Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Snap het nu van de opmerking dat SSWF alleen bij power-off / intervals moet. Ik zet m'n cam uit, wissel een lens, en zet deze weer aan. Dan is het wel prettig dat stof dat bij de wissel op de chip komt, er direct afgeschud wordt. Ongeacht hoe goed het werkt.

De kleine zoeker is ook een vast nadeel bij de Oly-reviews. Zal persoonlijk zijn maar ik heb er totaal geen last van en ik vermoed dat dat komt omdat mijn vorige camera een kleinere zoeker had. Maar om nou te zeggen dat ik bij de Canon van m'n broer het idee heb van 'wow, wat een grote zoeker', nee, dat ook weer niet.

Verder klopt de review volgens mij wel aardig. DR is bekend, standaard softe plaatjes is ook niets nieuws. Gezeur over Liveview mag best, want het werkt nog niet perfect, maar het zit er wel op en het is bruikbaar, da's weer positief.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Slrgear.com heeft de Olympus 14-35mm f/2 ED SWD Zuiko Digital getest.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1137/cat/15

Ziet er wel scherp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf 2.8 over het hele bereik scherper dan de nieuwe nikon 60 micro ooit wordt.
Knappe prestatie van Olympus.

Jammer dat je vast zit aan olympus body's, die een DR van 4 stops te weinig hebben, te klein zijn, een viewfinder hebben die nuttelozer is dan een rietje, vreselijke ruis vanaf ISO 100 en je moet handmatig focussen, want de autofocus doet het nooit. [/canon] :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 22:48
^sarcasme ten top neem ik aan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Volgens mij is hij bloedserieus _O-

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels een heleboel reviews gelezen en ben nu erg aan het twijfelen tussen de 12,4 Mpixel Olympus Mju 1200 (link 2) en de 10,7 Mpixel Olympus Mju 1030SW (link 2).

In hoeverre is er sprake van kwaliteitsverschil tussen de 1200 en de 1030SW? Is de kwaliteit van 1030SW foto's beduidend slechter of is de toegevoegde waarde van de 12,4 Mpixel tov de 10,7 Mpixel nihil? En zijn er verder naast verschil in 'looks' en 'bestendigheid' nog grote verschillen tussen beide toestellen, die ik mogelijk over het hoofd zie?

Iemand die toevallig bekend is met beide camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop de camera die het best aansluit bij wat je ermee wil, die het prettigste in de hand ligt en die je het mooist vindt.

Vergeet die megapixels; alles boven de 6MP is alleen maar meer slagroom op de taart en heeft sowieso niets met kwaliteit van de foto's te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha dank voor je reactie! Maar afgezien van de megapixels (gewoon in het algemeen / 'alles bij elkaar genomen'); zit er een groot kwaliteitsverschil tussen foto's gemaakt van de 1200 en de 1030sw of is het verschil nihil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

De 1030sw is toch die water/stof dichte? Dan zou ik daar voor gaan, ook omdat deze een iets grotere groothoek heeft en maar marginaal minder tele-bereik, heeft ook leuker macrobereik.

Lichtsterkte van het lensje is iets minder, maar dat mag geen probleem zijn.

Maar je kan het beste naar de winkel gaan en beiden even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:58:
Vergeet die megapixels; alles boven de 6MP is alleen maar meer slagroom op de taart en heeft sowieso niets met kwaliteit van de foto's te maken :)
Alles boven de 6MP is voor veel toepassingen overbodig. Bouw mij maar een mooie 6MP APS-C cam met killer DR en high iso. Als ze dan toch bezig zijn mogen ze meteen een extra zwak AA filter doen voor brute per pixel sharpness en vergeet niet een jpeg extra fine mode van 4,5MB per foto om ook flink wat detail over te houden :*) (doet canon of nikon dit dan ben ik meteen over)

(Ik denk dat de kans klein is omdat het precies het tegenovergestelde is van wat de meeste fabrikanten doen :/ . Minder pixels, zwakker AA filter minder jpeg compressie in plaats van meer pixels sterkere AA filters en meer jpeg compressie)

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 01-07-2008 16:13 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 1030sw is inderdaad 'de camera die overal tegen bestand is'; tot 10m onder water, van 2m hoogte laten vallen, en gewicht tot 100kg, kan ie allemaal aan.

Goed in ieder geval om bevestigd te krijgen dat al die MP's meer marketingpraatjes zijn dan wat anders. Maar goed, als je ook andere aspecten in acht neemt die van belang zijn voor de kwaliteit van foto's (naast het aantal megapixels), kun je dan ook zeggen dat de kwaliteit van foto's die je maakt met de 1030sw zich nauwelijks verschilt tot die van de 1200? Zijn er verder naast verschil in 'looks' en 'bestendigheid' nog grote verschillen tussen beide toestellen, die ik mogelijk over het hoofd zie?

Looks maken me niet zoveel uit, de prijs ook niet, en die bestendigheid eigenlijk ook niet heel erg (maar wel leuk meegenomen natuurlijk). Vandaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn bescheiden ervaring zijn de verschillen tussen ALLE camera's (compactcamera's in dit geval) niet zo groot, in ieder geval niet zo groot dat een goeie fotograaf met cam A alleen maar lelijke foto's zou kunnen maken en met cam B alleen maar mooie. Kortom, lekker moralistisch, het gaat om JOU! ;)

Tijdje geleden heb ik de Canon A590 IS gekocht, voor naast m'n Olympus E-510. Heerlijk dingetje, ik neem 'm graag overal mee naartoe, sta versteld van de kwaliteit, zolang de omstandigheden niet al te moeilijk zijn (het sensortje loopt dan snel tegen de grenzen van z'n mogelijkheden aan), ligt ook lekker in de hand met dat grippie, niet te klein, niet te groot, optisch kijkertje, 4x zoom, IS....wat wil een mens nog meer....? Of het ding ietsje beter of slechter is dan welke andere cam dan ook zal me worst wezen.....it suites ME :)

Ik denk dat dat voor de meeste compactjes van nu geldt: met praktisch ieder model kun je hartstikke leuke foto's maken. Belangrijk is alleen dat je van tevoren goed bedenkt wat je ermee wil, hoe je het ding gaat gebruiken, wat je nodig hebt, hoe goed en ervaren je als fotograaf bent; wil je bij bestaand licht popconcerten gaan kieken of is het eerder bedoeld voor 'huis tuin en keuken'? Enz. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ben benieuwd of ze iets leuk vinden om schuin invalende stralenbundels goed te corrigeren voor een digitale sensor en dan mooie meetzoekercamera's en goedgecorrigeerde enkelebrandpuntslenzen maken voor microfourthirds. Dat lijkt me eventueel wel wat. Verder neig ik voor mijn sprong in de digitale wereld (OK op een Fuji F11 na dan), toch wel meer richting Canon 40D momnenteel. Neemt niet weg dat ik de E-3 een mooi ding blijf vinden...

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 06-08-2008 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de trotse Oly bezitters: op http://www.dpreview.com/reviews/olympuse520/ de review van de E-520.

Weer een 'highly recommended (just)' :)

Wel lachuh hoe daar voor de zoveelste keer over geouwehoerd wordt in het 'Olympus SLR' forum. Volgens mij voegt Phil (of in dit geval Richard Butler) er dat (just) zo langzamerhand met een vals lachje aan toe. Louis_Dobson verwoordt het wel nuchter: 'I don't wildly disagree with the conclusions - the main reason to get a 520, in my opinion, is the lenses'. True, het blijft echter jammer dat Olympus er maar niet in slaagt bodies te leveren die dan ook het maximale uit dat glas halen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:26:
Voor de trotse Oly bezitters: op http://www.dpreview.com/reviews/olympuse520/ de review van de E-520.

Wel lachuh hoe daar voor de zoveelste keer over geouwehoerd wordt in het 'Olympus SLR' forum. Volgens mij voegt Phil (of in dit geval Richard Butler) er dat (just) zo langzamerhand met een vals lachje aan toe. Louis_Dobson verwoordt het wel nuchter: 'I don't wildly disagree with the conclusions - the main reason to get a 520, in my opinion, is the lenses'. True, het blijft echter jammer dat Olympus er maar niet in slaagt bodies te leveren die dan ook het maximale uit dat glas halen.
Nuja, het is meer Panasonic die gewoon niet kan bakken. Het is toch huilen met de pet op dat er 3 sensorbakkers in het 4/3 consortium zitten en dat ze toch achteraan lopen?

• Speedpete

Speedpete

was barman

Persoonlijk zou ik het liefste een op de SuperCCD gebaseerde chip willen zien van FujiFilm. Jaren met grote tevredenheid met Fuji-cams geschoten maar het gebrek aan een betaalbare dSLR heeft mij naar Olympus uit doen wijken.

