Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Mijn 9-18 van de E-3 promotie is vandaag bezorgd (19-3 papieren verstuurd, dus anderhalve week). Gelukkig (:X) was m'n vriendin thuis aan het uitzieken, dus kan ik er straks meteen mee spelen i.p.v. een "niet thuis" briefje in de brievenbus te vinden...

AJK, zodra ik wat bevindingen heb... bevonden... zal ik het hier laten weten :)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent84
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 21:28
Inmiddels staat het ook op de frontpage, de E-450 is geïntroduceerd door Olympus. Opvolger van de E-420.

Grootste verschillen:

-3 Art Filters: Pop art, soft focus en pin hole.
-Truepic III+ processor.
-Grotere buffer voor continu schieten: 8 RAW foto's.
-Verbeterd LCD scherm.

Link naar: Dpreview en Let's go digital.

Wat ik jammer vind, is dat ze nog steeds het 3 punt autofocus systeem gebruiken. Dit zullen ze waarschijnlijk wel gedaan hebben vanwege de E-620. Om toch onderling verschil tussen de modellen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Daarnaast geen beeldstabilisatie... echt een instapper dus.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Om toch onderling verschil tussen de modellen te houden.
Tja, de verschillen zijn inderdaad erg klein :o Ik begrijp goed dat Oly met verse modellen wil komen, maar de differentiatie binnen de Oly-lineup is erg beperkt. Natuurlijk kan een kleinere fabrikant als Olympus niet een enorme range aan dSLRs aanbieden, maar je kan zien (wat ze op DPReview ook al melden) dat het lijkt alsof Olympus 'moeite' had dit toestel precies goed te specificeren dat hij tussen de kleinste en de E-620 zou vallen.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

De E-450 wordt in mei verkocht bij de amerikaanse variant van Telsell en pas een stuk later via andere kanalen. Gezien de geringe verbeteringen t.o.v. de E-420 zou het me niet verbazen als de E-450 voornamelijk gepland is als telsell-camera om zo naamsbekendheid te verwerven en dat we het ding ook niet echt in gewone winkels terug gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds enige tijd (december) ben ik ook tevreden bezitter van een E-520, en ik lees dan ook geregeld mee in dit topic.
Ik ben echt een starter qua fotografie, met mijn superzoom maakte ik vaak leuke plaatjes, maar ik kwam op een punt dat ik méér wilde.
Helaas heb ik door tijdgebrek de camera nog niet geheel leren kennen, maar we zijn op weg.
Ergens in juni heb ik de workshop die bij de camera werd aangeboden, ik ben benieuwd wat dat mij voor inzichten geeft.
Verder ben ik tevreden met de camera. ligt fijn in de hand en door het formaat is hij makkelijk mee te nemen zonder jezelf al te flink te moeten belasten/bepakken.

De nieuwe camera's heb ik ook op de Oly site bekeken, en ik moet toegeven dat ik dat kantelbare scherm wel aansprekend vind, hoewel het ook een kwetsbaar onderdeel kan zijn. Voorlopig ben ik nog bezig mijn camera te leren kennen, dus kijken naar andere modellen is voor mij niet echt zinvol.

edit:
Ik blijf dus gewoon meelezen en steek er vast nog wel wat van op hier.
Inhoudelijk gaan mijn bijdrages beperkt zijn denk ik, maar daar kan men gewoon overheen lezen natuurlijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Species5618 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:33:
AJK, zodra ik wat bevindingen heb... bevonden... zal ik het hier laten weten :)
Goed... heb nu een tijdje met de 9-18 kunnen spelen en ik ben er erg tevreden mee. 9mm geeft een erg leuke field of view. Het heeft wel wat beperkingen, zo moet je oppassen dat je eigen schaduw niet op de foto komt, dat gebeurt nogal snel door de grote hoek.

Wat me meteen opviel is dat de lens erg klein is. Ik had hem al niet zo groot verwacht, maar toen hij uit het doosje kwam was ik toch wel lichtelijk verrast over het geringe formaat. Ondanks dat het slechts een standard-grade lens is voelt hij prima aan, heb geen kraakjes/piepjes/speling of andere bouw-kwaliteit-technische gebreken opgemerkt. De zoomring werkt prima, maar de focusring ben ik minder enthousiast over. Deze is vrij small vergeleken met de andere lensen die ik heb en hij bevindt zich direct achter de plek waar de lens-barrel ineens een stuk breder wordt. De focusring is daarom niet superprettig in gebruik. Het is niet echt een gigantsch probleem, in 99.9% van de gevallen heb je meer dan genoeg DoF dat je zelfs met weinig licht op de AF kunt vertrouwen.

Qua beeldkwaliteit valt er weinig slechts te zeggen, de plaatjes zijn scherp en contrastrijk. Ik heb (in de beperkte hoeveelheid foto's die ik echt gepixelpeep'ed heb) niet echt een verschil gemerkt tussen wide open en nauwer diafragma. Barrel distortion heb ik niet echt opgemerkt, het zal er vast wel zijn, maar ik heb niet specifiek foto's gemaakt om dit te testen of een liniaal langs de lijnen gelegd op m'n monitor. Hier en daar zie ik wel een beetje chromatische abberatie (voornamelijk rood/paars), maar het is nauwelijks zichtbaar en niet echt storend. Een positief punt om expliciet te melden is hoe de lens met flare omgaat. Ik heb een serie foto's gemaakt op weg van werk naar huis met een vrij laagstaande zon en ondanks dat de zon regelmatig in of net naast het frame stond, heb ik geen flare gezien. Het maximale diafragma van f/4-f/5.6 is niet indrukwekkend, maar gezien je prima wide open kan schieten is het behoorlijk bruikbaar.

