[Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 3

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 6.182 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:41
johoo schreef op 11 september 2004 @ 13:51:
[...]
Erg leuke config.

Wanneer je e.e.a. op enhanced zou het dan kunnen zijn dat bij BOOT (in de bios) de optie RAID niet meer bovenaan staat?
Ik boot vanaf de raptor, en deze staat nog steeds bovenaan na de wijziging in advanced. Als ik snel ben kan ik het zogenaamde F8 menu van XP ook nog zien. Echter bij elke keuze die ik hier maak laad ie heel even en dan blijft het scherm zwart. Heel vreemd......

Weet iemand toevallig of de SATA/ATA-chipset welke op de PCH-DL zit nog op andere moederborden voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb hier 2 2,8GHz D1 stepping Xeon's op een PCH-DL, en wilde ook eens de 200MHz FSB proberen :P Dus heb de multiplier teruggebracht naar 14 (2,8GHz is prima, puur FSB oc'en is voldoende) maar toch falen de cpu's als ik hem naar 200MHz jumper. Nou wil ik dus dit oplossen door de cpu's wat meer volt te geven, maar kan iemand me aangeven in wat voor richting ik moet gaan zitten, qua voltages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-06 00:01

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

!!! Dit is niet zonder risico !!!
(doe dit alleen als je niet erg gehecht bent aan je garantie)

voor het ophogen van de voltages zijn er een aantal opties
(in sommige gevallen moet je pinnen van je Xeon AFBREKEN of isoleren)

VID 1.500v to 1.525v Mod: Insulate F3 | U-wire D2-E3
VID 1.500v to 1.550v Mod: U-wire E3-F3
VID 1.500v to 1.575v Mod: Insulate F3 | U-wire D2-D3
VID 1.500v to 1.600v Mod: U-wire D2-D3

Afbeeldingslocatie: http://www.ctechnet.com/hardware/Asus/PC-DL/Small/Xeon_Socket_VID_Diagram.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.ctechnet.com/hardware/Asus/PC-DL/Small/Xeon604_VCore_UWire.jpg

Bron ; http://www.ctechnet.com/h...on604_vcore_uwire_mod.htm

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InputOutput
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 15:48
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds een tijd een dell precision machine, dual xeon. Ik heb er later een tweede processor bijgezet. Wat me opviel onder win2k was dat er 'maar' twee CPU grafiekjes worden getoond, zowel voordat als nadat ik de tweede proc erin gezet had. Onder linux werden dit er vier (twee echte en twee virtuele van de hyperthreading). Gebruikt windows de tweede proc nu wel? Kan ik dit controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Wellicht moet je de HAL (Hardware Abstraction Layer) aanpassen van ACPI Uniprocessor PC naar ACPI Multiprocessor PC?

Ga naar de Device Manager, en kijk onder Computer. Indien daar inderdaad "ACPI (Uniprocessor) PC" staat", dubbelklik dan erop, ga naar de tabblad Driver en klik op Update Driver. Ga verder en kies om een lijst te laten weergeven van drivers, zodat je een specifieke driver kunt selecteren. Kies daaruit "ACPI Multiprocessor PC" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InputOutput
BalusC schreef op 13 september 2004 @ 14:31:
Wellicht moet je de HAL (Hardware Abstraction Layer) aanpassen van ACPI Uniprocessor PC naar ACPI Multiprocessor PC?

Ga naar de Device Manager, en kijk onder Computer. Indien daar inderdaad "ACPI (Uniprocessor) PC" staat", dubbelklik dan erop, ga naar de tabblad Driver en klik op Update Driver. Ga verder en kies om een lijst te laten weergeven van drivers, zodat je een specifieke driver kunt selecteren. Kies daaruit "ACPI Multiprocessor PC" :)
Ah, kijk aan. Ik ga vanavond eens even kijken of dat goed staat. Ik heb in de tussentijd ook al eens opnieuw geinstalleerd. Detecteert win2k dan automatisch het aantal processoren of moet je het ook dan handmatig instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik dacht dat windows 2000 geen ondersteuning voor hyperthreading had?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
gladiool schreef op 13 september 2004 @ 14:57:
ik dacht dat windows 2000 geen ondersteuning voor hyperthreading had?
Zowiezo wel met SP4 :)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InputOutput
Ik heb ff gegoegeld; het schijnt het wel te ondersteunen, maar niet zo goed als winXP. Overigens stond daar niet bij met welke servicepack ze draaiden.

Vraag me af hoeveel het uitmaakt; ik speel eigenlijk alleen spelletjes onder windows.

[ Voor 14% gewijzigd door InputOutput op 13-09-2004 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

B3NN0 schreef op 13 september 2004 @ 14:02:
!!! Dit is niet zonder risico !!!
(doe dit alleen als je niet erg gehecht bent aan je garantie)

voor het ophogen van de voltages zijn er een aantal opties
(in sommige gevallen moet je pinnen van je Xeon AFBREKEN of isoleren)

VID 1.500v to 1.525v Mod: Insulate F3 | U-wire D2-E3
VID 1.500v to 1.550v Mod: U-wire E3-F3
VID 1.500v to 1.575v Mod: Insulate F3 | U-wire D2-D3
VID 1.500v to 1.600v Mod: U-wire D2-D3

[afbeelding]

[afbeelding]

Bron ; http://www.ctechnet.com/h...on604_vcore_uwire_mod.htm
Ondanks dat ik nog 2 2,8's op de plank heb liggen ga ik hier niet aan :P Ik meende in de BIOS gezien te hebben dat ik zelf het voltage in kon stellen, echter blijkt dat puur ram en chipset te zijn. CPU via pinnetjes modden durf ik inderdaad niet aan :) Ach, ik ben eigenlijk best blij met de 21*133, gezien hij dan stressed nog < 40 graad blijft, en dus Q-fan (wtf hebben ze in bios 1003 de opties van Q-fan >40graden eruit gesloopt :'( ) de koelers lekker stil houdt.

Net wel effe een Zalman HP80D + OP1 fan op mijn vidkaart (Radeon 9800pro) gezet, en daarna eens alle kabeltroep anders geordend. Jupz, toch wel blij met mijn systeempje :) Nu nog bedenken of ik wel of niet de on-baord sound blijf gebruiken als ik straks reinstall (alternatief is een Audigy platinum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Bij Socket370 en SocketA kun je het socket voorzichtig met een hele platte schroevendraaier openmaken en vervolgens de contactpunten uit de socket halen zonder ook maar iets af te breken. Echter ik weet niet of dat bij Socket603/604 mogelijk is. En indien dat wel mogelijk is, dan lijkt het me een nogal secuur werkje .. De contactpunten liggen erg dicht bij elkaar. En je zult maar even tegen je mobo aanstoten, dan moet je maar liefst 604 contactpuntjes opnieuw terugplaatsen :X

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 13-09-2004 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InputOutput
Ik heb eens gekeken, en hij geeft aan dat hij draait met ACPI multiprocessor configuratie. Toch geeft win2k slechts 2 grafiekjes voor CPU's. Heeft hier iemand twee dual xeons met hyperthreading onder win2k lopen? Is dit normaal onder win2k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet, kan Win2k niet met HT omgaan. Het OS ziet de "HT processor" als een échte proc. Een P4 HT wordt dus als een échte dual gezien. En voor Win2k zou een dual Xeon met HT dus een quad-bak zijn, en dat ondersteunt Win2k Pro niet. Die ondersteunt maar 2 procs, zij het 2 echte, of 1 echte + 1 HT proc. (Als een service pack dit aanpast, stap ik direct van XP terug naar 2k.)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

@BalusC ; de sockets daar doe je niks aan, die zijn zo (miniscuul) en die blijven zo.
Maar de pins, dat lukt nog wel, daar hoef je echt geen chirurg voor te zijn.

@Kippenijzer ; als je het rijtje bekijkt zie je dat je voor 1,55V of 1,6V alleen een U-wire mod hoeft te doen.
Da's nog redelijk onschuldig, 1 klein draadje en klaar is Kippenijzer EN garantie nog intact.

@johoo ; Standaard voeding 300Watt? En dat werkt?
Ben geen guru, weet dat via een converterset een EPS-voeding is na te bootsen, etc.
Maar JOUW config draait op een standaard ATX voeding?
Dan zou ik dus nu al een gokje kunnen wagen, zit nu ook maar te wachten op mijn spul.

@mhofstra ; zo te zien ben jij de eerste/enige/een van de weinige die hier op 200Mhz draait _/-\o_ (Hoe lang nog?)

Heb sinds vanavond mijn PCH-DL binnen, ook heb ik 2 Xeon's (SL6VL via Ebay)
En de rest is besteld ; 2GB DDR500, Coolermaster heatpipes, case en drivecages, TSP voeding (EPS), Raptor en RAID controller.
Waar ik nu het meest behoefte aan heb, is waar ik het minste van heb; GEDULD! :X

[ Voor 9% gewijzigd door bennovb op 14-09-2004 00:00 ]

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik hoop idd echt dat mhofstra nog iets meer info over het hoe en wat van op 200mhz fsb krijgen van zijn setup post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

@ All ; Wel of geen Hyperthreading op welk OS?

