Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.569 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 99613

Conclusie, ik kan beter bij mijn 5900 XT blijven en doorsparen voor heel wat beters met VIVO e.d. ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb weer een aantal posts getrashed. Nokken graag met offtopic replies en random geblaat.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 20:52
Anoniem: 99613 schreef op 18 juli 2004 @ 21:31:
Conclusie, ik kan beter bij mijn 5900 XT blijven en doorsparen voor heel wat beters met VIVO e.d. ;)
Ik heb er iig spijt van dat ik een AIW gekocht heb, ik had beter afgeweest met een aparte tv tuner kaart, op die manier kan je altijd upgraden en toch je tv tuner behouden. Altijd een AIW kaart kopen is veel te duur en bovendien vind ik de drivers niet super, je moet een hele rotzooi installeren voordat alles werkt.
Je bent beter af met een gewone ViVo kaart en een goeie aparte TV-tuner kaart.

• Anoniem: 14038
  • Niet online
Dat een aantal van ons al een x800 pro hebben is natuurlijk leuk.

Maar denk dat het merendeel nog met smart zit te wachten op de hunne.

Begin bijna in termen van klanten misleiding te geloven. Want diverse sites bieden nog steeds aan dat hij volgende week binnen zou zijn (al 3 of meer weken lang).
Anderen zijn voorzichter en melden levertijd langer dan...... of onbekend.

Ik ben qua hardware niet zo'n haantje de voorste maar is dit een Ati ziekte of hebben alle merken hier last van?

Wie heeft de zijne naar een XT kunnen modden btw?

Anoniem: 114195

Anoniem: 14038 schreef op 19 juli 2004 @ 22:50:
Dat een aantal van ons al een x800 pro hebben is natuurlijk leuk.

Maar denk dat het merendeel nog met smart zit te wachten op de hunne.

Begin bijna in termen van klanten misleiding te geloven. Want diverse sites bieden nog steeds aan dat hij volgende week binnen zou zijn (al 3 of meer weken lang).
Anderen zijn voorzichter en melden levertijd langer dan...... of onbekend.

Ik ben qua hardware niet zo'n haantje de voorste maar is dit een Ati ziekte of hebben alle merken hier last van?

God nou, wat een enorm gezeik om zo'n ding te pakken kunnen krijgen :( Had echt beter moeten gedaan worden, straks krijgen we batches die niet meer te modden zijn ook :(

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
kijk hoeveel mensen met een GF6800 er zijn...
stuk minder dan mensen met een X800.

het ligt schijnbaar aan het GDDR3 geheugen dat niet echt in grote hoeveelheden aanwezig is.
offtopic:
waar is eigenlijk het NV40-nieuws topic gebleven???

[Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 19-07-2004 23:15]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:42

Aight!

'A toy robot...'

Ik denk dat ik me voor deze ga:

http://www.guru3d.com/article/Videocards/141/1/

Een xt met een andere koeler :)

Maar ligt ernaatuurlijk aan hoe goet Ati het gaat doen in de nieuwere games!

• SWfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
's ff een vraagje. Als ik naar mijn ATi drivers kijk (voor mn Mobile 9000), dan hebben die een OpenGL driver (atioglxx.dll) van 2002 (versie 6.10.14.4454 oid). Deze support hooguit OpenGL versie 1.2. Ik moet echter versie 1.5 hebben. Zijn er mensen die een nieuwere versie van deze driver hebben? Zoja, kan iemand die voor de grap eens uploaden?
Laten we het in dit discussie topic alsjeblieft zoveel mogelijk over algemeen nieuws hebben (zoals de titel het al aangeeft). ;) Gelieve dus geen vragen en/of problemen over drivers, hardware en andere zaken te posten. Doe dit in een apart topic. Dit is in eerste instantie een nieuwstopic.

Ontopic... Er is weer wat nieuws te melden van het ATi front.

ATi lanceert de Radeon 9250 als tegenhanger van de nVidia lowbudgetkaart MX4000.

http://tweakpc.de/newspics/sapphire_radeon9250.jpg

Core: 240Mhz
Mem: 200 Mhz DDR (128/256 MB)
Memory interface: 128 bits of 64 bits
DX: 8.1

http://www.sapphiretech.com/vga/9250.asp
http://www.ati.com/products/radeon9250/index.html
http://tweakpc.de/mehr.php?news_id=6284
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8851

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Anoniem: 38733
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/917652//
offtopic:
waar is eigenlijk het NV40-nieuws topic gebleven???
Er werd alleen maar geflamed daar, dus hebben ze 'm definitief dichtgegooid. :+ (grapje)
Ik geloof dat de creativiteit ontbrak om een mooie startpost te maken voor een nieuwe topic, een mod stelde een simpele copy/paste niet op zo op prijs. :/

[Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 20-07-2004 04:33]

Typisch Nvidia he :P

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 20:57
Kan er eens iemand zeggen welke software je bij welke kaarten krijgt?

Op de websites zelf staat er bedroevend weinig daar over, alleen MSI lijkt me goed maar die X800 pro is nergens te koop (ik vind ze toch niet) .

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03
k995 schreef op 20 juli 2004 @ 09:31:
Op de websites zelf staat er bedroevend weinig daar over, alleen MSI lijkt me goed maar die X800 pro is nergens te koop (ik vind ze toch niet) .
yuser.nl heeft ze al in zijn prijslijst staan, prijs is niet eens zo gek, 414. Alleen niet op voorraad.

• Refragmental
  • Laatst online: 15-05 13:37
Zijn er ook al nieuwtjes over de releasedate van de R423, ookwel de PCI-express varient genaamd.

Tis echt het enige wat mij nu nog tegenhoudt om te upgraden, ik MOET een 512MB PCI express kaart hebben, anders vind ik het niet waard om te upgraden.

• Refragmental
k995 schreef op 20 juli 2004 @ 09:31:
Kan er eens iemand zeggen welke software je bij welke kaarten krijgt?

Bedroevend weinig?
Bij Asus bijvoorbeeld krijg je echt ALLE accessories te zien die er bij een kaart zit.
http://www.asus.com/products/vga/vgaindex.htm

Gewoon op je gewenste kaart klikken, in dit geval de X800 pro...
http://www.asus.com/products/vga/ax800pro/overview.htm

En scrol dan helemaal naar beneden.
Duidelijker kan het haast niet.

• (roh)violator
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2019

(roh)violator

Snowcone?

Slecht bericht:::

Heb net uit betrouwbare bron gehoord dat de ASUS X800XT pas halverwege Augustus in kleine getallen beschikbaar komt.

:(

Asus z170 Pro | Intel I7 6700k | 16 Gb DDR4 2400 MHz | ASUS Strix GTX 970

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 02:13

edward2

Schieten op de beesten

(roh)violator schreef op 20 juli 2004 @ 13:12:

Heb net uit betrouwbare bron gehoord dat de ASUS X800XT pas halverwege Augustus in kleine getallen beschikbaar komt.

Het wordt steeds gekker met die XT en het heeft volgens mij niets met het gebrek aan geheugen te maken. Het 1,6 ns op de Vivo is wel in steeds meer mate aanwezig. ATI heeft gewoon slechte Yields, dat kan niet anders. Het wemelt van de "afgekeurde"XT's in de Vivo's.

[Voor 6% gewijzigd door edward2 op 20-07-2004 13:17]

Niet op voorraad.

• (roh)violator

(roh)violator

Snowcone?

Ik denk ook dat het een yield problem is..

De Geforces met GDDR III geheugen zijn ook steeds beter verkrijgbaar.

Afijn, mooi balen dus.

Geen Doom III op mijn XT dus :(

• Maverick
  • Laatst online: 07:56
wel opmerkelijk dat de pro wel goed leverbaar is, maar de XT niet. zijn zogoed als dezelfde kaarten op de pipelines na :?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Anoniem: 109640

(roh)violator schreef op 20 juli 2004 @ 13:12:

Eerst bron dan geloven!

