Doe Het Zelf Airco

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 40.762 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120624

Topicstarter
>:)
hehe tja ik had het heet dus.. een klasgenootje zei dat hij z'n eigen airco had gemaakt.. ik vroeg hoe.. en heb t ook gemaakt, nou zou ik dit idee graag delen met mensen die t ook zo verschrikkelijk heet hebben.

1 doos.. schoenendoos heb ik zelf gebruikt.. maar een andere doos die van alle kanten dicht kan is ook geschikt

1 of meerdere fans

voeding voor de fans natuurlijk.. anders draaien ze zo moeilijk :P , kan zowel aparte voeding gebruiken als gwoon je voeding van je computer

4 schroeven om je fan in de doos te draaien

als je een schoenendoos gebruikt nog 2 schroeven om de deksel omhoog te houden zodat deze niet over de fan zakt

aluminiumfolie om de binnekant te isoleren

2 koelelementen.. om de koele lucht vandaan te halen

gereedschap... bijv mes.. schroevendraaier.. schaar

Start met knutselen!!

Maak in de voorkant van de doos een groot gat waar de fan in kan.. niet al te groot want je wil hem nog vastschroeven in het karton, maar ongeveer een rondje ter grootte van het molentje

maak een gat aan de achterkant waar de warme lucht aangezogen kan worden

maak nog een klein gaatje waar de bedrading van de fan door naar buiten gaat

schroef de fan vast aan de binnekant...

draai de schroeven in op de positie waar de deksel op moet rusten

maak om de fan aan de buitenkant nog sorot kartonnen of papieren tunneltje zodat de lucht gericht word in een straal en niet alle kanten op vliegt

snij stukken aluminium folie op maat en plak het aan de binnekant van de doos EN deksel.. echt alles.. vloer en de wanden.. om het te isoleren en het condens op te vangen.

zet de koel elementen op een logische manier neer zodat de lucht er goed langs stroomt (op hun kant in ieder geval) ik zelf heb nu 4 koel elementen erin staan (plaatje is iets ouder)
ongeveer zo:

| ___|
|___ |
| ___|
|___ |

mochten de koelelementen te laag zijn als ze op hun kant staan.. zoek dan iets.. bijv een cd mapje ofzo die dikte om erop te leggen zodat het een soort tunneltje blijft voor de lucht.

sluit de zooi aan en test um.

KLAAR

als je het een en ander niet duidelijk is kan je nog altijd mjin voorbeelden bekijken in deze plaatjes.

dit is het resultaat van het bovenaaanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.wiegje.demon.nl/diysa2.jpg
Tips: niet bij je computer koel elementen erin gaan gooien.. want er komt condens vanaf en dat is niet zo goed voor je putertje, wat je wel kan doen is het tunneltje aan de buitenkant van de doos tegen een bijv. casefan aanzetten
zodat je computer extra koele lucht binnenkrijgt.

die klasgenoot van me zegt net nog.. je kan ook deo erin spuiten aan de achterkant.. dan heb je glijk ook een luchtverfrisser :D persoonlijk heb ik liever een papiertje met deo erop (want als er deo op de elementen zit.. je elementen denk ik altijd naar deo ruiken.. nie zo fijn...) en dan tegen je luchtinname aan zetten.. zorg wel dat er nog genoeg vrije lucht omheen kan.. ik heb om de hele breette een gat gemaakt.. van ong 2 cm breed.

k mzzl .. ahh lekker koel hier 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 120624 op 10-08-2004 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106412

Ik zou ze gaan verkopen met koninginnedag!

serieus: Met deze hitte is het idd best wel een goed idee! hoe lang heb je er in totaal over gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 15:32
haha , ziet er wel grappig uit idd :)

offtopic , mijn icon is ineens kapot :/

[ Voor 40% gewijzigd door Galaxis op 10-08-2004 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106412

Galaxis schreef op 10 augustus 2004 @ 02:26:
haha , ziet er wel grappig uit idd :)

offtopic , mijn icon is ineens kapot :/
offtopic:
ff checken of hij nog op de server (oid) staat dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

Pogostokje

* twiet *

Tsja, je hebt een halve airco gemaakt. :P
Je blaast nu de lucht langs koude elementen zodat de lucht afkoelt. Dat doet een 'echte' airco ook.
Nu moet je alleen nog verzinnen hoe je die koelelementen lekker koud houdt. Misschien wat peltiers erop vastbinden ofzo met een warmte afvoer naar een raam? Stroom is er genoeg, maar menig tweaker geeft met deze dagen alles voor koude lucht. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik denk dat ik er ongeveer een 1 a 1½ uur over gedaan heb om het te maken

fan en voeding heb ik uit een ouwe dos computer gerukt die onder me bed stof lag te happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
Hoelang houden de koelelementen het uit bij 31 graden buitentemperatuur en ongeveer 26-31 binnen? Hoegroot is je kamer? En het belangrijkste: Wat is het temperatuurverschil dat je behaald hebt? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Gody op 24-06-2005 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haha.. nee ok hij houdt t nie echt lang vol.. iets van een half uur.. hoogstens een uur.. temperatuurverschil... toch wel 2 tot 5 graden lager als je kamer nie heel groot is, maar gwoon op jezelf richten is ook ideaal, kga nu maffen mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Haha dit ziet er zeker cool uit.. Ik heb een Fan en een voeding en aluminiumfolie.. maar geen koelelementen.. waar kan je dat kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 20:48
sry, foutje, iets verkeerd gelezen |:(

[ Voor 107% gewijzigd door coller op 10-08-2004 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 14:45
offtopic:
anders ben je nog ff druk ant nadenken op dit tijdstip :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCBJ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11-2021
GleNnoS_ schreef op 10 augustus 2004 @ 03:02:
Haha dit ziet er zeker cool uit.. Ik heb een Fan en een voeding en aluminiumfolie.. maar geen koelelementen.. waar kan je dat kopen?
Blokker, Marskramer, Xenos, Kampeerwinkels enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
DCBJ schreef op 10 augustus 2004 @ 03:19:
[...]