De pop-up flash van de E-3 is maar beperkt bruikbaar, op 9mm heb je een flits-schaduw en geen evenwichtige belichting van de scene. Met andere Olympus-bodys zal dit effect nog een stukje sterker zijn, aangezien de flitser daar dichter bij de lens zit. Maar goed, dat flitsen en UWA niet goed samengaan was al bekend.

Conclusie: Een prima lens die mooie plaatjes levert. De grote kijkhoek zorgt voor leuke nieuwe mogelijkheden mbt compositie. Als de lens niet als kadootje bij de E-3 was geleverd, zou ik hem hebben gekocht (in fact, de E-3 body, deze 9-18mm en een externe flitser stonden op mijn musthave short-list, toen de E-3 actie bekend werd gemaakt was de beslissing snel gemaakt :)).

3 voorbeeldplaatjes, geschoten als large/superfine JPEG, vivid picture mode, noise reduction op low, iso 200, en voor meer info, zie EXIF :) (Vrijwel) geen nabewerking toegepast. Full-size versies zijn beschikbaar op verzoek als iemand daar echt behoefte aan heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.wormeester.nl/foto/9-18-sample-3.jpg

(de blown highlight rechts is de zon :))
Afbeeldingslocatie: http://www.wormeester.nl/foto/9-18-sample-4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wormeester.nl/foto/9-18-sample-5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:45

AJK

...

_/-\o_ Heel erg bedankt voor je ervaring . _/-\o_ Dat gaat echt asociaal wijd zo te zien.

Ik zit nog steeds hard te twijfelen tussen de fish en deze lens. Van het weekend heb ik met de 10.5 Dx van nikon gespeeld en ik blijf het een geweldig effect vinden. Deze lens is met zijn ~450 euro echter een flinke berg goedkoper de de 600+ van de fish. Op dit moment zou ik nog niet echt mijn voorkeur kunnen uitspreken.

Ik zit nu te twijfelen om voor een van de volgende 2 setjes te gaan sparen:
  • 9-18, 12-60
  • 8, 11-22, 14- 54
De laatste combinatie is zeker nu ik een hoop portretten schiet wel prettiger. Aan de andere kant is de snellere auto focus van de 12-60 ook weer prettig. Het bereik van 12, 14, 25 ,35 en 50 mm wordt in ieder geval in beide gevallen prima gedekt.

Ik zit nu aan ruim 6000 foto's in 5 maanden tijd op mijn E-520, dat gaat redelijk hard voor alleen de hobby. Dan dan moet ik er wel bij zeggen dat ik afgelopen week er nog 800 geschoten heb. Met een beetje zon zal ik een stuk sneller naar buiten gaan om lekker te gaan schieten.
Ter vergelijking de E-420 van mijn heeft er net geen 4000 gedaan in iets minder als 10 maanden 1 dag per week schieten

Keuzes! Keuzes!

Ps. Voor de flits liefhebbers ligt er nog een FL50R voor net iets onder de 300 euro bij de media markt in Rotterdam centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Fisheye zit redelijk in de love it or hate it categorie. Zelf ben ik niet erg fan van het effect. Lekker wideangle is leuk, maar de vervormingen die er bij fisheye bijkomen vind ik dan weer minder.

Je 2e combi komt daarentegen al best wijd met de 11-22, die dan ook nog eens pro-grade is als ik het goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Species5618 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 16:19:
Fisheye zit redelijk in de love it or hate it categorie. Zelf ben ik niet erg fan van het effect. Lekker wideangle is leuk, maar de vervormingen die er bij fisheye bijkomen vind ik dan weer minder.

Je 2e combi komt daarentegen al best wijd met de 11-22, die dan ook nog eens pro-grade is als ik het goed herinner.
Klopt, Persoonlijk vind ik het een fijn effect voor binnen, en het geeft gewoon een heerlijk perspectief bij sommige objecten .

De 11-22 is een pro lens en ook nog een stuk licht sterker (2.8-3.5). Ik heb hem pas gelden naast de 9-18 gezien maar die is echt een slag kleiner daarnaast gaat de 9 mm uiteraard ook een stuk wijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is hier al even stil zie ik, maar toch heb ik een vraag.
Ik heb mijn vraag ook gesteld in het advies-statief-topic, maar hier zitten de Oly-gebruikers, en daar misschien niet.
Ik ben op zoek naar een statief voor mijn e-520, en zie door de bomen het bos niet meer.
Omdat er geen extreem tele op wordt gezet is de combi niet echt topzwaar en gaat dat ook niet worden.
Voorlopig heb ik de 2 kitlenzen en er komt binnenkort een macro bij, en verder..... weet ik het nog niet, eerst eens een statief erbij.
Welke gebruiken jullie (als je er een gebruikt) en bevalt dat of loop je tegen beperkingen aan?
Bedankt alvast voor jullie visie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik heb een Gorilla Pod (voor m'n E-520), en dan het grootste formaat (SLR-Zoom dus). Waarschijnlijk kan één maat kleiner (SLR) ook wel, maar het was een verjaardagscadeau..

Deze dus.

[ Voor 3% gewijzigd door MrSleeves op 28-04-2009 15:41 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je snelle antwoord!
Hoe hoog is dat statief ongeveer?
Ik heb er al eens naar gekeken, en de bijzondere opties (om een lantaarnpaal heen wikkelen bijvoorbeeld) spraken me erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Zie specs: 25 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn fout, overheen gelezen, excuus.
Hoewel erg leuk voor 'erbij' denk ik toch een groter statief te willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Gebruik zelf een Manfrotto 055XDB statief en 804RC2 balhoofd als belangrijkste set, kost zo rond de 100 euro. Daarnaast een simpele Vanguard monopod voor af en toe wat circuitwerk. Puntje bij paaltje gebruik ik beiden (te) weinig, de Manfrotto komt alleen uit de kast wanneer ik portretten maak, wat de laatste tijd niet vaak gebeurd.

