hoe denk jij dat die dingen koel blijven?..........
juist door de koelelementen die je erin moet stoppen.
Verwijderd
Nee hoor, ze houden de koelte juist vast en daardoor gaan de koelelementen juist langer mee.hilbren schreef op 19 augustus 2004 @ 16:52:
hoe denk jij dat die dingen koel blijven?..........
Als je in zo'n bak gaten & fans maakt isoleert het niet meer zo goed vermoed ik..Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 16:44:
[...]
Nee hoor, ze houden de koelte juist vast en daardoor gaan de koelelementen juist langer mee.
Ik bedoel dus zo`n bak van plastic die isoleert, die je bijv naar et strand meeneemt
Verwijderd
Verwijderd
Tja als de airco het dan niet trekt omdat het buiten te warm, dan zet je toch gewoon het raam open. Volgens die lichten bij mij op het werk kan dan de warmte weg naar buiten en hou je dus de koelte van de airco binnen.Sine schreef op 22 augustus 2004 @ 11:23:
heren heren ... wat een logica alweer
Een beetje airco gebruikt een kilowatt aan energie om warmte te verplaatsen (want dat doet een arico).
Hoeveel graden denk je dat je een kamer kunt koelen met een paar koel elementen met een fan erop ?
Precies ! geen enkele.
Sterker nog, je kunt de koel elementen beter gewoon ergens neerleggen want de fans + voeding + luchtverplaatsing genereren ook warmte.
En als de diepvriezer in de zelfde ruimte staat als die je probeert te koelen kun je het helemaal vergeten, want dan ben je de ruimte zelfs aan't opwarmen ( om de zelfde reden dat een openstaande koelkast niet werkt )
Zeker @ ArnhemVerwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 11:40:
...Het ergste is dat het vooral HTS engineers zijn....
ach...in een volgend leven lach je er om!
Verwijderd
Euh inderdaad regio Arnhem...0siris schreef op 22 augustus 2004 @ 11:52:
[...]
Zeker @ Arnhem
Maareh...niet omdat ik dit hele topic de grond in wil boren, maar ik zag dat ze bij Gistron complete split-unit airco's verkopen vanaf 299 euro (en NEE, ik werk daar niet)
. . . . . Youp.net . . . . .
Nooooh! Stahp!
[ Voor 3% gewijzigd door Shuisman op 23-08-2004 21:43 ]
Verwijderd
1 voordeel heeft het alufolie wel: het karton word niet nat. Verder is het een beetje onzinnig ja.Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 22:19:
Als ik jullie was zou ik dit niet met water gaan doen...het wordt dan ontzettend benauwd (vochtig) in de kamer, hier moet je tegen ventileren...en dan laat je net zo hard weer de warme buitenlucht binnen.
Waarom zou je dit ding trouwens isoleren ? je pompt de koude toch juist eruit ? Als je em van aluminium zou maken heb je misschien theoretisch wel helemaal geen fans meer nodig, hooguit voor de circulatie in de kamer
Waarom zou je het ding uberhaupt bouwen ? je kunt inderdaad de koelelementen beter gewoon in je kamer leggenVerwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 22:19:
Als ik jullie was zou ik dit niet met water gaan doen...het wordt dan ontzettend benauwd (vochtig) in de kamer, hier moet je tegen ventileren...en dan laat je net zo hard weer de warme buitenlucht binnen.
Waarom zou je dit ding trouwens isoleren ? je pompt de koude toch juist eruit ? Als je em van aluminium zou maken heb je misschien theoretisch wel helemaal geen fans meer nodig, hooguit voor de circulatie in de kamer
[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 23-08-2004 23:23 ]
Verwijderd
Ja maar dan moet je er eigenlijk nog een fannetje opzetten om de 'koele' lucht een beetje te circuleren in de kamer.Sine schreef op 23 augustus 2004 @ 23:22:
[...]
Waarom zou je het ding uberhaupt bouwen ? je kunt inderdaad de koelelementen beter gewoon in je kamer leggen
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
WTF!!!!!!!!!!!!!!SHuisman schreef op 23 augustus 2004 @ 21:36:
Vriend van me heeft ook 1 inelkaar geknutseld met wat koelelementen + windblazer. Er zitten 24 koelelementen in !!(niet op de pics)...hier de pics...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
wel weer bruut op zich
Specs: http://specs.tweak.to/9454
Verwijderd
They who buy the dip, deserves the rip.
LOL Halve liter.....rum op?Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 00:53:
Is dit iets?? of is dit te moeilijk/vergezocht, of gewoon niet mogelijk!?![]()
De lucht die bij de koelvinnen aankomt, is iniedergeval minder warm dan normaal. Toch?
[afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik denk dat je een perpetuum mobiel hebt uitgevondenVerwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 00:53:
Is dit iets?? of is dit te moeilijk/vergezocht, of gewoon niet mogelijk!?![]()
De lucht die bij de koelvinnen aankomt, is iniedergeval minder warm dan normaal. Toch?