Als Fuji zelf met dSLR volgens FT-standaard komt (wat goed mogelijk is) is er een grote kans dat ik weer terugswitch naar dat merk, zeker als er een SuperCCD met bijbehorende dynamische bereik bijkomt.

Neemt overigens niet weg dat ik over mijn Olympus dik tevreden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:26:

Olympus E520
Detail (D-SLR) Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.0
Features 8.5
Image quality 8.0
Performance (speed) 8.5
Value 8.5

Sony A350
Detail (D-SLR) Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.0
Features 9.0
Image quality 8.0
Performance (speed) 7.5
Value 9.0

Ik heb alleen de scores gezien: totaal 49,5 punten voor net aan Highly Recomended. Bij de review van de A350 was 49,5 punten nog genoeg voor een Recomended.

Na de review bekeken te hebben verdienen de mannen van Olympus een schouderklopje voor de Jpeg output. Die haalt gewoon echt het maximale uit de sensor. (jammer dat er geen betere of gotere sensor in ligt, het DR is echt veel kleiner als met een dergelijke pixelpitch noodzakelijk is, kijk maar eens naar de Sony A350 die kwa pixelpitch aardig in de buurt komt)

[ Voor 47% gewijzigd door martijn_tje op 22-08-2008 12:24 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik ben in bezit van een Olympus E-400 met Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6 & Zuiko 40-150mm f/4.0-5.6 objectieven. Nu is enige tijd geleden het printplaatje van mijn body doorgebrand (accu werd warm). Body is toen opgestuurd en binnen 2 weken had ik 'm weer terug ( _/-\o_ ). Sindsdien echter maakt hij geen prettige foto's meer; de foto's zijn overheersend blauw of blauwgroen. Ik heb geprobeerd om 'm terug te zetten op fabrieksinstellingen, maar die optie mis ik op de camera :? Nu kan het best zijn iemand heeft zitten 'spelen' met de camera, maar ik heb a.s. vrijdag een bruitloft en wil toch wel graag degelijke foto's kunnen schieten.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de E-400 niet maar er schieten me in eerste instantie twee dingen te binnen: heb je de witbalans al gecontroleerd, misschien staat die nog op een of andere rare stand en hebben ze 'm vergeten terug te zetten. De fabrieksinstellingen zou je moeten kunnen terugzetten bij een hoofdstuk dat zoiets heet als: 'uw eigen reset-instellingen'. Op mijn E-510 vind ik dat bij 'aangepaste reset' in het 'camera1' menu (het bovenste icoontje in het scherm). Als het allemaal niet lukt zou ik even naar een fotozaak lopen, als ze je daar óók niet kunnen helpen kan je altijd nog een camera huren.

Verwijderd

Thanks voor de tips! :)
Ik heb nu een aantal dingetjes aangepast en hoop dat dat de oplossing is; ik ga het tussen de middag buiten uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 04:46
iemand ervaringen met de Olympus SP 56 5UZ ???(http://www.olympus.nl/con...7.htm?_s_icmp=stgdiaw08-3)

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

• Speedpete

Speedpete

was barman

Yep, er komt een type tussen de 400/500 serie en de E3, geruchten noemen het een E30. Erg interessant omdat het de techniek van de E3 combineert met een lager prijskaartje.

Het is alleen even afwachten welke chip er in komt. Fuji is bezig met een nieuwe chip die dezelfde verhouding heeft als de panasonic liveMos chips (4/3, duh :P). Ik hoop zachtjes dat het ook daadwerkelijk een FT-chip voor dSLRs wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verwacht morgen mijn eerste niet-kit lens naast mijn Olympus 510 dual lens kit: de Sigma 30mm f1.4. Ik wou een echt lichtsterke lens om meer foto's te kunnen nemen bij weinig licht, zonder gelijk mn FL36 te gebruiken.

Ik heb even overwogen om te wachten op de nieuwe Sigma 50mm f1.4, maar omdat die waarschijnlijk iets hoger geprijsd is, en soms iets meer wide-angle bereik binnen wel handig is ben ik toch maar voor de 30mm gegaan (musea en kerken bijv.)

Nu maar hopen dat ik een goede lens krijg en niet hem eerst op hoef te sturen voor calibratie, want ik begrijp dat Sigma QC niet je-van-het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
30mm op een 4/3's cam is imho geen wide-angle meer... licht tele is een betere benaming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 19:40:
30mm op een 4/3's cam is imho geen wide-angle meer... licht tele is een betere benaming :)
meer wide-angle dan de 50mm f1.4 (100mm equiv.) bedoelde ik he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, zo'n groot verschil is het ook weer niet.
Die sigma 30mm is equivalent 50mm op een aps-c (canon) camera en 60mm op een 4/3 (olympus) camera.
Een 4/3 en aps-c sensor zijn praktisch even groot.

Die sigma is wel een mooie lens en ik heb dan ook heel heftig getwijfeld toen ik de 25mm pancake van olympus kocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem net binnen, en de eerste paar shots zijn echt mooi :) een compleet andere look dan de kitlenzen door de kleine DOF, en natuurlijk foto's maken bij weinig licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:22:
Ach, zo'n groot verschil is het ook weer niet.
Die sigma 30mm is equivalent 50mm op een aps-c (canon) camera en 60mm op een 4/3 (olympus) camera.
Een 4/3 en aps-c sensor zijn praktisch even groot.
Ongeveer even groot?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/SensorSizes.png

Dit schaar ik toch echt onder de categorie: een flinke slok op een borrel. Net zoals een effectieve beeldhoek van een 45mm lens op een FF-cam of een 60mm lens op een FF-cam.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 24-10-2008 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ja, dat bekende plaatje van wikipedia :)
Ik vind het verschil niet zo heel groot, zeker niet in de hoogte. De verhouding van de 4/3 sensor is natuurlijk anders, waardoor de APS-C sensor vooral veel breder is. Ook die verhouding bepaalt uiteindelijk hoeveel van het plaatje op je sensor terechtkomt. Persoonlijk vind ik 4/3 wel prettig omdat het je wat mee vrijheid bij het uitsnijden geeft.
Maar op terug te komen op de oorspronkelijke stelling, 50mm equivalent op een APS-C of 60mm equivalent op een 4/3; ik lig er niet wakker van.
Die kleine DOF op een F1.4 lens, dat is wel interessant! :9~
Heel veel plezier met je lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arkel, kun je eens wat resultaten laten zien van je nieuwe lens ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 10:34:
Arkel, kun je eens wat resultaten laten zien van je nieuwe lens ? :)
Hier zijn een paar testshots van vandaag en gisteravond :)

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/9241/pa243335da9.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/3369/pa243338ld4.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/8812/pa253380rg9.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/6125/pa253387of2.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/5845/pa253390vh5.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/833/pa253404hq6.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/3121/pa253422nz4.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/3879/pa253427ru8.th.jpg

Eerste indruk:

- Voelt stevig aan, beter dan de kitlenzen, daardoor wel iets zwaarder
- Snelle, stille, scherpstelling
- Ideaal voor weinig licht situaties
- f1.4 geeft een mooie kleine DOF, maar wel tricky met scherpstellen
- wide-open kunnen de foto's wel wat soft zijn, maar dat heeft soms wel z'n charme bij die kleine DOF. Achteraf bijscherpen kan altijd natuurlijk

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik heb de knoop doorgehakt en een E520 duokit (Zuiko 14-42/ 40-150) gekocht. Vooral nadat mijn Powershot S40 na 7 jaar ter ziele is gegaan.
Ik zat te dubben tussen dit model, de Nikon D60, de Canon EOS 450 en de Sony Alpha 350. Waarom het uiteindelijk de E520 is geworden?
Gevoel, aantal CF-cards die ik heb, zit lekker in de hand, goede reviews, goedkope objectieven, 3/4 systeem!

Helaas geen Olympus FE-20 gekregen. Daarvoor moest je een extra € 70 betalen. Ik dacht eigenlijk dat je de FE-20 gewoon gratis kreeg. Nog even sparen voor een Ixus 870IS als zakcam dan maar.

Mijn setje zit in een Crumpler Muffin Top 4000. Samen met een MV 750i. Een UV-filter van Hoya, extra accu van Uniross en DV-bandjes.

Met de 14-42 heb ik al wat mooie foto's gemaakt (relatief bekeken) op standje P. Met de 40-150 moet ik zeker behoorlijk oefenen en lezen. De 70-300 en de Pancake komen tzt wel.
Vooral de 'scenemode spelende kinderen' is prachtig. Handig met kleuters in huis. Een CF Extreme III 4GB kan het tempo makkelijk aan.