• peke
Oi, dit soort topic hoort in overleg te gaan. Gewoon door een willekeurig persoon knippen en plakken wordt niet op prijs gesteld...
Daarom is het topic toe, en er is nog steeds geen nieuw topic. :(

• (roh)violator

(roh)violator

Snowcone?

Bel je toch lekker ASUS.... |:(

• Game Freak
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-04 14:23
Hallo Allemaal.
Even een vraagje van mijn kant.
Ik heb een High End Game Pc in mekaar laten zetten met als videokaart de Ati Radeon X800XT PE van Club 3D.
HeHe nu komt het.. deze kaart is nog helemaal niet leverbaar en ze denken dat het rond de 24 ste van deze maand gaat gebeuren dus moet nog even wachten op mijn Pctje.
Weten jullie misschien een release datum van deze kaart?
Ik heb al lopen zoeken ,maar kan het helaas niet vinden.

Alvast Bedankt ;)

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

edward2 schreef op 20 juli 2004 @ 13:16:
[...]

Het wordt steeds gekker met die XT en het heeft volgens mij niets met het gebrek aan geheugen te maken. Het 1,6 ns op de Vivo is wel in steeds meer mate aanwezig. ATI heeft gewoon slechte Yields, dat kan niet anders. Het wemelt van de "afgekeurde"XT's in de Vivo's.
Ik denk ook dat ze yield problemen hebben.

Wellicht verschepen ze alle XT's naar Dell e.d.

Hoe het ook zij ik vind het een grote misser van ATI.
Bij launch op 4 mei onmiddelijke verkrijgbaarheid van de X800 pro beloven en de XT PE vanaf ongeveer 21 mei of evt 31 mei.
Het is inmiddels 2.5 maand later en de X800 pro is met veel moeite ergens te vinden (godzijdank heb ik er eindelijk 1 sinds een week of twee :) ) en de XT nog helemaal niet te krijgen. :(
Ik had eigenlijk de XT PE gewild maar heb maar de PRO genomen zodra ik hem kon krijgen onder het mom beter iets ( :X B) ) dan niets.

[Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 20-07-2004 14:14]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

edward2 schreef op 20 juli 2004 @ 13:16:
[...]

Dat denk ik dus niet. Help!!!! heeft het precies bij het goede eind. Zo'n beetje alle XT's gaan naar OEMs toe en de rest ging naar grote retailers in Amerika. :Y)
However ATI is very much 'all about the money' and we can confirm that the bulk of X800 class products have been shipped to its system builder customers, and sources close to ATI were rather more specific than NVIDIA regarding numbers shipped within the UK.

RADEON X800 PRO is apparently now shipping “in the thousand's – single digit thousands, but thousands all the same”, whilst RADEON X800 XT Platinum Edition is shipping in “drops of fifty's and hundreds”.

We were also given the heads up that “the middle of July” was confidently targeted for volumes of all ATi RADEON X800 products to start to increase dramatically.
Zie ook hier: [rml]CJ in "[ Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic ..."[/rml]

De yields zijn in ieder geval goed om een hoog slagingspercentage te hebben bij de biosflash van de X800Pro ViVo->XT. Dus 16 actieve pipelines zijn geen probleem. En overklocken van de core richting XT snelheden gaat in zo'n 70%+ van de gevallen gewoon zonder problemen.

Yields lijken me dus niet zozeer een major issue. Het kan natuurlijk wel, maar de GF6800U is nou ook niet wat je zegt in grote getallen te krijgen (terwijl nVidia zegt goede yields te hebben). Waar ligt dat dan aan?

Overigens is er een ding wat 'slechte' yields zou kunnen bevestigen en dat is de lancering van een X800GT (oid). De meeste R420's hebben 16 werkende pipelines. Maar wanneer niet alle cores op 500/520 willen lopen, dan is een 425Mhz versie natuurlijk ideaal om die cores alsnog te verkopen zonder een quad te verminken.

En dan nog even van Team Radeon:
We do not have complete specifics on the delay, but we are told by the manufactures (making the cards) & resellers (giving out the cards) that there are indeed problems occuring with shortage of RAM and supply issues

[Voor 9% gewijzigd door CJ op 20-07-2004 14:38]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

CJ schreef op 20 juli 2004 @ 14:36:
[...]

Dat denk ik dus niet. Help!!!! heeft het precies bij het goede eind. Zo'n beetje alle XT's gaan naar OEMs toe en de rest ging naar grote retailers in Amerika. :Y)

[...]

Zie ook hier: [rml]CJ in "[ Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic ..."[/rml]

De yields zijn in ieder geval goed om een hoog slagingspercentage te hebben bij de biosflash van de X800Pro ViVo->XT. Dus 16 actieve pipelines zijn geen probleem. En overklocken van de core richting XT snelheden gaat in zo'n 70%+ van de gevallen gewoon zonder problemen.
Wie zijn die grote retailers dan, ik geloof daar niet veel van eerlijk gezegd. Er wordt steen en been geklaagd ook in de VS. Ik lees in de flora op alle fronten, ook van zaken zoals, CompUSA, systembuilders dezelfde berichten.
Ook Dell heeft ze niet.

Draai die 70% maar om, slechts 30% of eerder minder van de Vivo's haalt het tot XT-waarden als de 16 pipes aan staan.. (zie OCthread)

[Voor 11% gewijzigd door edward2 op 20-07-2004 15:16]

Niet op voorraad.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Om nog wat kracht bij te zetten, ik heb net met Dell gesproken, er zijn gewoon geen X800Xt-kaarten. Het betreft steeds een fragiele losse levering op wereldschaal die ergens in de verborgen onbereikbare uithoeken van deze planeet worden losgelaten in het retailkanaal

Niet op voorraad.

• peke
edward2 schreef op 20 juli 2004 @ 15:10:
Om nog wat kracht bij te zetten, ik heb net met Dell gesproken, er zijn gewoon geen X800Xt-kaarten. Het betreft steeds een fragiele losse levering op wereldschaal die ergens in de verborgen onbereikbare uithoeken van deze planeet worden losgelaten in het retailkanaal
Klote, Doom3 komt eraan en hier zit ik met mijn 9800se. :(
Ik wacht trouwens nog altijd op jouw besluit Edward, welke kaart heb jij nou het liefste? :P
Je hebt beide al getest dus geen smoesjes meer. ;)

• Anoniem: 14038
  • Niet online
Dus concluderend kunnen we gewoon zeggen dat Ati plus videoplankenbakkers grote capaciteitsleveringen hebben. Niet dat dit nieuw was maar vooralsnog zit er geen verbetering in en dus is er meer aan de hand dan alleen maar opstartproblemen.

Trouwens als klant voel ik met gewoon genaaid door websites die je pre-orders nu al aannemen terwijl ze nog niet eens weten wanneer die krengen binnenkomen. Om maar te zwijgen van de mensen die al betaald hebben voor iets wat nog onzeker is qua levertijd. (als die toko failliet gaat kun je naar je centen fluiten btw)

En dan mogen de nieuwste nieuwtjes van Ati wel interessanter zijn. Maar als ze hun dingen nu nog niet in orde hebben heeft dat ook zware invloed voor de nabije toekomst. Als met de kerst weer een zooi nieuwe games uitkomen dan moeten ze wel goed kunnen leveren anders gaat het ze heel veel omzet schelen. (aan de concurrent)
Anoniem: 14038 schreef op 20 juli 2004 @ 15:41:
Als met de kerst weer een zooi nieuwe games uitkomen dan moeten ze wel goed kunnen leveren anders gaat het ze heel veel omzet schelen. (aan de concurrent)
De kaarten van 'de' concurrent zijn net zo moeilijk te krijgen...

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 07:34
corpseflayer schreef op 20 juli 2004 @ 15:39:
[...]

Ik wacht trouwens nog altijd op jouw besluit Edward, welke kaart heb jij nou het liefste? :P
Klote, Doom3 komt eraan en ik zit hier met mijn s3virge 2mb pci kaart (en dan te bedenken dat ik een ax800pro@xt asus had (16 pipes, core 530, mem 580) en dan gewoon met mijn domme dikke kop verkopen.... })

• Niet online
Ik ga mezelf met mijn gehardmodde Asus X800Pro@16 pipes XT steeds gelukkiger prijzen. :) :P
Ik dacht nog even toen de Vivo uitkwam dat ik te vroeg was geweest met het kopen van mijn kaart maar tot dusver ben ik geloof ik de enige hier die probleemloos op XT speeds kan draaien (en hoger) met 16 pipes. (Hully heeft zijn gemodde kaart verkocht. :X edit; zie hierboven)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 20-07-2004 16:18]

• hully
Anoniem: 38733 schreef op 20 juli 2004 @ 16:17:
Ik ga mezelf met mijn gehardmodde Asus X800Pro@16 pipes XT steeds gelukkiger prijzen. :) :P
Ik dacht nog even toen de Vivo uitkwam dat ik te vroeg was geweest met het kopen van mijn kaart maar tot dusver ben ik geloof ik de enige hier die probleemloos op XT speeds kan draaien (en hoger) met 16 pipes. (Hully heeft zijn gemodde kaart verkocht. :X edit; zie hierboven)
Er is er nog ééntje geloof ik in dit forum...

hopen dat het gelul over die slechte levertijden van de xt's onwaar is...

Anoniem: 101975

Mijn Club3D X800Pro Vivo gemod en wel doet probleemloos 520/560Mhz. Kijk anders ff in het X800 Pro naar XT topic.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 14:35
CJ schreef op 20 juli 2004 @ 16:02:
[...]

De kaarten van 'de' concurrent zijn net zo moeilijk te krijgen...
Ja dat klopt ja beide hebben een flinke paperlaunch alleen dat maakt het probleem niet minder erg. Sommige lui wachten nou al ruim 2 maanden op niks! Dat lijkt me niet erg goed voor de mensen die in de toekomst weer een kaart gaan kopen en moeten kiezen van welke fabrikant.
En dat al die XT varianten direct naar de oem's vertrekken betwijfel ik toch een klein beetje aangezien daar zover ik kan oordelen als ik het aanbod bekijk vrij weinig ultra high end kaarten aangeboden worden (algemeen beeld bij de laatste 2 generaties). Het lijkt me meer voor de hand liggen dat een oem voor de pro zou kiezen ipv de 100 euro duurde XT om de prijs te drukken en toch een snelle kaart aan te kunnen aanbieden.

• peke
hully schreef op 20 juli 2004 @ 16:16:
[...]

Klote, Doom3 komt eraan en ik zit hier met mijn s3virge 2mb pci kaart (en dan te bedenken dat ik een ax800pro@xt asus had (16 pipes, core 530, mem 580) en dan gewoon met mijn domme dikke kop verkopen.... })
:D
Niet slim hehe, je hebt toch winst gemaakt op die pro@xt neem ik aan?
Zoniet was het nog dommer. :P

• (roh)violator

(roh)violator

Snowcone?

Als de Retailers dan ook niet zo gemeen zouden doen en pas adverteren wanneer ze werkelijk de kaarten op voorraad hebben dan was het misschien nog wel uit te houden. ;)

Wilde voor de XT gaan maar ik denk dat, met het oog op DOOM III, dat ik lekker voor de high-end kaart ga van de chip bakker die hem het eerst kan leveren.

:Y)

Verschil is toch nihil...

[Voor 5% gewijzigd door (roh)violator op 20-07-2004 18:01]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:14

Wildfire

Joy to the world!

(roh)violator schreef op 20 juli 2004 @ 18:01:
Als de Retailers dan ook niet zo gemeen zouden doen en pas adverteren wanneer ze werkelijk de kaarten op voorraad hebben dan was het misschien nog wel uit te houden. ;)

Wilde voor de XT gaan maar ik denk dat, met het oog op DOOM III, dat ik lekker voor de high-end kaart ga van de chip bakker die hem het eerst kan leveren.

:Y)

Verschil is toch nihil...
Ik kan je iig vertellen dat Eynstein nog Club3D X800 Pro's op voorraad heeft... :)

De mijne wordt iig morgen verzonden... O+

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Anoniem: 101975

Bij www.icomputers.nl zijn er X800Pro Vivo's op voorraad :9 Peak
3dGameMan heeft weer een leuke videoreview online gezet. :) Dit keer van de HIS X800Pro ViVo IceQ.

http://www.3dgameman.com/...vivo/video_review_03.html

Geweldig die videoreviews. :7

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 10:40
Anoniem: 101975 schreef op 20 juli 2004 @ 18:25:
Bij www.icomputers.nl zijn er X800Pro Vivo's op voorraad :9 Peak
ken heel het merk Peak niet, iemand ervaringen ?

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

corpseflayer schreef op 20 juli 2004 @ 15:39:
[...]

Dat is al voorbij gekomen. Op basis van Doom3, Stalker en SM3 nu in Far Cry, heb ik de 6800U gehouden, maar ze zijn zeer aan elkaar gewaagd. Maar mijn ProVivo@XT deed 490/500 stabiel en een echte XT doet minimaal 520/560, dat gegeven en een beter openGL en shadercompiler op komst doet me nog wel weer een keer een echte XT uitproberen :)

Niet op voorraad.

taz3d_nl schreef op 20 juli 2004 @ 19:05:
[...]

ken heel het merk Peak niet, iemand ervaringen ?
Mijn eerdere x800 pro van peak had ene powercolor sticker

uitstekend merk verder hoor, levert direct uit de fabriek van ati of zo
PEAK verkoopt voornamelijk reference kaarten van ATI en Nvidia hierdoor kunnen ze voor een mooie prijs verkocht worden.
Snel me bestelling gedaan :P

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 114195 op 20-07-2004 19:35]

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 15:52
Anoniem: 114195 schreef op 20 juli 2004 @ 19:34:
[...]

Mijn eerdere x800 pro van peak had ene powercolor sticker

uitstekend merk verder hoor, levert direct uit de fabriek van ati of zo

[...]

Snel me bestelling gedaan :P
waar heb je die besteld dan?

                           

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Over de ATI optie "TRUFORM" hoor ik nooit zoveel.

Daarom hoop ik dat iemand hier misschien antwoord weet op de volgende vragen inzake TRUFORM?:
1- Werkt het idd zowel in DX als OGL ?
2- Welke spellen ondersteunen het / wordt het veel ondersteund?
3- levert het echt zichtbaar betere IQ op?
4- hoe erg is de performance hit?
5- In ATI traytools zetten op application preference of always off (standaard)?

Als ik het zelf test in bijv. FarCry zie ik niet echt iets....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• hully
corpseflayer schreef op 20 juli 2004 @ 17:59:
[...]

Niet slim hehe, je hebt toch winst gemaakt op die pro@xt neem ik aan?
Zoniet was het nog dommer. :P
nooit winst op vrienden he...

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 15:52
das niet veel geld, maar is die peak net zo goed te overclocken als een asus of sapphire

                           

Help!!!! schreef op 20 juli 2004 @ 20:32:
Over de ATI optie "TRUFORM" hoor ik nooit zoveel.

Daarom hoop ik dat iemand hier misschien antwoord weet op de volgende vragen inzake TRUFORM?:

Als ik het zelf test in bijv. FarCry zie ik niet echt iets....
Alleen de Radeon8500 heeft hardwarematig TruForm (1) support. TruForm was origineel een manier om de videokaart polygonen te creeeren dan er eigenlijk gespecifeerd werd door de game, waardoor er rondere en gladdere modellen ontstonden. Zo konden ellebogen, gezichten, schouders er mooier en natuurlijker uit zien, maar ook bogen, pilaren, heuvels, dieren etc konden er mooier uit zien.

In het begin werd het niet goed toegepast door developers en zagen bv wapens in HL er uit als dildo's. Maar later werd het wel goed toegepast in games als RCTW (vrouwelijk nazi's zagen er 'heel vrouwelijk' uit) en UT, maar ook in Morrowind die het dankzij de FPS Optimizer ondersteunt.

Naarmate de hardware sneller werd en er technieken als polybump uit kwamen, was er minder behoefte aan TruForm in z'n originele form, dus werd het vanaf de RV280 en R300 niet meer hardwarematig ondersteunt. Dat verklaart waarom je nu weinig meer hoort van het originele TruForm.

Door het verwijderen van hardwarematige ondersteuning zorgt TruForm op R300 kaarten voor een grotere performance hit dan op bv een 8500 omdat het op R300 kaarten grotendeels door de CPU gedaan wordt.

Men heeft wel extra dingen toegevoegd aan TruForm2 om het gebrek aan hardwarematige TF1 te compenseren, zoals continuous adaptive tessalation toegevoegd aan TruForm2 (oppervlaktes die dichtbij zitten hebben meer polygonen dan oppervlaktes die ver weg zitten). Dit wordt door de vertexshaders gedaan. Maar ook virtual displacement mapping werd toegevoegd aan TruForm2 (en dat gaan we steeds meer in games in actie zien bv in Far Cry).

nVidia kwam ook met een tegenhanger van TruForm, namelijk RT-Patches voor de GF3, maar dit werd een gigantische flop. Het kostte meer performance, maar ook ATi's TruForm zorgde er voor dat het niets werd met RT-Patches. De games waar TruForm in werkte konden namelijk niet meer goed overweg met RT-Patches, waardoor de performance nog verder inkakte. Dus toen disablede nVidia RT-Patches maar in de drivers.

Zie hier voor een uitleg van TruForm: http://www.ati.com/companyinfo/glossary/includes/

Dan je vragen:
Ja

Voor zover ik weet o.a. deze:
Command & Conquer: Renegade
CounterStrike
Deus Ex
Elder Scrolls 3: Morrowind (dankzij FPS Optimizer, ziet er geweldig uit)
Half Life (en elke andere HL gebaseerde game)
Jedi Knight 2
Quake1
Quake2
Madden 2003
Madden 2004
Myth 3
Neverwinter Nights
New World Order
Rainbow Six: Raven Shield
Return To Castle Wolvenstein
Return To Castle Wolvenstein: Enemy Territory
Serious Sam
Serious Sam: The Second Encounter
Solder of Fortune
Soul Reaver 2
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2004

Sommige games hadden native ondersteuning (RS:RV, Renegade, NWO, Madden) voor andere games had je een thirdpartytool nodig (Morrowind) of een patch (SS, HL/CS) en in weer andere games kon je TruForm activeren door iets aan te passen in de ini-file (UT, NWN).

Ja, het kan. Hoeft niet. Afhankelijk van hoe goed de developer het heeft geintegreerd. Zie ook voorgaande verhaal.

Zie ook voorgaande. Op R8500/9100 kaarten kleiner dan op R3x0 gebaseerde kaarten, vanwege hardwarematige ondersteuning.

Application preference als je het wilt uitproberen in games zoals bv UT. Het kan er mooier uitzien namelijk, maar je moet voor jezelf even kijken of de performancehit niet te groot wordt. Anders gewoon uit laten.

Voorbeeld:
UT2004: TruForm OFF
UT2004: TruForm ON
Morrowind: TruForm OFF
Morrowind: TruForm ON
TruForm in Quake 2: http://www.3dcenter.de/artikel/2001/06-13b.php

TruForm in Raven Shield:
http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/01/IMG0001762.jpg
Links zonder, rechts met. Zie de mooiere rondingen van de bril en helm.

http://www.rainbowsix.org/splintercell/img/ati_truform.jpg
Plaatje spreekt voor zich.

[Voor 9% gewijzigd door CJ op 21-07-2004 00:07]

• SI4live
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 01:23
een review van de X600XT (PCI-E) vs 5750 (PCI-E):
Firingsquad.
Het lijkt erop dat ATI hier een mooie PCI-E kaart heeft neergelegd, kan je niet zeggen over nVIDIA...

http://www.swfemedia.com

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CJ schreef op 20 juli 2004 @ 23:52:
[...] Zéér uitgebreide uitleg Truform
Thanx CJ ! :) _/-\o_

Dat was veel meer dan waar ik op durfde te hopen.

Mocht ik een vd spellen uit de lijst weer ns spelen, dan ga ik het ns proberen of ik het zie. Op de plaatjes vind ik het resultaat zeker overtuigend.

PC Specs

• Refragmental
SI4live schreef op 21 juli 2004 @ 11:19:
Firingsquad.
Het lijkt erop dat ATI hier een mooie PCI-E kaart heeft neergelegd, kan je niet zeggen over nVIDIA...
Komt het misschien toch doordat Nvidia geen native PCI-E heeft?
Zou natuurlijk slecht nieuws voor Nvidia zijn.

• sjekneck
Legion schreef op 21 juli 2004 @ 13:18:
[...]

Komt het misschien toch doordat Nvidia geen native PCI-E heeft?
Zou natuurlijk slecht nieuws voor Nvidia zijn.
Kan natuurlijk ook omdat de 5750 een remake is van de vorige generatie he. Dit heeft niks te maken met native of bridge. Je gaat het pas merken als je over de bandbreedte heen komt die agp niet meer kan leveren en pci express wel. Hier zijn al tal van reviews over geweest.

• Refragmental
sjek schreef op 21 juli 2004 @ 13:23:
[...]

Kan natuurlijk ook omdat de 5750 een remake is van de vorige generatie he. Dit heeft niks te maken met native of bridge. Je gaat het pas merken als je over de bandbreedte heen komt die agp niet meer kan leveren en pci express wel. Hier zijn al tal van reviews over geweest.
En wat denk je dat de X600 is? :+
Volgens mij was de X600 ook een remake van een oudere generatie.

• sjekneck
Legion schreef op 21 juli 2004 @ 14:02:
[...]

En wat denk je dat de X600 is? :+
Volgens mij was de X600 ook een remake van een oudere generatie.
Maar wel met wat veranderingen erin zover ik begreep. En de 5750 was een 5700 met pci express no more.

• SI4live
Volgens mij had de X600XT alleen een snellere mem. dan de 9600XT...

sjek schreef op 21 juli 2004 @ 14:55:
[...]

Maar wel met wat veranderingen erin zover ik begreep. En de 5750 was een 5700 met pci express no more.
De enige grote verandering, naast het sneller geheugen, is dat dat de AGP-module in de core vervangen is door een PEG-module (+ de nodige kleine tweaks om de core volledig gebruik te laten maken van PEG). Voor de rest is het technisch gelijk aan de 9600XT.

En als Asus inderdaad 2.2ns geheugen gebruikt dan zit er dus meer overklokpotentieel in dan het 2.5ns geheugen wat standaard is op de X600XT.

De snelheids winst komt vooral door het sneller geheugen. Al vaker is naar voren gebracht dat de 9600XT serie naar geheugenbandbreedte snakte en dat dit het enige was waardoor het niet altijd overtuigend van een FX5700U kon winnen. Dat probleem is nu dus opgelost, alhoewel nVidia binnenkort met een nieuwe midrange kaart komt (net zoals ATi).

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Wie nog een Powercolor X800Vivo wil, :

http://www.komplett.nl/k/kl.asp?bn=10413

nog 10-19 op voorraad.

Niet op voorraad.