Blokker, Marskramer, Xenos, Kampeerwinkels enz.
Ow lol.. dan ga ik daar morgen maar is kijken :D Weet je toevallig ook hoe duur ut
is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:30
hmm lijkt me wel wat, alleen ik zou het doen met 50 koelelementen, een doos waar een breedbeeldtv heeft ingezeten en een ventilator :P want damn wat heb ik het warm.

Maar ff serieus, is het effect niet heel erg kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-07 11:52
Is het een idee om één of meerdere van die koelelementen in je waterkoeling resevoir te dumpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
@J!M!B
ijsklontjes werken ook hoor ;)

[ Voor 12% gewijzigd door maddog_rvo op 10-08-2004 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Gody schreef op 10 augustus 2004 @ 02:40:
En hoelang houden jouw koelelementen het uit bij 31 graden buitentemperatuur en ongeveer 26-31 binnen? Hoegroot is jouw kamer? En het belangrijkste: Wat is het temperatuurverschil dat je behaald hebt?
Een halve airco inderdaad. Hoelang houdt hij het vol met die 3 koelelementen?
Misschien ook interessant, hoeveel is de temperatuur gestegen in de de kamer terwijl je druk aan het zwoegen was om dat ding in elkaar te zetten :*)
ps: leuk ding/idee :Y)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Je foto's doen het niet (meer):
This homepage has exceeded the maximum amount of traffic for one day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

WimB schreef op 10 augustus 2004 @ 08:18:
Je foto's doen het niet (meer):

[...]
was ook wel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De airco maken is niet zo moeilijk.

De makkelijkste gaat het met gewoon water. Met stukjes stof die water op moeten zuigen of langs moeten leiden krijg je vanzelf koelere lucht door verdamping. Dit levert al koelere lucht op. De fan blaast door de natte deel heen.

Koelelementen is geen gek idee, maar dan moet je wel genoeg voorraad hebben, om steeds om te kunnen wisselen. En de blok die koele lucht af moet dragen moet zo fijn mogelijk zijn, dus heel veel ribben. De meest fijne is helaas de radiatorblok van waterkoeling.

Actief maken met peltier elementen is mogelijk. Maar dan moet je wel slang maken voor afvoer warmte. Duurder maar ook niet onmogelijk is met twee waterkoelingcircuits. De kortste kant is koude kant. De langse kant, met 2 slangen beetje langer maken zodat warmte radiator buiten kan hangen. Ertussen peltierelement als bron. Twee dikke peltierplaten zou het kunnen.
Voordeel van deze peltier is dat je ook beetje als verwarming kunt gebruiken in winterdagen.
Of course mag je koelelementen en waterkoeling circuit combineren. Het is aan je de keus en het is goedkoper, omdat zware voeding en 2e circuit niet nodig is.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116563

MrDummy schreef op 10 augustus 2004 @ 09:25:

De makkelijkste gaat het met gewoon water. Met stukjes stof die water op moeten zuigen of langs moeten leiden krijg je vanzelf koelere lucht door verdamping. Dit levert al koelere lucht op. De fan blaast door de natte deel heen.

Koelelementen is geen gek idee, maar dan moet je wel genoeg voorraad hebben, om steeds om te kunnen wisselen. En de blok die koele lucht af moet dragen moet zo fijn mogelijk zijn, dus heel veel ribben. De meest fijne is helaas de radiatorblok van waterkoeling.

Actief maken met peltier elementen is mogelijk. Maar dan moet je wel slang maken voor afvoer warmte. Duurder maar ook niet onmogelijk is met twee waterkoelingcircuits. De kortste kant is koude kant. De langse kant, met 2 slangen beetje langer maken zodat warmte radiator buiten kan hangen. Ertussen peltierelement als bron. Twee dikke peltierplaten zou het kunnen.
Voordeel van deze peltier is dat je ook beetje als verwarming kunt gebruiken in winterdagen.
Of course mag je koelelementen en waterkoeling circuit combineren. Het is aan je de keus en het is goedkoper, omdat zware voeding en 2e circuit niet nodig is.

