Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer zorgt voor torenhoge stroomrekening????

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Kan dat?

Sinds ongeveer een half jaar draait mijn computer 24/7 [DPC & downen]; een Athlon 700@900 met een stuk of 10 fans, GeForce DDR, 1xHDD, Zip, DVD, CD, CDRW, floppy, en 4 PCI's vol.
Dit alles draaide tot de HCC op een Target 300W voeding, en sinds de HCC op een Enermax 431W *D.

Nu komen vorige week ineens mijn ouders naar me toe: blijkt dat dit jaar ineens de stroomrekening anderhalf keer zoveel is geworden! :( :( :( :( :(

Zij denken dat het voor een groot deel aan mijn computer ligt [en die mag nu dus niet meer constant aan staan ;( ;( :'(].
Maar ik vraag me dit toch wel erg af; het lijkt me sterk, want dat zou betekenen dat'ie per jaar evenveel gebruikt als een heel huishouden!

Heeft iemand hier meer ervaringen mee? Zou er niet ergens een of andere "stroomlek" kunnen zitten?

En draait een voeding constant op vol vermogen [lijkt me niet...], of op het vermogen dat voor de aangesloten spullen nodig is? :?

Verwijderd

je kan een simpel berekeningetje maken, maaruh... hoeveel verbruikt je pc?!?... verschilt namelijk per pc...

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Hoe kun je dat meten/berekenen?
Ik weet nl. niet of'ie op vol vermogen loopt of niet... :?

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt voor iets van 35 piek ofzo een metertje halen bij de gamma.
Hierop kun je precies aflezen hoeveel vermogen jouw PC snoept.
En dan even oprekenen...
Hebben je ouders ook dag/nacht stroom ?

• Napalm
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-11 19:26
Op dinsdag 26 december 2000 09:21 schreef Treb het volgende:
Je kunt voor iets van 35 piek ofzo een metertje halen bij de gamma.
Hierop kun je precies aflezen hoeveel vermogen jouw PC snoept.
En dan even oprekenen...
Hebben je ouders ook dag/nacht stroom ?
Daarbij kan je gewoon de prijs per KW instellen en na een maand reken jij gewoon het bedrag af met je ouders wat er op dat metertje staat.

Kan me niet voorstellen dat hij meer gebruikt dan de koelkast/magnetron/vrieskist en wasdroger van je ouders. >:)

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

Verwijderd

jep

Vermogen * kwu prijs * 24 * 7 * 52 = kosten per jaar

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-11 13:48

eagle

-beast

Das is imho een simpel rekensommetje:
max power uit voeding = 431 watt
max power uit monitor zeg 300 watt maar deze staat niet de hele dag aan :?
431w = 0.431kW ( 1 kW = 1000watt)
0.431x24uur ~ 10kWu
dat over 365 dagen = 3650 kW en dat is ongeveer het jaargebruik van een normaal gezin (vergeet niet een Wasmachien gebruikt maar 3 kW maar staat maar een paar uur per dag aan!!) stel dat een kWh ca 0.20 cent kost dan betalen je ouders: (3650x0,20=730gld)
730:12= ca 60 gld per maand en das een boel geld :'(

Verwijderd

In de meterkast hang toch zo'n KWH meter? Als je mazzel hebt dan heb je er zelfs een met een ledje die een puls weergeeft om de zoveel sec (i.p.v. zo'n oude draaischijf).
Kijk naar de referentie. Bij mij zijn 800 pulsen 1 Kwh (ongeveer 30 ct.) Zet je PC uit en meet het aantal pulsen in b.v. 1 minuut (hoe meer minuten je neemt des te nauwkeuriger word je meting)
1000/800=1,25 als je b.v. 20 pulsen telt in 1 minuut verbruik je 20 * 1,25 * 60 (minuten)=1,5 Kwh.. dus ong. 45 ct per uur..
zet je computer nu aan en let er op dat alleen je computer extra ingeschakeld wordt en niets anders! doe nogmaals de zelfde meting en verminder de uitkomst met wat je net (meer) gemeten hebt.. Stel je telt nu 25 pulsen per minuut...totaal is 1875 Kwh dit - 1500 Kwh is 375 Kwh...
Makkelijker is om 25 - 20 pulsen * 1,25 * 60 te doen....
Speel er maar mee, heb je zo de uitkomst en gekeken op het apparaat waar je ouder de afrekening op krijgen (de meterstand)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Eagle dat is dus echt VEEEEEEL te veel :)..