Op dit moment koop ik de magazines van Zoom, Chip (Foto-Video) en Digi-Foto.
Ik heb ook 'Fotograferen met een Olympus E-420 en E-52' op het oog en hopelijk komt een Pocket Oly. E-520 uit. Er is wel een Pocket Oly. E-510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nieuwe camera voor de Olly's: de E-30. Hier een korte hands on

http://www.dpreview.com/n...3olympus_e30_hands_on.asp

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Ik vind het wel lastig dat het scherpstellen soms niet lukt als je snel een foto moet maken.
Het groen rondje blijft knipperen.

Update:
Als je kiest voor macro kun je altijd de foto schieten, maar scherp is het niet.
Ik maak graag gebruik van de P.

[ Voor 32% gewijzigd door Dazsur op 26-12-2008 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morangie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 12:07
Weinig Olympus gebruikers hier. Heb een tijdje de E-520 met 70-300mm uitgeprobeerd. Erg fijne combi voor het schieten van schuwe vogeltjes. Stukken beter dan het betaalbare equivalent van Canon voor mijn 450D. Verder heb ik voor een leuke prijs de E-1 en 14-54mm van Ebay binnengehengeld. Wat een tank :) ! Zijn er nog andere E-1 gebruikers op Tweakers aanwezig? Zou graag jullie fotos zien (het blijft leuk om in het Nederlands uit te wisselen ipv in Engels, zoals op DPReview :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude
  • Laatst online: 08-03-2024

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Oly heeft op het moment een geld-terug actie voor een aantal lenzen (actie details). Ik zit al een tijdje te spioneren naar de ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm 1:4.0-5.6, met deze actie word ie nog een stukje interessanter (inclusief korting maar €255 bij Digitalstreet bv.). Ik ga er nog eens een nachtje over slapen, maar het gat in m'n hand jeukt :D. Hebben mensen in dit topic ervaring met deze lens?

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check 'm even uit bij minder goede lichtomstandigheden; ik heb de ervaring dat die standaard-objectieven met relatief klein diafragma (3.5-4.5 of 4.0-5.6) dan nogal gauw moeite hebben met scherpstellen (het z.g. 'hunten'). In de praktijk vond ik dat storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude

The Dutch Dude

Haiku Rules!

In de (overwegend positieve :z ) reviews die ik tot nu toe van de lens heb gevonden, word dat inderdaad als minpunt aangedragen. Ik probeer een beetje gevoel ervoor te krijgen vanaf wanneer zich zo'n probleem voordoet; oftewel wanneer de lichtomstandigheden zo minder goed zijn geworden dat de lens er moeite mee heeft. Zoiets is natuurlijk erg subjectief, maar is het iets waar je bij normaal gebruik veel last van hebt? Moet ik hier denken in de richting van: "tussen 11:00 en 13:00 in de volle zon kan je proberen een foto te maken :( " of "zolang je de vroege ochtend, diepe schaduwen of avond mijdt heb je er meestal geen last van"?
Als de lens aan het "hunten" gaat, valt er dan nog wel met manual focus redelijk een foto te maken (dus zonder bv. sluitertijden richting de microeeuwen 8)7 )?

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Dat 'hunten' is dus dat groen bolletje wat niet moet knipperen?

Ik zie de pancake niet tussen de lenzenactie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

The Dutch Dude schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:25:
Als de lens aan het "hunten" gaat, valt er dan nog wel met manual focus redelijk een foto te maken (dus zonder bv. sluitertijden richting de microeeuwen 8)7 )?
Zeker wel, als je de camera standaard op S-AF + M of C-AF + M zet kan je altijd snel handmatig overschakelen als het moet.

Mijn ervaringen voor wat betreft hunten met mijn 18-180 waren kort samengevat:
- Binnenshuis
- Buiten bij beginnende schemer of zware bewolking.

De 70-300 zou beter moeten zijn als ik de ervaringen kort doorloop. Zelf heb ik geen ervaringen met dat objectief. Zelf ben ik gaan investeren in lichtsterker glas (50-200 en 14-54) en daarbij heb ik nagenoeg geen last van hunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Speedpete schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:09:
[...]

Zeker wel, als je de camera standaard op S-AF + M of C-AF + M zet kan je altijd snel handmatig overschakelen als het moet.
Op S-AF[MF] gezet. Met het knipperende groene bolletje, even draaien aan de scherpstelring, bolletje gaat weg en je kan afschieten.
Thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:45

AJK

...

The Dutch Dude schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:25:
In de (overwegend positieve :z ) reviews die ik tot nu toe van de lens heb gevonden, word dat inderdaad als minpunt aangedragen. Ik probeer een beetje gevoel ervoor te krijgen vanaf wanneer zich zo'n probleem voordoet; oftewel wanneer de lichtomstandigheden zo minder goed zijn geworden dat de lens er moeite mee heeft. Zoiets is natuurlijk erg subjectief, maar is het iets waar je bij normaal gebruik veel last van hebt? Moet ik hier denken in de richting van: "tussen 11:00 en 13:00 in de volle zon kan je proberen een foto te maken :( " of "zolang je de vroege ochtend, diepe schaduwen of avond mijdt heb je er meestal geen last van"?
Ik heb 2 weken geleden een 70-300 gekocht, en ik moet zeggen ik heb er nog geen spijt van gehad, je moet echter geen foto´s in het donker gaan maken (zonder flits). De lens heeft een vrij groot scherpstel bereik ( en 1:2 vergroting op 300mm) dus scherpstellen gaat soms wat trager als gewenst, door dat je naar mijn mening de scherpstelring wel heel vaak moet rond draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedpete schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:09:
[...]Zelf ben ik gaan investeren in lichtsterker glas (50-200 en 14-54) en daarbij heb ik nagenoeg geen last van hunten.
Exactly! :)
Al zijn de standaard-objectieven van Olympus zeker niet slecht, de investering in pro-glas kan ik iedereen aanraden, of je moet het geld er niet voor uit willen geven. Maar werk er eens mee en je bent verkocht :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Dat zal dan de Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm f2.8-4.0 SWD worden.
Groothoek is heel erg belangrijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Thx voor de reacties. Ik had ook niet de verwachting of wens om er mee in het donker of schemer te gaan schieten, maar dit geeft me in elk geval een idee van wat ie kan. Ik heb een mail weggestuurd naar DS, om erachter te komen of ze ook meedoen aan de actie, maar nog geen reactie terug gehad. Als ze meedoen aan de actie ga ik ze (en mijzelf) zaterdag denk ik blij maken met een bezoekje :z .
Ik ben een beginnende hobby fotograaf, en de Pro lenzen zijn al snel 2x zo duur, dat vind ik een beetje teveel van het goede -_-". S-AF-M is de bom (nee, niet scherpstellen op die tak :X, maar de vogel die erachter zit! *draai draai* :P) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morangie
The Dutch Dude schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:34:
Ik heb een mail weggestuurd naar DS, om erachter te komen of ze ook meedoen aan de actie, maar nog geen reactie terug gehad. Als ze meedoen aan de actie ga ik ze (en mijzelf) zaterdag denk ik blij maken met een bezoekje :z .
De actie loopt via Olympus: Door de streepjescode van de doos op te sturen en het serienummer van de lens te registreren, kom je in aanmerking voor de cashback op je bankrekening. Dus ook als je bij DS koopt :) .
Overigens kan ik de 70-300mm zeker aanraden, in goed licht en met IS of op tripod. De IQ is natuurlijk minder dan bijvoorbeeld de 50-200 SWD (eventueel met de EC-14), maar voor die 255 euro kun je je geen buil vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morangie
Dazsur schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:48:
Dat 'hunten' is dus dat groen bolletje wat niet moet knipperen?

