Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

HD tune: leuk nieuw HD benchmark- en info-tooltje

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:
  • 20.615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Edwin van Cleef
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03-09 00:36

Edwin van Cleef

Member of CoBS

heb inmiddels mijn bootschijven vervangen nu loopt hdtune bij mij vast tijdens de benchmark iemand hier ook problemen mee gehad?

IPV maxtors heb ik nu 2 wd raptors van 74 gig erin zitten in raid 0 en tijdens de benchmark loopt het programma vast.
Heb natuurlijk een volledig cleane windowsinstall zonder extra tools.

Amd X2 4400+ Asus A8n32 sli de luxe,OCZ 2 gig Gold GX pc4000,XFX GF7900GTX 2*74gig Raptor raid 0,Highpoint rocketraid 2310 raidcontroller,4*maxtor maxline 300gb raid 5

• grizzlybeer
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Ook als ik dit topic doorloop zit ik bij grofweg de helft van de schijven een degradatie van links naar rechts. Bij de andere helft is dit niet het geval.

Ik neem aan dat HD Tune met verschillende blokgroottes test o.i.d., want de response time neemi in alle gevallen toe van links naar rechts.

Iemand een idee?

• bnbaz
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
HDTune test de snelheid van de schijf, en het is normaal dat bij een harde schijf de snelheid af neemt.. (hij leest van binnen naar buiten, en met een snelheid van 7200RPM vliegt er in het midden meer data langs..)

Bij diegenen waar het niet is gaat het waarschijnlijk om een dikke RAID-opstelling, of een RAMdisk.

• Fallout
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-12 20:05
Begrijpt iemand waarom ik een relatief lage score haal met:
- 3 raptor 32GB in RAID0
- Asus A8N-SLI (ik gebruik de nvidia raid)

http://home.planet.nl/~vis00348/hdtune.JPG

• hello_moto
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:03
Ik wil mijn score ook wel even posten:

http://xs412.xs.to/xs412/07056/HDTune_Benchmark_ST360012A.png

Niet echt super...

• DaOverclocker
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 20:29

DaOverclocker

Overclocker for life...

quote:
grizzlybeer schreef op maandag 25 september 2006 @ 02:12:
Ook als ik dit topic doorloop zit ik bij grofweg de helft van de schijven een degradatie van links naar rechts. Bij de andere helft is dit niet het geval.

Ik neem aan dat HD Tune met verschillende blokgroottes test o.i.d., want de response time neemi in alle gevallen toe van links naar rechts.

Iemand een idee?
Dat er een soms een degradatie plaats vind van links naar rechts kom gewoon omdat de hardeschijf rond is, en de schijf aan de buitenkant sneller is dan aan de binnenkant. Soms loopt de lijn echter inderdaad recht, maar dat komt omdat de snelheid wordt tegengehouden voor de bus waarover de controller loopt (meestal zie je dat rond de 100mb/s) Dat is natuurlijk erg jammer, maar meestal ligt de max voor 2 schijven in raid0 op 120mb/s of voor 2 raptors op 140mb/s.
Fallout (2 posts hierboven) heeft bijv 3 raptors, maar door de beperking van zijn pci-bus haalt ie hetzelfde als met 2 disks.

De AccesTime loopt wel altijd op omdat die niet wordt tegen gehouden door de bus. De AccesTime is aan de buitenkant van de hd ook gewoon lager dan aan de binnenkant.

systeem specs

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Heeft al iemand dit progje getest met Vista x64. Ik krijg nl. een vrij hoge access time (25ms). Ik vermoed dat dit wel aan mn schijf ligt, maar ik wil even uitsluiten of het niet Vista is die de access time per ongeluk verdubbelt oid ;)

• MrDry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13-12 17:27

MrDry

Desperados!

Mijn HD, een samsung spinpoint P120 SP1614N (160GB) preseteerd teleurstellend. Hij hangt aan een ECS K7S6A, met zo'n SiS chipsetje. Hij draait op DMA mode 5 volgens XP. (ook volgens HD-Tune overigens)

Hoe kom ik nou aan die uitschieters naar beneden? Het is net of de HD elke keer weer probeert te spinnen. Ook het CPU gebruik is bizar hoog. Het systeem is niet echt vooruit te branden. Geregeld BSOD's en freezes. Heb al Hutil v2 van Samsung laten zoeken maar die vind de schijf in orde. Smart ook overigens....

http://home.quicknet.nl/qn/prive/edroog/HDTune1.png
http://home.quicknet.nl/qn/prive/edroog/HDTune2.png
http://home.quicknet.nl/qn/prive/edroog/HDTune3.png

MrDry wijzigde deze reactie 07-03-2007 15:10 (15%)

Quod licet lovi, non licet bovi

• hello_moto
quote:
MrDry schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 14:49:
Mijn HD, een samsung spinpoint P120 SP1614N (160GB) preseteerd teleurstellend. Hij hangt aan een ECS K7S6A, met zo'n SiS chipsetje. Hij draait op DMA mode 5 volgens XP. (ook volgens HD-Tune overigens)

Hoe kom ik nou aan die uitschieters naar beneden? Het is net of de HD elke keer weer probeert te spinnen. Ook het CPU gebruik is bizar hoog. Het systeem is niet echt vooruit te branden. Geregeld BSOD's en freezes. Heb al Hutil v2 van Samsung laten zoeken maar die vind de schijf in orde. Smart ook overigens....

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:
hello_moto schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:31:
Ik wil mijn score ook wel even posten:

[afbeelding]

Niet echt super...
Als ik jouw score zo vergelijk met die van mij komen we ongeveer in de buurt. Mijn harde schijf is een Seagate van 60GB(uit een medion pc uit begin 2003), hoort die ook veel beter te presteren, of is jouw Samsung zo goed?

• Sparhawk
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-12 11:03

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

quote:
MrDry schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 14:49:
<Verhaal over brakke samsung spinpoint P120 SP1614N (160GB) >
Ik heb diezelfde schijf ook en heb even gekeken wat ie bij mij doet (Asrock dual sata en dan op de sata controller). De schijf is bij mij ook redelijk heen en weer aan het pieken (maar komt nooit onder de 30MB/s, en ik heb er niet eens windows op geïnstalleerd. Als ik jou was, zou ik ook je event-viewer even doorkijken of je disk-fouten tegenkomt, want dit ziet er toch niet heel erg lekker uit. Kijk ook eens of je met meerdere programma's de s.m.a.r.t. data van de schijf kan uitlezen

Andere optie is even kijken of je dit programma ook in safe mode kan draaien. Weet je ook gelijk hoe je schrijf presteert met een stuk lichtere windows.

