tevreden mee. Overigens alleen nog ervaring met een Nikon F70, de D70 komt hopelijk einde deze week.

De Sigma 70 - 300 mm F4 - 5,6 APO MACRO SUPER II is misschien ook wel een leuk alternatief voor je. Geen toplens, maar algemeen wordt die lens toch wel aangemerkt als een zeer goede lens, zeker gezien zijn prijs.
En er zijn volgens mij nog wel wat mensen hier die hem hebben, dus je zou hun mening eens kunnen vragen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Sleepie op 24-08-2004 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Heeft er trouwens iemand al ervaring met flitsers voor de Nikon D70? Ik overweeg namelijk een fliters te kopen, maar ik weet niet echt welke. Op dit moment zijn er namelijk drie flitsers die in aanmerking komen. De Nikon SB-600 en SB-800 en de Sigma EF-500 DG Super (die nu ook i-TTL ondersteund). De Sigma is ongeveer evenduur als de SB-600, maar biedt de mogelijkheden van de SB-800. Alleen hoe het met de ondersteuning van draadloos flitsen als master of slave zit is niet echt bekend. Iemand hier ervaringen mee?

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 15:37

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ralph Smeets schreef op 25 augustus 2004 @ 00:03:
Heeft er trouwens iemand al ervaring met flitsers voor de Nikon D70?
Helaas weet ik niet hoe de Sigma werkt, maar een tip: Mocht je besluiten om de SB-800 te kopen, ik heb hem in Hong Kong besteld voor EUR300, inclusief shipping. Hij zet ook een lagere waarde op het pakket en ik had geluk, ik hoefde geen BTW etc. te betalen. Zie http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...ory=15215&item=3833944339
ALs de veiling verlopen is, zoek even naar andere objecten van deze verkoper, ze staan er regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even een vraagje.

Ik zie dat Sigma een APO 50-500mmF4-6,3 EX RF HSM in het assortiment heeft voor relatief weinig geld.
Is iemand bekend met dit objectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-06 17:26
Anoniem: 23961 schreef op 25 augustus 2004 @ 11:53:
Nog even een vraagje.

Ik zie dat Sigma een APO 50-500mmF4-6,3 EX RF HSM in het assortiment heeft voor relatief weinig geld.
Zoek maar eens op Bigma op GoT of DPZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Anoniem: 23961 schreef op 25 augustus 2004 @ 11:53:
Nog even een vraagje.

Hier staat een positieve review..

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Hmm..... van die Sigma EF-500 DG Super blijf ik af, want volgens deze pagina ondersteund hij het draadloos flitsen op een Nikon dus niet. Denk dat ik uiteindelijk maar voor een SB-600 ga en er daarna een SB-800 bij haal.....

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 21:26
Anoniem: 43323 schreef op 24 augustus 2004 @ 13:45:
[...]

Ik vraag me af of je die regel wel volledig juist interpreteert. Volgens mij moet je de echte brandpuntsafstand gebruiken en niet de digitale equivalent. Als je op 300mm schiet dan moet je volgens mij 1/300e hebben volgens die regel. Uiteindelijk blijft de beweging van je hand even onstabiel, onafhankelijk van je crop-factor. De crop-factor bepaalt enkel hoe groot het gedeelte is dat degelijk geregistreerd wordt. Je hoeft dus volgens mij geen crop-factor te gebruiken voor die regel. (jmaar het is ntl handig van het te doen als je twijfelt, dan ben je wat zekerder, maar moet je ook betere lenzen/hogere iso nemen ntl)
Nope, jij bent degene die fout zit.
En dat zeg ik niet om je op een lullige manier terecht te wijzen, maar omdat dit gewoon een heel omstreden punt is.

Een voorbeeld om het duidelijker te maken:
Neem nu eens niet een D70 met een cropfactor van 1.5, maar denk eens aan een normale consumenten digi-cam. Zo eentje met zo'n heerlijk klein sensortje en brandpuntafstanden van slechts rond de 10 mm.

Neem de Coolpix 8700. Met zijn 8.9-71.2 mm lens haalt hij een 35mm equivalent van 35-280mm.
Als je jouw redenatie aanhoudt, dan zou jij dus geloven dat je met een sluitertijd van 1/71 een onbewogen foto can maken bij brandpuntsafstand (in 35mm equivalent) van 280mm....
No way Jose, denk ik.

Dus de vuistregel van 1/f moet je voor digicams nog altijd toepassen met de f gecorrigeerd naar het 35mm equivalent.

En dat is hoe ik er over denk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 15:24
Heeft iemand ervaring met zware objectieven op z'n D70? Ik heb een leuke lens op het oog maar hij weegt 1.3 kilo! Dit gewicht schrikt me een beetje af eigenlijk, vooral de stress die dan op de bajonetvatting van m'n D70 terechtkomt wanneer ik met dit objectief er aan bevestigd rondhuppel. Ik ben erg praktisch ingesteld en heb wanneer ik er op uit ga geen zin om m'n cam te behandelen als ware het een fles nitroglycerine of telkens de lens vast te moeten houden i.p.v. deze lekker aan de body te laten bungelen. Of valt het wel mee en kan zo'n lensvatting flink wat hebben?

Alternatief is een objectief met lager, meer handelbaar gewicht maar een 70-300 f/4-5.6 is toch wat minder qua beeldkwaliteit dan een 80-200 f/2.8.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 16:29

Acid_Burn

uhuh

Zware objectieven moet je nooit zo laten bungelen. Dat is gewoonweg niet goed voor de lensvatting. Lange lenzen ook niet vanwege het hefboom effect op de vatting. Gewoon ondersteunen dus.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Abbadon schreef op 25 augustus 2004 @ 18:13:
Heeft iemand ervaring met zware objectieven op z'n D70? Ik heb een leuke lens op het oog maar hij weegt 1.3 kilo! Dit gewicht schrikt me een beetje af eigenlijk, vooral de stress die dan op de bajonetvatting van m'n D70 terechtkomt wanneer ik met dit objectief er aan bevestigd rondhuppel. Ik ben erg praktisch ingesteld en heb wanneer ik er op uit ga geen zin om m'n cam te behandelen als ware het een fles nitroglycerine of telkens de lens vast te moeten houden i.p.v. deze lekker aan de body te laten bungelen. Of valt het wel mee en kan zo'n lensvatting flink wat hebben?

