Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Doe Het Zelf Airco

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 29.652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niles
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
Ik zeg ook niet dat de Reserator dat heeft, ik zeg alleen dat je de basics van de koeltoren zo moet zien als de reserator. Neem zo'n soort geval, mod er een vernevelding op, neem een pomp en een rad, verbind alles en klaar :P

• Entity_Razer
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-06-2017
Normaal wordt het vernevelen gedaan onder druk en dat is dus een beetje het principe van een Prom of ben ik verkeerd?( prom, casecade wat het ook is) en als je een inrichting moet maken om druk op te zetten kan je miss even goed een Prom kopen.

want die druk mag niet door heel het systeem lopen ofwel? toch enkel voor de spuitkop? dan moet de druk weggehaald worden(anders is er geen drukverschil meer) en die weggenomen druk moet dan terug voor de vernevelaar ingebracht worden.

Dan moet je met kleppen gaan werken voor de druk en met een compressor..... (luchtflessen kan maar dat is wel een heel dure bedoenign,niet?

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-01 21:45
vernevelen werkt wel, maar alleen als je de waterdamp laat ontsnappen uit het systeem (naar buiten dus).

anders condenseert het vanzelf wel weer ergens in het systeem (namelijk als de dampdruk bereikt is) en wordt de warmte weer afgestaan...

Een koeltoren van een nucleaire reactor is een goed voorbeeld. De witte 'rook' die daar uitkomt is dus waterdamp en geen echte rook.

conclusie, vernevelen werkt, maar NIET in een gesloten systeem...

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Niles
  • Laatst online: 29-12-2017
De pomp zorgt toch voor de druk? vanaf het moment dat het water de pomp bereikt zou je bv een kleiner diameter slang kunnen gebruiken, en dankzij de de pomp komt bouwt zich dan een druk op door de slangen en de radiator, bij de vernevelaar moet dankzij het vernevelen die druk wegvallen, moet je alleen zorgen dat de vernevelaar wel die druk kan afvoeren zodat de druk niet daalt of stijgt (omdat ie al het water niet afgevoert krijgt)

• bruzaQ-Inc
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 05-02-2017
Beste is dat je de warme kant voorziet van een 2 de radiator of
iets degelijks, deze stop je dan in een ondergrondse waterput (buiten).

Dmv een pomp stuuw je het koude water naar de 1 ste radiator (binnen).
Heb dit al eens geprobeerd met goede resultaten. Nu wil ik zo een mat bouwen
om op mijn matras te koelen, het buizensysteem heb ik al maar nu heb ik
nog 1 probleem. Welk materiaal kan ik het best als opvulling tussen buis en mat gebruiken ? Dit moet uiteraard goede warmte absorptie eigenschappen hebben.

------------------- Misschien niet zo duidelijk, maar hier de mat met de leidingen
| O | O | O | O | tussenin.
-------------------

Sorry als dit wat afwijkt van de topic, maar hier zitten blijkbaar wat
ervaren personen dit dit misschien weten.

Gewoonte is de intelligentie van de menigte !!!

• henkleerssen
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

quote:
bruzaQ-Inc schreef op 12 augustus 2004 @ 00:41:
Beste is dat je de warme kant voorziet van een 2 de radiator of
iets degelijks, deze stop je dan in een ondergrondse waterput (buiten).

Dmv een pomp stuuw je het koude water naar de 1 ste radiator (binnen).
Heb dit al eens geprobeerd met goede resultaten. Nu wil ik zo een mat bouwen
om op mijn matras te koelen, het buizensysteem heb ik al maar nu heb ik
nog 1 probleem. Welk materiaal kan ik het best als opvulling tussen buis en mat gebruiken ? Dit moet uiteraard goede warmte absorptie eigenschappen hebben.

------------------- Misschien niet zo duidelijk, maar hier de mat met de leidingen
| O | O | O | O | tussenin.
-------------------

Sorry als dit wat afwijkt van de topic, maar hier zitten blijkbaar wat
ervaren personen dit dit misschien weten.
en jij hebt het nog steeds warm op dit tijdstip?

• bruzaQ-Inc
quote:
henkleerssen schreef op 12 augustus 2004 @ 00:43:
[...]

en jij hebt het nog steeds warm op dit tijdstip?
Jep, ik zweet zelf tijdens de winter als het 10 graden in de kamer is.
Ooit had ik de verwarming uitgezet en het was net iets boven vriespunt en
toch nog zweet ik. Dit is een lichamelijke afwijking waar zelf dokters geen raad mee weten....

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

quote:
bruzaQ-Inc schreef op 12 augustus 2004 @ 00:48:
[...]

Jep, ik zweet zelf tijdens de winter als het 10 graden in de kamer is.
Ooit had ik de verwarming uitgezet en het was net iets boven vriespunt en
toch nog zweet ik. Dit is een lichamelijke afwijking waar zelf dokters geen raad mee weten....
kwestie van naar de gamma gaan voor emmers dan maar .. en anders veel chips eten.. helpt bij retentie van water.

• namlessom
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-04-2007
quote:
Niles schreef op 11 augustus 2004 @ 23:43:
De pomp zorgt toch voor de druk? vanaf het moment dat het water de pomp bereikt zou je bv een kleiner diameter slang kunnen gebruiken, en dankzij de de pomp komt bouwt zich dan een druk op door de slangen en de radiator, bij de vernevelaar moet dankzij het vernevelen die druk wegvallen, moet je alleen zorgen dat de vernevelaar wel die druk kan afvoeren zodat de druk niet daalt of stijgt (omdat ie al het water niet afgevoert krijgt)
Net WVL_KsZeN zegt: het verdampte water moet ook weer condenseren in jou systeem, en dan is het kringetje rond. Want we hebben altijd nog behoud van energie.