Succes.
toon volledige bericht
Als je peltiers moet gaan kope kun je net zo goed een echte airco kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54

chromeeh

the Gnome

Ik zat te denken aan dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marcbrummer/airco.jpg

Spreekt voor zich lijkt me :)

[ Voor 151% gewijzigd door chromeeh op 10-08-2004 10:37 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110226

MrDummy schreef op 10 augustus 2004 @ 09:25:

Succes.
toon volledige bericht
als je de luchtvochtigheidsgraad in je kamer vergroot, wordt het moeilijker je zweet te verdampen en krijg je het alleen maar warmer en benauwder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 14:51
ik heb hier nog zo'n compleet element liggen van zo'n koelbox uit een vrachtwagen, hoeveel warmte zal die afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Laatst online: 12-03 02:46
misschien dan een deftige ontvochtiger zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Lol vet ding, heb hier ook nog 'n oudee pc liggen, daar ga ik ook wel het een en ander uit slopen :) Mooie tut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7175

Men neme een radiateur en een grote fan.
Bij voorkeur beide zo groot mogelijk.

Sluit de radiateur aan op de waterleiding en op de afvoer en zet vervolgens de fan aan.
Klaar.

Des te koeler het water, des te meer koelvermogen.

Heb je zelf een waterput dan is het een mileu onvriendelijk maar goedkoop alternatief voor een airco.
En anders betaal je voor het water en eventueel de rioleringskosten als je echt veel water gebruikt.

De snelheid waarmee je het water door de radiateur laat stromen moet je afstellen, ideaal komt het water de radiator uit op kamer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
je kan ook het vocht uit de lucht halen, daar wordt het ook koeler van(tenminste dat lijkt zo).
alleen zou ik niet weten hoe dat zou moeten.
het lijkt mij dat je daar wel minder energie voor nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oh **** ik moet een andere server vinden.. wanadoo vind dit nie zo leuk dat ik de plaatjes daarop heb staan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb een andere server geregeld.. van een oud klasgenoot dit keer ^_^ van demon.. hij zegt zonder datalimiet.. laten we t hopen

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 120624 op 10-08-2004 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

hilbren schreef op 10 augustus 2004 @ 11:03:
je kan ook het vocht uit de lucht halen, daar wordt het ook koeler van(tenminste dat lijkt zo).
een echte airco ontvochtigd ja,
dat maakt het veel aangenamer/minder plakkerig :)

vanaf 350 euro heb je ze tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66372

Rebels schreef op 10 augustus 2004 @ 15:49:
[...]

een echte airco ontvochtigd ja,
dat maakt het veel aangenamer/minder plakkerig :)

vanaf 350 euro heb je ze tegenwoordig
Ben je een Tweaker of niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66372

Als je de lucht koelt word het automatisch ontvochtigd. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme. Zie maar eens als je gaat douchen. In de badkamer zelf merk je wel dat het benauwd is etc, maar je ziet verder geen waterdamp. Op de spiegel daarentegen, welke koud is, is de condens te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73998

Door BalusC (Moderator PMG/OM) - Tuesday 10 August 2004 08:51
Sorry hoor, maar wat moet dit hier in een Computer-related forum?? De Elektronica in Casemodding & Elektronica slaat puur op PC-related elektronica. Dat had je toch wel moeten weten wanneer je als een rechtgeaarde Tweaker netjes de FAQ en het Beleid van het probleem-gerelateerde subforum had doorgenomen. In het Beleid staat het volgende:

quote: http://gathering.tweakers..._messages/807738#wathoort
Topics over elektronica die niets met een computer te maken heeft, stoppenkasten, aardlekschakelaars en dat soort onderwerpen horen niet thuis in CME. Daarvoor kan je bijvoorbeeld terecht op www.circuitsonline.net of voor een simpele vraag in Stuffis Generalis hier op GoT.

Met jouw staat van dienst op GoT heb je overigens geen toegang tot SG. Zie de FAQ van Lieve Adjes voor meer info hierover.
Als er iets tussen stoppenkasten, aardlekschakelaars en dat soort onderwerpen thuishoort, dan is het dit wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Daar heb je ontvochters voor. Zijn gewoon bakjes met een doekje aan de bovenkant met luchtgaten in de deksel en daaronder zit het bakje voor het opvangen van het vocht. Helpt wel, maar of dat veel warmte scheelt weet ik niet, maar scheelt wel veel zweet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-07 07:30
een echte die hard tweaker zet 1 fan op zijn beeldscherm en gaat ervoor zitten :)
of helemaal geen fan en lekker op zolder door computeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114334

ik moet zeggen dat het principe van een zelfbouw airco wel iets verfrissends is ;)

hoe regelt een echte airco eigenlijks de koelte en vochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat dacht je van:
Neem een 30 cm ventilator (die staat hier toch aan), zet hem op z'n laagste stand op je gericht, en zet tussen jou en de ventilator een of meerdere PET-flessen vol met (bevroren ==> -20) water... Alleen jammer dat het zo kort werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb em ook gemaakt, maar in plaats van de pc voeding heb ik gewoon een universele adapter 12v laten outputten en daar de fan op aangesloten :) gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hoe regelt een echte airco eigenlijks de koelte en vochtigheid?
De koelte: thermostaat
De vochtigheid: alleen bij de hele dure uitvoeringen, omdat het nogal lastig is om lucht vochtig te maken (dan moet je water verdampen, en de makkelijkste manier daarvoor is het water verwarmen, maar dat wil je nou juist niet)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

HAHA, erg grappig maar of het ook werkt? 2 tot 5 graden verschil is best wel veel voor zo'n schoenendoos. Eigenlijk geloof ik het nauwelijks.