XP= JA
REST= NEE

The Inquirer
Intel zelf

Verder nog maar eens ; WAAR BLIJVEN DIE OC's ? (en settings)

offtopic:
Ik weet niet of jullie het gevolgd hebben maar er zijn een paar weken lang Low Voltage Xeon's spotgoedkoop nieuw aangeboden via een US webwinkel (zijn nu op)
1x Matched Pair LV Xeons 1,6GHz = 119,99 USD + shipping 50 USD = 170 USD
(Komt neer op totaal ongeveer 150 Euro voor een set!!!)
1,6 GHz Xeon's zijn met gemak 50% te OC-en naar 2,4 op luchtkoeling of zelfs passief
Dat maakt bij elkaar toch een mooi EN STIL servertje dacht ik zo
Helaas, het betalingsverkeer lijkt toch nog problemen op te leveren
Heb daar ook naar geinformeerd en zelfs besteld maar m'n fonkelnieuwe PayPal werd bruut geweigerd ; UNVERIFIED BUYER !!! Discriminatie is het. |:(

[ Voor 95% gewijzigd door bennovb op 14-09-2004 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
B3NN0 schreef op 14 september 2004 @ 01:50:
offtopic:
Ik weet niet of jullie het gevolgd hebben maar er zijn een paar weken lang Low Voltage Xeon's spotgoedkoop nieuw aangeboden via een US webwinkel (zijn nu op)
1x Matched Pair LV Xeons 1,6GHz = 119,99 USD + shipping 50 USD = 170 USD
(Komt neer op totaal ongeveer 150 Euro voor een set!!!)
1,6 GHz Xeon's zijn met gemak 50% te OC-en naar 2,4 op luchtkoeling of zelfs passief
Dat maakt bij elkaar toch een mooi EN STIL servertje dacht ik zo
Helaas, het betalingsverkeer lijkt toch nog problemen op te leveren
Heb daar ook naar geinformeerd en zelfs besteld maar m'n fonkelnieuwe PayPal werd bruut geweigerd ; UNVERIFIED BUYER !!! Discriminatie is het. |:(
Ik heb zelf ook nog bij die winkel geïnformeerd maar na 1 vage reply van hun nooit meer iets van gehoord. Ben gisteravond aan het stroom meten geweest. Als ik vanavond tijd heb zal ik hiervan de details even posten en natuurlijk nog even wat foto's van mij setup en overklok resultaten.

Echter, zo moelijk was het bij miij helemaal niet. Multiplier 2x verlaagt en jumper op 200FSB gezet en klaar. Ik denk dat je gewoon de goed stepping van de processor moet hebben en niet hoger dan 2,4Ghz (ivm met default multiplier welke ie heel even schijnt te gebruiken voordat ie de ingestelde van de bios overneemt) of misschien nog 2,66Ghz.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
B3NN0 schreef op 13 september 2004 @ 23:18:

@johoo ; Standaard voeding 300Watt? En dat werkt?
Ben geen guru, weet dat via een converterset een EPS-voeding is na te bootsen, etc.
Maar JOUW config draait op een standaard ATX voeding?
Dan zou ik dus nu al een gokje kunnen wagen, zit nu ook maar te wachten op mijn spul.

@mhofstra ; zo te zien ben jij de eerste/enige/een van de weinige die hier op 200Mhz draait _/-\o_ (Hoe lang nog?)
Inderdaad draait mijn systeem op een standaard Aopen ATX voeding. Er blijven dus 4 pinnetjes niet gebruikt, heb er namelijk ook geen converter opzitten. Daarbij heb ik ook maar 1 blokje van 4 pins op de extra voedingspunt zitten i.p.v. de benodigde 8.

Ik draaide tot 1,5 week geleden ook op ruim 200 Mhz met mijn PC-DL. Dit is overigens de enige manier om DDR400 aan de gang te krijgen.

Omdat ik mijn 2e 2.4 weer terug moest geven en lang gezocht heb naar een 2e handse 2.4 (niet gevonden) Heb ik 2x 3.06 gekocht. Die waren makkelijker te vinden dan de 2.4's Helaas zijn deze niet op 200 Mhz via de pinmod te draaien. WEL via SOFTFSB!! Alleen dan geen DDR400. En laat nou net mijn voeding dat niet draaiende houden.

Ik kan je dus met een gerust hart adviseren om gewoon je standaard voeding te proberen. Kan tenslotte niets stuk gaan.

Het maakt overigens niet uit welke revisie chip 2.4 je gebruikt, op een PC-DL werken ze allemaal op 200 MHz.

Als je een beetje handig bent met solderen kun je zelfs nog extra overclock ruimte creeeren door VCore en VDimm op te hogen. Dat deze 2 waardes niet instelbaar zijn vind ik het enige minpunt van dit mobo. (NCCH-DL) kan dit wel.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
Hierbij alvast mijn volledige systeemspecs: http://www.tweakers.net/gallery/104214

Ik draai nu op 16x200Mhz FSB = 3200 Mhz. Mijn temps (gemeten met Motherboard monitor) zijn idle zo rond de 35 graden (moederbord, eigenlijk VRM, 38 graden) en onder load blijven ze onder de 55 graden (VRM tussen de 55 en 59). Niet super koel maar misschien kan ik door het beter richten van FAN's op de coolermaster koelers betere resulaten krijgen. Ik draai op default Vcore, 1.5V.

Foto's nog even geduld ;) .

To do:
- Zalman passieve koeler voor op de Raedon 9800 Pro
- 9800 Pro modden naar 9800 XT
- Nog 1 of 2 zalman ZM-2HC2 heatpiper koelers tbv harde schijven plaatsten
- 12x12 cm antec fan vervangen door papst 12x12 of door 2x 8x8 papst + beter richten op koelblokken
- multiplier 17 en 18 proberen
- FSB (verder) overklokken
- Vcore verhogen tot 1.6V

p.s. Ik zag trouwens dat er meer mensen zijn met een PCH-DL of deze in bestelling hebben staan. Als er iemand is die EN boot van een SATA hd vanaf de 6300ESB southbridge controller EN die de controller in de bios als advanced mode heeft draaien (zodat dus alletwee IDE aansluitingen & de twee SATA aansluitingen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden) dan houd ik mij aanbevolen hoe degene dit werkend heeft gekregen :*)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Hmmm, dan zal het inderdaad aan de default multiplier van de 2,8 cpu's liggen dat hij hem niet pakt vrees ik. An tja, om nou fijn met luidsprekerkabel de default multiplier aan te gaan passen, da's niets voor mij vrees ik.

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 16:09

jappo

eens een prutser altijd ....

InputOutput schreef op 13 september 2004 @ 14:24:
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds een tijd een dell precision machine, dual xeon. Ik heb er later een tweede processor bijgezet. Wat me opviel onder win2k was dat er 'maar' twee CPU grafiekjes worden getoond, zowel voordat als nadat ik de tweede proc erin gezet had. Onder linux werden dit er vier (twee echte en twee virtuele van de hyperthreading). Gebruikt windows de tweede proc nu wel? Kan ik dit controleren?
Windows 2000 ondersteund wél HT. maar maximaal 2 processors, je weet dus niet of W2K een Proc+de virtuele proc of daatwerkelijk de 2 proc's gebruikt.

zet HT dus uit in de Bios of installeer een OS dat wel 4 processoren aan kan.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij ondersteund Windows 2000 Server wel meerdere processoren. Prof. is meestal (ik dacht dmv licenties) gekoppeld aan 1 of 2!

Verwijderd

Windows 2000 ondersteunt géén HT.

Als het dat wel zou doen, zou het OS de HT processor herkennen als slechts 1 processor, wetende dat de HT processor "vals" is. (Als zijnde: geen echte processor.) WinXP kan dit, Windows 2000 niet. Dit is ook de reden waarom XP Home tóch op HT processoren werkt; het is een OS voor maximaal 1 processor, maar het weet dat de HT processor "bij de echte processor hoort".

Windows 2k kan wel een enkele P4 HT aan, maar behandelt dat systeem als een echte dual. Het houdt geen rekening met HT, en is er niet voor geoptimaliseerd. Het werkt wel, maar WinXP werkt beter. Een dual bak met 2 HT processoren werkt dus niet, want Win2k ziet er maar 2. Het weet niet dat die twee andere processoren "vals" zijn, en ondersteunt ze dus niet. Zoals boven gezegd: Windows 2k Server ondersteunt 4 processoren, en dat OS ziet dus ook de 2 HT processoren. Windows XP zal echter (veel) beter werken op zo'n systeem met HT dan Windows 2k Server.

Windows XP werkt wel. Die herkent de HT procs, en laat gewoon 4 processoren zien, wetende dat er eigenlijk maar 2 in het systeem zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 17:15 ]

• InputOutput
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 15:32:
Windows 2000 ondersteunt géén HT.