Met een gemiddeld gebruik van 150 watt (aannemende dat je je monitor 's nachts uitzet enzo) kom je al een stuk dichter bij huis.. En dan is het nog maar 20 piek per maand....

Verwijderd

Dan moet je wel over een 150 watt voeding beschikken.
Heb je een 300 watt blijft het 300 watt.
Of je monitor uit af aan staat.
En die heeft Eagle er niet een bij gerekent.
En reken je die Moinitor er ook nog bij,
dan ongeveer 25 piek per maand extra.
Das dus echt een boel geld.

Verwijderd

Oja we hebben al 2 jaar zo'n KW meterje er tussen.
Dus weet onderhand wat een PC kost per maand.
Bij intensief gebruik ongeveer 75 piek per maand.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 21:14

CmdrKeen

Krentenboltosti

Georgio, hoe kom je ineens aan die 1,25? Je zegt wel: 1000/800, maar je zet er niet bij wat die getallen uitdrukken.
Ik ben wel benieuwd, want ik moest ook ineens 250 piek per maand meer betalen toen m'n bakken 24/7 aanstonden...

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Nou Ro__: wil je het zeker weten? Gewoon een jaartje je computer niet gebruiken en kijken wat dan het verschil is met dit jaar......
>:)

Verwijderd

Dit is nou een argument tegen het altijd aan laten staan van de computer. Als je hem altijd aan laat staan dan slijt hij wel minder snel, maar gebruikt meer stroom. Als je hem uitzet als je hem niet gebruikt dan slijt hij iets meer, maar met het geld dat je verdient met stroombesparing kun je makkelijk nieuwe onderdelen kopen.

Verwijderd

Omdat je voeding nou 300 wat is betekent het nog niet dat hij ook echt 300 watt trekt van de net het is gewoon de maximale vermogen waarmee men het kan belasten

Ik heb zelf een p3 650 , asus Cubx met 4 hd`s , een brander, een dvdspeler en een asus v3800 en 256 mb met een Idek Iiyama visionmaster 17 draaien.
En die gebruiken in totaal maar zon 220 a 240 wat per uur dat is dan zon 120 watt voor de monitor en 100 a 120 watt voor de comp zelf afhankelijk van wat ik doe

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:15

Dark

who tweaked the light?

Het is te simpel om te zeggen dat een kWh. een kwartje kost.
De prijs hangt af van een aantal dingen, die je het best even na kan kijken op de site van jouw nutsbedrijf.

Hier werkt het als volgt:
De elektriciteitstarieven bestaan uit de volgende componenten:
- een vast tarief
- een tarief per kWh
De stroomprijs wordt verhoogd met de Regulerende energiebelasting (REB) en BTW

Vaste tarief:
Het vaste tarief, het zogenaamde vastrechtbedrag, is afhankelijk van de waarde in ampère (A) van de hoofdbeveiliging in de aansluitkast. In de meeste woningen is de hoofdbeveiliging
1 x 35 A of 3 x 25 A.
Hoofdbeveiliging vastrechtbedrag per maand
t/m 1 x 35 A / 3 x 25 A enkeltariefmeting f6,66
t/m 1 x 35 A / 3 x 25 A dubbeltariefmeting f 8,33
ex btw.

prijs bij enkeltariefmeting 19,07 ct
prijs per normaal-kWh bij dubbeltariefmeting 20,97 ct
prijs per laag-kWh bij dubbeltariefmeting 12,97 ct
ex btw.

REB (regulerende energie belasting)
De energiebelasting staat apart op uw afrekening.
Van uw totaal verbruik is de eerste 800 kWh vrijgesteld van energiebelasting.
Dit geldt ook voor het verbruik boven de tien miljoen kWh.
0 - 800 kWh 0 ct/kwh
800 - 10.000 kWh 8,20ct/kwh
10.000 - 50.000 kWh 3,54 ct/kwh
50.000 - 10.000.000 kWh 0,48 ct/kwh

Ik heb nachtstroom, dus een kwh normaal tarief kost mij inclusief reb en btw zo'n 35ct, s'nachts kost het een kwartje. Helaas gaan de reb en btw binnenkort omhoog, dus wordt het nog duurder. :(

edit:
groene stroom is weer een paar opcenten per kwh erbij!

mijn pc+monitor+de rest, met toch aardig vette specs(*) gebruikt bij elkaar tussen de 200-240w alleen als de laserprinter ff zijn fuser-rol opwarmt dan piekt het op 450w gedurende 10 sec.

