Kleiner... lichter... vast niet goedkoper?

Ook is deze camera heel erg weerbestendig, maar als je 16 bent ga je nog niet zo snel op pad naar de saharah of naar groenland

Mja, dat niet nee, maar ik gebruik mijn digicam wel het meeste buiten. Als ik op vakantie lekker een dagje bezig ben zit er iig regelmatig zand, betongruis (?) en regen op mijn cam over het algemeen, weersbestendigheid is iig wel leuk natuurlijk

.
Daarnaast, ik ben nu 16, maar als ik zo'n cam zou kopen (ok, eer dat ik er geld voor heb ben ik ook 17) verwacht ik wel dat die nog een aantal jaartjes meegaat. Mijn C2500 is ook iets van 4 tot 5 jaar nu geloof ik. Dus mijn volgende cam heb ik waarschijnlijk ook nog wel als ik 22 ben ofzo

En natuurlijk het unieke systeem om de ccd schoon te houden

Mja, leuk, ik heb een luchtspuitbusje

En waarschijnlijk begin ik gewoon simpel met 1 lens, geld voor meer heb ik iig niet

Verder is het echt gewoon een top ding, eerlijk waar. Ga maar eens voorbeeldfoto's bekijken en kijk is op
www.olympus-pro.com voor alle specs enzo.
Mja, de voorbeeldfoto's zien er iig beter uit dan de foto's die ik met mijn huidige cam maak, maar als je dit soort grafiekjes ziet...

...dan ga ik toch weer even twijfelen. De 300D heeft alleen minder functies als de 10D? Qua noise zullen die 2 wel niet verschillen lijkt me ?
Tegenwoordig ga ik nogal vaak enthausiast croppen met foto's, en meer noise en een wat mindere resolutie kunnen dan toch vervelend worden.
De specs vind ik trouwens ook niet zo heel speciaal? Ik heb de verschillen tussen de Canon EOS 300D en de E-1 even naast elkaar gezet... (groene dingen zijn voor mij dus voordelen, rode dingen zijn voor mij dus nadelen, gele dingen heb ik geen idee van

)
| Olumpus E-1 | Canon 300D | |
Price | €1799 (kit) | €850 (kit) | Prijs blijft belangrijk he  |
Image ratio w:h | 4:3 | 3:2 | Mja, geen idee wat het "beste" is |
Effective pixels | 4.9 million | 6.3 million | Hogere resolutie blijft leuk voor croppen e.d.  |
Sensor size | 4/3" (18.00 x 13.50 mm) | 22.7 x 15.1 mm | Uhm, zou dit ook verklaren waarom de E-1 meer ruis heeft? |
Sensor type | CCD | CMOS | Ik heb niet echt een voorkeur...? |
ISO rating | Auto, 100, 200, 400, 800, 1600*, 3200* | 100, 200, 400, 800, 1600 | Mja, of dit nou zo'n groot voordeel is? Denk niet dat ik ISO3200 ga gebruiken, zeker niet op een cam die dan veel ruis geeft  |
White balance override | Yes - 12 positions, 4 manual | Yes - 6 positions & manual preset | Denk ook niet echt dat ik dit ga gebruiken  |
Min shutter | 60 sec + Bulb | 30 sec + Bulb | Mja, ok, dit kan leuk zijn... ik heb weleens (tevergeefs) geprobeerd om foto's van sterrenhemels te maken enzo, misschien dat dat met 60 sec beter gaat  |
Built-in Flash | No | Yes, pop-up | Ja! Ik heb een externe flitser, maar deze heb ik niet altijd bij, en een interne flitser gebruik ik ook weleens als mijn flitser-batts op zijn  |
External flash | Yes, Olympus hotshoe, PC Sync | Yes, hot-shoe | De olympus hotshoe is voor mij dus een voordeel omdat ik een olympus flitser heb...  |
Focal length multiplier | 2 | 1.6 | Mja. Leuk voor telebereik, jammer voor groothoek... |
Exposure compensation | -5 EV to +5 EV in 1, 1/2 or 1/3 EV steps | -2 EV to +2 EV in 1/3 EV steps | Zegt me niets dit?  |
Continuous Drive | Yes, 3 fps, 12 images | Yes, 2.5 fps max 4 images | Leuk Maar gebruik ik het?  |
LCD Pixels | 134,000 | 118,000 | Ga je dit zien? |
USB | Yes, 2.0 | Yes | Mja, ik heb al een compactflash card reader... |
Weight | 735 g | 645 g | Niet echt een boeiend verschil  |
Mja, oftewel, de specs kunnen mij niet echt overtuigen...

Optisch zal de camera vast wel beter zijn - door die betere lenzen enzo, maar ik heb geen idee of ik dat wel zo goed ga merken. Als ik kies voor Canon kan ik mijn fl40 flitser natuurlijk ook nog altijd verkopen, en eenCanon flitser kopen, volgens mij zijn die nog goedkoper ook
Het blijft moeilijk... ik heb wel altijd een voorkeur gehad voor Olympus, en de E-1 ziet er ook gewoon vet uit
Mja, ik weet het nog niet....

Ik ga eerst maar eens sparen iig, later kan ik altijd nog kiezen, en misschien wordt die keuze wel makkelijker als olympus nieuwe dslr's op de markt brengt

Ik heb op het moment echt nog geen idee wat ik ga kopen, misschien koop ik zelfs wel zo'n Canon Digital Ixus ding ofzo

Ok, een DSLR vind ik veel fijner werken (C2500 is het ook he

), maar ik heb nu wel regelmatig een moment waarvan ik denk *shit, cam niet bij.* En een Olympus C2500 / Olympus E-1 / Canon EOS 300D / whatever stop je niet zo makkelijk in je broekzak als je uitgaat enzo