...verhaal...

Windows XP werkt wel. Die herkent de HT procs, en laat gewoon 4 processoren zien, wetende dat er eigenlijk maar 2 in het systeem zitten.
Okee, bedankt voor het duidelijke verhaal. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik hyperthreading uitzet in het bios. Misschien toch maar eens overwegen om XP te installeren ipv 2k, als ik het verhaal goed begrijp zou dat weleens wat snelheidswinst op kunnen leveren. Bovendien is het een beetje onhandig als ik elke keer dat ik windows opstart HT uit moet zetten, en elke keer dat ik linux opstart weer aan. Alhoewel, misschien kijkt Linux helemaal niet naar de bios-instellingen voor HT. In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

• mhofstra
Kippenijzer schreef op 15 september 2004 @ 11:23:
Hmmm, dan zal het inderdaad aan de default multiplier van de 2,8 cpu's liggen dat hij hem niet pakt vrees ik. An tja, om nou fijn met luidsprekerkabel de default multiplier aan te gaan passen, da's niets voor mij vrees ik.
De default multiplier kun je helaas niet wijzigen....

Wat je met die stukjes kabel kan doen is de Vcore verhogen (naar maximaal 1.6 volt op de pc(h)-dl).

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ah, dan wordt het helemaal lastig, ik durf mijn 2,4 cpu's niet meer uit mijn server te halen (ooit 1 pinnetje terug moeten buigen, en die is daarbij volgens mij geknikt, dus ik vrees als ik hem eruit haal dat pinnetje in de socket zal blijven zitten, en dan heb ik een probleem vrees ik)

Verwijderd

InputOutput schreef op 15 september 2004 @ 16:26:
Okee, bedankt voor het duidelijke verhaal. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik hyperthreading uitzet in het bios. Misschien toch maar eens overwegen om XP te installeren ipv 2k, als ik het verhaal goed begrijp zou dat weleens wat snelheidswinst op kunnen leveren. Bovendien is het een beetje onhandig als ik elke keer dat ik windows opstart HT uit moet zetten, en elke keer dat ik linux opstart weer aan. Alhoewel, misschien kijkt Linux helemaal niet naar de bios-instellingen voor HT. In ieder geval bedankt voor de antwoorden.
Als je HT in je BIOS uitzet, dan ziet Win2k 2 echte processoren, en XP ziet er dan 2 in plaats van 4. Linux gaat waarschijnlijk ook terug van 4 naar 2, omdat de HT functie gewoon niet werkt, cq niet bestaat als je die uitzet.

Het uitzetten van HT laat je wel performance verliezen. Het verschil tussen "aan" en "uit" is bij sommige programma's merkbaar 15-20%. Voor anderen doet het er niet toe. Echter, als ik 2 zware taken draai, dan merk ik dat het systeem zonder HT het moeilijker heeft dan met HT. Mét HT aan, kan ik bijvoorbeeld tijdens 2 erg zwarte taken nog steeds gewoon internetten, wat een stuk moeilijker wordt zonder HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Even offtopic (sorry) ;

Is het mogelijk om een software RAID-5 (XP met hack) na opbouw, later met 1 of meer disks uit te breiden (online expansion)
Of de gebruikte disks te vervangen door grotere?
(zowel search als google leveren alleen hardware of linux oplossingen)

Verder ben ik bijna in (basic) business, vanmiddag de case halen en dan kan ik mijn PCH-DL gaan bouwen! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Uit OM FAQ / Beleid » RAID FAQ
Kan ik een schijf/array zonder dataverlies uitbreiden?
Dat hangt af van de RAID controller. Bijna alle hardwarematige controllers ondersteunen de uitbreiding van een bestaande RAID array met extra schijf/schijven zonder dataverlies alleen bij single RAID levels met een pariteit (RAID3/4/5/etc). Dat is normaliter wel in de handleiding van de controller terug te vinden en het is vooralsnog niet mogelijk bij firmware RAID en software RAID. Het zonder dataverlies uitbreiden van een enkele schijf naar een RAID array is alleen mogelijk bij mirrors (RAID1) en dat wordt door praktisch alle controllers ondersteund, ook door firmware RAID en software RAID. Het uitbreiden van een schijf danwel RAID array zonder dataverlies is tot zover niet mogelijk bij RAID0 en alle multiple RAID levels.
En in de OM FAQ / Beleid staat ook het e.e.a.:
Basic vs Dynamic disks
[scroll helemaal naar beneden van het hoofdstuk]
Je kunt een volume uitbreiden tot maximaal 32 schijven. Een bestaand spanned volume kun je zonder dataverlies uitbreiden, terwijl dat niet zonder dataverlies mogelijk is bij de RAID volumes.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Bedankt BalusC, even kijken of ik het kan ontcijferen!

edit ; Als ik het goed begrijp kun je dus een software RAID-5 niet zonder dataverlies uitbreiden onder Windows XP?
Wel een spanned volume (zoiets als JBOD?) zoals in de tekst staat , maar geen RAID volumes?
Een bestaand spanned volume kun je zonder dataverlies uitbreiden, terwijl dat niet zonder dataverlies mogelijk is bij de RAID volumes.
Dat was ook de vraag, kan het softwarematig onder XP (met hack) ? Conclusie = NEE :'(

ik heb nl. een HighPoint RocketRaid 1820A (8x SATA) gekocht en die is dan wel snel, maar heeft NUL features blijkt nu, ik wil starten met 4 disks en al naar gelang uitbreiden.
De RR1820A ondersteunt wel RAID-5, maar NIET de uitbreiding daarvan
(is dan ook een host/software raid en geen 100% hardware).

Dan lijkt het me verstandiger deze te retourneren en een andere kaart te kiezen.
Dan zou zo'n RaidCore kaart een optie zijn, maar die zijn weer zo duur dat je beter meer schijven kunt kopen voor dat geld (4x SATA 200 GB = 1x RaidCore) :?

raidcore 4 ports/8 ports = 325/420Euro

[ Voor 120% gewijzigd door bennovb op 17-09-2004 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
De raidcore is afaik niet echt duur, een van de goedkopere raid-controllers zelfs :) Jammer dat er geen linux support voor is, anders kocht ik er misschien ook een, ik gebruik nu Linux software raid (Niet op mijn dual overigens, daar staat XP op :) )

Afaik kan linux wel een software-raid-array uitbreiden zonder dataverlies? Hmm, toch maar even naar zoeken dan, want binnen een paar weken verwacht ik het ook te moeten doen (zelf net schijf bijgekocht omdat ik de fileserver 'nodig' had en de RMA maar op zich laat wachten).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Het klonk zo mooi, software RAID5 onder XP met hack.
'K heb het getest met de modified files, en nu kan ik wel een nieuw volume aanmaken over meerdere disks.
Maar alleen spanned of striped, helaas geen RAID5.
De stripe is overigens wel uit te breiden, ben begonnen met 4 disks, convert to dynamic disk etc, stripe aanmaken, en dan extenden met nog een disk.

Ik heb het geprobeerd onder (modified) win xp pro met SP2 in VMware
Zou SP2 hier de spelbreker zijn?

Tevens ook een klein (tijdelijk) succesje te melden;
Ben begonnen met het in elkaar zetten van mijn nieuwe PCH-DL.
'K heb nog niet alles binnen dus heb ik nu het bord met 1 2,4Ghz D1 Xeon draaien (heb nu maar 1 koeler) op 200x17 = 3400 MHz-en >:)
Gewoon door de jumper om te zetten (Moosemod?) boot ie op FSB200, ben begonnen met multi op 12x en 1 voor 1 hoger gezet, 18x wil helaas niet stabiel
De rest volgt hopelijk deze week en dan kijken wat ze saampjes kunnen!

Edit ;

17*212 = 3604 en 16*232 = 3712 zijn tot nu toe de max
(de laatste draait nu een continu Sandra benchmark als stabiliteitstest)
hoewel deze snelheden alleen zichtbaar zijn tijdens POST geven bechmarks wel degelijk de verschillen aan

[ Voor 25% gewijzigd door bennovb op 20-09-2004 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:59
Heeft iemand ondertussen al ervaring met de Asus NCT-D? Dit lijkt
mij het ideale bordje. Nog ATX maar wel PCIe en PCI-X. Hij staat echter nog niet
bij pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Productlinkje voor bovenstaand moederbord :

http://www.asus.com.tw/pr...rv-mb/nct-d/overview.htm#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
B3NN0 schreef op 18 september 2004 @ 21:10:

17*212 = 3604 en 16*232 = 3712 zijn tot nu toe de max
(de laatste draait nu een continu Sandra benchmark als stabiliteitstest)
hoewel deze snelheden alleen zichtbaar zijn tijdens POST geven bechmarks wel degelijk de verschillen aan
Welke voeding heb je nu gebruikt, ik haalde deze snelheden helaas niet met mijn vorige setup. Kan je trouwens de Vdimm aanpassen op jou bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekkere productbeschrijving:

World's first and smallest dual-Nocona, PCI Express workstation Motherboard

The motherboard is based on the E7525 chipset supporting a dual-Xeon with EM64T architecture. The NCT-D features the latest industry specifications to provide a workstation-level solution at an affordable price.

