Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wat kost een PC aan stroom?

Pagina: 1
Acties:
  • 721 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-11 14:45

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Hier in huis hebben we een tijdje geleden een flink gepeperde energierekening gekregen.
Best balen want volgens mijn huisgenoten ligt dat voornamlijk aan mij en m'n computer die 24 uur per dag aanstaat.
Ik mag dus nu 55 piek per maand extra aan stroom betalen, maar volgens mij klopt er geen hout van dat bedrag.
Volgens mij zijn ze uitgegaan van de voeding van 250 watt, maar dat houdt volgens mij niet in dat ie dat ook werkelijk gebruikt.
1 enkele computer verbruikt toch nooit ƒ660,- per jaar aan stroom??????
OK, ik heb er 4 harde schijven inzitten, DVD spelertje, brandertje, tha usual.
Hoe kan ik uitrekenen wat mijn systeem nu eigenlijk gebruikt en voor degenen die het al uitgerekend hebben: hoeveel stroom gebruikt jouw PC en wat zit er allemaal voor speciaals in die bak van je dan?

Niet?
[Specs]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Nou je beeldscherm is de grootste verslinder in het algemeen. Je gebruitk zo goed als nooit je hele voeding en ik neem aan dat ie snachts 'niks' staat te doen (ja RC5 hoop ik). Een pc in zon staat gebruikt 80 watt, monitor in standby meestal 10.

Max van je monitor is ca. 120 watt (bij een normale bak). Dus stel dat je hem 1 dag laat aanstaan met gemiddeld gebruik gok ik dat je op 2 piek komt... ;)

Maar uh, als je eht zeker wilt weten moet je zon meterjte kopen bij een elektrozaak (hoe heten die dingen??). Kun je het precies zien.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het beste is om ergens een 2e hands kWh-metertje op de kop te tikken, en die te gebruiken als controleapparaat.
55,- lijkt me een beetje veel...

• Final Frontier
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 18:41
55 piek per maand ? Dat is veel te veel. Als je iid je monitor snachts uitzet, zal het ongeveer 55 piek per jaar zijn !

Klein verschil :)

"Commercie kills the scene" - I-f

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:25
stel 250 watt

das 1/4 kilowatt uur per uur
per dag 8 kilowatt uur
8 maal 30 = 240 kilowatt uur per maand
kwartje per kilowatt uur?
240:4= 55 piek
Hmm
:) dat klopt wel ja
Maar ja, de vraag is of ie zoveel trekt

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
's nachts staat de monitor sowieso uit (duh)
naja...'s nachts...met mijn ritme is het meer tussen 04:00 en 13:00.
Ik draai geen koetje (ja foei, ik weet) wel een http server, mailserver en ftpserver.
Ftp wordt niet veel gebruikt, is private ftp.
Mailserver doet ook vrij weinig, laat de HD alleen opstarten als er ook werkelijk mail is binnengekomen (duh)
Http gaat de hele nacht door, dus m'n D:\ blijft gewoon draaien.
Overdag gebruik ik mijn PC normaal, mp3'tjes van m'n E:\ beluisteren, C:\ en G:\ (2 partities op 1 schijf) draait win98 en win2k op.
f:\ is m'n UW SCSI schijf met spelletjes en Divx'jes erop..gebruik ik niet zoveel.
mij lijkt die 55 piek per maand ook vet overdreven, de helft van dat bedrag kan ik me nog voorstellen.

Men is er hier in huis vanuit gegaan dat de rekening zo'n 1000,- hoger is geworden doordat er 5 PC's extra in huis zijn gekomen verder geen nieuwe electrische apparatuur.
Mijn PC staat 24/7 aan dus hebben ze het terug gerekend (4 pc's die +/- 3 uur per dag aanstaan en 1 die 24/7 aanstaat= 1/3e van 1000,- en 2/3e van 1000,-)

Niet?
[Specs]

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
staan die andere comps in je huis ook daadwerkelijk maar 3 uur aan per dag??

enne, jij hebt mooi je beeldschermpje uit 's nachts terwijl zij hun pc waarschijnljik vol gebruiken in die 3 (??) uur, ds die verhouding klopt al niet.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Die andere Pc's staan langer dan 3 uur aan.
en ja, de verhouding klopt totaal niet.
Zij betalen slechts ƒ 5,68 extra per maand.
Ze betalen dus een tiende van wat ik moet betalen, zou dus ongeveer neerkomen op 2,4 uur per dag.
De PC's worden veel meer gebruikt.

