Doe Het Zelf Airco

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 40.622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:53
wat een kick :|
wittekakker schreef op 15 september 2004 @ 13:10:
Om je kamer te koelen maken dit soort dinges dus echt niets uit, maar als verkoeling op je gezicht terwijl je zit te computeren natuurlijk wel.
Wanneer komt er het eerste voorbeeld met 2-tal peltiers?
dit brengt meer warmte op dan dat het kouder maakt & voor je erngierekening is dit ook niet zo leuk! en waar wou je de warmte laten die deze genereert ?
Tasma schreef op 15 september 2004 @ 13:19:
als je allemaal zo moeilijk gaat doen met koelelementen... waarom zet je je vrieskist dan niet op een kiertje?

Deze koelt dan nog altijd goed, en dumpt zijn koude lucht in de kamer, fan daarbij en klaar.
zoals al vaker in dit topic is gezegt:
1. een vrieskist\koelkast is gemaakt om zo zuinig mogelijk te koelen!!!!!!
2. die koelte die je dan de ruimte in blaast zit indezelfde ruimte als de vrieskist diedaar z'n warmte ook vrolijk weer staat uit te gooien!

[ Voor 6% gewijzigd door consolefreak op 15-09-2004 13:33 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Tasma schreef op 15 september 2004 @ 13:19:
als je allemaal zo moeilijk gaat doen met koelelementen... waarom zet je je vrieskist dan niet op een kiertje?

Deze koelt dan nog altijd goed, en dumpt zijn koude lucht in de kamer, fan daarbij en klaar.
Zucht, dit is allang besproken.
De vrieskist heeft aan de achterzijde een radiator....nooit aan gevoeld zeker? Als de deur openstaat, komt daar verrekte veel warmte vandaan....Tis niet meer als een warmtepomp hoor!
En aangezien je ook nog energie toevoegt, dmv electriciteit voor vrieskist en fan, zal het netto resultaat dus een ... warmere kamer zijn!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 08:34
Geloof me, je wordt niet heel blij van een openstaande vriezer!
Ik heb een tijdje bij een kaasfabriek gewerkt, en daar was een ruimte volgestouwd met vrieskisten.

In de vrieskisten was de temperatuur -20, terwijl het in de ruimte zelf richting 40 graden kwam, puur door de warmte die die bakken kwijt moesten.
Als je dan zo'n deksel open doet, wordt je misselijk van het verschil! >:) 8)7

heeft er trouwens al eens iemand nagedacht over een ventilator op zonnecelletjes?

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
consolefreak schreef op 15 september 2004 @ 13:32:
wat een kick :|

[...]

dit brengt meer warmte op dan dat het kouder maakt & voor je erngierekening is dit ook niet zo leuk! en waar wou je de warmte laten die deze genereert ?

[...]

zoals al vaker in dit topic is gezegt:
1. een vrieskist\koelkast is gemaakt om zo zuinig mogelijk te koelen!!!!!!
2. die koelte die je dan de ruimte in blaast zit indezelfde ruimte als de vrieskist diedaar z'n warmte ook vrolijk weer staat uit te gooien!
toon volledige bericht
dan frot je daar zo'n DROGER lucht afvoer slang in, een fan aan 1 van de 2 kanten die de lucht er doorheen blaast... en klaar.. doe dit met een vriesKIST en je kan hem nog gewoon deels open laten voor de slang ook nog aangezien de koude lucht IN de kist blijft.. (een open vrieskist werkt ook nog goed).

Tuurlijk is het grappig zo, maar niet bepaald nuttig. iedere keer die blokken verwisselen..