Through superior engineering expertise, the NCT-D, based on the 875P chipset, supports a dual-Xeon (including the next-generation Nocona) architecture to deliver both workstation performance and affordability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Voeding die ik gebruik is deze TSP 500 P5 - 8RX - 500 Watt - Dual en die heb ik ook daar gekocht, samen met 2 Stacker drivecages van 14.90 p/s :)
Check de aansluitingen van dit ding ; 9x Molex, 4x SATA, 2x flop, 4-, 8-, en 24 polig (incl. extra 20 polige converter) en een doorlusmogelijkheid achterop voor je WC setup ofzo.

Enne, ... mooi chroom is niet lelijk!

Voltages die ik kan aanpassen zijn Chipset en Dram, that's it.

Wat betreft de FSB, die lijkt door aanpassing in het BIOS helemaal niks te doen.
Bij POST geeft ie wel eerder genoemde snelheden aan maar in de benches maakt het niks uit itt eerder bericht.
Ook CPU-Z ea. geven allemaal 16x/17x 200 aan, en geen 16x232 bijv.
Er schijnt een beta CLOCKGEN te zijn voor deze chipset maar die heb ik nog niet gevonden, anyone?

Nou ja, een overklok van 2400 -> 3400 MHz is toch niet slecht?

[ Voor 48% gewijzigd door bennovb op 20-09-2004 01:50 . Reden: Spelling enzo ]

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Zo, ik ben weer een stukje verder, bijna alles is nu binnengekomen.
(RAID en Mem nog)

Zo op het tweede oog ben ik nog steeds tevreden, nu lopen beide 2,4Ghz procs op 17x 200MHz stabiel (niet echt keihard getest, maar windows en apps draaien)
Wat ik wel jammer/vreemd vindt , is dat de Coolermaster heatpipes het alleen niet helemaal trekken, ze zijn wel stil en da's mooi, maar dat is nu even bijzaak.
Als ik Prime95 (2x Torturetest) even draai, lopen de temps snel echt heel hoog op, procs naar de 60 en mobo zelfs 70 graden, en da's toch echt te veel.

Dus heb ik (tijdelijk) een regelbare 8cm fan naast de beide heatpipes gehangen.
Dit scheelt al behoorlijk, maar het moet niet nodig zijn.
Heb de originele kleefpasta vervangen door AS5, maar dat scheelt niet veel.

Wat zijn jullie ervaringen met deze koelers, presteren ze bij jullie wel goed?

Afbeeldingslocatie: http://www.ctechnet.com/hardware/Coolermaster/Cooler/Small/E3W-NPTXC-01_setup.jpg

Foto geplaatst voor duidelijkheid ( Source )

[ Voor 16% gewijzigd door bennovb op 23-09-2004 13:44 ]

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:39
Naar mijn mening zijn heatpipes alleen niet afdoende voor de afvoer van hitte.
Hierbij hoort of een enorme heatsink, of een geforceerde koeling mbv een ventilator.

Goede voorbeelden hiervan zijn de zalman VGA cooler (met en zonder fan) een een shuttle barebone. Bij zalman zie je een groot koelprofiel, wat echter niet afdoende is voor nieuwere kaarten, ook dan moet je de optionele fan gebruiken. Bij shuttles met hun ICE systeem, zie je altijd en fan.

Eigen ervaringen met deze koelers heb ik overigens niet.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

vraag @B3nno:
misschien stomme vraag, hoe zwaar zijn die joekels? Ben je niet bang dat je bordt niet zal buigen / krom trekken?

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Gewicht weet ik niet, staat er ook niet bij.
Maar dit weet ik wel, heb een paar dagen een 'gewone' koeler van nexus gebruikt
en die is net zo zwaar of zwaarder door het gebruik van koper ipv alu.

De heatpipes die ik nu gebruik en die je op de foto ziet zijn onderin het zwaarst.
Dus dicht tegen het moederbord en socket aan zit denk ik 80% van het totaalgewicht.
De rest is alleen een pijpje en wat alu fins, valt wel mee dus, het 'oogt' wel lomp ja.

Zou het kunnen zijn dat deze heatpipes eigenlijk rechtop (verticaal) het best koelen?
Net zoals bij de shuttles, dan heb je een betere circulatie denk ik; gas-> vloeistof?

[ Voor 3% gewijzigd door bennovb op 23-09-2004 15:58 ]

• johoo
B3NN0 schreef op 23 september 2004 @ 15:57:
Gewicht weet ik niet, staat er ook niet bij.
Maar dit weet ik wel, heb een paar dagen een 'gewone' koeler van nexus gebruikt
en die is net zo zwaar of zwaarder door het gebruik van koper ipv alu.

De heatpipes die ik nu gebruik en die je op de foto ziet zijn onderin het zwaarst.
Dus dicht tegen het moederbord en socket aan zit denk ik 80% van het totaalgewicht.
De rest is alleen een pijpje en wat alu fins, valt wel mee dus, het 'oogt' wel lomp ja.

Zou het kunnen zijn dat deze heatpipes eigenlijk rechtop (verticaal) het best koelen?
Net zoals bij de shuttles, dan heb je een betere circulatie denk ik; gas-> vloeistof?
Iik heb hier nog een set koelers staan, komen uit een Dell Precision. Die zien er ongeveer zo uit, zijn alleen niet zo hoog. In de systeemkast van Dell zat er geen fan op deze koelers maar zat er een groene kunststof behuizing omheen die naar de systeemkast fans ging. Van daruit werd de warme lucht weg getrokken. OP die borden kun je helaas niet de temperatuur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
Zou je deze coolermaster heatpipes wel aanraden? Ik heb deze nog wel op
mijn verlanglijstje staan, en dan in combinatie met die nieuwe Xeons op 2.8GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
Die heatpipes helpen alleen bij het verplaatsen van de warmte van de core vandaan naar de rest van het koelblok, zodoende is een koperen kern e.d. wat minder nodig. Maar je moet zeker wel airflow erdoorheen hebben. Die heatpipes kunnen echt geen warmte laten verdwijnen.
Hang er mooi een Pabst, of iets anders op 5v voor, dan zit je safe, en je hoort nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
Ok, ik neem aan dat de boel dan nog steeds stiller is als met stock Intel koelers. Ik weet alleen nog niet of dit allemaal gaat passen in de kast die ik voor ogen heb (Thermaltake Tsunami VA3000) met een Asus NCT-D mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
Ik heb met intel stock coolers geen ervaring, maar als et ongeveer hetzelfde herrieniveau heeft als wat er boxed bij mijn Axp2500+ zat is, dan kan ik je ervan verzekeren dat een wat beter fannetje op een wat lager voltage heerlijk stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Ik heb er zelf nu ook een regelbaar fannetje naast hangen.
Dat geeft betere resultaten en je hoort het zo ook niet.

Dus eigenlijk is dit wel een goede oplossing hiervoor.
Denk dat mijn verwachtingen iets te hoog waren.

Als je het topic van begin af even doorspit zul je zien
dat vrijwel iedereen de stock IWT (Intel Windtunnel)
al heeft vervangen of van plan is om dat te doen.
Deze presteren goed, maar maken een klerelawaai.
Heb deze ook gehad op een PP-DLW met 2x 3,06Ghz.
Werken goed, maar het mobo kon de fans niet regelen
dus heb ik steeds met Speedfan gewerkt wat beter was.

Dit is tot op heden wel de beste en stilste combo, aanrader dus.

Maar nog steeds geen reactie van de rest; hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

[ Voor 6% gewijzigd door bennovb op 24-09-2004 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
Ik heb alternate maar opdracht gegeven een Asus NCT-D te bestellen. Ik hoop
dat het aanwezige Q-Fan2 in combinatie met de coolermaster koeling de boel stil genoeg
kan houden. Het wordt waarschijnlijk wel even wachten voordat ik het bordje binnenheb. Kan ik ondertussen op mijn gemakt naar dat moeilijk vekrijgbare DDR2 Registered ECC geheugen gaan zoeken. Mijn geduld zal op de proef worden gesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Ikzelf wacht al sinds 4 september op 4x 512MB A-data DDR500 :|

'kweet niet of qfan2 veel toevoegt, maar met die pipes is het wel lekker stil
dan zijn je schijven natuurlijk weer de boosdoeners (raptor anyone?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Ik heb een beetje m'n bedenkingen bij die mooie Coolermaster heatpipes. Zeker, ze zien er goed uit :P en zullen ook goed genoeg koelen wanneer er voldoende airflow in de kast is. Alleen, om een goede airflow te krijgen heb je meerdere fan's nodig. Tel daarbij de PSU, harde schijven en b.v. de grafische kaart op en je hebt alweer een heleboel herriemakers. Is het 't waard vraag ik me dan af?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
Ik heb nu 4x een 160GB samsung SATA in RAID5 staan via een 3ware 9500. Deze wacht geduldig tot ie in een 64-bit slot kan ;-) Ik heb juist gelet op de geluidsproductie van de schijven. De snelheid is wat minder van belang maar nog steeds erg goed. De 3ware controller heeft 128MB cache aan board (evt uit te breiden tot 1G).