Zowiezo is het onmogelijk om een afgesloten ruimte te koelen. (dan zou de entropie van de kamer afnemen en das in strijd met de tweede hoofdwet van de thermodynamica).
De enige manier van koelen is nog altijd, warmte van de ene ruimte afvoeren naar een andere ruimte. Zo werken alle koelsystemen

• jwbagger
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 04-12-2017

jwbagger

,.-~'`'~-.,

quote:
bruzaQ-Inc schreef op 11 augustus 2004 @ 00:10:
Ik ben aan ongeveer zo'n idee bezig maar dan wil ik
een matraskoeling maken ( voor de zwoele nachten ).

Nu heb ik nog 1 probleem, welk materiaal kan ik het best gebruiken voor
de opvulling van de koud water leiding met de mat die op het matras komt ?
En welk materiaal zou ik gebruiken voor deze mat om de warmte optimaal te verplaatsen ?

Verder kun je misschien en waterkoel systeem met 2 radiators gebruiken, 1 binnen
de ander buiten...Maar dit werk misschien pas goed 's nacht als het al wat frisser is. Mijn buiten radiator ga ik mijn ondergrondse waterput plaatsen, deze is atlijd fris.
neem een waterbed met continue doorstroming? :+

EOS 350D + BG E3 / Canon Speedlite 430EX / Peleng 8mm Fish / Sigma 10-20mm F4-5.6 EX HSM / Sigma 24-70mm F2.8 EX / Canon 50mm F1.8 / Sigma 55-200mm F4-5.6

• Aku
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 25-07-2014
Ik heb ook iets bedacht ik heb met zon grote flexibele wasdrogerafvoerslang (wat een woord) vanuit mijn auto met airco een verbinding naar mijn kamer gemaakt. Het ene eind heb ik op de middelste ventilatie rooster van een BMW e36 (dat rooster is lekker groot) aangesloten. Alle lucht via dat rooster laten blazen, vol koud natuurlijk, raam van de auto iets los voor de slang en de auto gestart. Vervolgens op mijn kamer gevoeld en ja hoor er kwam koude lucht uit. Het koelde mijn kamer wel af maarja naar een half uurtje benzine verstoken (die is nu al zo goedkoop) en geklaag van de buurt (mijn auto maakt nogal een kenmerkende 6 cilinder brom zonder katalysator) over het lawaai heb ik hem maar afgezet.

• bruzaQ-Inc
quote:
jwbagger schreef op 12 augustus 2004 @ 01:27:
[...]

neem een waterbed met continue doorstroming? :+
Is hier geen optie, de vloer zou het niet houden... trouwens moet een
waterbed niet op een zekere temp zijn..? ( algen vorming )

• hilbren
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 06:32
ok, dus we hebben iets van een warmtepomp nodig? (iets wat de warmte ontrekt in mijn eigen kamer en afvoerd naar buiten oid)

de enige warmte pompen die ik ken zijn peltier elementen en koelkast achtige systemen.
het nadeel van peltier elementen is dat ze niet echt zuinig met energie omspringen,
en die koelkasten zijn iets te groot/lomp om in m'n kamer op te hangen.

zijn er nog andere manieren om simpel een warmtepomp te maken?

• Cocona
  • Laatst online: 15-01 15:49
quote:
Cereal schreef op 11 augustus 2004 @ 20:29:
[...]

Whehe, ik zag op je foto's ook nergens koelelementen, en je moeder was toch 'Kontent'?

Probeer het eens met een paar koelelementen zou ik zeggen, al leg je ze plat in de doos, dan zal de lucht toch wat aangenamer zijn..
koelelementen zaten al in de doos, maar je zag ze niet. En als je koelelementen neerlegt dan is het niet koeler, ik ga vanmiddag 3 koelelementen in de doos steken. Met die koelelementen ga ik een soort parcour afleggen voor de wind. Ik zal daar dan wel een fotootje van posten. Dan zullen jullie het wel snappen als het nu nog niet zo is :)

Zoals belooft de foto:
http://img28.exs.cx/img28/7453/IMG_1346Medium.jpg

De lucht is zeer koel. Ik denk dat het is omdat er 3 koelelementen inzitten met een parcour. Dus mensen die nog zoiets maakten: maak er een parcour van vanbinnen. Bij mij draaien de 2 fans @ 12v

Cocona wijzigde deze reactie 12-08-2004 11:53 (19%)

Specs: http://specs.tweak.to/9454

• Danjel
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:47
quote:
Cocona schreef op 12 augustus 2004 @ 11:29:
[...]

koelelementen zaten al in de doos, maar je zag ze niet. En als je koelelementen neerlegt dan is het niet koeler, ik ga vanmiddag 3 koelelementen in de doos steken. Met die koelelementen ga ik een soort parcour afleggen voor de wind. Ik zal daar dan wel een fotootje van posten. Dan zullen jullie het wel snappen als het nu nog niet zo is :)

Zoals belooft de foto:
[afbeelding]

De lucht is zeer koel. Ik denk dat het is omdat er 3 koelelementen inzitten met een parcour. Dus mensen die nog zoiets maakten: maak er een parcour van vanbinnen. Bij mij draaien de 2 fans @ 12v
Ik heb extact hetzelfde als bij jou...
maar reken er maar wel op dat je om de 3 kwartier nieuwen moet halen door de warme lucht die er tegen aanstroomt.

• buut
  • Laatst online: 07-08-2015
of het nou een goed idee is om een matras te gaan koelen weet ik niet, een waterbed heeft zeker geen koud water hoor. hiet zul je echt niet goed op slapen omdat je lichaam onderkoelt zal raken.
of dit met een matras ook zo is weet ik niet maar een koude matras lijkt mij nou niet echt een goed idee.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:22
quote:
Danjel schreef op 12 augustus 2004 @ 12:51:
[...]