Sparhawk wijzigde deze reactie 07-03-2007 15:59 (14%)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• MrDry
  • Laatst online: 13-12 17:27

MrDry

Desperados!

quote:
hello_moto schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:28:
[...]

[...]
Als ik jouw score zo vergelijk met die van mij komen we ongeveer in de buurt. Mijn harde schijf is een Seagate van 60GB(uit een medion pc uit begin 2003), hoort die ook veel beter te presteren, of is jouw Samsung zo goed?
Als je op de site van HDTune de resultaten van dezelfde schijf bij anderen bekijkt komt er overal zo'n beetje deze grafiek uit. Is wel heel anders dan bij mij....

http://hdtune.com/results/Samsung_SP1614C%283%29.gif

Ook staat de CPU usage overal onder de 10%. Bijna 80% is toch niet normaal :?

MrDry wijzigde deze reactie 07-03-2007 16:39 (6%)

Quod licet lovi, non licet bovi

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Ook eens gedaan. Het blijft leuk natuurlijk...
http://www.gladiool.dds.nl/jpg/iometer/hdtune3202emaxmau.gif

specs

• Renegade!
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 14:26
quote:
maratropa schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 18:56:
[afbeelding]
Met zo'n resultaten zal het wel leuk zijn ja ;)

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-12 14:46
quote:
MrDry schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:37:
[...]

Als je op de site van HDTune de resultaten van dezelfde schijf bij anderen bekijkt komt er overal zo'n beetje deze grafiek uit. Is wel heel anders dan bij mij....

[afbeelding]

Ook staat de CPU usage overal onder de 10%. Bijna 80% is toch niet normaal :?
Gebruik HD Tach eens, zelfde soort progamma.
Ik doe ze altijd alletwee, krijg je een beter overzicht.

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 10-12 00:54
quote:
[afbeelding]
That's the shit :) Niet alleen hoge throughput, maar ook een lage latency. Welke schijven gebruik je? SCSI 15K ofzo?

Je verlichting draadloos bedienen met Arduino? Maak het zelf, met 433MHzForArduino!

• hello_moto
quote:
[afbeelding]
Damn, dat is gewoon 4 keer zo snel als die van mij :/ .

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
Fuzzillogic schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:58:
[...]

That's the shit :) Niet alleen hoge throughput, maar ook een lage latency. Welke schijven gebruik je? SCSI 15K ofzo?
Een fujitsu MAU en een MAX (=MAU+RoHS) in raid 0 op een 320-2E. (zie "?" in mn ondertitel) Voor workstation gebruik zijn die fujitsu op dit moment wel het fijnst geloof ik, alleen kun je nog steeds eigenlijk beter 2 raptors aan een areca hangen voor workstation gebruik, maar ik ben scsi fanboy 8) . En die raid controller haal je ook voor weinig van ebay af. En de performance is toch zeer goed.

maratropa wijzigde deze reactie 09-03-2007 00:17 (5%)

specs

• NielsNL
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-12 00:28

NielsNL

DigiCow

Dit is een screenshot van mijn nVraid2 raid 0 setup.
Ik krijg windows af en toe niet geboot (blauw scherm met UNMOUNTABLE_BOOT_PARTITION)
Wat denken jullie, is 1 van mijn schijven aan het overlijden?
S.M.A.R.T. werkt helaas niet via raid.

Ik laat ondertussen de uitgebreide error scan lopen, en ik heb alvast 1 rood blokje, de allereerste. :(

NielsNL wijzigde deze reactie 25-03-2007 17:37 (13%)

M'n Oma is een site aan het haken.

• MarcoZ20
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-09-2017
http://www.shzoutewelle.demon.nl/raptor.JPG

Raptor 74gig op een dfi lanparty ultra 3d. Score lijkt me vrij aardig? Heb geen raid draaien.

• jaspov
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-12 14:26
Je kan de tool van de fabrikant proberen. Zie de faq. Die werkt hier prima ondanks raid (start op van flop). leest SMART uit en kan full scan doen.
quote:
NielsNL schreef op zondag 25 maart 2007 @ 17:28:...
S.M.A.R.T. werkt helaas niet via raid.
[afbeelding]
Ik laat ondertussen de uitgebreide error scan lopen, en ik heb alvast 1 rood blokje, de allereerste. :(

• NielsNL
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-12 00:28

NielsNL

DigiCow

quote:
jaspov schreef op zondag 25 maart 2007 @ 19:45:
Je kan de tool van de fabrikant proberen. Zie de faq. Die werkt hier prima ondanks raid (start op van flop). leest SMART uit en kan full scan doen.
Heb ik ondertussen gedaan (Raid uitzetten in bios).
Gelukkig heeft Western Digital een goede garantie. Als het goed is, is m'n nieuwe schijf bijna onderweg waarna ze deze brakke terugkrijgen. Gelukkig staat er geen onmisbare software op de schijven. (Anders was het ook stom geweest RAID0 te nemen. :+)
Ik heb een kwart van de test gedaan met HD tune, en 5 kapotte sectoren gevonden. De andere schijf ga ik met het tooltje even uitgebreid testen...

M'n Oma is een site aan het haken.

• eppo16
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 28-11 07:56
Ik heb dat ook eventjes gedaan. Ben hier net nieuw :P

http://img471.imageshack.us/img471/8223/69783696zk1.jpg

Is dit goed ?

eppo16 wijzigde deze reactie 28-03-2007 13:13 (51%)

• MensionXL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:17

MensionXL

Optimaliseren!

^_^

MensionXL wijzigde deze reactie 11-05-2007 19:50 (134%)

Gratis hardware! - Goedkoop bellen via VoIP

• DarkTemple
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23-11 07:15
Ik run nu een "error scan" en hij begint te miepen dat de HD temp wat te hoog is, die is nu 56 graden. Het is een Maxtor 6Y120LO (120GB). Iemand met deze HD? welke temp krijg je?