Mijn tip: als je nog niet zeker weet wat je wilt, koop dan voor een paar tientjes een simpel statiefje bij een kijkshop ofzo, nee, je hebt dan niet veel bijzonders maar it does the job. Heb je echt wat beters nodig, dan kan je altijd nog investeren in een duurdere kit. M'n collega schiet met zijn eigen fotografie-bedrijf behoorlijk veel portretfoto's en doet dat nog altijd met een statief van een geeltje, het is toch goed genoeg.

Heb je geld te over, haal dan gelijk een groter met als Manfrotto. Voor een tientje of 7 / 8 heb je een exemplaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedpete op 28-04-2009 20:38 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Ik heb zo'n kijkshop statief van 3 (gulden!) tientjes die ik gekregen heb toen ik nog een 3mp compact had. M'n E-500 met kitlensen ging ook nog best goed erop, maar de E-3 met de 70-300 is al redelijk gammel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

M'n E-30 met 50-200 (die volgens mij zwaarder is dan de 70-300) staat muurvast op m'n Manfrotto, op m'n oude kijkshop-statiefje heb ik het niet geprobeerd maar ik betwijfel inderdaad of dat solide blijft staan.

Voor een 520 moet het echter geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Mn vangaurd Mk2 wiebelt zelfs met een 14-42 op zn laagste stand als een gek :S
Mn gitzo G2220 met G1778M ballhead daarin tegen staat met iedere mogelijke lens als een huis maar is wel een factor 10 duurder.
Statieven zijn een van de weinige camera gerelateerde dingen die gewoon nauwelijks verouderen. Een goed statief is altijd een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de snelle antwoorden!
Ik ga mijn vrije dag eens benutten om verschillende winkels (oa kijkshop; klinkt als gouden tip!) te bezoeken en statieven te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

AJK schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:19:
Mn vangaurd Mk2 wiebelt zelfs met een 14-42 op zn laagste stand als een gek :S
Geen vanguard kopen dan :P

Ik had zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/productafbeeldingen/kijkshop/zoom/KS101868z/luxon-statief-pro-1-(101868).gif
En die deed het prima, kost nu bij de kijkshop iets meer dan 20 euro, toch een flink verschil met een statief vna bijna 100 euro, helemaaal als je het amper benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Grappig, dat ding is precies dezelfde die ik ook heb... en die nu aan vervanging toe is :)

Ander onderwerp... De openingspost van dit topic kan wel een opfrisser gebruiken, hij stamt nog van 2004 en bevat geen relevante informatie meer. Ik weet niet of sOid nog actief is in deze thread, maar anders kan ik binnenkort wellicht iets in elkaar flansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedpete schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:19:
[...]

...
En die deed het prima, kost nu bij de kijkshop iets meer dan 20 euro, toch een flink verschil met een statief vna bijna 100 euro, helemaaal als je het amper benut.
lol, bedankt voor de tip, had een optie op een Manfrotto statief met ballhead, maar ik kan mijn centen beter gebruiken.

Zo vaak zal ik het idd niet gebruiken met m'n E-300 (schiet het meeste gewoon uit de hand, ja en ook telewerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De gouden tip om eens naar iets goedkoops te kijken ipv direct aan de 'grote merken' te beginnen is vandaag dus benut.
Bij de mediamarkt heb ik voor 24,99 een Hama- statief inclusief tas gehaald, redelijk gelijk (zo te zien) aan het hierboven geplaatste exemplaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.matrix.md/full-images/48d7bde336884/Tripod-HAMA-Star-61-1530mm----(4161).jpg
Mijn eerste indruk is dat deze voor mijn voorlopig HTK (huis/tuin en keuken) gebruik wel voldoet.
Heb ook wat steviger en duurdere jongens bekeken en ja, dat is natuurlijk geen vergelijking die ik kan maken.
Maar voor nu ben ik erg tevreden!

Heb overigens ook de e620 even in de hand gehouden toen ik toch in de MM was, maar ik miste daarbij echt een beetje grip, jammer. (Dat zelfde heb ik met de e4xx ook, maar ik had toch eigenlijk iets anders verwacht van de 620.)

En nu weer verder mijn nieuwe speelgoed uittesten! Fijne dag verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Heb zelf een Olympus Mini S, deze is inmiddels wel een aantal jaartjes oud maar beleef er nog altijd veel plezier van. Binnenkort maar eens een keer kijken voor een nieuwe, mis bij deze beeldstabilisatie.
Deze heeft toen der tijd wel meerdere prijzen gekregen voor mooiste design, vindt nog altijd dat het design zeer mooi is vergeleken met nieuwere camera's. Alleen de specs zijn niet meer van de dag van vandaag. Dit is trouwens de 5MP versie.

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0502/Olympus/oly_stylusvervesblkfrtbk-001.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door NeoMe op 29-04-2009 15:55 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn hier nog e-300 gebruikers? Moet zeggen dat de camera vele malen beter reageert met de 1.5 firmware (1.0 zat er nog op :X)

Nu nog op zoek naar een grip (iets met speld en een hooiberg :P)
Ben eigenlijk wel blij dat het een oud model is, heb ik tenminste wat in handen, ze doen tegenwoordig allemaal maar mee met de "hoe maken we de body's kleiner" trend :/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k0CMYVpGVbrozuWzO7d19V0L/full.jpg
oud, maar nog lang niet versleten :P, geschoten met de E-300 en de Zuiko 40-150, exif info is aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Neome, qua vormgeving is dit inderdaad een mooi toestelletje, kunnen de andere producenten een voorbeeld aan nemen!
@Krusher, dat bedoel ik nu ook, de grip (ik bedoel houvast) verdwijnt ten koste van... het gebruiksgemak (?) of wat dan ook... jammer

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 16:05:
ze doen tegenwoordig allemaal maar mee met de "hoe maken we de body's kleiner" trend :/
Mee eens, ben ook niet zo'n fan van de miniaturisatie die Olympus aan het doorvoeren is met de E-620 en E-450. Ik heb best grote handen, dus ik kan best een flinke brok camera vasthouden. De E-5x0 serie of groter (E-30/E-X) het liefst. Maar goed, ik heb geen praktische ervaringen met de kleine DSLRs behalve even in de winkel vasthouden, dus wellicht dat het in de praktijk best meevalt.