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Airflow heb ik ook aan gedacht bij aanschaf van het geheel.
Daarom heb ik een Stacker aangeschaft met 2 extra drive cages die ieder een 12cm fan hebben, dat zijn voor in de kast dus 3x 12cm met een heel lichte brom.
Bovenin zit nog een 8cm voor afzuiging en achterin nog eens zo'n 12cm.
De voeding heb ik in dit geval onderin geplaatst zodat niet die hele bos kabels naar beneden hangt en dan zie je die ook mooi door het window.
Dit is ook beter voor airflow want wat ik over heb aan leads kan ik dus mooi onderin wegwerken.
De voeding heeft ook nog eens 2 fans, maar die zuigen alleen lucht naar binnen en blazen niet naar buiten.
En dan nog die stille regelbare 8cm fan op de heatpipes zelf.
Zoals het er nu voor staat heb ik dus 8 fans in mijn systeem.

En weet je wat ik nu steeds hoor? Juist dat kleine fannetje op m'n AIW videokaart!
(Okee die Raptor hoor je ook wel een beetje, maar goed)

• Abbadon
Ben wel benieuwd hoe dat er allemaal uitziet met die heatpipes en in de Stacker met je PSU onderin (ATX powercable lang genoeg om 'm een beetje uit 't zicht naar boven te trekken b.v.?) Doe 's pics dan :P

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Okee, even een paar foto's geschoten; (meer op www.vw24.demon.nl)

Systeem op buro, frontjes heb ik er op dit moment niet op, die gaan ZOOO lastig los.
Frontpaneel zit nu onderin, ik gebruik alleen de START en RESET, USB zit niet op het bord dus da's jammer, Firewire heb ik achter al een, en nog een op mijn videokaart AIW 8500 DV
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Kopie%20van%20DSC03211.JPG

Zijshot met window, cathodes (2x 10cm) hangen er nog niet definitief in, die liggen in de plek waar "normaal" de voeding zit, hier heb ik nu een vrije ruimte voor nog wat exhaustfan's mocht dat nodig zijn OF.... ik maak hier een extra stopcontact gevoed door de relaisschakeling.
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Kopie%20van%20DSC03198.JPG

Binnenkant, blinkt mijn voeding niet mooi zo?
(voor degenen die de Stacker kennen, onder de voeding heb ik het rooster niet aan de binnen- maar aan de buitenkant gemonteerd, zo creeer je extra ruimte)
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Kopie%20van%20DSC03201.JPG

Nog een binnenshot met de extra regelbare fan op de heatpipes
De kaart die je in het midden ziet is mijn raidcore die bezig is met initialisatie van RAID5 op 4x 200GB Seagates (rode ledjes)
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Kopie%20van%20DSC03200.JPG

De voedingskabel is eigenlijk net 10 a 15 cm tekort, dan had ik deze mooier weg kunnen werken als die wat langer was geweest, wat nu helaas niet lukt.
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Kopie%20van%20DSC03202.JPG

Als je goed kijkt waar de spanningskabel van de voeding zit zie je een zwarte EN een witte, deze witte is aangesloten op een relaisgeschakeld stopcontact IN de voeding zelf! Hiermee schakel ik mijn monitor automatisch in en uit tegelijk met de het systeem.
Hier zou je bv. ook een waterkoeling aan kunnen hangen.
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Kopie%20van%20DSC03203.JPG

Screenshots ;

Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/MBM5.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/CPUID.JPG

Specs ;
Coolermaster Stacker +Clear Window +4-in-3 Drivecage (2x)
Asus PCH-DL Dual Xeon Rev1.02 BIOS 1004-003 (Beta)
TSP 500 P5 8RX 500W EPS Dual (9x Molex, 4x SATA, 2x flop, 4-, 8-, en 24 polig)
Intel Xeon 2400Mhz 512kb/FSB533 @3400Mhz (2x)
Coolermaster Xeon Heatpipes for Socket603/604 (2x)
Noname 512Mb DDR333 (-> word 4x 512MB Adata DDR500)

Hercules All-In-Wonder 8500DV 64MB +remote
RAIDCORE BC4852 8 ports SATA controller

1x WD360Gb Raptor (=boot)
4x Seagate 7200.7 SATA 200GB (=RAID5)
2x Maxtor DiamondMax 9 SATA 250 GB (=RAID0)

Sony DRX 530-UL DVD +/- RW

[ Voor 24% gewijzigd door bennovb op 25-09-2004 17:12 ]

Verwijderd

Die zal stil zijn :X Ik tel 7 fans.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 16:26 ]

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 16:25:
Die zal stil zijn :X Ik tel 7 fans.
8 :) en de enige die ik hoor is die van de videokaart
Ik heb een paar filmpjes online gezet, kun je het zelf horen link

[ Voor 35% gewijzigd door bennovb op 25-09-2004 20:15 ]

• Abbadon
Stoere kast wel :P Alleen jammer van die voedingskabel die zo pontificaal door 'het beeld' heen loopt. De disken hangen toch indirect in rubbertjes bij die kast is het niet, dat scheelt hoorbaar qua geluid? (ene rubber ophanging is de ander niet namelijk)

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Ja, ik ben er ook erg blij mee, had hiervoor een Asus PP-DLW met 2x 3,06Ghz Xeon en standaard Intel windtunnels in een Lian-LI PC6077.
Die maakte veel meer herrie door de Intel koelers, dan moest je Speedfan wel gebruiken.
Nu is alles redelijk stil, de 12cm's hoor je nauwelijks, de Raptor piept een beetje door de hoge toeren daar kun je niks aan doen, en de overige fans zijn ook lekker stil.
Alleen het fannetje op de videokaart hoor je nog, die zou ik wel willen vervangen.
Ik weet niet waar ik zo'n ding kan krijgen, maar ik wil de kaart later toch graag vervangen door een X800 AIW (evt. met TV Wonder = PiP).
Dus ik denk dat ik het zo even laat, de schijven hoor je nauwelijks door de rubbers, die zijn sowieso een stuk stiller dan een jaar geleden en dus geen probleem.
Nu hoor je ze duidelijk wel even, want de controller is al uren aan het initialiseren.

Btw; Zijn de 74GB Raptors stiller als de 36GB? Ik heb gelezen van wel, iemand ervaring?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Erg praktische kast :) Alleen jammer dat de pix niet echt scherp zijn.

En de 74GB Raptors zijn idd stiller dan de 36GB Raptors. Clique :)

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Tsja, geen fotogenie he! Camera is al 3x meegeweest op wintersport, schadegevalletje 8)7

Daar heb ik idd zelf ook al gekeken en ook hieronder ;
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/CHiP.de%20SATA.JPG

Link ; http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl
(kies "Festplatten SATA" en dan "Erweiterte Einstellungen" voor gewenste sortering)
De database van SR is ook niet helemaal compleet dus gebruik ik liefst meerdere bronnen.
Zou mooi zijn als Tweakers ook deze metingen zou kunnen doen, ook kwa "gevoel" zeg maar.
( Oeps ! )

Het gaat mij dus om echte ervaringen met beide schijven.
Ik bedoel, is de hoge "fluittoon" in rust bij de 74 ook echt minder (hoorbaar/irritant)?

[ Voor 14% gewijzigd door bennovb op 25-09-2004 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
Weet iemand of de Coolermaster heap pipes voor de nieuwe Xeons al ergens geleverd wordt? Ik had een setje bij Informatique besteld, maar dit zijn helaas de "oude" E3W-NPTXC-01 ipv de E3W-NPTXC-04. Of is er eventueel een andere goede en stille oplossing?

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Informatique is de enige "bij mij bekende" leverancier van die pipes.
Ze kunnen ongetwijfeld ook de nieuwe bestellen, even vragen denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door bennovb op 29-09-2004 01:32 ]

• lintweaker
Helaas leveren ze de nieuwere types (nog) niet :-( Zelfs in Duitsland kan ik ze nog niet vinden. Ik wil alleen de Intel koelers niet gaan gebruiken, eenmaal gemonteerd zitten ze meestal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Dan kun je altijd nog terecht bij Coolermaster zelf.
Die kunnen je vast wel een verkoopadres geven.

Ik heb zelf nu beide Raptors in bezit.
ik zal ze eens naast elkaar testen en hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
Ik heb de ecd tak van coolermaster maar eens een mail gestuurd of ze deze nieuwe
heat pipes al ergens in Nederland verkopen.

Ik heb mijn EPS voeding al binnen nu de rest nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment denk ik erover om ook eens op de DUAL-Toer te gaan (o.a. dit topic heeft mij geinspireerd). Maar ook mijn DOC wortels spelen nog een beetje mee;

Na wat onderzoek blijkt dat deze beide zaken met elkaar verenigd kunnen worden in de Asus PC-DL Deluxe icm 2 x 2.4 Xeon.