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

quote:
DarkTemple schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 16:32:
Ik run nu een "error scan" en hij begint te miepen dat de HD temp wat te hoog is, die is nu 56 graden. Het is een Maxtor 6Y120LO (120GB). Iemand met deze HD? welke temp krijg je?
Ik heb hier een Maxtor 6Y160P0 (160GB) en die wordt ook rond de 50 graden. (Zit wel boven een andere schijf op 3cm afstand)

MensionXL wijzigde deze reactie 28-03-2007 16:40 (54%)

• Enlightenment
  • Laatst online: 09-12-2008

Enlightenment

Queen of RAID

quote:
DarkTemple schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 16:32:
Dat is een erg hoge temperatuur. Beter zorg je voor wat airflow rond je hardeschijf, of je gaat akkoord met een verhoogd risico op dataverlies.

Take control of the input and you shall become master of the output.

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

quote:
Enlightenment schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:19:
[...]

Dat is een erg hoge temperatuur. Beter zorg je voor wat airflow rond je hardeschijf, of je gaat akkoord met een verhoogd risico op dataverlies.
Het draait al 3 jaar zonder problemen bij mij :P Smart waarden zien er goed uit, dus lijkt me geen ramp. :)

• blaatbk
  • Laatst online: 29-01-2016
http://img73.imageshack.us/img73/9422/hdtunebenchmarksandisksrx3.png

Specs:
Sandisk Extreme III 2 GB Compact Flash op IDE naar CF adapter
Intel Celeron 667 mhz
384 MB RAM

Hier draait m'n OS ook op.

• Twister336
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
blaatbk schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:39:
[afbeelding]

Specs:
Sandisk Extreme III 2 GB Compact Flash op IDE naar CF adapter
Intel Celeron 667 mhz
384 MB RAM

Hier draait m'n OS ook op.
Voor geheugenkaarten kun je beter Flash Memory Toolkit gebruiken. Die geeft (bij mij althans) meer realistische resultaten.

Welke adapter is het? Ik heb ook een IDE -> CF (en SD) adapter maar dat ding is verschrikkelijk langzaam (+/- 2 MB/sec)

• Fuzzillogic
CF praat uit zichzelf al IDE/ATA. Wellicht is er dan nog verschil tussen de ATA-specs die gebruikt worden. Als het ding alleen PIO praat, dan gaat het idd langzaam. Maar als de interface van het kaartje UltraDMA33 of meer is, dan zal het best soepeltjes kunnen werken.

Zo'n CF->IDE adapter kan dus iig een passief ding zijn. Voor SD geldt dat niet.

Je verlichting draadloos bedienen met Arduino? Maak het zelf, met 433MHzForArduino!

• blaatbk
  • Laatst online: 29-01-2016
quote:
Twister336 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:39:
[...]

Voor geheugenkaarten kun je beter Flash Memory Toolkit gebruiken. Die geeft (bij mij althans) meer realistische resultaten.

Welke adapter is het? Ik heb ook een IDE -> CF (en SD) adapter maar dat ding is verschrikkelijk langzaam (+/- 2 MB/sec)
Dit is mijn adapter. Zit gewoon in een PCI slot van de behuizing. Hier heb ik hem ook besteld, en de verzending was erg vlot :) Op de dag van bestelling meteen verzonden.

-edit-

Mijn stats met dat progje:

http://img182.imageshack.us/img182/5311/flashtoolkitsandisksdcfoj9.png
http://img516.imageshack.us/img516/384/flashtoolkitsandisksdcffm1.png
Die 2 kleine dipjes zullen wel door het OS komen. :)

blaatbk wijzigde deze reactie 28-03-2007 21:52 (15%)

• Fuzzillogic
quote:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. CF gebruikt exact hetzelfde protocol als normale HD's, en in dit geval ook nog eens met exact hetzelfde doel. Met HDTune kun je hier zeker de boel goed vergelijken.

• _Ray_
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14-12 16:20
heb niet alle 22 paginas gelezen
maar 1e pagina een boel die t een mooie prog vinden
mooi is die wel, betrouwbaar niet
ik heb een maxtor 120GB, server gecrashed, alle data weg, quick test van maxtor na paar seconden van doe de full test, kwam die niet doorheen
win zag m niet meer
low format gedaan
nu ziet win m wel, computer managment: Disk 0 Dynamic 114,50 GB Online (Errors) en ernaast, 120GB (D:) 114,50 GB NTFS Healthy (At Risk)
en je raad het al, HD Tune Error Scan Quick Scan Damaged Blocks 0.0%
ben nu de full scan aan het doen
ik hou t bij de maxtor test...

• _Ray_
  • Laatst online: 14-12 16:20
updatetje
met quickscan o%, maar met de fulls scan 4,7%
maxtor test toch gelijk :-)

• Twister336
  • Niet online
En HD Tune had ook gelijk :)

Een quick scan test maar een heel klein deel van de HD. Er is dus een vrij grote kans dat slechte sectoren niet worden gedetecteerd. Beter meteen een full scan doen dus.

Met 4,7% slechte sectoren denk ik dat je nog maar weinig met die HD kunt doen.

Ik ben trouwens benieuwd wat de SMART status is van deze HD.

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01-12 00:08

frankknopers

Goud is geen geld

Het is me gelukt! Vier nagenoeg horizontale lijntjes in HDTune op 3 verschillende soorten opslagmedia.

HDD - 2xWD740GD 'raptor' in raid0 op ICH7R
http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/hdtune-raptor74raid0.PNG
98,3MB/s gem. @ 7.5ms

USB - Freecom 160GB, 7200rpm, 8MB externe HDD
http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/hdtune_usbdisk_160gb.PNG
24,8MB/s @ 13.2ms

USB - Kingston 2GB Data Traveller
http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/hdtune_usbstick_1gb.PNG
11,6MB/s @ 0.5ms

RAM - Ramdisk op 2x1GB OCZ PC6400 CL4
http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/hdtune_ramdisk_1gb.PNG
3646,1MB/s @ 0.1ms
Ik heb al eens eerder een HDTune van een ramdisk geplaatst, maar dat was met 4x512MB PC2700 geheugen. Ik weet wel dat dit gehuegen een stuk meer MB/s haalt dan die oudere DDR1.. :P

PC specs: Asus P5W64WS Professional / Core 2 Duo E6600 @3.00GHz / 2GB PC6400

frankknopers wijzigde deze reactie 10-04-2007 14:54 (4%)

Goud is geen geld

• Fuzzillogic
Alleen lijkt je CPU usage bij die laatste through the roof te gaan: -1.$% :D

• Rogresalor
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 29-11-2008

Rogresalor

Een der antidigibeet

http://xs414.xs.to/xs414/07153/HDTune_Benchmark_WDCWD800JB-00JJC0.png

Windows Vista Experience index voor deze schijf is een keurige 5,3 punten

Je ziet een dip omdat er 6 slechte sectoren daar zitten. Deze zitten er al meer dan een half jaar en het zijn er nog steeds 6. De schijf is nog steeds vlug en watergekoeld.