Ik bedenk me ineens :P :P :P dat je beter naar de sloop kan gaan om een airco uit een auto te slopen. Kan nooit erg duur zijn en het koelt behoorlijk. Je moet natuurlijk wel de airco aandrijven met een of andere electro motor, maar he, dat moet geen probleem zijn.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97167

Disciplus-Simplex schreef op 10 augustus 2004 @ 23:46:
HAHA, erg grappig maar of het ook werkt? 2 tot 5 graden verschil is best wel veel voor zo'n schoenendoos. Eigenlijk geloof ik het nauwelijks.

Ik bedenk me ineens :P :P :P dat je beter naar de sloop kan gaan om een airco uit een auto te slopen. Kan nooit erg duur zijn en het koelt behoorlijk. Je moet natuurlijk wel de airco aandrijven met een of andere electro motor, maar he, dat moet geen probleem zijn.
Ik denk dat dat moeilijk wordt, aangezien ze het freon (voor een airco toch?) er denk ik uit halen als ze de auto slopen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
ofje pakt een vriezer .. zet die op zijn hoogste stand zet de deur open daarvan en een zooi ventilatoren die naar buiten blazen.. é voila een airco :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Daarbij vreet een auto-airco 2-5 (?) pk..... oftewel dat wordt een hele grote elektromotor! En dan kom je weer op het probleem wat elke airco heeft: het kost klauwen met geld!
(Een nieuwe airco koop je vanaf 100 euro, maar die 10 euro per dag aan stroom bij continu-gebruik verpest het (in Nederland) aardig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Webgnome schreef op 10 augustus 2004 @ 23:50:
ofje pakt een vriezer .. zet die op zijn hoogste stand zet de deur open daarvan en een zooi ventilatoren die naar buiten blazen.. é voila een airco :+
Dat is een korte-termijn-oplossing... zoiets moet je plannen: de vriezer een jaar lang laten "aangroeien", en dan hartje zomer gaan ontdooien (ja, met een fan d'r in, heeeeerlijk)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
chromeeh schreef op 10 augustus 2004 @ 10:30:

[afbeelding]

Dat werkt voor geen meter in nederland, de luchtvochtigheid is hier veel te hoog.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 11:08
Wat misschien dan een betere optie is.

Probeer zo'n mini koelbox ding te bemachtigen ( zijn prijzig ik weet ik weet )
ram DAAR dan een 80 / 92 / 120 MM fan in en zet'm op netspanning ( koelbox dan wel héh ;) 8)7 ).

Dan heb je altijd koele lucht... niet dan :)?

[ Voor 9% gewijzigd door Silent Hunter op 11-08-2004 00:03 ]

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

bonzz.netninja

Niente baffi

minikoelkast, 19.99 bij xenos

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Anoniem: 97167 schreef op 10 augustus 2004 @ 23:49:
[...]

Ik denk dat dat moeilijk wordt, aangezien ze het freon (voor een airco toch?) er denk ik uit halen als ze de auto slopen.. :)
Tegenwoordig zit er geen Freon meer in, tenminste niet in koelkasten en vriezers i.v.m. het milieu. Volgens mij is het R134A tegenwoordig. Relatief milieu vriendelijk.
Lijkt me dat ze zo'n systeem wel intact laten, want anders heb je er niets meer aan of je moet het laten hervullen. Als het systeem intact blijft, kan het ook niet vervuilend zijn.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114757

Ik ben aan ongeveer zo'n idee bezig maar dan wil ik
een matraskoeling maken ( voor de zwoele nachten ).

Nu heb ik nog 1 probleem, welk materiaal kan ik het best gebruiken voor
de opvulling van de koud water leiding met de mat die op het matras komt ?
En welk materiaal zou ik gebruiken voor deze mat om de warmte optimaal te verplaatsen ?

Verder kun je misschien en waterkoel systeem met 2 radiators gebruiken, 1 binnen
de ander buiten...Maar dit werk misschien pas goed 's nacht als het al wat frisser is. Mijn buiten radiator ga ik mijn ondergrondse waterput plaatsen, deze is atlijd fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Laatst online: 06-07 14:43

Pogostokje

* twiet *

Ik vraag me af of je dit serieus bedoelt. Net als bij je voorganger trouwens. ;)

Maar om te voorkomen dat mensen dat ding gaan kopen:

Als je echt denkt dat een koelkast(je) kou kan 'maken' zou ik maar eens heel snel wat gaan googlen. ;)

Een koelkast wisselt uit, en niet eens 100% efficient. Kou aan de binnenkant komt er als warme lucht aan de buitenkant weer uit. Meer warmte zelfs, omdat de compressor enzo ook warmte genereren. Een koelkast openzetten en dan denken dat je kamer koud wordt is onzin, een open koelkast werkt alleen maar als een kacheltje.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20
SmoothTweaker schreef op 10 augustus 2004 @ 23:40:
[..]
of helemaal geen fan en lekker op zolder door computeren
Die situatie heb ik gelukkig sinds een dag achter me gelaten, 2x80mm fan op men monitor geplakt. Werkt best :)

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Op zich moet het wel lukken met een koelkast, hoor! :) Je moet er alleen voor zorgen dat de koelkast zich niet in dezelfde ruimte bevindt als de ruimte die je wilt koelen, maar bijvoorbeeld buiten of in een ruimte die wel warmer mag worden. Twee gaten in de koelkastdeur boren, buizen (of slangen) circuit gevuld met (bijvoorbeeld) water aanleggen, pomp ertussen en koelen maar!

