Toon posts:

Is het niveau op W&L te hoog?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 803 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:52

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wok schreef op 29 augustus 2004 @ 02:01:
[...]

Je snapt zelf natuurlijk ook wel dat het niet mijn bedoeling was om je af te zeiken. :) Het was voor mij alleen een perfecte gelegenheid om je 'taalstrijd' met bahsj even te ondermijnen ;) :P
Tuurlijk, maar ik strijdt niet met bahsj, ik vond het juist leuk.
Toch is bovenstaande een mooi voorbeeld van hoe er over het algemeen tegen WL aangekeken word. Uiteraard ben ik er niet tegen om wat minder gebruikelijke termen te gebruiken in een WL-waardige discussie. Het moet echter niet ten koste gaan van de essentie van de post/discussie. Zoals Reyn Eaglestorm in dit topic al eens aangaf, gaat het om correct taalgebruik. Voor niet WL-ingewijden wordt correct taalgebruik echter al snel als synoniem gezien voor moeilijke termen gebruiken en ja, dat schrikt af.
Juist, maar daarom pleit ik er ook voor dat mensen zinnen maar eens 2x over lezen en niet meteen gaan 'gillen'. :)
Om nog maar eens even het topic van Irons aan te halen (sorry Irons: no hard feelings ;) ). Hij heeft een goed stuk geschreven waarover de nodige discussies gevoerd kunnen worden. Het taalgebruik van het stuk is echter dusdanig dat er slechts een selecte groep zich aangesproken voelt om zich in de discussie te mengen, terwijl het onderwerp an sich toch redelijk breed genoemd kan worden.
Ik heb dat artikel eens gelezen en ik ben van mening dat ik naar nodeloos opgeklopte tekst zit te lezen. Overigens interesseert mij dat onderwerp ook eigenlijk niets en ik denk dat dit ook voor mensen meespeelt.
[
Hier zit dus een knelpunt: het stuk mist een stuk toegangkelijkheid. De tekst is namelijk toegespitst op een (kleine?) groep mensen die zich er in het dagelijks leven mee bezighoudt. Dat is prima voor het tijdschrift waarvoor het oorspronkelijk is geschreven, maar daarmee wordt de doelgroep sterk beperkt. De doelgroep van WL is echter een stuk breder. WL is in mijn ogen nog steeds bedoeld om de minder triviale zaken aan de kaak te stellen, ongeacht de opleiding/afkomst/whatever van de gebruiker. Met taalgebruik kun je je doelgroep echter onbedoeld een stuk kleiner maken met een soort van isolement als gevolg. De taal is een krachtig instrument en ik vind dat men daar voorzichting mee om dient te gaan.

Nogmaals: dit is niet als persoonlijke aanval bedoeld :) (tegen een ieder die zich eventeel aangesproken zou voelen)
Ik denk dat de mensen die het interesseert wel door taalgebruik heenlezen. Ik vond Irons verhaal qua onderwerp gewoon niet aanspreken. Wollig taalgebruik of niet. Ik denk dat dit ook mee speelt. Maar Irons verhaal is een uitzondering, geen regel. Ik vraag me heel erg af of Iron's topic langer had geleefd als het wat minder bombastisch was opgezet.

W&L vereist denk ik wel een soort minimum basis-niveau dus of het echt voor alle opleidingen etc. is. Dat heeft niets met elitairisme te maken maar ik zie het gewoon als een constatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 16:50

BoomSmurf

Am-Ende!

* BoomSmurf heeft maar ongeveer de eerste 30% van dit topic gelezen, dus ik zal wel dingen zeggen die al gezegd zijn, maar ik wil jullie natuurlijk niet beroven van mijn mening ;)

Ik ben al aardig wat jaartjes lid van GoT (onder een aantal verschillende usernames). In die tijd ben ik op zich best vaak langs W&L gekomen en heb sommige topic gelezen en erover nagedacht. Het is echter maar heel erg sporadisch geweest dat ik ergens op gereplied heb en volgens mij heb ik zelfs nog nooit een topic geopend hier. Dit heeft een heel aantal redenen (waarvan je het grootste deel vast al voorbij hebt zien komen), maar dat het niveau nou te hoog is, tja, dat zou ik eigenlijk niet durven zeggen.