Ik heb extact hetzelfde als bij jou...
maar reken er maar wel op dat je om de 3 kwartier nieuwen moet halen door de warme lucht die er tegen aanstroomt.
Misschien is het zelfs een idee om een meerdere kamers temaken. Even een tekeninkje.. :)

http://www.2and2.net/Uploads/Images/Airco.bmp

Als aanvulling op deze tekening wil ik nog even zeggen dat je de koelelementen zo kunt vervangen terwijl die aanstaat (soortemet kaarten die je in een gleuf steekt net als bijvoorbeeld in je pc (8> )

"You never come second by putting other people first"

• Cocona
Zou gaan denk ik. Jammer dat ik geen fans meer heb |:( Anders zou ik het wel eens proberen :) Heb maar 1 40mm fan meer dus daar valt niet veel mee aan te vangen denk ik.

• Helox-in-a-box
  • Nu online
ff kijken wie de eerste is met een gemodde schoenendoos airco met gekleurde LED fans en een window om de koelblokken te zien :) ohja CCFLtje natuurlijk ook nog :+

• Falcon
Nou ik zat er wel aan te denken om een rook effect te maken met iets en dat je daardoor kunt zien hoe de lucht stroom is... alleen ja dan word je kamer zo rokerig :+

• Falcon
Ja ja ik ben opdreef. Maar als toevoeging op mijn post met de tekening hierboven.

Is het handig om op de bodem in de middelste kamer in het midden (verticaal op de tekening) een dunplaatje allumium te plaatsen en dat constant gekoeld word en daardoor niet teveel koelte verloren gaat?

Ps: Ik zit hier op me werk en heb 2 uurtjes niks te doen.. dus vandaar :)

• Pendaco
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15-01 14:30

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

quote:
The Real Falcon schreef op 12 augustus 2004 @ 17:04:
Nou ik zat er wel aan te denken om een rook effect te maken met iets en dat je daardoor kunt zien hoe de lucht stroom is... alleen ja dan word je kamer zo rokerig :+
probeer t is met wierook, meteen een lekker luchtje drbij :+

"All that the xHTML validation shows is that you can lowercase and close your tags."

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Het lijkt een beetje op de laptopkoeler die ik heb gefabriceerd:

'iBreeze'

Mijn laptop voert namelijk de meeste warmte af via de aluminium onderkant, op deze manier versnel ik dat proces een beetje. De fan in die doos is namelijk een stuk stiller dan die in de laptop zelf.

[edit]
Owja, hij is trouwens USB-powered *D

Bigs wijzigde deze reactie 12-08-2004 17:40 (9%)

• djredmar
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-05-2010

djredmar

Fusion Records!

hmmm gewoon normaal kamertemperatuur water,

is hier niet een radiatortje buiten de doos te maken met een fan erdoor?! (dat het koelt?)

en die koele lucht door de doos zelf heen laten gaan...

edit:
ik ga er ook ff 1tje maken:)

heb hier nog 2 leuke fans uit een compaq proliant :D die willen wel blazen :+

djredmar wijzigde deze reactie 12-08-2004 17:54 (24%)
Reden: txt toevoegin

Fusion Records!

Windows: Re-Boot Linux: Be-Root

• elgringo
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10-01 18:43

elgringo

Waterkoeling is toch wel fijn

quote:
Sick Nick schreef op 11 augustus 2004 @ 23:16:
Zoiets heet een bong en dat werkt inderdaad best goed, kom je zonder peltier ook onder kamertemperatuur :)
Ik heb nog wel een bong van 2 meter in de aanbieding (10mm pijp, past 1 120mm fan in en koelt water binnen een uur tot -8 onder omgeving.

;)

Enige probleem is dat er een p[omp met 2 meter opvoerhoogte bij moet.

System Specs

• BlizzarD
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

quote:
X-terior schreef op 11 augustus 2004 @ 23:28:
Onder druk, door een klein gaatje pompen ? Alleen, brengt het opbouwen v/d druk natuurlijk ook weer extra warmte mee.
Gewoon een douchekop oid erop modden, dat scheeld al een hoop ipv een straal.

Of een soort reservoirtje met in de bodem allemaal kleine gaatjes (10-tallen of miss wel over de 100:?) waar het water doorheen valt.

iStockphoto | 16x SF170 (2.720Wp), 20░ N/NO, hellingshoek 20░ PVoutput

• Danjel
quote:
The Real Falcon schreef op 12 augustus 2004 @ 16:43:
[...]

Misschien is het zelfs een idee om een meerdere kamers temaken. Even een tekeninkje.. :)

[afbeelding]

Als aanvulling op deze tekening wil ik nog even zeggen dat je de koelelementen zo kunt vervangen terwijl die aanstaat (soortemet kaarten die je in een gleuf steekt net als bijvoorbeeld in je pc (8> )
Aangezien ik mij toch verveel ga ik die maar eens proberen in elkaar te zetten. alleen kom ik 1 fan te kort.
ff zoeken. daarna dat ding met die kamers proberen ;)

• Hoholi
  • Laatst online: 12-01 05:46

Hoholi

The only one

Neem een radiator
Neem een waterpomp
Neem een ventilator
Zoek een water/regen put
Pomp het water uit de put, jaag het door de radiator en terug naar de put

Result : :P

Religion is Opium for the Masses

• Danjel
Kan ik niet die eerste intake fan overslaan?
want de lucht die eruit gaat moet er ook in gaan toch? dat je alleen een ingang hebt zonder fan met 2 fans ernaast zoals op de tekening. dus eigenlijk zonder die eerste kamer...
zou het werken?

• Falcon
Dat zou wel werken..

