Goed... heb nu een tijdje met de 9-18 kunnen spelen en ik ben er erg tevreden mee. 9mm geeft een erg leuke field of view. Het heeft wel wat beperkingen, zo moet je oppassen dat je eigen schaduw niet op de foto komt, dat gebeurt nogal snel door de grote hoek.
Wat me meteen opviel is dat de lens erg klein is. Ik had hem al niet zo groot verwacht, maar toen hij uit het doosje kwam was ik toch wel lichtelijk verrast over het geringe formaat. Ondanks dat het slechts een standard-grade lens is voelt hij prima aan, heb geen kraakjes/piepjes/speling of andere bouw-kwaliteit-technische gebreken opgemerkt. De zoomring werkt prima, maar de focusring ben ik minder enthousiast over. Deze is vrij small vergeleken met de andere lensen die ik heb en hij bevindt zich direct achter de plek waar de lens-barrel ineens een stuk breder wordt. De focusring is daarom niet superprettig in gebruik. Het is niet echt een gigantsch probleem, in 99.9% van de gevallen heb je meer dan genoeg DoF dat je zelfs met weinig licht op de AF kunt vertrouwen.
Qua beeldkwaliteit valt er weinig slechts te zeggen, de plaatjes zijn scherp en contrastrijk. Ik heb (in de beperkte hoeveelheid foto's die ik echt gepixelpeep'ed heb) niet echt een verschil gemerkt tussen wide open en nauwer diafragma. Barrel distortion heb ik niet echt opgemerkt, het zal er vast wel zijn, maar ik heb niet specifiek foto's gemaakt om dit te testen of een liniaal langs de lijnen gelegd op m'n monitor. Hier en daar zie ik wel een beetje chromatische abberatie (voornamelijk rood/paars), maar het is nauwelijks zichtbaar en niet echt storend. Een positief punt om expliciet te melden is hoe de lens met flare omgaat. Ik heb een serie foto's gemaakt op weg van werk naar huis met een vrij laagstaande zon en ondanks dat de zon regelmatig in of net naast het frame stond, heb ik geen flare gezien. Het maximale diafragma van f/4-f/5.6 is niet indrukwekkend, maar gezien je prima wide open kan schieten is het behoorlijk bruikbaar.
De pop-up flash van de E-3 is maar beperkt bruikbaar, op 9mm heb je een flits-schaduw en geen evenwichtige belichting van de scene. Met andere Olympus-bodys zal dit effect nog een stukje sterker zijn, aangezien de flitser daar dichter bij de lens zit. Maar goed, dat flitsen en UWA niet goed samengaan was al bekend.
Conclusie: Een prima lens die mooie plaatjes levert. De grote kijkhoek zorgt voor leuke nieuwe mogelijkheden mbt compositie. Als de lens niet als kadootje bij de E-3 was geleverd, zou ik hem hebben gekocht (in fact, de E-3 body, deze 9-18mm en een externe flitser stonden op mijn musthave short-list, toen de E-3 actie bekend werd gemaakt was de beslissing snel gemaakt

).
3 voorbeeldplaatjes, geschoten als large/superfine JPEG, vivid picture mode, noise reduction op low, iso 200, en voor meer info, zie EXIF

(Vrijwel) geen nabewerking toegepast. Full-size versies zijn beschikbaar op verzoek als iemand daar echt behoefte aan heeft.
(de blown highlight rechts is de zon

)