De zin en onzin van zelfbouw speakers (D-I-Y)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 10.391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49

voodooless

Sound is no voodoo!

modbreak

topic stamt af van Post hier foto's en specs van je home-cinema! deel 10 en verdient een eigen plek.

De discussie is zo'n beetje begonnen met de vraag of onderstaande speakers, of (relatief) dure speakers in het algemeen, wel het geld waard zijn. Kun je niet beter een soortgelijke speaker zelf bouwen om goedkoper tot eenzelfde resultaat proberen te komen...?

Anoniem: 75859 schreef op 19 juli 2004 @ 18:53:
[...]

ML's wil ik inderdaad niet kwijt nee, zijn gewoon super voor film. Mooi vind ik ze zelf best wel, maar als ik een aparte ruimte heb voor HT, wil ik gewoon een prachtig uitziende stereo-set voor muziek in de woonkamer, liefst met deze speakers:

Afbeeldingslocatie: http://www.sumikoaudio.net/sonus/images/products/cremona_pair.jpg
Die zijn idd nice. Zo te zien zitten er scan-speak woofers + midsen een vifa ringradiator in. Naar mijn mening niet de 8000 dollar waard. Maak het zelf voor een fractie van de prijs. Afwerking is misschien niet zo mooi (misschien wel met wat moeite), maar je hebt wel het zelfde geluid voor veel minder geld!

[ Voor 29% gewijzigd door ShittyOldMan op 22-07-2004 16:23 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75859

deepspace schreef op 19 juli 2004 @ 19:09:
[...]
Die zijn idd nice. Zo te zien zitten er scan-speak woofers + midsen een vifa ringradiator in. Naar mijn mening niet de 8000 dollar waard. Maak het zelf voor een fractie van de prijs. Afwerking is misschien niet zo mooi (misschien wel met wat moeite), maar je hebt wel het zelfde geluid voor veel minder geld!
Ik heb dat verhaaltje vaker gehoord, maar de units zijn extreem gemodificeerd en het gaat niet alleen om de drivers zelf, maar de combinatie van drivers, crossover, kast, etc. etc. Ik heb nog nooit een zelfbouw systeem gehoord met de 'magic' van een Sonus Faber. Wel technisch perfect klinkende speakers, maar ik mis altijd iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 75859 schreef op 19 juli 2004 @ 19:12:
Ik heb dat verhaaltje vaker gehoord, maar de units zijn extreem gemodificeerd en het gaat niet alleen om de drivers zelf, maar de combinatie van drivers, crossover, kast, etc. etc. Ik heb nog nooit een zelfbouw systeem gehoord met de 'magic' van een Sonus Faber. Wel technisch perfect klinkende speakers, maar ik mis altijd iets...
Zou best kunnen, maar voor 8000 dollar per stuk maak je een DIY speaker die echt klasses beter is dat deze speaker (die zeker niet slecht zal zijn). In mijn ogen het geld dus niet waard, ook al zijn de units gemod. Geef mij dan maar liever die 8000 euro, dan maak ik zelf wel wat moois :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
deepspace schreef op 19 juli 2004 @ 19:24:
[...]

Zou best kunnen, maar voor 8000 dollar per stuk maak je een DIY speaker die echt klasses beter is dat deze speaker (die zeker niet slecht zal zijn). In mijn ogen het geld dus niet waard, ook al zijn de units gemod. Geef mij dan maar liever die 8000 euro, dan maak ik zelf wel wat moois :)
Daar geloof ik dus niet in! Ik geloof wel dat als jij bedoeld dat de speakers in verhouding duur zijn. Daar zou ik nog met je mee kunnen gaan.

Ik denk dat je onderschat in hoeverre ontwikkeling, synergie, afstemming tussen de onderlinge units van invloed is! Ik kan er moeilijk bij dat een prive persoon dat allemaal kan fixen. Ik noem een filter..... Een aantal mannen zijn druk bezig met speakers aan het bouwen. Je schrikt als je ziet hoeveel deze mannen al uitgeven aan hun bouw, en dan tellen ze de uren niet eens mee!

Uitzonderingen daargelaten. Maar dat waren nieuwe ontwikkelingen, geen nagebouwde bestaande ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

Anoniem: 75859 schreef op 19 juli 2004 @ 19:12:
[...]

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 19:28:
[...]

Daar geloof ik dus niet in! Ik geloof wel dat als jij bedoeld dat de speakers in verhouding duur zijn. Daar zou ik nog met je mee kunnen gaan.

Ik denk dat je onderschat in hoeverre ontwikkeling, synergie, afstemming tussen de onderlinge units van invloed is! Ik kan er moeilijk bij dat een prive persoon dat allemaal kan fixen. Ik noem een filter..... Een aantal mannen zijn druk bezig met speakers aan het bouwen. Je schrikt als je ziet hoeveel deze mannen al uitgeven aan hun bouw, en dan tellen ze de uren niet eens mee!

Uitzonderingen daargelaten. Maar dat waren nieuwe ontwikkelingen, geen nagebouwde bestaande ontwerpen.
Om maar is een voorbeeldje te geven: Jamo Concert 8. Kost in de winkel 900-1000e per stuk. Kosten van de drivers: 180e voor de woofer en 95e voor de tweeter. Filter: 35e. Anti-tank :+ behuizing: 30e, misschien 40. Overige: 20. Dat maakt 400e voor de complete speaker. Dat is nog minder dan de helft. Je hebt dan niet de research van de filter, maar daar kan je zelf nog mee experimenteren met een paar euro's. Je kan het ook zo zien: de drivers die je los koopt voor hetzelfde geld zijn veel beter.

Daarnaast ben ik persoonlijk van mening om dit soort dingen te testen moet je een blindtest doen. Psychologie speelt hier namelijk een GROTE factor. Als je het maar hard genoeg gelooft dan kan het nog wel is voor jou zo zijn ook al zou je het niet horen in een blindtest. Zoek maar is op cognitieve dissonantie :) Ik zeg niet dat het zo is, maar houd er serieus rekening mee !

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Ik denk dat hoe goedkoper de speaker hoe meer gelijk jij hebt!

Uitzonderingen daargelaten ;)

Over de blindtest: ook daar kan ik gedeeltelijk met je meegaan. Echter bij dergelijke speakers als een Sonus Faber van 13000 euro val je van je stoel! Je moet al erg goed zoeken wil je een vergelijkbare speaker daar tegenover zetten.

Daarnaast heeft elke top speaker in deze klasse zijn unieke klank, wellicht daardoor voor de geoefende luisteraars (ikke zeker niet) er gemakkelijk uit te kiezen.

[ Voor 68% gewijzigd door blue eyes op 19-07-2004 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ken ook speakers van over de 4000e die gebruik maken van dezelfde Seas Excel units.
Over de blindtest: ook daar kan ik gedeeltelijk met je meegaan. Echter bij dergelijke speakers als een Sonus Faber van 13000 euro val je van je stoel! Je moet al erg goed zoeken wil je een vergelijkbare speaker daar tegenover zetten.
Of goed bouwen ;) Als ik kan kiezen voor een zelfbouw speaker met units die 2 keer of nog meer duurder zijn dan kies ik daarvoor.
Daarnaast heeft elke top speaker in deze klasse zijn unieke klank, wellicht daardoor voor de geoefende luisteraars (ikke zeker niet) er gemakkelijk uit te kiezen.
Ja ok, maar denk jij echt dat een Concert 8 en een zelfgemaakte speaker met Excel units en dezelfde inhoud en tuning frequentie zoveel anders zullen klinken ?

[ Voor 81% gewijzigd door JT op 19-07-2004 19:49 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Ja. Ik ken ook speakers van 7000 euro met een unit van 30 euro erin........ En niemand heeft het nog na kunnen maken met die typerende sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 19:48:
Ja. Ik ken ook speakers van 7000 euro met een unit van 30 euro erin........ En niemand heeft het nog na kunnen maken met die typerende sound.
Die wil ik dan wel is zien :D URL ? En welke namaaks heb jij dan geluisterd ?

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 19-07-2004 19:50 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Mijn JBL Ti-K10's. Die kosten indertijd 7000 euro bij introductie.

Ik heb nog nooit iemand gehoord die deze units bij zelfbouw gebruikt heeft. Maar mischien dat jij dat weet? Ben dan daar ook benieuwd naar!

De prijs weet ik toevallig. Dit omdat mijn tweeter was ingedeukt en ik een nieuwe moest halen ;)

JBL Ti-K10

[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 19-07-2004 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik weet zo in eerste instantie niet welke units het zijn :P Dus dan kan ik daar ook niks over zeggen :) Maar ik kan me toch niet aan de gedachte onttrekken dat je voor 7000e veeeel betere speakers kan bouwen. Dan maak je gewoon speakers met een midwoofer, woofer en tweeter van 1000e per stuk ofzo :P En nou zegt geld niks over de kwaliteit, maar wel wat als het van een gerespecteerd fabrikant is :P Bijvoorbeeld de Scanspeak ringradiator.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 19:43:
Ik denk dat hoe goedkoper de speaker hoe meer gelijk jij hebt!
Ik denk dat je dat juist andersom moet zien. Hoe duurder een speaker is, hoemeer geld er naar de ontwikkeling is gegaan (of marketing). Dat betekend dus dat er vreselijk veel moeite is gegaan naar het goed laten klinken van een speaker. Je kunt dat ook verwachten dat er naar proportie veel geld is besteed om een speaker een beetje beter te laten klinken dan een speaker met de zelfde units die een stuk goedkoper is. Voor mij is die meerprijs onzin. Ik koop dan liever al units die vanzichzelf al beter klinken. Waarschijnlijk ben ik dan ook nog goedkoer uit ;)
Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 19:48:
Ander Mooi voorbeeld Bose Acoustimass. Misschien kosten ze geen 7000 euro, maar dit is duidelijk een voorbeeld waar teveel geld wordt gestopt in marketing en te weinig in ontwikkeling. Ze hebben echter wel een typerend geluid (of dat mooi is ga ik hier niet bediscussieren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Ik blijf erbij dat het kan, ja. Maar dan moet je geluk hebben dat het in enen goed is! Er zit ontwikkeling achter, hoeveel mislukken er wel niet voordat het uit eindelijk ontwerp af is, laat staan voldoet?

Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hoeveel beproefde ontwerpen zijn er wel niet ? :) Het enige wat zo een beetje fout kan gaan is het filter en dat kost geen duizenden euros :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
deepspace schreef op 19 juli 2004 @ 19:56:
[...]

Ik denk dat je dat juist andersom moet zien. Hoe duurder een speaker is, hoemeer geld er naar de ontwikkeling is gegaan (of marketing). Dat betekend dus dat er vreselijk veel moeite is gegaan naar het goed laten klinken van een speaker. Je kunt dat ook verwachten dat er naar proportie veel geld is besteed om een speaker een beetje beter te laten klinken dan een speaker met de zelfde units die een stuk goedkoper is. Voor mij is die meerprijs onzin. Ik koop dan liever al units die vanzichzelf al beter klinken. Waarschijnlijk ben ik dan ook nog goedkoer uit ;)
Precies daarom is het niet andersom! Voor goedkopere speakers is er veel minder onderzoek geweest, gemakkelijk op het gewenste resultaat behaald! Dus ook gemakkelijk om als prive na te bouwen of zelf te bouwen.

Dure speakers vergen in de regel meer onderzoek, onderzoek dat je als particulier niet kan veroorloven. Dan moet je geluk hebben dat je vrij snel de goede config te pakken hebt, anders kan het wel eens erg duur worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
JT schreef op 19 juli 2004 @ 20:00:
Hoeveel beproefde ontwerpen zijn er wel niet ? :) Het enige wat zo een beetje fout kan gaan is het filter en dat kost geen duizenden euros :)
Het is ook een uitdaging vernieuwend te zijn als fabrikant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja ok, dat is idd uitdagend. Ook voor een zelfbouwer :P Maar wat Deepspace bedoeld is het volgende (en er even vanuitgaan dat we de kwaliteit van een speaker op een schaal van 1 tot 100 zetten): waarom zou je een speaker van kwaliteit 60 nemen, VET veel onderzoeken en dan alles op 75 krijgen, terwijl je ook voor dat onderzoeksgeld een speaker kan kopen die al gelijk 70 scoort en dan met een goed, maar geen duur ontwerp al 80 haalt ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 19:57:
Ik blijf erbij dat het kan, ja. Maar dan moet je geluk hebben dat het in enen goed is! Er zit ontwikkeling achter, hoeveel mislukken er wel niet voordat het uit eindelijk ontwerp af is, laat staan voldoet?

Etc.
Zeker, niet elk DIY ontwerp lukt, maar neem eens 7000 euro voor een zeg maar 4-weg systeem:

Neem dan 750 euro per unit (dat is echt extreem veel)

heb je nog 4000 euro over voor de kast en het filter. Neem voor het filter goede componenten: reken daar 400 euro voor (belachelijk veel). Hou je nog 3500 euro over voor kast + filter ontwerp: De kast laat je maken door een super timmerman, zeg 1000 euro. Heb je nog 2500 euro over om een super-mega-giga filter te laten maken door een professional!

Als je dit allemaal betaald, dan weet ik zeker dat je gewoon een speaker hebt die veel beter is dat die 7000 euro speaker uit de winkel!

Maarja, uiteindelijk klinkt een speaker niet beter dan de kamer waarin hij staat ;) In mijn ogen is 7000 dollar of euro, of whatever gewoon belachelijk veel geld voor een speaker.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 19-07-2004 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Dat is dus een eigen lijn willen ontwikkelen. Daarnaast heb je als het goed is een complete lijn speakers. Waarbij het goedkopere model doorontwikkeld wordt tot een bepaald haalbaar maximum.

Daarnaast wil je als fabrikant om uitdagend, vernieuwend te zijn op 0 beginnen, en dan naar een hoog getal gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat je zoveel mogelijk ergens uit wilt halen snap ik. Alleen persoonlijk heb ik als consument daar niet zoveel aan als ik hetzelfde voor minder of beter voor hetzelfde kan krijgen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Daar zit het verschil!

Er zit veel potentie in zelfbouw! Ik heb daar niet de kennis en zin voor. Ik denk dat er erg veel te halen is. Alleen de boute stelling om top speakers te verbeteren geloof ik niet in...........

Lucky shot als het lukt voor minder geld! Daarmee wil ik niet zeggen dat bij niet gelukte pogingen de speaker niet goed zou zijn! Het doel was een gelijkwaardige speaker te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Top speakers verbeteren is waar jij het steeds over hebt met 30 euro voor een unit in een speaker van 7000e waar vet veel van in onderzoek is gaan zitten :P Nou ja, iets zegt me dat we er niet uit gaan komen :P Ik blijf bij m'n stelling dat zelfbouw veel meer waar voor je geld geeft en dat je ofwel veel meer voor hetzelfde geld of hetzelfde voor minder geld kan krijgen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
dat heb ik niet beweerd, lees maar na!

Ik heb je zelfs gelijk gegeven. Ik geloof alleen niet dat je het zo simpel lukt als je voorspelt. En zeker niet zo goedkoop als het kan zijn........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 20:11:
Daar zit het verschil!

Er zit veel potentie in zelfbouw! Ik heb daar niet de kennis en zin voor. Ik denk dat er erg veel te halen is. Alleen de boute stelling om top speakers te verbeteren geloof ik niet in...........

Lucky shot als het lukt voor minder geld! Daarmee wil ik niet zeggen dat bij niet gelukte pogingen de speaker niet goed zou zijn! Het doel was een gelijkwaardige speaker te bouwen.
Ach kom op zeg... 7000 euro voor een speaker. Voor het geld van twee speaker heb je een geweldig mooie auto, waar wel 100x zoveel ontwikkeling in is gegaan dan in zo'n speaker waar unit's van max 300,- euro/stuk in zitten. Fabrikanten verdienen gewoon vet op die dingen. Het zijn prestigemodellen om te laten zien wat ze kunnen en daarom kunstmatig duur, niet omdat er zo waanzinnig veel ontwikkeling in is gegaan of omdat ze zo vernieuwend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nou ja, wat is simpel. Transmission line gaat wat tijd in zitten. Simuleren mischien een uurtje. Als je dan echt gaat fine-tunen enzo als waar jij het over hebt dan is er een ding wat veel tijd gaat kosten en dat is experimenteren met het filter. Maar jij denkt dus dat het duurder is ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Inderdaad! Zo heb ik 2 oude Philips boxen opgelapt met 2 nieuwe domes voor €15 per stuk, maar wel de orginele :) En het klinkt perfect in mijn ogen. Ik hoor duidelijk verschil tussen verschillende boxen. Soms hoor ik ook verschil in kabels, cd-spelers etc. En kom toch tot de conclussie dat ik nu een goede speakerset heb staan :) . Absoluut minder dan de Jamo's van JT, maar ook weer absoluut beter dan welke Bose set dan ook, en welke Eltax je ook kan vinden.

Conclussie: Ik ben tevreden met mijn Philips set, waarvan de woofer zo'n €20 is, en de tweeter €15. Verhoog de prijsklasse naar speakers als Bose van bijvoorbeeld €800 per set, en de mijne klinken gewoon simpelweg beter! ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Ik daag je uit! Bouw er maar een paar voor mij dan!

Over die auto: het geld wat terugverdiend moet worden kan over veel meer exemplaren verdeeld worden......... Of je nu een miljoen (ik noem maar een getal) terug moet verdienen op 10 auto's of op 1000 auto's maakt nog al wat uit voor de verkoopprijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Als we maar met zijn allen genieten van een goed stukje muziek ;)

Muziek is het doel, speakers, apparatuur is slechts het middel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 20:19:
Geloof me, als ik het geld had dan had ik het wel willen doen :P Maar, ik moet het volgende nog hebben:
Jamo Concerts als rear (die koop ik wel omdat ik ze gunstig 2e hands kan kopen)
5 of 7 kanaals eindbak
Zelfbouw centre met Seas Excel units
Centre rear(s) met Seas Excel units
Beamer

Dus jij bent voorlopig nog niet aan de beurt :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Ik zal mezelf eens quoten voordat ik op koffie ga ;)

Een ding moet wel duidelijk zijn: als je nabouwd hoef je niets te ontwikkelen! Ik daag je uit een compleet nieuwe speaker te ontwikkelen die gelijk klinkt of beter dan de commerciele speakerbouwers doen in de prijsklasse van 7000 euro.....

Aan jou de keus of je dure componenten gebruikt of dure. Resultaat moet de klank zijn! O ja, de afwerking moet natuurlijk ook goed zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Over die auto: het geld wat terugverdiend moet worden kan over veel meer exemplaren verdeeld worden......... Of je nu een miljoen (ik noem maar een getal) terug moet verdienen op 10 auto's of op 1000 auto's maakt nog al wat uit voor de verkoopprijs!
Ik denk er niet eens aan :+ Als je zo graag goedkoop uit wil zijn, maak ze dan maar zelf (het heet niet voor niets DIY). Mja, als ze de winstmarge verkleinen verkopen ze ook meer (en maken ze ook meer winst), maarja, dan zijn ze een budget merk en hebben ze geen prestigemodel meer (en verkoopt het niet, en de "high-end" tijdschriften geven dan niet zo hoge scoren, immers zoiets goedkoops kan toch niet zo goed zijn... ). Het is gewoon zo simpel en niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
JT schreef op 19 juli 2004 @ 20:21:
[...]

Geloof me, als ik het geld had dan had ik het wel willen doen :P Maar, ik moet het volgende nog hebben:
Jamo Concerts als rear (die koop ik wel omdat ik ze gunstig 2e hands kan kopen)
5 of 7 kanaals eindbak
Zelfbouw centre met Seas Excel units
Centre rear(s) met Seas Excel units
Beamer

Dus jij bent voorlopig nog niet aan de beurt :P
Veel plezier alvast! Ik geloof wel dat je plezier erin hebt. Ik geloof ook wel dat het heel erg goed gaat klinken!

Maar doe mij eens een plezier, ga eens in de winkel naar die Sonus Fabers luisteren. En probeer dat in je eigen ontwerpen te realiseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nee, want ik heb daar geen geld voor :P Zowel niet voor die commerciele speakers als voor de zelfbouw :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
deepspace schreef op 19 juli 2004 @ 20:24:
[...]

Ik denk er niet eens aan :+ Als je zo graag goedkoop uit wil zijn, maak ze dan maar zelf (het niet voor niets DIY). Mja, als ze de winstmarge verkleinen verkopen ze ook meer (en maken ze ook meer winst), maarja, dan zijn ze een budget merk en hebben ze geen prestigemodel meer (en verkoopt het niet, en de "high-end" tijdschriften geven dan niet zo hoge scoren, immers zoiets goedkoops kan toch niet zo goed zijn... ). Het is gewoon zo simpel en niet anders.
Winstmarge verkleine en daardoor een eventuele grotere omzet is geen garantie voor hogere winst ;) Je moet dan meer verkopen dan dat je verwachte verkooplijn zou moeten zijn. Het omgekeerde kan ook gebeuren bij luxe goederen: O jee... Zo goedkoop? Dan kan het niet goed zijn :D . Er zit wel wat meer marketing en economie achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
JT schreef op 19 juli 2004 @ 20:26:
Nee, want ik heb daar geen geld voor :P Zowel niet voor die commerciele speakers als voor de zelfbouw :P
Nu echt voor het laatst, krijg toch wel dorst ;)

Luisteren kost niets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 19:21

Boekster

Naimoholic

Ik vraag me af of onze DIY'ers de verschrikkelijk strakke afwerking van Sf wel eens hebben gezien :P . Die is echt grandioos! De luidsprekers zelf vond ik niets (de lieve kleintjes dan, de Auditors) vergeleken met de Sigs, maar de Thiel 1.6 werd aardig weggespeeld. Het zijn mooie luidsprekers, maar mijn smaak is het niet. Ik betwijfel of de DIY dudes ze zo goed zullen krijgen.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 20:27:
[...]

Nu echt voor het laatst, krijg toch wel dorst ;)

Luisteren kost niets :D
Luisteren niet nee, maar je hebt het over mijn ontwerp. Maar die kan ik dus nooit testen :P
Boekster schreef op 19 juli 2004 @ 20:28:
Ik vraag me af of onze DIY'ers de verschrikkelijk strakke afwerking van Sf wel eens hebben gezien :P . Die is echt grandioos! De luidsprekers zelf vond ik niets (de lieve kleintjes dan, de Auditors) vergeleken met de Sigs, maar de Thiel 1.6 werd aardig weggespeeld. Het zijn mooie luidsprekers, maar mijn smaak is het niet. Ik betwijfel of de DIY dudes ze zo goed zullen krijgen.
Wehehe, grapjas. Ik heb is een site gezien van iemand die een B&W Nautilus VOLLEDIG 100% had nagebouwd !

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 20:25:
Maar doe mij eens een plezier, ga eens in de winkel naar die Sonus Fabers luisteren. En probeer dat in je eigen ontwerpen te realiseren ;)
Met 7000 euro budget, no problem, maar het probleem is dat de meeste DIY'ers dat gewoon niet willen uitgeven. Men neemt genoegen met wat er voor een normaal budget te maken is. Betekend natuurlijk niet dat zo'n normale budget speaker niet net zo goed kan klinken als de Sonus Fabers ;)

Doe ons nu een plezier en luisteren eens naar een DIY speaker van vergelijkbaar budget!
Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 20:27:
Winstmarge verkleine en daardoor een eventuele grotere omzet is geen garantie voor hogere winst ;) Je moet dan meer verkopen dan dat je verwachte verkooplijn zou moeten zijn. Het omgekeerde kan ook gebeuren bij luxe goederen: O jee... Zo goedkoop? Dan kan het niet goed zijn :D . Er zit wel wat meer marketing en economie achter.
Dat zeg ik toch :P.

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 19-07-2004 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Geef mij de drivers, MDF, en ik bouw ze 10 keer mooier dan de orginele! Het is maar net waar je de tijd in stopt. Tegenwoordig bouw ik altijd met een high-end look, al zitten er Marquant drivers in ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

JT schreef op 19 juli 2004 @ 20:29:
[...]

Luisteren niet nee, maar je hebt het over mijn ontwerp. Maar die kan ik dus nooit testen :P

[...]

Wehehe, grapjas. Ik heb is een site gezien van iemand die een B&W Nautilus VOLLEDIG 100% had nagebouwd !
Uit Marlan? Daar geloof ik 100% geen drol van :P .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nou, dat wil ik ook niet zeggen Barry :X Je moet het wel kennen :X Maar er is altijd wel iemand bij wie je het kan laten doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Barry|IA schreef op 19 juli 2004 @ 20:33:
Geef mij de drivers, MDF, en ik bouw ze 10 keer mooier dan de orginele! Het is maar net waar je de tijd in stopt. Tegenwoordig bouw ik altijd met een high-end look, al zitten er Marquant drivers in ;)
Eh, veel high end luidsprekers bestaan niet meer uit MDF :P . Tenminste, ik heb nog geen SF gezien die MDF zijpanelen had :X .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Er zijn ook speakers waarvan men niet eens weet uit welk materiaal ze gemaakt zijn........ Dat is een groot raadsel! Ik weet speakers die fors kleiner zijn dan de mijne, maar wel 90 kg (of 80?) wegen.......... De mijne wegen 50kg.

Ik denk dat je voor dat soort materiaal ook wel de hoofdprijs betaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blue Eyes schreef op 19 juli 2004 @ 20:50:
Er zijn ook speakers waarvan men niet eens weet uit welk materiaal ze gemaakt zijn........ Dat is een groot raadsel! Ik weet speakers die fors kleiner zijn dan de mijne, maar wel 90 kg (of 80?) wegen.......... De mijne wegen 50kg.

Ik denk dat je voor dat soort materiaal ook wel de hoofdprijs betaald!
Lood is niet zo duur hoor ;) Maarja, het heeft allemaal toch geen nut... Geld klinkt gewoon heel goed in de oren van sommige mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Tis geen lood. Het is wel de materiaal, maar geen idee.....

Het gaat om de Wilson WATT PUPPY (enorm lekker speaker overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mijn speakers van nog geen 40cm zijn 11kg per stuk en doder kunnen je speakers haast niet zijn :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 21:11

4POX

Everybody is wired

speakers van 90 KG. Denk dat ook een gedeelte van die prijs de vervoerskosten is.

Het is net als de philips senseo.. Dingen worden voor een prikkie gemaakt. Maar als je ziet hoe groot die doos is snap je waarom die dingen zo duur zijn. Er gaan daar niet zoveel van in een container van het verre oosten naar Nederland. Plus het apparaat toch wel verkoopt

Maar Winkels verdienen ook veel op speakers. Kijk eens naar de Kef Q serie. Staan in de meeste winkel voor 500 a 700 euro per stuk (Q3). Maar kijk je naar die internet shops die in de t.net pricewatch staan. Dan zie je die speakers voor 300 - 400 euro. Ik ben er van overtuigd dat de meeste speakers veel goedkoper kunnen worden geproduceerd. Als er maar een grote markt voor kan worden gevonden. 7000 euro is extreem duur voor één enkele speaker.

Misschien een leuk project voor got. Een goede speaker ontwikkelen die goedkoop te produceren is en goed klinkt. Alleen hebben wij één gemeenschappelijk probleem. Iedere smaak is anders. Het is net als bier. We drinken het allemaal, maar iedereen heeft wel een hof markt. De meesten kiezen dan voor Amstel en Heineken (sony en elac). En sommige mensen zijn liefhebber van andere bieren (b/w kef). Ik heb drink nu Amstel omdat het goedkoop is voor die prijs. Maar als ik later wat breder zit ga ik vanzelf andere bieren drinken.

Zo, Dit waren weer de slechte voorbeelden ;)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

4POX schreef op 19 juli 2004 @ 21:48:
Het is net als de philips senseo.. Dingen worden voor een prikkie gemaakt. Maar als je ziet hoe groot die doos is snap je waarom die dingen zo duur zijn. Er gaan daar niet zoveel van in een container van het verre oosten naar Nederland. Plus het apparaat toch wel verkoopt
Ehh... De senseo wordt onder de prijs verkocht. De hoge druk element om het heet water te maken is namelijk vreselijk duur. Ze verdienden op de koffie pads die flink duur zijn, en niet op het apparaat zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 19-07-2004 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113409

deepspace schreef op 19 juli 2004 @ 22:06:
[...]

Ehh... De senseo wordt onder de prijs verkocht. De hoge druk element om het heet water te maken is namelijk vreselijk duur. Ze verdienden op de koffie pads die flink duur zijn, en niet op het apparaat zelf.
Geloof ik niet zo gauw.
Je hebt ook nep pads van edah huismerk etc.
Zunige Nederlanders kennende pakken veel mensen de goedkopere.
Dat heeft Philips echt wel al ingecalculeerd dus gaan ze echt niet onder kostprijs verkopen.

Vervoerskosten zijn echt heel goedkoop al moet het van de andere kant van de wereld komen.
Volgens mij komt dat met 90 kilo op enkele tientjes uit, omvang telt ook mee.
El cheapo eltax 40 kilo ofzo besteld bij Conrad, vervoerskosten incl. rembours 4 euro 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 113409 op 19-07-2004 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 113409 schreef op 19 juli 2004 @ 23:39:
[...]

Geloof ik niet zo gauw.
Je hebt ook nep pads van edah huismerk etc.
Zunige Nederlanders kennende pakken veel mensen de goedkopere.
Dat heeft Philips echt wel al ingecalculeerd dus gaan ze echt niet onder kostprijs verkopen.
Gameconsoles verkopen ze ook onder de kostprijs om er vervolgens met de games te verdienen.

Maar volgens mij moeten we weer ontopic. Pics! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

deepspace schreef op 20 juli 2004 @ 00:04:
[...]

Gaan we nu discussieeren over het discussieren :? Dat wordt helemaal niets... zeg dan niets (zoals ik niet doe), en post idd specs en pics.. Aangezien ik nog niets nieuws heb kan ik helaas niet van dienst zijn (tenzij je van een herhaling houdt).
Daar kan ik ook mee akkoord gaan. Met alles, want iets nieuws zal hier ook niet rap komen.. het geld is op ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Om meteen maar even de DIY-discussie de kop in te drukken: NATUURLIJK kan je met DIY tot een zekere hoogte met minder geld evenveel bereiken als een commerciele speaker (moet je wel wat ervaring en geduld hebben evenals wat meetapparatuur). Maar dat geldt voor bijna alles. Bij die commerciele speakers zijn er gewoon een heleboel mensen die er ook van moeten leven en dat heet handel. Ik durf te wedden dat als je een koe koopt en die zelf slacht je ook goedkoper (en misschien ook wel beter) vlees hebt dan in de winkel/slager. Feit is dat sommige mensen een speaker willen hebben met een heel erg mooie klank en afwerking en met fabrieksgarantie zonder daarvoor eerst een jaar aan het klungelen te slaan. En anderen vinden dat knutselen wel leuk. En wat veel geld is maakt iedereen voor zichzelf wel uit.

BTW, die Wilsons worden gemaakt van een soort zandsteen.....heb ik wel ergens staan in een test van de Sophia.

[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 20-07-2004 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-06 20:47

Nitai

Live the life you love.

* Nitai duizelt van alle speaker-talk.... respect voor jullie :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

zimbab schreef op 20 juli 2004 @ 10:09:
BTW, die Wilsons worden gemaakt van een soort zandsteen.....heb ik wel ergens staan in een test van de Sophia.
Dat X material van Wilson is een soort keihard polymeer/ kunsthars.
Boekster schreef op 19 juli 2004 @ 20:28:
Met DIY maak je niet voor heel weinig een top-speaker, en lang niet iedereen kan zelf een goede DIY speaker bouwen (NOFI). De top-ontwerpers zijn ook maanden bezig om een goede speaker te ontwerpen en te voicen. Als je een mooie fabrieksspeaker ziet, dan kan je beter sparen totdat je hem kan kopen. Met nabouwen zal je NOOIT exact hetzelfde krijgen. Echter je kan wel een erg goede speaker bouwen, maar dat lukt niet door alleen maar dure componenten in een kast te proppen. Ik heb hier op GoT nog geen enkel high-end DIY project gezien.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 20-07-2004 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 2111 schreef op 20 juli 2004 @ 10:55:
Met DIY maak je niet voor heel weinig een top-speaker, en lang niet iedereen kan zelf een goede DIY speaker bouwen (NOFI). De top-ontwerpers zijn ook maanden bezig om een goede speaker te ontwerpen en te voicen. Als je een mooie fabrieksspeaker ziet, dan kan je beter sparen totdat je hem kan kopen. Met nabouwen zal je NOOIT exact hetzelfde krijgen. Echter je kan wel een erg goede speaker bouwen, maar dat lukt niet door alleen maar dure componenten in een kast te proppen. Ik heb hier op GoT nog geen enkel high-end DIY project gezien.
Zeker niet iedereen kan het zelf doen natuurlijk, die mensen moeten ook maar gerust hun speakers in de winkel kopen, maar voor 7000 euro kun ook je een hele mooie speaker gedeeltelijk laten maken! Voor de afwerking is dan echt geld zat over

Het is maar wat je High-end noemt? Heel duur, of heel goed? Als je dat laatste als kriterium neemt, dan zullen er op Got best wat high-end speakers rondzweven. Als je verder de kosten van de units gaat vergelijken met de "echte" high-end winkel speakers, denk ik dat er nog wel meer DIY "high-end" speakers te vinden zijn op Got. Een DIY'er boeit het woord high-end ook niet. Het zegt gewoon niets... Hij wil gewoon voor normaal geld een speaker hebben die in zijn oren gewedig goed klinkt. Daarnaast komt nog en portie fun, leerzaamheid, en de kick als je hem eindelijk kan horen :Y) Geen haar op mijn hoofd dat er dan aan denkt om voor 7000 euro een DIY speaker te gaan maken... waarom ook... ik kan voor 1000 euro ook een super mega speaker maken met geweldig mooie afwerking, of zelfs voor veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Jep! Mijn subwoofer was maar €85! Incl afwerking etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 20 juli 2004 @ 12:00:
[...]

Het is maar wat je High-end noemt?
Nu sla je de spijker op zijn kop! Ik bedoel natuurlijk qua performance en dat heb ik nog niet gezien hier op GoT. Dus zelfbouw speakers die beter bevonden worden dan een goede fabrieksspeaker. (Sonus Faber, B&W Nautiles e.d.) en dan niet alleen door de bouwer :). En dan op alle fronten qua plaatsing/ soundstage e.d. en niet alleen omdat er een strakkere / diepere bas uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 2111 schreef op 20 juli 2004 @ 13:22:
Nu sla je de spijker op zijn kop! Ik bedoel natuurlijk qua performance en dat heb ik nog niet gezien hier op GoT. Dus zelfbouw speakers die beter bevonden worden dan een goede fabrieksspeaker. (Sonus Faber, B&W Nautiles e.d.) en dan niet alleen door de bouwer :). En dan op alle fronten qua plaatsing/ soundstage e.d. en niet alleen omdat er een strakkere / diepere bas uitkomt.
Dat komt vooral omdat de behoete ernaar niet is, maar ook omdat hier vooral jongere mensen zitten (ook veel studenten en scholieren), die nu eenmaal niet het budget (en misschien de tijd) hebben om zo'n speaker te (willen) maken. Daarnaast verdienen dat soort speakers ook een acoustisch goede ruimte om echt tot hun recht te komen. Weinig tot geen Gotter die dat heeft. Dat zegt echter niet dat het niet heel goed mogelijk is om zo'n speaker voor minder geld zelf te maken! Het wordt gewoon niet gedaan vanwegen de bovengenoemde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

deepspace schreef op 20 juli 2004 @ 14:14:
[...]

Dat komt vooral omdat de behoete ernaar niet is, maar ook omdat hier vooral jongere mensen zitten (ook veel studenten en scholieren), die nu eenmaal niet het budget (en misschien de tijd) hebben om zo'n speaker te (willen) maken. Daarnaast verdienen dat soort speakers ook een acoustisch goede ruimte om echt tot hun recht te komen. Weinig tot geen Gotter die dat heeft. Dat zegt echter niet dat het niet heel goed mogelijk is om zo'n speaker voor minder geld zelf te maken! Het wordt gewoon niet gedaan vanwegen de bovengenoemde redenen.
Een goed ontworpen luidspreker klinkt goed in veel ruimtes, niet alleen in een acoustisch perfecte ruimte. Dat is juist de kunst van het luidsprekerbouwen :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Boekster schreef op 20 juli 2004 @ 14:29:
[...]

Een goed ontworpen luidspreker klinkt goed in veel ruimtes, niet alleen in een acoustisch perfecte ruimte. Dat is juist de kunst van het luidsprekerbouwen :) .
:?
Ik durf te wedden dat een Nautilus in de woonkamer van 10 bij 5 bij ons geweldig klinkt, maar bij mij op mijn 12 m^2 kamertje voor geen meter.
Daar zijn ze gewoon te groot en krachtig voor.

Hoe duur een speaker ook is, hij klinkt pas mooi in een ruimte waar die in past. Je KAN gewoon niet rekening houden met alle ruimtes als speakerbouwer.
Een nautilus zal waarschijnlijk ook voor geen meter klinken in een grote fabriekshal met reflecties die over en weer gaan.

Dus een beetje overdreven stelling imo. ;)

Ff wat anders:
Ik heb vanavond een kleine aanpassing aan mijn HT gepland.

De 20 jaar oude Philps tv wordt vervangen door een 71 cm Sony Breedbeeld. Eindelijk echt beeld! :P

Kan niet wachten. :)

-edit-
Deepspace dacht hetzelfde :P

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 20-07-2004 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een "high-end" luidspeker hoort niet GOED te klinken, anders was je met 500 euro/speaker ook wel klaar geweest! Hij moet subliem klinken. Als jij een bagger kamer hebt (zoals ik) dan klinkt zelfs de beste luispreker alleen maar goed en niet subliem. Zonde van het geld. Refelecties en staande goven zul je altijd hebben, ook bij een 7000 euro luidspeker. Een luidspeker kan nog zo geweldig ontwopen zijn, in een slechte ruimte zal hij niet meer dan goed klinken. Een luidspreker kan niet zomaar even snel de eigenschappen van je ruimte veranderen :P

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 20-07-2004 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 20:51
Ik ben zelf niet zon DIY fan.

Ik vind de afwerking 9 van de 10 keer lelijk. (Dat ene imitatie naim kastje vond ik schitterend!) (en over smaak valt te twisten (ik vind nml minipods mooi))

Meestal kan DIY spul hard en vind de maker dat mooi. De kwaliteit is regelmatig laag. Ik zie net een post over een DIY sub van 85 euro. Hoe goed kan deze nu klinken? Misschien te vergelijken mt een elcheapo magnat maar beter echt niet.
Ik snap dat het goedkoper is maar de meeste DIY kunnen nu eenmaal niet wat een professioneel bedrijf met allerlei experts voor elk onderdeel wel kan.
Het is niet zo dat wanneer je een aantal kwaliteits onderdelen samenvoegt het geheel ook gelijk goed klinkt.

Graag zie ik jullie fotos van DIY stuff en dan kan iedereen hier zelf over oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Ik ben het eens met Zimbab wat betreft DIY speakers. Natuurlijk kan je voor minder geld DIY speakers bouwen als je de uren die je er zelf insteekt niet in arbeidsloon omrekent, aan fabrieksspeakers moeten een hoop mensen verdienen.
Maar dan moet je idd wel een hoop tijd er voor over hebben. Het mooie aan DIY speakers is, dat je wel helemaal kan zoals je zelf wilt. Toen ik voor de keuze stond om of 803s te kopen of zelf iets te bouwen heeft dat me over de streep getrokken.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Dipole_hoorn4.jpg

Ik weet zeker dat de laagweergave nu veel beter is dan het zou geworden zijn met 803s. De soundstage is ook beter, ik denk alleen dat de 803 iets verfijnder klinkt. Maar ik heb mijn doelen gehaald.
[...]

Ja, dat is echt onzin hoor! Er zijn maar een paar luidsprekerontwerpen die een serieuze poging doen om minder ruimte afhankelijk te zijn (dipool, ESL, monopool icm correctie zoals een enkel merk dat doet). 99% van de luidsprekers zijn gewoon normale monopool luidsprekers die gewoon 100% afhankelijk zijn van de ruimte waarin ze staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 07:50

Blamm

Niet meer Smart

tatata schreef op 20 juli 2004 @ 14:46:

Ik vind de afwerking 9 van de 10 keer lelijk. (Dat ene imitatie naim kastje vond ik schitterend!) (en over smaak valt te twisten (ik vind nml minipods mooi))

Meestal kan DIY spul hard en vind de maker dat mooi. De kwaliteit is regelmatig laag. Ik zie net een post over een DIY sub van 85 euro. Hoe goed kan deze nu klinken? Misschien te vergelijken mt een elcheapo magnat maar beter echt niet.
Ik snap dat het goedkoper is maar de meeste DIY kunnen nu eenmaal niet wat een professioneel bedrijf met allerlei experts voor elk onderdeel wel kan.
Het is niet zo dat wanneer je een aantal kwaliteits onderdelen samenvoegt het geheel ook gelijk goed klinkt.

Graag zie ik jullie fotos van DIY stuff en dan kan iedereen hier zelf over oordelen.
Mijn DIY luidsprekers kunnen hard, maar niet oorverdovend hard hoor. En vette bas hoef ik er ook niet van te verwachten aangezien ze maar doorlopen tot iets van 50Hz als ik me niet vergis ;)
Maar mooi klinken doen ze! En natuurlijk zal niet iedereen dat vinden, en vallen ze hoogst waarschijnlijk in het niets bij commerciële modellen van €1000 euro stuk en hoger, maar ik vind ze verdomd goed gelukt :)
Of je de afwerking mooi vindt weet ik niet, ik wel in ieder geval ;)

Afbeeldingslocatie: http://images.razorfist.nl/luidsprekers/DSCN1167m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.razorfist.nl/luidsprekers/DSCN1162s.jpg

Deze foto's zijn al eens voorbij gekomen trouwens, sorry daarvoor ;)
Volgende week hoop ik mijn centerspeaker af te hebben en volgen er nieuwe foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hoeft ook niet alles mooi te vinden. Als je zelf wat gaat maken kun het zo mooi maken als je zelf wil. Je minipods zijn idd mooi, en klinken niet onaardig. Je bepaald hier ook wel voor het design. Maar als je ziet wat sommige DIY'ers maken (buiten GoT), dan val je soms ook echt achterover van verbasing (zoals die Nautilus clone waar JT het eerder over had). Echt geweldig gewoon.
Tja, je doelt op de enorme DIY subwoofer hype van dit moment... Dat moen ik ook niet echt DIY'en... Dat is gewoon prutsen omdat je zo goedkoop en snel een leuk subje kan krijgen. Probeer mijn Shiva sub maar eens uit, die kost ron de 500 euro en zal zeker niet minder klinken dan een dure Rel of SVS!

De meeste DIY'ers die je op het moment bezig ziet maken ook alleen maar een sub, en verder niets... Ze weten in het begin idd totaal niet waar ze aan beginnen. Maar er lopen er ook genoeg rond die dat wel weten (of willen leren), en zeker in staat zijn om een geweldige speaker te maken voor niet al te veel geld. Zeker is er kennis nodig, en als je die niet hebt, of die niet wil leren raad ik je ook vooral aan om je speakers in de winkel te kopen (zoals ik al vaker gezegt heb)!

Maar ik besef dat deze discussie nog eindeloos door kan gaan en dat er toch nooit een winnaar zal zijn... (niet dat ik het opgeef ofzo :*) )

Verder ben ik het helemaal eens met wat flex hieronder zegt, maar dat heb ik al vaker gezegt, echter in andere woorden :P

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 20-07-2004 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[verhaal]
Dat is ook niet het doel van de gemiddelde diy'er denk ik.
Zo vind ik het leuk bijvoorbeeld om met niet al te de dure spullen (200 euro p/speaker) gewoon de veel duurdere gerenomeerde merken in de winkel te evenaren, of dat te proberen althans.
Wat vaak ook wel redelijk goed lukt.

Diy is meer een hobby en een interesse dan iets met het doel om maar de beste speakers ter wereld na te kunnen maken.
Tuurlijk wil je goede speakers maken, maar voor sommige dingen is gewoon apparatuur en expertise nodig die in het bedrijfsleven veel makkelijker te krijgen zijn.

Je kan bijvoorbeeld een auto gaan bouwen die heel goed is, maar een Lambo, Ferrari of zoiets zal je gewoon niet na kunnen maken. Daar zit teveel expertise en ervaring in.

In mijn ogen is het gewoon een ontzettend leuke en interresante hobby. Er is alleen wel een groot verschil tussen alleen maar het duurste spul willen hebben of dat je het goed wil hebben klinken.

ps.
Ik weet niet hoeveel diy-speakers jij in het echt heb gehoord en met welke units, maar als je naar de luisterdag was gekomen had je waarschijnlijk nu dit niet gezegd.

En ik zal mijn spullen niet nog eens posten. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 20-07-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Een hoge prijs van een product (dus ook een speaker) kan van een paar factoren afhankelijk zijn
1. (exorbitant hoge) winstmarge voor de fabrikant
2. Veel research
3. kleine oplage
4. veel teveel uitgaven aan reclame

Ik denk dat het een combinatie van de eerste 3 is, en bij bepaalde merken speelt factor 4 ook nog mee. Het is absoluut geen probleem om voor 1000 euro een speaker te maken die van 20 tot 20000 op 3dB vlak is, een speaker die totaal is afgevlakt klinkt echter niet, er dienen kleine 'foutjes' in te zitten waardood mensen de speaker mooi vinden klinken. Daarom is de speakerkeuze ook zo subjectief, niet iedereen houdt van dezelfde 'foutjes'.

Het is voor mensen met veel geld erg frusterend als er mensen zijn die voor veel minder zelf een beter product kunnen maken, ze zullen dit ook met alle geweld ontkennen. Zelfbouwers daarentegen dragen een roze bril waardoor ze hun producten als ideaal beschouwen.
Pride of ownership heet dit.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 20:51
Ik kan me helemaal vinden in deepspace's laatse post en die van m.m!

Zelfbouw is voor de zelfbouwers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Anoniem: 41939 schreef op 20 juli 2004 @ 14:37:
[...]
:?
Ik durf te wedden dat een Nautilus in de woonkamer van 10 bij 5 bij ons geweldig klinkt, maar bij mij op mijn 12 m^2 kamertje voor geen meter.
Daar zijn ze gewoon te groot en krachtig voor.

Hoe duur een speaker ook is, hij klinkt pas mooi in een ruimte waar die in past. Je KAN gewoon niet rekening houden met alle ruimtes als speakerbouwer.
Een nautilus zal waarschijnlijk ook voor geen meter klinken in een grote fabriekshal met reflecties die over en weer gaan.

Dus een beetje overdreven stelling imo. ;)
En wat als er mensen zijn die een Actieve setup met 3x een NAP500. een NAC552, een CDS3 en een paar DBL's in een kamer van 3x4 hebben? Dan is dat overkill? Ja, ze bestaan echt.

Natuurlijk heeft een high-end luidspreker voordeel in een 'betere' kamer. Dat heeft een goedkopere luidspreker immers ook. Een high-end luidspreker klinkt toch beter dan een simpel luidpsrekertje in diezelfde kamer. Of hij optimaal klinkt, nee, maar dat doet die goedkopere ook. En als high-end luidsprekers alleen maar presteren in acoustisch perfecte ruimtes dan is het kopen van die luidspreker natuurlijk onzin. Er is vrijwel niemand die een acoustisch perfecte ruimte heeft. Daarom, als een luidspreker goed ontworpen is, dan is hij minder kamer afhankelijk.
Jag schreef op 20 juli 2004 @ 14:54:
I
[...]
Ja, dat is echt onzin hoor! Er zijn maar een paar luidsprekerontwerpen die een serieuze poging doen om minder ruimte afhankelijk te zijn (dipool, ESL, monopool icm correctie zoals een enkel merk dat doet). 99% van de luidsprekers zijn gewoon normale monopool luidsprekers die gewoon 100% afhankelijk zijn van de ruimte waarin ze staan.
Natuurlijk is vrijwel elke luidspreker afhankelijk van de ruimet waar hij in staat. Maar als een luidspreker in elke ruimte gewoon kut klinkt (pardon my French), dan heeft die luidspreker toch geen enkel nut? Het doel van een fabrikant is zorgen dat hij in zoveel mogelijk ruimtes goed klink (en subliem klinken is onzin, je begrijpt m'n punt, beetje zelf relativeren mag wel). Natuurlijk zullen er ruimtes zijn waar hij niet tot z'n recht komt. Natuurlijk zijn er ruimtes waar hij gewoon niet klinkt. Maar er zijn ook luidsprekers die in veel ruimtes goed klinken. Ik dnek dat dat zeker een goed uitgangspunt is. Ik dnek ook niet dat een luidspreker in de acoustisch perfecte ruimte wordt ontworpen ;) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Boekster schreef op 20 juli 2004 @ 16:28:
[...]

En wat als er mensen zijn die een Actieve setup met 3x een NAP500. een NAC552, een CDS3 en een paar DBL's in een kamer van 3x4 hebben? Dan is dat overkill? Ja, ze bestaan echt.

Natuurlijk heeft een high-end luidspreker voordeel in een 'betere' kamer. Dat heeft een goedkopere luidspreker immers ook. Een high-end luidspreker klinkt toch beter dan een simpel luidpsrekertje in diezelfde kamer. Of hij optimaal klinkt, nee, maar dat doet die goedkopere ook. En als high-end luidsprekers alleen maar presteren in acoustisch perfecte ruimtes dan is het kopen van die luidspreker natuurlijk onzin. Er is vrijwel niemand die een acoustisch perfecte ruimte heeft. Daarom, als een luidspreker goed ontworpen is, dan is hij minder kamer afhankelijk.
Ik raad je sterk aan wat literatuur mbt "akkoestiek" en "roomgain" door te nemen :Y)

En kan simpel niet high-end zijn dan?

Boven een bepaald niveau (kwaliteitsniveau, NIET prijsniveau) is je kamer belangrijker dan je speaker,.

[ Voor 10% gewijzigd door MM op 20-07-2004 16:38 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

[...]

Natuurlijk is vrijwel elke luidspreker afhankelijk van de ruimet waar hij in staat. Maar als een luidspreker in elke ruimte gewoon kut klinkt (pardon my French), dan heeft die luidspreker toch geen enkel nut? Het doel van een fabrikant is zorgen dat hij in zoveel mogelijk ruimtes goed klink (en subliem klinken is onzin, je begrijpt m'n punt, beetje zelf relativeren mag wel). Natuurlijk zullen er ruimtes zijn waar hij niet tot z'n recht komt. Natuurlijk zijn er ruimtes waar hij gewoon niet klinkt. Maar er zijn ook luidsprekers die in veel ruimtes goed klinken. Ik dnek dat dat zeker een goed uitgangspunt is. Ik dnek ook niet dat een luidspreker in de acoustisch perfecte ruimte wordt ontworpen ;) .
Een speaker is altijd afhankelijk van de ruimte, maar een goed ontwerp haalt 90% van zijn kunnen in een normale "kamer". Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar een luidspreker moet gewoon goed klinken, en subliem in je eigen luisterruimte (anders had je beter iets anders kunnen bouwen/ kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

m.m schreef op 20 juli 2004 @ 15:23:
Het is voor mensen met veel geld erg frusterend als er mensen zijn die voor veel minder zelf een beter product kunnen maken, ze zullen dit ook met alle geweld ontkennen. Zelfbouwers daarentegen dragen een roze bril waardoor ze hun producten als ideaal beschouwen.
Pride of ownership heet dit.
En jij denkt dat dit niet het geval is voor een speaker waar je indirect ook voor hebt gewerkt, ook al is het compleet gekocht :? B) Zoek maar is op cognitieve dissonantie :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

[...blaat...]
Het doel van een fabrikant is zorgen dat hij in zoveel mogelijk ruimtes goed klink (en subliem klinken is onzin, je begrijpt m'n punt, beetje zelf relativeren mag wel).
Mja, maar het punt is nu juist dat dat niet mogelijk is. Je kunt alleen de response zo valk mogelijk krijgen (met eigen sound). Afstemmen op de omgeving is gewoon niet mogelijk. En als ik 7000 euro uitgeef voor een speaker, dan verwacht ik zeker wel subliem geluid en zorg ik er ook voor dat mijn kamer acoustisch aangepast is. Die extra kosten kunnen er natuurlijk ook nog wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik zeg ook niet dat acoustiek niet belangrijk is. Ik besef terdege dat de ruimte belangrijk is. Maar ontwerpers maken gewoon geen luidsprekers die alleen in een perfecte ruimte werken. Dat is dom. Je ruimte acoustisch voorbereiden shceelt natuurlijk een hoop. Maarperfect krijg je hem nooit. Daaorm ook de stelling dta een goed ontworpen luidspreker in een normale ruimte nog steeds prima kan klinken :) .

@Deepspace. Jij wilt dat ie subliem klinkt. Ik bedoel hetzelfde met het zeggen dat ie goed klinkt. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken, toch?

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik weet een goede vergelijking die best wel opgaat met speakers: auto's. Als je een auto neemt, dan kan je die niet voor meerdere dingen tegelijk optimaliseren. Of je maakt hem voor grof terrein/rally rijden, nog groffer dan krijg je een terrein wagen. Of juist een spoiler voor downforce en slicks -> asfalt wagen. Je kan ook een auto maken die goed is in trekken. Maar niet allemaal tegelijk. En op die manier kan je ook niet een speaker op meerdere ruimte aanpassen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Boekster schreef op 20 juli 2004 @ 16:50:
Ik zeg ook niet dat acoustiek niet belangrijk is. Ik besef terdege dat de ruimte belangrijk is. Maar ontwerpers maken gewoon geen luidsprekers die alleen in een perfecte ruimte werken. Dat is dom. Je ruimte acoustisch voorbereiden shceelt natuurlijk een hoop. Maarperfect krijg je hem nooit. Daaorm ook de stelling dta een goed ontworpen luidspreker in een normale ruimte nog steeds prima kan klinken :) .

@Deepspace. Jij wilt dat ie subliem klinkt. Ik bedoel hetzelfde met het zeggen dat ie goed klinkt. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken, toch?
Als ik 7000 euro (daar heb je een auto voor) uigeef voor een speaker, dan wil ik dat ie SUBLIEM klinkt, en daar hoort gewoon een goede ruimte bij. Als ik een goed klinkende speaker wil, dan koop ik er wel een voor 500 euro. Als ik een dure Porsche koop ga ik er ook niet mee over een hobbelige zandweg racen! Ik ga naar duitsland de autobahn op, dat is veel leuker en doet minder pijn aan mijn kont :P. Snap nu dat het niet mogelijk is om een speaker aan te passen aan verschillende ruimtes.... Aan een ruimte is geen probleem (mits je de plaats weet), maar aan meerdere ruimtes (met allemaal andere plaatsingen), dat is gewoon tehnisch onomgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Kromme vergelijking........

Harddoor rechtdoor kan iedereen.......... Bochten om te scheuren heb je in nederland ook wel!

;)

Ik hoop snel mijn CD loopwerk binnen te krijgen. Dan maak ik wel even nieuwe foto's van mijn set.

[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 20-07-2004 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:49
DIY is heel leuk, heb het zelf ook gedaan, en je kunt zeker voortreffelijke resultaten behalen. Er is dan ook gewoon wat voor te zeggen, maar voor commerciele speakers net zo goed. Het is gewoon ieder zijn eigen keus, of hij veel (of wat minder;)) geld in een commerciele speaker wil steken, en dat ie dan klaar is, of dat hij wat minder geld (of wat meer :P ) in een DIY speaker steekt, en daarna er heel wat tijd in moet stoppen voor het af is. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

En persoonlijk vind ik een speaker van 7000 euro wel heel erg overdreven... maar goed, altijd baas boven baas he :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Ik geloof dat ik de schuldige ben die 7000 euro ter sprake bracht. Echter vergeten jullie een ding: dat was de setprijs! Niet per stuk!

Tis maar even dat je het weet, scheelt toch de helft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blue Eyes schreef op 20 juli 2004 @ 19:02:
Ik geloof dat ik de schuldige ben die 7000 euro ter sprake bracht. Echter vergeten jullie een ding: dat was de setprijs! Niet per stuk!

Tis maar even dat je het weet, scheelt toch de helft :D
Nee, die dingen die garmtz wil hebben zijn zo duur ;) (per stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 15-06 11:09
(topic is na een move weer open voor discussue :) )

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Damn, al 3 pagina's vol met onzin, over een onderwerp waar toch nooit een winaar naar voren zal komen :+

Maar leuk is het wel :)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 20-07-2004 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
deepspace schreef op 20 juli 2004 @ 19:15:
[...]