[afbeelding]
Verwijderd
---------------
dit brengt meer warmte op dan dat het kouder maakt & voor je erngierekening is dit ook niet zo leuk! en waar wou je de warmte laten die deze genereert ?wittekakker schreef op 15 september 2004 @ 13:10:
Om je kamer te koelen maken dit soort dinges dus echt niets uit, maar als verkoeling op je gezicht terwijl je zit te computeren natuurlijk wel.
Wanneer komt er het eerste voorbeeld met 2-tal peltiers?
zoals al vaker in dit topic is gezegt:Tasma schreef op 15 september 2004 @ 13:19:
als je allemaal zo moeilijk gaat doen met koelelementen... waarom zet je je vrieskist dan niet op een kiertje?
Deze koelt dan nog altijd goed, en dumpt zijn koude lucht in de kamer, fan daarbij en klaar.
[ Voor 6% gewijzigd door consolefreak op 15-09-2004 13:33 ]
Zucht, dit is allang besproken.Tasma schreef op 15 september 2004 @ 13:19:
als je allemaal zo moeilijk gaat doen met koelelementen... waarom zet je je vrieskist dan niet op een kiertje?
Deze koelt dan nog altijd goed, en dumpt zijn koude lucht in de kamer, fan daarbij en klaar.
---------------
dan frot je daar zo'n DROGER lucht afvoer slang in, een fan aan 1 van de 2 kanten die de lucht er doorheen blaast... en klaar.. doe dit met een vriesKIST en je kan hem nog gewoon deels open laten voor de slang ook nog aangezien de koude lucht IN de kist blijft.. (een open vrieskist werkt ook nog goed).consolefreak schreef op 15 september 2004 @ 13:32:
wat een kick
[...]
dit brengt meer warmte op dan dat het kouder maakt & voor je erngierekening is dit ook niet zo leuk! en waar wou je de warmte laten die deze genereert ?
[...]
zoals al vaker in dit topic is gezegt:
1. een vrieskist\koelkast is gemaakt om zo zuinig mogelijk te koelen!!!!!!
2. die koelte die je dan de ruimte in blaast zit indezelfde ruimte als de vrieskist diedaar z'n warmte ook vrolijk weer staat uit te gooien!
[ Voor 25% gewijzigd door Gaitman op 22-06-2005 19:26 ]
Je zou dan een "apparaat" moeten hebben wat warmte absorbeerd, en hier energie uit ontrekt.Twabi2 schreef op donderdag 16 september 2004 @ 18:13:
Is er niet een of ander proces waarmee je uit kamer-warmte electriciteit kan maken? En als dat proces sterk genoeg is, zal het ook de kamer verkoelen, door het onttrekken van warmte.
[ Voor 16% gewijzigd door avon op 22-06-2005 19:29 . Reden: Tijdloos idee toch :P ]
Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!
Verwijderd
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
Verwijderd
"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca
Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.
bedoel je zo'n bong:Stoney3K schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:51:
Ik ga van de vakantie (over 2 weekjes) maar eens een dikke autoradiator + fan halen van de sloop. Evenzogrote slangen, douchekop en een PVC buis moeten al een aardig bong-cooling systeem opleveren. Alleen vraag ik me af waar ik dan een pomp van dat formaat kan krijgen, anders ga ik bij Aquacool ofzo die grote radiator bestellen met gewone 3/8" aansluitingen.
En pics worden ervan gepost. De bong komt bij mij buiten uit het raam te hangen of een slang naar buiten, zodat ik binnen van lekker droge koude lucht kan genieten
Nee knuppel. Ik rook niet, ook niet wat er in die bong gaat. Ik bedoel hier een bong in de zin van een verdampingskoeler, net zoals een koeltoren op fabrieksterreinen. Zoek op bijvoorbeeld overclockers.com maar naar een bong, daar zul je wat anders vinden.The_Scarabial schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 14:19:
[...]
bedoel je zo'n bong:
http://www.blurofinsanity.com/bongdesignpage.html
1
2
3
4
5
6
7
8
| Uitgang afgekoelde lucht | | | ===| doek|---- | | ===|koelelement |---- | |_=/\=_| ventilator intake |
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
[ Voor 6% gewijzigd door nick_vh op 23-06-2005 18:25 ]
[ Voor 14% gewijzigd door FTPlus op 24-06-2005 03:20 ]
-=Waiz=-
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 08:38 ]
Verwijderd
Zoiets noemen ze een toepassing van absorpsie koeling, het principe daarvan is dat je een koelmiddel (bv amoniak) met een oplosvloeistof mengt (bv water). Deze voeg je samen onder lage druk en verwarm je tot een hoge druk waardoor je het koelmiddel uit het oplosmiddel kookt. Dat koelmiddel laat je expanderen waardoor het koude geeft en meng je daarna weer met het oplosmiddel.Twabi2 schreef op donderdag 16 september 2004 @ 18:13:
Khebes zitten denken...