Alternatief is een objectief met lager, meer handelbaar gewicht maar een 70-300 f/4-5.6 is toch wat minder qua beeldkwaliteit dan een 80-200 f/2.8.
Ik ben zelf sowieso geen groot fan van neckstraps om je cam aan te hangen, als ik niet een lange wandeling maak hou ik de camera gewoon in m'n vingers, en als ik wel een stuk loopt verdwijnt hij weer in m'n tas.
Met een zware lens is het op zich wel praktisch om de lens vast te houden in plaats van je camera, tenminste, zo heb ik dat altijd van m'n vader geleend toen ik met zijn ouwe 80-200mm op de Praktica mocht prutsen.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121315

Ik heb bij de D70 een hand om het recher handvat met mijn wijsvinger op de ontspanknop. De andere hand onder het objectief. Anders kan toch ook niet echt? Dat toch niet handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 121315 schreef op 25 augustus 2004 @ 19:20:
Ik heb bij de D70 een hand om het recher handvat met mijn wijsvinger op de ontspanknop. De andere hand onder het objectief. Anders kan toch ook niet echt? Dat toch niet handig?
Ja, met fotograferen wel natuurlijk, maar daar heb ik het niet over :+

Ik heb zelf ook m'n zware twijfels het equivalent van een 1.5L Coke fles zo aan m'n D70 te laten bungelen (heb 'm dan aan m'n schouder hangen, ik kan er niet tegen wanneer iets om m'n nek hangt) wanneer ik er kleine eindjes mee loop. Probleem is dat ik niet altijd een hand vrij heb om 'm bij het objectief beet te pakken tijdens een wandeling. Maar om steeds de cam weer in een tas te stoppen en tevoorschijn te halen (b.v. in een omgeving waar je veel pics wilt maken like a zoo of zo) zie ik absoluut niet zitten. Crap, het is juist de lichtsterkte in zo'n zwaar objectief wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 11:14
1,3 kilo is wel te doen hoor, als de cam naar beneden hangt kan de mount dat makkelijk hebben. Je zal in ieder geval niet de enige zijn die regelmatig met een dergelijk combinatie rondloopt ;)
Als je het niet vertrouwd zou je altijd nog een touwtje aan de statiefgondel van de lens kunnen doen en die om je schouder hangen, maar dat vind ik zelf niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114802

swiv98 schreef op 25 augustus 2004 @ 17:45:
[...]

Nope, jij bent degene die fout zit.
En dat zeg ik niet om je op een lullige manier terecht te wijzen, maar omdat dit gewoon een heel omstreden punt is.

Een voorbeeld om het duidelijker te maken:
Neem nu eens niet een D70 met een cropfactor van 1.5, maar denk eens aan een normale consumenten digi-cam. Zo eentje met zo'n heerlijk klein sensortje en brandpuntafstanden van slechts rond de 10 mm.

Neem de Coolpix 8700. Met zijn 8.9-71.2 mm lens haalt hij een 35mm equivalent van 35-280mm.
Als je jouw redenatie aanhoudt, dan zou jij dus geloven dat je met een sluitertijd van 1/71 een onbewogen foto can maken bij brandpuntsafstand (in 35mm equivalent) van 280mm....
No way Jose, denk ik.

Dus de vuistregel van 1/f moet je voor digicams nog altijd toepassen met de f gecorrigeerd naar het 35mm equivalent.

En dat is hoe ik er over denk... ;)
toon volledige bericht
Ik ben persoonlijk niet overtuigd van je agumenten.

SLR's en D-SLR's behouden in tegenstelling tot compact cameras dezelfde F waardes en dezelfde lenzen. Ik begrijp niet wat compact cameras met deze discussie te maken hebben aangezien deze anderen variabelen introduceren zoals kleinere lenzen.

Het enige wat veranderd tussen SLR en DSLR is de hoek van de dekking op de sensor/negatief, de gaat vanuit het centrum van het objectief naar het einde van het diagonaal van de sensor/negatief. In onderstaand plaatje aangeduid als picture angle. Het veranderen van deze hoek, terwijl de brandpuntsafstand gelijk blijft, kan volgens mij niet er voor zorgen dat trillingen worden versterkt.

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~j.bal/picture_angle.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Abbadon, zo'n lens heb ik ook op het oog, maar eerst moet ik maar eens afwachten wat de reperatie van mijn VW Polo gaat kosten (waarschijnlijk evenveel als een Nikon AF-D f/2.8 80-200mm :X :X :X ). Normaal gesproken zit er een handvat onder de lens, waardoor je deze makkelijk in de hand kunt vasthouden. Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om hier een nekstrap aan vast te maken....

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 11:14
Anoniem: 114802 schreef op 25 augustus 2004 @ 21:02:
[...]

SLR's en D-SLR's behouden in tegenstelling tot compact cameras dezelfde F waardes en dezelfde lenzen. Ik begrijp niet wat compact cameras met deze discussie te maken hebben aangezien deze anderen variabelen introduceren zoals kleinere lenzen.
Dat is geen andere variabele, ook bij cams met een cropfactor kan je kleinere lenzen gebruiken ;)
Zie de Sigma DC, Canon EF-S en Nikkor DX series.

Ik zou zeggen probeer het zelf uit, dan merk je het vanzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 20:36
Anoniem: 114802 schreef op 25 augustus 2004 @ 21:02:
[...]

Je zit helaas niet bij het rechte eind. Post je plaatje eens in sluitertijd-'regel' bij d-slr's, hoe zit dat?, beetje zonde om dit topic te vervuilen met deze discussie.