Wat je ook kunt doen is zorgen dat je het eerst met 1 kamer in het midden probeert.. dus bijvoorbeeld:

http://www.2and2.net/Uploads/Images/Airco2.bmp

Misschien moet je bij deze tekening wel de intake fan dan iets naar rechts geplaats worden

Wel even foto's posten, oke? :)

Falcon wijzigde deze reactie 12-08-2004 18:51 (6%)

• EnsconcE
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02-05-2017
quote:
The Real Falcon schreef op 12 augustus 2004 @ 18:46:
Dat zou wel werken..

Wat je ook kunt doen is zorgen dat je het eerst met 1 kamer in het midden probeert.. dus bijvoorbeeld:

[afbeelding]

Misschien moet je bij deze tekening wel de intake fan dan iets naar rechts geplaats worden

Wel even foto's posten, oke? :)
kan je niet veel beter een vriesvak uit een oude koelkast(of kleine) slopen en die vervolgens gebruiken als kamer?

• Falcon
Tuurlijk... maar ik neem aan dat niet iedereen deze "even" heeft.. ..

Maar het is wel een leuk idee voor een casemod project.. ik zou zeggen ga je gang ;)

• DJKylian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 26-03-2010
quote:
Sick Nick schreef op 11 augustus 2004 @ 20:57:
Vochtvretertje erin gooien? Ik hou het verder gewoon bij een grote (45cm) ventilator. Koelt prima zo.
Offtopic :

25 always er in en al dat vocht zuigt er zo in :P 8)7

• ZandBak
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 05-12-2017
effe mischien een heel gek idee je heb van die mini koelkasten en van die koelbozen met koeling erin die draaien op 12V accu uit de auto moet dus ook op je voeding kunnen fannetjes in de zijkanten en het werk naar mijn idee

Correct me if i am wrong

1337

• Falcon
Ja alleen als je daar fannetjes in plaats dan werkt je koelkast niet meer ... heb ik al es geprobeerd... waardoor precies weet ik niet .. maar naar 5 minuten kapte hij er mee..

• ZandBak
quote:
The Real Falcon schreef op 12 augustus 2004 @ 19:17:
Ja alleen als je daar fannetjes in plaats dan werkt je koelkast niet meer ... heb ik al es geprobeerd... waardoor precies weet ik niet .. maar naar 5 minuten kapte hij er mee..
hoezo dat dan???

je neemt de deur daar maak je 2 gaten in voor 120 MM fans

je laat de lucht naar achteren stromen door de koelkast heen en dan onder in
weer er uit laten blazen?????

1337

• Falcon
quote:
The Real Falcon schreef op 12 augustus 2004 @ 19:17:
;)

• djredmar

djredmar

Fusion Records!

http://www.djredmar.com/g0t/airco.jpg

werkt opzich wel redelijk :D

Fusion Records!

• Falcon
quote:
Hoe komt de lucht nou bij de andere fan terecht. Zitten de elementen niet TE dicht op elkaar?

• djredmar

djredmar

Fusion Records!

de lucht stroom kan er echt net doorheen :)

Fusion Records!

• ZandBak
hoe krijg je een standaard fan dan op je 12 V ????

1337

• Danjel
Nou ik ben maar ff gestopt voor vandaag want ik heb me zojuist verbrand aan de soldeerbout dus ik mis nu een aantal vingers...
morgen nog maar een proberen :9

• Falcon
quote:
Cocona schreef op 11 augustus 2004 @ 15:06:

En draaien maar !!! Mijn ma direct al es voelen, ze was content :P :
http://img31.exs.cx/img31/6044/IMG_1343Medium.jpg
Laat ajb wel even die arme hond binnen. Zit ie daar zielig in de warmte :P

• Cocona
Hondje was zo nat als iets :) Daarom mocht hij niet binnen. Dit offline natuurlijk :+

• ZandBak
quote:
Cocona schreef op 12 augustus 2004 @ 21:16:
Hondje was zo nat als iets :) Daarom mocht hij niet binnen. Dit offline natuurlijk :+
zo nat als het vrouwelijk geslachtsdeel als het door iemand geprikkeld is bedoel je neem ik aan???

i kwil er net 1 gaan bouwen heb 4 80 mm fans maar geen schoenen doos :P

1337

• MYST
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14-01 22:42
offtopic:
Hoezo sexueel gefrustreerd? :+

• Cocona
:d:d:d lol :) Nat van in de vijver te zitten tussen de visjes :P

• rdbruin
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:12
Nou ik vind het allemaal maar gebakken lucht >:)

rdbruin wijzigde deze reactie 12-08-2004 22:13 (6%)

• djredmar

djredmar

Fusion Records!

quote:
ZandBak schreef op 12 augustus 2004 @ 19:48:
hoe krijg je een standaard fan dan op je 12 V ????
eventuele stekkertjes erafhalen, en aansluiten op een oude AT voeding en dan de gele draad en de zwarte ernaast aansluiten op de fan

mijn geval

een oude transformator van 12 Volt :)

Fusion Records!

• ZandBak
quote:
djredmar schreef op 12 augustus 2004 @ 22:13:
[...]

eventuele stekkertjes erafhalen, en aansluiten op een oude AT voeding en dan de gele draad en de zwarte ernaast aansluiten op de fan

mijn geval

een oude transformator van 12 Volt :)
Gele daar komt geen stroom door ik d8 rood en zwart altijd nog ?????

1337

• Guido.G
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11-06-2014
heb je bericht gekopierd en op een ander forum gezet met jouw naam erbij en de link naar dit topic. Hoop dat dit mocht =)

hej

• djredmar

djredmar

Fusion Records!

quote:
ZandBak schreef op 12 augustus 2004 @ 22:25:
[...]

ik keek vanuit de molex :)

je kun dan ook (in jouw geval denk ik) de 3 draden losmaken an het stekkertje, en dan ff de rode en de zwarte pakken :)

zo niet, dan gewoonweg alle mogelijkheden af gaan let wel op plus en min ;)

Fusion Records!