Mensen wekken nu toch electriciteit op door warmte te maken, en gaan dan met die electriciteit nog meer warmte maken..
Is er niet een of ander proces waarmee je uit kamer-warmte electriciteit kan maken? En als dat proces sterk genoeg is, zal het ook de kamer verkoelen, door het onttrekken van warmte.
Je hebt een heel ander soort manier hiervoor.Twabi2 schreef op donderdag 16 september 2004 @ 18:13:
Khebes zitten denken...
Mensen wekken nu toch electriciteit op door warmte te maken, en gaan dan met die electriciteit nog meer warmte maken..
Netjes, zoiets was ik ook van plan.
Gewoon er een rad + fans tussen hangenrastamen schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:11:
[...]
Netjes, zoiets was ik ook van plan.
maar jij pomt toch water door die buis,
nou wordt dat water dan niet na een tijdje warm hoe koel jij het water dan weer af
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Verwijderd
misschien koelelementen en die om de zoveel uur veranderen met nieuwe. ma ik vrees da de capaciteit van uw airco ni echt groot zal zijnPogostokje schreef op dinsdag 10 augustus 2004 @ 02:30:
Tsja, je hebt een halve airco gemaakt.![]()
Je blaast nu de lucht langs koude elementen zodat de lucht afkoelt. Dat doet een 'echte' airco ook.
Nu moet je alleen nog verzinnen hoe je die koelelementen lekker koud houdt. Misschien wat peltiers erop vastbinden ofzo met een warmte afvoer naar een raam? Stroom is er genoeg, maar menig tweaker geeft met deze dagen alles voor koude lucht.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 13:46 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Mooi gedaan (Y) Nog een leuke look eraan toegevoegd ook met je zilverpapier en fans met blauwe LEDjes
-=Waiz=-
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Fashionably sensitive, but too COOL to care
DudeVerwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:12:
hoe moet je de fan`s aansluiten !!
ik heb de fan`s uit mijn computer gehaald.
maar hoe moet ik mijn fan`s aansluiten om ze te laten werken .
aan een voeding uit mijn computer of zo ???
benodigdheden:
1 doos.. schoenendoos heb ik zelf gebruikt.. maar een andere doos die van alle kanten dicht kan is ook geschikt
1 of meerdere fans
voeding voor de fans natuurlijk.. anders draaien ze zo moeilijk, kan zowel aparte voeding gebruiken als gwoon je voeding van je computer
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 10:14 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Realiseer je je dat er een paar kilowatt (!!) aan zonnewarmte op je auto valt? Oftewel, genoeg om (grofweg) een halve kg ijs per minuut te laten smelten. Oftewel voor je ritje van een uur zal je grofweg 30 kg ijs mee moeten nemen, en een flinke vriezer heeft 24 uur nodig om dat te laten bevriezen...Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 09:53:arden is zou ik wel iets willen maken. De meeste ritten duren maar 1/2 tot 1 uur.
Ik denk eraan om een soort koffertje te bouwen of te kopen waar ik d.m.v. twee fans aan een kant lucht erin duw en door twee andere fans aan de andere kant de lucht eruit zuig. De lucht moet door het koffertje heen een soort parcour afleggen langs de elementen. Als ik aankom op locatie wil ik de koelelementen er eenvoudig uit kunnen halen en weer in de vriezer leggen zodat ik weer genoeg koeling heb voor op de terugweg.
Ik werk bij de xenos (jaja, een tweaker bij de xenosGleNnoS_ schreef op dinsdag 10 augustus 2004 @ 03:21:
[...]
Ow lol.. dan ga ik daar morgen maar is kijkenWeet je toevallig ook hoe duur ut
is ?
[ Voor 14% gewijzigd door aegis3d op 12-05-2008 12:31 ]
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
[ Voor 11% gewijzigd door Roderiktweaker op 12-05-2008 13:05 ]
Verwijderd
In de supermarkt: 6 flesjes van een halve liter (water) voor nog geen euroRoderiktweaker schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:50:
Nu nog coolelementen kopen.....
Stond pas in Technisch Weekblad. Maar dit heeft ook beperkingen, bijvoorbeeld als de motor nog "koud" is, en je auto met 80 graden in de zon staat, want dan werkt het niet meteen... En het is nog experimenteel natuurlijk.Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:07:
Iets anders, ooit van dit systeem gehoord?
http://www.kennislink.nl/web/show?id=187168
Het komt erop neer dat je de restwarmte van de motor gebruikt om de airco op te laten werken. Mooier kan haast niet! Ik heb er veel vertrouwen in maar helaas niet zelf te bouwen....
Macbook Pro
Verwijderd
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
*Handtekening*
Thread necromancy alert!Petervanakelyen schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:14:
* KICK *
Iemand nog werkende pica's?![]()
In deze hitte is het ook wel handig
[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:08 ]
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
[ Voor 33% gewijzigd door jeroen3 op 30-06-2010 20:30 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq