Boekster schreef op 21 juli 2004 @ 22:04:
[...]
Dus eigenlijk gaat het om de 200Hz en lager waar de fabrikant invloed op heeft. Zou je wel enigzins invloed kunnen oefenen op het afstraalgedrag van de frequenties > 200Hz? (ja, je bent me aan het overtuigen

).
Het leek me in eerste instantie gewoon logisch dat een fabrikant daar wel rekening mee houdt in z'n ontwerpen. Ik ben me wel bewust van het feit dat laag heel akoestiek gevoelig is, maar dat het met midden en hoog zo was.
Die 200Hz is enigzins willekeurig gekozen hoor. Het is wel een frequentie waarbij je ervan uit kan gaan dat eronder een luidspreker omnidirectioneel is, een paar bijzondere ontwerpen daar gelaten. En bovendien een frequentie waarboven in de ruimte de staande golven niet meer van belang zijn en waarbij je dan moet denken in galm tijden en hinderlijke reflecties van zijwanden ed.
Je kan dat beinvloeden door een luidspreker directioneler te maken, maar dat brengt in de regel problemen met zich mee. De verhouding golflengte/driver diameter bepaalt hoe directioneel een luidspreker is bij die frequentie en dat is dus enigzins beinvloedbaar. Maar hele grote drivers gebruiken kan niet zo maar, dat is een paardenmiddel. Hoorns beinvloeden de directionaliteit ook (maken de effectieve driver diameter groter) maar beinvloeden ook zeer sterk de respons, dus ook niet zonder consequenties. Wat wel gedaan wordt, is een d'appolito opstelling, daarvan is de verticale afstraling wat smaller in een bepaald gebied wat iets helpt tegen overmatige galmtijden.
Maar in praktijk zullen luidsprekers niet zo gek veel verschillen in afstraling en dus last hebben van dezelfde problemen in een ruimte.
Wat naar mijn mening wel een serieuze poging is om het afstraalgedrag in een heel groot gebied (20 - 1400Hz) gunstig te beinvloeden is een dipool configuratie (waar ik altijd over loop te zeuren

). Dit is een ontwerp waarbij geen kast wordt gebruikt en de voor en achterkant van de drivers gewoon met elkaar in verbinding staan. Door de akoestische kortsluiting krijg je cancellations aan de zij-, onder- en bovenkant van de luidspreker. Dit zorgt voor een veel beperktere en ook veel gelijkmatigere afstraling (van 20 tot 1400Hz hetzelfde) wat veel voordelen biedt: minder staande golven, lagere galmtijden en de evenwichtigere power respons wat klankmatig zeer belangrijk is.
Waarom doet niet iedereen dat dan? Omdat je door de akoestische kortsluiting meer luchtverplaatsing nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid geluid. Dus je hebt hele goede drivers nodig die bij een hoge uitslag nog steeds weinig vervormen en ondanks hun grote diameter toch weinig last hebben van cone breakup modes. En je hebt een vrij ingewikkeld actief filter nodig (passief is geen optie voor dipool speakers) in combinatie met zes of acht versterkerkanalen. Alleen maar interessant voor de high end markt en te complex en afwijkend om commercieel succesvol te kunnen zijn.
Misschien dat Naim er wat mee zou kunnen. Zij zijn vrij succesvol met hun actieve systemen en zouden daar wel mooi versterker-speaker combinaties voor kunnen maken

.