Het is overigens marketing-technisch wel een goede zet. Je hoort best vaak dat mensen een DSLR simpelweg te lomp vinden (voornamelijk het snapshot-publiek, maar goed, die besteden ook geld aan cameras en die markt is een stuk groter dan de tweakers/hobbyisten) en iets wat makkelijk in een jaszak kan en niet in de weg zit, maar toch de beeldkwaliteit en functies van een DSLR heeft, zou best populair kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zo worden de mensen met wat grotere handen dan gemiddeld in de kou gezet, want dan zit je snel aan een pro-body vast met dito prijskaartje. Erg jammer.
Zo'n kleine body met een lompe lens erop lijkt mij trouwens waardeloos fotograferen, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

M'n ouders hebben sinds kort een E-620. ik ga daar dit weekend heen en zal m'n 70-300 (sorry, lomper heb ik niet) erop schroeven, kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Zelf ben ik ook behept met gote handen en erg lange vingers (niet in figuurlijke zin natuurlijk ;) ), en kan zeggen dat de e500 serie mij goed in de hand ligt, maar kleiner moet het niet worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de E500 in handen gehad (zoals zoveel camera's de laatste tijd) maar mijn pink hangt dan te bungelen :P Onacceptabel :o

Op de E300 past m'n hele hand om de grip (in principe heb ik een batterygrip dus niet nodig, maar ik vind het wel prettig voor het balans icm topzware lenzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Vandaag eventjes met de E-620 van m'n ouders gespeeld... Ding is wel erg klein zeg. Maar toch bruikbaarder dan ik had gedacht. De grip blijft te klein voor optimale handling met mijn handen, maar ik kan me best voorstellen dat het met wat kleinere handen prima werkt. Ook de kit-lenzen zijn erg compact, vooral de 40-150 Mark-II is een stuk kleiner dan het origineel, dat bij mijn E-500 zat.

Contrast-detect AF werkt best goed, het maakt het gebruik van LiveView een stuk intuitiever dan de mirror-flip die de E-3 nog steeds nodig heeft om te focussen. Wat me echter wel opviel is dat de camera altijd een beetje ging her-focussen in CD-AF modus, ook al bleef ik constant op hetzelfde punt mikken. Met de gebruikelijke phase-detect AF ben ik dat nog niet tegengekomen.

De witbalans en exposure compensation previews in LiveView zijn erg nuttig. Je kunt in een oogopslag zien wat de verschillen zijn tussen verschillende EV-adjustments rondom de gemeterde waarde en ook hoe de boel er uit gaat zien bij de verschillende witbalans instellingen.

Met de 70-300 aan de E-620 merk je duidelijk dat het zwaartepunt goed in de lens zit. De camera hangt er maar een beetje aan vast. Het is nog wel prima bruikbaar, je moet de lens alleen goed ondersteunen. Een zwaardere lens dan de 70-300 zou wellicht iets teveel van het goede zijn.

Tot slot beviel het sluitergeluid van de E-620 me niet echt. Het klinkt wat... elektronisch (for lack of a better word). Ik luister een stuk liever naar de E-3 (of de E-500) dan naar de E-620. Maar goed, het geluid van de mechaniek is nou niet echt een belangrijk aspect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 10:11
Ik heb voor mijn E510 de lenzen 12-60 en 50-200.
Die wissel ik nogal eens.
Als ik op het IS-scherm kijk, kan ik de brandpuntafstand instellen. Dat is nogal een gedoe als ik de lenzen wissel.
Wat gebeurt er als ik de 200 mm-lens gebruik en de IS staat op b.v. 35 mm?
Of anders gezegd: waar is dat instellen eigenlijk voor nodig?
Ik kan dat niet in de handleidingen terug vinden.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Dick de Roos schreef op zondag 03 mei 2009 @ 13:28:
Ik heb voor mijn E510 de lenzen 12-60 en 50-200.
Die wissel ik nogal eens.
Als ik op het IS-scherm kijk, kan ik de brandpuntafstand instellen. Dat is nogal een gedoe als ik de lenzen wissel.
Wat gebeurt er als ik de 200 mm-lens gebruik en de IS staat op b.v. 35 mm?
Of anders gezegd: waar is dat instellen eigenlijk voor nodig?
Ik kan dat niet in de handleidingen terug vinden.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Dat instellen is niet nodig bij de lenzen die je hebt. Dit hoeft alleen bij objectieven die niet communiceren met de body, zoals oude manuele lenzen die je met een adapter op de camera zet.
De optie is door Olympus toegevoegd omdat veel Olympus-gebruikers ook IS wilde kunnen gebruiken met hun oude mf objectieven die ze via een adapter op de camera zetten. De camera moet weten wat de brandpuntsafstand van de lens is, zodat het IS-mechanisme optimaal functioneert.

Alle moderne objectieven die gebouwd zijn om op Olympus FT camera's te zetten, dus alle FT-objectieven, communiceren met de body en voor deze objectieven hoef je dus niet handmatig het aantal mm in te stellen voor de IS.