Niet?
[Specs]

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11 07:49
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd wat mijn PC wegtrekt in de maand. (300W voeding)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:15

Dark

who tweaked the light?

Ik heb wel eens een meet apparaatje zien staan bij conrad.... best handig mest kostenraming e.d. kan je het in de gaten houden... kost wel 100 piek ofzow...
ff. 't url-tje erbij zoeken ... ja, hier:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0205077990968269543&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=10256&TK_PAR[MEDIUM]=89

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11 22:45
Makkelijke manier om te zien hoeveel vermogen jouw putertje verbruikt: kijk naar het kwh-schijfje in de meterkast als je pc uitstaat, tel het aantal keer dat het schijfje rondgaat per minuut. Zet nu je pc aan en doe de zelfde meting. Op de meter staat hoeveel omwentellingen de schijf moet maken om 1 kwh te verbruiken. Nu kun je uitrekenen hoeveel jouw pc per minuut/uur/dag/jaar verbruikt. Ik geloof dat 1 kwh ongeveer 30 cent kost, dus weet je wat het jouw gaat kosten. Overigens kom je dan meteen tot de conclusie dat die tv die de hele dag (uurtje of 16) soaps staat te draaien veel meer verbruikt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• jms
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-11 00:28

jms

Mijn pc gebruikt in 24 hooguit 3kWh.
is dus:3x31x0,25=23,25.
oh ja pc is:
250W voeding.
PIII, 2 HD, dvd, cd-rw, iiyame pro 450 (140W)

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Dark, bij Radio Centrum in Utrecht heb ik ook zo'n KWh meter gezien voor slechts 25,-
scheelt nogal en aangezien ik dat ding eigenlijk maar voor 24 uur nodig heb, of in elk geval lang genoeg om mijn kosten uit te kunnen rekenen (minuutje moet in principe genoeg zijn lijkt me)

Niet?
[Specs]

• obme_ief
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

hangt ervan af, je kan daar ook nog dag en nacht verschill hebben, is het snacht's goeiekoper :)

tijd voor verandering.

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Je pc kan natuurlijk nooit zoveel kosten maken...

Misschien leuke buurman die stroom aftapt ;)

• Wimpy006
  • Laatst online: 26-11 13:01
Ik zou toch eens gaan kijken op het bovenste zolderkamertje... Zit zeker iemand daar weedplanten te houden... Met zo'n lekkere grote lampen..

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

hmmz wij hebben hier 3 comps en er staat er eentje altijd maar uhh we betalen in totaal 200 per jaar meer stroom en geloov mij we gebruiken ze intensief

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 07 september 2000 16:16 schreef Wimpy006 het volgende:
Ik zou toch eens gaan kijken op het bovenste zolderkamertje... Zit zeker iemand daar weedplanten te houden... Met zo'n lekkere grote lampen..[/quote]nee, die staan op m'n balkon :7

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Leuke topic, maar nu weet ik nog niks...:)

Ook ik begin we een beetje nieuwsgierig te worden wat het nu werkelijk is. oke afgezien van de broeilampen en de monitor.

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
het is dat ik op het moment geen geld heb om zo'n metertje te kopen, anders had ik dat wel gedaan.
Is er hier echt niemand die het al een keer uitgerekend heeft?

Niet?
[Specs]

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 17:28

sko

Verwijderd

koop dat ding, gebruik 'm 24 uur en breng 'm terug : had íe gevraagd voor z'n verjaardag maar nu kreeg íe er twee ... ;)

• Jabba
  • Laatst online: 09-10 16:26

Jabba

Firkan

Apparaatje heb ik ook aangeschaft....! als ik alles aanzet trek ik bijna 600W. dus mocht ik wel zelf gaan betalen!!