Mijn foutloze back-up schijf

Ja, hij is al jaren oud, maar werkt perfect.
http://xs414.xs.to/xs414/07153/HDTune_Benchmark_Maxtor6E040L0.png

Dipjes hebben waarschijnlijk te maken met het wisselen van de zones.

Rogresalor wijzigde deze reactie 11-04-2007 06:54 (27%)

Het is 's-nachts kouder dan buiten

• turbo666
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01-01-2008
2X WD360ADFD in RAID 0 op ICH8R:

@Frank:
Ik had eerst dezelfde resultaten als jij (+- 100 MB/s). Na het inschakelen van de "write back cache" op de array via de Intel matrix storage console kreeg ik de resultaten van bovenstaand screenshot. Hieronder een screenshot van wat ik bedoel.

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

@turbo666, je moet alleen wel weten welke risico's een dergelijke write-back cache met zich meedraagt.

• turbo666
  • Laatst online: 01-01-2008
Je kan hoogstens wat data verliezen die nog in de cache zit, indien de spanning wegvalt. Trouwens iemand die zijn data belangrijk vindt, die draait geen RAID 0.

• joephilips
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 13:49
@MrDry,7/3/07 ,je samsung SP1614N geeft problemen,cpu draait 80%. Is je Info log waar ? C not bootable , data = bootable. Ik begrijp dit niet , jouw cpu misschien ook niet.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:37
quote:
[...]
Wat voor adapter gebruik je? Eentje zonder DMA-support? Dat zou het kunnen verklaren... Of je geheugenkaartje zelf moet de bottleneck zijn.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Fuzzillogic
CF is zelf al IDE. Die adapters zijn alleen wat draadjes. Dus je CF-kaart moet dan wel zelf ATA via DMA ondersteunen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
quote:
RemcoDelft schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:47:
[...]
Wat voor adapter gebruik je? Eentje zonder DMA-support? Dat zou het kunnen verklaren... Of je geheugenkaartje zelf moet de bottleneck zijn.
Het is een Hama IDE multireader (die ook oa. SD kaartjes leest). Deze lezer ondersteunt inderdaad geen DMA dus het werkt in PIO mode met als gevolg: tergend langzaam en zeer hoge CPU belasting.
Ik heb inmiddels een 'echte' IDE -> CF adapter gekocht en daar haal ik wel zeer hoge snelheden mee (tot 34 MB/s met mijn Sandisk Extreme IV :P )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Op de HD Tune website staat sinds vandaag een grafiekje 'snelheid versus capaciteit'.
Daarop kun je goed zien dat de snelheid zeer traag evolueert ten opzichte van de capaciteit.
Ook opvallend zijn de hoge pieken op 36, 74 en 150GB. Deze capaciteiten zie je voornamelijk bij de zeer snelle +10.000 RPM schijven (oa. Raptors).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

quote:
Twister336 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 13:17:
Op de HD Tune website staat sinds vandaag een grafiekje 'snelheid versus capaciteit'.
Daarop kun je goed zien dat de snelheid zeer traag evolueert ten opzichte van de capaciteit.
Ook opvallend zijn de hoge pieken op 36, 74 en 150GB. Deze capaciteiten zie je voornamelijk bij de zeer snelle +10.000 RPM schijven (oa. Raptors).
Daarintegen is er wel sprake van verbeteringen in random I/O doorvoer; vrij fors in sommige gevallen. Zo is Samsung T166 alweer 33% sneller in random I/O (q:1) dan een niet eens zo oude MaxLine III 250GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 05-10 14:11

crazyheinz

To the extreme

Mijn nieuwe 500gig barracuda 10 eens getest. Jumper is verwijderd.
foto

De schijf lijkt begrensd te worden door iets. Heb echter geen idee wat, aangezien mijn 320 barracuda dit niet heeft.

I'm not as stupid as you look

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bnbaz
  • Niet online
Probeer eens de kabeltjes om te wisselen.. Het kan dat er één gelimit wordt.

Let wel op dat je dan even je boot device veranderd, en je boot.ini moet editen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08-12 07:32
Mensen; hebben jullie ook lagere RAID scores in Vista?

Zou het kunnen komen omdat Vista constant "bezig" is met de HDD's?

XBOX LIVE: Vale46 NL -- PSN: Vale46--NL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bahco
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 30-07-2016
Vind dat ik met m'n raptor 74Gb maar een matige score heb.
Als ik die strakke lijnen van bovenstaand plaatjes bekijk. Of ligt dat aan dat dat een RAID systeem is?
http://img187.imageshack....ebenchmarkwdcwd740fv7.png

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-12 00:15

WEBsel

~tataart.wav

quote:
Enlightenment schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:43:[...]Daarintegen is er wel sprake van verbeteringen in random I/O doorvoer; vrij fors in sommige gevallen. Zo is Samsung T166 alweer 33% sneller in random I/O (q:1) dan een niet eens zo oude MaxLine III 250GB
Betekent dit dat er nauwelijks nog verschil is met de prestatie van een Raptor (bijv. de WD7400ADFD)? Ik zie dat je het nogal vaak over die T166 hebt, dus daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik kon zo gauw geen HD Tune screenshot vinden van een enkele Raptor en een enkele T166.

Intel Xeon E5430; GA-P35C-DS3R; OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK; Crucial CT250BX100SSD1; Toshiba DT01ACA300; POV GT440; HP M375mw; Synology DS115 + WD25EXRZ;TP-Link Archer C7 v2 dd-wrt r30805; Sony Xperia Z3; Mazda323F BJ LX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bahco
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 30-07-2016
quote:
WEBsel schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:17:
[...]