Uit de omschrijving van de firmware-update voor de E3, die dit implementeerde:
- De beeldstabilisatiefunctie kan nu ook worden gebruikt met uitwisselbare objectieven die niet voldoen aan de Four Thirds-standaard door een specifieke brandpuntsafstand op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Even geen vraag maar een opmerking... :)
Ik ben zeeeeer tevreden over mijn Oly E520. Is mijn eerste dSLR, heb hem nu kleine 2 maanden, en ben er gek op :P Gebruik hem icm, met een Sigma 18-50 en 70-200, en ook daar niets te klagen over.
De body zelf ligt bij mij lekker in de hand, de lenzen zitten lekker aan/op de body (al is de 70-200 natuurlijk wel groot). De features zijn voor mij op dit moment voldoende.
Binnenkort ga ik een flitser halen, en een goed statief, want de body-flitser, flitst niet over mijn lens heen hahah.. :P Statief heb ik al, maar nogal gaar ding heh.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Heb je de 70-300 of de 50-200? Heb nog niet gehoord van een 70-200 :)

En hoe bevalt de Sigma 18-50. Vrijwel iedere Olympus is gekoppeld met een Zuiko standaard-zoom, je ziet vrij weinig mensen die de Sigma gebruiken in plaats van de 14-42, 14-54 of 12-60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Species5618 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:55:

En hoe bevalt de Sigma 18-50. Vrijwel iedere Olympus is gekoppeld met een Zuiko standaard-zoom, je ziet vrij weinig mensen die de Sigma gebruiken in plaats van de 14-42, 14-54 of 12-60.
Sigma 70-200? Ik weet zeker dat ik die heb, en ik weet zeker dat ie past :p
Tsja de 18-50 bevalt goed, maar ik ben dan ook geen fotografie expert. Bouwkwaliteit is goed, ik vind het handig dat je de 'zoomring' kan locken, zodat deze niet kan draaien tijdens het transport ofzo heh. Ik kan ook manueel switchen tussen af en mf, dat kon ik met de 14-42 niet, wat ik irritant vond, want ik schiet veel op mf. Met de 14-54 heb ik verder geen ervaring maar die kost wel een drol (100euro) meer dan de sigma.

kijk anders even hier: http://www.flickr.com/photos/rntvndrlst/ Laatste 7 foto's zijn met de 18-50 gemaakt.

http://www.the-digital-pi...X-DG-HSM-Lens-Review.aspx

[ Voor 4% gewijzigd door Beta op 04-05-2009 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Ah, right, had niet aan de Sigma gedacht (je merkt dat ik voornamelijk de Zuiko lineup uit m'n hoofd ken 8)7).

Overigens kun je de "Fn" toets op de E-520 (en sommige andere bodies) instellen om direct naar MF te schakelen. Of anders is er nog de "AF" toets op de 4-way controller waarmee je vrij snel van focus-modus kan omschakelen.

De 70-300 die ik gebruik heeft ook een MF/AF switch op de lens, maar ik maak vooral gebruik van de knoppen op de body om dat soort instellingen aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 10:11
Species5618 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:55:
Op deze site zie je een tamelijk uitputtend overzicht van de 4/3-lenzen.
Opvallend dat b.v. de pancake niet wordt genoemd. Te nieuw misschien. En de site wordt blijkbaar niet vaak ververst. Dat soort dingen.
Vraagje; waar blijft Tamron en Tokina?

[ Voor 16% gewijzigd door Dick de Roos op 11-05-2009 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemRikki
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 11:33
Dick de Roos schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:14:
[...]

Op deze site zie je een tamelijk uitputtend overzicht van de 4/3-lenzen.
Opvallend dat b.v. de pancake niet wordt genoemd...
Bij Wrotniak ook een fijn lijstje, met de pancake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Laatst online: 23:58
As. zaterdag heeft Olympus een demodag in een winkel in Amsterdam.
http://www.olympusnieuws.nl/E-dealer/dealers.html
Ik ga daar kijken voor een E-30 met 14-54II. Onlangs is mijn oude E330 kapot gegaan. :(
Dus ik schiet nu weer met mijn oude E300.

Eens kijken hoe de E-30 aanvoelt. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Excibular schreef op maandag 18 mei 2009 @ 11:41:
As. zaterdag heeft Olympus een demodag in een winkel in Amsterdam.
http://www.olympusnieuws.nl/E-dealer/dealers.html
Ik ga daar kijken voor een E-30 met 14-54II. Onlangs is mijn oude E330 kapot gegaan. :(
Dus ik schiet nu weer met mijn oude E300.

Eens kijken hoe de E-30 aanvoelt. Ik ben benieuwd.
Wat is er gebeurd met je E330 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
Kwintessens schreef op maandag 18 mei 2009 @ 22:41:
[...]

Wat is er gebeurd met je E330 dan?
Barst over het hele scherm, Heb geen garantie meer op het toestel en reparatie via Olympus kost zo'n 300 Euro. Dus dan is een nieuwe kopen een goed excuus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet eens zo´n heel zware straf dan ;)

Zijn hier mensen die mij kunnen adviseren over een leuke portretlens? (waar ik ook eens met macro kan experimenteren)
Ik dacht zelf aan de Zuiko 50mm/f2 of de Sigma 30/f1.4 ex dc hsm.
Ik wil binnenshuis wat betere foto's kunnen schieten (uiteraard ligt een groot deel hiervan bij de onkunde van mij als fotograaf, maar een cursus ligt reeds in het verschiet), en enkele plaatjes van de afscheidsmusical van groep 8 basisschool (vermoedelijk een slecht verlicht geheel muv de hoofdrolspelers).
Ik heb een externe flitser overigens.
Maar over de lenzen....
Welk is in jullie ogen de betere hiervan?
De reviews van de Zuiko zijn erg lovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 14:32:
Dat is niet eens zo´n heel zware straf dan ;)