Dato DUO synth voor twee

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:35
Ik heb zelf ook m'n zware twijfels het equivalent van een 1.5L Coke fles zo aan m'n D70 te laten bungelen (heb 'm dan aan m'n schouder hangen, ik kan er niet tegen wanneer iets om m'n nek hangt) wanneer ik er kleine eindjes mee loop. Probleem is dat ik niet altijd een hand vrij heb om 'm bij het objectief beet te pakken tijdens een wandeling. Maar om steeds de cam weer in een tas te stoppen en tevoorschijn te halen (b.v. in een omgeving waar je veel pics wilt maken like a zoo of zo) zie ik absoluut niet zitten. Crap, het is juist de lichtsterkte in zo'n zwaar objectief wat ik zoek.
Ik zit op dit moment in Athene te genieten van de Olympische Spelen, en dat is een ware gallery van prachtige objectieven en camera's. Ik zie alle persfotografen zeer nonchalant met hun equipment omgaan; 800mm Canon lenzen die vol met krassen zitten (aan de buitenkant natuurlijk), 80-200 en 70-200 lenzen die hopla met body en al over de schouder gegooid worden. Die dingen worden NIET constant met twee handen gedragen ;)

Lijkt me dat dat spul dus best wel wat kan hebben. En ik maar teder omgaan met mijn 70-210 telelensje ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-08-2004 09:54 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Anoniem: 22659

Zolang je de frontlens goed beschermd kan zo'n objectief een hoop hebben. Ikzelf gooi mijn 70-210 met body en flitser vaak over mijn schouder (nou ja ik leg hem op mijn schouder); als je dit doet met een eenpoot eraan ligt ie nog echt lekker ook. Bijkomend voordeel: het is veel lichter om hem op je schouder te dragen dan je hele combo om je nek te hangen.

Abbadon schreef op 25 augustus 2004 @ 19:35:
[...]

Ja, met fotograferen wel natuurlijk, maar daar heb ik het niet over :+

Als je de doorsnee van een D70 bekijkt zie je een licht metalen frame waar vanalles aan is opgehangen. De lens mount is een onderdeel van dit frame. Je lens hangt dus niet aan de kunststof behuizing, maar aan een sterk frame.
Bij echte PRO camera's is de behuizing ook van metaal, maar dat is vooral omdat metaal beter bestemd is tegen invloeden van buitenaf (krassen, stoten, vocht, warmte, koude, etc...). De meeste kwaliteits telezoom objectieven hebben een statief bevestiging met een soort handgreep. Je draagt de combinatie dan dus aan het objectief. Verders is het ook vaak mogelijk om een schouderband aan het objectief te monteren. Ook in dat geval is de stress op de camera veel kleiner.

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-03 00:24

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Dr. Strangelove schreef op 26 augustus 2004 @ 09:54:
[...]

En ik maar teder omgaan met mijn 70-210 telelensje ;)
De AF 70-210 D 1:4-5.6D ? Toevallig ook op Ebay gescoord na lezing van Ken Rockwell's verhaal?

Ik heb 'm uit Duitsland vandaan. Heel fijn lensje in perfekte nieuwstaat. Ben er erg blij mee.

Leuke lamp, overigens !!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:54
Het viel me trouwens op de als je helemaal in het donker zit en je hebt de flitser aan, dat de shutter dan altijd op 1/60 staat.
Hij gaat dus niet sneller, maar ook niet langzamer.
Wat is daar de reden van?

delict schreef op 26 augustus 2004 @ 20:11:
Het viel me trouwens op de als je helemaal in het donker zit en je hebt de flitser aan, dat de shutter dan altijd op 1/60 staat.
Hij gaat dus niet sneller, maar ook niet langzamer.
Wat is daar de reden van?
Inderdaad ook iets dat ik nog steeds even moet uitzoeken, want van die synchronisatie op 1/500e heb ik nog niks gemerkt. Wie weet hoe dit zit?

• Marco
Anoniem: 110265 schreef op 26 augustus 2004 @ 20:14:
[...]

Inderdaad ook iets dat ik nog steeds even moet uitzoeken, want van die synchronisatie op 1/500e heb ik nog niks gemerkt. Wie weet hoe dit zit?
Bij jou staat 'ie dus ook altijd op 1/60?

Die 1/500 kan je bereiken door de draaiknop op S of M te zetten, en dan even aan het wieltje te draaien.

delict schreef op 26 augustus 2004 @ 20:44:
[...]

Bij jou staat 'ie dus ook altijd op 1/60?

Die 1/500 kan je bereiken door de draaiknop op S of M te zetten, en dan even aan het wieltje te draaien.
Ik weet het eigenlijk niet zeker, ik heb het gevoel dat ik ook al wel eens 1/125e heb gezien, maar 1/500e zeker niet. Ik zal het boekje er eens bij pakken aangezien ik vermoedelijk dit weekend nog diverse shots ga maken met weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Weet toevallig iemand hoe je de camera kan over-rulen waardoor er snelle synctijden mogelijk zijn met een externe flitser dan 1/500?
Het moet kunnen maar ik kan het nergens in de manual vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 06:11

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik heb een oude Pentax flitser en als ik die erop schuif en de flitsstand op manual zet op de camera. Kan ik gewoon tot en met 1/8000 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

delict schreef op 27 augustus 2004 @ 09:28:
Weet toevallig iemand hoe je de camera kan over-rulen waardoor er snelle synctijden mogelijk zijn met een externe flitser dan 1/500?
Het moet kunnen maar ik kan het nergens in de manual vinden.
Camera in de M-stand zetten, dan zou het moeten kunnen. Maar daar heb je ws toch niets aan, omdat je camera dat niet ondersteunt. Dus zal je foto maar half belicht zijn.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
dawg schreef op 27 augustus 2004 @ 11:17:
[...]

Camera in de M-stand zetten, dan zou het moeten kunnen. Maar daar heb je ws toch niets aan, omdat je camera dat niet ondersteunt. Dus zal je foto maar half belicht zijn.
Waarom zou de camera dat niet ondersteunen?
Ik dacht dat ze die beperking hadden gemaakt omdat de interne flitser anders niet zou kunnen syncen.
Maar met een externe flitser zou 'ie dus wel sneller moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Probeer het eens, zou ik zeggen. Je moet zowiezo dan wel een flitser hebben die high speed flitssync ondersteunt. En dat zijn meestal de wat duurdere flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
dawg schreef op 27 augustus 2004 @ 11:36:
Probeer het eens, zou ik zeggen. Je moet zowiezo dan wel een flitser hebben die high speed flitssync ondersteunt. En dat zijn meestal de wat duurdere flitsers.
Ik heb een SB-600, en die ondersteunt het.
Maar ik heb even lopen googlen, en volgens mij werkt het alleen icm de D2H. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Mijn oeroude Pentax flitser ondersteunt uiteraard helemaal niet dat high-speed-flitssync. Maar het is juist handig om met een kortere sluitertijd te werken om het overbelichten tegen te gaan(en het heeft eigenlijk alleen maar voordelen, je hoeft de cam minder stil te houden :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De AF 70-210 D 1:4-5.6D ? Toevallig ook op Ebay gescoord na lezing van Ken Rockwell's verhaal?