• Haranaka
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09-01 11:29
Wel een leuk idee, maar dit lijkt natuurlijk niet op een echte airco. OK je maakt de lucht iets koeler, maar ook vochtiger. Dat is het echte voordeel van een airco, dat hij de vocht juist uit de lucht haalt. Dan wordt het al zoveel aangenamer, dan kun je zelf teminste je zweet kwijt aan de lucht en wordt je vanzelf weer koel.

Je kan ook gewoon die koelelementen verspreiden in je kamer, effect blijft het zelfde.

* Haranaka doet de deur van zijn koelkast weer dicht, het wordt te koud :X

...

• ZandBak
quote:
djredmar schreef op 12 augustus 2004 @ 22:55:
[...]

ik keek vanuit de molex :)

je kun dan ook (in jouw geval denk ik) de 3 draden losmaken an het stekkertje, en dan ff de rode en de zwarte pakken :)

zo niet, dan gewoonweg alle mogelijkheden af gaan let wel op plus en min ;)
heb ik al getest :)

ik geef zelf ook stroom maar liefst 0,02 volt :P

1337

• Cocona
Misschien niet meer nuttig maar zal het toch maar zeggen.

Je sluit de rode draad van de fan aan op de gele draad van de molex dus op +12v
Je sluit de zwarte draad van de fan aan op de zwarte draad van de molex dus op 0v.

samengevat: rood= +12V op gele draad
zwart= 0V op zwarte draad

Zo is het bij mij toch :)

• djredmar

djredmar

Fusion Records!

quote:
Cocona schreef op 13 augustus 2004 @ 11:36:
Misschien niet meer nuttig maar zal het toch maar zeggen.

Je sluit de rode draad van de fan aan op de gele draad van de molex dus op +12v
Je sluit de zwarte draad van de fan aan op de zwarte draad van de molex dus op 0v.

samengevat: rood= +12V op gele draad
zwart= 0V op zwarte draad

Zo is het bij mij toch :)
soms heb je fans met de volgende kleuren:

rood
blauw
geel
suc6 ;)

edit:
heb hier ook nog een paar fans uit een oude server, die hebben weer andere stekkertjes (5 polig :X)

djredmar wijzigde deze reactie 13-08-2004 12:43 (10%)

Fusion Records!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-11-2017

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

quote:
Haranaka schreef op 12 augustus 2004 @ 23:06:
Wel een leuk idee, maar dit lijkt natuurlijk niet op een echte airco. OK je maakt de lucht iets koeler, maar ook vochtiger. Dat is het echte voordeel van een airco, dat hij de vocht juist uit de lucht haalt. Dan wordt het al zoveel aangenamer, dan kun je zelf teminste je zweet kwijt aan de lucht en wordt je vanzelf weer koel.

Je kan ook gewoon die koelelementen verspreiden in je kamer, effect blijft het zelfde.

* Haranaka doet de deur van zijn koelkast weer dicht, het wordt te koud :X
Dat een airco vocht uit de lucht haalt, is een toevallig verschijnsel omdat koele lucht nu eenmaal minder water kan bevatten dan hete lucht.
Ook deze charmante 'doe-het-zelf' airco haalt vocht uit de lucht, omdat de koelelementen warme lucht laten condenseren. Leg maar eens zo'n blok op je aanrecht, binnen no time zitten d'r allemaal druppels water op. Waar zouden die toch vandaan komen. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat deze druppels niet weer gaan verdampen als het koelblok ontdooid is.

Een airco die de luchtvochtigheid op peil houdt is zeldzamer dan andersom, dus... :>

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• DarkForceBE
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 27-09-2008
Kheb het ook gemaakt met een 1 koelelement en werkt heel goed !!!

• Parody
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:44

Parody

Parody to you all... ;)

Ik zat al te denken om iets van kattegrid op de bodem te leggen. Dat absorbeert als een idioot ( :+ ), en het isoleert enigszins. Als het goed is heb je dan meer profijt van de dalende luchtvochtigheid omdat je het gecondenseerde water kwijt bent.

• hilbren
is een idee, maar hoe lang duurt het voordat die zooi helemaal doorweekt is?

het is allemaal maar tijdenlijk net als die koel elementen :( daar heb je weining aan.

• Griffin
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:49

Griffin

Is mythical

quote:
hilbren schreef op 13 augustus 2004 @ 15:18:
het is allemaal maar tijdenlijk net als die koel elementen :( daar heb je weining aan.
Gewoon zorgen dat je genoeg elementen heb.

als er 1 in je doos zit zorg er voor dat er 2 koud liggen.
is de gene in de doos ondooit dan switch je.

simpel

• Ionrazor
  • Laatst online: 25-10-2007
En toen besloot ik er ook maar 1 te maken, na een klein middagje werk het volgende resultaat:

http://home.planet.nl/~arrag018/airco.JPG

Eigenlijk moetje er een ledfan inzetten voor het ultieme effect >:) :*) *iemand?

ionrazor

• Danjel
quote:
Ionrazor schreef op 13 augustus 2004 @ 16:34:
En toen besloot ik er ook maar 1 te maken, na een klein middagje werk het volgende resultaat:

[afbeelding]

Eigenlijk moetje er een ledfan inzetten voor het ultieme effect >:) :*) *iemand?
Ik ben gestopt me het hele project om dat nieuwe ontwerp te maken met die apparte kamers.
ik word echt helemaal gek van dat shit folie. het scheurt overal en nergens.
en ik heb ook met die vorige (die hiero nog staat) niet echt resultaten gehaalt. oke je voelde er dan wel koude lucht uit komen maar om nou te zeggen dat mijn kamer een stuk koeler werd neuh niet echt.
toch maar een echte airco aanschaffen?
misschien volgend jaar wel want de hitte is al weer voorbij en morgen ga ik op vakantie dus doe ik geen moeite meer om die koel elementen te verwisselen.
enja mijnes kon niet op tegen een crt die warmte afgaf met 2 laptops en een kast en na de vakantie nog een systeem kast met crt dus ik koop wel een grote fantilator of een echte airco. ;)
Maar ondanks dit was het wel grappig om te maken... (nu gaan de fans terug in een systeem kast en de koelelementen (alweer) terug in de vriezer...