Hehe deze is komisch. De keten EB Games adverteert met:

http://users.on.net/~testeagles/04072000.JPG

Waar zou je Doom 3 nou gratis bij krijgen? Even inzoomen... et voila:

http://users.on.net/~testeagles/04072001.JPG

Je krijgt Doom 3 vanaf 3 Augustus gratis als je een 9600XT of 9800Pro koopt.
Voor de nVidiots... wees gerust, het is waarschijnlijk een speciale actie van EB Games zelf. :)

Bron: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33770694

• Niet online
"Get in the game" met Doom3. :) lol

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb zojuist gezien dat de FarCRY 1.2 patch speciaal voor ATI X800 kaarten SM2.0b support: :) _/-\o_

Het is weliswaar beta, je hebt DX9.0c nodig en je moet een aantal handelingen
verrichten maar toch....

Dit zou snelheidswinst op moeten leveren.

Zie de FarCry/support folder voor een uitgebreide readme (ook readme voor SM3 trouwens).

edit:
Readme sm2.0b
Far Cry Patch 1.2 – Shader Model 2.0b Beta Support FAQ
Status: 14th July 2004

What is Shader Model 2.0b?
Shader Model 2.0b is a programming feature of the Microsoft DirectX 9.0 API. It is used by 3D programmers and 3D artists to create cinematic-quality visual effects faster and more efficiently.

How do I get Shader Model 2.0b?
To experience games that take advantage of Shader Model 2.0b features you will need a graphics card that supports it. The ATI Radeon X800 series is the first to market with full support for Shader Model 2.0b.

How do I enable Shader Model 2.0b?
Shader Model 2.0b is currently a beta feature of Microsoft DirectX 9.0 and won’t be officially available until Microsoft’s next DirectX update (which is expected later this summer). You will also need to obtain a driver update from your graphics hardware vendor that enables Shader Model 2.0b.

What differences will I see in the game as result of the addition of Shader Model 2.0b?
Patch v1.2 is a performance driven patch. As a result, you will experience faster frame rates throughout Far Cry.

How long are the Shader Instructions and do you use the benefits of SM 2.0b?
In Far Cry’s SM 2.0b code path we use pixel shaders with up to 96 arithmetic instruction slots. Such pixel shaders cannot be executed using pixel shaders 2.0 target.

Describe your lighting system improvements with SM 2.0b?
The main improvement with SM 2.0b lighting is handling of several light sources (up to 3) together with ambient, environment and light-maps in a single pass. So for example if we have 5 dynamic light sources in the scene with SM 2.0 we have to draw 8 passes (ambient pass + 7 light passes) but with SM 2.0b we will draw just 2 passes (first pass: ambient + 3 light sources; second pass: 2 light sources).

Reducing the number of passes is a huge benefit because:
1. We don't have to execute vertex shaders several times.
2. It reduces CPU loading.
3. It reduces number of state changes and frame buffer blending.

What features do you use from SM 2.0b in order to increase your rendering performance and what are the average benefits in percentage over SM 2.0?
Actually we use 2 main features with SM 2.0b:

1. Pixel/Vertex shaders 2.0b used mostly in indoor scenes (where we use per-pixel lighting heavily) which allow us to draw several light sources in a single pass.
2. Geometry instancing is used mostly in outdoor scenes for vegetation. We split all vegetation to groups and draw them using a optimized code path in a single draw-call.
So in the SM 2.0b path performance in both indoor and outdoor scenes is improved. With geometry instancing we have a performance increase of up to 30%, with SM 2.0b lighting - up to 40%.
The most significant part of SM 2.0b is that it allows us to increase the lighting and geometry complexity without big performance decreases. In the current generation engine (FarCry: CryENGINE) we optimized our indoor and outdoor scenes taking into account current available hardware (SM 2.0 compliant). As a result the number of dynamic light sources in indoor scenes are limited (depends on scene). In outdoor we use aggressive LOD factors (switching from 3D-models to sprites in the near distance) to reduce the number of calls. But with SM 2.0b it’s easily possible to increase the number of dynamic lights and using more dense forest without big impact to performance.

Is there a visual fidelity difference between Shader Model 2.0b and Shader Model 2.0 within Far Cry?
There is almost no visual quality difference (except when we don't use frame buffer blending and accumulate lights in the pixel shaders with higher precision, so some visual difference is exist but it's almost not noticeable).
Our utilization is focused on performance improvements. One can achieve all necessary cinematic effects with SM 2.0 already. SM 2.0b is more convenient, hence more effective to code and offers the possibility to optimize the rendering performance, decrease the number of passes/draw-calls and optimize shaders with its advanced features such as long shaders and geometry instancing,.

How long did your engineers take to implement Shader Model 2.0b support in Far Cry?
We had the first version running within approximately 2 weeks, but in total we use a 4 man-weeks long time-frame.

Mmm ff uitzoeken of Catalyst 4.7 final 2.0b idd ondersteund...

=> Weet iemand dit :? Bij de releasenotes van 4.7 kan ik er niks over vinden.

DAMN: je hebt ook fxc.exe nodig uit de Microsoft DirectX 9.0 SDK (Summer 2004).
en je raadt het al die heb ik dan weer niet en kan het ook niet zo snel vinden... :'( :(

[Voor 98% gewijzigd door Help!!!! op 21-07-2004 22:53]

PC Specs

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 17:46
SI4live schreef op 21 juli 2004 @ 11:19:
Firingsquad.
Als dit nvidia's tegenhanger is van de X600 hebben ze een behoorlijk probleem :D

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• GfMike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11
Volgens mij is de PCX 5900 de tegenhanger van de X600XT, die is gebaseerd op de GeForce FX 5900, ik denk dat dat wel een waardige tegenstander is.

• Maverick
Help!!!! schreef op 21 juli 2004 @ 22:14:
Heb zojuist gezien dat de FarCRY 1.2 patch speciaal voor ATI X800 kaarten SM2.0b support:
Ohoh, ik kan ze hier al horen schreeuwen in het nvidia topic, reviews waren niet eerlijk al de SM3.0 niet was gebruikt, en nu krijgt ati dus ook extra performance door de patch, zijn ze nog niet sneller. :D

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08-2022
2. Geometry instancing is used mostly in outdoor scenes for vegetation. We split all vegetation to groups and draw them using a optimized code path in a single draw-call.

...

...

:?

|:( (denkt terug aan de hint van DB enkele weken geleden, het is dus toch waar)

btw de 4.8 driver is nodig http://www.rage3d.com/ind...ews&cat=85#newsid33770748

[Voor 17% gewijzigd door oeLangOetan op 22-07-2004 10:59. Reden: zie help paar posts verder]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Er gaat wat leuks gebeuren geloof ik:

There's a few interesting bits in the log files after upgrading to 1.2

Quote:
Using '3Dc' pixel texture format

Quote:
HDR Rendering: MRT
MRT Rendering: Disabled

Quote:
Use Hardware Shaders for ATI R420 GPU
Pixel shaders usage: PS.2.B, PS.2.0 and PS.1.1

Dat wordt waarschijnlijk binnenkort 3dc voor de X800.

[Voor 12% gewijzigd door edward2 op 22-07-2004 00:11]

Niet op voorraad.

• Maverick
hm, dus de patch is al uit ook? Iemand die em al geprobeerd heeft an verschil heeft gemerkt? ow w8, 3.8 drivers zijn nog niet uit, dus je gaat weinig merken, excuus.

[Voor 29% gewijzigd door Maverick op 22-07-2004 00:11]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

oeLangOetan schreef op 21 juli 2004 @ 23:54:
[...]

....
:?

|:( (denkt terug aan de hint van DB enkele weken geleden, het is dus toch waar)

btw de 3.8 driver is nodig http://www.rage3d.com/ind...ews&cat=85#newsid33770748
Ik neem aan dat je 4.8 bedoeld :?

Daar wordt dan hoop ik ook die fxc.exe in meegeleverd worden zodat je ook het 2.0b pad kan gebruiken zoals ik eerder postte.

