Ik heb gisteren de demo heel veel gespeeld en ik ben nogsteeds vrij positief.
Ik heb een hele tijd met Arsenal geprobeerd want ik vind Milan echt helemaal niks maargoed, daarna toch maar even gedaan en de 4-1-2-1-2 tactiek (4-4-2 met compacte ruit is het eigenlijk) gaf weer een hele andere draai aan het spel.
Bij Arsenal moet je eigenlijk echt via de vleugels spelen en normal ligt me dat wel alleen heb ik het hier nog niet goed genoeg onder de knie. Bij Milan sluit het middenveld veel beter aan bij de aanval en kun je driehoekjes door het midden maken om te scoren. Bij vorige versies maakte het erg weinig uit welke tactiek je speelde, nu luistert dat veel nauwer.
Nu speel ik veel PES3 en misschien ben ik dat gewoon teveel gewend maar ik vind FIFA05 op SemiPro nog een stevige uitdaging, en gelukkig maar. Ik kan me herinneren dat er demo's uitkwamen van vorige versies waarbij je op Professional al met 10-0 won in de demo. Ik heb FIFA98 t/m 2002 stuk gespeeld waarna ik van 2003 en 2004 de demo alleen kort heb gespeeld om tot de conclusie te komen dat het alleen maar slechter werd, maar 2005 lijkt eindelijk weer iets te verbeteren.
Als ik nu PES3 ga spelen zal ik 1 ding heel erg missen, en dat zijn de balaannames, die zijn gewoon geweldig in FIFA05. Het passen is goed, de tactieken zijn verbeterd , als je 5x scoort zijn er tenminste niet 3 gelijke doelpunten bij. Toch eindelijk weer iets aangepakt wat al jaren een groot probleem is. De graphics zijn uitstekend tenzij je erg up-close komt bij de shirtjes, maar de belichting en herkenbaarheid van de spelers is echt heel erg goed, ook ziet Highbury er fantastisch uit en klinkt het enorm goed qua sfeer.
Nu zijn er best een paar dingen die me storen; de spelers reageren erg traag, vooral bij verdedigen heb je altijd het gevoel dat je niet compleet in controle van je spelers bent, de AI van de overige verdedigers laat ook stevig te wensen over,
Ook zet ik mn vraagtekens bij de physics van de bal, die versnelt veel te hard en bij een hoge bal lijkt hij in de lucht te hangen alsof het een ping-pong balletje is.
De minpunten die ik zet zijn nou net een aantal dingen die PES zo goed maken, en dat is best jammer. Met PES3 kun je altijd voorspellen wat de bal gaat doen omdat deze zo natuurlijk reageert, ook kun je de AI wel wat toevertrouwen (dit merk je zeker als je gaat spelen met een fixed player). Ook vermoed ik dat de tactieken bij PES nog net een stukje uitgebreider en beter uitgewerkt zijn, maar daar zou ik de final van FIFA05 voor moeten spelen. Al met al is PES3 nogsteeds een stuk completer qua gameplay, vooral omdat je veel meer het gevoel van controle hebt en de AI ontzettend goed is, maar FIFA05 komt een aardig stuk in de goede richting met vooral die geweldige balaanname.
Helaas voor EA is PES3 al weer een jaar oud en staat PES4 voor de deur en die zal een stuk beter verkopen aangezien PES3 nu de naam heeft opgebouwd van het beste voetbalspel, de graphics er een stuk strakker uitzien en er een flink aantal competities en meer licenties in zitten, dat is voor het grote publiek toch altijd belangrijk. En dan ga ik nog niet eens alle verbeteringen in PES4 opnoemen qua gameplay want dat zijn geen ingrijpende veranderingen tov PES3. PES4 zal dan ook zeker het beste voetbalspel (ooit) zijn.
Dus FIFA05; de beste FIFA ooit? Ja. Het beste voetbalspel ooit? Nee.
[
Voor 3% gewijzigd door
Zamorano op 08-10-2004 12:39
]