Nee, die dingen die garmtz wil hebben zijn zo duur ;) (per stuk)
Nope. Zijn in normaal verkoop nog duurder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 20:30
Even afgezien van het gelijk of ongelijk, ik vind het wel interessant.
offtopic:
Ik heb zelf een Tjoeb '99 (gemodificeerde Marantz) staan, gekoppeld aan een Aaron #1 versterker. Mijn boxen zijn een paar oude <kuch> Kef Cresta's, welke wel zijn opgeknapt (ik meen andere interne bekabeling, connectoren - niet zelf gedaan). Ik moet ze nog eens vervangen, maar het probleem is dat ze nog best behoorlijk klinken. Ik moet dus nog eens echt behoorlijke speakers kopen, met alle kosten van dien.

Stel dat ik 1000-2000 euro in een set nieuwe speakers zou willen steken: waarbij krijg ik de meeste waar voor mijn geld?
* zelfbouw: zou ik toch niet zo snel aan beginnen omdat ik geen ervaring mee heb (en het gaat toch om een hoop geld). Alhoewel iemand met ervaring en/of een speciaalzaak je natuurlijk een eind op weg kan helpen ( bijv speakerland).
* nieuwe speakers kopen
* 2e hands speakers kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vargo, ik laat je vraag even links liggen om in te gaan op alles dat is gepost hier in dit topic, ik ben immers de ECHTE schuldige met het posten van pics van mijn Sonus Faber droomspeakers van €7000 (die ik voor €4000 koop, dit terzijde, geheimen van het vak... ;)).

Het gaat ook niet persé om deze speaker, het was gewoon een voorbeeld van het caliber speaker waar ik naar streef. Misschien wordt het uiteindelijk wel een 2e hands Apogee of Avalon of weet ik veel... Wat ik wel weet is dat een zelfbouwspeaker mij nog nooit echt heeft weten te overtuigen. Het klonk 'mooi', maar zelden kreeg ik echt kippenvel, weet niet waar dat aan ligt. Cognitieve dissonantie? Wie weet! Nou, dan betaal ik daar graag voor! :D

En ik vind het vreemd dat niemand nog echt gereageerd heeft op de vraag/opmerking of ze de SF Cremona met 'cheapo' drivers (die volledig zijn gemodificeerd en weinig meer met de originele exemplaren te maken hebben) wel eens gehoord hebben of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75859 schreef op 20 juli 2004 @ 22:22:

En ik vind het vreemd dat niemand nog echt gereageerd heeft op de vraag/opmerking of ze de SF Cremona met 'cheapo' drivers (die volledig zijn gemodificeerd en weinig meer met de originele exemplaren te maken hebben) wel eens gehoord hebben of niet.
Dat is idd magic, in de SF Cremona zit volgens mij idd goedkope drivers. Ik ben met je eens dat het heel lastig is om te halen wat sommige goede fabriekanten doen. Onmogelijk is het natuurlijk niet, maar dat lukt je alleen als je veel ervaring als zelfbouwer hebt, over goede meetspullen beschikt, en ook nog eens een goed stel oren hebt. Dan kan je een speaker van zulk kaliber maken, exact hetzelfde wordt het nooit, maar dat hoeft ook niet. Het gaat immers om het niveau wat je haalt.

Zelf heb ik een setup met dezelfde 15cm woofer die SF gebruikt (ScanSpeak Revelator) + el cheapo Vifa ringstraler. Het klinkt goed maar nog niet subliem, genoeg te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Volgens mij zijn de units van de SF cremona niet gemodificeerd, enkel gematched binnen 1db of zo.

Natuurlijk is het niet eenvoudig om een SF na te maken. Dat zal voor de meeste DIY ers ook te hoog gegrepen zijn, net als Avalons of Wilsons ed.

Ik heb de cremona wel eens gehoord, alleen wel lang geleden. Ik heb ook DIY luidsprekers gehoord die beter klinker.

Afwerking is een kwestie van tijd, middelen, kundigheid en van smaak, ook daar kun je als DIY heel ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

deepspace schreef op 20 juli 2004 @ 16:56:
[...]

Als ik 7000 euro (daar heb je een auto voor) uigeef voor een speaker, dan wil ik dat ie SUBLIEM klinkt, en daar hoort gewoon een goede ruimte bij. Als ik een goed klinkende speaker wil, dan koop ik er wel een voor 500 euro. Als ik een dure Porsche koop ga ik er ook niet mee over een hobbelige zandweg racen! Ik ga naar duitsland de autobahn op, dat is veel leuker en doet minder pijn aan mijn kont :P. Snap nu dat het niet mogelijk is om een speaker aan te passen aan verschillende ruimtes.... Aan een ruimte is geen probleem (mits je de plaats weet), maar aan meerdere ruimtes (met allemaal andere plaatsingen), dat is gewoon tehnisch onomgelijk.
Ik zeg ook niet dat ze worden aangepast, ik zeg dat ze worden ontworpen datze niet verschrikkelijk moeilijk plaatsbaar zijn, en dat ze in de gemiddelde ruimte gewoon naar maat presteren. En dat is gewoon goed presteren. Dat je daar de ruimte naar moet aanpassen is uiteraard waar, maar niet iedereen doet dat ;) .
Je gelooft toch ook niet dat de ontworpen luidspreker echt alleen maar presteert op de plek waar hoj voor ontworpen is of wel? Dan wordt elke luidspreker op maat gemaakt. Da's dure gein :P . En ik kan me ook niet voorstellen dat je dat DIY doet :P .

En die discussie van goed of subliem, dat begriojp je toch hoop ik wel he? De luidspreker doet gewoon wat ie moet naar z'n prijs en dat is z'n 'tegenstanders' achter zich houden. Of dit subliem is of niet is ook persoonlijk.

En Garmtz, geen Amati's? Die heb ik even gezien, qua afwerking heb ik zelden mooier gezien! Het uiterlijk zelf vind ik absoluut niets. Daarvoor zou ik liever de Signature 800 hebben, die hebben ook een verschrikkelijk mooie afwerking, maar lang niet zo mooi als de SF's. Uiterlijk vind ik daarentegen wel weer mooier. Dat Connely leer is echt heel netjes. Evenals het Tigers Eye fineer natuurlijk :) .
Overigens had zo'n beetje elke oudere medewerker bij CAC Audio Amati's. Geniaal werk lijkt me dat :D .

Ik heb ooit eens iemand gesproken die de mazzel had een paar 2e-hands Eidolons te kopen :o . Dat is nog eens mazzel hebben :) . Ook dat Sentinel project was erg bijzonder. Ik vraag me wel eens af of die net zo goed klonken als de échte Sentinels. Dat betwijfel ik namelijk :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wat je met merkspul en eigenaren hebt, heb je natuurlijk ook met de zelfbouwer en zijn 'kindje'. Echter, bij de wat gevorderde zelfbouwer heb ik vaak wat meer vertrouwen in het gehoor van de DIY'er dan de patser die meer op merk dan op werkelijke kwaliteit een setje dure merkspeakers mee naar huis neemt. De DIY'er heeft domweg beter leren luisteren met vele praktijk hoorsessies, verschillende effecten van verschillende setups en minieme aanpassingen en (vaak) een down_to_earth benadering. Niet dat de gewone koper per definitie slecht is, maar zonder kennis van het verschil tussen een V6 of V8, bij wijze van spreke, is de omschrijving van hetgeen je hoort toch moeilijker naar voren te brengen of verschillen te onderkennen.

Ik denk niet dat grote merken er een potje van maken, maar op het DIY vlak valt met een beetje meetapparatuur toch een hoop te halen. Dat is echter een kwestie van geduld, vakmanschap en de juiste tools. Zelf blijf ik liever op het ruwe schaafwerk hangen, zo ingewikkeld hoeft het van mij allemaal niet. Juist in de budgetklasse vind ik het altijd prachtig om een DIY van units van enkele eurotientjes de bagger uit de winkel te zien wegblazen op alle fronten. Dan maar MDF hoeken in je kamer, het gaat om het geluid :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 2111 schreef op 20 juli 2004 @ 22:35:
[...]

Dat is idd magic, in de SF Cremona zit volgens mij idd goedkope drivers.
Wat je goedkoop noemt, die krengen kosten nog altijd bijna 300 euro per stuk :P Troep zal het zeker niet zijn, zeker niet als het gemod is. Maar ik blijf 7000 euro veel vinden voor een speaker :)