Ik zie de pancake niet tussen de lenzenactie staan.
Klopt. De pancake zit niet in de actie.
Als de autofocus het hele bereik afgaat wordt dat hunten genoemd. Het groene bolletje knippert als het objectief niet kan scherpstellen. Handmatig scherpstellen is dan inderdaad het handigst, oftewel "S-AF-M is de bom'', zoal the Dutch Dude treffend zegt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Morangie schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:50:
[...]
De actie loopt via Olympus: Door de streepjescode van de doos op te sturen en het serienummer van de lens te registreren, kom je in aanmerking voor de cashback op je bankrekening. Dus ook als je bij DS koopt :) .
Ja en nee.. in de voorwaarden van de actie staat:
4. De geld-terug-actie voor de objectieven wordt georganiseerd door Olympus Imaging Europa GmbH en de deelnemende verkoopkantoren en/of distributeurs. Raadpleeg voor meer informatie onze nationale en regionale websites.
Ik heb inmiddels een reactie terug van DS, in een vriendelijke mail vertelden ze me dat:"Helaas komen de door ons aangeboden producten van Olympus niet in de aanmerking voor de betreffende actie.". Het valt desondanks natuurlijk altijd te proberen, natuurlijk O-), maar niet alles valt eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morangie
Mmm okay. Bij Foto Booms in Amsterdam is ie ook 285 euro en geldt de actie wel. Heb zelf de lens ( en nog wel meer want bij mij om de hoek :) ) daar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Ik ben net terug van m'n aanschaf *O*. Onderweg naar huis heb ik al vanuit de rijdende auto al wat natuur geschoten, m´n eerste indruk is positief. Hij voelt solide aan, de MF ring is strak en precies, (maar wel wat lang van stof als je snel helemaal naar de andere kant van het bereik zou willen). Hij is zwaarder dan de 2 kitlenzen, dat was wel even wennen (de hand onder de lens wordt ineens belangrijker dan de camera-hand). En natuurlijk is de accu (ik heb er maar 1, grmbl) net leeg net als ik thuis aankom :+ . Als het toegestaan is in dit topic, wil ik wel wat linkjes een paar voorbeeld shots posten, als daar vraag naar is.

@Morangie: Helaas woon ik aan de andere kant van het land :(, lucky A'dammers :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorbeeldshots zijn natuurlijk altijd welkom :) (je kunt even kijken hoe je ze hier het beste kunt posten), en ik denk dat de meeste Tweakers ook wel nieuwsgierig zijn naar je gebruikerservaringen. Dus kom maar op! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Ik zal ook wel een aantal foto's posten, in de afgelopen 2 weken dat ik een 70-300 heb ik alleen nog niet zo heel veel zinnigs kunnen schieten. De body is een E-520

1.
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/PC302283.jpg
F/7.1 1/125Sec Iso 100 125mm origineel ~2000x2000 pixels

2.
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/PC292234.jpg
F/5.6 1/160Sec Iso 400 226mm

3.
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/P1012360.jpg
F/11 1/2Sec Iso 100 277mm 1:3 Macro

4.
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/PC221640.jpg
F/5.6 1/50Sec Iso 400 300mm

5. Met de 14-42:
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/PC031224.jpg
F/5.6 1/160Sec Iso 100 14mm

6. Met de 14-42:
Afbeeldingslocatie: http://www.anthonykok.nl/Foto/Covra/PB240775.jpg
F/3.5 1/15Sec Iso 100 14mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja....aardig.
Bij foto 1 vraag ik me af of je nog iets gedaan hebt aan je Jpeg-instellingen; wat betreft die zwaan, daar moet toch meer doortekening uit te halen zijn. Foto 3 en 4 komen op mij niet echt scherp over. Gezien de combinatie van sluitersnelheid en brandpuntsafstand ook weer niet zó vreemd, maar bij mij roept het dan de vraag op: waarom plaats je die foto's hier, wat wil je ermee laten zien? Als de E-520 en het 70-300mm. objectief niet meer in huis hebben dat dit vind ik het, als Olympus-bezitter, niet erg uitnodigend. Foto 5 en 6 zeggen me weinig. Ook voor deze foto's geldt weer: wat wil je ermee laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:36:
Mja....aardig.
Bij foto 1 vraag ik me af of je nog iets gedaan hebt aan je Jpeg-instellingen; wat betreft die zwaan, daar moet toch meer doortekening uit te halen zijn. Foto 3 en 4 komen op mij niet echt scherp over. Gezien de combinatie van sluitersnelheid en brandpuntsafstand ook weer niet zó vreemd, maar bij mij roept het dan de vraag op: waarom plaats je die foto's hier, wat wil je ermee laten zien? Als de E-520 en het 70-300mm. objectief niet meer in huis hebben dat dit vind ik het, als Olympus-bezitter, niet erg uitnodigend. Foto 5 en 6 zeggen me weinig. Ook voor deze foto's geldt weer: wat wil je ermee laten zien?
Dit zijn een aantal foto's die ik de afgelopen weken gemaakt heb, er zijn bij deze foto's een aantal dingen die gewoon beter kunnen. Veel foto's met de 70-300 krijg ik niet goed scherp door een te korte sluitertijd of te kleine scherptediepte, dit is natuurlijk onlosmakelijk als je met een gigantisch brandpunt werkt .
Als ik het diafragma en de Iso waarde verhoog, lost dit het voor een deel op, echter krijg ik dan weer behoorlijk wat storende ruis.

Ik hoopte eigenlijk iemand ervaringen of suggesties van anderen te horen hoe dit te verbeteren, de 70-300 is een nette lens betreft CA en vervorming, maar ik twijfel nu sterkt of de lens bruikbaar is in het "dagelijks" fotograferen zonder statief , of dat mijn skillz als fotograaf in dit gebied gewoon nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn :P

[ Voor 8% gewijzigd door AJK op 11-01-2009 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb oorspronkelijk dit topic gestart, maar heb geen tijd om de topicstart bij te houden enzo.

Als iemand anders een nieuwe TS wil maken hoor ik het wel. Stuur maar ff een DM ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1989
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 06:51
Zijn dit jaar 2 nieuwe waterdichte camera's bekent gemaakt. :)
De µ TOUGH-8000 met 12 Megapixels en de µ TOUGH-6000 met 10 Megapixels beschikken beide over een 3,6x groothoekzoomlens die een brandpuntsafstand ondersteunt van 28-102 mm* en dus ook geschikt is voor geweldige groothoekopnamen. Beeldvervormingen als gevolg van camerabewegingen behoren tot het verleden dankzij de dubbele beeldstabilisatie, en de TAP Control-modus geeft gebruikers de mogelijkheid om de camera te bedienen door eenvoudig op de behuizing te tikken
Tough-8000 en Tough-6000

Was zalf al afgelopen jaar een beetje aan het rondkijken naar een waterdichte camera die tegen een stootje kan, maar ze voldeden toch niet helemaal aan mijn eisen.
Denk dat het die Tough-8000 word, nog even de test/ervaringen afwachten etc op internet.

[ Voor 10% gewijzigd door sander1989 op 12-01-2009 00:52 ]

............................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AJK schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:19:
[...]Dit zijn een aantal foto's die ik de afgelopen weken gemaakt heb, er zijn bij deze foto's een aantal dingen die gewoon beter kunnen. Veel foto's met de 70-300 krijg ik niet goed scherp door een te korte sluitertijd of te kleine scherptediepte, dit is natuurlijk onlosmakelijk als je met een gigantisch brandpunt werkt .
Als ik het diafragma en de Iso waarde verhoog, lost dit het voor een deel op, echter krijg ik dan weer behoorlijk wat storende ruis.

Ik hoopte eigenlijk iemand ervaringen of suggesties van anderen te horen hoe dit te verbeteren, de 70-300 is een nette lens betreft CA en vervorming, maar ik twijfel nu sterkt of de lens bruikbaar is in het "dagelijks" fotograferen zonder statief , of dat mijn skillz als fotograaf in dit gebied gewoon nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn :P
Een objectief met een dergelijk groot zoombereik is altijd het resultaat van een aantal compromissen en zeker niet bedoeld voor 'dagelijks' gebruik, daar hoef je zelfs niet aan te twijfelen, zoals je aangeeft. Als je het toch persé nodig hebt voor specifieke doeleinden (wildlife, sport, enz) dan kun je ervoor kiezen die beperkingen voor lief te nemen. De aanschaf van een dergelijk objectief is dus vooral zinnig als je precies weet wat je ermee wilt. Als je dat niet weet en er zomaar wat mee fotografeert loop je tegen de nadelen van een dergelijke lens op terwijl je niet je profiteert van de voordelen ervan. Mijn advies is daarom simpelweg: maak voor jezelf eerst eens duidelijk wàt je precies met dit objectief wilt en ga dan in die richting experimenteren en nog eens experimenteren - het grote voordeel van digitaal is dat het je geen cent méér kost. Zie je voor nu, noch in de toekomst, een dwingende noodzaak voor dit objectief, ruil het dan in voor een gewonere lens en tel je zegeningen ;)

Kies je toch voor dit objectief en wil je tegelijkertijd met hoge ISO-waardes werken dan zit je bij de verkeerde club; dat is nou juist één van de minder sterke kanten van Olympus. Je kunt er dus ook voor kiezen met statief te werken, maar dat moet dan wel weer passen bij het soort fotografie dat je nastreeft. Wil je snel werken met dergelijke lenzen en tegelijkertijd een optimaal resultaat boeken dan kun je beter voor een ander platform kiezen. Niet dat daarmee Olympus een slecht product is maar de keuze voor dit merk impliceert, nog iets meer dan bij een ander merk, de vraag hoe en wat je wilt fotograferen, zoals ook de keuze voor bijvoorbeeld een Fuji S5.