• AMDathlonxp
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15-01 15:10
Waarom maak je niet zo'n ding van een LEGO behuizing? :)

• D-Devil
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-08-2017
quote:
ZandBak schreef op 12 augustus 2004 @ 22:25:
[...]

Rood & Geel maar ze hebben wel beide een andere spanning.

Freelance tweaker

• ExploWare
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-01 21:16

ExploWare

BoingBoing

quote:
ZandBak schreef op 13 augustus 2004 @ 11:30:
[...]

heb ik al getest :)

ik geef zelf ook stroom maar liefst 0,02 volt :P
ff voor de duidelijkheid :)
Volt = spanning
Ampere = stroom
ezelsbruggetje 8)7 O != A :) de O zit niet in de A

. . . . . Youp.net . . . . .

• The Specialist
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-08-2017
quote:
UrinatinventuM schreef op 10 augustus 2004 @ 16:11:
[...]

Ben je een Tweaker of niet? ;)
Mjah, ik klus zo'n ding wel aan mijn PC vast :+

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

• mg794613379
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12-09-2013
ik heb hier een flinke koelbox met peltier element en stekker ( :P )

als ik die aansluit, op de grondzet en een ventilator inzet, zal dat dan flink schelen?

• subsonik
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08-01 20:29
Als je het topic doorgelezen had, zou je gezien hebben dat je kamer daarvan alleen zou opwarmen.
quote:
Pogostokje schreef op 11 augustus 2004 @ 00:14:
Een koelkast wisselt uit, en niet eens 100% efficient. Kou aan de binnenkant komt er als warme lucht aan de buitenkant weer uit. Meer warmte zelfs, omdat de compressor enzo ook warmte genereren. Een koelkast openzetten en dan denken dat je kamer koud wordt is onzin, een open koelkast werkt alleen maar als een kacheltje.

• SlinkingAnt
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
subsonik schreef op 17 augustus 2004 @ 00:26:
Als je het topic doorgelezen had, zou je gezien hebben dat je kamer daarvan alleen zou opwarmen.
[...]
Eerst buiten neerzetten en koel laten worden (met water erin, zodat je veel koelte vasthoudt) en dan op je kamer zetten, deksel open, en NIET aanzetten :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Shuisman
  • Laatst online: 17-02-2012

Shuisman

24 = awesome

Sh is ook bezig met zijn airco >:)
stuk of 10 koelelementen erin :P (1,39 bij de blokker (400cc))

Jack Bauer FTW!

• Falcon
quote:
SHuisman schreef op 18 augustus 2004 @ 20:14:
Sh is ook bezig met zijn airco >:)
stuk of 10 koelelementen erin :P (1,39 bij de blokker (400cc))
Ben benieuwd! :)

• jurhoofd
  • Laatst online: 31-10-2004
Hallo, ik had mischien een id, k weet biet og het al eerder is gepost maar als je het nou in een coolbox doet, en niet zo`n eentje die op stroom gaat maar een "Pasieve" zegmaar.

Dan blijven je koel elementen langer koel

• hilbren
hoe denk jij dat die dingen koel blijven?..........

juist door de koelelementen die je erin moet stoppen.

• jurhoofd
  • Laatst online: 31-10-2004
quote:
hilbren schreef op 19 augustus 2004 @ 16:52:
hoe denk jij dat die dingen koel blijven?..........

juist door de koelelementen die je erin moet stoppen.
Nee hoor, ze houden de koelte juist vast en daardoor gaan de koelelementen juist langer mee.
Ik bedoel dus zo`n bak van plastic die isoleert, die je bijv naar et strand meeneemt

• Cheezus
  • Laatst online: 13:17

Cheezus

Luiaard

quote:
jurhoofd schreef op 21 augustus 2004 @ 16:44:
[...]

Nee hoor, ze houden de koelte juist vast en daardoor gaan de koelelementen juist langer mee.
Ik bedoel dus zo`n bak van plastic die isoleert, die je bijv naar et strand meeneemt
Als je in zo'n bak gaten & fans maakt isoleert het niet meer zo goed vermoed ik..

• Jackie_Che
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 04-07-2008

Jackie_Che

It wasn't me

hihi, goed gevonden, maar heb niet echt zin om telkens om de x aantal minuten de koelelementen te gaan vervangen :) als je je raam opendoet in de juiste windrichting, dan heb je ook koude lucht die in je kamer komt :)

/offtopic:
maar ikzelf had ook aan zoiets gedacht.
Stel je kamer is een pc case, intake en soms outtake right? :) Dus je zet ergens bovenaan je muur of raam ofzo (gat maken :+ :*) ) een grote outtake fan, pak eentje van 60cm ofzo :9
Als het voor een pc werkt, moet het voor je kamer toch ook werken zekers :D :D :*)

Wel zien dat je geen luchtdichte kamer hebt he :p :+ en ocharme jijzelf wanneer het winter is :+ :D

Asus A7V600-X / AMD Athlon XP 2800+ / 1024 MB DDR PC400 (3200) / GeForce4 440MX/ Fortissimo II / Win XP / Linux NooB (2*Maxtor 40GB / Nec ND2510 / HP 9100 / LG Dvd-rom)

• bruzaQ-Inc
Gebruik een behuizing uit piepschuim.... beetje zoals een koelbox.