Zijn hier mensen die mij kunnen adviseren over een leuke portretlens? (waar ik ook eens met macro kan experimenteren)
Ik dacht zelf aan de Zuiko 50mm/f2 of de Sigma 30/f1.4 ex dc hsm.
Ik wil binnenshuis wat betere foto's kunnen schieten (uiteraard ligt een groot deel hiervan bij de onkunde van mij als fotograaf, maar een cursus ligt reeds in het verschiet), en enkele plaatjes van de afscheidsmusical van groep 8 basisschool (vermoedelijk een slecht verlicht geheel muv de hoofdrolspelers).
Ik heb een externe flitser overigens.
Maar over de lenzen....
Welk is in jullie ogen de betere hiervan?
De reviews van de Zuiko zijn erg lovend.
Ik zou voor de Zuiko 50mm/f2 gaan. Behalve dat de focus wat sneller zou mogen, gewoon een van de mooiste lenzen voor 4/3
Bij sigma willen de resulten nogal eens heel erg afhankelijk zijn van het exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
Vanochtend een Olympus E30 gekocht! Vanmiddag gespeeld tijdens het Amsterdam Lacrosse Tournament. Voor wie intresse heeft, morgen is er nog een dag. http://www.lowlandslacrosse.nl/

Ben wel tevreden met het eerste dagje met mijn nieuwe camera. Ook niet ontevreden over de resultaten. Morgen foto's schieten voor de lokale tennisclub. Als ik tijd heb zal ik deze week nog wel wat resultaten delen!

Vandaag ook even de E620 in mijn handen gehad maar die vond ik te klein.

Camera is een stuk sneller dan mijn E330. Ik mis hier en daar wel wat directe knoppen en of verplaatse knoppen. Maar dat komt wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi te lezen!
Hoe beviel de 14-54 II ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:27:
Mooi te lezen!
Hoe beviel de 14-54 II ?
Ik heb de 14-54II bijna niet gebruikt. Vooral de 70-300 heeft zich gisteren mogen bewijzen. En dat viel me niet tegen. Ik had de 70-300 al een aantal keer gebruikt maar was niet erg overtuigd. De oude 40-150 is een stuk sneller en scherper.

De AF module van de E30 is gewoon een stuk beter dan die van de oude E3X0. Vooral in C-AF was de oude serie niet echt prettig in combi met de 70-300. Op de E30 gaat dit een stuk soepeler.
Wel overkomt het me regelmatig dat in een serie de AF er op een gegeven moment naast zit maar hij wel afdrukt. Dit is waarschijnlijk een iets soepelere release priority.

Zometeen de camera en lenzen maar eens voorzien van wat nieuwe firmware en dan eens rustig tennis kijken.

De 14-54II zullen we binnenkort wel even goed gaan gebruiken. Ik ben benieuwd of ik hem beter vind dan mijn oude 14-54. Voor mijn gevoel is hij was lichter maar het kan ook zijn dat de camera wat zwaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Excibular schreef op zondag 24 mei 2009 @ 11:09:
[...]

Ik heb de 14-54II bijna niet gebruikt. Vooral de 70-300 heeft zich gisteren mogen bewijzen. En dat viel me niet tegen. Ik had de 70-300 al een aantal keer gebruikt maar was niet erg overtuigd. De oude 40-150 is een stuk sneller en scherper.
De 70-300 is best een lastige lens heb ik gemerkt. Dicht geknepen tussen de F5.6 tot F8 zijn de resultaten wel redelijk, maar houd rekening dat je licht gevoeligheid wat zult moeten op schroeven. Liever wat ruis van Iso 400 als een mislukte foto door bewegingsonscherpte.

Dit is een foto genomen op 300mm 1/500 F8, Iso 400. Uit een serie van 5 is dit de enige redelijk scherpe foto maar nog steeds is hier door de combinatie geringe dof en beweging de kop nog niet helemaal scherp. Dit is dan een near macro foto, maar op grotere afstand is je dof nog steeds redelijk klein in vergelijking met je mogelijke onderwerpen (die zullen ook groter worden).

Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/P5217209_crop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort een E-3 body + grip en split focusscreen binnen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 02:52:
Binnenkort een E-3 body + grip en split focusscreen binnen :9
waar haal je die split-focusscreen vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 13:53
Een E-400 voor 220 euro, is dat een goede deal? Wordt me eerste camera :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

pocketgamer schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:38:
Een E-400 voor 220 euro, is dat een goede deal? Wordt me eerste camera :>
Ligt eraan, zit er garantie op?

Zonee, dan is het geen goede deal. Bij Kamera Express koop je namelijk een 2de hands E-400 of E-500 voor minder dan 200 euro incl. 6 maanden garantie. Voor 215 heb je een E-420 met een jaar garantie, voor 230 een nieuwe E-410.

Zit er een objectiefje bij, dan wordt het verhaal natuurlijk weer anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Speedpete op 26-05-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Speedpete schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:59:
[...]

Ligt eraan, zit er garantie op?

Zonee, dan is het geen goede deal. Bij Kamera Express koop je namelijk een 2de hands E-400 of E-500 voor minder dan 200 euro incl. 6 maanden garantie. Voor 215 heb je een E-420 met een jaar garantie, voor 230 een nieuwe E-410.