Tweakers is wat meer technisch gericht, als ik jou was zou ik één of meerdere sites opzoeken waar je veel en vaak foto's kunt plaatsen; alleen al door het plaatsen van je foto's ga je er anders tegenaan kijken, daarnaast kun je je voordeel doen met de (al of niet) zinnige commentaren. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:07:
[...]

Kies je toch voor dit objectief en wil je tegelijkertijd met hoge ISO-waardes werken dan zit je bij de verkeerde club; dat is nou juist één van de minder sterke kanten van Olympus. Je kunt er dus ook voor kiezen met statief te werken, maar dat moet dan wel weer passen bij het soort fotografie dat je nastreeft. Wil je snel werken met dergelijke lenzen en tegelijkertijd een optimaal resultaat boeken dan kun je beter voor een ander platform kiezen. Niet dat daarmee Olympus een slecht product is maar de keuze voor dit merk impliceert, nog iets meer dan bij een ander merk, de vraag hoe en wat je wilt fotograferen, zoals ook de keuze voor bijvoorbeeld een Fuji S5.
[...]
Dit objectief wil ik gaan gebruiken voor natuurfotografie, ik neem aan dat naar mate het jaar vorderd het licht wat sterker zal worden (hoge zon). Ik heb bewust voor de 70 -300 gekozen om dat de beeld en bouw kwaliteit een stuk beter was als de 40-150 Varianten. De lens lijkt een overigens stuk beter scherp te stellen met C-af ipv S-af.

Mijn keuze voor Olympus is vooral afkomstig door het feit dat ik zeer goede professionele ervaringen (Product/macro) met de E-420 heb. Deze foto's zijn stuk voor stuk haar scherp. De keuze voor olympus komt vooral doordat de Jpeg's die uit de E-420 komen direct bruikbaar zijn in tegen stelling tot tot die van een D3 of D2x waar je enkel via Raw een goed resultaat haalt . Daarnaast vond ik de bediening en afmetingen (redelijk kleine handen) zeer prettig in verhouding tot Nikon's en Canons. In de studio met forse flitsers en helder instellicht zijn de condities is echter totaal anders als buiten bij (ondergaande) zon.

Met het oog op een wat meer technische discussie, ik ervaar bij het gebruik van de pancake behoorlijk wat CA, zowel blauw als rood (zichtbaar op 2x vergroten op het scherm) Is dit onlosmakelijk verbonden aan het ontwerp of zit er een fout in de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Bij deze een paar voorbeeld pics met de lens. Ik heb (behalve op de terugweg van DS), nog niet echt veel geschoten met de lens, omdat ik een minder plezierige verkoudheid heb weten te ontwikkelen dit weekend :(.

Vergrotingsfactor demo (beide foto's zijn vanuit dezelfde plek genomen):
70mm:
Afbeeldingslocatie: http://nasischijf.dyndns.org:7777/share/imgs/GoT_ED70_300/P1100093.jpg

300mm:
Afbeeldingslocatie: http://nasischijf.dyndns.org:7777/share/imgs/GoT_ED70_300/P1100094.jpg

The goods:
Rechts de 70-300, midden de 14-42 (wat lijkt ie opeens klein) en links het filter dat nu op m'n 70-300 zit.
Afbeeldingslocatie: http://nasischijf.dyndns.org:7777/share/imgs/GoT_ED70_300/P1100163.jpg

*edit: landschapsfotos weggehaald, ik hoop dat de shots hierboven nog een indruk geven van de fysieke grootte en het bereik van de lens.
@Drom: die Flickr threads laten goed zien waar de lens toe in staat is (thx voor het posten); post aangepast om threadruimte te besparen.

[ Voor 38% gewijzigd door The Dutch Dude op 14-01-2009 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Dutch Dude schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:35:De foto's zijn verder niet nabewerkt, alleen geresized. Er zijn vast betere manieren om deze lens te demo'en dan de landschapshots hierboven, maar misschien geeft het een beetje een indruk.
Ik respecteer je goede bedoelingen maar ik weet eerlijk gezegd niet goed raad met foto's waarvan jezelf al bij voorbaat aangeeft: 'er zijn vast betere manieren om deze lens te demo'en'. Okay, is dit het dan ongeveer? Kan het beter? Kan het véél beter? Als ik hier of daar op Flickr kijk zie ik duidelijke beelden: ze laten straight forward zien wat deze lens presteert zodat je weet waar je wel of niet voor wilt kiezen; dat lijkt me de simpele zin van voorbeeldfoto's. In dit geval blijf ik een beetje in het ongewisse :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
die nasischijf bladibla is hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AJK schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:19:
[...]Als ik het diafragma en de Iso waarde verhoog, lost dit het voor een deel op, echter krijg ik dan weer behoorlijk wat storende ruis.
Ik wil hier toch nog even op terugkomen: afgelopen zondag: schaatsen natuurlijk, en zo af en toe een kiekje maken. Per ongeluk, vraag me niet hoe, is de ISO-stand even op 1600 terecht gekomen en als je dan het resultaat ziet, met iedere vorm van ruisonderdrukking uit (dat wel), is het toch even schrikken. Het blijft de zwakke kant van het 4/3 systeem; hopelijk boekt Olympus wat vooruitgang met de komende E-30.

Hieronder een voorbeeld (klik voor de full-size):

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/hjloende/1600_klein.jpg

Zoals gezegd: ik heb de ruisonderdrukking altijd in z'n geheel uitgeschakeld en tot 400 ISO is dat geen probleem, wil je hoger dan zul je toch moeten gaan experimenteren met de drie standen van het noise-filter (low-standard-high) en kijken hoe je de beste verhouding krijgt tussen minder ruis en een zeker verlies aan scherpte/detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemRikki
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 11:33
Het valt me op dat er niemand schrijft over het 35mm 1:3,5 macro-objectief, heeft niemand die lens? Is er weinig interesse voor? Omdat ook voor deze lens de Olympus CB-actie geldt, heb ik 'm besteld bij kamera-express, hij wordt dan uiteindelijk (inclusief verzenden en CB) 154 euro. Leek mij niet gek, en de reviews - die ik gelezen heb - zijn positief.

Vandaag binnengekregen, moet er nog mee spelen. Je kunt wel superdicht op je object komen (14.7cm), botste op de rand van de fruitschaal toen ik een walnoot wilde fotograferen :) Superlicht ook, ik heb de E-510, heb daarvoor kort de E-410 gehad en daarop zou het helemaal een vederlicht en compact ensemble zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:29:
Hieronder een voorbeeld (klik voor de full-size):
Bakken met ruis, maar voor internet-gebruik vind ik het eigenlijk nog steeds prima. Maar da's dan ook gelijk het enige waarvoor ik het nog zou gebruiken.

Zelf wacht ik ook met smart op een nette review van de E-30...
ChemRikki schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:37:
Het valt me op dat er niemand schrijft over het 35mm 1:3,5 macro-objectief, heeft niemand die lens?
Ik niet, ik schiet amper macro-foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ChemRikki schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:37:
Het valt me op dat er niemand schrijft over het 35mm 1:3,5 macro-objectief, heeft niemand die lens? Is er weinig interesse voor? Omdat ook voor deze lens de Olympus CB-actie geldt, heb ik 'm besteld bij kamera-express, hij wordt dan uiteindelijk (inclusief verzenden en CB) 154 euro. Leek mij niet gek, en de reviews - die ik gelezen heb - zijn positief.
Ik vind het zelf een erg leuk lensje. Ik heb hem 2e hands gekocht, gebruik hem niet super vaak, maar weet er best leuke resultaten mee te bereiken. Voldoende voor mijn niet al te grote ambitieniveau. Grootste probleem is inderdaad dat je er erg dicht op moet zitten. Het gevolg is dat het erg moeilijk is om alles scherp te krijgen als je er zo dicht op zit.

[ Voor 15% gewijzigd door ElisabethM op 15-01-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedpete schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:35:
[...]Zelf wacht ik ook met smart op een nette review van de E-30...
Op http://www.biofos.com/esystem/e30_tst.html, een site voor 'olympus collectors and users', vind ik net een review, met hier (lange URL) wat samples van een productiemodel. Hoewel een camera meer is dan z'n ruisprestaties, ben je er bij een nieuwe Oly altijd wat nieuwsgieriger naar. Mijn eerste indruk: er zijn wat verbeteringen op dit punt, echt opzienbarend vind ik ze niet. Maar goed, hij ligt nu in de winkel en 'k ga 'm eerst maar eens vasthouden. De prijs is ongeveer gelijk aan die van de E-3, verschilt per (internet)winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Dank!