Betekent dit dat er nauwelijks nog verschil is met de prestatie van een Raptor (bijv. de WD7400ADFD)? Ik zie dat je het nogal vaak over die T166 hebt, dus daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik kon zo gauw geen HD Tune screenshot vinden van een enkele Raptor en een enkele T166.
Die staat 2 berichten boven dit bericht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fallout
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-12 20:05
Volgende configuratie op Windows Server 2003:

3 x Western Digital RE2 500GB in RAID5 op een Areca ARC-1220 controller

http://home.planet.nl/~vis00348/hdtune.JPG

http://home.planet.nl/~vis00348/atto.JPG

Ben best wel tevreden :)

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:21
Na het installeren van de laatste nforce drivers kan HD Tune (en elk ander programma) m'n hardeschijven niet meer vinden. HD Tune crasht zelfs. Ook speedfan en ntune kan de temperatuur niet meer uitlezen.

Is dit een bekend probleem? Ik ga zo maar weer eens terug naar de MS drivers..
Jammer dat ik dus niet kan testen of de nforce drivers sneller zijn.

• Simke
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09-11 12:50
quote:
job schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:44:
Na het installeren van de laatste nforce drivers kan HD Tune (en elk ander programma) m'n hardeschijven niet meer vinden. HD Tune crasht zelfs. Ook speedfan en ntune kan de temperatuur niet meer uitlezen.

Is dit een bekend probleem? Ik ga zo maar weer eens terug naar de MS drivers..
Jammer dat ik dus niet kan testen of de nforce drivers sneller zijn.
Welk OS? Indien Vista => installeren als Administrator en uitvoeren als Administrator.
Had daar ook last vast en de melding kwam dat hij geen HD's kon vinden...

Uitvoeren als Administrator lost dat probleem op.

Kan verder wel geen temperatuur zien en de health werkt ook niet (RAID-0)

Simke

• job
Jep, Vista.
Uitvoeren als administrator laat de HD's wel zien, maar de temperatuur niet.
Smart status is ook niet uit te lezen.
Snelheidstest is wel uit te voeren en daar was het me om te doen, dankje.

Denk toch dat die nforce drivers er wat mee van doen hebben. :)
Voorheen werkte dat toch allemaal wel.

• nero355
  • Laatst online: 15-12 12:45

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
Simke schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:00:
Welk OS? Indien Vista => installeren als Administrator en uitvoeren als Administrator.
Had daar ook last vast en de melding kwam dat hij geen HD's kon vinden...

Uitvoeren als Administrator lost dat probleem op.

Kan verder wel geen temperatuur zien en de health werkt ook niet (RAID-0)
Ter info : Bij heel veel OnBoard RAID Controllers kan je de temperatuur niet uitlezen dus dat is niet zo heel gek :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• darkphoenix
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 29-10 07:02
mijn nieuwe raptor x 150 gig
http://i199.photobucket.com/albums/aa269/rolandinjapan/hdtune.jpg

Intel E6850@3,6Ghz ,GEIL 4 Gig pc800, MSI 8800GTX OC,Tagan 700W,raptor x 150gig,seagate 500gig,asus p5n32-e SLI plus, X-fi extremegamer, logitech z5450 speakerset, Coolermaster Stacker silver

• bnbaz
  • Niet online

Seagate Barracuda, 7200.10, 80GB, 8MB, S-ATA II, OS + rotzooi

Western Digital Caviar SE, 250GB, 16MB, S-ATA II, Data + Games

Hangen aan een Gigabyte GA-965P-DS3, 2GB, E6320 @ 2,8.
Denk dat die vage dipjes in de 80GB komen omdat het maar één/twee platters zijn. Het schijfje is enorm dun, koel, en maakt vage lijnen, dus kan niets anders verzinnen. In SiSoftware Sandra trouwens geen dippen, maar die test wel erg snel, en dus niet echt goed waarschijnlijk...Hoe het met die WD zit weet ik niet; is altijd heet geweest.

HDTune standaard settings.

bnbaz wijzigde deze reactie 27-08-2007 23:22 (9%)

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:22

Haan

dotnetter

Ik heb eens gekeken naar het performanceverschil in controllers op mijn moederbord:
Asus P5B, met een Intel ICH8 southbridge versus een geïntegreerde JMicron 363 PCIe 1x sata (raid) /pata controller. De JMicron had ik op AHCI staan, de ICH8 kan dat niet, omdat dan m'n boot schijf niet meer herkend wordt ;)
Het slachtoffer is een Western Digital Caviar SE 320 GB.

De resultaten:

ICH8 non-AHCI wat is er grappig aan dit plaatje? ;)

JMicron363 AHCI

De transfer rate is dus nagenoeg exact hetzelfde, alleen de burst rate en cpu usage zit wel een flink verschil in! De schijf blijft dus lekker direct op de southbridge hangen :)

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

• Sluuut
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14-12 14:53
2x Raptor 74GB @ Raid0 @ ICH9 (Intel 82801HR) onboard op Gigabyte P35-DS3R:
http://home.planet.nl/~lind1469/raid0_hdtune.png

4x Samsung Spinpoint 400GB 8mb cache @ Raid5 @ ICH9 (Intel 82801HR) onboard op Gigabyte P35-DS3R:
http://home.planet.nl/~lind1469/raid5_hdtune.png
Duidelijk te zien dat het Raid5 is :P

Weet iemand het nadeel van dat write-cache enablen? Kan dat kwaad op een Raid5 array? Ik heb het enabled op de Raid0 array omdat de data me daar niet boeit, maar de Raid5 array moet ik echt niets kwijtraken. Ik heb eerder gelezen in dit topic dat er alleen data kwijt zou kunnen raken die in de cache (van de hdd's?) staat, wanneer je computer onverwachts uitslaat/reboot? Klopt dit? En in welke situaties zou er nog data in de cache staan.. over het algemeen toch niks als je niks spannends doet?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• feep
  • Niet online
Samsung HD501LJ (T166)
Plaatje op imageshack (popups!)

Mijn dode Western Digital 2500KS
Plaatje op imageshack (popups!)

feep wijzigde deze reactie 01-09-2007 02:02 (72%)

Intel i7 920 - Scythe Mugen 2 - Gigabyte EX58-UD4P - 6gb Kingston 1333 - Vertex 2 60GB - 3 TB hdds - ASUS 285GTX - Cooler Master 690 - Cooler Master Silent Pro M700 - Samsung 2433BW - Panasonic 42PX80

• JSK
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 23:01

JSK

Thunder K8WE

4x WD360AHFD in Raid5 op een Areca ARC-1160 met 1GB cache:

http://home.tiscali.nl/test123test/hdtune.JPG

cpu gebruik beetje vreemd :P

Specs Casemod

• Haan

Haan

dotnetter

quote:
Sluuut schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 01:37:

Weet iemand het nadeel van dat write-cache enablen? Kan dat kwaad op een Raid5 array? Ik heb het enabled op de Raid0 array omdat de data me daar niet boeit, maar de Raid5 array moet ik echt niets kwijtraken. Ik heb eerder gelezen in dit topic dat er alleen data kwijt zou kunnen raken die in de cache (van de hdd's?) staat, wanneer je computer onverwachts uitslaat/reboot? Klopt dit? En in welke situaties zou er nog data in de cache staan.. over het algemeen toch niks als je niks spannends doet?
Volgens mij zijn er niet voor niets battery packs voor de betere controllers verkrijgbaar. Wat ik me meen te herinneren gelezen te hebben, kan je data juist wel gevaar lopen als je die write-cache aan zet en de stroom zou opeens uitvallen.