Verwijderd

Ik heb 3 servers 24/7 draaien en nu kwam de rekening en moesten we 1200 bij betalen .. oeps? :):)

Verwijderd

Sla ze verrot en ga ergens anders wonen ;)
ow wacht, hier heb je weinig aan :D

Nee, 250 Watt constant is opzich wel erg veel, maar PC + monitor bezig verbruikt denk ik wel meer dan 250 Watt gemmiddeld bij jou. Dus (250+100)/2 = 175 Watt gem. op een dag... Zou toch zeggen dat 35 piek p/m NIET te weinig is!!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Met die conrad powerpro meet ik het volgende:

power min 188.8 W
power max 232.4 W
power avg 215.2 W

Periode: 24 uur, alles gedaan, branden, gamen, surfen, benchen enz.

apparatuur: p2b-s, 128m, p3-600@672, CLAP, 3x HDD, 2xCD, 2x NIC, 16-3 BRI, MX300+xg50, DTT5.1, VM450pro

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Dan kom ik denk ik een stuk lager uit, zoveel brand ik nou ook weer niet en benchen doe ik ook bijna nooit.
Het enige wat ik doe is surfen, icq-en en ondertussen m'n homepageserver draaien (homepage staat op 1 schijf die 's nachts ook gewoon doordraait (gemiddeld 100 bezoekers per dag) en de andere schijven gaan na een half uur automatisch uit.
monitor staat max. 12 uur per dag aan
naja, binnenkort dat ding bij Radio Centrum maar eens kopen, die is maar ƒ25,-
ik gok dat ik per dag gemiddeld (over 24 uur) 100 Watt trek incl. monitor.

Niet?
[Specs]

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 18:15
Volgens mij is de processor de boosdoener. Een HD of CD-rom vreet maar een paar Watt. Kijk maar naar die zielige voedinkjes die in externe HD's zitten etc.
En aangezien de processor altijd klokslagen maakt, ook al doe je niks, zal de comp. dag en nacht minimaal 150Watt zuigen:(
Afhankelijk van de snelheid v.d. proc. denk ik.

• ks_choice
  • Laatst online: 16-06 00:51

ks_choice

Ja, mijn keus ja!

SiGNe, Hoe weten je huisgenoten dat de stijging alleen door de comp's komt? Wij hadden (net als jij) in Zeist het afgelopen jaar ook een forse stijging, net als veel studentenhuizen hier op het complex. En dat kwam vast niet alleen van een paar extra computers (vaak stijgingen van 100% en zo! :( )

Pecunia non olet

• Tim
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Normaal hebben wij best wel een stugge rekening en nudat ik een PC 24/7 aan heb staan is de rekening gestegen met een tientje per maand.. (Die PC doet dus niks hè)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Hee, hierboven ben ik vergeten mijn hub(8 poorts 100m) en printer hp1100 te vermelden.
update: het meest gebruikt mijn 19", als het beeld wit is (130w). bij zwart beeld gebruikt ie 30w minder. Wat me ook opviel is dat de apparatuur ook als die standby staat nog 25w trekt. Dat zit hem vooral in de monitor(5w), en de adapters van DTT5.1(8w) en mijn hubje(8w), de pc gebruikt in de uitstand een watt of 2-3. Die adapters staan dus altijd aan ookal staat het apparaat zelf uit.
Enne 1 tientje lijkt me vrij weinig hoor! Als ik uitga van zo'n 35ct per Kw/h dan kost het toch al snel 25-35 gulden per maand als je de pc 12-16 uur per dag het aanstaan, hoewel het al aardig scheelt als je energie-beheer zijn gang laat gaan, en monitor en schijfen in slaap laat vallen.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:06
Hehe, veel Warandebewoners hier....maareh, ook hier moesten we schandalig veel bijbetalen over 1999. 60 gulden per persoon (en we zijn met z'n 5-en). M'n pc staat niet 24/7 aan en die van m'n huisgenoten ook niet. Een computer is overigens een stuk zuiniger dan een fohn, waterkoker, strijkijzer, magnetron of wasmachine. Misschien moet je huisgenoten gaan schoppen die te vaak wassen, hun haar elke dag fohnen of elke dag thee drinken :)

Verwijderd

Het vermogen van de voeding zegt niet zoveel. Ten eerste zijn alle computervoedingen schakelende voedingen. Dat betekent dat ze alleen het vermogen opnemen dat ze ook verbruiken. Ten tweede is dat het uitgangsvermogen. Omdat er altijd wat verlies is, is het vermogen dat opgenomen wordt hoger. Dus als je computer 100 watt verbruikt zal je voeding ongeveer 110 watt van het lichtnet plukken.

Kijk inderdaad uit naar electrische kageltjes. Hou ook het wasgedrag van je medebewoners in de gaten. Regelmatig wassen op 95 graden, neemt meer stroom dan je computer.

• budi
  • Laatst online: 22:06
Wat me wel is opgevallen is dat een AMD proc véél meer vreet (zuipt? :P)) dan een Intel gevaarte, zeker als je hem flink opvoert. Vooral die Athlons zijn erg! "But we love 'em" :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Bij ons was de rekening over '99 dus zo'n ƒ1000,- hoger (met z'n 7en).
En er zijn alleen 5 pc's bij gekomen, dus vandaar dat mijn huisgenoten denken dat het daardoor komt.
Er wordt elke dag wel een wasje gedraaid, de magnetron wordt enorm veel geruikt, de elkectrische grill ook, maar nee...daar ligt het niet aan (volgens mijn huisgenoten dan)
Zelf draai ik mijn was trouwens altijd op 40 graden dus zoveel stroom gebruik ik daar ook niet mee.
Ik heb trouwens een Intel proc. en ik heb meer dan genoeg geheugen en bijna alles wordt gecached (scheelt ook weer in HD gebruik)

Niet?
[Specs]

• l.d._
  • Laatst online: 16-11 12:25
Hmmm,

En ik heb er thuis 1tje tusse zitten !!

(durf er alleen niet op te kijken)
(euh de stand te noteren ;-) )

dus als je in het midden van ons landje woont
(amf,hvl,utr) is er meschien wat te regelen dat je'm leent voor een paar dagen.

(ja ik wel hem wel terug)

wach zal eens onder m'n buro kruipen.. (ff kijken wat i doet)

nou de mijne tolt 1 keer rond in 23.58sec
hij moet (zo te zien) 10 keer rond wil het cijfer achter de komme een streepje verder gaan
dus 100 keer voor 1 cijfer achter de komma
dus 1000 keer voor 1 hele Kw

we hebben 3600 sec in een uur
36000/23.58=152,6 en nog wat

hmm valt me mee

wat draait daar op
dual cel 400@552
pent 233mmx
486dx4-100
2 monitors
en nog wat shit zooi .. !! maar waren niks aan het doen .. ( o jee)

l.d._

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-11 16:44

Nessuno

io sono nessuno

nou ik heb ff gekeken wat 2 pc's
(p3-750 +17" ) en een (amd 1'4+een 19") + plus nog wat klein aperatuur lamp3x hubje speakerset 2x enz

aan stroom eten bij normaal gebruik

ik heb een digitale meter en bij normaal gebruik van 2 pc's
knipert het lampje 12x per minut
(op het apparaat staat 1/800 kwh waar dit voor staat weet ik niet maar meschien iemand anders wel ???)

nu zette ik voor de gein alleen een was droger daar bij aan en ging ik van 11x perminuut naar
48x per minuut !!! das dus 37x meer per minuut

zal nog ff uitrekenen wat het verschil in prijs is
moet er alleen ff achter komen hoe vaak dat lampje moet knipperen voor hij 1kwh heeft verbruikt
(lazy mode )heb nl geen zin om te wachten
in noordholland kost 1kw 35'15 cent

maar ja je hebt in iedergeval een idee wat je pc eet

Na rose e cient spin

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb het voor de gein eens uitgerekend aan de hand van een straalkacheltje. Mijn moeder liep te zeuren dat ik mijn pcs aan liet staan 's nachts. Maar nadat ik haar vertelde dat dat straalkacheltje in 20 minuten net zoveel verbruikt als mijn computer in een dag maakte het niet zoveel meer uit >:) . De boosdoener is echt je monitor (niet dat die hele 55 piek ofzo dat doet, maar die vreet het meeste stroom) zelf heb ik een :r 17" een en een 22". Die 17"is 120watt en die 22" 165Watt.

ik mik die 17 er ook uit en vervang hem door een 15.1" TFT schermpje, die verbruikt slechts 22 watt...

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Demn, ff naar oude }:O }:O aan't vissen?

Ik heb dat metertje inmiddels al een jaar in huis en het bleek dat mijn PC slechts 25 piek aan stroom verbruikte per maand.
Rekening is ook helemaal weer recht getrokken gelukkig :)

Niet?
[Specs]

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Ik laat m'n monitor altijd via het suspend (via BIOS)signaal een zwart scherm geven. Gebruikt ie dan ook weinig stroom? (Als ie geen video signaal krijgt zeg maar!)

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 09:02

Hoicks

Techno!

Ik heb laatst ergens gelezen dat een computer die 24/7 aanstaat voor een jaar tussen de 125 en 175 piek doet? ()Per jaar dus)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Pagina: 1