Ik wil de camera ook eerst vasthouden, zo ben ik tenslotte ook bij Olympus terechtgekomen.

Ruistprestaties boeien mij eigenlijk niet, boven de 400iso schiet ik nagenoeg niet en op de prints die ik maak zie je nagenoeg geen ruis terug. M'n E510 is goed genoeg op dat vlak dus de E30 zou dat zeker moeten zijn. Belangrijker voor mij is het dynamische bereik, daarbij loop ik tegen de grenzen van de E510 aan, dus ik ga zodirect even lekker dat review lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moest vanochtend in Den Haag zijn en heb daar in een fotozaak even de E-30 in handen gehad, met de 12-60. Op zich een puike body, ligt gelijk ontzettend lekker in de hand (maar ja, da's persoonlijk natuurlijk), prettige materialen, voelt allemaal perfect aan, had 'm wat dat betreft zó mee willen nemen. Alleen, die prijs, in die zaak meer dan 1200 Euro. Ik vind dat toch een beetje 'n vreemde prijsstelling van Olympus: je had de E-5x0 serie en de E-3, de E-30 zou daar toch 'tussen' komen?

Nog afgezien hiervan, voor evenveel geld heb je een Nikon D300, ik vraag me af wat de concurrentiepositie van Olympus dan is. Bovengenoemde site met de 'review' is gericht op Olympus, dus echt 100% objectiviteit kun je er denk ik niet van verwachten. De samples spreken evenwel voor zich en dan heb ik toch wat 'reservations', en dat betreft zowel ruis als DR. Kortom, ik zie er graag nog wat meer van voordat ik eventueel een aanschaf ga overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:08:
Ik moest vanochtend in Den Haag zijn en heb daar in een fotozaak even de E-30 in handen gehad, met de 12-60.
En de lens?
Die wil ik graag kopen voor mijn E520 ter vervanging van de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die lens is top! Zelf heb ik de 14-54/2.8-3.5 en die is al zo goed, over 't algemeen hoor en lees je dat die 12-60 nog beter is (en ook een stukkie duurder). Op Cameralabs bijvoorbeeld lees ik 'Ultimately like the Zuiko Digital 7-14mm, the 12-60mm is another lens which makes you want to buy into the Four Thirds system. It simply out-performs equivalent lenses from rival manufacturers to become the best quality general-purpose zoom we’ve tested. Suffice it to say it comes Highly Recommended and should be on the top of the list of any Four Thirds owner who wants a top-notch day-to-day lens. Owners of rival systems can only look on in envy'.
Het enige waar je even op moet letten is de grootte en het gewicht van de lens als je 'm op je 520 schroeft; je camera zal wel wat 'topzwaar' worden, de één vindt dat prettig (lens rust op hand), een ander ervaart het als onbalans - gewoon zelf even kijken voordat je zoveel geld uitgeeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:08:
Nog afgezien hiervan, voor evenveel geld heb je een Nikon D300, ik vraag me af wat de concurrentiepositie van Olympus dan is. Bovengenoemde site met de 'review' is gericht op Olympus, dus echt 100% objectiviteit kun je er denk ik niet van verwachten. De samples spreken evenwel voor zich en dan heb ik toch wat 'reservations', en dat betreft zowel ruis als DR. Kortom, ik zie er graag nog wat meer van voordat ik eventueel een aanschaf ga overwegen.
Snap het ook niet helemaal, had de E30 onder de E3 verwacht, daarom is het voor mij belangrijk om de reviews af te wachten. Als het dynamische bereik beter is dan dat van de E3 dan wordt het de E30, anders wordt het toch de E3. Dat ik bij Olympus blijf staat voor mij vrij vast, of Fuji moet ineens met een fourthirds-camera komen (wat best mogelijk is). Over het glas van Olympus ben ik namelijk heel erg tevreden, bevalt me super.

De D300 is absoluut boven het niveau van de E30 als je mij vraagt, maar met vergelijkbaar goed glas op de camera en vergelijkbare opties zal Olympus waarschijnlijk alsnog een stukkie goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Op LetsGoDigital staat een review van de E-30, en die is zeker niet negatief.

Ik heb even doorgeklikt naar de gegevens die bij DIWA staan over de camera en als je het dynamische bereik bekijkt is dat flink beter dan de E-520 en een stukje beter dan de E-3. Ruisprestaties zijn helaas iets minder en ik denk dat dat het gevolg is van de 2 miljoen extra pixels op de chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, ja....het beeld dat naar voren komt is ongeveer gelijk aan dat uit die eerder genoemde test: qua ruis krijg je er zonder ruisonderdrukking één bruikbare stop bij (800ISO) en DR is idd verbeterd. De prijsstelling blijf ik ongelukkig vinden, gelet op de markt en de wijze van presenteren (semi-pro tussen 520 en E-3). Verder vraag ik me af wat iemand, die 1200 Euro neertelt voor zo'n 'semi-pro' body, wil met 'creatieve filters' of met al die verschillende formaten. Schattig hoor.

LetsGoDigital begrijpt het kennelijk beter als het zijn 'review' afsluit met: 'De Olympus E-30 is een prettige DSLR camera om mee te werken, een die de fotograaf uitdaagt om tot meer creativiteit te komen en hem net even voorbij dat standaardkiekje laat gaan; uitdagend!' Dit soort teksten 'dagen mij uit' om nog maar even te wachten op meer ervaringen en echte reviews. Ik wil die E-30 best hebben 'om net even voorbij dat standaardkiekje te gaan' (moet kunnen voor dat geld)....als de prijs FLINK omlaag gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Prijs is bij mij ook de reden van twijfel.

DR is beter, dat is voor mij het belangrijkste, maar de E3 presteert beter op het vlak van ruis, is professioneler en op sommige plekken goedkoper... Ik hoop dat dpreview binnenkort komt met een review waarin ze de E3 en E30 echt naast elkaar zetten, maar een andere site of een ander blad is natuurlijk ook prima ;)

Die filters zijn heel leuk, maar die boeien mij dus absoluut niet. De camera gaat op standje M of S afhankelijk van de situatie en ik ga knippen.

[ Voor 17% gewijzigd door Speedpete op 19-01-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:38
De prijs van de e-30 is voor mij ook een reden om af te haken.

Voor een paar tientjes meer heb je een Nikon D300, en ondanks dat mijn voorkeur uitgaat naar olympus, is die D300 toch een veel betere camera...

Ergens rond de 800 euro zou een betere prijs zijn voor de e-30...

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

De D300 is voor mij weer te duur. Het scheelt misschien een paar tientjes, maar ik heb hier voor iets meer dan 1500 euro aan lichtsterk glas, vergelijkbare Nikon objectieven kosten me meer dus ik moet flink bijleggen als ik mijn huidige set verkoop.

Objectieven van Olympus en Nikon schelen flink in prijs, wat mede komt door de beeldstabilisator die bij Olympus niet meer in het objectief hoeft, ik zit dus een beetje vast aan Olympus; in ieder geval aan Fourthirds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Bij cameranu kost de body 1095 euro. In vergelijking met de D300 (1239) en de E3 (1249), is toch een aanzienlijk verschil. Bovendien is de camera net uit. Denk dat deze met een maandje of twee al goedkoper is.

Olympus heeft nu ook twee acties:

1. Als je een E30 koopt, kun je aanspraak maken op een schouder-camera tas.
2. Als je een E30 koopt en je hebt al een E-dslr, dan kun je aanspraak maken op een gratis grip of een fl36r-flitser. (En ook op de schoudertas natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Ik twijfel, de E3 wordt ook interessant voor mij met de nieuwe actie; 200 euro terug of gratis 1 van de volgenden:

ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm, RRP € 599
ZUIKO DIGITAL ED 50 mm macro, RRP € 599
ZUIKO DIGITAL 25 mm pancake plus FL-36R plus schoudertas, RRP € 519
FL-50R flitser, RRP € 529
SRF-11 ringflitser, RRP € 759

Mooie actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Speedpete schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 23:59:
Ik twijfel, de E3 wordt ook interessant voor mij met de nieuwe actie; 200 euro terug of gratis 1 van de volgenden:

ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm, RRP € 599
ZUIKO DIGITAL ED 50 mm macro, RRP € 599
ZUIKO DIGITAL 25 mm pancake plus FL-36R plus schoudertas, RRP € 519
FL-50R flitser, RRP € 529
SRF-11 ringflitser, RRP € 759