Overigens, als je goedkoop aan een koelkast wilt komen zou ik eens bij de kringloop langs gaan. Die hebben vaak wel wat staan voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Voor de duidelijkheid:
koelvermogen van een modale koelkast: 100 W (als de motor draait)
koelvermogen van een kleine airco: 2000 W

Oftewel: vergeet het met de koelkast, of je moet er in gaan zitten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
chromeeh schreef op 10 augustus 2004 @ 10:30:

[afbeelding]

je moet bij deze techniek wel even in de gaten houden dat er zich geen rare bacterien gaan ontwikkelen, dat gaat bij deze temperatuur nogal snel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

RemcoDelft schreef op 11 augustus 2004 @ 08:22:
Voor de duidelijkheid:
koelvermogen van een modale koelkast: 100 W (als de motor draait)
koelvermogen van een kleine airco: 2000 W
Oftewel: vergeet het met de koelkast, of je moet er in gaan zitten !
Inderdaad, koelkasten zijn heel traag. Ze zijn ontworpen om zo zuinig mogelijk met energie om te springen.
En ik durf ook te wedden dat motor minder goed tegen continu draaien kan.
Bovendien heeft koelkast nogal grote rooster achter die warmte af moet geven.

Ik ken wel apparaat dat wel continu kan werken: het is ouderwetse campingkoelkast. Een ammoniak koelkast. Deze heeft geen pomp maar een warmte-element. De warmtewisselaar is minder groot en je mag ermee verplaatsen. Dus in principe kan je de oude campingkoelkast doormidden zagen (dus hele geisoleerde kast eraf, dan nieuw kast bouwen waar koude deel gescheiden wordt van warme deel. De warme deel krijgt paar fans en een lange slang voor afvoer warmte naar buiten. De koude deel wordt voorzien van waterkoeling circuit van PC. De CPU blok wordt op de koude koelelement vastgemaakt (meerdere blokken kan voor nog beter koud maken) en via (lange) slangen kun je de radiator voor je kop neerzetten of zo. Een koele bries naar je kop. Ik weet dat capaciteit niet erg hoog is, maar het is iets stiller (alleen fans en perhaps pomp).
Alleen peltiertechniek maakt een compacte airco mogelijk. Ik heb al 2x 20 Watt peltierblokken hier welke ik nog niks mee doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 15:45
Heb nu zelf zo een aircootje gemaakt aan de hand van de uitleg. Ik zal foto's posten hoe ik het allemaal gedaan heb. Beetje een CiP als het ware :) als het mag natuurlijk.

Hier al een voorsmaakje:
Afbeeldingslocatie: http://img29.exs.cx/img29/6712/IMG_1339Medium.jpg
Hier is hij wel nog niet af hoor

Nu heb ik nog een vraag. Hoe zorg je ervoor dat die fans in gang schieten? De Atx stekker is niet aangesloten op een mobo. Ik herinner mij dat er een manier is om dit te doen door een pinnetje met een ander pinnetje van de stekker met elkaar te verbinden. Alleen weet ik niet welke en hoe. Dus als jullie mij kunnen uitleggen aub :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cocona op 11-08-2004 14:25 ]

Specs: http://specs.tweak.to/9454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:27
Cocona schreef op 11 augustus 2004 @ 14:24:
Heb nu zelf zo een aircootje gemaakt aan de hand van de uitleg. Ik zal foto's posten hoe ik het allemaal gedaan heb. Beetje een CiP als het ware :) als het mag natuurlijk.

Hier al een voorsmaakje:
[afbeelding]

Nu heb ik nog een vraag. Hoe zorg je ervoor dat die fans in gang schieten? De Atx stekker is niet aangesloten op een mobo. Ik herinner mij dat er een manier is om dit te doen door een pinnetje met een ander pinnetje van de stekker met elkaar te verbinden. Alleen weet ik niet welke en hoe. Dus als jullie mij kunnen uitleggen aub :)
groene en zwarte op elkaar met een paperclip. werkt altijd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjikoschutte
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-01 09:56
Cocona schreef op 11 augustus 2004 @ 14:24:

Hier al een voorsmaakje:
[afbeelding]

In het voorbeeld heeft hij een voeding van een 186 gepakt (of daar in de buurt) dat zijn andere voedingen at? en deze hebben al een aan uit schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YpS
  • Laatst online: 25-04 11:01

YpS

woei woei woei!

kep ook een airco gemaakt!

hier wat pics met mijn webcam gemaakt dus kwali is niet zo best :P

1, Voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvandoorn/home_made_airco/Picture%20002.jpg
Met Licht fan :P (alleen is het nu een beetje te licht om die goed te zien)

2, rechterzijkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvandoorn/home_made_airco/Picture%20001.jpg

3, Linkerzijkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvandoorn/home_made_airco/Picture%20005.jpg

4, Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvandoorn/home_made_airco/Picture%20006.jpg
Je ziet een stukje van een van de 3 koelblokjes :)

kep hem een beetje snel gemaakt (half uurtje) dus je ziet ook overal aluminium folie eruit steken maar das eigenlijk wel goed, want dan zit hij goed bedekt :)

echt een super tip deze home made airco ! Bedankt _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door YpS op 11-08-2004 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41226