• Sine
  • Laatst online: 15-01 23:06
heren heren ... wat een logica alweer :P

Een beetje airco gebruikt een kilowatt aan energie om warmte te verplaatsen (want dat doet een arico).

Hoeveel graden denk je dat je een kamer kunt koelen met een paar koel elementen met een fan erop ?

Precies ! geen enkele.

Sterker nog, je kunt de koel elementen beter gewoon ergens neerleggen want de fans + voeding + luchtverplaatsing genereren ook warmte.

En als de diepvriezer in de zelfde ruimte staat als die je probeert te koelen kun je het helemaal vergeten, want dan ben je de ruimte zelfs aan't opwarmen ( om de zelfde reden dat een openstaande koelkast niet werkt )

Repareren doe je zo.

• Smooth2K
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

quote:
Sine schreef op 22 augustus 2004 @ 11:23:
heren heren ... wat een logica alweer :P

Een beetje airco gebruikt een kilowatt aan energie om warmte te verplaatsen (want dat doet een arico).

Hoeveel graden denk je dat je een kamer kunt koelen met een paar koel elementen met een fan erop ?

Precies ! geen enkele.

Sterker nog, je kunt de koel elementen beter gewoon ergens neerleggen want de fans + voeding + luchtverplaatsing genereren ook warmte.

En als de diepvriezer in de zelfde ruimte staat als die je probeert te koelen kun je het helemaal vergeten, want dan ben je de ruimte zelfs aan't opwarmen ( om de zelfde reden dat een openstaande koelkast niet werkt )
Tja als de airco het dan niet trekt omdat het buiten te warm, dan zet je toch gewoon het raam open. Volgens die lichten bij mij op het werk kan dan de warmte weg naar buiten en hou je dus de koelte van de airco binnen.
Het ergste is dat het vooral HTS engineers zijn....
En warm dat ze het hadden deze zomer 8)7

• 0siris
  • Laatst online: 13-01 17:52
quote:
Smooth2K schreef op 22 augustus 2004 @ 11:40:
...Het ergste is dat het vooral HTS engineers zijn....
Zeker @ Arnhem >:)
Maareh...niet omdat ik dit hele topic de grond in wil boren, maar ik zag dat ze bij Gistron complete split-unit airco's verkopen vanaf 299 euro (en NEE, ik werk daar niet ;))

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Smooth2K
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

quote:
0siris schreef op 22 augustus 2004 @ 11:52:
[...]
Zeker @ Arnhem >:)
Maareh...niet omdat ik dit hele topic de grond in wil boren, maar ik zag dat ze bij Gistron complete split-unit airco's verkopen vanaf 299 euro (en NEE, ik werk daar niet ;))
Euh inderdaad regio Arnhem...
Ik kom daar gelukkig niet vandaan. Maar gezien je reactie kan ik dus aannemen dat ze daar allemaal zo slim zijn ?

• ExploWare
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-01 21:16

ExploWare

BoingBoing

dank je

heb ik geluk dat ik geen HTS engineer ben

. . . . . Youp.net . . . . .

• Vermicellisoep
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 05-08-2015

Vermicellisoep

Nonsultant

Woohoo, mijne is ook af, compleet met window (alleen zonder plexi), groene ledfan, blauwe ccfl en aluminium airduct. Vanavond ga ik proberen even een webcam te regelen aangezien m'n digicam bij een vriendin ligt. Heb 'm alleen nog niet kunnen testen omdat de koelelementen nog moeten afkoelen en ik de bedrading (nouja wat heet...) nog moet aanleggen..

Nooooh! Stahp!

• Shuisman

Shuisman

24 = awesome

Vriend van me heeft ook 1 inelkaar geknutseld met wat koelelementen + windblazer. Er zitten 24 koelelementen in !!(niet op de pics)...hier de pics...

http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/66018TUO1L15/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/4AS2ZIL26VYF/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/VG8G9FK22N1N/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/FRJ5SJ3N13B3/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/Q3CC62M3777M/p.jpeg

wel weer bruut op zich >:)

Shuisman wijzigde deze reactie 23-08-2004 21:43 (3%)

Jack Bauer FTW!

• Nantheos
  • Laatst online: 12-03-2008

Nantheos

Knijpers zijn Kunst

Als ik jullie was zou ik dit niet met water gaan doen...het wordt dan ontzettend benauwd (vochtig) in de kamer, hier moet je tegen ventileren...en dan laat je net zo hard weer de warme buitenlucht binnen.

Waarom zou je dit ding trouwens isoleren ? je pompt de koude toch juist eruit ? Als je em van aluminium zou maken heb je misschien theoretisch wel helemaal geen fans meer nodig, hooguit voor de circulatie in de kamer ;)

Traanplaat is voor prutsers

• WouterG
  • Laatst online: 12:42
quote:
Me Whizkid schreef op 23 augustus 2004 @ 22:19:
Als ik jullie was zou ik dit niet met water gaan doen...het wordt dan ontzettend benauwd (vochtig) in de kamer, hier moet je tegen ventileren...en dan laat je net zo hard weer de warme buitenlucht binnen.

Waarom zou je dit ding trouwens isoleren ? je pompt de koude toch juist eruit ? Als je em van aluminium zou maken heb je misschien theoretisch wel helemaal geen fans meer nodig, hooguit voor de circulatie in de kamer ;)
1 voordeel heeft het alufolie wel: het karton word niet nat. Verder is het een beetje onzinnig ja.