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Khebes zitten denken...
Mensen wekken nu toch electriciteit op door warmte te maken, en gaan dan met die electriciteit nog meer warmte maken..
Is er niet een of ander proces waarmee je uit kamer-warmte electriciteit kan maken? En als dat proces sterk genoeg is, zal het ook de kamer verkoelen, door het onttrekken van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:03

Gaitman

The Real One

Aangezien het deze week weer warm is heb ik ook maar eens een Doe Het Zelf Airco gemaakt :)

De PICS:

Afbeeldingslocatie: http://img204.echo.cx/img204/4918/dsc000940jz.th.jpg
Bovenop een oude HP printer

Afbeeldingslocatie: http://img72.echo.cx/img72/5288/dsc000963vz.th.jpg
Ik gebruik twee (oorspronkelijk melk) kannen met ingevriest water en een aantal koelelementen.

Afbeeldingslocatie: http://img72.echo.cx/img72/9589/dsc000971qy.th.jpg
Lekker koel boven mijn hoofd :)

[ Voor 25% gewijzigd door Gaitman op 22-06-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11-2023
Twabi2 schreef op donderdag 16 september 2004 @ 18:13:
Is er niet een of ander proces waarmee je uit kamer-warmte electriciteit kan maken? En als dat proces sterk genoeg is, zal het ook de kamer verkoelen, door het onttrekken van warmte.
Je zou dan een "apparaat" moeten hebben wat warmte absorbeerd, en hier energie uit ontrekt.
Enige wat ik kan bedenken is bijvoorbeeld water wat je laat verwarmen, wat vervolgens bij het
opvangen zuiver water opleverd. Bij het opvangen, zou je het water via een mini radartje kunnen
laten gaan en deze wat energie kunnen laten produceren. Echter is het rendement denk ik
zolaag dat het de temperatuur van de ruimte met 0.5 graad zal verlagen. En de energie opbrengst
zal hier nog weer een klein deel van zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door avon op 22-06-2005 19:29 . Reden: Tijdloos idee toch :P ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134884

ehm... topic is bijna een jaar oud... :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:03

Gaitman

The Real One

Anoniem: 134884 schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 19:27:
ehm... topic is bijna een jaar oud... :w
En het is weer warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Luk ding, maar waarom niet zon verdampings toren? als je een hele lichte ventilatie hebt, word het niet ubervochtig, en ze werken erg goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146469

Ik moet ijsblokjes in mijn koel machine apparaat gooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Ach, gewoon veel met propaan en butaan enzo spelen, dat verdampt direct en onttrekt ook zeer veel warmte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ga van de vakantie (over 2 weekjes) maar eens een dikke autoradiator + fan halen van de sloop. Evenzogrote slangen, douchekop en een PVC buis moeten al een aardig bong-cooling systeem opleveren. Alleen vraag ik me af waar ik dan een pomp van dat formaat kan krijgen, anders ga ik bij Aquacool ofzo die grote radiator bestellen met gewone 3/8" aansluitingen.

En pics worden ervan gepost. De bong komt bij mij buiten uit het raam te hangen of een slang naar buiten, zodat ik binnen van lekker droge koude lucht kan genieten :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Grappig idee wel, ik heb gewoon een 80mm fan aan mn labvoeding hangen, vastgeklemd in een mini bankschroef en die in mn gezicht gericht...ook wel fijn.. :)

[CM] Flightcase Mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139446

Ik heb er ook 1 gemaakt :9

Men neemt een 400mm fan (ventilator)
@ kartonne dozen
Alufolie
2 koelblokken
fles water

Dan maak je van de eerste doos een grote fanducht die de lucht van de ventilator in de kleinen doos douwt, langs de koelelementen en de fles water en het effect mag er zeker wezen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 21:33
ik doe het makkelijker, neem een grote schaal, vul die met IJS die uit de ijsblokjes machine van de koelkast komen en zet deze voor een 40cm kamer fan. Sluit deuren en ramen, om de 2 uur het ijs vervangen.

werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111928

ik zit er aan te denken een elektrische koelbox te nemen, de deksel daarvan modden en koelelementen erin leggen wat fans erin, en je kan het zelfs meenemen in de auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Ik vond mijn 120 mm fan aangesloten op een poweradapter die 12 volt levert met een bakkie ijs erachter, geisoleerd met tape en aluminiumfolie ook wel sterk :)