*=aangesloten spul:
asus p2b-s i440bx bord, p3-600E @672, 256 mb infineon 222 (2x128), 4x ide hdd, 2x scsi hdd
2x scsi cd(rw), 2x nic 100m, Mx300 + db 50 xg, geforce ddr (CLAP), scsi scanner, hp1100 laserprinter, switch 8poorts, Dtt 5.1, 2x mouse (ps2 & usb), keys ps2, 2x exterminator gamepad, Iiyama 19" visionmaster pro 450, aantal fans.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 26 december 2000 10:25 schreef W.I.N het volgende:
Dan moet je wel over een 150 watt voeding beschikken.
Heb je een 300 watt blijft het 300 watt.
Of je monitor uit af aan staat.
En die heeft Eagle er niet een bij gerekent.
En reken je die Moinitor er ook nog bij,
dan ongeveer 25 piek per maand extra.
Das dus echt een boel geld.
Die 300 Watt slaat niet op het OPGENOMEN vermogen!!!!!Stel nou dat je die 300 watt voeding alleen gebruikt om je processor te laten draaien (BV in een server) en je hebt alle andere 'onnodige hardware' uit je bak geropt (videokaart, geluidskaart, CD-romspeler, Diskettestation etc), dan vreet die computer dus echt GEEN 300 watt, maar net de hoeveelheid die hij nodig heeft!!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Ja en alles blijft er hier wel in zitten.
Leg ff uit dan .
PC staat 24 uur aan Kw meter zeg dan 1,09kw.
Er zitten ook nog div adpters op.
kabel modem, gewoon extern modem, printer.
Hub, speakers, dus dat staat allemaal aan.
En gebruikt ook stroom.
En dat kw metertje zit er al 2 jaar tussen.
Geloof niet dat dat liegt.
En staat nu op 730kw.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
OK, dan loopt m'n voeding dus niet op vol vermogen [Pfffew :)]. Dat leek me al niet zo, maar ja, er kwam in een keer wel een hoop stroomverbruik bij hè...
Maar dat zou toch moeten betekenen dat [vooral 's nachts] het verbruik van m'n compu niet boven de 150W uitkomt; hij gebruikt dan nl. alleen mobo/proc/HDD/mem/fans [dus geen andere drives].
Als alles aanstaat, zal het nooit meer dan 350W zijn denk ik [incl. monitor].

De monitor [19"] gebruik ik alleen als ik er achter zit [anders gaat'ie helemaal uit]. Verschilt heel erg of ik thuis zit te werken, of op de TU, maar zeg zo'n 5 a 6 uur per dag.

Helaas hebben wij een vrij nieuwe meterkast, en kunnen we het pulsen tellen niet meer doen.

Maar als ik het rekensommetje van eagle gebruik:
gemiddeld over een dag zo'n 4,8kW [geschat].
Dus 1,7MW/jaar -> zo'n FL. 30,- per maand...
Maar ik heb het idee dat mijn schatting nog aan de hoge kant is.
Die enorme stijging kan dus nooit aan mijn computer alleen liggen.

Binnenkort ga ik een 486-servertje draaien, en kan mijn main-comp uit voor het downen. Helaas voor DPC, maar we moeten ook een beetje aan het milieu denken... :)

Misschien dat ik idd maar eens zo'n metertje ga proberen om echt te meten wat het verbruik nu is.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Als ik alleen de pc aan heb, en de adapters van alle randapparatuur uitschakel, schijfen in laten slapen enz. dan gebruikt hij tussen de 75-90w., en dat valt dus best wel mee voor een p3 dacht ik.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-11 06:45

Valium

- rustig maar -

Die DPC scheelt ook een hoop in het verbruik. Bij een P2 350 @ 350 scheelt het draaien van DPC 40 Watt. Dat is best een hoop. Bij een overklokte Tbird zal het wel het dubbele zoniet nog meer zijn. Je verkijkt je op hoeveel een computer kan kosten aan energie. Die rekenmonsters kun je beter uitzetten. Downen kun je beste doen op een serverTJE. Die verbruikt veeeeel minder.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Dus.... koetje }:O is slecht voor het milieu. Ik vraag me af hoeveel megawatt er per dag (wereldwijd gezien) verstookt wordt aan koetje.

edit:
Hoeveel zou 1 koetje per jaar kosten ;) ?
Is er uit te rekenen aan de hand van de scores welk team de grootse vervuiler is ?
Pagina: 1