• Sine
  • Laatst online: 15-01 23:06
quote:
Me Whizkid schreef op 23 augustus 2004 @ 22:19:

Waarom zou je het ding uberhaupt bouwen ? je kunt inderdaad de koelelementen beter gewoon in je kamer leggen :)

Sine wijzigde deze reactie 23-08-2004 23:23 (6%)

Repareren doe je zo.

• Nantheos
  • Laatst online: 12-03-2008

Nantheos

Knijpers zijn Kunst

quote:
Sine schreef op 23 augustus 2004 @ 23:22:
[...]

Waarom zou je het ding uberhaupt bouwen ? je kunt inderdaad de koelelementen beter gewoon in je kamer leggen :)
Ja maar dan moet je er eigenlijk nog een fannetje opzetten om de 'koele' lucht een beetje te circuleren in de kamer.

Traanplaat is voor prutsers

• Falcon
Je zou eigenlijk een Airco Mobile moeten maken. Leuk behuizinkje er om heen met wat fans een koelelement die er makkelijk uit te halen is en er weer in.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
Nog steeds geen foto van een tweakert met een koucompress in z'n nek?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Cocona
quote:
SHuisman schreef op 23 augustus 2004 @ 21:36:
Vriend van me heeft ook 1 inelkaar geknutseld met wat koelelementen + windblazer. Er zitten 24 koelelementen in !!(niet op de pics)...hier de pics...

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

wel weer bruut op zich >:)
WTF!!!!!!!!!!!!!! >:) :| Das wel een serieus koelertje! Wel mooi gedaan, ziet er nog stevig uit ook, maar dat zal wel door de hoeveelheid plakband zijn die er aan hangt om het boeltje vast te houden :+

• Halve Liter
  • Laatst online: 01-09-2015
Is dit iets?? of is dit te moeilijk/vergezocht, of gewoon niet mogelijk!? 8)7

De lucht die bij de koelvinnen aankomt, is iniedergeval minder warm dan normaal. Toch?

http://members.home.nl/agholland/img1.jpg

• Danjel
Euhm ga er gewoon van uit dat je om de 3 kwartier nieuwe koelelementen moet halen en dat het geen reet helpt.
want ik heb nog niemand horen zeggen dat het echt 5 of 10 graden koeler is geworden op hun kamertje!!

• Mistraller
  • Laatst online: 15-01 16:47
quote:
Halve Liter schreef op 25 augustus 2004 @ 00:53:

De lucht die bij de koelvinnen aankomt, is iniedergeval minder warm dan normaal. Toch?

[afbeelding]
LOL Halve liter.....rum op?

Zou dit het eerste echte perpetuum mobile zijn?
"Vinnen worden gekoeld door lucht die ze zelf gekoeld hebben"
Geweldig! Hoe kom je erop!
[no offence hoor]
Denk idd dat je elementen gewoon sneller ontdooien, met een zelfde resultaat als had het langer geduurd zonder deze dubbele luchtstroom.

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• Shuisman

Shuisman

24 = awesome

quote:
Halve Liter schreef op 25 augustus 2004 @ 00:53:

[afbeelding]
Ik denk dat je een perpetuum mobiel hebt uitgevonden :P
hahahahaha, het werkt wel, maar hij koelt zichzelf niet :+

Jack Bauer FTW!

• Halve Liter
  • Laatst online: 01-09-2015
Ok. bedankt voor de reacties ..

Maar nog 1 vraagje; Hij houd het toch wel langer vol dan zoiets alleen dan zonder die linker tunnel erbij??

• Mistraller
  • Laatst online: 15-01 16:47
tuurlijk niet. Zie het als een hoeveelheid koude, het enige wat je kan be´nvloeden is hoe snel deze naar de kamer wordt getransporteerd. Hooguit wordt het in de doos wat koeler, met als gevolg, koudere wanden, en de lucht die eruit komt is dan misschien iets koeler, maar komt er dan ook langzamer uit, dus per saldo heb je minder "nieuwe" lucht langs je elementen geleid.

Het hoogste rendement is om de elementen ergens neer te leggen, of aan een touwtje te hangen. De lucht wordt toch wel gekoeld zo, en je voert geen nieuwe electrische energie aan (die uiteindelijk geheel in warmte wordt omgezet in de fan, door botsende luchtdeeltjes etc).
Het touwtje is dan om meer oppervlakte met de lucht te hebben, en niet onnodig je tafelblad te koelen. Maar dan nog, netto resultaat zal toch zijn dat er een evenwicht gezocht wordt. Daarom duurt het ook zo onwijs lang voordat je hele huis koel is, al die muren, vloeren, meubels, ALLES moet eerst zijn warmte kwijt.
Stel dat je 1 kilo koelelement hebt van -18 graden. Dat is dus 38 graden per kilo tempverschil. Dit houdt dus volgens mij in dat je iets van 38 kilo 1 graad kan laten dalen. Ik weet niet wat je gemiddelde hobbykamer weegt, maar ik denk wel een paar duizend kilo, als je geen huis van hout of piepschuim hebt tenminste.... ;)
Dus heel even werkt het, maar daarna voel je er niets meer van, je omgeving absobeert de koelte, oftewel warmte de zojuist gekoelde lucht zo weer op....

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• geoffrey.vl
  • Laatst online: 19-09-2017
Om je kamer te koelen maken dit soort dinges dus echt niets uit, maar als verkoeling op je gezicht terwijl je zit te computeren natuurlijk wel.
Wanneer komt er het eerste voorbeeld met 2-tal peltiers?

• Tasma
  • Laatst online: 00:53
als je allemaal zo moeilijk gaat doen met koelelementen... waarom zet je je vrieskist dan niet op een kiertje?

Deze koelt dan nog altijd goed, en dumpt zijn koude lucht in de kamer, fan daarbij en klaar.

wie heeft er aan mijn signature gezeten!?

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*