Webgnome schreef op 10 augustus 2004 @ 23:50:
En waar denk je dat de vriezer zijn warmte laat 8)7
dan kun je beter de vriezer uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Heb hem in gang gekregen:) Fans draaien op 12volt anders heb je bijna geen luchtcirculatie. Vind het de max

Wat foto's dan maar

de benodigtheden: 2 fans, kuttermes, plakband, schoendoos met deksel, aluminiumfolie, ijzerdraad, voeding
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/6908/IMG_1332Medium.jpg

Natuurlijk de handleiding van de TS :) Merci _/-\o_ :
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/7205/IMG_1333Medium.jpg

Voorst gat maken:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/8919/IMG_1334Medium.jpg

Luchttunnel maken:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/8517/IMG_1335Medium.jpg

Alles goed toeplakken met tape:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/1893/IMG_1336Medium.jpg

Het verste gat is de intake:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/8153/IMG_1337Medium.jpg

Mooi overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/4082/IMG_1338Medium.jpg

Beginnen toeplakken met alu:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/6712/IMG_1339Medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/4709/IMG_1340Medium.jpg

In de keuken de fans aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/2485/IMG_1341Medium.jpg

Voeding aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/5175/IMG_1342Medium.jpg

En draaien maar !!! Mijn ma direct al es voelen, ze was content :P :
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/6044/IMG_1343Medium.jpg

Voorste fan met een grill:
Afbeeldingslocatie: http://img31.exs.cx/img31/319/IMG_1344Medium.jpg

Voila dat was het:) wel spijtig dat die koelelementen rap afgekoeld zijn :'( Maar vond het plezant om eens te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ey mensen, ik vind et echt onwijs vet dat mijn idee best wel aanslaat eigenlijk ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75438

Ik denk dat als je "dry ice" gebruikt i.p.v. gewoon ijs je minder vocht in je kamer krijgt en je ijs langer ijs blijft.

Nu nog een inkoop actie voor "dry ice".

PS, ik zit op een zolder waar het afgelopen week 38 graden geworden is en ik heb een anderhalf jaar geleden een airco gekocht voor € 400,00 en die trekt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90352

Anoniem: 120624 schreef op 11 augustus 2004 @ 17:10:
ey mensen, ik vind et echt onwijs vet dat mijn idee best wel aanslaat eigenlijk ^_^
Leuk dat je zoveel mensen aan het tweaken/knutsellen hebt gekregen en dat nog wel met een schoenen doos en wat hardware.

Dit is dus volgens mij de goedkoopste airco ever _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

Voila dat was het:) wel spijtig dat die koelelementen rap afgekoeld zijn :'( Maar vond het plezant om eens te doen.
Opgewarmd lijkt me eerder :P

De vos loopt door het bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
volgens mij snap jij het nog niet helemaal :?
je moet de vrieskast lekker beneden laten staan en dan dat ding lekker op je eigen kamer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Tuurlijk dat de vrieskast beneden blijf staan 8)7

@WILDEAAP: opgewarmd idd :)

Ik gebruik het ding eigenlijk zonder koelelementen ook. Het staat nu al gans de tijd te draaien naast me. Intake @ 12v en outtake ook @12v. Maakt geluid van een zeer stille stofzuiger. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Cocona schreef op 11 augustus 2004 @ 18:11:

Ik gebruik het ding eigenlijk zonder koelelementen ook. Het staat nu al gans de tijd te draaien naast me. Intake @ 12v en outtake ook @12v. Maakt geluid van een zeer stille stofzuiger. :+
euh zonder koelelementen? dan koelt de lucht toch niet af? dan is het gewoon een normale fan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ik ga er morgen ook 1 bakken..

deze krijgt maar 1 koelelement (wij hebben er 2 die hetzelfde zijn) en dan ga ik een afvoerputje maken, die het vocht opvangt..
dan kan ik het koelelement telkens omwisslen als ie ontdooit is

dan krijg ik dus een ECHTE airco.. ;)
verder moet ik dan wel ramen en deuren sluiten

[ Voor 12% gewijzigd door BasieP op 11-08-2004 18:42 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103735

Wel grappig om te zien. Gelukkig heb ik er geen last van daar mijn vader in het hele huis airco heeft laten inbouwen en het nu 20 graden op mijn kamer is.
Wel lekker met zo'n opgevoerde pc met reserator :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
ik heb er nu ook 1tje gemaakt en heb er zelfs de mogelijkheid erbij om er nog 1tje te maken.
nu zat ik te denken. kan ik niet de output van dit ding rechtsstreeks in men laten blazen?
iig hij werkt. alleen koeler heb ik het (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27
Cocona schreef op 11 augustus 2004 @ 18:11:

Whehe, ik zag op je foto's ook nergens koelelementen, en je moeder was toch 'Kontent'?

Probeer het eens met een paar koelelementen zou ik zeggen, al leg je ze plat in de doos, dan zal de lucht toch wat aangenamer zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
bij mij loopt de lucht ook boven de koel elementen langs omdat de koelelementen niet zo groot waren als de doos. maar het voelt wel beter aan met koel elementen.
maar echt verschil merk ik nog niet op mijn kamertje. hij staat nu ongeveer een half uur aan.
maar dat komt denk ik omdat dit niet geweldige fans zijn met een niet grote luchtverplaatsing.
dus ik denk dat het echt pas merkbaar is over 2 a 3 uurjtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31
Eeh is dit niet een beetje doelloos? Het koelelement in de doos zelf is/wordt even warm als de omgevings temperatuur. Het kan dus geen warmte opnemen.