Ik kan helaas die fxc.exe versie 2004 nergens vinden dus het houdt voorlopig ff op met het testebn van 2.0b pad in FarCry 1.2..... :(

[Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 22-07-2004 00:25]

PC Specs

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

2b pad is geloof ik nog niet enabled in de game of drivers:

http://www.beyond3d.com/f...0&postorder=asc&start=200

[Voor 12% gewijzigd door edward2 op 22-07-2004 00:26]

Niet op voorraad.

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 20:48

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Iemand al de Doom III benches gezien bij HardOCP? ziet er niet best uit voor de ATi kaartjes en de Doom III engine...

Breek je nek voorzichtig

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:46

nwagenaar

God, root. What's the differen

The_PyroPath schreef op 22 juli 2004 @ 09:20:
Iemand al de Doom III benches gezien bij HardOCP? ziet er niet best uit voor de ATi kaartjes en de Doom III engine...
Het is algemeen bekend dat de OpenGL ondersteuning vanuit ATI gewoon veel minder is dan bij nVidia. Met OpenGL is nVidia gewoon heer en meester. Tel daarbij de specifieke nVidia optimalisaties binnen Doom 3 en voila, zelfs een 6800 GT wint het van een X800 XT-PE. Zo wie zo, in heel veel benchmark winnen de Ati X800 series of is het iets minder op gebied van prestaties. Zulke verschillen vind ik wel heel erg veel en dit duid op hevige optimalisaties binnen Doom 3, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk ;)

Ik wacht met smart op de nieuwe Catalysts met de vernieuwde OpenGL engine (Catalyst 4.8 misschien?) en laat ze dan deze test nog een keer doen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

nwagenaar schreef op 22 juli 2004 @ 09:50:

[...]

Ik wacht met smart op de nieuwe Catalysts met de vernieuwde OpenGL engine (Catalyst 4.8 misschien?) en laat ze dan deze test nog een keer doen.
Inderdaad. ATi zou haar OpenGL drivers geheel opnieuw schrijven... gegarandeerd dat de performance er dan aardig op vooruit zal gaan.

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 22:41
Ik zoek een simpele goede videokaart met fatsoenlijk 2D en beter 3D dan mijn G450 (matrox) nu :).

Ik zat aan de Sapphire 9800pro te denken (ongeveer 200 euro incl. vervoer).

Maar nu zie ik bij icomputers:

PEAK ATI Radeon 9600PRO 256MB DDR voor 125,00
PEAK ATI Radeon 9800SE 128MB DDR voor 141,00

2 vragen:

1. Welke is beter?
2. Is die 9800SE dezelfde kaart/chip als die op de Sapphire 9800pro?

Edit:

Ik zie in de FAQ (oeps) net een linkje naar een overzicht. De twee vragen zijn eigenlijk wel beantwoord.. De 9800 is beter maar de pro is toch flink sneller..

[Voor 18% gewijzigd door Jaccoh op 22-07-2004 10:18]

• SI4live
The_PyroPath schreef op 22 juli 2004 @ 09:20:
Eigenlijk vind ik het wel meevallen :P
Had een veel zwaardere afslachting verwacht :o

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SI4live schreef op 22 juli 2004 @ 10:17:
[...]

Eigenlijk vind ik het wel meevallen :P
Had een veel zwaardere afslachting verwacht :o
En waarom dan wel? Je doet nu net of ATi superslecht is met OpenGL... ze zijn best wel goed en binnenkort zelfs beter, als ze tenminste opschieten met die compleet nieuwe written-from-scratch OpenGL drivers...

• FlitzZ
  • Laatst online: 24-05 16:35
Wildfire schreef op 22 juli 2004 @ 10:23:
[...]

En waarom dan wel? Je doet nu net of ATi superslecht is met OpenGL... ze zijn best wel goed en binnenkort zelfs beter, als ze tenminste opschieten met die compleet nieuwe written-from-scratch OpenGL drivers...
NVIDIA has told us more than once that the 6800 series was “designed to play DOOM 3,” and the truth of that statement is now glaringly obvious.

Neem aan dat dat niet alleen softwarematig is ?
Hoop idd dat je gelijk hebt, want die x800xt staat wel op mijn verlanglijstje :)

Nu eerst even lezen wat die Pci Express is/doet, dit heb ik blijkbaar even gemist :)

AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T

Ik had ook een groter verschil verwacht in Doom 3, vooral omdat nVidia zowiezo altijd overheerst in OpenGL, maar ook vooral door die gehypte UltraShadow/32x0 modus van de NV40. In AA is het verschil iets kleiner, maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat de X800XT PE dan ook 32 Z/Stencil Ops per Clock kan doen.

Ik verwacht overigens dat Catalyst 4.8 wat meer optimalisaties zal hebben voor Doom3.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nwagenaar schreef op 22 juli 2004 @ 09:50:
[...]

Het is algemeen bekend dat de OpenGL ondersteuning vanuit ATI gewoon veel minder is dan bij nVidia. Met OpenGL is nVidia gewoon heer en meester. Tel daarbij de specifieke nVidia optimalisaties binnen Doom 3 en voila, zelfs een 6800 GT wint het van een X800 XT-PE. Zo wie zo, in heel veel benchmark winnen de Ati X800 series of is het iets minder op gebied van prestaties. Zulke verschillen vind ik wel heel erg veel en dit duid op hevige optimalisaties binnen Doom 3, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk ;)

Wordt er niet erg vrolijk van als ik lees waartoe mijn X800PRO in staat is. Zo'n grote achterstand had ik nou ook weer niet verwacht.....
Misschien toch maar ns kijken of ik een GA core heb...... 8)

Als ATI met de 4.8 driver ook de nieuwe en hopelijk sterk verbeterde OGL driver aflevert kan de schade meevallen.

Zoniet dan is dit een heel erg grote duw in de rug van nVidia. Mits ze de 6800 kaarten tenminste kunnen leveren.

Als ATI dit niet kan oplossen dan is dat een erg slechte beurt. EUR 450 ofzoiets voor een kaart die bij D3 zover achterblijft.... (tov de vergelijkbaar geprijsde 6800GT) :X
Het wordt zo te zien spelen in 1024*768 zonder AA (misschien 2*) en wellicht 4*AF.

Ik heb er een hard hoofd in dat ATI het gemis aan 4 pipes in de X800pro kan compenseren met drivers.

[Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 22-07-2004 10:44]

PC Specs

• FlitzZ
Hopelijk mag ik dit "hier" vragen.

PCI Express is qua software compatibel met PCI, maar de hardware is volledig verschillend. PCI is een half-duplex bus, PCI Express is een full-duplex punt-naar-punt verbinding. Dat betekent dat PCI Express data in beide richtingen kan sturen en dat alle apparaten een eigen ‘snelweg’ hebben naar de chipset. De chipset is dus een soort switch geworden.

Dus ... gewoon op je 'normale' pci sloten ?

Mja, ipv dat ik ff verder lees:

Zowel het Intel- als het AMD-platform schakelt in de tweede helft van dit jaar over naar chipsets die PCI Express ondersteunen. Een PCI Express-aansluiting bestaat in zes verschillende snelheidsuitvoeringen: 1x, 2x, 4x, 8x, 16x en 32x. De eerste moederborden zullen twee maal PCI Express 1x bevatten, één 16x verbinding en een drietal normale PCI-slots.

Dus nu heeft zo'n x800xt-pe nog geen zin ... ?