Zit er een objectiefje bij, dan wordt het verhaal natuurlijk weer anders.
Staatbij dat het de body versie is (zonder objectief dus lijkt me, ben zeer nieuw in de business), Is demo model geweest en zit 12 maanden garantie bij. prijs is al inclusief verzendkosten etc. bij en is een verkoper waar ik al tientallen orders voor veel geld ook al succesvol heb voltooid. Samen met het feit dat het een demo is en ik bij opmerkingen heb geplaatst dat ik geen gebruikssporen verwacht (en anders meer info wil mocht het een klein iets zijn) vertrouw ik dit een stuk meer. dat vind ik een paar tientjes wel rechtvaardigen. tenzij de e-420 en de e-410 echt een grote meerwaarde hebben.
Live-view is niks voor mij (gebruik ik al niet op compact-camera's). en diepe costumizations zal ik als beginner nog lang niet mee werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Het enige dat niet te vertrouwen is bij Kamera Express is hun voorraadstatus op de duurdere objectieven en camera's :+ Verder is het een grote zaak die aan veel profi's levert.

Verschil tussen de camera's onderling valt mee, maar het verschil tussen de 400 en de 420 is daarom wel vrij groot, er zit toch dik anderhalf jaar doorontwikkeling tussen. Als het formaat niet het belangrijkste is zou ik in ieder geval eerder voor iets minder geld een E-510 met een half jaar garantie kopen, aangezien die wat betreft het binnenwerk vergelijkbaar is met de E-410 maar daarnaast beeldstabilisatie heeft, wat de 400-serie moet missen.

Concluderend :P
Is 220 euro voor een E-400 met een jaar garantie een goede deal? Nee, in mijn ogen niet aangezien je de opvolger nieuw in doos met volledige garantie koopt voor een tientje meer, en demo-modellen hebt voor 40 euro minder (lees: bijna de 14-42 kitlens). 40 euro op 220 vind ik vrij flink.

Anderzijds, als de verkoper je bevalt en je graag daar afneemt, dan valt daar door mij weinig tegenin te brengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
Ligt het er wel een beetje aan wat je met de camera gaat doen. De E-400 heeft nog de oude Kodak CCD sensor. De sensor staat bekend om zijn goede kleuren en slechte ruis prestaties. Onderbelichten op ISO 200 of grote partijen schaduw in je foto kunnen dan ook problematisch zijn. Maar bij daglicht kan deze camera erg goed presteren.

Ik zou eerder voor de 510 kiezen vanwege het formaat. Het formaat is ietsjes groter en dat maakt hem wat mij betreft handzamer in gebruik. Rondlopen met de grip in je hand is makkelijker met een stevige grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Ik hou juist van klein en licht (vind me broers camera veels te zwaar/onhandig). Heb hem maar bestelt en als ik toch behoefte heb aan groter of het toch niks voor mij blijkt te zijn kan ik hem binnen 7 dagen weer retour doen, ben ik alleen de verzendkosten kwijt. Iniedergeval bedankt voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Vandaag de 9-18mm Zuiko gehaald bij KE.. Tsjees wat een lens zeg. Die 9mm is echt goddelijk.

Hier even een fotootje van me kamer met de 9mm en 18mm.

Afbeeldingslocatie: http://vanderelst.org/wp-content/uploads/2009/05/9mm%20versus%2018mm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Ja, 9mm geeft echt geinige perspectieven. Bij mij zit ie ook vaker wel dan niet op camera tegenwoordig. Zag in het "nieuwe apparatuur" topic dat je het ding in NY gaat loslaten; met al die hoge gebouwen zul je de veel plezier mee beleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:04:
[...]

waar haal je die split-focusscreen vandaan?
3rd party. O.a via ebay en http://www.katzeyeoptics....sing-Screen--prod_E3.html

De mijne is prefitted. (kost wel iets meer dan een leuke deal in NL maar goed)

Overigens, heeft iemand de 70-300 lens en zo vriendelijk is om een vergelijking te posten met de 40-150 lens? Ik twijfel namelijk aan het nut (ook al zit ik heel veel aan tele)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Beta schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 23:19:
Vandaag de 9-18mm Zuiko gehaald bij KE.. Tsjees wat een lens zeg. Die 9mm is echt goddelijk.

Hier even een fotootje van me kamer met de 9mm en 18mm.

[afbeelding]
Ben heel benieuwd naar je ervaringen!

Zelf zit ik ook te kijken naar wat meer groothoek, maar twijfel een beetje over de lichtsterkte van de 9-18... de 7-14 kan ik echter onmogelijk verantwoorden als klooi-objectief voor mijzelf, daarvoor is dat ding te prijzig (maar wel een plaatje van een objectief... dat dan weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Beta schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 23:19:
Nog even doorsparen en dan zal ik de Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm f2.8-4.0 SWD aanschaffen!
Maakt die 3 mm (van 9 naar 12) wat uit, voor de groothoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

3 mm (dus 6 mm, 35 mm-equivalent) maakt aan de groothoek veel meer uit dan aan de andere kant van het spectrum. Dan is elke mm er één. Maar ik zou zo niet weten of er voorbeeldfoto's zijn van beide lenzen.

Op depreview staan van beide lenzen wel reviews:
http://www.dpreview.com/l..._9-18_4-5p6_o20/page3.asp
http://www.dpreview.com/l...12-60_2p8-4_o20/page3.asp

Alleen in de testresultaten gebruiken ze niet dezelfde locaties. Wellicht dat er toevallig in de sample gallery twee vergelijkbare foto's te vinden zijn. (Zelf zou ik voor 12-60 gaan omdat die een groter bereik heeft.)

[ Voor 50% gewijzigd door MrSleeves op 28-05-2009 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:31:
[...]