Kun je niet net zo goed een losse fan neerzetten?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
iets schreef op 11 augustus 2004 @ 20:39:
Eeh is dit niet een beetje doelloos? Het koelelement in de doos zelf is/wordt even warm als de omgevings temperatuur. Het kan dus geen warmte opnemen.

Kun je niet net zo goed een losse fan neerzetten?
als je het net uit de vriezer haalt niet....
daarom is het ook wel verstandig eens in de zoveel tijd als ze ontdooit zijn ff te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de condens die in de doos komt als de elementen ontdooien verdampt ook weer als je m gwoon laat aanstaan en dat zorg ook voor verkoeling.. alleen nu krijg je dus te maken met een 2e probleem de luchtvochtigheid :*) mss dat ik nog iets post over een ontvochtiger ofzo haha of iemand anders kan t ook doen :) maar dan moet ik eerst ffies kijken hoe zowiets werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:18

Sick Nick

Drop the top!

Vochtvretertje erin gooien? Ik hou het verder gewoon bij een grote (45cm) ventilator. Koelt prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Het condens wat in de doos ontstaat is vocht die uit de lucht afkomstig is. Als deze weer verdampt is het dus wel koeler in de ruimte maar niet vochtiger.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Kef
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb ff 1 vraagje. Ik heb hier een 200W voeding uit un ouwe P1 200Mhz PCtje maar om de fan zonder mobo te laten draaien werd er gezegd groen en zwart aan elkaar maken met paperclip alleen heb ik geen enkel groen draadje eraan zitten. Welke moet ik dan aan elkaar maken?

Foto van stekkertjes:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/awillemsen2/Stekkertjes.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploWare
  • Laatst online: 16-11-2024

ExploWare

BoingBoing

bij deze soort voedingen is dat niet van toepassing
deze hebben een Aan Uit schakelaar aan de voeding zitten, en niet (zoals bij de ATX versies) op t MoBo
hier kan je gewoon de voeding aanklikken en ben je klaar

. . . . . Youp.net . . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
ExploWare schreef op 11 augustus 2004 @ 21:19:
deze hebben een Aan Uit schakelaar aan de voeding zitten, en niet (zoals bij de ATX versies) op t MoBo
tja ik heb em nu al een tijdje aanstaan en al 2 keer de koelblokken moeten vervangen merk ik er nog maar weinig van.
ik post nog wel weer eens een keertje hier als het daadwerkelijk hier wat koeler is.
heeft iemand anders al echte goeie verschillen gemerkt?

als iemand een idee heeft waar je goedkoop van die electrische koel elementen kan kopen die je dus op het net insteekt en dan koelblijft dan moet die het even zeggen want dit iedere keer vervangen is natuurlijk wel zwaar irritant. je kan dus beste een dikke fan op je richten of een echte airco kopen...

[ Voor 21% gewijzigd door Danjel op 11-08-2004 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Kef
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2024
ExploWare schreef op 11 augustus 2004 @ 21:19:
Maar als ik hem niet op un mobo aansluit gaat de fan van zowel de voeding als de fan die eraan zit stotteren en als ik hem op un mobo aansluit draaien ze allebei zoals ut moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

dat kan kloppen
ik heb ooit gehoord dat er een minimale belasting is voor een voeding
het kan anders ook zijn dat je voeding denkt: hmmm, weinig activiteit, dan hoef ik ook nie zo hard te koelen

maar, ik ben niet echt een kenner verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik vraag me af he.. Nou heb ik niet het hele topic gelezen he.. maar krijg je geen last van condensvorming .... en dat de fan niet meer draait/of dat je kortsluiting krijgt? Moet je wel aan denken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

lees het hele topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
henkleerssen schreef op 11 augustus 2004 @ 22:37:
Ik vraag me af he.. Nou heb ik niet het hele topic gelezen he.. maar krijg je geen last van condensvorming .... en dat de fan niet meer draait/of dat je kortsluiting krijgt? Moet je wel aan denken lijkt me.
mowah kortsluiting krijgen lijkt me niet echt want het water/condens dat zakt af naar beneden dus er zal echt een overstroming moeten plaatsvinden wil je dat het gaat kortsluiten dus nee dat zal niet zo snel gebeuren.
verder word ik helemaal gek van het naar beneden lopen en telkens een nieuwe koelblok erin te doen.
toch dus ff opzoek naar eentje die ook koelblijft en op 230 werkt oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Danjel op 11-08-2004 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Danjel schreef op 11 augustus 2004 @ 22:40:
[...]

mowah kortsluiting krijgen lijkt me niet echt want het water/condens dat zakt af naar beneden dus er zal echt een overstroming moeten plaatsvinden wil je dat het gaat kortsluiten dus nee dat zal niet zo snel gebeuren.
verder word ik helemaal gek van het naar beneden lopen en telkens een nieuwe koelblok erin te doen.
toch dus ff opzoek naar eentje die ook koelblijft en op 230 werkt oid.
peltier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
dat is toch zo'n ding die aan 1 kant heel warm word en aan de andere kant koud?
lijtk me geen goed idee omdat hij aan de ene kant koelt en aan de andere kant weer verwarmd wil je dat weer koelen dan word de lucht weer warm en schiet je niks op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Danjel schreef op 11 augustus 2004 @ 22:53:
[...]