Last.fm profiel

• jelbo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14-12 09:31

jelbo

Hij doet het niet!

Sinds ik op Vista werk leest HDTune geen SMART en temperatuur meer uit.. is dit een bekend probleem met nVidia SATA drivers voor Vista of is er iets anders mis?

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• Plurk.
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 06-12 20:39
De scores hioerboven vallen me een beetje tegen, vooral van de Raptors.
Pas zelf mijn Raptors (74GB ADFD) verkocht en er de 7200.10 ingezet.

Hier mijn resultaten (quote uit RAID 0 topic)
quote:
Plurk. schreef op maandag 03 september 2007 @ 04:04:
Ik dan ook ff met de seagates 7200.10 250GB 16MB, 3 stuks in RAID0 op de ICH9R

Disk 1 firmware 3.AAK
Disk 2 firmware 3.AAA
Disk 3 firmware 3.AAK
http://img458.imageshack.us/img458/7881/hdtune3xseagate7200102xgx3.jpg

Plurk. wijzigde deze reactie 18-09-2007 18:35 (4%)

• Kevin_Lybaert
  • Laatst online: 27-07-2008
Ik heb totaal geen verstand van dit programma, maar .... is deze print screen normaal ??

http://img155.imageshack.us/img155/2159/hdtuneqw1.png

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

Is het je systeemschijf? Zo ja, dan denk ik dat je vreemde scores komen doordat je schijf ook met andere dingen bezig is (lezen/schrijven). Anders zou ik het niet zo snel weten, welke interface/transfer mode draait hij op?

• Kevin_Lybaert
  • Laatst online: 27-07-2008
Ja op deze schijf staat Windows XP Home Edition, hij is al zo'n 6-7 jaar oud, hij maakt ook erg veel lawaai (ratelt heel hard). Ik vertrouw hem de laatste tijd niet meer zo.
Ik vond mijn uitslag er al anders uit zien dan de andere in dit topic.
Op het moment dat ik op start had gedrukt stond er geen ander programma meer open, dus dat hij met andere dingen bezig was kan ik me niet voorstellen.

Wat betekend interface/transfer mode ?

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

Nou ook al heb je windows kaal opgestart dan krioelt het nog steeds van de processen, dus dat zegt an sich niets. Denk bijv. aan: indexing service en system restore.

Transfer mode kan bijvoorbeeld zijn UDMA mode 4, de snelheid waarop de interface (bij jou Parallel ATA) werkt.

• Wes
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Ik heb dit tooltje ook maar eens gedraait.

Hij eindigt m.i. toch wat laag, en die dips vallen ook nogal op. Nu is het wel mijn systeemschijf dus dipjes zijn niet zo vreemd. Alleen wat ik zelf vaak al merk is dat als ik iets unrar en tegelijk een mp3tje luister dat dat mp3tje dan gaat haperen. Bij mijn 120 GB IDE schijf was dat niet. Is zoiets nou normaal of werkt mijn schijf niet helemaal lekker? :?

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

Ziet er prima uit, die dips zijn programma's die je schijf gebruiken tijdens dat je de benchmark draaide. Probeer eens te defragmenteren en houdt altijd 20% vrije ruimte op je schijf. Unrarren en mp3 luisteren zou prima samen moeten gaan. Overweeg anders om de buffer van winamp wat hoger te zetten (input plugins moet je dan kijken, dacht ik).

• Toink
  • Niet online
2 x WD Raptor 150GB op RAID-0 icm een Asus P5KR moederbord (ICH9).

http://www.twansmk1.com/hdtune.jpg

Ziet er netjes uit?

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

Ja, alleen gebruik ATTO-256 voor de werkelijke maximale doorvoersnelheid.

• boaty
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-12 16:06
Ik heb ook eens gekeken want mijn 5400 rpm schijf in mijn laptop haalt en of mijn externe harde schijf misschien wel sneller is.
Hier de resultaten:

http://www.plaatjesupload.nl/img27/1193653210-540.jpg

Ik vind alleen wel dat de interne harde schijf grote dalen heeft.

En mijn externe schijf:

http://www.plaatjesupload.nl/img27/1193653308-830.jpg

boaty wijzigde deze reactie 29-10-2007 11:55 (8%)

Dell XPS 15

• job
quote:
boaty schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:54:
Ik vind alleen wel dat de interne harde schijf grote dalen heeft.
Is doodnormaal; je test de HD waarop je OS staat.
Windows gebruikt afentoe je HD waardoor je dus die dalen krijgt. Niets om je druk om te maken :)
De snelheid van de interne HD is laag, maar dat krijg je bij 5400 toeren en die kleine platters.

• boaty
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-12 16:06
quote:
job schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 12:05:
[...]

Is doodnormaal; je test de HD waarop je OS staat.
Windows gebruikt afentoe je HD waardoor je dus die dalen krijgt. Niets om je druk om te maken :)
De snelheid van de internet HD is laag, maar dat krijg je bij 5400 toeren en die kleine platters.
Ok ja dacht al zoiets te begrijpen maar wilde et even zeker weten. En ja idd het is een laptopschijf dus gewoon trager.

Dell XPS 15

• PassieWassie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-12 11:59
Wat is eigenlijk een normale schrijfwaarde van drie 500Gb hdd's in raid 5 ? ATTO geeft een maximale write aan van 32 mb/s.. wat me toch wel erg weinig lijkt. De leesnelheid is daarintegen wel weer goed (150 mb/s). Ik gebruik de ICH9R onboard raid controller, welke toch wel voldoende zou moeten zijn voor een dergelijke setup :?