Overigens, heeft iemand de 70-300 lens en zo vriendelijk is om een vergelijking te posten met de 40-150 lens? Ik twijfel namelijk aan het nut (ook al zit ik heel veel aan tele)
Ik heb ze nooit echt uitgebreid naast elkaar getest, maar ik krijg de indruk dat op de overlap (70-150), de 40-150 net iets beter is optisch. Daarentegen staat dat je een boel meer bereik hebt met de 70-300 (pak een foto gemaakt op 150mm en crop een kwart van de oppervlakte eruit, dat wordt de FoV op 300mm). Daarbij heeft de 70-300 een kortere minimale focus-afstand dan de 40-150 (1.2m bij AF, ongeveer 20cm minder bij MF), dus hij is best aardig te gebruiken als wannabe-macro lens zo nu en dan.

Ik heb zelf gemerkt dat de 40-150 steeds vaker in de tas blijft sinds ik de 70-300 heb, want als ik voor tele ga, dan wil ik ook vaak de volle mep hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Enig idee of er objectieven voor de Olympus E-420 bestaan, die equivalent zijn aan een 50mm f/1.8 ?
Op deze site staat dat dit wel een goed objectief is: http://www.digitalefotogr...lgemeen/plasticfantastic/
Echter zie ik dit soort objectieven alleen maar voor Canon en Nikon.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

De 50mm f/2 :)

Hij is een stuk duurder dan de "nifty fifty" van C/N, maar de kwaliteit is stukken beter. Waar de 50/1.8 over het algemeen als redelijk gezien worden, wordt de 50/f2 alom geroemd.

Van de DPReview review:
Certainly in terms of the studio results, it's the nearest we've yet found to a technically perfect lens (although it's important to appreciate that we haven't yet tested any comparable short tele macros for other formats). It's impressively sharp right across the frame even wide open, shows no significant lateral chromatic aberration or vignetting, and is near-perfectly corrected for distortion. Real world results not only bear this out, but also show that the lens maintains image quality across the entire focus distance range, making it suitable for macro, portraits and general-purpose short telephoto use alike - no mean feat at all. And in design terms it's compact and reasonably lightweight, yet solidly build and weatherproofed, providing a combination of features unmatched by any other manufacturer.
(http://www.dpreview.com/lensreviews/olympus_50_2_o20/)

Zwakke punt is dat de focus wat traagjes is.

Als goedkoop alternatief kun je voor <50 euro een OM 50/1.8 en een OM -> 4/3 adapter op de kop tikken en daarmee spelen. Je moet dan wel handmatig focussen en diafragmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Speedpete schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:51:
[...]

Ben heel benieuwd naar je ervaringen!

Zelf zit ik ook te kijken naar wat meer groothoek, maar twijfel een beetje over de lichtsterkte van de 9-18... de 7-14 kan ik echter onmogelijk verantwoorden als klooi-objectief voor mijzelf, daarvoor is dat ding te prijzig (maar wel een plaatje van een objectief... dat dan weer wel).
Ja die 7-14 is wel mooi, maja die prijs he ;). Geld groeit me niet op de rug zeg maar.
Die lichtsterkte is minder ja. Ik heb nog 2 Sigma's en die hebben f2.8.. en dan merk je wel het verschil met de oly.. Maja de Sigma 10-20 heeft ook f4.

Ja die 12-60 is zeeer nice. Alleen heb nu nog de 18-50 Sigma, die opzich... best bevalt. heb nu wel netjes 9-50mm bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand interesse in: Gear-meeting & stads fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Data daarvoor liggen wel erg voor/rond mijn bruiloft/huwelijksreis... druk druk druk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik merk dat ik binnenshuis toch een externe flitser nodig heb voor mijn E-410, welke betaalbare aanbeveelbare opties zijn er? Als beginner heb ik niet veel eisen, behalve dat ik bij bijv. presentaties van collega's leuke foto's wil maken. Dus een naar boven kantelbare flitser is wel handig lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FL-36r

Ik heb dan de niet r versie, maar het doet z'n job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Zijn er behalve wireless-triggering nog andere verschillen tussen de FL36r en FL36? De E-410 heeft niet de mogelijkheid tot wireless-triggering, dus als er geen verdere verschillen zijn dan is de niet-r versie het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die nog te koop is (volgens mij allang al niet meer)

Ik zou gewoon voor de r versie gaan, ongeacht of de body het wel/niet ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik heb me ook opgegeven. Alleen even kijken voor de 26ste en 10de want dan moet ik overdag werken (wel in utrecht). Kom denk met de E520, 9-18 en sigma 18-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:49:
Ik zou gewoon voor de r versie gaan, ongeacht of de body het wel/niet ondersteunt
Inderdaad, op een gegeven moment vervang je toch een keer de body en er is best een kans dat het dan wel ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maar prutsen op de camera, teveel licht enzo, staat het kreng gewoon nog op ISO1600 ;(

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d8FVlnMhC20zwjJRurzyyVmY/full.jpg

Jammer van die stickers :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 02:39:
Ik maar prutsen op de camera, teveel licht enzo, staat het kreng gewoon nog op ISO1600 ;(

[afbeelding]

Jammer van die stickers :/
Hehe! >:)
Ik had pas geleden ook een mooie actie. Ik leer alles via trial and error en hopen te begrijpen wat ik dan fout of goed doe.

Van de week ging ik foto's maken van het buurmeisje op der paard. Maar het was al rond 21:15 en best wel donker. De wijze les die ik heb geleerd: korte sluitertijd + weinig licht = mislukte foto.

Achteraf gezien snap ik het wel: door de korte sluitertijd kan er niet genoeg op de sensor komen, waardoor de foto te donker is. :o 8)
*gaat zich in het hoekje zitten schamen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

dit topic had duidelijk een vernieuwing nodig en dat heeft hij gekregen en wel hier:
Het Olympus DSLR & objectieven topic

bedankt Species5618

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.