[Voor 36% gewijzigd door FlitzZ op 22-07-2004 10:59]

AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T

• peke
2. Is die 9800SE dezelfde kaart/chip als die op de Sapphire 9800pro?
De 9800se = 9600Xt + de 9800se heeft 50%+ kans om zich te laten softmodden tot 9800pro.
De volgende keer vraag je dit maar in een andere draadje, hier bijvoorbeeld.
/e/
Als ATI dit niet kan oplossen dan is dat een erg slechte beurt. EUR 450 ofzoiets voor een kaart die bij D3 zover achterblijft.... (tov de vergelijkbaar geprijsde 6800GT)
Het is zowieso niet slim om een kaart te kopen voor een spel waar nog geen benchmarks van vrijgegeven zijn. Je kan natuurlijk altijd nog je pro doorverkopen met een tikkeltje verlies en gaan voor de GT welke bijna altijd overclocked naar Ultra waardes.

[Voor 41% gewijzigd door peke op 22-07-2004 11:00]

• SI4live
Wildfire schreef op 22 juli 2004 @ 10:23:
[...]

Zijn ze dan niet slecht met OpenGL? Het is geen flame ofzo (is een feit ;)); ik heb veel liever een ATI kaart dan een nVIDIA, heb zelfs al mijn ASUS X800XT-PE besteld ;)

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
Help!!!! schreef op 22 juli 2004 @ 10:39:
[...]

Wordt er niet erg vrolijk van als ik lees waartoe mijn X800PRO in staat is. Zo'n grote achterstand had ik nou ook weer niet verwacht.....
Misschien toch maar ns kijken of ik een GA core heb...... 8)

Als ATI met de 4.8 driver ook de nieuwe en hopelijk sterk verbeterde OGL driver aflevert kan de schade meevallen.

Zoniet dan is dit een heel erg grote duw in de rug van nVidia. Mits ze de 6800 kaarten tenminste kunnen leveren.

Als ATI dit niet kan oplossen dan is dat een erg slechte beurt. EUR 450 ofzoiets voor een kaart die bij D3 zover achterblijft.... (tov de vergelijkbaar geprijsde 6800GT) :X
Het wordt zo te zien spelen in 1024*768 zonder AA (misschien 2*) en wellicht 4*AF.

Ik heb er een hard hoofd in dat ATI het gemis aan 4 pipes in de X800pro kan compenseren met drivers.
Het is echter wel zo dat die verschil tussen nvidia en ati in Half-life 2 waarschijnlijk helemaal andersom is omdat de Source-engine juist voor de ati cores is geoptimaliseerd (direct3d)

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:46

nwagenaar

God, root. What's the differen

cvs79 schreef op 22 juli 2004 @ 11:05:
[...]

Het is echter wel zo dat die verschil tussen nvidia en ati in Half-life 2 waarschijnlijk helemaal andersom is omdat de Source-engine juist voor de ati cores is geoptimaliseerd (direct3d)
Muah, zo wie zo laat ATI betere resultaten zien bij gebruik van Direct3D dus op dat punt zou ATI een voordeel kunnen hebben. Goed, wij kunnen nog helemaal niks zeggen, HL2 is nog helemaal niet uit en er is eigenlijk heel erg weinig bekend over de Source engine (lees : Hoe de Source Engine gebruik maakt van Direct3D al dan niet met ATI optimalisaties).

Mijn Neo Geo MVS collectie

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
nwagenaar schreef op 22 juli 2004 @ 11:16:
[...]

Muah, zo wie zo laat ATI betere resultaten zien bij gebruik van Direct3D dus op dat punt zou ATI een voordeel kunnen hebben. Goed, wij kunnen nog helemaal niks zeggen, HL2 is nog helemaal niet uit en er is eigenlijk heel erg weinig bekend over de Source engine (lees : Hoe de Source Engine gebruik maakt van Direct3D al dan niet met ATI optimalisaties).
Nee, idd dat niet. Maar John Carmack heeft is altijd al nvidia fan geweest terwijl gabe newell ati altijd prijst. Zal wel met geld te maken hebben wat ze krijgen van ati resp. nvidia

• oeLangOetan
Kan er hier niemand vrede mee nemen dat de ATi kaarten gedoemd zijn om trager te zijn in doom 3?
Als Doom 3 gebruik maakt van de sterke punten van de nv30 & nv40 dan zou het pas abnormaal zijn als zij geen sterke voorsprong hebben.
(half life 2 is dan weer ati's benchmark)

[Voor 51% gewijzigd door oeLangOetan op 22-07-2004 11:27]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

corpseflayer schreef op 22 juli 2004 @ 10:53:
[...]Het is zowieso niet slim om een kaart te kopen voor een spel waar nog geen benchmarks van vrijgegeven zijn. Je kan natuurlijk altijd nog je pro doorverkopen met een tikkeltje verlies en gaan voor de GT welke bijna altijd overclocked naar Ultra waardes.
Ik heb hem ook niet gekocht speciaal voor D3. Maar voor nieuwe spellen iha.

Ik weet dat ATI van oudsher minder is in OGL dan nVidia maar had het verschil niet zo groot gedacht m.n. voor de X800PRO.

Punt is verder dat ik nu een nextgen kaart wilde hebben omdat ik nu ook eindelijk ff tijd heb om FarCry te spelen. Heb het namelijk nogal druk met werk.
De verkrijgbaarheid van x800 en 6800 is superslecht momenteel.

De reden dat ik voor ATI koos is dat:
a) het de enige kaart is die ik uberhaupt kon krijgen.
b) ik ATI een meer solide indruk vindt maken de laatste 2 jaar. Heb sowieso een beter gevoel bij hun drivers momenteel. Ook qua IQ.

Had hiervoor mijn eerste ATI, een 9800pro en die is me erg goed bevallen. Beter dan ik dacht, ook qua drivers want ik was altijd erg tevreden met nvidia. Heb daar een hele serie van gehad, uit mijn hoofd: TNT2U, GF3 500ti en GF4 4600ti.

Wel ben ik onder de indruk van de pogingen die nVidia heeft gedaan om terug te komen na hun FX5800/5900 serie. 16pipelines, SM3 enz.

Daarentegen heeft ATI naar mijn smaak de afgelopen jaren niet veel meer gedaan dan het 9700pro concept beetje bij beetje uitmelken. Ik geloof nog altijd dat de X800XT 16pipes gerushed is vanwege de 16pipes van nvidia.
Ok je kunt uren discussieren over de pro's en con's van zo'n aanpak maar persoonlijk vindt ik het wat saai en ben ik erg blij met de superscherpe strijd op dit moment. Het is erg goed voor ons gamers als de bal een beetje heen en weer slingert en er geen absolute winnaar is.
Het enige echt grote nadeel van de scherpe strijd is dat hierdoor het uiterste van de technische mogelijkheden wordt opgezocht waardoor paperlaunches regel worden en verkrijgbaarheid slecht.

Maar goed ik ben heel tevreden op dit moment met die X800PRO. Alle games, COD / Far Cry lopen erg lekker. :9

D3 zal er heus goed uitzien op mijn kaart en mocht ik toch niet tevreden zijn dan verkoop ik hem gewoon door en neem een andere die beter voldoet.
Dat is nu eenmaal het risico van een early adopter.

Mits verkrijgbaar :X

PC Specs

• Anoniem: 14124
  • Niet online
Jullie doen alsof de aankoop van een nieuwe videokaart afhangt van één game, vinden jullie dat nu niet een beetje té. Doom 3 is een tijdelijke hype, het komt uit, wordt gespeeld en beland een jaartje later gewoon weer in de bak met seen it done it.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anoniem: 14124 schreef op 22 juli 2004 @ 11:26:
Jullie doen alsof de aankoop van een nieuwe videokaart afhangt van één game, vinden jullie dat nu niet een beetje té. Doom 3 is een tijdelijke hype, het komt uit, wordt gespeeld en beland een jaartje later gewoon weer in de bak met seen it done it.
Normaal gesproken wil je idd dat een kaart het hele spectrum aan games goed kan spelen.

Echter de impact van een game als D3 en dan bedoel ik de engine die erachter zit is zo groot dat deze specifieke game dus heel belangrijk wordt.