Ik heb 'm uit Duitsland vandaan. Heel fijn lensje in perfekte nieuwstaat. Ben er erg blij mee.
Yup :) Op Ebay lukt het me niet, ze werden steeds duurder daar, uiteindelijk heb ik hem voor veel minder op Marktplaats weten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relbeg
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11-2023
-------

[ Voor 100% gewijzigd door relbeg op 27-08-2004 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122233

Hallo iedereen,
Nu ik m'n D70 met kitlens een paar maanden in bezit heb, wil ik dan toch maar deze vraag stellen. Mijn camera belicht zo verschrikkelijk onder! Is dat ook zo bij jullie? Ik weet dat Nikon's lichtmeting altijd een tikkie onderbelicht om de detaillering in de lichte partijen te behouden, maar ik heb het over 1 of meer stops. Met name foto's met wat minder contrast zijn gewoon erg donker. Zo is een foto van een lichte kamer (sluitertijd: 125, diafragma f5.6) toch erg onderbelicht. Het veranderen van iso waardes, spot, matrix of center meting maakt niets uit.
Herkennen jullie dit verhaal of is er iets mis met m'n camera? Wellicht moet m'n belichtingsmeter opnieuw ingeregeld worden o.i.d.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Anoniem: 122233 schreef op 30 augustus 2004 @ 14:25:
Hallo iedereen,
Nu ik m'n D70 met kitlens een paar maanden in bezit heb, wil ik dan toch maar deze vraag stellen. Mijn camera belicht zo verschrikkelijk onder! Is dat ook zo bij jullie? Ik weet dat Nikon's lichtmeting altijd een tikkie onderbelicht om de detaillering in de lichte partijen te behouden, maar ik heb het over 1 of meer stops. Met name foto's met wat minder contrast zijn gewoon erg donker. Zo is een foto van een lichte kamer (sluitertijd: 125, diafragma f5.6) toch erg onderbelicht. Het veranderen van iso waardes, spot, matrix of center meting maakt niets uit.
Herkennen jullie dit verhaal of is er iets mis met m'n camera? Wellicht moet m'n belichtingsmeter opnieuw ingeregeld worden o.i.d.
Alvast bedankt!
De meeste dSLR's, en dan met name de Nikons, belichten allemaal een beetje onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Laatst online: 21:04
Kun je misschien wat voorbeeld pics posten met de bijbehorende instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122233

Cereal schreef op 30 augustus 2004 @ 14:40:
Kun je misschien wat voorbeeld pics posten met de bijbehorende instellingen?
Sorry, misschien wat stom van me, maar ik heb geen idee hoe ik een afbeelding post op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Anoniem: 122233 schreef op 30 augustus 2004 @ 21:38:
[...]

Sorry, misschien wat stom van me, maar ik heb geen idee hoe ik een afbeelding post op dit forum.
Zie FAQ zou ik zeggen :)
En een plaatje dan? Hoe krijg ik die in mijn bericht? @ FAQ[/message]:
Ook met UBB-code: Afbeeldingslocatie: http://www.provider.landcode/user/plaatje.jpg
Zorg er wel voor dat het plaatje ergens op een vrij bereikbare webserver staat! Een link als C:\Mijn Documenten\Directory\Plaatje.jpg zal niet werken.
Houdt er rekening mee dat onder andere Geocites en Angelfire rechtstreeks linken naar plaatjes NIET toestaan en wij op GoT dus mooi rode kruisjes zien (terwijl jij gewoon het plaatje ziet uit je browsercache).
Voor abonnees bieden wij de mogelijkheden van het fotoalbum op het forum.
Host bij voorkeur de plaatjes die je plaatst zelf, hiermee ontzie je andere sites van veel dataverkeer.
Hiernaast kun je plaatjes nog resizen door [img=400,200]blabla[/img] te gebruiken (waarbij 400,200 staat voor het aantal pixels in de breedte en hoogte). Mocht je echt je best willen doen kun je m.b.v. van [url=http://url-grootplaatje][img]http://url-kleinplaatje[/img][/url] een klikbare thumbnail maken. Houd hierbij een klein beetje rekening met de modemgebruikers en houd de grootte van de plaatjes tussen [img]-tags een klein beetje binnen de perken.
zie: De oude Algemene GoT-FAQ #10

[ Voor 73% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 31-08-2004 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30549

Priyantha Bleeker schreef op 27 augustus 2004 @ 11:09:
Ik heb een oude Pentax flitser en als ik die erop schuif en de flitsstand op manual zet op de camera. Kan ik gewoon tot en met 1/8000 gaan.
Volgens mij moet de eerste flitser die op een 8000ste kan synchen nog uitgevonden worden...
je flits zal dus te laat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

precies, tegen de tijd dat ie flitst is de shutter alweer dicht met 1/8000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Veel huidige camera's overriden gewoon, als je boven hun maximale flits sync snelheid gaat. (Uiteraard alleen als de flitser aanstaat.) Dan stellen ze automatisch de maximale sluitertijd in. Ik weet echter niet of de D70 dat ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Anoniem: 30549 schreef op 31 augustus 2004 @ 00:44:
[...]

Volgens mij moet de eerste flitser die op een 8000ste kan synchen nog uitgevonden worden...
je flits zal dus te laat komen...
Uhmmm tsja dat dacht ik ook >:)
Kijkt die flitser zal het wel niet allemaal bij kunnen benen enzo maar moet zeggen dat het wél hielp !
Zal even een 2tal foto's posten waarbij ik de flits aan heb met een sluitertijd van 1/8000. En 1 foto met een sluitertijd van 1/8000 zonder flits van het zelfde standpunt als foto 1.

