[hot!]Sendo X Smart Phone :9 | |
Afmetingen: • 110.5mm x 48.5mm x 22.8mm Gewicht en Volume: • 120g • 108cc Kleuren: • Carbon • Afgewerkt met geborsteld aluminium (achterkant) Display: • TFT • 65.536 kleuren • 176x220 pixels • 34.85mm x 43.56mm Intern geheugen: • 32MB (approx) Extern geheugen: • MMC or SD card (Hot swappable) Camera: • Foto resolutie: 640x480 pixels (0.3MP) • Ingebouwde flitser (o.a. red eye reduction) • Video resolutie: 176x144 Accu: • Lithium Ion 1050 mAh • Standbytijd tot 90-170 uur • Spreektijd tot 4-7 uur Verbindingen: • GSM 900, EGSM 900, 1800, 1900 & CPHS; • GPRS 8 (4+1) • Bluetooth 1.1 • Infrarood • USB cable Messaging: • SMS • EMS • MMS Audio: • Polyfoon geluid (64 kanaals) • AMR • WAV • MIDI • SP-MIDI • Beatnik RMF • XMF • SMAF • MP3 speler Video: • MPEG4 • H.263 • 3GP • Real Video 7 & 8 • Video Capture in H.263 in .3GP format (with sound) Overige: • Nokia Series 60 v1.2s over Symbian OS v6.1s • Java™ • Web Browser • WAP Browser • Voice dialling and control • Voice recording • Predictive text input (T9) • Photo album • Image Editor (within camera application) • RealOne Video/Audio player • Themes • Document Viewer • Tasks • SyncML • en nog heel erg veel meer... | |
Gesprek in Den Haag omstreeks 11:30 Zo rond half twaalf zat ik in het Mercure te wachten op Mevr. van Hooren en Dhr. Cooper. Op het moment dat ze binnenkwamen kreeg ik een sms-je binnen (speaker stond vrij luid...) en zat dus niet op te letten, maar zij gelukkig wel ("...it seems that the fellow overthere has a Sendo...") en het contact was meteen gelegd. Allereerst werd gelijk het netwerk getest om daarna onder genot van een lekker koud glas jus d'orange de problemen die ik tegen was gekomen te bespreken en waar het kon, ter plekke op te lossen. Het eerste probleem wat gelijk verholpen kon worden was het gekraak in de mp3-speler. Nu had ik omwille van de beperkte ruimte op mn sd kaartje, mp3's naar een lagere frequentie en bitrate omgezet en het bleek dat de processor daardoor veel harder moest werken. Ook de bestandsindeling van de wav's voor de ringtones dient blijkbaar zorgvuldig gekozen te worden. (De geluidsrecorder van Windows bleek een handig hulpmiddel!) Wat dhr Cooper mij verder aangeraden had was het gebruik van het (geloof freeware) progje Handyfile ipv FExplorer. Deze heeft nl. oa het voordeel dat je een voortgangsindicator hebt. Hij wist me ook nog het volgende lijstje met compatible sd kaartjes te geven: Kodak, Kingston, SanDisk, Integral en Jenoptik. De maximum grootte waarvoor de foon getest is, is nu 1gb, maar, ze zijn nu aan het testen met 2gb kaartjes. Daar komt nog eens bij dat de interface (in theorie) geen maximum kent voor de grootte van de kaartjes...Kijk, daar word ik nou vrolijk van. Tegen de tijd dat de 512 mb de prijs van een 128mb doen, haal ik een 2gb kaartje! Verder liet ik mijn probleem met RealOne horen/zien. Een bepaalde geuidsindeling kan RO nl. niet aan. Dit zou met een update verholpen moeten worden, net zoals het bekende probleem met de soms slechte geluidskwaliteit. Op dat moment kwam Dragon binnen om ook nog even z'n hart uit te storten Tenslotte heb ik nog gevraagd hoe het zit met een aantal progjes (waaronder SmartMovie/Bounce/...) die het niet helemaal naar behoren doen. Zelf had ik het (eniszins naïve) idee dat Series60 applicaties het op de X ook wel zouden doen...niet dus. We zullen nog even geduld moeten hebben totdat er officiële licenties voor de X zijn. Jammergenoeg moest aan al het goede een einde komen en zo ook de meeting. Ik moet zeggen dat ik er