Maar voordat ik begin wil ik graag nog wat recente info;
-Is de OC-truc met de xeons nog mogelijk, of is er inmiddels een nieuwe revisie van het MoBo die e.a. onmogelijk maakt ?
- En natuurlijk, moet ik nog letten op een bepaalde stepping van de Xeons ?

In eerste instantie wordt deze PC toegevoegd aan mijn "DPC-stal", dus dan lopen de processors 24/7 100% full-load met Folding@Home. Stabiliteit is dan best belangrijk, maar ook warmtegeneratie,- en afvoer. Maar ook het wattage wat de Powersupply moet kunnen leveren moet ik nog onderzoeken.

Vandaar deze vragen om mee te beginnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mountainman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 22:50
Ivm een upgrade aan het eind van het jaar wil ik graag alvast wat info vergaren.
Misschien een hele domme vraag, maar ik zie er echt geen antwoord op: Waarom staat de Xeon nocona (800mhz fsb) niet in de pricewatch 8)7 ? Mijn config zou er dan als volgt uitzien:

2x Xeon nocona 3,06 of 3,2 Ghz
2 GB DDR2
Supermicro Mobo welke weet ik nog niet precies iig met scsi en pci xpress
Ati pci xpress x800 waarschijnlijk
1x 15k Seagate cheetah 18,3 GB
en waarschijnlijk een apple cinema display 23" of 2 19" tft's.

Jaja, ik weet het het is een droom pc en veel geld, maar ik moet ook heel lang met deze doen.
Wat maakt de nocona nou speciaal boven een opteron of een andere xeon? Verder zijn mijn componenten een beetje goed op elkaar afgestemd, daarmee bedoel ik dat ik ook inderdaad windows binnen een minuut geboot wil hebben...

Mijn vraag is dus, wat is eigenlijk het mysterie rondom de nocona?

PSN: ChrisCalculus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mountainman schreef op 05 oktober 2004 @ 00:15:
Ivm een upgrade aan het eind van het jaar wil ik graag alvast wat info vergaren.
Misschien een hele domme vraag, maar ik zie er echt geen antwoord op: Waarom staat de Xeon nocona (800mhz fsb) niet in de pricewatch 8)7 ? Mijn config zou er dan als volgt uitzien:

2x Xeon nocona 3,06 of 3,2 Ghz
2 GB DDR2
Supermicro Mobo welke weet ik nog niet precies iig met scsi en pci xpress
Ati pci xpress x800 waarschijnlijk
1x 15k Seagate cheetah 18,3 GB
en waarschijnlijk een apple cinema display 23" of 2 19" tft's.

Jaja, ik weet het het is een droom pc en veel geld, maar ik moet ook heel lang met deze doen.
Wat maakt de nocona nou speciaal boven een opteron of een andere xeon? Verder zijn mijn componenten een beetje goed op elkaar afgestemd, daarmee bedoel ik dat ik ook inderdaad windows binnen een minuut geboot wil hebben...

Mijn vraag is dus, wat is eigenlijk het mysterie rondom de nocona?
Hij is via pricewatch.com blijkbaar al prima verkrijgbaar... Ook op een aantal Nederlandse sites is de Nocona al gespot (zie eerdere posts).

M.i. is Nocona niet echt een mysterie. Vooral de 800 MHz FSB zal hem waarschijnlijk goed doen.

Maar met jouw budget zou ik toch voor een Dual Opteron gaan (met NUMA)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mountainman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 22:50
Als ik voor de opterons ga dan mis ik de DDR2 (als ik naar de mobo's van Tyan kijk), dus of dit een verstandige keuze is...
Ik heb me net ingelezen over de NUMA -techniek en dit is inderdaad een groot voordeel boven de Xeon's. Hoeveel geheugen zou ik dan moeten nemen wil de opteron's maximaal benutten? Ook zijn de opteron's een tikkeltje duurder, dus dan zal ik zowieso 2x de opteron 246 (2.0 Ghz) moeten nemen. "Winnen" 2 x Xeon 3,0 Ghz hiervan?

PSN: ChrisCalculus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mountainman schreef op 05 oktober 2004 @ 15:30:
Als ik voor de opterons ga dan mis ik de DDR2 (als ik naar de mobo's van Tyan kijk), dus of dit een verstandige keuze is...
Ik heb me net ingelezen over de NUMA -techniek en dit is inderdaad een groot voordeel boven de Xeon's. Hoeveel geheugen zou ik dan moeten nemen wil de opteron's maximaal benutten? Ook zijn de opteron's een tikkeltje duurder, dus dan zal ik zowieso 2x de opteron 246 (2.0 Ghz) moeten nemen. "Winnen" 2 x Xeon 3,0 Ghz hiervan?
DDR is een stuk sneller dan DDR2 (gelijke datadoorvoer per seconde maar veel snellere reactietijd) dus dit lijkt me nou niet echt een probleem. Wel heb je geregistreerd (buffered) geheugen nodig voor de Opterons.

Verder denk ik dat 2 x 246 "gewaagd" is aan 2 x Xeon 3 GHz (Nocona). M.a.w. ze zullen gemiddeld ongeveer even snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, een dual Xeon bak is helemaal niet zo speciaal meer qua prijs...

2x 2.4 / 5.33 = 2x 217 = 434
ASUS PC-DL = 175
1 GB Infineon (2x512) = 160
480W Tagan = 99
HDD + Videokaart : samen 100 tot 600 euro, naar keuze :P
Geluiskaart: vanaf 20 euro
Kast: vanaf 50 euro

Totaal : 1.038 euro

Je kunt voor onder de 1.000 euro een complete setup hebben, misschien kun je nog wel sub-1.000 blijven, met wat geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

@lintweaker ; precies, EDC is de "servertak" van Coolermaster, al wat gehoord?

@all ; idd de 74gb raptor is merkbaar stiller, alhoewel nu ik de kast van tafel heb gehaald en deze op de grond heb geplaatst hoor ik beide nauwelijks.
Ik vind het overigens niet erg dat je wat hoort, teken dat alles nog werkt zeg maar.
Nu hoor ik eigenlijk alleen de seagates in raid5 bij writes, das goed te doen.

@gmc ; een goede (ideale) combinatie is idd de pc-dl met 2x 2,4Ghz
Maar zoals met alle pc's hangt het van je plannen af, wat ga je ermee doen?
Ik persoonlijk koop geen PC's voor FaH, maar goed ieder zijn meug ;)
Op dit moment denk ik dat een PCH-DL een betere keus is, voor een paar tientjes meer heb je 2x PCI-X erbij, da's lekker voor bijvoorbeeld diskperformance (RAID,SCSI)
Deze heb ik met 2x 2,4GHz D1 stepping, met het laatste beta bios draait deze stabiel op 200x17 via de "moosemod" (jumpers verplaatsen voor fsb200)
Ik heb al screenies gemaakt van 210x17=3570MHz pic, helaas nog niet stabiel genoeg om te benchen (linker pifast is 200x17, middelste zijn 166x17, rechtse is 210x17, CPUCLOCK registreert GEEN wijziging in FSB settings, Crystal CPUID WEL)
Ik vermoed (hoop) dat in mijn geval het geheugen niet hoger wil (samsung ddr333)
Dat kan ik deze week uitgebreid gaan testen als mijn Adata Vitesta DDR500 eindelijk na 4 weken bezorgd wordt.
Er is trouwens een "nieuw" trucje bijgekomen wat ik nog niet volledig heb kunnen testen; alle fsb jumpers verwijderen en "insert key" ingedrukt houden tijdens booten
Dan start de pc op fsb 166mhz wat je met de juiste clockgen kunt opvoeren tot de max van je pc, bij sommigen zelfs tot de 250 link
Deze combo is relatief goedkoop en lekker snel, over het algemeen hoe hoger (nieuwer) de stepping, des te beter de resultaten.

Of als je even geduld hebt dan kan je de ncch-dl met 2x Nocona 2,8GHz proberen
Deze zijn qua prijzen die ik in duitsland zie iets hoger dan de pc-dl combo maar lopen standaard al op 200fsb met ondersteuning voor ddr400, met 6x SATA en 2x PCI-X onboard. (even zoeken op Geizhals.at)
NCCH-DL heeft ook 64bits ondersteuning en met nieuwe stepping Nocona's krijg je EDB (DEP) en een soort Speedstep geloof ik, kan post zo snel niet vinden.

Nog meer NCCH-DL info ;

Special Feature
- Throttling mode support (System will automatically speed down upon CPU overheating)
- Overclocking on FSB & DRAM
- Power management mode S1, S3, S4(depend on OS support) & S5
- Dual VRM Design

[ Voor 10% gewijzigd door bennovb op 05-10-2004 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B3NN0 schreef op 05 oktober 2004 @ 21:08:
[... veel fijne info . ..]
Mijn doel met deze dual is in eerste instantie FaH draaien (ik ben zo'n DPC-freak :P ), maar het wordt uiteindelijk mijn thuis-servertje.

Omdat er als server niet veel PC's aan komen hangen is voor mij pci-x minder belangrijk denk ik. Bovendien moet ik mijn budget een beetje in de gaten houden, maar als het maar weinig scheelt is het een goede tip.

Daarnaast is mijn oog op deze combo gevallen omdat ik tweaken en oc-en leuk vindt. Tot nu toe steeds op single systeem, maar mijn dual-kennis kan ook wel wat verbetering gebruiken. Maar het moet in ieder geval een sabiele oc worden omdat FaH 24/7 gaat draaien @ "100% load all the time"

Als het uiteindelijk mijn server wordt ga ik overigens meteen linux leren.

Ik wil je sowieso bedanken voor je info :)

Je hebt over een beta-bios; ik zag in de meuk-tracker dat er een "niet beta" / officele update is verschenen. Moet je persé een beta gebruiken ? Nee toch . . . dacht ik. Mooie nieuwe vonst trouwens die nieuwe truc

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

de bedoelde BETA BIOS is voor de PCH-DL, nog niet publiekelijk beschikbaar, viavia verkregen van een 2CPU user.
als OC-en je doel is zijn beide goed; PC-DL draait al even mee en is veel info over met enkele zeer mooie resultaten
PCH-DL is minder bekend en krijgt wat minder aandacht maar mijn resultaten zijn hoopvol, doel is 50% OC stabiel = 3600MHz
(Update ; PCH-DL heeft sinds kort een eigen topic op 2CPU)
ik post de eerder geplaatse info (gedeeltelijk) ook op US fora en hoop op reacties
het systeem is vrij vers (2-3wkn) en heeft nog wat tweaks nodig zoals beter mem en (hoop van niet) stabielere voeding
met een beetje geluk en goede wil kun je met deze combo heel veel doen

@Firepower ; psies mijn ding; veel voor weinig!!!
Vergeet daarbij V&A, marktplaats, Ebay en Duitse retailers niet.
Sub1000 is zeer zeker haalbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door bennovb op 06-10-2004 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 09:30
Over de 64bits (EMT) ondersteuning van de NCCH-DL heb ik zo mijn twijfels. Goed hij kan overweg met Nocona's. FSB800 kan hij dus wel draaien, maar het blijft een i875P-chipset en ik heb nergens kunnen vinden dat deze ook EMT64 ondersteunen. Daarom kijk ik met smart uit naar een NCLV-D van ca 330 eur , want deze heeft de i7320 chipset met ondersteuning voor EMT64. Omdat ik geen grafische tools draai op die server, voldoet deze prima. Als je hem als workstation gaat gebruiken, kun je misschien beter zoeken naar een moederbord met de i7525 chipset. Dan heb je PCI-e 16x voor een leuke grafische kaart. Nadeel van dergelijke plankjes is wel dat de prijs duidelijk hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Dat vraag ik me dus ook af. Ik zit al een tijdje te wachten op een aankoop van een verse dualbak (ik draai nog steeds op 2xpiii866 duh :) )maar die Noconaborden zijn nog vrijwel nergens te krijgen in NEderland. Op de asussite zeggen ze dat emt64 wel ondersteunt wordt net als ddr400. Daarnaast kun je later op een gunstig prijs/kwalimoment zonder je moederbord te hoeven vervangen overstappen op dual Nocona. IK vraag me af hoe de i7225 als workstationchippie presteert tegenover de 875p met Nocona's en emt64. MOchten mensen leveranciers weten van de NCCH-DL, de IWILL DH800 of (voordelige) borden met de i7525. POst een linkje graag bvb :+ Duitse leveranciers ook prima. IK heb al aardig wat bedrijven gebeld/gemaild maar het is nog vrij schaars terwijl die NCCH-DL bijvoorbeeld al sinds juli op de markt is :?

[ Voor 20% gewijzigd door under-world op 06-10-2004 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

@Underworld; zie link hierboven -> www.geizhals.at/eu
Is een oostenrijkse site maar je kunt er ook DE/EU prijzen zien
(vlaggetje bovenin klikken, verzenden naar NL kost tussen 7,50 en 25,00)

Aanbieders genoeg en soms erg goede prijzen
heb hier al veel aanbiedingen gescoord ;

200GB SATA Seagate voor 104,12
Stacker 4in3 Drivecage voor 14,90
A-data Vitesta DDR500 512MB voor 107,40

NCCH-DL voor 250
Xeon 1MB/800MHz voor 225 (zoeken op xeon 200MHz)

Have fun shopping.......

[ Voor 55% gewijzigd door bennovb op 06-10-2004 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ben op het moment even aan het informeren naar de NCCH-DL en -DR, ze zijn slecht leverbaar in NL omdat er te weinig vraag is en enkel per 5 geleverd worden. Vraagprijs is onderweg, mochten mensen intresse hebben (ik plaatst enkel een bestelling als ik er ook 5 kwijtkan), kan men mailen op mijn profieladres.
edit:
Prijsindicatie is in ieder geval zo'n 290,-, dus voor net onder de 300 incl. porto enzo moet het te regelen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Kippenijzer op 07-10-2004 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
@B3NN0: nog steeds niets vernomen van Coolermaster :( Ik denk niet dat ze reageren, stel je eens voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daneel
Die NCCH-DL is in mijn ogen nog het interessantst (wat een woord). Alleen twijfel ik nog over de ondersteuning van EMT64 door dit moederbord.

Wat ook nog een leuk bordje is:
http://www.supermicro.com...Xeon800/E7320/X6DVL-G.cfm
Prijs in Duitsland: € 285,- inkl. mws excl verzendk.
1x PCI-e 8x
2x PCI-X
3x PCI (32 bits)

http://www.happyware.de/d...preisliste/preisliste.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
zijn jullie xeon bezitters al bang voor dit dual monster (tje) :

http://linuxdevices.com/news/NS7787520286.html

:)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 07-10-2004 09:20 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daneel schreef op 06 oktober 2004 @ 23:41:
Die NCCH-DL is in mijn ogen nog het interessantst (wat een woord). Alleen twijfel ik nog over de ondersteuning van EMT64 door dit moederbord.

Wat ook nog een leuk bordje is:
http://www.supermicro.com...Xeon800/E7320/X6DVL-G.cfm
Prijs in Duitsland: € 285,- inkl. mws excl verzendk.
1x PCI-e 8x
2x PCI-X
3x PCI (32 bits)

http://www.happyware.de/d...preisliste/preisliste.pdf
Note: PCI-Express is limited to single-function add-on card devices

hmmm, dus geen grafische kaarten???
Verder een leuk board, ATX dus past in elke kast alleen zitten de processoren pal achter de cdrom spelers dan (niet super om te kunnen koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daneel
Ja, sorry. Ik ben op zoek naar een vervanger (mobo+cpu's) voor mijn huidige server. Grafische talenten zijn dan niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 09:30:
[...]

Note: PCI-Express is limited to single-function add-on card devices

hmmm, dus geen grafische kaarten???
Verder een leuk board, ATX dus past in elke kast alleen zitten de processoren pal achter de cdrom spelers dan (niet super om te kunnen koelen).
Geen 3D.. jammer, anders zou dit echt een super bord zijn voor de tweakers met de kleine portomonee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

B3NN0 schreef op 06 oktober 2004 @ 13:26:
@Underworld; zie link hierboven -> www.geizhals.at/eu
Is een oostenrijkse site maar je kunt er ook DE/EU prijzen zien
(vlaggetje bovenin klikken, verzenden naar NL kost tussen 7,50 en 25,00)

Aanbieders genoeg en soms erg goede prijzen
heb hier al veel aanbiedingen gescoord ;

200GB SATA Seagate voor 104,12
Stacker 4in3 Drivecage voor 14,90
A-data Vitesta DDR500 512MB voor 107,40

NCCH-DL voor 250
Xeon 1MB/800MHz voor 225 (zoeken op xeon 200MHz)

Have fun shopping.......
B3nno tx voor die link ik had hem na je eerste post al even doorgespit maar was wat huiverig omdat het een oostenrijkse site is. Als jij goede ervaringen met die lui (welke winkel ?? ) hebt geloof ik wel dat dat goed zit. OP zich hele nette prijzen inclusief rembours. Het liefst koop ik natuurlijk in Nederland maar als het niet te krijgen is moet ik daar maar vanaf stappen.

Ik heb kippenijzer ook even een mailtje gestuurd met de vraag mij op te nemen in het lijstje van NCCH-DL geinteresserden. Even kijken of daar wat uitrolt en of er genoeg interesse is. Per 5 zelf bestellen klinkt interessant natuurlijk en misschien valt de prijs dan ook nog wat lager uit. GAat dit niet lukken dan ga ik voor een levercier via geizhals. Ik denk dat ik nog max een week a 14 dagen ga wachten en dan hoop ik toch echt een keer te gaan bestellen want ik wacht al vanaf eind augustus.