- Ik studeer Natuur- en Sterrenkunde. Qua wetenschappelijke discussies ontbreekt het mij niet zo. Moet je op een zonnige doordeweekse dag rond een uurtje of 4 maar eens op het terras van het "Neutje" gaan zitten - grote kans dat ik met een aantal klasgenoten en wat oudere jaars daar een verhitte discussie over whatever aan het houden ben. Het mooie daarvan is dat we allemaal op zich ongeveer van hetzelfde niveau zijn - je hebt het misschien allemaal bij het verkeerde eind, maar er is geen 'papa' gevoel (een overschaduwende 'kennis'). Verder wend ik me voor dit soort discussies ook vaak naar lijsten en fora die hier specifiek voor zijn (al kan ik die vaak nog maar half of minder volgen)

- Qua levensbeschouwelijke (religieuze en filosofische) discussies heb ik ook geen tekort. Eén van mijn vrienden is een ontzettende losbol van wie de ouders beiden Jehova's Getuige zijn. Hij kent de bijbel uit z'n hoofd, denkt er erg veel en lang overna, kan prima discussieren. Hij gelooft er wel in maar is dan weer geen kerkganger maar juist een partyspirit. De discussies van zijn religieuze visies vs. mijn wetenschappelijke zijn frequent en langdurig. Verder is een van mijn andere vrienden filosoof. Na een paar jaar daarmee gediscussieerd te hebben hoef ik echt van mijn leven helemaal niets meer te horen over filosofie :O ...

Dit was even om duidelijk te maken dat ik deze dingen wel doe. Nu waarom ik het eigenlijk niet in W&L doe (in willekeurige volgorde).

- Herhaling. Er is eigenlijk maar verdacht weinig dat je kunt posten hier wat eigenlijk niet al een keer gepost is. Naar mijn idee maakt dat geen zak uit. Misschien willen nu anderen zich erop storten die het andere topic totaal niet meegemaakt hebben of mensen kunnen de oude 'uitkomst' verdedigen tegen de 'frisse wind'. Het komt op mij echter zo over dat dit niet de bedoeling is. Dat vind ik eigenlijk maar raar, aangezien het een discussie subforum is, geen vraag en antwoord subforum.

- Taalgebruik (1). Het onnodig gebruik van dure/moeilijke woorden. Allemaal heel leuk voor je dat je die allemaal kent *schouderklop*maar is het nodig? Nee! Mensen die 'moeilijke' woorden gebruiken terwijl daar ook een 'normaal' woord in de plaats kan staan zijn mensen waarvan ik over het algemeen niet de moeite neem om de post van door te lezen. Naar mijn mening is dat puur 'interessant doen'. Bovendien vind ik het een stuk vervelender lezen. Je hebt hierdoor ook dat anderen eerder niet begrijpen wat er precies gezegd/bedoeld wordt en hierdoor een reply posten die per ongeluk eigenlijk nergens over gaat of simpelweg afhaken. Op zo'n manier typen hoort naar mijn mening thuis in een publicatie. Ikzelf moet ook bekennen dat ik niet alle van deze woorden in het Nederlands even goed ken. Wat dat betreft is mijn Engels stukken beter (van jongs af aan heb eigenlijk altijd alles alleen maar in het Engels gelezen). Verder zijn ook veel van deze woorden specifiek verbonden aan het vakgebied waar de post bij hoort. Mensen die van dat onderwerp minder verstand hebben kunnen het denk ik vaak hierdoor ook niet meer volgen. Er wordt te moeilijk 'gesproken'. Als je het zo neer zou zetten dat de leken op dat gebied het ook kunnen volgen - wie zegt dat ze niks boeiends in te brengen hebben? - zou dat al een hoop schelen. Dan is je post maar 3 regels langer.

- Taalgebruik (2). Ik zie vaak in posts dat mensen op zo'n manier dingen neerzetten alsof het zo is, punt. Gebrek aan 'naar mijn mening' en 'zo ver ik weet' laat het zo lijken. Er zullen hier ongetwijfeld veel mensen zijn die het inderdaad echt beter weten, maar het is zo af en toe moeilijk er uit te halen wie dat zijn en wie maar doet alsof 'ie het weet. (Ik ga er zelfs van uit dat een groot deel van de mensen hier het allemaal veel beter weten dan ik, ik zou teleurgesteld zijn als het niet zo was). Ook lijkt het hierdoor wel eens alsof sommige dingen ondiscussieerbaar zijn en je niet een 'bewezen' iets in twijfel mag trekken. Dat mag natuurlijk wel, maar de als het al op zo'n manier op je af komt, onderdrukt dat. (Dit zie ik trouwens op heel GoT erg veel gebeuren)

- Nu had ik nog een punt maar door het nalezen en denken over wat ik aan het typen was ben ik 'em even kwijt... Ik kom er wel op terug als ik er weer op kom :)

Dit is natuurlijk allemaal mijn totaal persoonlijke mening, maar zo voelt het voor mij hier. Het zijn ook gedeeltelijk gevoelsmatige dingen natuurlijk. Ik wil ook niet zeggen dat ik mij nooit schuldig gemaakt heb of nog zal maken aan bovenstaande punten, ik wijs er alleen maar op :) Het draagt allemaal bij aan het eigenlijk niet zo graag posten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MIJN TE MOELEK!

Even over die moeilijke woorden; als je woorden eenmaal kent zijn ze niet moeilijk meer, dus misschien moet je wat meer lezen.
Pagina: 1 2 3 Laatste