Wel leuk om te lezen hoe creatief iedereen opeens wordt als het warmer wordt 8)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Ik vertel gewoon tegen m'n chef dat ik de kabels in de patch kast ga nummeren. Daar hangt een airco zo groot dat je het er koud van krijgt. (echt koud trouwens, ik ben gsiteren gewoon warme chocolademelk gaan halen omdat ik daar met m'n blote beentjes stond te bibberen :p )

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wat mij wel effectief lijkt, een dunne aluminiumbak (of ander metaal) met een groot oppervlak met daar onder koelribben, de ribben alleen doe je in een doos (met bak erbuit), onderkant ribben raken onderkant doos, door doos laat je lucht gaan langs de ribben.

De metale bak eventueel aan de bovenkant sluiten en de buitenzijde isoleren.

Kan je ook makkelijk bijvullen met een nieuwe ijsklontjes.

heb niet het hele topic gelezen, dus kan best dat het al langs is gekomen, zag er iig geen plaatjes van.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:25

The_Scarabial

MTB for life!

Stoney3K schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:51:
Ik ga van de vakantie (over 2 weekjes) maar eens een dikke autoradiator + fan halen van de sloop. Evenzogrote slangen, douchekop en een PVC buis moeten al een aardig bong-cooling systeem opleveren. Alleen vraag ik me af waar ik dan een pomp van dat formaat kan krijgen, anders ga ik bij Aquacool ofzo die grote radiator bestellen met gewone 3/8" aansluitingen.

En pics worden ervan gepost. De bong komt bij mij buiten uit het raam te hangen of een slang naar buiten, zodat ik binnen van lekker droge koude lucht kan genieten :Y)
bedoel je zo'n bong:
http://www.blurofinsanity.com/bongdesignpage.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nee knuppel. Ik rook niet, ook niet wat er in die bong gaat. Ik bedoel hier een bong in de zin van een verdampingskoeler, net zoals een koeltoren op fabrieksterreinen. Zoek op bijvoorbeeld overclockers.com maar naar een bong, daar zul je wat anders vinden.

Ik zit trouwens ook te kijken naar het koelen door middel van een thermo-element zoals in een camping-koelkast. Als ik me niet vergis draaien kleine koelkasten en koelboxen soms ook op gas, dus door warmte te produceren. Waarschijnlijk wordt er dan door die warmte een gas verdampt en een drukverschil opgebouwd. Zou wel leuk zijn om daar eens mee te experimenteren als waterchiller, misschien dat je dat thermo-element met een peltier aan de ene kant warm kunt stoken en de andere kant in je waterkoelingcircuit op kunt nemen. Als je dan nog je waterleiding langs de koude kant van de koelkast leidt, sla je misschien twee vliegen in een klap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het probleem van de peltiers en koelkasten is dat de warmte afgevoerd moet worden. De simpelheid van het ontwerp in de startpost is, is dat die warmte nu ergens anders zit, namelijk bij de radiator van de diepvries in een andere ruimte.

Nog een alternatief tussen de koelelementen en de verdampkoelers: zelfde bak, aan de ene kant de koelelementen (water condenseert daar op) en aan de andere kant 'verdamper', doekjes die bv. in frikandelbakjes (van de snackbar) hangen. Hier komt iets vochtiger lucht uit dan er in gaat :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Uitgang afgekoelde lucht
    |      |
    |   ===|
doek|----  |
    |   ===|koelelement
    |----  |
    |_=/\=_|
ventilator intake

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04 12:57
heb nu ook mijn eigen airco gemaakt :-)
beetje lomp van de pc-voeding wel, hier een aantal fotos :

http://users.pandora.be/nickskev/airco/

is wel grappig maar heel veel effect geeft het niet :P

ik heb er een douchehaarbeschermer rond dat bevroren frigokoelrtje gedaan zodat het karton geen water zou oppakken

[ Voor 6% gewijzigd door nick_vh op 23-06-2005 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTPlus
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11-2024