dat is toch zo'n ding die aan 1 kant heel warm word en aan de andere kant koud?
lijtk me geen goed idee omdat hij aan de ene kant koelt en aan de andere kant weer verwarmd wil je dat weer koelen dan word de lucht weer warm en schiet je niks op...
kwestie van goed inrichten.. en die peltier gedeeltijk buiten neer zetten of zo..
kijk maa ff met de GOT search..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik zat net aan dit te denken:

Afbeeldingslocatie: http://www.members.lycos.nl/niles001/koelsysteem.GIF

Het zou theoretisch best goed moeten koelen en je hebt er tenminste geen exotische dingen voor nodig. Een pomp moet niet moeilijk zijn en een stalen flinke buis voldoet (met of zonder koelribben). Zolang de pomp draait blijft die het in feite ook doen want ik ga niet tig keer op een dag op en neer lopen voor een stel koelelementen...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:18

Sick Nick

Drop the top!

Zoiets heet een bong en dat werkt inderdaad best goed, kom je zonder peltier ook onder kamertemperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Niles schreef op 11 augustus 2004 @ 23:13:
Ik zat net aan dit te denken:

[afbeelding]

Het zou theoretisch best goed moeten koelen en je hebt er tenminste geen exotische dingen voor nodig. Een pomp moet niet moeilijk zijn en een stalen flinke buis voldoet (met of zonder koelribben). Zolang de pomp draait blijft die het in feite ook doen want ik ga niet tig keer op een dag op en neer lopen voor een stel koelelementen...:)
welke kant loopt het water op? en word het op 2 plekken gekoeld? in de radiator en in die koelbuis met ribben?
ergens snap ik je idee wel alleen denk niet dat het gaat werken omdat het water lucht gekoeld word... en die lucht moet koel zijn om goed te kunnen koelen maar dat wil je juist bereiken door koele lucht te maken.
in het kort gezecht:
jij wil koele lucht maken door warme lucht je lucht koel te maken? gaat niet werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
Danjel schreef op 11 augustus 2004 @ 23:19:
[...]

welke kant loopt het water op? en word het op 2 plekken gekoeld? in de radiator en in die koelbuis met ribben?
ergens snap ik je idee wel alleen denk niet dat het gaat werken omdat het water lucht gekoeld word... en die lucht moet koel zijn om goed te kunnen koelen maar dat wil je juist bereiken door koele lucht te maken.
in het kort gezecht:
jij wil koele lucht maken door warme lucht je lucht koel te maken? gaat niet werken denk ik.
Jawel, ten eerste loopt wordt het water onderin de koeltoren weggepompt en van onderin de radiator (op het plaatje) gepompt, en dan gaat het bovenlangs naar dat vernevelding.

De natuurkunde leert echter dat op deze manier (dankzij de 'verneveling' van water) de water gaat verdampen zonder iets er voor nodig is, bij die verdamping wordt energie van de omgeving ontnomen (de lucht en de metalen buis van de koeltoren) waardoor de temp. van het water daalt.

Ik weet niet of het echt zo werkt, maar in theorie is het wel zo _/-\o_

zie de koeltoren als een soort van reserator van Zalman:

Afbeeldingslocatie: http://www.ibertronica.es/img/ZalmanReserator1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Niles op 11-08-2004 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Niles schreef op 11 augustus 2004 @ 23:24:
[...]

Jawel, ten eerste loopt wordt het water onderin de koeltoren weggepompt en van onderin de radiator (op het plaatje) gepompt, en dan gaat het bovenlangs naar dat vernevelding.

De natuurkunde leert echter dat op deze manier (dankzij de 'verneveling' van water) de water gaat verdampen zonder iets er voor nodig is, bij die verdamping wordt energie van de omgeving ontnomen (de lucht en de metalen buis van de koeltoren) waardoor de temp. van het water daalt.

Ik weet niet of het echt zo werkt, maar in theorie is het wel zo _/-\o_
hoe vernevel je het water dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
Danjel schreef op 11 augustus 2004 @ 23:25:
[...]

hoe vernevel je het water dan?
Neem iets van de bovenkant van een deoderantfles ofzo, en mod er een slang aan :P of van een of ander schoonmaakmiddel ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26795

Onder druk, door een klein gaatje pompen ? Alleen, brengt het opbouwen v/d druk natuurlijk ook weer extra warmte mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

de zalman is absoluut zonder verneveling :) aangezien je voor verneveling een gas: lucht bijv. nodig hebt, en dat exact is wat je niet wilt in je PC WC systeem
het kan echter geen kwaad in een DIY airco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Enig detail rond het hele gebruik van koelelementen blijft natuurlijk dat de schoenendoos en de ventilator overbodig zijn!
Wikkel die dingen in een theedoek, en leg ze op je buik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

bewegend water + lucht wordt ook snel koeler dan de kamertemperatuur
mijn watercooling in mn pc heeft het water op 19graden, terwijl die net voor mn pc aanging op 25 graden zat (kamertemp)

Pagina: 1 2 3 Laatste