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

Schrijven naar RAID5 is nu eenmaal ingewikkelder dan lezen, test ook eens met ATTO-256?

• PassieWassie
Zelfde resultaat, wanneer ik write back cache uitzet is de maximale schrijfwaarde iets hoger, maar is hij in het begin lager. Het absolute maximum ligt dan bij 35mb/s ongeveer. Zal zo eens een screenshotje plaatsen :)

Plaatje 1:
http://i104.photobucket.com/albums/m179/passiewassie/Untitled.jpg
Dit is gebenchmarked in Vista x64 met Write-back-cache aan.

Plaatje 2:
http://i104.photobucket.com/albums/m179/passiewassie/Untitled2.jpg
Dit is met Write-back-cache uit.

PassieWassie wijzigde deze reactie 29-10-2007 18:26 (53%)

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

Hm, kennelijk gaat het combinen niet zoals het hoort. Combines zijn nodig om bij RAID5 een redelijke schrijfsnelheid te krijgen. Goedkope implementaties doen niet aan request combining en zuigen daarom bij (sequentiele) writes.

Kun je je schijven horen seeken bij het schrijven? Of zijn ze juist heel stil? Om dit te kunnen horen moet je wel dicht op de schijven zitten, dus doe je zijpaneel van je kast even open en luister tijdens het schrijven naar de array (kan ATTO zijn maar beter misschien een 4GB bestand naar je partitie schrijven ofzo).

Wat zijn verder je volledige PC specs?

• PassieWassie
quote:
Enlightenment schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:39:
Wat zijn verder je volledige PC specs?
  • Core2Duo 6750
  • Asus mobo (P35 chipset met ICH9R controller)
  • 4gb ddr2 800mhz
  • OS - Vista x64 ultimate
  • 3x500gb samsung - raid 5
  • 2x160gb maxtor - raid 0 (deze presteert wel goed, ruim boven de 100mb/s schrijfsnelheid)
  • 1x320gb samsung - windows schijf
Schijven zitten allemaal op dezelfde controller. Ik zal vanmiddag even luisteren naar de schijven. Bedankt voor de hulp :)

PassieWassie wijzigde deze reactie 31-10-2007 08:57 (5%)

• Twister336
  • Niet online
quote:
Enlightenment schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 07:34:
Ja, alleen gebruik ATTO-256 voor de werkelijke maximale doorvoersnelheid.
En die geeft exact hetzelfde resultaat. :)

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

quote:
Twister336 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:35:
[...]

En die geeft exact hetzelfde resultaat. :)
We hebben het over Toink nu toch? Heb je zijn ATTO screenshot dan? Lijkt me sterk als die exact dezelfde doorvoer aangeven.

• Twister336
  • Niet online
:z
Ok, ik ben duidelijk nog niet goed wakker. Ik had de resultaten van Toink vergeleken met die van PassieWassie.

Dan zou ik wel de HD Tune resultaten van PassieWassie eens willen zien. Dan zou zijn bericht meteen on-topic zijn ;)

• PassieWassie
quote:
Twister336 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:11:
Dan zou ik wel de HD Tune resultaten van PassieWassie eens willen zien. Dan zou zijn bericht meteen on-topic zijn ;)
Raid 5:

Raid 0:

Beide met Write-back-cache uit.

Ik heb nog even naar de schijven geluisterd en ik moet zeggen dat ik ze wel hoor, maar wel met onderbrekingen, dus "pruttel pruttel.... stil ... pruttel pruttel" en zo gaat dat dan de hele tijd. Maar in vergelijking met mn raid-0 array is het niet constant. Ik zie het ook met files kopieren in windows, net alsof de controller met intervallen eventjes ergens op wacht en weer verder gaat.

PassieWassie wijzigde deze reactie 31-10-2007 15:01 (29%)

• Enlightenment

Enlightenment

Queen of RAID

Kan een combine-probleem zijn. Windows is helemaal dichtgelast dus je kunt niet zien wat er gaande is, maar ik vermoed een driverprobleem. Ik zou in elk geval niet gauw weten hoe je het kunt oplossen. Misschien kun je ergens opties instellen voor je Intel controller (die Storage Manager bijv.) en kijken of dat helpt? 30MB/s is natuurlijk ook weer niet tergend traag, maar ik heb sneller gezien bij de ICH9R controller. Jouw systeem valt ook zeker niet langzaam te noemen, dus daar mag het ook niet aan liggen.

Overigens vermoed ik dat je RAID0-array wel degelijk op Write-back staat, gezien de hoge burst rate (die nooit van je schijven af kan komen).

@Twister336: zoals je ziet komen zijn HDTune-scores nauwelijks boven de 100MB/s uit, terwijl ATTO in beide gevallen consistent 150MB/s read aangeeft. Ben je nu overtuigd dat HDTune geen geschikt programma is om doorvoer op RAID-arrays te meten?

• Toink
  • Niet online
quote:
Enlightenment schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:47:
[...]

We hebben het over Toink nu toch? Heb je zijn ATTO screenshot dan? Lijkt me sterk als die exact dezelfde doorvoer aangeven.
Sorry voor de late reaktie, ik had deze over het hoofd gezien. ATTO heb ik niet gedraaid maar misschien wel interessant om te melden dat ik over ga naar 3x150GB Raptor in RAID-0 wegens gebrek aan ruimte en snelheid. Zodra hij binnen is zal ik de oude en nieuwe setup testen en de screenshots posten.

• Pindamann
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-12 21:58
Heb mn 2 nieuwe Samsung Spinpoint F1 640gb 7200rpm schijven binnen en in raid0 gezet wat leidde tot tadaa:

http://i92.photobucket.com/albums/l5/Pindaman/hdtune.jpg

Edit: Had em nog iets beter met een average van 145MB/s :) Kwam omdat ik bij de bovenste test ook aan het internetten was.