veel aan heb gehad. Op de updates moeten we gewoon even wachten, maar ik heb in tussentijd genoeg te doen! Gesprek in Amsterdam omstreeks 14:00 Om 2 uur was ik als eerste aanwezig en heb ik lekker gewacht totdat er meer mensen kwamen. Gelijk maar ff wat mensen gebeld om te checken of het belprobleem vandaag voor kwam en ja hoor. Ik hoorde mensen weer klagen aan de andere kant. Dus dat gaf goede hoop om het probleem te reproduceren (als ik abracabra speek, zeg het. Ik ben tester bij TomTom dus dan er nog wel eens wat vaktermen door heen komen). Rond 14:15 kwam Geert als eerste binnen met zijn Sendo X, die Proximus en Ben NL weer gaf in zijn provider plek, terwijl daar T-mobile moest staan. Oude simkaart, dus bekend probleem en simpel op te lossen in de software. Al moest er nog naar gekeken worden, want dit is typisch iets Nederlands. Daarna kwam de Sendo delegatie binnen lopen, Mevr. van Hooren (Nederlandse) en G. Cooper (en nu geen geintjes maken) (Engels). We zijn lekker met z'n vieren op het terras gaan zitten en wat te drinken genomen om te bespreken wat er in jullie bugs stond. Ik had daar een document van gemaakt en bij elke bug gaven de Sendo mede- werkers aan of ze er wat aan konden doen of dat het al opgelost was. Een aantal dingen zoals het geluid tijdens het bellen werd met mijn geleende X getest en men had het idee dat de speaker niet goed gecalibreerd was. Morgen en vandaag zou daar nog verder naar gekeken worden, want Garry ging op alle netwerken testen en kijken waar dat slechte bellen toch vandaan kwam. Een aantal dingen waaronder het smartmovie verhaal en het MP3 speler verhaal kwamen voorbij. Het doorklikken naar een nieuw nummer en het hangen van de MP3 speler werden opgelost of waren dat al. Daarnaast werd er aangegeven dat men op de goede manier moest converteren. Bepaalde bestanden werkte niet goed als je ze verkeerd geconverteerd had van WAV naar MP3. AMR files was een nieuw probleem en wordt van de week aangepakt. Een aantal bleken gewoon niet duidelijk voor ons te zijn. De linker of rechtersneltoets (het is maar hoe je hem instelt) is de ABC toets die weg is van het normale keypad wanneer je bijvoorbeeld een SMS typt. Probeer het maar eens tijdens het schrijven van een SMS. Je kan dan de linkertoets wel gebruiken. De verlichting van het keypad was een fabricage fout, waarschijnlijk en daarover werd nog contact gezocht. Ze hadden zelf het idee een ontwerp was zoals het moest, maar we vonden naderhand toch dat het anders moest. De headset kon niet gelijk aangepast worden. Schuine dopjes ervoor kopen is wel een tip om te doen. Helaas een opnametoets ervan maken is wat lastiger. Dat vraagt extra software en is geen hoge prioriteit. Het feit dat je problemen krijgt wanneer de accu niet in het toestel zit en de lader er wel aan en dat je dan een flitser krijgt die gaat flitsen is niet op te lossen. De stroom die op gevoerd wordt in het board van het toestel neemt de weg van de lichtste weerstand en dat is de flitser. Dat de accu leeg liep en dat de indicator daar vreemd op reageerde was een probleem dat te maken had met het calibreren van je accu. Het staat in geen enkele handleiding van een fabirkant, maar je moet elke batterij altijd de eerste keer helemaal doorladen (14 uur lang) en dan daarna helemaal leeg trekken totdat je echt niks meer kan. Daarna moet je hem weer helemaal doorladen. De batterij is nu goed gekalibreerd en weet wat zijn uiterste zijn. In de batterij zit namelijk ook een chip en die "leert" zodoende. Het opslaan van contacten op de geheugenkaart is