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 07-10-2004 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Niks te danken, maar vergis je niet.....
Geizhals is gewoon pricewatch hoor
Via de categorien of zoekfunctie kom je bij de aanbieders
Succes met de gezamenlijke inkoop

Ik heb oa gekocht bij Gohe-Computers, Cheeep en PC-Cooling

[ Voor 16% gewijzigd door bennovb op 07-10-2004 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Die gezamelijke inkoop moet wel genoeg animo voor zijn natuurlijk. Dat Geizhals dat kende ik helemaal niet, vandaar dat ik je even vroeg naar winkelervaringen (EU aanklikken levert tenslotte ook alleen D of AT aanbieders. :+ ) Zit soms toch een groot verschil met Nederland qua prijs op sommige producten maar ik ben altijd huiverig om te bestellen bij een mij onbekende winkel, zeker als het een buitenlandse winkel is. Op goede ervaringen van anderen durf ik echter wel af te gaan en het moet allemaal niet te lang meer gaan duren.

[ Voor 8% gewijzigd door under-world op 07-10-2004 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

arnoman schreef op 07 oktober 2004 @ 11:03:
[...]
Geen 3D.. jammer, anders zou dit echt een super bord zijn voor de tweakers met de kleine portomonee :(
Ben bang dat de V in de naam in deze als "Value" opgevat kan worden, en helaas is de DVL serie gericht op servers, dus hoe vervelend ook, wel begrijpelijk :'(
Ook erg jammer dat de "die-hard" workstation borden van SuperMicro rond de 420,- beginnen, en niets PC-DL achtig's qua prijzen beschikbaar is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
Met een beetje geluk krijg ik morgen mijn Asus NCT-D mobo binnen, alleen jammer
dat ik zeker nog tot 25/10 moet wachten op mijn 2 procs :( om maar niet te spreken van het geheugen...bleeding edge is leuk maar dat wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
Kan iemand mij vertellen hoe hoog een standaard Xeon met Intel stock koeler is? Ik mijn mijn moederbord in mijn kast hangen (procs nog niet binnen) in het lijkt een beetje aan de krappe kant. Als de koelers en fan te hoog zijn blokkeren ze mijn interne 3.5" slots.

Op de foto's uit het moederbord boekje lijken een boxed Xeon echter niet zo groot en zou het net moeten passen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Zie vorige posts topics, er zijn diverse uitvoeringen;

je hebt ze met de fan boven op het koellichaam, ik had ze met de windtunnels aan de zijkant
de eerste is vrij hoog, de tweede alleen breed (en luidruchtig)
bij de nocona's krijg je een relatief laag koellichaam met de koeler erbovenop (geloof ik)
het zou een lomp ontwerp zijn als stock niet past
de coolermaster pipes zijn wel behoorlijk hoog

[ Voor 18% gewijzigd door bennovb op 08-10-2004 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Hier zijn mijn OC resultaten tot nu toe, ZONDER MODS! en zonder FSB jumpers!
Met INSERT-trick tijdens boot en dan Clockgen om FSB op te voeren.

Als ik de plaatjes resize is de tekst niet te lezen, sorry dat ze wat groot uitgevallen zijn.

Hoogste FSB

Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/+250FSB/13x254=3302.JPG

Hoogste OC met 250+ FSB

Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/+250FSB/14x253=3550.JPG

Hoogste OC

Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/+250FSB/15x240=3605.JPG

[ Voor 28% gewijzigd door Abbadon op 09-10-2004 11:17 . Reden: resize, kunt er gewoon op clicken voor realsize :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
@B3NN0: Wat voor voeding gebruik je in je stacker? Ik heb nu toch ook maar een stacker aangeschaft, alleen de voeding die ik heb draait rondjes in het frame. Het is wel een EPS voeding alleen waarschijnlijnk nog ATX formaat.

update: argh RTFM werkt toch soms wel beter :D, PSU bracket gevonden.

Maar dan toch een ander vraagje: Het lijkt erop dat de afstandbussen voor de koeling
nu net iets te klein zijn bij de Thermtake Tsunami moest ik de grote al hebben, bij de Stacker zijn deze net iets te klein :( Hoe zit dat bij jouw mobo?

[ Voor 42% gewijzigd door lintweaker op 09-10-2004 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
B3NN0, je kunt ze gewoon resizen en met een simplele muisklik toch leebaar houden :) (heb 't maar even gedaan).

Ziet er indrukwekkend uit behalve de eerste twee, want daar heb je rekenfouten als ik het zo zie. Lijkt wel FSB related.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMFG _/-\o_

Je kondigde al aan dat je bezig was met mooie OC . . . en je hebt je doel bereikt 3.6 Ghz, 50% OC dus. En die laatste was nog stabiel ook.

Nu weet ik zeker dat ik je advies ga opvolgen !

En idd (^^ wat hierboven geschreven werd) jij had toch die 480 watt Tagan als voeding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

@Abbadon, je hebt gelijk EN je hebt gelijk, ik had ze idd kunnen resizen.
Maar wat ikzelf erger vind, in mijn enthousiasme heb ik die errors niet gezien, anders had ik ze zeker niet gepost.
Dan maar weer terug op de testbank, nog eens overdoen.

@lintweaker; Stacker is een fijne kast, ikzelf ben iig er heel blij mee, voeding idem zie hier.

http://www.geizhals.at/deutschland/a85649.html
http://www.topower.com.tw/En_default.asp

(In mijn vorige systeem had ik een Tagan, nu niet meer)

Wat betreft je vraag over de koeling en afstandbussen, weet ik niet zeker wat je bedoelt?

@G_M_C; Thanks, doel bereikt 8) , ik weet alleen nog niet zeker of ik dit ook 24/7 kan draaien, die 3600MHz is op het randje, moet ik nog verder testen voor stabiliteit.
In vergelijking met vele anderen die een PC-DL/PCH-DL hebben is dit een erg mooi resultaat, ik heb een beetje mazzel denk ik.

Dit is wel gedaan ZONDER MODS, dus geen extra voltage, geen U-wire in de processor sockets, geen pinnen afgebroken etc dus er is nog ruimte denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door bennovb op 09-10-2004 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B3NN0 schreef op 09 oktober 2004 @ 12:45:
[...]
@G_M_C; Thanks, doel bereikt 8) , ik weet alleen nog niet zeker of ik dit ook 24/7 kan draaien, die 3600MHz is op het randje, moet ik nog verder testen voor stabiliteit.
In vergelijking met vele anderen die een PC-DL/PCH-DL hebben is dit een erg mooi resultaat, ik heb een beetje mazzel denk ik.

Dit is wel gedaan ZONDER MODS, dus geen extra voltage, geen U-wire in de processor sockets, geen pinnen afgebroken etc dus er is nog ruimte denk ik.
U-wire (ook al zo'n mooie tweak @ xeons) om 1.5 ~ 1.525 volt te geven ipv 1.46 zou best eens wonderen kunnen doen. Alleen wordt dan de boel idd weer warmer.

Prachtig tweak-systeem btw (keek ff op je gallery).

Als ik deze week niets verneem op mijn V&A ad. ga ik de PCH-DL maar gewoon bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
[quote]B3NN0 schreef op 09 oktober 2004 @ 12:45:

@lintweaker; Stacker is een fijne kast, ikzelf ben iig er heel blij mee, voeding idem zie hier.

http://www.geizhals.at/deutschland/a85649.html
http://www.topower.com.tw/En_default.asp

(In mijn vorige systeem had ik een Tagan, nu niet meer)

Wat betreft je vraag over de koeling en afstandbussen, weet ik niet zeker wat je bedoelt?

Bij mijn bord heeft Asus een tweetal stalen plaatjes meegeleverd voor onder het moederbord. Hiermee wordt het gewicht van de koeling van het moederbord naar de kast verplaatst. Is dit niet standaard bij Xeon mobo's? Enfin het ziet er naar uit dat ik een extra plaatje onder het moederbord moet leggen omdat bij de stacker de afstand tussen mobo en kast hoger is. Eerst maar eens wachten tot ik de processors heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een dual xeon in bestelling staan. Enige onderdeel waar ik nog niet zeker van ben is de (pci-express) videokaart. Ik hecht nogal veel waarde aan 2D beeldkwaliteit, maar helaas maakt Matrox geen pci-e kaarten. Een 3D kaart zoals de nVidia Quadro is erg mooi maar ik heb geen idee van de beeldkwaliteit ervan.

Welke videokaart gebruiken de xeon bezitters hier nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik gebruik een dual DVI kaart zodat het voor 2D beeld geen donder uitmaakt wat voor kaart/merk je gebruikt (mits je de schermen middels DVI aansluit that is). Overigens maakt het voor analoge aansluitingen ook niet meer uit wat je neemt: nVidia en ATI kaarten doen het tegenwoordig net zo goed als Matrox is mijn ervaring (misschien niet op reso's bóven 1600*1200 maar wie draait dat op een CRT?)

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.