Je kan klikken op de plaatjes voor jpeg's die vrijwel niet gecomprimeerd zijn.
de NEF's kan je hier vinden:

http://www.priyantha.nl/D70/got/DSC_2745.nef
http://www.priyantha.nl/D70/got/DSC_2747.nef
http://www.priyantha.nl/D70/got/DSC_2746.nef
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/D70/got/gecomprimeerd_jpeg/DSC_2745.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/D70/got/gecomprimeerd_jpeg/DSC_2747.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/D70/got/ongecomprimeerd_jpeg/DSC_2746.jpg

Hoe kan het nou dat de flits toch wél nut heeft eigenlijk ?
edit:
ik kijk net in de EXIF info en zie daar ook gewoon een sluitertijd van 1/8000

[ Voor 7% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 31-08-2004 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Iemand een idee hoezo dit nou kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Priyantha Bleeker schreef op 31 augustus 2004 @ 19:08:
Iemand een idee hoezo dit nou kan ?
Bij die camera is er geen communicatie met de flitser, dus 1/8000 is best mogelijk, alleen heb je nooit de volledige lichtopbrengst van de flitser.
Een D70 is gewoon gelocked op 1/500 om onderbelichting te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:11
Misschien voor diegene die nog op zoek zijn naar een Nederlandse Nikon D70 18-70 kit, Bij Foto Video Studio Hertman in Oudenbosch(Noord-Brabant) ligt er nog 1 op voorraad voor €1399,-

Mvg Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105921

Komt de mijne ook vandaan. 8) :D

Je zoekt de hele omtrek af om te zien waar die betaalbaar én op voorraad is en je komt dan natuurlijk op 500m van huis uit. ;) (was de laatste winkel waar ik ging kijken |:( )

Adres:

Foto Video Studio Hertman
Prof van Ginnekenstraat 11
4731JX Oudenbosch
Tel: 0165 317659

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 105921 op 01-09-2004 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Anoniem: 105921 schreef op 01 september 2004 @ 16:51:

Je zoekt de hele omtrek af om te zien waar die betaalbaar én op voorraad is en je komt dan natuurlijk op 500m van huis uit. ;) (was de laatste winkel waar ik ging kijken |:( )

Adres:

Foto Video Studio Hertman
Prof van Ginnekenstraat 11
4731JX Oudenbosch
Tel: 0165 317659
Dan ben je waarschijnlijk mijn buurman. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Bedankt voor de replies op mijn eerdere vraag :) Heb de stoute schoenen aangetrokken en begin deze week een 1,3kg 70-200 f/2.8 besteld. Nu hopen dat het dit weekeinde een beetje leuk weer is, kan niet wachten 'm uit te proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@patrickt35, volgens je profiel kom je uit Roosendaal. Ik zit in Oudenbosch aan het water zal ik maar zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Ik had Roosendaal voor het gemak gekozen. Ikzelf kom uit Bosschenhoofd, en dat is niet zo bekend bij de meesten.

Mvg Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mij wel ;)

Heb jij je D70 ook bij Hertman vandaan?

Sorry, niet goed gelezen. Heb je hem al ?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 105921 op 01-09-2004 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Anoniem: 105921 schreef op 01 september 2004 @ 22:54:
Bij mij wel ;)

Heb jij je D70 ook bij Hertman vandaan?

Sorry, niet goed gelezen. Heb je hem al ?
Om een heel lang verhaal kort te maken, meegedaan aan pc-prive(nog net op tijd), en voor het geld koop ik een D70.
Helaas kan ik dit nu alleen maar bij de winkelier die de bon voor een pc heeft gedrukt.

En dat is niet Hertman. :( :(

Levertijden kunnen aardig oplopen. Maar hij gaat er komen. Alleen nog ff geduld hebben.

Mvg P

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 17:08
Tadaa:
Afbeeldingslocatie: http://www.sandersfotosite.nl/troep/nikond70.jpg

Als mensen nog op zoek zijn naar een Nederlandse D70 kit, Sturkenboom in Hilversum heeft er nog 4:

Foto Video BV Sturkenboom
Kerkstraat 71
1211CL Hilversum
Tel: 035 6247995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 16:43

cutter

Wannabe i7 fanboy

patrickt35 schreef op 01 september 2004 @ 23:43:
[...]
Helaas kan ik dit nu alleen maar bij de winkelier die de bon voor een pc heeft gedrukt.
Aha, lekker frauderen. Goed bezig. :)

Ik heb nu eindelijk een 70-300G nikkor lens en een 80-200 nikkor lens (beiden 4.5-5.6) binnen om te kijken welke het gaat worden. Iemand nog een site waar staat hoe je een beetje fatsoenlijk lensen kunt testen/vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-06 17:26
cutter schreef op 03 september 2004 @ 10:09:
[...]

Aha, lekker frauderen. Goed bezig. :)

Ik heb nu eindelijk een 70-300G nikkor lens en een 80-200 nikkor lens (beiden 4.5-5.6) binnen om te kijken welke het gaat worden. Iemand nog een site waar staat hoe je een beetje fatsoenlijk lensen kunt testen/vergelijken?
Photozone is redelijk betrouwbaar in de lenstesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Paar beelden van de zoo in Duisburg, daar is ook een dolfinarium:
Allemaal gemaakt met de Nikon D70 met NIKKOR 80-200 AF F1:2.8 ED.

#1 Dolfijntjes die springen....
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39344/full.jpg

#2 Spetteren als de beste..die gaan NAT! :P
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39345/full.jpg

#3 Penseelzwijntje...
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39346/full.jpg

#4 Ringstaartmakies..heel erg boeiende en geinige beestjes...
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39347/full.jpg

#5 Dansende vogel, sjees dat beest bleef echt geen seconde stil zitten 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39348/full.jpg

Geeft gerust commentaar... :>

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
nieuws: Creative MuVo² FM 5GB CF-kaart getest op een Nikon D70

Goed nieuws voor de D70 bezitters...

Waarschijnlijk kan hij dus niet zo snel meer Continues shot uitvoeren.. maarja, veel foto's zijn the bomb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21726

Reactie op hierboven:
Ik heb nu een Sitecom Media Drive, veel makkelijker vind ik... (is een 20GB portable HDD, btw).
Zelf zou ik dan meer geld uitgeven aan een supersnel 256/512 CF kaartje.

Maar ik heb eigenlijk nog een andere vraag over mijn CF-kaartje.
Mijn NEF-images zijn ongeveer 6MB, echter geeft mijn D70 aan dat er dan 23 foto's gemaakt kunnen worden. Volgens mijn rekenmachine is het dus 256 / 6 = 42???
Ik kan ook rustig ruim 40 foto's maken... vanwaar dit (grote) verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Anoniem: 21726 schreef op 04 september 2004 @ 11:47:
Reactie op hierboven:
Ik heb nu een Sitecom Media Drive, veel makkelijker vind ik... (is een 20GB portable HDD, btw).
Zelf zou ik dan meer geld uitgeven aan een supersnel 256/512 CF kaartje.

Maar ik heb eigenlijk nog een andere vraag over mijn CF-kaartje.
Mijn NEF-images zijn ongeveer 6MB, echter geeft mijn D70 aan dat er dan 23 foto's gemaakt kunnen worden. Volgens mijn rekenmachine is het dus 256 / 6 = 42???
Ik kan ook rustig ruim 40 foto's maken... vanwaar dit (grote) verschil?
De RAW=NEF bestanden zijn beelden die zonder kwaliteitsverlies wél gecomprimeerd zoals JPEG worden opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat er geen kwaliteits verlies is.
De camera houdt hier geen rekening mee, en "denkt" daarom dat de bestanden veel groter zullen uitvallen.
De D70 heeft relatief kleine RAW's van maar 5 MB, dat is bij bijvoorbeeld een D100 wel anders, de bestanden zijn dubbel zo groot een RAW is 10 tot 12 MB.

NEF + JPEG Basis zijn 2 beelden, een toegevoegde JPEG van ongeveer 0.8 MB, een NEF is ongeveer 5 MB totaal zal een foto dan maxiamaal rond de 5.8 MB zijn.

Dus minimaal 850 foto's in NEF+JPEG Basis. En in JPEG FIJN, dat is de beste JPEG kwaliteit van de D70, komt het er op neer dat je maar liefst 1700 foto's kan maken.:Y)
Dus een tweede accu is dan wel nodig :P

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122543

Extra300s schreef op 03 september 2004 @ 19:23:
[...]
Allemaal gemaakt met de Nikon D70 met NIKKOR 80-200 AF F1:2.8 ED.
[...]
Geeft gerust commentaar... :>
Poeh, da's een mooi tele-objectiefje dat je daar hebt! Zou ik ook wel willen (kunnen) kopen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Abbadon schreef op 01 september 2004 @ 17:07:
Bedankt voor de replies op mijn eerdere vraag :) Heb de stoute schoenen aangetrokken en begin deze week een 1,3kg 70-200 f/2.8 besteld. Nu hopen dat het dit weekeinde een beetje leuk weer is, kan niet wachten 'm uit te proberen :P
Nou, ik heb me dus om niks druk gemaakt want het voelt allemaal bijzonder vertrouwenwekkend en solide aan, hoe zo'n 1,3 kg objectief aan de D70 vastzit :) Het is net één geheel. Kan de body b.v. ook probleemloos met één hand beetpakken en er mee rondzwaaien met die lens d'r aan, verneem geen enkele torsie, stress o.i.d. :) Dacht ik doe ff feed-back :P
Objectief is wel íetsjes groter dan ik dacht, kreeg in m'n omgeving direct allemaal 'compensatie' opmerkingen naar m'n kop geslingerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Ja, groot hè? :P

Het is ook normaal gebouwd om een film te belichten die 2x zo groot is als je CCD. Er zit dus voor deze CCD eigenlijk veel "overbodig" glas in. (En dat is exact de reden waarom Canon op de 300D en nu de 20D met het EF-S formaat kwam aanzetten, waarvoor nu de eerste lens gaat uitkomen, naast de 300D kitlens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

"Simpel" vraagje voor de kenners:
Stel: ik ga naar het vuurwerk met m'n Nikon D70 plus 18-70 en natuurlijk 'n statief.
En dan? Hoe zouden jullie 'm instellen (ISO-waarde, P M A of S, etc.)?
(m'n eerste Coolpix 2500 heeft een "Firework Show"-programma (4 sec + F4.5), vandaar deze vraag ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door hbokh op 04-09-2004 21:10 . Reden: spatie ]

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

hbokh schreef op 04 september 2004 @ 21:10:
Stel: ik ga naar het vuurwerk met m'n Nikon D70 plus 18-70 en natuurlijk 'n statief.
(m'n eerste Coolpix 2500 heeft een "Firework Show"-programma (4 sec + F4.5), vandaar deze vraag ;) )
Statief dus, M en dan f/8 ISO100-200, sluitertijd van euh.. nou laten we eens met 2s beginnen.
Als dat niet OK blijkt te zijn: beetje met je Sluitertijd en diafragma rommelen.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

hbokh schreef op 04 september 2004 @ 21:10:
Ik zou zeggen, kijk eens naar mijn showcase. Ik heb daar ook beschreven hoe ik het heb gedaan met mijn D70.

In een notedop: ISO200, diafragma rond de F16-F20 afhankelijk van de omgeving. Op je display kijken tijdens het schieten of het er een beetje uitziet heeft geen zin, dna denk je dat er bijna niks op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Laatst online: 19-06 16:39
Ik ben van plan mijn Sony F828 in te ruilen voor dit nieuwe speeltje, maar had nog even een vraag over de bijgeleverde lens.

In de startpost staat dat deze als maximum aperture F3.5 heeft. De Sony heeft (volgens mij) F2.0 als maximum. Aangezien ik foto's wil maken die een lichtsterke lens vergen (aquaria bv), ben ik dan wel goed af met die kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121315

Ik kan beslist niet groter als F3.5. En als ik de zoom gebruik loopt dit af tot maximaal 4.5. Ik heb een D70 met 18-70 maar dat begreep je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lees in elk geval even wat reviews over die Nikkor 18-70, bijvoorbeeld hier.
Voor het geld is er geen beter objectief te krijgen, en los kost het ding meer dan heel wat digicompacts maar icm de D70 is ie heel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Ik had de reviews idd gelezen, maar wat ik me afvroeg, is deze lens wel geschikt voor het fotograferen in donkere omstandigheden, in vergelijking met de Sony F828?

[ Voor 12% gewijzigd door Jaded op 08-09-2004 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33102

Jaded: Wat je bij de D70-kitlens 'verliest' aan lichtsterkte tegenover de Sony 828 is snel goedgemaakt doordat je met de D70 redelijk ruisvrij op hogere iso-waardes kan schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Thanx, dat is wat ik wilde weten. Ik ben echt een n00b wat lenzen betreft. Zijn er wel betaalbare lenzen met een betere lichtsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaded schreef op 08 september 2004 @ 20:31:
Thanx, dat is wat ik wilde weten. Ik ben echt een n00b wat lenzen betreft. Zijn er wel betaalbare lenzen met een betere lichtsterkte?
Hmm 50 mm f1.8 afd van nikon wordt op de d70 75mm door crop factor. of de 1.4 versie. Heel betaalbaar... Wil je zooms dan moet je maar is naar Tokina kijken stevige lensen voor een wat zachter prijsje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb geen ervaring met de Sony maar met de D70 en 18-70 lens vind ik het niet makkelijk in wat moelijkere lichtomstandigheden te schieten. Ben poos terug in dierentuin geweest en wou wat haaien fotograferen, darn, wat een geklooi (was ook vergeten m'n ISO omhoog te schroeven kwam ik iets later achter, stond nog gewoon op 200 :X 8)7 ). Met m'n 50 f/1.8 lens lukte het al wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Bedankt voor jullie informatie.

Edit: de rest was onzin, kwam er net achter Acid_burn, op de site van Nikon 8)7

[ Voor 104% gewijzigd door Jaded op 08-09-2004 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Die vind je niet op dpreview omdat dat een site is voor digitale camera's. De F65 is een analoge camera ;) Zie ook: http://nikonimaging.com/g...camera/slr/2000-2004/f65/

[ Voor 30% gewijzigd door Acid_Burn op 08-09-2004 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op 08 september 2004 @ 20:47:
Ik heb geen ervaring met de Sony maar met de D70 en 18-70 lens vind ik het niet makkelijk in wat moelijkere lichtomstandigheden te schieten. Ben poos terug in dierentuin geweest en wou wat haaien fotograferen, darn, wat een geklooi (was ook vergeten m'n ISO omhoog te schroeven kwam ik iets later achter, stond nog gewoon op 200 :X 8)7 ). Met m'n 50 f/1.8 lens lukte het al wat beter.
Ik vrees dat je met geen enkele camera echt makkelijk in dergelijke omstandigheden kunt schieten hoor. In die Ocean is het behoorlijk donker en flitsen heeft geen enkele zin, dus moet je inderdaad je gevoeligheid flink opschroeven en met een volledig geopend diafragma fotograferen. Zelfs dan is het nog moeilijk, zoals ik een paar weken geleden daar zelf mocht ervaren met de D70 en m'n Nikkor 75-300 f/4.5-5.6 lens.

• Jaded
Weet iemand misschien een site waar goed staat uitgelegd wat het aantal mm bij een lens precies uitmaakt?

Ik keek wat bij andere lenzen, en nu vraag ik me af wat precies het verschil is tusen een 28-200 lens en de kitlens, 18-70. Natuurlijk het zoombereik, maar stel dat 3,8x zoom genoeg is, is de kitlens dan beter?

[ Voor 1% gewijzigd door Jaded op 09-09-2004 20:39 . Reden: typo ]

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

zoomfactor geeft alleen het verschil tussen de laagste en hoogste mm.
18-70 is dus 70/18=3.8x zoom
28-200 = 7.1x zoom

ik neem aan dat kutlens een typo is :)
Edit: nog even voorbeelden van verschillende zoombereiken
28mm
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/zoom1.jpg

70mm
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/zoom2.jpg

200mm
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/zoom3.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Acid_Burn op 09-09-2004 20:46 ]

• Cereal
Om het gelijk een kutlens te noemen vind ik wel erg ver gaan :o
(jaja, túúrlijk bedoel je kitlens..)

Je moet je echter niet blindstaren op het mm-bereik van de lens, lichtsterkte/ AF-snelheid ed. spelen ook een rol.

Let wel dat je groothoekbereik beter is met de kutlens.

• Jaded
lol dat bedoelde ik idd...
AF-snelheid wordt nergens vermeld, dus daar zou ik echt reviews voor moeten zoeken dan?

Alle Af-S lensen zijn rete snel :) Vooral op de Pro body's ... Heb de AF-S 17 - 55 2.8 op de d70 getest. Af is erg snel / stil (stil voor een nikon). Een F5 is met elke lens redelijk snel tho :) Ook al trashed de af motor de consumer lensjes...

Volgens mij is de kitlens optisch stukken beter dan (vrijwel) alle 28-200 lenzen. Bovendien is de 28mm groothoek op een D70 meteen 42mm, dat is geen groothoek meer te noemen. Ik zou voor de 18-70 gaan, gebruik er zelf ook één op de D70, en zou geen seconde een 28-200 overwegen.
Anoniem: 30549 schreef op 09 september 2004 @ 20:55:
Af is erg snel / stil (stil voor een nikon).
Wat bedoel je hier precies mee? Ik weet schijnbaar iets niet... :?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 122543 op 09-09-2004 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

Dit al eens genoemd hier? Search zegt van niet.

It's the Tihao-E10in1 with code 163 (Sanyo TV if I remember correctly). It triggers with the 1 or the 7 key. I haven't tried any other keys. I bought mine in the Netherlands at Blokker for less than 5 euro.

van DPreview: http://forums.dpreview.co...orum=1034&message=9797609

Afbeeldingslocatie: http://www.tctianhao.com/Dvc00034.jpg

Een foei-lelijk ding, maar ik heb hem live zien werken op een D70 bij een vriend van me, dus een dezer dagen ga ik op naar de Blokker!
(Hoeveel kost de Nikon D70 Remote control ML-L3 ??)

[ Voor 5% gewijzigd door hbokh op 10-09-2004 00:56 . Reden: Typo... ]

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die kost volgens mij een euro of 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Voor die 30 euro ga ik niet met zo'n lelijke ab rondzeulen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

25 euro, want de kosten van de AB moet je er wel ff bij rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Ik heb sinds vanochtend ook een Nikon D70 :*) bij de MediaMarkt gehaald voor 1250 incl kitlens.
Ik heb nog weinig kans gehad om goed te testen (werk), maar wat een verschil is dit met een non-SLR. Alleen de viewfinder al, echt schitterend.

Het enige nadeel wat ik kon vinden is dat de zoomring van de kitlens niet erg soepel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hbokh schreef op 10 september 2004 @ 00:52:
Dit al eens genoemd hier? Search zegt van niet.

It's the Tihao-E10in1 with code 163 (Sanyo TV if I remember correctly). It triggers with the 1 or the 7 key. I haven't tried any other keys. I bought mine in the Netherlands at Blokker for less than 5 euro.
Ik heb naar aanleiding van dit berichtje toch maar eens de fiets gepakt en ben even bij Blokker zo'n apparaatje gaan kopen. Hij kostte me €3,99, plus een setje AAA batterijen.
Ik heb code 163 (inderdaad Sanyo tv, maar ook Sony bv) ingesteld onder SAT (die zou ik verder sowieso niet gebruiken) door te drukken op SET+SAT en vervolgens de code 163 in te toetsen. Vervolgens heb ik de D70 op afstandbediening gezet, de camera op tafel gelegd en op mezelf gericht, en op '1' gedrukt.
En inderdaad, het AF-hulplampje ging branden en 'klik', hij deed het! 8)
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat hij niet erg goed reageert op de '1', maar wel heel erg goed op de '7'. Ook onder een redelijke hoek en via een spiegel is het geen enkel probleem. Bulb gaat ook perfect, gewoon een keer drukken om de sluiter te openen, en vervolgens weer een keer om hem weer te sluiten.
Helaas ziet het ernaar uit dat het vanavond regenachtig en bewolkt wordt, anders zou ik nog even een testje doen door een opname van een paar minuten van de sterren te maken. Binnenkort maar eens proberen dus.
Hbokh bedankt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 122543 op 10-09-2004 19:48 ]

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Jaded schreef op 10 september 2004 @ 18:17:
Ik heb sinds vanochtend ook een Nikon D70 :*) bij de MediaMarkt gehaald voor 1250 incl kitlens.
Ik heb nog weinig kans gehad om goed te testen (werk), maar wat een verschil is dit met een non-SLR. Alleen de viewfinder al, echt schitterend.

Het enige nadeel wat ik kon vinden is dat de zoomring van de kitlens niet erg soepel is.
De zoomring is niet erg soepel? Vreemd het moet toch eigenlijk wel "smooth" werken zonder echt weerstand te voelen.
De kitlens is de 18-70?
Als die echt te zwaar gaat zou ik kijken of ze die eventueel ruilen tegen een andere kitlens, of ga op z'n minst een andere uitproberen, dan heb je tenminste een vergelijking.

Mijn kitlens doet het vanaf het begin erg "smooth" , en ben er best wel tevreden over, enkel moet ik nog wennen aan de iets mindere lichtsterkte.
Ik heb meestal de natuurfoto's iets onderbelicht, nét iets te donker zeg maar. Terwijl het toch foto's zijn die in de volle zon genomen zijn.
De 18-70 is een lens die erg geschikt is voor natuurfoto's en dergelijke, maar je moet er mee leren omgaan.
Ik zal nog wat samples posten om te laten zien wat ik bedoel.

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Anoniem: 122543 schreef op 10 september 2004 @ 19:47:
[...]

Ik heb naar aanleiding van dit berichtje toch maar eens de fiets gepakt en ben even bij Blokker zo'n apparaatje gaan kopen. Hij kostte me €3,99, plus een setje AAA batterijen.
Ik heb code 163 (inderdaad Sanyo tv, maar ook Sony bv) ingesteld onder SAT (die zou ik verder sowieso niet gebruiken) door te drukken op SET+SAT en vervolgens de code 163 in te toetsen. Vervolgens heb ik de D70 op afstandbediening gezet, de camera op tafel gelegd en op mezelf gericht, en op '1' gedrukt.
En inderdaad, het AF-hulplampje ging branden en 'klik', hij deed het! 8)
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat hij niet erg goed reageert op de '1', maar wel heel erg goed op de '7'. Ook onder een redelijke hoek en via een spiegel is het geen enkel probleem. Bulb gaat ook perfect, gewoon een keer drukken om de sluiter te openen, en vervolgens weer een keer om hem weer te sluiten.
Helaas ziet het ernaar uit dat het vanavond regenachtig en bewolkt wordt, anders zou ik nog even een testje doen door een opname van een paar minuten van de sterren te maken. Binnenkort maar eens proberen dus.
Hbokh bedankt! _/-\o_
Waar is de foto? >:)

• Dr. Strangelove
Klopt wel, maar na een paar honderd foto's met veel zoomen is dat weg :)

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Dr. Strangelove schreef op 11 september 2004 @ 09:25:
[...]

Klopt wel, maar na een paar honderd foto's met veel zoomen is dat weg :)
Geloof van niet hoor, ik heb er al verschillende in de hand gehad, die hebben er geen last van.
"Zwaar" is natuurlijk ook relatief denk ik. De zoom gaat nu net zo gemakkelijk als de eerst dag, dus ik weet het niet.
Hij kan toch beter ff uitproberen?

Hier het onderbelichting probleem, zonnige dag, wel wat bewolking.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40931/full.jpg

Duidelijk te donker, maar we hebben er fotobewerkingsprogramma's bij gekregen. :7

En kijk..het is al iets beter!
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40932/full.jpg

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.