Als blijkt dat ofwel nVidia danwel ATI de D3 engine duidelijk minder kan draaien dan betekent dat dat alle OGL spellen gebaseerd op die engine zeer waarschijnlijk minder goed draaien. En dat zullen een hele hoop spellen zijn de komende 1-3 jaar.
Veel mensen die nu een high end kaart kopen houden hem zeker 1 a 2 jaar.

Stel dus dat merk A en B niet heel sterk afwijken in DX9 maar wel in OGL/D3 engine dan kan dat voor veel mensen de beslissende verkoopoverweging zijn.

Onderschat niet hoe ENORM de impact van D3 is. De hele markt, m.n. hardware, zit hierop te wachten en de belangen zijn echt gigantisch.

Dit is een killerapp die mensen ertoe aan kan en zal zetten om hardware te upgraden.

Ik weet honderdduizend procent zeker dat ze bij ATI er alles op alles zullen zetten om een goede hardware lineup en driverondersteuning te krijgen voor D3.
Dit is gewoonweg te belangrijk.

Zeker daar HL2 nog steeds in geen velden of wegen te bekennen is en een groot deel vd upgrading al gedaan zal zijn ivm D3 alvorens HL2 uit is. ATI moet daar gewoon bij zitten.

Mijn persoonlijke inschatting is dat ATI met een X800XT AGP versie met 16 pipes komt met kloksnelheden 500/500.
Dit als tegenhanger van de 6800GT.

Dat zou ook logisch zijn gezien de geruchten dat ATI moeite heeft om de XT PE kloksnelheden te bereiken. Zie ook dit bericht van vandaag weer: http://www.tomshardware.com/hardnews/20040720_182510.html

[Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 22-07-2004 11:42]

PC Specs

• oeLangOetan
http://www.xbitlabs.com/images/video/r420/theory_gifs/fillrate_nocolor_z.gif
de harde feiten waarom d3 zo snel loopt...

en dan heb je nog de gepatenteerde softwarematige ultrashadow optimalisatie...

[Voor 24% gewijzigd door oeLangOetan op 22-07-2004 11:46]

• FlitzZ
oeLangOetan schreef op 22 juli 2004 @ 11:42:

de harde feiten waarom d3 zo snel loopt...

en dan heb je nog de gepatenteerde softwarematige ultrashadow optimalisatie...
Weet niet of ik de enige ben, maar die grafiek zegt me niet zo heel veel, behalve dat de 6800 ultra (verreweg) het hoogst staat ..

Verticaal = ?

En zou dit ook te compenseren zijn voor ati met 'beter/nieuwere' drivers ?

Wooooot:

http://www.ixbt.com/video2/images/fc12/pic2.png

CryTek laat ATi-bezitters dus zeker niet stikken... :9~

Edit: mocht-ie niet werken: http://www.ixbt.com/video2/images/fc12/pic2.png kopieren en openen in nieuw venster.

[Voor 33% gewijzigd door CJ op 22-07-2004 13:00]

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 18:26

XyS

0.o.O

plaatjuh werkt niet? :O

edit:

sry ;)

[Voor 32% gewijzigd door XyS op 22-07-2004 13:00]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
URL in nieuw venster openen werkt :)

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:45

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

ff de eigenschappen bekijken, en link pasten. Hotlinken is beschermt denk ik.

maar dat is inderdaad een mooie grafiek! :)

edit: grrr Pollewob :P

[Voor 10% gewijzigd door Bizzarro op 22-07-2004 13:00]

Anoniem: 60095

nu werkt er geen 1 meer :|

aha dat is beter :)

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 60095 op 22-07-2004 13:02]

Hier het hele artikel. Far Cry getest met de patch 1.2 inclusief ATi optimalisaties.

http://www.ixbt.com/video2/fc12-2.shtml

Gebruik bv Babelfish voor de vertaling. Stuk uit de vertaling:
It is obvious that Radeon X800 XT with the use of "long" sheyderov analogous obtain the increases that also GeForce 6800 ultra: again we see it adhered in more than 20% to demke Research and small increases on demkakh Training and Regulator. Let us compare results of both maps on one diagram.

*diagram*

However, that - the completely objective results: totally leadership NV40 on prepared NVIDIA demkakh disappeared; in the part from them radeon again escapes forward.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Helaas niets werkt, of te wel, kan iemand uitleggen welke goodies verborgen liggen?

Niet op voorraad.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zo, vanochtend mijn Club3D ATi X800 Pro 256mb ontvangen... leuk om te zien dat de Club3D sticker op de koeler X800 XT vermeldde... maar dat schijnt bij de eerste batch kaarten allemaal zo te zijn omdat de stickers op waren? (las ik in een ander topic) En een paarse voedingsconnector schijnt achteraf ook niet altijd bepalend te zijn voor wel/niet unlockbaarheid.

Het geheugen is 2.0ns (Samsung K4J55323QF-GC20 GDDR3 chips), dus het geheugen kan ik iig naar 500 mHz overgeklokt worden. Ik weet alleen niet of het de moeite waard is om te kijken of ik een GA-core heb (ivm met unlocken de resterende pipelines)...

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-05 20:35
Nog even over die DOOM 3 benchmarks...

Allereerst ziet het er naar uit dat nVidia sterker is dat ATi. Of dat met optimalisaties temaken heeft, weet ik niet. Wel zal Ultrashadow meehelpen nét dat kleine beetje extra te geven aan de nVidia kaarten. EN ik zie wat reacties hier, van mensen die zegge, maar 70 FPS op high met zo'n kaart? Wat doet mijn R9800 dan? Ik denk dat we ons weinig zorgen moeten maken. Immers, mijn PC speelde de alpha (ja ik weet het) op HIGH SETTINGS MET AA EN 1024*768 ook gewoon op 60 FPS gemiddeld. En nu hebben we de final, die wellicht geoptimaliseerd is (en wederom nieuwe instructies bevat voor de nieuwste kaarten). Ik denk dat veel mensen met een R9800 of X800 gewoon lekker safe zitten. Maar daar zit wel één voorwaarde aan, laat ATI in godsnaam SNEL deze maand de nieuwe OpenGL drivers af hebben. Dat zou perfect zijn als ze die releasen voordat DOOM III te koop is! Dan wil ik nog wel eens die benchmarkjes uitgevoerd zien. Ik zeg nu niet dat de slechte (?) performance komt door de OpenGL drivers, maar, het verschil tussen de twee 'flagships' was altijd minimaal, slecht een paar FPS, en nu ineens scheelt het 20 FPS!

ATI HURRY UP MET DIE DRIVERS :P

Het mag dus duidelijk zijn dat Doom III iets heeft wat nVidia ook heeft, maar ATi niet (duidelijk hè).

Vooralsnog vind ik deze resultaten niet interessant, ik wacht wel totdat er meerdere benchmarks gedaan worden. In het verleden zijn meerdere spellen gebenchmarked, met verschillende resultaten op élke website.

Er is nog hoop voor ATi :p (en laten we nu hopen dat ATi ben big bang aan komt zetten d.m.v. mooie OpenGl drivers, en dat het 'em daar in zit :P
edward2 schreef op 22 juli 2004 @ 13:24:
Helaas niets werkt, of te wel, kan iemand uitleggen welke goodies verborgen liggen?
Het komt ongeveer op het volgende neer. R420 kaarten krijgt binnenkort een vergelijkbare performanceboost als de NV40 kaarten krijgen dankzij SM3.0... maar dan dankzij Shadermodel 2b en 3Dc.

Voorbeeld:
Research op 1280x1024, 4xAA+8xQAF
Shadermodel 2.0: 62 fps
Shadermodel 2b: 78 fps

De conclusie is dan ook dat zo'n beetje alles wat SM3.0 doet in patch 1.2, ook met SM2.0(b) gedaan kan worden en voor een gelijkbare boost kan zorgen.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee