| system specs |
Zo makkelijk is dat niet te meten met een multimeter vrienden. Wat zou je willen meten? Je hebt een speciale vermogensmeter nodig (plug je tussen stopcontact en pc) of een stroomtang. Stroom door stekker*220V = verbruikt vermogen,.Op woensdag 22 november 2000 16:32 schreef Jur het volgende:
Meten=Weten pak een multimeter en je weet het.;)
of je schakelt een weerstand voor je pc en meet de spannings val daarover. dan weetje de stroom door de stekker ook. Pas wel op, 220V doet even pijn.
Verwijderd
wel een goede vraag opzich. Ik zit ook een beetje te kijken wat een systeem zo'n beetje gebruikt. Ik zit te kijken naar een PC voor een netwerk, er zal dus niet zo veel inzitten(CDROM, FDD, HDD(7200RPM), celeron 600 en i815 mATX bordje met onboard LAN, GFX en sound) Nou wou ik aangezien er nogal wat van die PCtjes komen een klein mATX kastje nemen. Ik had een beetje mn zinnen gezet op de AOpen H300A
Die ziet er zo uit:

Nadeel is dat ie maar een 145Watt voeding heeft. Zou dat kunnen. Ik denk zelf van wel.
Die ziet er zo uit:

Nadeel is dat ie maar een 145Watt voeding heeft. Zou dat kunnen. Ik denk zelf van wel.
Scherm zit niet in de power supply .. het gaat me om hoeveel het mobo gebruikt enzo .. want ik heb een bigtower atx destijds gekocht maar er zit maar een 230 watt voeding in .. en ik heb allemaal rare dingen hier .. dus ik vroeg me af hoeveel het SYSTEEM gebruikt
Thanx
Thanx
| system specs |
Kan IEMAND me helpen ??
Thanx
Thanx
| system specs |
hmm dat is iets moeilijker.. als je namelijk meet hoeveel je voeding uit het net trekt, weet je nog niet hoeveel die levert aan de computer. want een aanzienlijk deel wordt in de voeding omgezet in warmte. wat je wel kan doen: de computer trekt zijn stroom van 3 voltages: 12, 5 en 3.3 volt. als je een voor een deze draadjes doorknipt kan je meten hoeveel het ding verbruikt met een normale multimeter.Op woensdag 22 november 2000 19:21 schreef ride277 het volgende:
Scherm zit niet in de power supply .. het gaat me om hoeveel het mobo gebruikt enzo .. want ik heb een bigtower atx destijds gekocht maar er zit maar een 230 watt voeding in .. en ik heb allemaal rare dingen hier .. dus ik vroeg me af hoeveel het SYSTEEM gebruikt
Thanx
ben je niet echt technisch, zoek dan iemand die dat wel is, want mocht je bijv. de verkeerde draadjes daarna weer aan elkaar knopen, dat wil niet echt
Nee nog geen 300 watt geprobeerd daarom vraag ik het ff voordat ik weer geld ga uitgeven aan een 300 watt voeding zonder dat het egt nodig is...
Thanx
(ik ga dat van die multimeter ff tryen
)
Thanx
(ik ga dat van die multimeter ff tryen
| system specs |
Ik had een tijdje terug het zelfde verhaal, ik vroeg me plotseling af hoeveel stroom ik nou eigenlijk gebruikte. Ik heb bij conrad een metertje gekocht ( http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0205077990968269543&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=10256&TK_PAR[MEDIUM]=89 ) en ben tot de conclusie gekomen dat mijn toch vrij uitgebreide arsenaal niet meer dan 1 gulden aan stroom kost per dag. Het gemiddelde gebruik ligt zo rond de 200w en dat is inclusief alle adapters en monitor.
aangesloten spul:
asus p2b-s i440bx bord
p3-600E @672
256 mb infineon 222 (2x128)
4x ide hdd
2x scsi hdd
2x scsi cd(rw)
2x nic 100m
Mx300 + db 50 xg
geforce ddr (CLAP)
scsi scanner
hp1100 laserprinter
switch 8poorts
Dtt 5.1
2x mouse (ps2 & usb)
keys ps2
2x exterminator gamepad
Iiyama 19" visionmaster pro 450
aantal fans
Als de printer gaat printen dan piekt het opgenomen vermogen op 450watt, maar dat duurt maar enkele seconden, zolang de fuser-rol wordt opgewarmd door een dikke hallogeenlamp (200w?). Als de monitor wit beeld geeft neemt ie 25w meer op dan bij donkerder beeld! Met monitor op standby is het gebruik ongeveer 125watt, dus het valt allemaal best mee!
stel een kilowattuur kost fl.0,35 dan kan een aardig dikke pc dus ruim 4 uur aan staan voor die 35ct. Mijn totale maandverbruik is ongeveer 25-35 gulden per maand. Per jaar kan het dus wel 300-420 gulden zijn, dus dan loopt het toch aardig op! Gelukkig heb ik nachtstroom ook, dan betaal je 's nachts en in de weekeends minder, ong. 25ct per Kwh. Daardoor zit ik naar schatting zo rond de 250,- per jaar.
[dit is een kopie van een eerder bericht
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/68790/2]
aangesloten spul:
asus p2b-s i440bx bord
p3-600E @672
256 mb infineon 222 (2x128)
4x ide hdd
2x scsi hdd
2x scsi cd(rw)
2x nic 100m
Mx300 + db 50 xg
geforce ddr (CLAP)
scsi scanner
hp1100 laserprinter
switch 8poorts
Dtt 5.1
2x mouse (ps2 & usb)
keys ps2
2x exterminator gamepad
Iiyama 19" visionmaster pro 450
aantal fans
Als de printer gaat printen dan piekt het opgenomen vermogen op 450watt, maar dat duurt maar enkele seconden, zolang de fuser-rol wordt opgewarmd door een dikke hallogeenlamp (200w?). Als de monitor wit beeld geeft neemt ie 25w meer op dan bij donkerder beeld! Met monitor op standby is het gebruik ongeveer 125watt, dus het valt allemaal best mee!
stel een kilowattuur kost fl.0,35 dan kan een aardig dikke pc dus ruim 4 uur aan staan voor die 35ct. Mijn totale maandverbruik is ongeveer 25-35 gulden per maand. Per jaar kan het dus wel 300-420 gulden zijn, dus dan loopt het toch aardig op! Gelukkig heb ik nachtstroom ook, dan betaal je 's nachts en in de weekeends minder, ong. 25ct per Kwh. Daardoor zit ik naar schatting zo rond de 250,- per jaar.
[dit is een kopie van een eerder bericht
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/68790/2]
Pagina: 1