Mooie actie.
Shoot.
Was ik even vergeten. Dat maakt het verschil tussen de E30 en E3 natuurlijk erg klein.
Heb zelf de 25mm pancake. Lekker lensje, maar geen gezicht op een E3 :P Zou zelf kiezen voor de 9-18mm of de 50mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Inderdaad, en al mag je zo eigenlijk niet rekenen, een E-3 voor iets meer dan 500 euro is niet gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorzover ik kan nagaan zijn onderstaande reviews van de E-30 nog niet voorbij gekomen hier. Bij deze dan (toch wel leuk om het een beetje bij te houden):

http://www.dcresource.com...us/e30-review/index.shtml
http://www.d-pixx.de/onli...mpus-e-30-der-testbericht

At the end of the day komt het steeeds weer op hetzelfde neer: prima bodies van Olympus, met een paar kenmerkende zwakheden. Daar komt in dit geval de prijs nog eens bij; onbegrijpelijk van Olympus, die strategie.
Ik hou er in ieder geval een wat tweeslachtig gevoel aan over: zetten ze een camera in de markt waar ze meer dan 1000 Euro voor vragen, stoppen ze er 'artistieke filters' in. Lees 'Kieskeurig' en je weet dat het merendeel van de mensen dik tevreden is met hun E-4xx of E-5xx. Niks mis mee, maar de mensen die echt heel bewust voor Olympus kiezen zitten volgens mij helemaal niet te wachten op dat soort gadgets, en zo'n E-30 lijkt zich eerder op die doelgroep te richten. Laat onverlet dat, als ik een foto als deze zie, de kleine ergernissen weer wat onbelangrijker worden; Olympus kies je toch in de eerste om de optiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:29
sander1989 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 00:50:
Zijn dit jaar 2 nieuwe waterdichte camera's bekent gemaakt. :)

[...]

Tough-8000 en Tough-6000

Was zalf al afgelopen jaar een beetje aan het rondkijken naar een waterdichte camera die tegen een stootje kan, maar ze voldeden toch niet helemaal aan mijn eisen.
Denk dat het die Tough-8000 word, nog even de test/ervaringen afwachten etc op internet.
Is er al ergens een goede review te vinden ? ik heb namelijk ook interesse in de 6000 of 8000, maar bij google verdwaal ik in de sites met gebruikersreviews (waar overigens ook bijna niks te vinden is)

Die nieuwe Panasonic lijkt me opzich beter, maar de olympus is net wat meer hufterproof.
Mijn laatste 2 cams waren in een half jaar tijd dood door zand en sneeuw dus ik kan het wel gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morangie
_/-\o_
De nieuwe Oly E-620, kleiner en lichter dan E-520, maar met nieuwe 12 MP sensor, verbeterde viewfinder, verbeterde autofocus en nieuw swivelscreen.
_/-\o_

Olympus Nederland:

http://www.olympus.nl/con...gital_slr_e-620_21043.htm

Previews hier:

http://www.dpreview.com/previews/olympuse620/

http://43photo.com/e620preview/02.php

http://www.dcresource.com...s/e620-review/index.shtml

http://fourthirds-user.co..._preproduction_review.php

http://www.myfourthirds.com/document.php?id=51631

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E620/E620A.HTM

[ Voor 53% gewijzigd door Morangie op 24-02-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Afgelopen maandag de "start me up"-cursus gehad bij de NIDF voor mijn E-520. Ondanks dat ik wel weet hoe foto's maken werkt (m.b.t. diafragma, sluitertijden, etc.) toch nog best leerzaam.
Ook een paar truukjes voor het maken van foto's geleerd (overbelichten en onderbelichten enzo) en een paar truukje als het gaat om camera-instellingen: bv. exposure compensatie in de P-mode onder het wiel zetten, maar nog belangrijker: de camera kan een nog hogere kwaliteit foto's nemen: super fine. De 4 keuzes kan je ook weer wijzigen in menu-G onder het sleutel-1.

De fotograaf die de cursus gaf zei dat de Sales-afdeling van Olympus daar zelfs niet van op de hoogte was.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
MrSleeves schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:55:
nog belangrijker: de camera kan een nog hogere kwaliteit foto's nemen: super fine. De 4 keuzes kan je ook weer wijzigen in menu-G onder het sleutel-1.
De fotograaf die de cursus gaf zei dat de Sales-afdeling van Olympus daar zelfs niet van op de hoogte was.
Phewwww. No kidding! Domme sales dan!
Het is echt wel algemeen bekend dat voor de Superfine instelling je eerst andere dingen moet doen.
----------------------------------
Large Superfine instellen:
If you press Menu, then go to tool 1, tool G, you can set the various compression settings. Once you have enabled super fine there, you can enable RAW+JPEG @ large, super fine.
----------------------------------

Ik heb het standaard op Medium SuperFine. Is voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik zit nog een heel klein beetje te twijfelen tussen een E520 of de Sony A350, maar ik vind de Oly veel lekkerder in de hand liggen.
Maar nu heb ik zelf het idee dat ik ooit eens ergens had gelezen (kan het dus niet meer vinden) dat de E520 geen IS heeft via de viewfinder...? Klopt dit nu?

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Beta schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:27:
Ik zit nog een heel klein beetje te twijfelen tussen een E520 of de Sony A350, maar ik vind de Oly veel lekkerder in de hand liggen.
Grappig, precies dezelfde reden waarom ik bij Olympus terecht kwam. Wilde een Canon of Nikon, liever Nikon omdat Fuji ook die bodies gebruikt en ik in de toekomst dan weer terug kon naare Fuji. Wilde toch voor de zekerheid voelen welke het beste beviel en pakte daarbij 'toevallig' ook een Olympus op... sindsdien schiet ik met Olympus :P
Maar nu heb ik zelf het idee dat ik ooit eens ergens had gelezen (kan het dus niet meer vinden) dat de E520 geen IS heeft via de viewfinder...? Klopt dit nu?
Je ziet het inderdaad niet, maar IS heeft ie zeker wel. Je kunt het wel bekijken via liveview. De reden is eenvoudig, de stabilisatie werkt door de chip te bewegen. Zodra je via de viewfinder kijkt, kijk je via de spiegel dus zie je geen stabilisatie. Het werkt natuurlijk wel gewoon zodra je afdrukt. Heb je er last van? Ikzelf niet...

Overigens, zo ver ik weet gebruikt Sony een soortgelijk systeem en zie je zodoende ook geen stabilisatie door de viewfinder. Check het voor de zekerheid even maar het zou tussen de camera's niet uit moeten maken.

Zelf ben ik nu een kleine 5 dagen in het bezit van de E-30 en ben er zeer content mee! Eerste indrukken: heerlijk toestel!

[ Voor 28% gewijzigd door Speedpete op 11-03-2009 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Speedpete schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:46:
[...]

Grappig, precies dezelfde reden waarom ik bij Olympus terecht kwam. Wilde een Canon of Nikon, liever Nikon omdat Fuji ook die bodies gebruikt en ik in de toekomst dan weer terug kon naare Fuji. Wilde toch voor de zekerheid voelen welke het beste beviel en pakte daarbij 'toevallig' ook een Olympus op... sindsdien schiet ik met Olympus :P

[...]

Je ziet het inderdaad niet, maar IS heeft ie zeker wel. Je kunt het wel bekijken via liveview. De reden is eenvoudig, de stabilisatie werkt door de chip te bewegen. Zodra je via de viewfinder kijkt, kijk je via de spiegel dus zie je geen stabilisatie. Het werkt natuurlijk wel gewoon zodra je afdrukt. Heb je er last van? Ikzelf niet...

Overigens, zo ver ik weet gebruikt Sony een soortgelijk systeem en zie je zodoende ook geen stabilisatie door de viewfinder. Check het voor de zekerheid even maar het zou tussen de camera's niet uit moeten maken.

Zelf ben ik nu een kleine 5 dagen in het bezit van de E-30 en ben er zeer content mee! Eerste indrukken: heerlijk toestel!
Nee ja okee, dan had ik het goed. Bedankt voor je antwoord!

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Beta schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:27:
Hoe een camera in de hand ligt is een punt waar veel te weinig aandacht aan wordt geschonken. Als het ding niet lekker vast te houden is, dan zul je er een stuk minder plezier aan beleven. Overigens maakte ik mijn definitieve keuze ook direct na m'n 2 overgebleven opties (Olympus E-500, Canon 350D) vastgehouden te hebben.
IS kan in de lens zitten of in de body, bij in-lens IS zal je viewfinder beeld meegestabiliseerd worden Dit maakt compositie een stukje makkelijker als je ver in het tele-bereik zit. Aan de andere kant, sommige mensen schijnen last te krijgen van misselijkheid omdat het beeld dat je ziet niet overeenkomt met wat je evenwichtsorgaan registreert. In-body IS, wat zowel de E-520 als de Sony A350 hebben, heeft als voordeel dat je in 1 keer al je lenzen gestabiliseerd hebt.