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 20-07-2004 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Wekkel schreef op 20 juli 2004 @ 23:01:
Wat je met merkspul en eigenaren hebt, heb je natuurlijk ook met de zelfbouwer en zijn 'kindje'. Echter, bij de wat gevorderde zelfbouwer heb ik vaak wat meer vertrouwen in het gehoor van de DIY'er dan de patser die meer op merk dan op werkelijke kwaliteit een setje dure merkspeakers mee naar huis neemt. De DIY'er heeft domweg beter leren luisteren met vele praktijk hoorsessies, verschillende effecten van verschillende setups en minieme aanpassingen en (vaak) een down_to_earth benadering. Niet dat de gewone koper per definitie slecht is, maar zonder kennis van het verschil tussen een V6 of V8, bij wijze van spreke, is de omschrijving van hetgeen je hoort toch moeilijker naar voren te brengen of verschillen te onderkennen.
Ik denk niet dat het volledig zo zit. Veel DIY'ers bedenken een ontwerp, of nemen een eerder bedacht ontwerp. In merkspeakers (om het zo maar even te noemen) zit vaak wel 'iets' meer research dan in de zelfbouwers. De koper waat niet wat de verschillen zijn, maar als je een tijd op zoek bent leer je écht wel luisteren. De meeste DIY's klussen niet hele kleine stukjes na het 'voltooien' van hun luidspreker. Meetal is het ontwerp af zoals het op het papier stond. Van die luistersessies zie je dan niet zo veel hoor :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Boekster schreef op 21 juli 2004 @ 00:05:
Ik denk niet dat het volledig zo zit. Veel DIY'ers bedenken een ontwerp, of nemen een eerder bedacht ontwerp. In merkspeakers (om het zo maar even te noemen) zit vaak wel 'iets' meer research dan in de zelfbouwers. De koper waat niet wat de verschillen zijn, maar als je een tijd op zoek bent leer je écht wel luisteren. De meeste DIY's klussen niet hele kleine stukjes na het 'voltooien' van hun luidspreker. Meetal is het ontwerp af zoals het op het papier stond. Van die luistersessies zie je dan niet zo veel hoor :) .
Waar haal je die info vanaf? Het echte ontwerp gint pas nadat je wat op papier hebt geklad. Een filter moet je nooit vanuit papier maken. Wil je een goede speaker zul je altijd moeten meten! Somigen zijn dan nog steeds niet tevreden en schaven het later nog bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Het werkt misschien niet voor het filter, maar voor de kast is het wel zo. En ik heb nooit ergens gezegd dat het om 'laae DIY'ers' gaat, maar vooral 'de meeste DIY'ers'. Dat is precies de rest bij 'sommige DIY'ers' :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Ik zeg ook niet dat ze worden aangepast, ik zeg dat ze worden ontworpen datze niet verschrikkelijk moeilijk plaatsbaar zijn, en dat ze in de gemiddelde ruimte gewoon naar maat presteren.
Ik ben het eens met je punt dat een goede luidspreker beter klinkt dan een minder goede ook in het geval van een minder gunstige akoestiek. En dat het in die zin dus altijd loont om dure luidsprekers te kopen.
Maar je idee dat luidsprekerfabrikanten hun ontwerpen zo maken dat ze goed presteren in elke ruimte klopt echt niet hoor! De afstraling van een luidspreker is heel wetmatig en verschilt niet wezenlijk tussen verschillende luidsprekers onderling. Onder de 200Hz zijn alle luidsprekers omnidirectioneel en die zullen dus allemaal van dezelfde problemen last hebben als je ze in dezelfde kamer neerzet. Boven de 200Hz zullen luidsprekers onderling meer verschillen (driver grootte, crossover en driver afstanden zijn van invloed) maar zal de "akoestische" prestatie ook met name bepaald worden door de ruimte en niet de luidspreker (dus even afgezien van hoe goed of slecht de luidspreker uit zichzelf is).
De enige manier om van die wetmatigheid af te komen is om voor een radicaal ander ontwerp te kiezen wat een enkeling ook doet.

Even een praktijkvoorbeeld: die 803's die ik beluisterd heb hadden in de luisterruimte waarin ik ze hoorde echt totaal geen laag.
Ik heb ook 805jes gehoord in een andere ruimte en daar kwam echt rijkelijk veel laag uit. Gewoon pure ruimte effecten.

Hier een real life niet gesmoothde respons meting van de laagweergave in mijn luisterruimte (ook niet optimaal, doe je niet zo gek veel aan helaas):

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/ETF_screen_1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boekster schreef op 20 juli 2004 @ 22:45:
En Garmtz, geen Amati's? Die heb ik even gezien, qua afwerking heb ik zelden mooier gezien! Het uiterlijk zelf vind ik absoluut niets. Daarvoor zou ik liever de Signature 800 hebben, die hebben ook een verschrikkelijk mooie afwerking, maar lang niet zo mooi als de SF's. Uiterlijk vind ik daarentegen wel weer mooier. Dat Connely leer is echt heel netjes. Evenals het Tigers Eye fineer natuurlijk :) .
Overigens had zo'n beetje elke oudere medewerker bij CAC Audio Amati's. Geniaal werk lijkt me dat :D .
Amati's zijn me echt te duur... Weet inderdaad dat CAC er helemaal gek van is... En terecht.
Ik heb ooit eens iemand gesproken die de mazzel had een paar 2e-hands Eidolons te kopen :o . Dat is nog eens mazzel hebben :)
Weet ik nog zo net niet... Je moet namelijk exorbitant veel geld uitgeven om het aan het spelen te krijgen. Nogal kritisch...
Ook dat Sentinel project was erg bijzonder. Ik vraag me wel eens af of die net zo goed klonken als de échte Sentinels. Dat betwijfel ik namelijk :) .
Ah, van Erik van Voorst. Vriend van me... ;) Ze zijn nog niet af kan ik je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 20:30
vargo schreef op 20 juli 2004 @ 21:31:
Even afgezien van het gelijk of ongelijk, ik vind het wel interessant.
offtopic:
Ik heb zelf een Tjoeb '99 (gemodificeerde Marantz) staan, gekoppeld aan een Aaron #1 versterker. Mijn boxen zijn een paar oude <kuch> Kef Cresta's, welke wel zijn opgeknapt (ik meen andere interne bekabeling, connectoren - niet zelf gedaan). Ik moet ze nog eens vervangen, maar het probleem is dat ze nog best behoorlijk klinken. Ik moet dus nog eens echt behoorlijke speakers kopen, met alle kosten van dien.

Stel dat ik 1000-2000 euro in een set nieuwe speakers zou willen steken: waarbij krijg ik de meeste waar voor mijn geld?
* zelfbouw: zou ik toch niet zo snel aan beginnen omdat ik geen ervaring mee heb (en het gaat toch om een hoop geld). Alhoewel iemand met ervaring en/of een speciaalzaak je natuurlijk een eind op weg kan helpen ( bijv speakerland).
* nieuwe speakers kopen
* 2e hands speakers kopen
Zou ik bovenstaande ^ vraag nog eens mogen herhalen.
Ik denk namelijk dat mensen om 2 redenen zelf speakers bouwen:
- ze vinden het leuk.
- ze krijgen meer speaker voor hun geld.

Nu lijkt mij het wel leuk, maar ik zou het niet aandurven 2000 euro in een paar zelfbouw speakers te steken als ik er niet een hoop meer geluid voor terug krijg.
Wellicht zou ik mijn toekomstige surround set speakers wel zelf in elkaar willen zetten, maar daar zou ik denk ik ook minder geld (per speaker) voor uitgeven.

Mijn plan op dit moment is om een paar mooie speakers 2e hands op de kop te tikken (voor een goede prijs natuurlijk); daar moet ik dan echter wel tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie speakers bouwen puur als een hobby. Gewoon om de uitdaging en het plezier om met de hand bouwen.
Ik doe het niet om "meer speaker voor mijn geld te krijgen". Dat vindt ik net zo'n uitdrukking die ze bij de Aldi ofzo gebruiken om weer wat nieuws aan te prijzen.

Ik denk dat vrijwel geeneen diy'er het doet om meer uit zijn geld te halen. (Tenminste, dat dacht ik totdat ik de reacties hierboven allemaal las.)

Maar mensen die alles op maat laten zagen en vervolgens een filter met de drivers van een standaard model van internet halen om dan niks anders te doen dan een bouwpakket in elkaar te zetten en na te maken, daarvan vind ik dat ze niet echt de essentie van diy naleven.
Dan is alle moeite al gedaan eigenlijk en doe je niks anders dan een pakket van de Ikea inelkaar schroeven.
Maar iedereen zijn eigen ding zeg maar, dat is hoe ik ernaar kijk.

Ik haal mijn plezier uit het bouwen, bezig zijn met het hout en ideeen in mijn hoofd na zien te maken en zien dat ik dat soort dingen ook echt kan maken. (Maar ik ben bouw-freak, alles behalve het bed en bureaustoel op mijn kamer is zelfgemaakt).

De discussie tussen iemand die helemaal gek is van zelfbouwen en iemand die het niet kan/durft/kent is eindeloos, want iedere persoon ziet in zijn eigen richting de voordelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 21-07-2004 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben blij voor de DIY die hier veel plezier uit halen, maar ik heb gewoon simpelweg geen tijd (geen zin ook trouwens) om zelf speakers te gaan ontwerpen, bouwen, testen, beluisteren... Waar ik WEL voor opensta zijn evt. goede kant-en-klaar pakketten die in de handel zijn. Tenminste, mits die voor bijv. de helft van de prijs (of een fractie) beter zijn dan 'commerciële' ontwerpen.

Dus wie heeft tips voor zo ongeveer de mooiste DIY speaker die je ooit gehoord hebt (standaardontwerp, dus bijv. van Speakerland of Speaker & Co etc.)? Prijs is niet al te belangrijk...

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 75859 op 21-07-2004 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 75859 schreef op 21 juli 2004 @ 17:47:
Tenminste, mits die voor bijv. de helft van de prijs (of een fractie) beter zijn dan 'commerciële' ontwerpen.
Dat is doorgaans geen probleem. Een goede DIY speakers kost doorgaans 1/2 tot 1/5 van een gelijkwaardig commercieel model. en zeker de Kit's. Neem als voorbeeld de Visaton KIT's. Die hebben een prima prijs. Je kunt die Kits ook kan en klaar komen, maar dan zijn de vele malen duurder!
Dus wie heeft tips voor zo ongeveer de mooiste DIY speaker die je ooit gehoord hebt (standaardontwerp, dus bijv. van Speakerland of Speaker & Co etc.)? Prijs is niet al te belangrijk...
Helaas, Ik woon te middle of knowhere om DIY speaker kits te kunnen beluisteren. Maar ik weet zeker dat er geweldig mooie modellen tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij S&C staan geen high-end speakers imho. De gebruikte units doen het in fabrieksspeakers vaak een stuk beter.
Pagina: 1 2 Laatste