Edit2: Sorry blijkbaar is dit de verkeerde topic hiervoor! Ik zal hem in de benchmark topic voor raid scores posten! Excuses :)

Pindamann wijzigde deze reactie 10-05-2008 11:26 (43%)

• Fatal Mind
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Goed ik wil graag even weten wat jullie van deze '' scores '' vinden en of er toevallig wat mis met de hdd's is ? Persoonlijk vind ik alle benchmark tabs er prima uit zien, maar bij health zie ik een hele boel dingen waarvan ik niet allemaal snap waar ze voor zijn en of de scores eventueel te hoog is

Note: alle schijven zijn dag en nacht in gebruik, dus werken doen ze prima, maar ik wil gewoon weten of ik moet gaan sparen voor een nieuwe :P

Hdd 1: windows, games en opslag.
http://i70.photobucket.com/albums/i104/Fatal_Mind/hdd1-1.jpg
Wat mij opvalt aan deze hdd:
- Accces tijd ontiegelijk hoog ?
- Op de info tab zie je dat hij op SATA 1 draait, naar mijn idee is deze 300 gb maxtor toch echt SATA 2 ( iemand bevesting hiervan ?)
Lama, volgens google klopt het dat hij op SATA 1 draait,
Bij de Health tab zie ik heel veel dat '' current '' vaak hoger is / gelijk staat aan wat hij maximaal volgens het programma mag hebben, is dit erg zorgwekkend ? :S

Hdd 2: Pure opslag, en 150 gb aan muziek:
http://i70.photobucket.com/albums/i104/Fatal_Mind/hdd2-1.jpg
- Lijntje ziet er gewoon goed uit, acces tijd lijkt me ook niet al te hoog, prima voor een 500 gb hdd die redelijk volgepropt zit.
- Wat me uiteraard wel opvalt is de gele lijn in health, volgens mij is dit gewoon een foute uitlezing van het programma aangezien dat wel meer het geval is met Seagate hdd's ( bevestingign iemand ? )
- Ook hier zie ik weer veel dat '' current '' erg dicht bij / precies op het max zit, gewoon verlepte uitlezing of iets om me zorgen over te maken.

Hdd 3: 200 gb, downloads en opslag van video's
http://i70.photobucket.com/albums/i104/Fatal_Mind/hdd3.jpg
- Op de error scan ( langdurige scan ) komen er een paar errors in de zin van corrupte sectoren, dit is ongeveer 0.2% van totale hdd oppervlak, als het goed is kan ik met een low level format dit vervangen door de standaard 0.5% die de hdd in reserve houd voor dit soort situtaties ( bevestiging iemand ? )

Bedankt voor de eventuele hulp die geboden wordt,

• carfreak10
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23-04-2012
http://img374.imageshack.us/img374/2136/slechtwy5.jpg

cpu: E8400@4ghz@1,31v| mobo:Gigabyte: EP45-ds3 | mem:2x2gb OCZ Reaper 1066 | Gpu: Ati HD4850

• dieboard
  • Laatst online: 13-12-2013
http://www.dieselboy.nl/_web%20pictures/HDTune_Benchmark_Intel___Raid_5_Volume.JPG
http://www.dieselboy.nl/_web%20pictures/HDTune_Benchmark_Intel___Raid_0_Volume.JPG

Vindt mn raid0 beetje tegen vallen, volgens mij wel beter voor OS aangezien raid5 weer niet super snel schrijft en tja had deze keuze gemaakt :)

Ook mogen sommige opties niet aan staan in raid moet nog uit zoeken welke dat waren want na mn bios update loopt mn memory ook in eens single channel :(

ATTO gaf top lees snelheden van 600mb aan dus dat is wel nice.

Nou dat plaatjes toevoegen werkt ook lekker simpel.

dieboard wijzigde deze reactie 02-07-2008 21:12 (49%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheVirus2002
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17-06-2009

• FreeRider
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06-12 21:06
Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS

http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+screenies/hdtune-seagate15tb.png

Voor hij in mijn NAS verdwijnt :P

Concrete Loop Watercooling

• Game-Freak
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13-12 14:52
Ik heb een paar externe USB harde schijven getest:

Freecom 250GB met een Samsung HD250HJ schijf:

http://pic02.smoothpic.com/image.php?image=7DFGFu_Freecom-250GB-SAMSUNG_HD250HJ-read.png

http://pic02.smoothpic.com/image.php?image=NUkHRc_Freecom-250GB-SAMSUNG_HD250HJ.png

Spire 500GB met een Maxtor 6H500R0 schijf:

http://pic02.smoothpic.com/image.php?image=E0rQKR_Spire-500GB-Maxtor_6H500R0-read.png

http://pic02.smoothpic.com/image.php?image=25Eseh_Spire-500GB-Maxtor_6H500R0.png

Lacie 320GB met een Seagate Barracuda ST3320820AS schijf:

http://pic02.smoothpic.com/image.php?image=YLlPkV_Lacie-320GB-ST3320820AS.png

Toshiba 500GB met een Western Digital WD5000AAKS schijf:

http://pic02.smoothpic.com/image.php?image=cIOJXm_Toshiba-500GB-WDC_WD5000AAKS-65TMA0.png

Toch vraag ik me af waarom externe USB schijven nooit sneller gaan dan 30 MB/sec..
Aangezien USB 2.0 theoretisch een doorvoersnelheid van 480 Mbit/s = 60 MB/sec heeft..

Weet iemand misschien hoe dat precies zit waarom het niet sneller gaat dan 30 MB/sec?

• Haan

Haan

dotnetter

Omdat één USB apparaat nooit de volledige bandbreedte mag benutten, maar slechts ongeveer de helft ;)

Last.fm profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzy.nl
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 04-12 21:26
Zie hier mijn Raid 5 opstelling

Met 4 Hitachi Desktstar 7K250,7200RPM, 8MB, 250GB schijfen van 4 jaar oud.

Ik zit nog te denken om eventueel de schijfen te vervangen voor snellere, alleen weet ik niet hoe dat uitpakt op de controller...

Jazzy.nl wijzigde deze reactie 02-05-2009 11:41 (36%)

• solidxxsnake
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 26-10-2013
Dag allemaal,

Ik speel mijn films af met een dvico tvix waarin een harde schijf zit. Sinds een paar dagen lopen de films steeds vast en/of haperen heel erg. Ik ben een beetje bang dat de harde schijf niet meer goed is. Ik heb een test gedaan alleen weet ik niet goed hoe ik kan zien of hij nou stuk is of niet. Zouden jullie me hierbij kunnen helpen?

• Mentalist
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13-12 07:39

Mentalist

[avdD]

Normaal kan je dat niet noodzakelijkerwijs zien aan een tool als HD tune en is het handiger om een tool te gebruiken om de SMART status te checken, maar als je I/O controller niet supergaar is dan ziet die screenshot er inderdaad bepaald niet gezond uit nee. :D

Vergelijk hem anders zelf eens met de andere grafieken in dit topic. ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®
Thomas Edison was een stuk uitschot.

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True