FTPlus

Pluisje

Ah ik zie dat iemand eindelijk durfde dit topic te schoppen dus ga ik ook maar ff :P
Nouja het was warm, en ik verveelde me, en ik had een fan over, dus heb ik er ook maar ééntje gebouwd. :P
Het is niet zo zeer dat zo'n ding je kamer koelt, 'tis meer zo dat als je het op je hoofd richt je de illusie hebt dat je het niet heet hebt. En daar is het principe bijzonder geschikt voor. :D
Plus het feit dat behalve koele lucht er ook droge lucht uit komt vanwege de condensatie op de koelelementen. Dan zweet je ook gelijk een stuk minder effectiever.

Nouja, de plaatjes zijn te vinden op onderstaande link, indien mijn pc aanstaat :P
http://ftplus.dezeserver.nl/foto/Airco

[ Voor 14% gewijzigd door FTPlus op 24-06-2005 03:20 ]

-=Waiz=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146469

jullie weten wel dat je nu de lucht aan het bevochtigen bent?

i.p.v koelen

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 146469 op 24-06-2005 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 11:08
wat maakt het uit het is lekker cool in iedergeval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

Khebes zitten denken...
Mensen wekken nu toch electriciteit op door warmte te maken, en gaan dan met die electriciteit nog meer warmte maken..
Zoiets noemen ze een toepassing van absorpsie koeling, het principe daarvan is dat je een koelmiddel (bv amoniak) met een oplosvloeistof mengt (bv water). Deze voeg je samen onder lage druk en verwarm je tot een hoge druk waardoor je het koelmiddel uit het oplosmiddel kookt. Dat koelmiddel laat je expanderen waardoor het koude geeft en meng je daarna weer met het oplosmiddel.

Nu om die hoge druk te bereiken kan je elektrische weerstanden gebruiken, of op een camping door gas te verbranden maar ook restwarmte. Het enige nadeel is dat de temperatuur boven de 90 graden moet zijn, in een fabriek bij bv de hoogovens kom je daar wel aan, vang die warmte op en je kan er de kantoren mee koelen. Maar helaas gaat dat niet zo gemakkelijk om je kamer te koelen tenzij je ergen aan de 90 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rastamen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11-2024
Khebes zitten denken...
Je hebt een heel ander soort manier hiervoor.
Je kunt een bak met water laten vollopen de bak afsluiten de lucht eruit halen en dan het water koken door bv electrice elements aan de buiten kant te zetten.
Het water berijkt dan zijn triple punt dit is een punt dat water in drie vormen tegelijk in de bak is
ijs-water-gas.
Dan kun je dat ijs gebruiken om de kamer mee aftekoelen ofzoiets, weet niet precies hoe het werkt en hoe je dan alles weer veilig uit de bak krijgt als die onder hoge druk staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikjuuh
  • Niet online
En wat dacht je hiervan? :P

Afbeeldingslocatie: http://www.ferket.com/jvlt/images/airco.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rastamen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11-2024
Netjes, zoiets was ik ook van plan.
maar jij pomt toch water door die buis,
nou wordt dat water dan niet na een tijdje warm hoe koel jij het water dan weer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00

Meneer aard

Porsche rulez!

rastamen schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:11:
[...]

Netjes, zoiets was ik ook van plan.
maar jij pomt toch water door die buis,
nou wordt dat water dan niet na een tijdje warm hoe koel jij het water dan weer af
Gewoon er een rad + fans tussen hangen ;) werkt prima denk ik en dan gewoon het rad koelen met water + lucht (spray kit idee). of gewoon je rad in de vijver of een bak wat contstant ververst.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 08-06 11:21
Gewoon een waterkoelingsetje kopen en deze buizen erachter hangen. Dan pompt ie vanzelf wel door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
Kunnen we niet wat met zo'n water koeler? Dat ding werkt volgens mij best goed. (misschien zelf voor je case :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Pogostokje schreef op dinsdag 10 augustus 2004 @ 02:30:
Tsja, je hebt een halve airco gemaakt. :P
Je blaast nu de lucht langs koude elementen zodat de lucht afkoelt. Dat doet een 'echte' airco ook.
Nu moet je alleen nog verzinnen hoe je die koelelementen lekker koud houdt. Misschien wat peltiers erop vastbinden ofzo met een warmte afvoer naar een raam? Stroom is er genoeg, maar menig tweaker geeft met deze dagen alles voor koude lucht. :)
misschien koelelementen en die om de zoveel uur veranderen met nieuwe. ma ik vrees da de capaciteit van uw airco ni echt groot zal zijn :?
edit: koelelementen die uit de diepvries komen he ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 145259 op 24-06-2005 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

toch eentje gebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://forum.clan-beware.nl/files/322_957.jpg

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147317

Mooi gedaan (Y) Nog een leuke look eraan toegevoegd ook met je zilverpapier en fans met blauwe LEDjes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTPlus
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11-2024

FTPlus

Pluisje

Ah, we hebben de eerste gemodde doe-het-zelf-airco :+
Als je de lucht lang die koelelementen blaast condenseerd het ook, dus ik heb er een bakje onder gefixt :P

-=Waiz=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

lekker , gaat de vriezer kapoet :P troep.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Anoniem: 229974

:) hoe moet je de fan`s aansluiten !!
ik heb de fan`s uit mijn computer gehaald.
maar hoe moet ik mijn fan`s aansluiten om ze te laten werken .

aan een voeding uit mijn computer of zo ???

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 16:16

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Nee joh, gewoon hoog in de lucht houden als het buiten hard waait.

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 22:34
een pc voeding zal idd wel werken ja, of een andere willekeurige voeding die 12v gelijkspanning uitpoept.

* FouT mompelt iets met oude koeien

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Anoniem: 229974 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:12:
:) hoe moet je de fan`s aansluiten !!
ik heb de fan`s uit mijn computer gehaald.
maar hoe moet ik mijn fan`s aansluiten om ze te laten werken .

aan een voeding uit mijn computer of zo ???
Dude :| Het staat nota bene in de startpost!
benodigdheden:

1 doos.. schoenendoos heb ik zelf gebruikt.. maar een andere doos die van alle kanten dicht kan is ook geschikt

1 of meerdere fans

voeding voor de fans natuurlijk.. anders draaien ze zo moeilijk :P , kan zowel aparte voeding gebruiken als gwoon je voeding van je computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Die gast trapt ff een topic van 2 jaar oud :D

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56

Cheezus

Luiaard

Ik denk dat hij er goed aan doet die fans gewoon terug in z'n computer te stoppen want erg veel verstand lijkt hij er niet van te hebben.. Dan kan hij dit topic ook weer gewoon laten rusten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Laat de doden rusten :p

Nee, ik denk ook dat ie beter z'n CPU-tje nog wat afkoelt dan hier een airco te maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261614

Hoi Lui,

Intussen is dit topic weer een beetje actueel geworden. Ik ben benieuwd of jullie de DIY airco's nog gebruiken.

Ik ben ook voornemens zelf een systeem te bouwen, maar dan voor in de auto. Dit is volgens mij nog eenvoudiger omdat je minder M3 lucht te koelen hebt en omdat de fans toch al 12 volt zijn en dus geen voedingsblock o.i.d. nodig hebt.

Ik heb een Volvo Amazon bouwjaar 1964 en zonder airco dus. Meestal geen probleem, maar voor die 20 dagen in het jaar dat het echt niet te harden is zou ik wel iets willen maken. De meeste ritten duren maar 1/2 tot 1 uur.
Ik denk eraan om een soort koffertje te bouwen of te kopen waar ik d.m.v. twee fans aan een kant lucht erin duw en door twee andere fans aan de andere kant de lucht eruit zuig. De lucht moet door het koffertje heen een soort parcour afleggen langs de elementen. Als ik aankom op locatie wil ik de koelelementen er eenvoudig uit kunnen halen en weer in de vriezer leggen zodat ik weer genoeg koeling heb voor op de terugweg.

Heeft iemand een idee hoeveel van die elementen ik hiervoor nodig zou hebben? Of weet iemand hoe je dit eenvoudig kan uitrekenen/inschatten?

Nog een vraagje, heeft iemand van jullie ooit van "eutectische platen" gehoord? En zouden deze professionele koelelementen werkelijk meer warmteinhoud hebben dan de elementen van de Blokker?

Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Jeroen Dingemans

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 261614 op 12-05-2008 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wat een schoppen telkens in dit topic :X
Anyway, valt er niet een peltier tussen de slangen/kokers van de ventilator te klussen? Die wordt aan de ene kant warm, en aan de andere kant koud. Net als de elektrische koelboxen.
Vervolgens stop je de koude zijde in het luchtkanaal, en de warme zijde voorzie je van een ventilator en wordt gekoeld met de lucht van het motorcompartiment.

Allemaal maar beperkt effectief, rendement van een airco ga je never nooit halen. Autoruimte is welliswaar klein, maar vergeet niet dat er behoorlijk wat luchtcirculatie is en opwarming door de zon en warme delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:14

MikeVM

- Baloo -

dit ga ik ook eens testen.

ik heb het alleen snachts nodig, als het buiten 25 graden blijft tot 2 uur snachts..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Move naar [EL]
Topic is afkomstig uit de tijd dat CM en EL nog samenwoonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 261614 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 09:53:arden is zou ik wel iets willen maken. De meeste ritten duren maar 1/2 tot 1 uur.
Ik denk eraan om een soort koffertje te bouwen of te kopen waar ik d.m.v. twee fans aan een kant lucht erin duw en door twee andere fans aan de andere kant de lucht eruit zuig. De lucht moet door het koffertje heen een soort parcour afleggen langs de elementen. Als ik aankom op locatie wil ik de koelelementen er eenvoudig uit kunnen halen en weer in de vriezer leggen zodat ik weer genoeg koeling heb voor op de terugweg.
Realiseer je je dat er een paar kilowatt (!!) aan zonnewarmte op je auto valt? Oftewel, genoeg om (grofweg) een halve kg ijs per minuut te laten smelten. Oftewel voor je ritje van een uur zal je grofweg 30 kg ijs mee moeten nemen, en een flinke vriezer heeft 24 uur nodig om dat te laten bevriezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:20
GleNnoS_ schreef op dinsdag 10 augustus 2004 @ 03:21:
[...]

Ow lol.. dan ga ik daar morgen maar is kijken :D Weet je toevallig ook hoe duur ut
is ?
Ik werk bij de xenos (jaja, een tweaker bij de xenos :+ )
En die dingen bij ons zijn zo'n 1 a 2 euro, hangt van de grote af.
Wij hebben ook hele dunne van maar een centimeter dik en zo groot als een a4'tje. Die lijken mij erg handig, vooral als je die opstapeld met steeds wat ruimte ertussen. Dan heb lekker veel oppervlakte om te koelen :9 .

edit: Oh prut.. helemaal niet door dat ik een heel oud bericht aan het quoten was.. goh.. >..< het is nog vroeg :z
ach.. de info is nog wel handig misschien 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door aegis3d op 12-05-2008 12:31 ]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:36
Ben zelf maar eens vanmiddag aan de slag
gegaan..Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/8509/img5285smallhe4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/5345/img5288smallvq3.jpg

Nu nog coolelementen kopen.....

De fan's werden eerst gebruikt de haart mee aan te maken... Alleen zomers lijkt me dit een leukere toepassing.

[ Voor 11% gewijzigd door Roderiktweaker op 12-05-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261614

Hoi Lui,

Vandaag wat zitten experimenteren met een vriend. We hebben een 6 elementen van 400 gram in een doosje gelegd met tween 120mm fans erop. Dit op de sigarettenaansteker aangesloten en het werkt!
Foto's volgen z.s.m.

De delta was iets meer dan 7 graden. Van 39,5 naar 32,4.Gemeten bij de inzuig- en de uitblaasopening. Nu heb ik bij de Karwei 20 koelelementjes van 200 gram gekocht. Deze liggen nu in de vriezer, morgen maar even kijken wat dit voor een delta opleverd. Door vele kleine elementen wordt het oppervlak ook nog eens vergroot. Die elementen van de Xenos spreken me ook erg aan. Misschien ga ik die van de week ook maar eens halen.

Remco, je hebt gelijk! Het is niet voor niets zo dat een auto 7-10% meer brandstof verbruikt als de airco aanstaat. Ik moet me geen illusies maken maar als ik een delta van 15 graden kan krijgen ben ik al erg tevreden!

Iets anders, ooit van dit systeem gehoord?
http://www.kennislink.nl/web/show?id=187168
Het komt erop neer dat je de restwarmte van de motor gebruikt om de airco op te laten werken. Mooier kan haast niet! Ik heb er veel vertrouwen in maar helaas niet zelf te bouwen....

Groet Jeroen Dingemans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
In de supermarkt: 6 flesjes van een halve liter (water) voor nog geen euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 261614 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:07:
Iets anders, ooit van dit systeem gehoord?
http://www.kennislink.nl/web/show?id=187168
Het komt erop neer dat je de restwarmte van de motor gebruikt om de airco op te laten werken. Mooier kan haast niet! Ik heb er veel vertrouwen in maar helaas niet zelf te bouwen....
Stond pas in Technisch Weekblad. Maar dit heeft ook beperkingen, bijvoorbeeld als de motor nog "koud" is, en je auto met 80 graden in de zon staat, want dan werkt het niet meteen... En het is nog experimenteel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serial-Z
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-05 20:31
Zou je misschien droogijs kunnen gebruiken in plaats van koelelementen in een geisoleerde kist met ventilatoren O-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Zal vast wel met droogijs kunnen. Maar wel heel goed ventileren, want het is een hele hoop CO2 die je je kamer in blaast. :D

CO2 is nou niet bepaald giftig, maar het probleem is een beetje dat die O2 moleculen niet zo graag van die C los willen in je longen. Dus je krijgt een beetje zuurstoftekort :).

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174744

Mocht iemand interesse hebben, ik vind zojuist op een eBay 10 stuks peltier koelers van ieder 136.8 Watt voor gezamenlijk rond de 50 dollar. Misschien een ideetje voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174744

Een ander koel element op eBay, één van 168W:

Als ik de producent mag geloven:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v132/likewho/icedpelt.jpg

"These amazing semiconductor coolers get ice cold in minutes or heat to boiling by simply reversing the polarity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:14

MikeVM

- Baloo -

TR06, het probleem hier is, dat je meer warmte opwekt dan dat het ding koud word.

het is een peltier element, dat wordt aan de ene kant zéér koud, en aan de andere kant zéér warm..

als je het sommetje maakt, heb je meer warmte dan koude.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 20:19

TNW

Misschien geen airco, maar wel goed tegen overmatige warmte in kantoren en thuis:

http://fotoalbum.dds.nl/vagevuur/diversen/IMG_1482.JPG

Tafelventilator Mk. 2 :P

Drie 80mm fans aan elkaar en aan een koelblok(stabiele voet) getiewrapt. Onder het koelblok heb ik een schakelingetje met een LM317 en een potmeter gemaakt voor traploze snelheidregeling. Het geval wordt gevoed door een 12v schakelende voeding van 1,5A.

Ik heb hem 1,5 jaar op mijn werk op 9v laten draaien. Ik had hem eerder moeten pimpen met die LM317 en 12v voeding.... :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
* KICK *

Iemand nog werkende pica's? :+
In deze hitte is het ook wel handig :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

Ik heb gewoon een oude 120mm casefan gepakt en op me bureau gezet, draadje uit me computer getrokken, en anders gebruik ik wel een oude voeding ofzo, of die 15V adapter die hier ergens nog ligt... draait ie nog wat harder ook...

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Petervanakelyen schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:14:
* KICK *

Iemand nog werkende pica's? :+
In deze hitte is het ook wel handig :)
Thread necromancy alert! :Y)

Ik ga zo denk ik toch maar eens een Blokker plunderen, ook met de grote camping-tour die er aan zit te komen binnenkort. Een hele krat vol met elementen, plus een spare set in de diepvries moet een aardig eind kunnen komen. Gesmolten? Wisselen die hap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 08-06 17:08
Ik had een paar jaar geleden ook peltiers gebruikt. Wat ik deed was de peltier sandwitchen tussen een koelblok uit een versterker en een VGA watercooling blokje van zalman (gewoon zo'n standaard ding wat meestal bij je reserator zit of je koopt het voor een tientje ofzo). Eheim pompje, paar meter slang en een airplex pro 360 radiator (aquacomputer volgens mij) met 3x 120 mm fans. Misschien is de 360 wat overkill want zelfs met 1 fan draaien deed hij het prima. Kosten totaal ongeveer: 90 tot 100 euro. Maar met 2e hands spullen wellicht veel goedkoper.

Fans en radiator naar buiten gooien, peltier binnen (evt. nog een klein ventilatortje om de koele lucht te verspreiden). Werkte prima! Heb helaas geen foto's van deze setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Hmm oud topic, maar zeker wel actueel onderwerp met de hitte dezer dagen. :P

Het is dat ik geen koelelementen heb, maar anders had ik denk ik best even willen knutselen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Wat ik wel eens doe voor ik ga slapen met warm weer, is een paar grote doeken / lakens / dekbedovertrekken / badlakens in de wasmachine gooien. Vervolgens hang ik die nat (wel gecentrifugeerd anders wordt het wel heel nat) aan het wasrek in mijn slaapkamer en in de deur- en raamopening. Al dat verdampende water onttrekt een hoop warmte aan de lucht :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 14:24
Ik ben van plan 3 of 4 220v 120mm fans te kopen (meer luchtverplaatsing dan 12v dingen) en die op 2 latjes passend in mijn raamkozijn te plaatsen.
Dimmertje ertussen, perfect! (hoop ik)
Want 's avonds is het altijd windstil :(

Maar volgens mij werkt dat laken trukje niet, want het is hier zo warm omdat er juist veel vocht in de lucht zit, betere overdracht tussen lucht&jouw. Jij doet er meer vocht bij tov de afkoeling van het verdampen volgens mij.

[ Voor 33% gewijzigd door jeroen3 op 30-06-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 11:23
Ik denk dat ik komende week er ook een ga maken, heb dan toch genoeg tijd. :D Wil het een beetje professioneel aan gaan pakken, dat ik hem op een plaats elders in mijn kamer neerzet (onder mijn bureau bijvoorbeeld) en via zo'n aluminium/kunststof slang van de afzuiging (100MM) die boven mijn bureau uitkomt.

Dit idee staat nog niet vast, maar het lijkt me wel fijn om zoiets te hebben met deze zomerdagen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 22:33
Het effectiefst is het volgende:
-Men neme een oude koelkast
-Halen ALLE isolatie en kast eruit.
-JE hebt nu 1 binnenelement en 1 buitenrooster (zit normaal gesproken achter de koelkast)
-Het binnenelement hang je onder je bureau en het buitenrooster hang je buiten.
-Enkele fans monteren op binnen en buitengedeelte en draaien maar

Enkeleaandachtspunten:
-Zorg bij het demonteren ervoor dat je geen leidingen beschadigd.
-Zorg dat de compressor (dat zwarte ding) buiten staat
-Afstand binnen/buiten unit is beperkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Iemand al een mooie vervanger gevonden voor koelelementen? Want ik denk dat als ik op vakantie ga mn servers iets moet bijkoelen :+
Pagina: 1 2 3 Laatste