niet mogelijk. Het zit in de series 60 en is niet op te lossen. Het opslaan van emails wel en dat is gefixed in de nieuwe software. De camera is een geval apart. Daar is niks fout aan. Iedereen opgelet. Je moet wachten tot dat de camera klaar is. Dat is zo'n 5 seconden. De camera is dan opgestart en je kan hem helemaal goed gebruiken. Dit fenomeen komt ook voor op de 6600 en zelfs de 7610 die ik hier heb heeft het zelfs. Dus wacht ff een moment dan kan het toestel zich aanpassen aan de lichtgevoeligheid van de omgeving. Over de nieuwe software kan het volgende gezegd worden. In de nieuwe software zullen een aantal themes opgenomen zijn. Men kan dan ook deze themes veranderen. In de loop van de tijd komt er een theme editor, die je kan down- loaden van de site van Sendo. In de software zullen een groot aantal bugs opgelost zijn. Het leveren van de update is een lastige, want er zijn namelijk ook in europa versies op de markt die speciaal gemaakt zijn voor providers. Als men nu bij Sendo de software zo maar op de site gaat zetten, dan kunnen klanten van die providers ook updaten en verdwijnt de ingebouwde data van die providers uit het toestel. Je moet het zien als het feit dat je een toestel flasht waarop Vodafone Live staat en na de flash niet meer. Daar wordt Vodafone niet blij van. Nou, dat hebben ze dus ook bij Sendo maar dan met andere providers in andere landen. Het updaten zal via de site gaan en je eigen PCconnect en je eigen datakabel. Hoe en op welke manier dat hoor ik nog en ik hou jullie op de hoogte. De software is pas klaar over een week of 2 verwacht ik. Ze moeten die software ook goed testen dus ik ga ervan uit dat het nog ff duurt. De grootste problemen zullen dan opgelost zijn. Mensen met problemen met PCconnect en die mij gemaild hebben worden nog gemaild door Sendo zelf. Hetzelfde geldt voor Speedman die persoonlijk door Sendo gebeld wordt. Alle andere mensen die bij mij gemeld hebben dat ze bepaalde bugs hebben zullen reactie krijgen van Sendo. Ga er alleen vanuit dat dat niet gelijk maandag is maar in de loop van de week of de week erna. Men gaat namelijk alle mails en bug reports van jullie af. Heb je nieuwe bugs geef ze aan mij door dan hebben we 1 centraal punt waar ze naar toe kunnen en dan kunnen ze ook samen gepakt naar Sendo gestuurd worden. Dit geeft de kans om een probleem sneller op te lossen omdat men dan een beter overzicht heeft. Mochten er nog vragen zijn of opmerkingen over vanmiddag dan hoor ik het graag. We hebben trouwens de drankjes van Sendo zelf gehad en 1 iemand heeft zelfs een nieuwe accu gehad van Sendo. We waren klaar rond 16:00 uur. Het waren een paar vruchtbare uurtjes. | |
• Officiele Sendo Software: Hieronder staat de download pagina van Sendo er staat nu alleen nog PC Connect, maar er komen nog de theme creator programma's en eventueel nog firmwares die je zelf kunt flashen. Overigens is het laatste nog niet zeker, aangezien er meerdere (provider georienteerde) Sendo X telefoons op de markt zijn en je niet zonder meer een telefoon mag (kunnen) vrij flashen. Sendo X download area | |
De instellingen voor GPRS en MMS kun je Sendo laten SMS-en naar je telefoon via de website. WAP configurator MMS configurator E-Mail configurator Internet configurator | |
Hier staan hoge resolutie Promofoto's. De resolutie is 6~7 Mpixels, perfect voor de Photoshop freaks onder ons. | |
Klik hier voor de Sendo's main site. Klik hier Voor de homepage van de Sendo X. • De specificaties van Sendo X Sendo X extended Specifications (PDF) Sendo X datasheet (HTML) | |
• Handleiding van de Sendo X en accesoires Sendo X Quick Start Guide EN (PDF) Sendo X User Guide EN (PDF) Sendo X Addendum alle talen (PDF) Sendo X Quick Start Guide - MP3 - EN (PDF) Sendo X User Guide - MP3 - EN (PDF) Sendo X Car Kit Guide EN (PDF) Sendo X Headset Guid EN (PDF) Sendo Keyboard Guide EN (PDF) Sendo X Quick Start Guide NL (PDF) Sendo X User Guide NL (PDF) Sendo X Addendum alle talen (PDF) Sendo X Quick Start Guide - MP3 - NL (PDF) Sendo X User Guide - MP3 - NL (PDF) Sendo X Car Kit Guide NL (PDF) Sendo X Headset Guide NL (PDF) Sendo Keyboard Guide NL (PDF) | |
• Review op NieuweMobiel.nl (updated) | |
Q:Wanneer is de Sendo - X verkrijgbaar ? A:is reeds beschikbaar in Nederland en Italië. In Nederland circuleren twee paketten. Een met het gewone telefoonpakket en een met route66 mobile benelux erbij. Q:Op welk besturingssysteem draait Sendo-x ? A:Sendo X draait op de bekende symbian 60 OS. Het heeft daarvoor een licentie aangekocht bij Nokia. Sendo verkoos om te gaan voor een bekend operatiesysteem waar reeds heel wat software voor bestond. En aangezien symbian 60 volgens de laatste berichten ook steeds meer in de lift zit, lijkt ons dit een heel goede keuze geweest te zijn. Het aanbod aan symbian 60 software is enorm. Q:Kan er een msn op geinstalleerd worden? A:nee, maar er zijn andere clients. Agilemessenger werkt zonder problemen en ondersteunt naast msn ook icq, aim en nog vele andere Instant messengers. Q:ondersteunt de sendo-x geheugenkaarten ? A:Ja, sendo-x ondersteunt MMC en SD geheugenkaarten. [b]Q:Wat zijn Reduced Size MMC cards?[b] A:Dit zijn speciale geheugenkaartjes in kleinere uitvoering. Sendo ondersteunt deze niet. Aan RS MMC cards zijn vele nadelen verbonden. Om te beginnen zijn ze duurder. Ten tweede gaan deze kaartjes niet zo snel als enkele andere modellen van de SD of de MMC kaarten die de sendo-x wél ondersteunt. En als laatste zijn de kaarten bij de sendo-x hot swapable, dit kan niet bij de reeds beschikbare modellen die enkel RS MMC kaarten ondersteunen. Ook zijn er modellen waarbij de RS MMC cards moeilijk passen en er gewrongen moet worden. Q:Kan ik MMC en SD geheugenkaarten wisselen terwijl de phone aanstaat? A:Ja dit is mogelijk, de batterij hoeft hiervoor niet uit de phone gehaald worden in tegenstelling tot vele andere modellen die geheugenkaarten ondersteunen. Men spreekt over de mogelijkheid tot hot-swapping van een memory kaart. Q:Welke geheugenkaarten ondersteunt Sendo-X ? A:Tot hiertoe zijn er nog geen meldingen geweest van geheugenkaarten die niet ondersteund werden. We zullen dit antwoord aanpassen mocht blijken dat er toch geheugenkaarten op de markt zouden zijn die niet ondersteund worden door de Sendo-X. Q:IS het geluid dat eruit komt echt stereo? A:ja, het geluid is volledig stereo, mits je de koptelefoon gebruikt. Er zitten twee speakers op de phone, een langs beide kanten van de phone. heel mooi weggestoken en heel compact ! Q:Ondersteunt Sendo - X mp3-beltonen? A:Neen, maar je kan wel je mp3 eenvoudigweg omzetten naar Wav en dat ondersteunt de Sendo- X wel. (tip gebruik 44khz 8bit pcm wav voor beste kwaliteit) Nog een mogelijkheid is omzetten naar wav en dan naar amr, om grote bestanden tegen te gaan. Dit gaat als volgt: je moet je mp3 eerst omzetten naar 8khz 16bit mono wav file. dan dit bestandje downloaden en ermee converten (gebruik niet het batch bestand, das alleen als voorbeeld bedoelt) http://www.ericsson.com/m...ng/AMR_Converter_v_12.zip daarna heb je dus een amr bestandje, die sleur je naar en pleur je in de c:\nokia\sounds\digital map van je sendo telefoontje. dan kan je hem als het goed is afspelen met je voicerecorder, en je kan hem dan kiezen in de ringtone lijst (op alfabet!) Q:Is er veel verschil tussen een 1MP camera en de camera van Sendo-X ? A:De sendo beschikt over een vga camera, van ongeveer 0.3 mpixel. Verder is kwaliteit beoordelen een kwestie van smaak. Q: Ondersteunt Sendo-x Nokia N-Gage spelletjes? A:Neen, voorlopig kan je geen N-gage spelletjes spelen op je Sendo-x. Dit komt door het kleine tekort aan beschikbaar geheugen. In een latere software update zou dit verholpen worden. Q:Kan ik mijn dvd's afspelen op mijn sendo-x ? A:Als je je dvd omzet naar een 3GP formaat met een converter die geleverd wordt door nokia op http://www.forum.nokia.com/main/0,,034-63,00.html . Kies er AMR voor sound, WB-AMR wordt in een volgende update ondersteund. Een volledige DIVX film van 700MBkan in goede kwaliteit omgezet worden naar 60 megabyte in 3GP formaat. Q:Speelt de Sendo-x filmpjes full screen af? A:Dit is mogelijk met programma's zoals mobileclip of smartmovie. In een software update die er zit aan te komen, worden deze programma's ondersteund. Deze programma's ondersteunen ook andere formaten dan 3GP zoals AVI. [b]Q:Werkt deze phone met routepaketten?[/b[ A:Ja. Route66 en wayfinder zijn compatible met de sendo-x. Tomtom mobile navigator is nog niet beschikbaar, maar is naar verluid ook compatible met de sendo-x. Q:heeft sendo-x een ingebouwde FM-radio? A:Neen, dit moet zowat het enige zijn dat de sendo-x niet heeft. (volgens mij kan je wel internet radio beluisteren, dus dat is altijd nog een optie) Q:waar kan ik de updates voor deze phone vinden? A:voorlopig zijn er nog geen updates beschikbaar voor de sendo-x. Dit heeft te maken met de koppeling aan de verschillende netwerken in europa. Van zodra deze beschikbaar zijn staan ze op de site van Sendo. Q:hoe installeer ik de updates? A:Verwacht wordt dat je je sendo-x verbindt met je pc via de bijgeleverde usb kabel en dan de update moet opstarten. Q:mijn pc detecteert mijn phone niet via usb. Wat te doen? A:vaak ontstaan problemen door een usb hub die verbonden is met je pc. Als het niet lukt via je usb hub, probeer dan eens rechtstreeks op een usb aansluiting op je pc. Probeer ook pc connect eens opnieuw te installeren en je pc te rebooten. Dit is ook al vaak een oplossing gebleken. Q:Hoe blokkeer de toetsen? A:Tik eerst de linker soft toets en dan meteen daarop het sterretje. Je kan ook je power toets eenmaal induwen en dan uit het menu dat verschijnt toetsen blokkeren kiezen. Q:hoe kan ik snel overschakelen van de ene taak naar de andere zonder mijn huidige te moeten afsluiten? A:Blijf 2 seconden duwen op de menu toets, je krijgt dan een taak-manager die je in staat stelt te switchen tussen de verschillende actieve taken. Q:Een applicatie blijft hangen, mijn toestel is geblokkeerd. A:Gebruik de taakmanager door 2 sec. op de menutoets te duwen. ga op de applicatie staan die blijft hangen en duw de C toets. hij zal dan vragen om deze af te sluiten. Zo sluit je die app af en kan je weer verdergaan zonder je phone te moeten herstarten. Q:Hoe installeer ik een programma op mijn phone? A:Open PC connect. Kies installeren, dan kan je de .sis file kiezen van de app. die je wil installeren. volg de instructies tijdens het installeren. Hierna kan je je programma terugvinden in het menu, ofwel kan je een link toevoegen op een van de panelen naar eigen keuze. (opties=> toepassingslink) Q:Hoe uninstalleer ik een programma op de phone? A:in het menu selecteer je instrumenten, toep.Beh (toepassingsbeheer). Eenmaal daarin zie je de programma's die geinstalleerd zijn. Via opties kan je verwijderen. Q:Hoe kan ik mijn telefoon resetten? A:Ofwel zet je de telefoon uit en terug aan, ofwel kan je het via Fexplorer doen. Deze kleine applicatie is bijna onmisbaar bij elke symbian60 phone. Bovendien is ie gratis !!! Hier kan je 't downloaden: http://users.skynet.be/domi/download.html Hij werkt een beetje zoals explorer van windows. Eenmaal geinstalleerd en geopend kies je in opties gsm en dan herstarten. Q:Mijn gsm hangt helemaal. Ik kan hem niet herstarten en niet afsluiten. Ook als ik mijn batterij er even uithaal en terug insteek wilt hij niet meer starten. Wat nu gedaan? A:In dit geval zit er niks anders op dan je phone helemaal resetten. Start je gsm op terwijl je de 5-toets ingeduwd houdt. Het zal je vragen om je hele geheugen te wissen. Duw linker-soft toets om te bevestigen. Dit zal wel al de instellingen van je telefoon verwijderen en alles terug op de originele settings zetten. Je zal dus alles opnieuw moeten instellen, but hey, at least it's going again! Q:Is het mogelijk om andere themes te gebruiken in mijn sendo-x ? A:Voorlopig niet. Sendo zal bij de volgende software update extra themes toevoegen.Je zal ook de mogelijkheid hebben om je eigen themes te maken met een programma van sendo. Q:welke softwareversie heb ik op mijn sendo-x staan? A:Je softwareversie kan je opvragen door *#0000# en dan krijg je informatie te zien op je hoofdscherm. Q:als ik mijn gsm in lichtreflectie bekijk zie ik van boven uit 2 aan 2 dunne lijntjes lopen op mijn scherm die 0,4 cm lang zijn. Wat is dit? A:Dit heeft elke sendo-x. Het zijn bevestigingspunten voor het scherm. Ze vallen totaal niet op. Het is pas nadat een gebruiker de aandacht erop vestigde dat ik het zag. Je telefoon moet uitstaan om het te kunnen zien en dan moet je nog je best doen om het op te merken. Q:In het optiemenu van de panelen staat er bij paneelinstellingen inhoudskoppelingen. Wat houdt dit in ? A:het gaat zo. open een functie van de telefoon. bv realone player. eenmaal die geopend is kan u bij opties kiezen: toevoegen aan favorieten. eenmaal die bij favorieten staat kan u deze bij inhoudskoppelingen kiezen om die toe te voegen aan het paneel van je keuze. Beetje dubbel werk, maar het is een mogelijkheid. Q:Wat betekent P1 of P2 bovenaan bij de indicatoren van mijn gsm? A:Dit is het gekozen profiel. Als je het eerste profiel genomen hebt, (standaard 'Algemeen') dan staat er P1, bij het tweede profiel P2 enz... Q: Er zitten vage strepen aan de bovenkant van het scherm. Wat is dat? A: Bij een aantal toestellen zijn inderdaad vage strepen te vinden op het scherm als je de telefoon schuin in het licht houdt. Het volgende plaatje geeft aan hoe de strepen lopen en waar ze zich bevinden.<plaatje> Bij de meeste toestellen zijn het vage lijnen die je pas kan zien als je zoekt terwijl je hem schuin in het licht houdt. Met de telefoon rechtvoor je (zoals je hem waarschijnlijk 99.99% van de keren houdt) zal je het waarschijnlijk niet zien. Het ene toestel heeft de lijnen duidelijker dan de andere. Sendo heeft tijdens de meeting in Den haag gezegd dat het een productiefout is in mogelijk een enkele serie. Er wisten al wat mensen binnen Sendo vanaf en er zou verder naar gekeken worden. Sendo heeft gegarandeerd dat het verder absoluut geen prestaties van de Sendo X beïnvloedt. | |
• Other |

[ Voor 80% gewijzigd door justice strike op 08-08-2004 23:09 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)