En over een heel ander onderwerp: heb samen met m'n vriendin besloten dat een 2e body toch wel handig is voor als we beiden willen spelen, dus zeer binnenkort maar ergens een E-3 vandaan halen en met de hudige actie een 9-18 er bij scoren voor wat groothoek pret :9~

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

MrSleeves schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:55:
[...] maar nog belangrijker: de camera kan een nog hogere kwaliteit foto's nemen: super fine. De 4 keuzes kan je ook weer wijzigen in menu-G onder het sleutel-1.
En dat zit ook in de E-30, mooie instelling alleen nog maar 900 foto's op m'n 8GB kaartje :P

Vorige week vrijdag de formulieren voor de promotie met gratis grip of FL-36 op de bus gedaan en vandaag al de grip binnengekregen. Toppie service van Olympus d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Speedpete schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 23:35:
[...]

Vorige week vrijdag de formulieren voor de promotie met gratis grip of FL-36 op de bus gedaan en vandaag al de grip binnengekregen. Toppie service van Olympus d:)b
Oh, binnen een week, da's lekker vlot. Ik hoop dat mijn 9-18 net zo snel over is, heb vandaag de papierhandel op de post gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Species5618 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 23:39:
[...]

Oh, binnen een week, da's lekker vlot. Ik hoop dat mijn 9-18 net zo snel over is, heb vandaag de papierhandel op de post gedaan...
Wat mij betreft mag je wat ervaringen posten zodra je de lens binnen hebt, hij staat bij mij samen met de fish-eye boven aan de verlanglijst betreft nieuw glas.
9mm is behoorlijk wijd en op papier een mooie lens dr zijn helaas bijna geen real world ervaringen van te vinden het lijkt wel alsof bijna niemand de lens heeft. Bij de fish-eye vind ik de vervorming in combinatie met de 2cm focus afstand ook een mooie optie, die is alleen 200 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

De DPReview in-depth review van de E-30 is nu online en het ding heeft de hoogste beoordeling "Highly Recommended" gekregen. Uit de conclusie:
Whether these features - and those great lenses - are enough, well that's up to you to decide. But (as long as you're not a high ISO lover) I can assure you that if you are tempted by the E-30's many charms, you're unlikely to be disappointed. The E-system has long lacked a credible alternative to the hugely popular models at the top of Canon and Nikon's enthusiast DSLR lineups; with the E-30 Olympus has delivered just what was needed - and thrown some interesting creative tools into the mix too.
Verder wordt meerdere malen genoemd dat de zwakke punten van Four Thirds (DR, hoge ISO prestaties) t.o.v. de concurrentie steeds kleiner worden. Maar de voordelen, uitgebreide features en mooie lenzen voor een redelijke prijs blijven bestaan.

Hopelijk kunnen de E-30 en de nieuwere E-620 wat marktaandeel van C/N afsnoepen. Wat extra variatie in de markt is alleen maar goed voor de gebruikers.

edit: ander onderwerp, maar ik kan niet wachten tot m'n 9-18 wordt bezorgd. Merk bij het spelen met de E-3 dat ik toch wel erg vaak al tegen de 14mm onderlimiet aanloop. Ik wil wijder en ik wil het nu! :9

[ Voor 8% gewijzigd door Rannasha op 24-03-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Species5618 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:02:
De DPReview in-depth review van de E-30 is nu online en het ding heeft de hoogste beoordeling "Highly Recommended" gekregen. Uit de conclusie:

[...]

Verder wordt meerdere malen genoemd dat de zwakke punten van Four Thirds (DR, hoge ISO prestaties) t.o.v. de concurrentie steeds kleiner worden. Maar de voordelen, uitgebreide features en mooie lenzen voor een redelijke prijs blijven bestaan.
Mooi dat de camera er goed uitgekomen is, maar ze zijn wel laat ermee. Ze hebben de specs nu ook goed gezet en waar er eerst een penta-spiegel stond, staat er nu netjes een penta-prisma in het lijstje.

De pasvorm is voor mij nog altijd het belangrijkste voordeel van Oly, de lenzen zijn een erg mooie tweede punt. Argument 'tegen' Olympus is vaak ruis en keuze op de markt; maar ruis wordt steeds minder een probleem en de keuze in glas is, voor mij in ieder geval, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Speedpete schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:16:
[...]

Mooi dat de camera er goed uitgekomen is, maar ze zijn wel laat ermee. Ze hebben de specs nu ook goed gezet en waar er eerst een penta-spiegel stond, staat er nu netjes een penta-prisma in het lijstje.

De pasvorm is voor mij nog altijd het belangrijkste voordeel van Oly, de lenzen zijn een erg mooie tweede punt. Argument 'tegen' Olympus is vaak ruis en keuze op de markt; maar ruis wordt steeds minder een probleem en de keuze in glas is, voor mij in ieder geval, prima.
Het valt me tegen dat je camera's als de Olympus E30, E3 en Panasonic G1 niet veel ziet bij grote ketens als Mediamarkt, BCC, etc. Ik denk dat Olympus daar nog wel wat budget tegen aan moet gooien; veel mensen kopen toch in dit soort winkels.
Het argument 'ruis' heb ik altijd discutabel gevonden; CanNikSon filteren te veel detail weg, ook wanneer je de ruisonderdrukking uit hebt staan. Liever een bak ruis en detail, waar je een goed programma tegen aan kunt smijten dan gebrek aan detail die je er niet in terug krijgt.

Ik heb sterk de indruk dat Olympus steeds sterker aan het worden is. De E620 ziet er ook veelbelovend uit. Nu nog de ketens mee, want ik zie nog te veel mensen rondlopen met CanNikSons. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

De E-620 kan een winnaar gaan worden. Een stuk goedkoper dan de E-30 en goedkoper dan bijvoorbeeld de Nikon D90 en propvol met features. Daar komt bij dat het de op een na kleinste DSLR is (alleen de E-420 is een fractie kleiner), wat overstappers vanuit de compact-markt wellicht aanspreekt, niet een log apparaat mee te hoeven zeulen, maar iets wat, met een niet al te extreme lens, nog in een degelijke jaszak past.

Mooie tijden voor Olympus. Nu alleen nog iets betere marketing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent84
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 21:28
Kwintessens schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:25:
[...]

Het valt me tegen dat je camera's als de Olympus E30, E3 en Panasonic G1 niet veel ziet bij grote ketens als Mediamarkt, BCC, etc. Ik denk dat Olympus daar nog wel wat budget tegen aan moet gooien; veel mensen kopen toch in dit soort winkels.
Het argument 'ruis' heb ik altijd discutabel gevonden; CanNikSon filteren te veel detail weg, ook wanneer je de ruisonderdrukking uit hebt staan. Liever een bak ruis en detail, waar je een goed programma tegen aan kunt smijten dan gebrek aan detail die je er niet in terug krijgt.

Ik heb sterk de indruk dat Olympus steeds sterker aan het worden is. De E620 ziet er ook veelbelovend uit. Nu nog de ketens mee, want ik zie nog te veel mensen rondlopen met CanNikSons. ;)
Hier ben ik het helemaal mee eens. Vorige week was ik in de Mediamarkt in Arnhem om te kijken naar de Olympus E-30. Tot mijn verbazing was het enige aan Olympus apparatuur wat er stond uitgestald een E-510. Maar de Canon 50D of de Nikon D90 bijvoorbeeld zie je wel 2 of 3 keer staan met verschillende lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

vincent84 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:11:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Vorige week was ik in de Mediamarkt in Arnhem om te kijken naar de Olympus E-30. Tot mijn verbazing was het enige aan Olympus apparatuur wat er stond uitgestald een E-510. Maar de Canon 50D of de Nikon D90 bijvoorbeeld zie je wel 2 of 3 keer staan met verschillende lenzen.
Inderdaad een grote waarheid; maar probeer maar eens bij Kamera-Express snel een Olympus in je handen te krijgen... ik heb het de afgelopen maand twee keer geprobeerd; maar de halve zaak lijkt inmiddels een etalage voor Canon te zijn en verder dan een drietal Oly's (410,510 en 520) op een plankje kwam ik niet. Toen ik uiteindelijk nog een keer ging kijken om de camera aan te schaffen, hadden ze de E-30 helemaal niet meer.

Totaal het tegenovergestelde zag ik bij Foka in Rotterdam: volop objectieven en bodies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morangie
Edit: was al gepost... spuit 11 8)7

[ Voor 84% gewijzigd door Morangie op 25-03-2009 18:15 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.